Jump to content

Neck-sizing - Lee Collett


tarlokar

Recommended Posts

Den ryker ikke Mauser hvis du følger oppskriften til Morten.

 

Mine Colletdier er justert på samme måte og de eldste diene er nå brukt i flere år helt uten kluss eller brudd på toppskrue.

Husk bare å smøre oversiden av collet'n med et godt fett av og til, sånn ca etter at en 1000 -1500 hylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 year later...

Lenge siden det var aktivitet i denne tråden....

 

Kjøpte en slik Lee Collett necziser i 6,5 for en tid tilbake der mandrellen var litt for tykk slik at jeg ikke fikk skikkelig hold på kula. Da jeg oppdaget dette, var det noen som tipset om at en kunne få kjøpt løse mandreller som var tynnere og som gav skikkelig hold. Nå har mine små grå glemt hvor jeg kjøpte disse fra... :D heller ikke husker de om det var på gamle sluttstykke dette tipset lå...

Noen som har litt flere og oppegående seller i funksjon som kan gi ett tips? :D

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt en lee colett til 308 win. Har ikke fått testet den enda, men lurer nesten på å bare sende den tilbake til Trond. Tør nesten ikke bruke den når jeg ser at jeg må slipe den ned? Er det ikke standard mål på hylseåpningen når en setter i en kule (må vel vær noe mindre enn 0,308"?). Så hvorfor i alle dager produserer de noe til en 308 patron som ikke passer?

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt en lee colett til 308 win. Har ikke fått testet den enda, men lurer nesten på å bare sende den tilbake til Trond. Tør nesten ikke bruke den når jeg ser at jeg må slipe den ned? Er det ikke standard mål på hylseåpningen når en setter i en kule (må vel vær noe mindre enn 0,308"?). Så hvorfor i alle dager produserer de noe til en 308 patron som ikke passer?

Om du må slipe den ned kommer an på diameteren på mandrelen slik den er i utgangspunktet, diameteren på kulene du skal bruke, hylsetype og hvor godt du foretrekker at kulene skal sitte.

Link to comment
Share on other sites

Det er i grunnen ikke så vanskelig Kjetil. Prøv deg frem, dersom kula sitter godt i så behøver du ikke gjøre noe. Jeg kunne plukke kula ut med fingrene i det 22-250 settet jeg skriver om tidlig i denne tråden, da måtte jeg ta av litt. Fint smergelpapir og drill, og forsiktighet... Så forsøker du igjen. Kulespissen mot skjærefjøla og legg press på, og da skal det kreve mye press før det rører seg.

Kuler er litt forskjellige ja, men det betyr ikke mye i praksis, bortsett fra at om det blir litt litehold i halsen så kan det være for lite til en type kule.

Link to comment
Share on other sites

for 6,5mm kuler har jeg målt følgende:

 

Partizan 6,68-69mm

S&B 6,70mm

Sierra, Norma, Nosler, 6,71 mm

Lapua 6,72 mm

 

(her sitter ikke Partizan kulene godt i alle hylsetyper om jeg har brukt collet dien min)

 

For 308 kuler har jeg målt:

Raufoss 146 FMJBT (nato kula) 7,79-81 mm avhengig av årstall

sierra 7,82 mm

Lapua scenar 7,83 mm

Lapua 123 grs FMJ 7,85mm

Lapua 146grs FMJBT 7,85 mm

Link to comment
Share on other sites

Det er null problem å slipe ned mandrelen. Batteridrill og smergelpapir gjør susen. Jeg brukte søylebormaskin og gradvis finere papir. Mikrometer gjør det lettere å ha kontroll, men det går uten også. Pass på at mandrelen ikke blir tykkere i enden enn midt på.

Link to comment
Share on other sites

Min lee collett mandrell i 308 er justert ned til 7,75mm tykkelse. Det gir et greit kulehold på Nosler CC 155grs kuler som er 7,82mm.

22-250 mandrellen er justert ned til 5,63mm, det fungerer greit til Rem Psp 50 grs (5,69mm) og til Nosler CC 52 grs (5,685mm).

Ikke send den tilbake til Trond uten kamp. Lee Collett er gullfint når du har fått den i sving og blitt vant til den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver og tusker og lader litt 6.5-06.

Hittil har jeg bare brukt FL die for sizing, men har hørt av flere at Lee-collett die er gode saker.

I starten av tråden nevner Morten at dien bare er i kontakt med hylsehalsen.

Betyr det at jeg kan bruke 6.5x55 die til 6.5-06 eller blir totallengden på dien for kort?

Link to comment
Share on other sites

Collett-dien må være like lang som hylsen, da det er hylseholderen som aktiviserer colletten. Så x55-die går ikke i -06.

Hvis man ikke lager seg en stålhylse som passer utenpå tomhylsa for å veie opp for lengdeforskjell mellom -06 og x55. Men det beste er nok å kjøpe en ny die ja :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

smøre der colleten er skrå oppå. der den sklir mot det stempelet med innvendig kon som er på oversiden.

 

Fikk en Lee Collet Neck sizer-die i posten i dag. Tenkte å gjøre som du sa over her, men skjønte ikke helt hvor det skulle smøres...?

 

Og disse necksizer-diene her, trenger man ikke å smøre hylsene? Har hørt noen sier hver 5.?

