Jump to content

Neck-sizing - Lee Collett


tarlokar

Recommended Posts

For å ta det første først, det bildet til deerhunt er IKKE en titan bushing, det er en titan ekspander. Ekspanderen bearbeider hylsehalsen innvendig, bushingen behandler halsen utvendig.

Om det er en neckseizer behøver du IKKE å smøre hylsen (kroppen) utvendig, den er overhodet ikke i kontakt med dien.

Om du vil smøre halsen utvendig er opp til deg, men vil absolutt annbefale deg (igjen :mrgreen: ) å smøre innvendig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skule til å lade i går, og ble litt usikker. Smører jeg hylsene utvendig eller ikke når jeg halspresser? Innvendig er greit, har ikke titanbushing. Men utvendig? 338 RUM gjør ikke det, deerhunt sier hylsa må fortsatt smøres?

 

For å ta det første først, det bildet til deerhunt er IKKE en titan bushing, det er en titan ekspander. Ekspanderen bearbeider hylsehalsen innvendig, bushingen behandler halsen utvendig.

Om det er en neckseizer behøver du IKKE å smøre hylsen (kroppen) utvendig, den er overhodet ikke i kontakt med dien.

Om du vil smøre halsen utvendig er opp til deg, men vil absolutt annbefale deg (igjen :mrgreen: ) å smøre innvendig.

 

Du har selvsagt rett, kan avogtil gå seg litt vill i utrykk :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

har en 308w og en 6,5X55 lee collet jeg har hatt siden 1999 eller 2000. ikke hatt noen problemer med noen av dem bortsett fra at jeg måtte polere ned mandrel'en på begge to for å få ønsket kulehold. det er ladd ca 3-4000 stk tilsammen på disse pr år! dvs det har gått anslagsvis 15 000 skudd gjennom hver av disse uten problemer.(jeg har smurt glideflatene på colleten med enten tykk olje eller grease et par gang i året)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skjønner meg ikke helt på Lee collet dien. Ser at dere skriver at den skal skrues ned til hylseholderen og deretter 2 omdreininger. Regner med at det er selve colleten dere mener da, siden den er det nederste puktet på dien, men det er litt slark i den. Så det jeg lurer på er om dien skal ned til hylseholderen (+2) når colleten henger fritt, eller om jeg skal skru bort slakken og så ta to omdreininger til? Vet ikke om det er så bra forklart, men. Føler ikke at dien tar i det hele tatt. Hylsene går inn nesten uten motstand. Vet at mange har pusset ned mandrellen litt, men jeg vil ikke gjør det før jeg vet om det er no annet som er galt.

 

Mandrellen måler 5,64mm, synes det virker litt mye (22-250). Hvor mye bør den i tilfelle måle? Prøvde og sette i kuler, men de sitter rimelig løst.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Skjønner meg ikke helt på Lee collet dien. Ser at dere skriver at den skal skrues ned til hylseholderen og deretter 2 omdreininger. Regner med at det er selve colleten dere mener da, siden den er det nederste puktet på dien, men det er litt slark i den. Så det jeg lurer på er om dien skal ned til hylseholderen (+2) når colleten henger fritt, eller om jeg skal skru bort slakken og så ta to omdreininger til? Vet ikke om det er så bra forklart, men. Føler ikke at dien tar i det hele tatt. Hylsene går inn nesten uten motstand. Vet at mange har pusset ned mandrellen litt, men jeg vil ikke gjør det før jeg vet om det er no annet som er galt.

 

Mandrellen måler 5,64mm, synes det virker litt mye (22-250). Hvor mye bør den i tilfelle måle? Prøvde og sette i kuler, men de sitter rimelig løst.

