Jump to content

Neck-sizing - Lee Collett


tarlokar

Recommended Posts

Takker, det finner jeg jo raskt ut når jeg skyter. Har noen hundre hylser jeg har skutt med rifla, men er usikker på om det kan ha sneket seg inn en hylse eller fem jeg har skutt med en annen rifle.

Lånte bort 5 patroner på banen i går kveld. Disse var skutt i min tikka T3 og deretter necket, og de gikk som mainnskjit i nysnø i en Schultz & Larsen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det har du sikkert rett i, men han fikk med seg tomhylsene. Han er også hjemmelader, dessuten vil ikke jeg ha hylser som ikke er skutt i rifla mi uansett.

 

Jeg er også usikker av og til, på om jeg har fått med meg bare mine hylser hjem. Det ligger jo alltid noen slengere på banen. Jeg bruker å rydde vekk fremmede hylser før jeg skyter, men av og til mister jeg selv en. Hvem vet om jeg plukker opp en fremmed hylse når jeg leter etter min siste. Derfor prøvekamrer jeg patronene før konkurranser, så jeg slipper å få meg en overaskelse under en serie løpende elg f.eks.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Strengt tatt holder det om kula sitter fast inntil den skal avfyres. Og hva som er nok til å sitte fast avhenger av bruksområde. Hvis du lader patroner på banen og skyter dem en og en i ei benkrifle så trengs det ikke all verden til kulehold. Har du et kraftig kaliber der kuletuppene slår mot magasinet ved hver avfyring så må kulene sitte godt for å ikke bli slått dypere ned i hylsa. Jeg har prøvd å vri løs kula for hånd når jeg lader med collet.Hvis den ikke lar seg vri løs, så sitter den godt nok til mitt bruk.

Soting ved for svakt kulehold har jeg hørt om, står det ikke om det i Ladeboken tro? Typisk ved svake (krag)ladninger? Kraftigere hold på kula vil hjelpe på trykkoppbyggingen slik at hylsa tetter bedre før kula er ute?

Link to comment
Share on other sites

Er det for dårlig press på kula, så vil du få soting på hylsehalsen etter avfyring.

 

Jeg har på mine hjemmerulla skudd ALLTID soting på halsen.. Jeg har trodd at det har vært et tegn på for svake ladninger, men har lada opp mot max, og soter fortsatt.. Kanskje jeg skal prøve å pusse mandrellen litt på 223-dia og!

 

Om man øker presset på kula, vil det da være "farlig" å lade samme max-ladninger som før?

Link to comment
Share on other sites

Høggern:

I dag fikk jeg sett dette med egne øyne :) Fikk LEE-dia i posten i morrest, og jeg skulle på banen i dag. I hui og hast ble 10 smell ladet og jeg merka at kuleholdet var så godt som ikke til stede.. Men jeg tenkte at det kan ikke skje noe galt uansett.. Hylsene hadde sot fra hals til bunn..! :shock: Hele hylsa var sort.. Men skuddene gikk nå dit de skulle de. Traff i allefall gongen på 600m. :)

 

Så nå skjønner jeg at den lille soten jeg alltid har rundt halsen ikke har noe med dårlig kulehold å gjøre :)

Link to comment
Share on other sites

På filmen syns jeg at han presser ned kula i hylsa med hendene, å det mener jeg er for slappt kule-hold ihvertfall.

Har ikke sjangs til å gjøre det jeg ihvertfall etter jeg har neck sizet de. Det gjelder alle kaliber jeg har.

Hvis det var min film du tenkte på så legger jeg nok på 20kg press, og det er såvidt jeg får entret bakdelen av bæreflata på kula som er en boattail. Når jeg setter i kula med kuleisetteren kjenner jeg en god motstand når kula entrer, og kula lar seg ikke presse videre inn med håndmakt etterpå. Jeg liker å ha godt hold, og synes det er alt for lite når enkelte viser at de presser kula inn i halsen med bare fingrene. Forsiktig hold fungerer sikkert godt i BR-sammenheng når en og en patron legges forsiktig i og mates, men i magasin og på jakt bør de sitte.

 

Men gjentar spørsmålet, er det slik at trykket blir større om man øker kuleholdet?

Tror det er marginalt lite, så lenge du ikke snakker om økt kulehold ved å sette kula dypere...

Om du pusser ned mandrellen litt mer, eller klemmer slik at du får colletriller på hylsehalsen får du ikke vesentlig forhøyet åpningstrykk. Jeg tror at trykket som skal til for å utvide hylsehalsen 0,02mm ekstra er mindre enn stempeltrykket som skal til for at kula skal starte. Patroner med krymp gir nok større trykkøkning. Quickload gir heller ikke så store utlslag om man endrer litt på åpningstrykket (hvis jeg har tolket programmet rett).

Link to comment
Share on other sites

Men gjentar spørsmålet, er det slik at trykket blir større om man øker kuleholdet?

Tror det er marginalt lite, så lenge du ikke snakker om økt kulehold ved å sette kula dypere...

Om du pusser ned mandrellen litt mer, eller klemmer slik at du får colletriller på hylsehalsen får du ikke vesentlig forhøyet åpningstrykk. Jeg tror at trykket som skal til for å utvide hylsehalsen 0,02mm ekstra er mindre enn stempeltrykket som skal til for at kula skal starte. Patroner med krymp gir nok større trykkøkning. Quickload gir heller ikke så store utlslag om man endrer litt på åpningstrykket (hvis jeg har tolket programmet rett).

Tror eller vet?

 

jeg har ladet samme ladning med "mindre presset hals" og det hadde utslag på soting. Ladning som ikke sotet med hylser hvor kula satt hardt, sotet der kula satt mindre hardt.