Link to comment
Share on other sites

En passelig rørstump mellom hylseholder og die bør gjøre susen. Colletdiene er ganske romslige, så jeg vil tro det går å bruke 6,5x55-die på 6,5-06-hylse. Det er ikke verre enn å prøve. Tennhetta kan fjernes med en dor e.l. Jeg har tenkt tanken selv, med 6,5-06AI. Den er jo tjukkere langt framme, så det går neppe like greit.

Link to comment
Share on other sites

Og disse necksizer-diene her, trenger man ikke å smøre hylsene? Har hørt noen sier hver 5.?

 

Du kan droppe all smøring av hylser når du bruker denne dia. :)

 

Ja all smøring av hylser. Jeg pleier smøre colleten ca 1 gang pr 500-1000 hylser ;)

 

Det er jo helt glimrende da.

 

Noen som kan si kjapt hvordan man finner ut om man har passe kulehold?

 

JEg satte dia på, helt ned til patronholderen, og skrudde så to omdreininger til... Skulle vel være greit det?

Link to comment
Share on other sites

:lol: "Hvor tykk er mandrellen din da?" :lol:

sa brura!

 

Alle mine tre colletmandreller måtte poleres ned for å få godt hylsehold.

.222Rem (kulediameter 5,69mm): mandrellen er nå 5,60mm. Differanse 0,09.

6,5 x 55 (kulediameter 6,71mm): mandrellen er nå 6,59mm. Differanse 0,12.

.308Win (kulediameter 7,82mm): mandrellen er nå 7,72mm. Differanse 0,10.

 

6,5'an er mer kilen for soting og har fått størst differanse mellom mandrell og kule.

Ser det er mange forskjellige meninger om hvor mye man bør pusse. Jeg kaster meg på lasset at målet er mandrelldiameter i området 0,08-0,14mm under kulediameter. For enkeltskuddsrifler, baneskyting og kaliber med lav rekyl kan man sikkert klare seg med mindre (ned mot 0,05mm?) men dette vil variere litt med bruk, samt hylse- og kuletype.

 

For de som spekulerer på collet, mandrell og pussing har jeg laget en liten film som viser hvordan jeg gjør det:

Link to comment
Share on other sites

Mine mål:

 

223 = 5,65 mm.

6,5x55 = 6,65 mm.

308 = 7,75 mm, pluss en urørt på 7,8 mm som jeg bruker når jeg skal lade med støpte blykuler.

 

Greit med en demontering, fikk tørket rent og smurt opp igjen diene samtidig. :wink:

 

Bra film Nordlandsdrevern, den viser på en grei måte at det ikke er noe "hokus pokus" å justere diameter på mandrellen.

Link to comment
Share on other sites

Haha! Jeg er nok avslørt som urtrønder ja. Nordland har mer med bosted å gjøre.

Plystringen av Ingrid Espelids "juksa-litt-melodi" var ikke vakker :roll: , måtte med for å understreke klipping av tidsaksen :twisted:

Takker for gode tilbakemeldinger, og håper det får andre til å prøve seg med colleten. Den er jo en sjelden kombi av "billig og best"!

 

Edit: Legger ved en test av Colleten hentet fra youtube.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig nyttig film der drevern.

Sånn for å ha full feeling med pressinga så hjelper det å slipe/polere glideflatene på colletten, samt runde av kantene på hylsa colletten går inn i. Så glir jo det meste bra når det blir smørt, så her lønner det seg med et bra smørefett..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Bare flaks gjorde at jeg ikke "smergla" litt for mye idag. Pussa og pussa, sjekka diameteren på mandrelen, og den ble mindre. Men når jeg testa med hylse, datt kula fortsatt like rett ned i hylsa som første gangen før jeg begynte å pusse. Etter noen ganger måtte jeg sjekke manualen til colletten, og jaggu... Der sto det at jeg må dra til enda litt mer, ikke bare stoppe når hylseholderen treffer dieen :lol: Heldigvis, for meg, så hadde jeg truffet akkurat. Så nå lader jeg som bare det med colletten, den er helt genial!

Link to comment
Share on other sites

:forvirra:

Så da burde jeg egentlig helpresse alle for å være på den sikre siden?

 

Kjør dem i colleten. Don't worry, be happy! Bruk heller littegrann feeling når du skyter dem. Skal du skyte fort, så kan du jo prøve patronene i kammeret på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo det sikreste, men du skal være ganske uheldig hvis du får kiling av hylsa. Det betinger at kammeret som hylsa har blitt skutt i er litt større enn ditt, og at du kamrer med litt kraft. Vil tro at hvis du kamrer forsiktig, så kan du kjenne hvis det er litt motstand og trekke deg før hylsa setter seg skikkelig.

Den gangen dette skjedde for meg var det en kammerat som kom på døra og vekket meg en tidlig morgen.Han hadde ei ny rifle i et kaliber som ikke er blandt de aller vanligste. Ammunisjon måtte jeg ordne sa han, så jeg rasket med meg noe jeg hadde liggende og ble med. Vet ikke om jeg skal skylde på at jeg hadde vært i et litt fuktig lag kvelden før, men iallefall så hadde jeg fått med en eske med helpresset og en eske med necksized. Første serie gikk greit, men da det ble ladd opp fra den andre esken, skar det seg. Hylsa kilte seg og utdrageren røk når vi la makt på sluttstykket for å få ut patronen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...