 

Som du selv er inne på, ned med armen skru ned til den er borti hylseholderen, opp med armen og 2 turn til(1 turn om du har Lee presse). Ikke press ned armen uten hylse i. Inn med hylse, ned med armen og legg ca 10-12 kg press på armen. Sitter kula løst så må mandrellen gjøres slankere, og prøv igjen. Du skal ikke kjenne motstand når hylsen glir inn og ut :D , kun at den bunner :!: forøvrig kan du bla deg litt nde på siden og se instruksjonsvideo her http://www.leeprecision.com/cgi/catalog/browse.cgi?1237330284.4265=/html/HelpVideos/video.html

Link to comment
Share on other sites

Hei Jowi,

Det er nok en fordel om du sliper ned mandrellen litt, men vær forsiktig. Både naboen (med 6,5x55) og jeg (med .243Win) slipte litt for mye, slik at det er tungt å sette i kulene. På .243-kulene blir det et tydelig ring-merke etter isetterdia.

 

På gamle Sluttstykket.com gikk det noen tråder der det var diskutert hvor mye mandrellen burde slipes. 0,10 - 0,15mm under kulediameteren ble anbefalt. Jeg slipte derfor ned til ca 0,12mm under kulediameter, hvilket altså var litt mye. Nå har jeg kjøpt ny mandrell og skal slipe til 0,08mm under kulediameter.

 

Dette kan sikkert variere med kaliber og hylsetype, men jeg vil i hvert fall anbefale deg slipe litt forsiktig, og begynne med 0,06 - 0,08mm under kulediameter.

 

Lykke til. Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

hei!slipte ned mandrellen min no nettopp. målte den til 6,114mm ca slipte den ned til 6.098mm så tok av godt over hundredelen. fortsatt lett og presse kula i men så sitter den også passe hold i den også;)

 

spitfire: hor tjukk er madrellen din?

Link to comment
Share on other sites

Hei Joakim,

Den .243Win-mandrellen som jeg slipte for mye er 6,04mm i diameter. Da blir Lapua-hylsene som jeg bruker 6,05-6,06mm innvendig når de er halspresset, som altså er litt for trangt.

 

Nye, uskutte Lapua-hylser måler 6,08-6,09mm. Den nye mandrellen jeg har kjøpt skal slipes til 6,07-6,08mm; da tenker jeg dette blir bra!

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg er noen ekspert, synes jeg kanskje det hørtes unødvendig mye ut, ja. Ser Richard Lee skriver i sin "Modern Reloading" at det ikke bør polers bort mer enn ,001" (/,0025mm) av mandrelen. Akkurat det er vel en sannhet med modifikasjoner da det er veldig mange variabler ute og går:kanskje først og fremst spenst/hardhet og ikke minst godstykkelsen på hylsehalsene.

Men overdreven "sizing" vil ikke forbedre kuleholdet, kanskje heller tvert imot. Da vil kula under isetting oppføre seg som en ekspander og kan bli skadet eller satt skjevt. Heller ikke gunstig for messingen å bli unødvndig "jobbet med" frem og tilbake.

Personlig har jeg ikke målt mandrellen så nøye, heller målt utvendig halsdiameter på ladet patron med de komponentene jeg ønsker å bruke. Har Collet dier i 6,5x55 og .22-250. Var ute og målte -250 mandrellen nå, den var jeg pukka nødt til å reduser litt, ser den er i endene 5,64 i likhet med Jowi sin. I halsområdet er den nå ca 5,61-5,62, ikke store forskjellen på papiret, men i praksis gikk det ifra å lett kunne presse kulene inn i hylsa med håndmakt mot ladebenken, til at de nå satt "blokk-stokk".

I tilfellet 6,5 så har jeg så langt latt mandrellen være urørt. Ladde patroner (Lapua+Lapua) måler ca. ,2945". Colletdien gir meg hylser på ca. ,2940. Skulle kanskje tro det var i minste laget, men kulene sitter tilsynelatende meget godt. Ser Redding når det gjelder å velge bushingstørrelse gjerne anbefaler å prøve ,001 under målt ammo-diameter som utgangspunkt for optimal "press-fit". 6,5-Collet'n gir altså hylsehalser kun ,0005 trangere, knapt målbart, men til mitt bruk (enkeltskudd) virker kulene å sitte tilstrekkelig. Kanskje i ei svært lett/mye rekyl magasin-rifle kunne det skjedd saker?

