Jump to content

REVEJAKTEN 2014-2015


Generaldfeld

Recommended Posts

Jeg tenker at store "åter" som elg trenger hjelp fra både dag og nattjegere.

Kråkefuglene trenger rev og eller ørn til å "åpne" elgen. Da først blir det aktivitet.

Siden jeg har elgen liggende 10 m unna mye lettere tilgjengelig mat, blir den urørt.

Men, nå er rådyret, som jeg dro nedpå i romjula, oppspist. Da er elgen interessant.

Uansett ligger den der og trekker rev. Om det er elg eller hundepellets som blir spist, er ikke

så nøye.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 628
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja. Og visst man skal satse på en åtejaktsesong, er det bare å ha følere ute for fallvilt. I vårt område er det en del påkjørsler. Slik sett er det god tilgang. Aller helst burde man unngått påkjørsler, men det er vanskelig i praksis. Et par bilder fra en åtejegers lager:

WP_20141226_003.jpg

Bilde0136.jpg

Bilde0760.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det der var veldig upåklagelig ja! Tilgang på slik åte er en veldig viktig faktor for å lykkes, jevnt og trutt! Jeg er så heldig at jeg får endel fryst laks, hjort som jeg feller selv, tar jeg vare på alt annet som ikke er tenkt havnet på spisebordet, og fryser ned dette. I tillegg om det skulle være nødvendig, har jeg tilgang til mer hjortevilt slakteavfall.

 

Har du prøvd gris Mork, det skal visst være veldig bra. Om evt effekt er målbar iforhold til hjortevilt og annet, vet jeg ikke men! :-)

Link to comment
Share on other sites

Men er det noen som har prøvd å bruke skutte rever til åte igjen? Fungerer d?

Har også lurt på å rigge lys på åta.

 

Jeg har mange ganger brukt nyskutt rev som nytt åte og det fungerer veldig bra. En gang la jeg en nyskutt rev og et nylig påkjørt rådyr på åteplassen samtidig, og da ble reven helt oppspist før det ble tatt noe av rådyret.

Lys er kjekt, men ikke for sterkt, det har jeg dårlig erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Sleng den bare på du, kråke og ravn åpner den raskere enn du aner, og da sender de også mange SMS'er til revene rundt i nærheten om at det er ting på gang:)

Den siste jeg skjøt skulle jeg hente neste formiddag og veie for morro skyld. Men det hadde vært lyst et par timer før jeg kom meg avgårde, og da satt det allerede masse fugl der og jeg kunne bare glemme å veie den. Den var allerede veldig åpen;)

Link to comment
Share on other sites

Ettersom reven har tatt en pause fra åteplassen, bestemte jeg meg for å prøve en ny taktikk.

Har oppdaget et fast "revetråkk" langs elva, og la meg i bakhold sist fullmåne.

Etter en drøy time kom en mørk skygge listende mot meg, men den holdt seg 15-20 meter ut fra bredden.

Reven oppdaget meg da den var omtrent 40 meter unna, og den falt i skuddet.

Så var det å komme seg hjem, bytte ut rifle med tau og fiskestang. Etter en nervepirrende seanse på usikker elveis

ble reven med hjem. 7.4 kg og nydelig pels. Det viste seg at kula gikk inn i kjeften på dyret, og etterlot en nærmest perfekt

pels til videre preparering. Fullmånen gjorde opplevelsen så vakker at jeg ble liggende enda en time etter at reven falt.

herlig jaktopplevelse!!!

Link to comment
Share on other sites

Rev skutt for ei uke sia.

YTV1b01m.jpeg

U0hxa29y.jpeg

Skutt på 40m med Hornady NTX i 17HMR. Gjennomskutt med utras.

 

Det er første felling denne sesongen da jeg har endel prosjekter på gang..

Til historien hører det med at det tok 10 min fra jeg slo på ovnen i Bui te mikkel ble skutt. Etter 20 min kommer det en mikkel bjeffende i spora te den felte. Jeg tar en dårlig vurdering som medfører en litt kaotisk kveld. Reven som er felt ligger på 80m, godt utenfor lyskjegla på mørk potetåker.

 

Ny rev begynner spise på dauingen!. Jeg får ikke skutt da det er for mørkt for Swaro'n med 56 åpning. Skyter 1 skudd rundt beina pån, men den springer bare litt unna før den er tilbake. Etter litt vræling og ennå ett skudd rusler den i rask gange vekk! Har aldri opplevd en rev som er så lite skremt. Må være at det lukta så godt av den lille tispa:)

Link to comment
Share on other sites

Endelig fikk jeg skutt min første rev. På åte hos min gode venn som har jaktet rev i mange, mange år med hell. Hyggelig av ham å slippe til en debutant :smile:

 

Den kom tuslende rett før 22.30 en kveld med godt måneskinn i tillegg til låvelyset. Veldig moro! Fin i pelsen, årsvalpen, på drøye fem kilo. En opplevelse for livet!

