Jump to content

6x45 AKA 6mm-223


Sako 30-06

Recommended Posts

De som fulgte med på Sluttstykket fikk sikkert med seg min bråforelskelse i en Sako Vixen i 6x45. Dette skyldtes den dårlige innflytelsen som slike fora som Sluttstykket og Kammeret har på selvkontroll, lommebok og "vil ha"-refleks. Der var det en rekke tråder der umistenksomme og ufordervede sjeler som jeg kunne lese om dette snertne, lille kaliberet og hva det er i stand til, og dermed gikk det som det måtte gå :oops: Jeg har nå hatt rifla i et drøyt års tid og fått samlet litt erfaring med det, selv om jeg foreløpig ikke har fått drept noe annet enn papp med børsa. Nå tenkte jeg å bidra med det lille jeg har lært meg, og jeg håper at andre 6x45-eiere kan gjøre sitt til at vi kan samle mer kunnskap på ett sted om dette snertne, lille kaliberet.

 

Hvorfor falt jeg for 6x45? Som jeger og først og fremst kjøttjeger har jeg en oppfatning om at mat som skal skytes med kule fortrinnsvis bør skytes med ei kule som rusler ut av geværmunningen med en hastighet på omkring 800 m/s. Da vil selv konvensjonelle kuler gi lite splintavgang, og helmantler gir mindre "spreng" pga. trykksjokk enn ved høyere hastigheter. Dette gir lite "splætt" i målet og mer mat på bordet. 6x45 gir stort sett hastigheter omkring dette. Jeg er også litt fascinert av den gamle toppjaktkjempen 7x33 Sako, men der er kuleutvalget mildt sagt begrenset. I 6mm/.243" finnes det en rekke ulike kuler som man kan leke seg med for å finne den som egner seg best til det bruksområdet man ser for seg. 6x45 kan med litt velvilje betegnes som 7x33's unge og framtidsrettede fetter, særlig siden den nedstammer -- i et par trinn -- fra .222Rem som Sako Vixen nokså tidlig ble kamret i. Vixen var som kjent den børsa som ble konstruert for 7x33. 6x45 er også velsignet med moderat rekyl, noe som er hyggelig for oss som ikke anser blå skuldre, kjever halvveis av ledd og skranglende plomber for å være noe vi trakter etter.

 

6x45 er som navnet indikerer ei .223-hylse (.223=5.56x45) åpnet opp til å ta 6mm-kuler. Jeg har har ingen problemer med å skremme 70-grainere opp i rundt 900 m/s, 80-grainere til knappe 850 og 85-grainere til rundt 800 m/s. Jeg tror sjøl at jeg ikke sprenglader ;) Av krutt har jeg prøvd VVH N130 før siden dette kruttet er brukt i den eneste ladningen Ladeboken oppgir, men jeg bruker for tiden konsekvent N530 til 6x45. Mine ladedata er jeg generelt skeptisk til å oppgi på et åpent forum pga. ansvaret jeg mener at det medfører, men om andre velger å oppgi sine ladedata -- også i denne tråden -- er det selvsagt greit for meg. Jeg har foreløpig prøvd meg på Hornadys 80gr FMJ (~850 m/s, mye slit for å få den til å gå sånn halvveis noenlunde), Hornady 87gr SP flatbase (~800 m/s, ganske god presisjon), Speer 85gr SPBT (~820 m/s, laber presisjon) og Sierra 70gr MK (har vært oppe i ~900 m/s, men legger meg for tida på ca. 850 med god presisjon). Jeg har også liggende ei eske med Hornady 85gr Interbond og Sierra 90gr GameKing FMJBT samt noen få 70gr PBP HP Step BT som skal testes med tid og stunder. Bortsett fra SMK som jeg lader med N130 bruker jeg konsekvent Vihta N530 til 6x45.

 

Noen bilder av børsa som jeg har i 6x45. Specs:

Låskasse: Sako AI

Pipe: Douglas, blånert, 1-10", 50cm lang

Nøttetrestokk: Tyrkisk valnøtt, bygget av Albert Rafdal. Helbeddet, inkl. pipebedding

Ekstra syntetstokk: HiTech

Montasjer: Leupold for Sako

Kikkertsikte: Swarovski AV 3-9x36, retikkel 4A

 

Jeg fikk tilpasset en ekstra syntetstokk som børsa får på seg når den skal bli med til fjells etter fjellrypa. Jeg har ikke hjerte til å dra nøttetrestokken opp i ura...