Link to comment
Share on other sites

min 6,5 mandrel er 6,65mm. dvs 0,05-0,07mm mindre enn kulene jeg bruker i kaliberet. å de sitter godt. men en pressa hylse måler nok litt mer enn 6,65mm innvendig i halsen. vet at partizan kulene som innimellom måler 6,68mm sitter for dårlig i hylsene. men alle kuler som er 6,70-6.72mm er det perfekt på.

 

har ikke målt .308w mandrellen min i det siste så husker ikke diameteren på den.

Link to comment
Share on other sites

Fra 6mm og oppover tar jeg en ferdig ladd patron i neven ( ikke komprimert ladning ) og presser kulenesa ganske så kraftig mot bordplata, sklir kula inn i hylsa har jeg for lite kulehold ( synes jeg ). Kjekt å bruke en patron med helmantel eller hullspiss når en prøver dette så slipper en å kline blyspissen utover kulenesa..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så fint Stille 6,5x55 :wink:

Kunne godt tenkt meg slikt fint utstyr som Fulmen linker til litt lenger opp her, det gir mulighet til å finne ut om kuleholdet er forskjellig på patronene for så å kunne sortere skuddene etter det, men slikt har en jo ikke på benken så det blir å bruke neven. :wink::mrgreen:

 

Og så hadde det blitt enda en ting å holde orden på, brrrrrr.....

Link to comment
Share on other sites

Samme her, sorteringen blir glemt under skyting ja, er alt for opptatt med å..... ehh......skyte :oops:

 

HS Precision skrev om dette verktøyet i en tråd husker jeg, og det var vel akkurat "fluer" han hadde greid å redusere ved å sortere patronene etter motstand under kulesettingen.

Link to comment
Share on other sites

jeg pleier sortere ut match patroner hvor det er "unormalt" lite eller mye kraft som skal til når kula settes. disse merkes å settes i en pakke merket "trening". har kronografert slike patroner å da kan man få enkelte verdier som er merkbart høyere eller lavere enn snittet. men disse blir som oftest skutt på 100m så forskjell i presisjon på den avstanden er som oftest minimal.

vanligvis er det ca 5-10% som sorteres ut slik på "gefuhlen" hos meg.

Link to comment
Share on other sites

hei!trur kuleholdet mitt er bra i 243 med neck sizeren ;) må støte kula ganske hardt i mot bordet før den glir inn skal nok røff behandling til for at det endres. men kan kula sitte for hard? slik at det blit økt kammer trykk?

 

dere flirer sikkert hehe;) men er fersk og bedre å spørre 10 ganger for mye en 1 gang for lite;)

 

mvh joakim

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hjelp !! :shock: Toppskruen på colletdien min har gått til de evige jaktmarker, jeg har nok vært for hardhendt. Vanskelig å vite hvor mange kilo man presser med :? Har vel presset ca. 500 hylser, men så sa det kræsj, gjengene er borte, syns de ser litt slitne ut i selve dien også, men det går nok med en ny toppskrue, i hvert fall en stund.

 

Men hvor får jeg tak i ny skrue ? Må jeg kjøpe ny die eller er det noen som vet om forretninger som lagerfører en slik skrue ?

Link to comment
Share on other sites

Ring Interarms i Porsgrunn, han pleier å ha noen på lager.

 

Forøvrig er det helt normalt å ødelegge mutteren, har klart det selv. Trikset er å ikke gjøre som Lee sier, jeg justerer den så vandringen på pressa begrenser kraften. Husk at det ikke er mye kraft som kreves og at holdet på kula begrenses av diameteren på mandrellen. Presse hardere hjelper ingenting og resulterer bare i en ødelagt mutter, skal du ha bedre hold må du slipe ned mandrellen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raske svar, Fulmen og jroger, har sendt en mail til hjemmelading.no. Får evt. ringe Interarms, har lest hvordan du stiller inn dien, Fulmen, skal prøve tipset ditt når jeg er i gang igjen.