 

10968486_10152695638566687_2066818461334828739_n.jpg?oh=b7a6f7e1a09f6f513e6627ea60ef8941&oe=55547532&__gda__=1432070879_55870a40753630728af12f15f254cf2b

Link to comment
Share on other sites

Bomma på en rev lørdagskvelden kl. 2130. Den såg ut til å ha skabb. Håper jeg får se den igjen.

 

Jammen dukket den opp igjen!

Kl. 05.00 peip varsleren på soverommet. Reven jobber iherdig med elgen. Treffer midt i bog og reven går rett ned. Gjennomskudd med 30 grs. Berger Varmint. I dag tidlig er jeg nedpå for å se hva slags rev det var. Skabb. Noen dager gammel skuddskade som hadde åpnet pels og kjøtt høyt over bogen. Godt å vite at jeg fikk tatt denne. Tispe på 5 kg. Freidig gjort av reven å dukke opp igjen på samme åteplass. :roll:

WP_20150212_018.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om du får inn et fint treff med helmantel vil den nok ramle......etter noen meter. Men får du derimot inn et dårlig treff, kan du risikere at du

må lete flere km etter den.

Ville heller prøvd med en tung blymantel kule (du finner mange tunge kuler til 308.... 200-250 grain).....å heller ladet den ned så mye som mulig, å teste den ut på den avstanden du har til åta di.

Dersom du hadde brukt et mindre kaliber slik som 222-223, ville jeg brukt 35 grains vmax med max hastighet. Denne ville du ikke fått gjennomskyting av.

Har selv en 30.06 å sliter med samme problemet, blir gjennomskutt hver gang. Men sånn er det bare når vi har så grove kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Varsleren vekket meg 05.50 i dag. Ser en rev nedpå åteplassen. Såg fin ut. Den var mer opptatt av å snuse rundt og markere et større område enn å stoppe opp på åta. Fikk aldri tak på den. Den forsvant inni skogen igjen, og jeg satt en halvtime før jeg gav meg. Satser på å få se den igjen snart. Mulig en hannrev.

Link to comment
Share on other sites

Ka kuler kan eg skyte rev med viss den skal stoppast ut?Kaliber 308. Dreper heilmantel effektivt nok?

 

Helmantel dreper effektivt nok, og bare for å presisere hva jeg mener med effektivt nok så er det at reven legger seg på stedet. Jeg bruker 6,5x55 og norma jaktmatch. Reven vet tydeligvis ikke hva jeg skyter med så den dør i smellen. Trenger ikke få mest mulig splætt og griseri ved å bruke hurtigekspanderende (eksplosiv) ammunisjon.

 

Dette er da min mening, basert på flere titalls fellinger med helmantel i ovenfornevnte kaliber (lokke-, posterings- og åtejakt).

Link to comment
Share on other sites

Med fare for virke påstålig.....man må bruke akkurat hva slags kaliber en måtte ha tilgang på for meg.

Kan bare svare for meg selv. Har knertet rev med alt fra sprettert til L70 kanon for å si det slik.

 

Kaliber 308 med helmantel er en kombinasjon jeg IKKE bruker på revejakt. Har hatt for mye avvik med den kombinasjonen til at det skaper tillit. Finnes kaliber/kulekombinasjon mye mer egnet for oppgaven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke brukt og kommer nok heller ikke til å bruke helmantel kule i 308Win. Om jeg bruker dette kaliberet på rev, er det alltid med ekspanderende ammunisjon. Bruker jeg Rem 17 Fireball, er det lite ammunisjon og velge i, da blir det uansett en typisk varmint kule, full sjokk effekt og aldri gjennomskyting, fint av flere årsaker, sikkerhetsmessig og om man ønsker og ta vare på skinnet.

Link to comment
Share on other sites

Okei, takker for gode innspel. Problemet er at eg per idag ikkje har noken andre kaliber og velge mellom :( Då er konklusjonen at eg bør holde meg til blyspiss og slå fra meg utstopping?Skaut to revekvalpar i sommar med blyspiss, blir gigantiske hol ut av det :(

 

Så får 223 rifle stå på ønskelista til neste vinter.

Link to comment
Share on other sites

Det var 308win du har og bruker?

 

Tja, prøv deg frem med en Varmint kule, få noen du kjenner til og lade noen for deg, om du ikke lader selv.