 

Venstre profil:

normal_DSC00230.JPG

 

Høyre profil:

normal_DSC00231.JPG

 

Kledd for å klatre i ura og på toppene:

normal_DSC00247.JPG

 

Sammen med storesøster. Ei heks (Vixen) og ei binne (Finnbear):

normal_DSC00256.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har fått prøveskutt 90gr Sierra FMJBT GameKing i dag. Ladet med N530 og COL=58.5mm til 780 m/s, fire skudd ca. 2cm senter-senter :) Ikke gærent, tatt i betraktning at jeg ellers skjøt som en dass i dag, og at børsa veier under tre kilo (mao. ikke ei ideell børse for å ligge og presse mikrosamlinger i benken). Middeltreffpunkt 2cm under middeltreffpunktet for 80gr Hdy FMJ og 87gr Hdy SP. Med en BC på 0.376 tror jeg nok at denne vil bli testet ut på rypa hvis været bare bedrer seg såpass at det er noen vits i å dra til fjells.

 

Prøvde også såvidt 85gr Hdy Interbond i 800 m/s. Dårlig samling :(

Link to comment
Share on other sites

kommer med noen kritiske synspunkter hvis det er greit, forsto ikke helt om dette var en 6x45 infotråd eller en vanlig kaliber/ladetråd.

 

*var ikke vixen etterfølgeren til børsa som ble konstruert til 7x33?

*7x33 blir jo ofte ansett som en perfekt småviltpatron, skulle ikke da 7.62x39 være kurant?

123gr helmantel i 720-750ms :?: riktig nok med 17% større hull...

 

jeg er veldig interessert i og vite hvor mye mer kjøttødeleggelser det blir med .223, .243 o.l kontra moderate 6mm patroner.

 

 

 

ps. Lapua lager en 90gr helmantel.

Link to comment
Share on other sites

@steffen: Jeg vet ikke helt hva slags tråd dette skal være. Kanskje en generell 6x45-tråd, siden jeg ikke fant noen slik da jeg søkte :) Angående 7.62x39 går ikke den patrona ned i Vixenkassa, den er for brei over ræva. Selv 6mmPPC er ifølge Sako strengt tatt litt i feiteste laget for en standard Vixenbolt, selv om jeg har hørt om folk som skal ha fått åpnet opp bolthodet uten problemer. .222, .223, .221 Fireball og 6x45 har derimot omtrent samme hylsehodediameter som 9x19 og 7x33 og vil derfor passe perfekt til Vixenkassa.

 

@Lakelander: For info om sakomodeller, sjekk http://en.wikipedia.org/wiki/Sako

 

@gordon setter: Bilder av patronen vil komme når tida tillater det. Det hadde jo vært riktig moro å avbildet 6x45 i selskap med andre aktuelle patroner til slik bruk som f.eks. .221 Rem Fireball (som jeg ikke har å sammenligne med, hint, hint, polardego ;) ). Nå ser det ut til at 90gr Sierra FMJBT oppfører seg bra i børsa, og jeg kommer vel til å fortsette å pusle med krutt-typer for å se om jeg klarer å tvinge 80gr Hdy FMJ til å høre på fornuft. Nå som jeg får Sierraen til å oppføre seg OK er det ikke like mye bråhast, så jeg har tid til å fintenke litt på hva jeg skal finne på med den gjenstridige åttigraineren.

 

@polardego: Den Hightechstokken ble anskaffet, tilpasset og lakkert av Rafdal. Jeg må innrømme at jeg veit ikke hvilken variant han startet med og hvor mye arbeid han måtte legge ned i tilpasningen. Du kunne jo ta en tlf. til ham og høre :)

Link to comment
Share on other sites

@steffen: Angående 7.62x39 går ikke den patrona ned i Vixenkassa, den er for brei over ræva. Selv 6mmPPC er ifølge Sako strengt tatt litt i feiteste laget for en standard Vixenbolt, selv om jeg har hørt om folk som skal ha fått åpnet opp bolthodet uten problemer.

 

Mulig jeg misoppfatter nå, men mener du at en 6mmPPC kan gå, men ikke 7,63x39? Meg bekjent har jo disse patronene samme basemål på hylsa..

 

Forresten Sako 30-06, var det så at du ville ha et knippe 85gr Hornady Interbond? Mener det var snakk om det en gang før... send meg en PM om du vil ha en neve for utprøving.