 

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som roter det til :?

Link to comment
Share on other sites

Trikset er å ikke gjøre som Lee sier, jeg justerer den så vandringen på pressa begrenser kraften.

 

Hvis jeg forstår deg rett så gjør vi det på samme måte, så den støtter jeg.

Dessuten så virker det på meg som om at hvis man stiller in dia slik at det blir tungt å passere "øvre dødpunkt" i utvekslingen på pressa, så oppnår man bare at messingen tyter ut gjennom spaltene i colleten, og da hadde det vel vært bedre å slipe mandrellen(var det rett? -mandrell?).

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har registrert at mange sliper litt, men har kviet meg for å gjøre det. Har målt mandrellen med mikrometer til 0.2620 og Scenarkulene jeg bruker måler 0.2639. Skulle ikke tro at det er nødvendig å gjøre den mindre, eller ?

 

Korrekt. Man må vanligvis slipe av den litt for å få optimalt hold, men det er ingen stor jobb. Og som alltid er det bedre med den pølsa som er for lang.
Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg er noen ekspert, synes jeg kanskje det hørtes unødvendig mye ut, ja. Ser Richard Lee skriver i sin "Modern Reloading" at det ikke bør polers bort mer enn ,001" (/,0025mm) av mandrelen....klippet resten.......
0,001 tomme er vel 0,0254 mm.
Link to comment
Share on other sites

Send en mail til LEE, så får du antakelig en ny i posten.

De er som regel greie med slikt. Jeg fikk ny ekspander/decapping-pin til et diesett jeg fikk ødelagt, og jeg har hørt at de sender nye deler til den håndholdte tennhetteisettereren også.

 

En annen ting er, hvorfor kan de ikke lage noe som holder i første omgang....? :roll:

Link to comment
Share on other sites

:lol: Sendte mail til Lee om hendelen til den håndholdte tennhetteisetteren for kort tid siden, fikk svar etter en uke, de kunne erstatte den, men da måtte de ha den defekte delen og dokumentasjon på at det fortsatt var garanti på produktet. Hendelen røk etter noen få hundre hylser. Med dette svaret i bakhodet, gadd jeg ikke sende en mail til om toppskruen til colllet-dien.

 

Det er lite hensiktsmessig for en del til noen få kroner, så jeg sendte en mail til hjemmelading.no med forspørsel om de hadde toppskruen. Etter noen dager ligger det en konvolutt med toppskruen i postkassen, med faktura på kr 41,60 for skruen og kr 15 i porto :D

 

Lee har noen tekniske løsninger på enkelte produkter som er gode og praktiske til en billig penge, men at det går an å bruke så billige (les: dårlige) materialer i produksjonen av disse, er nesten ubegripelig.

Link to comment
Share on other sites

egentlig synes jeg det er merkelig at folk klarer sprenge toppskruen på collet dien. da må man vel bruke utrolig mye kraft? (så mye at man skjønner noe kommer til å ryke?)

 

har hatt 2 slike i 10 år, brukt de bla i en bonanza co ax presse med ganske bra utveksling...

Link to comment
Share on other sites

egentlig synes jeg det er merkelig at folk klarer sprenge toppskruen på collet dien. da må man vel bruke utrolig mye kraft? (så mye at man skjønner noe kommer til å ryke?)

 

har hatt 2 slike i 10 år, brukt de bla i en bonanza co ax presse med ganske bra utveksling...

Jeg foretrekker at Colleten bunner samtidig med pressa - det er enklere enn å dra til det knepper på kort vandring og raskere for meg. Når pressa bunner, er operasjonen ferdig - enkelt og greit. Problemet oppstår fordi de fleste pressene på bunnslaget har så stort moment at man lett drar av gjengene i aluminiumsskruen. LEE har laget denne i nettop aluminium for at den skal ryke i stedet for diekroppen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...