Som du selv har opplevd, med blyspiss kan baksiden bli god og mye åpen. På reve valper, har jeg brukt samme 308win me Winchester Power Max Bonded, 150grs. Med veldig moderate hull på baksiden, på stor og voksen rev derimot, er det meste av skinnet mellom bakben og frembeinene borte!

Link to comment
Share on other sites

Imorgen er det ny fóring for Mikkel, ser ut til at en eller flere har vært der relativt friskt frekventert og forsynt seg av det åte som har blitt lagt ut. Nå med led lyskaster, det også mulig og prøve om natten, uten at månen hjelper til, det ser jeg virkelig frem til! Litt rar følelse, men godt skal det bli! Men jeg tenker fremdeles, at det ikke er noe som slår en ekte fullmåne under perfekte forhold! Det er vakkert det! :-)

Link to comment
Share on other sites

Kikra nedpå åteplassen før jeg la meg i går kveld. Satt ikke to minutter før jeg fikk se en rev som kikket opp bak steingarden. Henta rifla og satte meg til i glugga. Reven hadde i mellomtiden funnet et elglår som den drog med seg. Det var ikke enkelt for den. Reven tok seg noen smårunder på marka før den igjen prøvde seg på låret. Dette var utenfor lyskjegla fra lyskasteren, så jeg måtte bruke litt tid på å finstille kikkertsiktet. Litt ned på forstørrelse, og finstille skarpheten på okularet var nødvendig. Til slutt hadde øynene mine ok bilde og jeg slapp kula. Reven knela tvert. Tispe på 5,4 kg. Ikke gjennomskudd med 30 grs. Berger Varmint/ .222 rem. Nr. 11 denne sesongen. Dro låret nedpå åteplassen igjen og stripsa det sammen med et annet lår. Reven skal ikke få stikke av med maten så lett.... Heiv på litt hundepellets også. Bra innsig av rev her nå.

IMGn_8348.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, ligger bra an sammenlignet med f.eks 2011/12-sesongen. Da hadde jeg skutt 8 stk på samme tidspunkt. Endte på 20 det året.

Avstanden ned til hovedåtet er ca. 90 m. Bruker ei traktor arbeidslampe med omformer fra 230v til 12 v (Har også ei Rally 2000 lykt, men den blir for kraftig på denne plassen). Timer som slår på i kveldinga og av om morgenen.

 

DSC06614.JPG

 

Fra åtet og opp til huset:

IMGn_3823.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ser veldig ut til at systemet og opplegget ditt fungerer i aller høyeste grad! :-)

 

Man er heldig når man har det slik, at man kan ha reve åte og ikke minst tilgang og muligheter til og jakte rev på den måten :-) Er nok mange reve jegere sin drøm og ha det på den måten! :-)

 

Har vært endel stang ut her, men det er nå enda en god stund igjen av jakten, motet mister man aldri, så lenge man kommer seg ut, er det jo alltids en sjangse :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, noen fordeler med å bo "grisgrendt" :wink:

Men, sesongene er variable. Om reven har tilgang til annen mat i naturen, kan det gå

lange perioder mellom besøkene på åtet. Nå ser det derimot ut til at det ikke ligger døde

dyr i nærområdet.

 

En del fordeler med å jakte "hjemme". Samtidig mister man fort litt av sjarmen. Man sitter

ikke i timesvis å stirrer ut av glugga. Da går man glipp av omstreifende rever som ikke kommer helt på åta,

lyden av revehyl, ugle osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor i en mellomstor by på vestlandet, men en skal ikke lenger enn ca 10 min i bil, så er man på landet, men ok steder for revejakt.

 

Jeg kjører til et sted, en time hver vei, hvor det blir å sitte i en jaktbu, og da får jeg en deilig fred og ro i meg, det er veldig nærme gården, men følelsen av å være ute i naturen er så absolutt tilstede! Som du sier, det er noe med de lydene, og når man føler at sansene er på tå hev, veldig fasinerende.

Problemet med revejakt er tid, og tid på døgnet, iallefall på åtejakt, et annet sted jeg jakter ligger ca 45 min hver vei fra hvor jeg bor. Problemet er ikke selve jakten slikt sett, men at når morgendagen kommer, så er det og delta i arbeidslivet, helst da på en god og våken måte. Slikt sett måtte det være fantastisk og ligge i sin egen seng og bli vekket av reve varsleren, for dernest og forsiktig åpne et vindu i huset, det er nok et rush og et kick når det står på kan jeg tenke meg! :-)

 

Imorgen hvis tiden og været tillater det, så er eller blir planen, og legge ut mer åte av hjortevilt, denne gangen skal det bindes fast!