Link to comment
Share on other sites

Ett lite spørsmål her: Er det noe problem å bruke en 222 Vixen som grunnlag for en 6 x45 rifle? Tenker da på magasinlengde , kamring og slikt. 223 hylsa er jo litt lengre enn 222 hylsa. Sitter med en 222 Vixen som jeg nok kanskje liker litt for godt slik den er til å begynne å bygge den om . Men man vet jo aldri.......

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg misoppfatter nå, men mener du at en 6mmPPC kan gå, men ikke 7,63x39? Meg bekjent har jo disse patronene samme basemål på hylsa..

My bad :oops: Jeg kan bare skylde på mental kortslutning. Jeg hadde 6mmBR i tankene...

 

@Robinson: Såvidt jeg vet er det ikke forskjell på Vixenkasse i .222 og i .223

Link to comment
Share on other sites

Ett lite spørsmål her: Er det noe problem å bruke en 222 Vixen som grunnlag for en 6 x45 rifle? Tenker da på magasinlengde , kamring og slikt. 223 hylsa er jo litt lengre enn 222 hylsa. Sitter med en 222 Vixen som jeg nok kanskje liker litt for godt slik den er til å begynne å bygge den om . Men man vet jo aldri.......

 

Identisk med mitt utgangspunkt for 6x45. 222 Rem er jo en søt patron, men jeg har aldri savnet denne etter løpsbyttet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Et lite spørsmål til dere 6x45 kjennere: Jeg hadde egentlig tenkt meg 243win til rådyr-,småvilt-, og varmitjakt, men som kjent er ikke dette kaliberet like godt egnet til korte løp med demper på. Men jeg har bestemt meg for at jeg vil ha en 6mm til dette formålet. Hvordan er 6x45 i forhold til korte løpslengder? Går det greit å kappe løpet på 40-45cm? Eller er det andre 6mm kalibre som egner seg bedre?

 

Jaja, ble flere enn et spm...

 

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 50cm pipe uten demper på min 6x45 og plages ikke av uforholdsmessig munningsflamme eller -blåst. Såklart merkes smellet bedre med såpass kort pipe, men jeg ville tro at blant 6mm'erne bør 6x45 være veldig godt egnet til korte piper. 6x45 bruker raske krutt (N130, N530) og har veldig moderat hylsevolum. Det samme kan sikkert sies om 6mmPPC og 6mmBR, men de har jeg ikke erfaring med.

 

Ulempen med 6x45 er at den er lite egnet til kuler over 80-90 grains.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det kan jeg tro ja. Det var en virkelig nydelig børse det der. Helt i min ånd med flott treverk. Har du noen formeninger om hva som er best for småvilt, spiss helmantel eller butt? Skal lade til min .222 og er enda litt usikker på hva jeg skal velge. Kanskje jeg også skulle tenke på å bytte løp :) Men du vil vel kanskje ha kaliberet for deg selv? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Formeninger har jeg mange av, om de er gode får noen andre avgjøre ;)

 

Til smått småvilt som rype vil jeg ha ei helmantelkule som først og fremst er presis nok. Det er alfa og omega for meg. Butt spiss henger ofte sammen med dårlig BC/vindegenskaper, så da blr det en avveiing om man vil ha mer sjokkeffekt eller mindre vindavdrift. Siden jeg har opplevt at rypa detter fint for ei spiss Normakule i ca. 800 m/s fra en 5.6x52R, tror jeg ikke butt spiss har så mye å si for så skuddeffekt på små fugl. Dessuten får jeg ikke skikkelig skikk på Hornadys halvbutte 80-grainer i børsa mi, så da er det stort sett nokså spisse helmantler å velge mellom for meg :?

 

Til større småvilt foretrekker jeg ei sakteekspanderende kule. Jeg har ikke fått skutt med rifle etter tiur ennå, men ut fra min erfaring med rifle etter gås liker jeg ikke helmantel på stor fugl. PBP, Rhino eller ei lodda kule som f.eks. Oryx er noen av de som jeg ville valgt mellom (avhengig av hva som er tilgjengelig, såklart). Men presisjon har fremdeles førsteprioritet. Jeg har noen forskjellige slike kuler (70gr PBP, 75gr Rhino, 80gr Interbond) liggende til 6x45'en, men jeg har ikke fått testa nok ennå. Håper å få skikk på ei av dem sånn på sikt. I verste fall blir jeg å bruke 87gr Hdy SP i meget moderat hastighet (<800 m/s), den har vist seg å gå godt nok i børsa mi.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Mye morsomt med dette kaliberet. En ting jeg har lagt merke til er at -- ihvertfall for Vihta N530, mi børse og kulevekter fra 70 til 90 grains -- er det samme sammenheng mellom ladevekt og hastighet, nær sagt uavhengig av kulevekta :!:

 

Se her:

6x45_N530.jpg

 

Er det noen som kan foklare meg hvorfor i ¤%&!!! det blir slik? Det skiller ikke mer enn 20 m/s mellom de tyngste og de letteste kulene ved samme kruttvekt, jo, og det skiller 20 grains (25-30%) i kulevekt :?:

Link to comment
Share on other sites

Lurer inn et spørsmål hvis det er greit: Er det noen som har prøvd Lapua sin 77gr/5gram HP? Lurer på hvor lang den er i forhold til f.eks 70-Sierra HPBT? Må snart ha et nytt parti kuler og jeg ser han T Alvestad har en hyggelig pris på disse.

Gammel favoritt er Remingtons 80plhp som passer fint i 6x45'en, magasinlengde vs friflukt. (23,3gr N-130= 2800fps, OAL: 58,10mm)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Lurer inn et spørsmål hvis det er greit: Er det noen som har prøvd Lapua sin 77gr/5gram HP?

 

77g(scenar) HP gikk bra i min 6-223. 26g N-540. PL57,4mm 2660fot. 18mm.

24g N-530. 18mm samling. ikke notert hastighet.

 

Bruk ikke lade dataene ukritisk!

 

Hadde ofte noen super flaks grupper med denne kula. Men hadde også en jævlig pen trestokk, som var skikkelig vær syk.

Link to comment
Share on other sites

stemme avgitt!

 

Har selv ikkje kaliberet, men er i prosessen å med å kjøpe en Sako Vixen i 222 fra söta bror :D Lysten på å pipe om til dette kaliberet til våren er stor, men skulle jo også gjerne hatt noe skyte 223 med (billigere treningsskudd), spørs om pipeskifte system er veien å gå.......hmmm

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Minnes Peter sine innlegg på SL om 6x45. Der han hadde de gode gamle 90g SP kulene til Lapua til beverene sine

Jeg har et lite parti med gamle Lapua FMJ 90g. Disse er veldig spiss og har en avslutning i ræva ala Lock-base kula til Lapua. 280 stk.

Kanskje noen som savner disse og. Har trua på dem i 6x45`n. De 25,25mm lang, med den lille lock-base boat tailen. Med dagens rypekvoter skal du være ivrig for å bli kvitt dem på jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 year later...
  • 2 months later...

Da har jeg fått et lite "dytt".

Ikke rukket mye.

 

Oppladning til innpuss av pipe.

Sierra 70grs Blitz King. 23,5grs N135. PL 58,0

Går godt, kan ikke anbefales på rådyr....

 

Opp til test Barnes X 75grs. PL 57,7

23,5 grs N135, m/s 862, ca 20mm

23,0grs N130, error på chron, 40+mm

23, 5grs N130, m/s 893, 40+mm

 

Med så kort PL begynner det å bli ganske trangt i hylsa.

Neste for test Gs custom 75grs HV. Gs'n har selvfølgelig boattail, bare for å gjøre dette litt enklere.

Maks PL 58,1mm (A1/Vixen mag)

 

23,0grs n130

23,3grs n130

 

23,6grs n130

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå bestemte chrony'n seg for å være vanskelig test dagen.

Best samling ga den første på 23,0 grs n130, 25mm ytterkant til ytterkant.

 

Mulig det har blitt for ugjevn forbrenning på de to neste da det har "knekt" noen kruttkorn i kulesettings prosessen.

 

Lurer litt på hvordan det ville vært å prøvd feks N120.(?)

 

Ladet opp 15 skudd med 23.0grs ladningen og gs custom 75grs HV.

Fungerte fint på de to rådyrene det ble i helgen. Fine slakt, så inntil videre får det fungere :)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Når dere omformer 223 hylser til å ta 6mm kuler, er det vanlig at det blir en smultring på hylsa? Ser i tråden for 6mm-222 så er dette tydeligvis et problem. Prosessen er vel akkurat den samme for å omforme 223 hylser til å ta 6mm kuler, som det er å omforme 222 hylser til å ta 6mm kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...