Hastighetsforskjeller har jeg og målt på 2 slike "like" ladninger.

Link to comment
Share on other sites

At det kan bli forskjell i åpningstrykk, klebing og soting av forskjellig hylsehold er jeg helt ening i Høggern. Hadde ventet en reaksjon fra deg på innlegget mitt :wink: At jeg skriver tror er fordi jeg ikke har vitenskapelige bevis på det ene eller andre, men forholder meg til det jeg selv har opplevd og det jeg har lest og lært av de som har mer greie på det.

Fredrik skriver "er det slik at trykket blir større?", og da tolker jeg spørsmålet dit hen at han lurer på om kammertrykket blir større. I den sammenheng er hylseholdet av mindre betydning.

Link to comment
Share on other sites

Det normale er slik som høggern beskriver.

Men vær oppmersom på at i enkelte tilfeller kan trykket bli mye høyere ved dårlig kulehold.

Det er i de tilfellene der tenning av kruttet er marginal, når kulen da hopper lett ut av hylsen setter den seg fast i overgangskonus og kruttet får redusert forbrenningshastighet pga trykkfallet. Når så kruttet tenner skikkelig er igangsettingsmotstanden for kulen mye høyere, og trykket stiger raskere enn normalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Var det ikke Fulmen som en gang skrev at Per-S avlivet en diskusjon ved å komme med fakta :mrgreen:

 

Nå har det vært stille her et halvt år, så da er det på tide med litt mer hyllest til Lee's Colletdie.

Her er en liten filmsnutt fra ladebua:

 

Filmlink:

(2:49)

 

En historie om 50 tomhylsers ferd fra hylsetrommel til og med tennhetteisetter. :wink:

 

Ser at jeg bruker under 20 skeunder per hylse, og det hadde ikke gått om man skal bruke normaldie med smøring og tørking.

Link to comment
Share on other sites

Så først nå at jeg hadde fått svar på det jeg lurte på... Var kammertrykk jeg mente ja.

 

Svaret er altså at det er av mindre betydning, så lenge man ikke har omtrent null kulehold.. Har i allefall slipt ned mandrellen på samtlige collet-dier nå, og har fått godt kulehold på alle sammen :)

Link to comment
Share on other sites

Filmlink:

(2:49)

 

En historie om 50 tomhylsers ferd fra hylsetrommel til og med tennhetteisetter. :wink:

 

Meget bra! + for vernebriller og steget med ekstra inspeksjon. Hadde du holdt høyrehånda på spaken hele tida under pressinga, så hadde det gått enda litt fortere. Venstrehånda kunne konsentrert seg om å plukke hylser ut og inn av hylseholderen. Forsåvidt gjelder det hetteisettinga også, men da må en ha gorillatommel evt. romme hettelommer ;) Men ikke ta det som kritikk, for videoen var meget bra laget.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ser vel rett ut :?::?::? Den skal jo bare klemme halsen, og jeg ser jo sotrester i en stripe på halsen, og det er jo disse "åpningene" som gjør at "den cone"delte" hylsen" i dien klemmer rundt halsen når hylsa blir trykket opp i dia :?:

 

Hvis du nå ikke kan putte en kule i med håndmakt, så har du gjort alt riktig :!:

 

 

AS :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er alt perfekt, så lenge hylsa fortsatt kamrer. Putt i hette, krutt og kule og du har en patron som har større presisjonspotensial og mye lengre levetid enn ved helpressing. Pass på å måle lengden på patron etter 5-6 ompressinger. Når den kamrer tregt, kan du delvis ompresse(så den passer bedre i kammeret). Helpressing er som oftest(men ikke alltid) unødvendig.

 

 

AS :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er stort sett veldig fornøyd med disse die'ene, noen mandreler har blitt pusset, for å få bedre hold på kula. Faktisk så fornøyd, at noen (faktisk ikke så mange kroner,) hylser og kuler ble send dit og etter en tid kom et 240W'by Collet Neck Size die sett i posten, lekkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har akkurat fomlet meg igjennom dette med å stille inn Lee Collet Neck Sizer til min .223. Det tok sin tid å skjønne og prøve, målinger ect. Men det funker virkelig når en forstår og får det til!

 

Min kom med mandrell diameter på 5.630 mm, og kulene jeg har måler gjevnt over 5.690 mm. Dette vil si at mandrellen er 0.06 mm smalere enn kulediameteren. Dette gjorde at jeg kun trengte å stille Dia slik som forklart. Opp med armen, skru dia ned til den treffer hylseholderen, så backe armen ned, skru forsiktig ned litt og litt og presse med hylse i. Etter ca. 1 runde ekstra etter dia traff hylseholder var jeg der jeg skulle. Da kjenner jeg press fra dia treffer hylseholder til colleten går opp i dia og ned igjen, for så å kjenne ingen press når hylsa føres ut av dia igjen. Kan presse med 1 finger på armen, så det er nok snakk om maks 5 kg press som skal til. Vanskelig å si uten måleutstyr, men er ikke mye press som trengs. Dette gir meg da en hylsehals med utvendig diametermål på 5.60 mm, som er nok til at jeg ikke klarer å trykke kula inn i hylsa med å ta i alt jeg makter mot benken. Må slå på den med hammer el. for at jeg skal klare å droppe kula ned i hylsa.

Forøvrig fikk jeg da altså en mandrell som var nokså smal fra fabrikk, men perfekt for denne gang, så den presser upusset!

Tipp topp tommel opp for dette systemet av Lee, genialt, og minimalt med sliting på hylsene! Noe som gir lengre levetid og nok flere gjenladinger :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...