Link to comment
Share on other sites

Noen ville sikkert kalle meg sær men jeg har ca 100m til åte fra utgangsdøra mi. Halvveis står det ei lita bu som jeg sitter i. Jeg får meg ikke til å jakte fra huset,som nevnt tidligere er det noe med å sitte i bua. Lyder og lukter forsterker jaktfølelsen syns jeg. Spesielt å sitte å høre reven bjeffer nå i brunsten,først langt unna så litt nærmere. Kan ikke for det men da stiger pulsen litt allerede der. Nå styrer å driver jeg så mye med dette at det er et under at jeg klarer å beholde jobben. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering er slettet Jmonsen

 

Ja, det var det da, og nå tenker jeg på siste linje! :-)

 

Der er du nok ikke alene, er nok der jeg og, hvor ting kan gå ut over jobben, selv om jeg er arbeidsgiver, hviler det et stort ansvar for å være tilstede når man trengs og når man ikke trengs, og gå foran med et godt eksempel. Men av og til er lysten på jakt ti ganger større enn arbeidslysten, og da kan det holde hardt og holde moralen oppe på et akseptabelt nivå :-)

 

Når det gjelder hvor man jakter fra, er det klart opplevelser og nærhet til naturen og det som skjer der er av stor betydning, på den annen side er det likegyldig også, for det er også veldig spennende, og i det meste vi driver, ligger det bak en interesse, en lyst og en vilje og en stor glede. Så får det være slik som det er.

Link to comment
Share on other sites

Er heldig som slipper å kjøre noe for å jakte da. Sparer endel tid der. Om en stund så er dette en etablert og god åteplass da vil jeg nok få mer uttelling,denne sesongen har jeg alt sitti sønder og sammen en stol. Uten egentlig å ha sett så mange rev. Men den som venter o.s.v.

21c3kh.jpg

Bildet er tatt tre meter fra trappa da er det bua du ser i skogkanten. Derifra er det ca 35-40m til åte.

Link to comment
Share on other sites

Er heldig som slipper å kjøre noe for å jakte da. Sparer endel tid der. Om en stund så er dette en etablert og god åteplass da vil jeg nok få mer uttelling,denne sesongen har jeg alt sitti sønder og sammen en stol. Uten egentlig å ha sett så mange rev. Men den som venter o.s.v.

21c3kh.jpg

Bildet er tatt tre meter fra trappa da er det bua du ser i skogkanten. Derifra er det ca 35-40m til åte.

 

Fint bilde. Hvilken del av landet bor du på?

Link to comment
Share on other sites

Var ved bua kl 10 og hørte kort tid etterpå bjeffing i distansen. Ved midnatt kom en katt innom og satt og gomla i seg i tre kvarter før den endelig gikk. :evil: Halv time senere kom det endelig en rev innpå, men lusket seg vekk igjen. Takket være musepipa fikk jeg lokka den tilbake og den kom veldig nærme. Trykka av ved 8 m og en hannrev på 7,2 kg datt rett i bakken. of1vgw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye til de som har fått rever i det siste! :-)

 

Her har det imidlertidig vært stang ut i hele 2015. I hjortejakten ble det egentlig observert av flere usedvanlig mye rev, men ingen ble skutt, så tanken var at disse fremdeles ville frekventere de samme stedene, men den gang ei, så langt! Det har blitt brukt rikelig med åte av laks, og litt hjortevilt slakteavfall, det har ikke blitt satt opp noen viltkamera her i år, men det er mange ting som tyder på at reven har vært på åte, og det det med seg. Nytt av året på denne plassen, er bruk av åte lys, i form av en led lyskaster på 10watt. Jeg vet ikke hvor mye det har å si, natten etter at jeg la ut ca 20kg hjorteviltslakteavfall, så var dette borte, og det er ikke gjort av noen skjærer, kråker eller noen lokale katter...

 

I natt var det meget gode forhold, månen har begynt å virke godt igjen og ellers så var været meget godt, men ingen mikkel dukket opp. Det undrer meg litt, hva som gjør at mikkel ikke dukker opp, kan det fremdeles være brunsten, eller er det noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Grattis med rev @huntingdaddy.

Toby jeg bor nok på Østlandet det er datteren til min samboer som har tatt bildet hun er veldig flink til det. Det er nok også redigert. Det er en parson russell på bildet. Så vi er fler revejegere i huset hun bare vet det ikke selv enda. :twisted:

@Generaldfeld. Første gang jeg satte lys på åte tok det tre uker. Brunsten er fortsatt igang her. Prøvde å sitte litt igår kveld da det var sikre observasjoner i nabolaget kom i bua så hadde reven vært der alt. Men den graver ikke opp åte,bare innom å snuser å går videre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...