Jump to content

Montering av våpenskap


huntingdaddy

Recommended Posts

Da var det på tide som førstegangsjeger å skaffe seg våpenskap. Det jeg vet sikkert er at det ikke blir et stort ett(>150 kg), så jeg må feste det. Har lest at siden jeg har gipsplater så må jeg feste det i vegg stenderne. Noe jeg ikke har veldig lyst til å gjøre. Noen som vet om det går an å lage en forhøyning på gulvet og feste den der eller er det å fraråde?

Link to comment
Share on other sites

Jøsses, jeg kunne sverget på at skapet måtte være over 300kg for å slippe boltingen jeg.

Er det nye regler, eller har fantasien min funnet på et tall?

 

for å ikke kuppe tråden helt kan jeg fortelle at jeg har sett på litt løsninger i likhet med Huntingdaddy, og har funnet ut at en slik forhøyning av stål/betong visstnok kan være en helt ok løsning.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har du motforestillinger mot og skru det fast i stenderverket

Fordi jeg har lite lyst å måtte være avhengig av stenderverket for plassering av skapet.

Er det ikke bedre og kjøpe et skap som er tungt nok da ?

Naja, for en førstegangsjeger så satser jeg på noe billigere, noe i denne duren:

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... odid=15097

eller

http://www.xxl.no/Root/Jakt/Jaktutstyr/Våpenskap/psso-S3-1-Våpenskap/p/9004661_1_Style

Hva med å legge en jernplate på gulvet som veier 150kg - skapets vekt= x kg, og montere skapet oppå platen som har sveisete bolter til å skru inn mutter gjennom bunnen inni skapet? Har ikke skapet hull i bunnen fra før, så kan man bore dem inn.

God idè! 8) Skal definitivt tenke på dette! Min første tanke var å lage en sementblokk, men sånn blir det "litt" mer lettvint. Så var det å få tak i det/bære den opp! : :lol:

Vil heller anbefale og legge bly i bunn av skapet og komme på 150kg, em og event borre ny hull og ha ei jern plate på gulvet, usikker på om det er lov og lage egene hull i skapet også.

Naja, god tanke, men da blir det mindre høyde for oppbevaring som kan by på problemer ved rifler/lengre våpen.

Vet heller ikke om det er lov å borre hvis det ikke finnes hull i de fra før av, men det fra XXL har iallefall hull i bunn! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Skapet på XXL kostet 2500.

 

Skapet på finn.no kostet 4250.

 

 

Med mindre transport gjør det vanskelig hadde jeg kjøpt et stort skap med en gang. Våpen og ammunisjon har en tendens til å samle seg opp. Jeg kjøpte selv et våpenskap som var litt for lite når jeg kjøpte og i dag ønsker jeg meg et større skap.

Link to comment
Share on other sites

Her er svar fra SAFEButikken:
Skap som er godkjent i utlandet etter blå klasse er for svake og dermed blir disse lettere en skap godkjent av sintef trondheim. Strukturen i dør og karmer er lett og bryte opp.

Da sendte jeg likså godt mail til FG-inbrudd og spør om akkurat det. Får se hva de sier.

Skapet på XXL kostet 2500.

Skapet på finn.no kostet 4250.

Akkurat! Nemlig det at det koster 40% mer gjør at jeg som førstegangsjeger ikke har stort behov for å kjøpe ett så stort og dyrt et... Dessuten finnes det større skap for mindre penger enn 4000+. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prosentregning er vakkert, bare vær obs på at det vakker fort på seg med ting som det er kjekt å låse inne. En rifle, en hagle, en kombi, noen luftvåpen for å holde de unna ungene, 1000 runder ammo som du fikk et kjempetilbud på. Flere esker med hagleammo av forskjellig type. Noen papirer som egentlig burde ligget i bankboks men bankbokser finnes jo nesten ikke lenger. Så kommer det noe arvegods og smykker flytende og du innser at du egentlig trenger en kasun eller et hvelv :winke1:

 

Ville bare nevne at jeg ikke ville angret på å ha kjøpt større når jeg kjøpte, og jeg trodde jeg tok i..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte skap med plass til 5 våpen da jeg tok jegerprøven for 4 år siden.

Først kom jakthagla,så kom rifla,lufgeværet satte jeg også inn der,og jaggu kom det ei sportinghagle også. Ammohylla er alltid full. Og til sommeren blir det kortpang,og skal ikke se bort ifra at en 17HMR dukker opp også.. :P

 

Husker jeg tenkte at et skap med plass til 5 våpen er meeeer enn nok,men nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte større med en gang!

 

 

 

 

Edit : skriveleif

Link to comment
Share on other sites

Er redd det er slik at ekstra tyngde på skapet må monteres fast inne i skapet. Det holder ikke å montere en stålplate under bunnen på skapet. Skap er typegodkjent og boring av nye hull vil dessverre spolere denne typegodkjenningen!

 

Dette i henhold til opplysninger som har framkommet i andre tråder om dette temaet her på "kammeret"!

 

Blyplater er så vidt dyrt at hvis du ikke kan hente selv hos en leverandør blir det med frakt på blyet så dyrt at det vil lønne seg å kjøpe et skap som er tungt nok i utgangspunktet. Har regnet på det selv.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått både svar herfra og fra diverse butikker ang. alternativ festing. Våpenskapet må boltes i vegg eller/og gulv. For min del betyr det gulv siden jeg har gipsplater. :( Takk for info'n folkens og dere som bytter ut våpenskap så er dere hjertlig velkommen til å selge meg deres "gamle" skap. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei

Nå er det slik at de fleste nyere boliger har cc 60 på reisverket, eldere boliger kan ha mer eller mindre enn cc 60 men da er det vanlig med en konstruksjon som består av innerpanel av tre. Ett alternativ er å skru to bord type 36x098 eller 48x098 fra strender til strender, med grove skruer med torx spor og frese bort sporet. Eneste ulempe med dette er att skapet kommer tilsvarende ut fra veggen. Du må bruke to bord ett i topp og ett i bunn i bakkant av skapet. Dersom det ikke er forborret nede må du allikevel montere et bord slik att du fjerner muligheten og "brekke skape frem og tilbake"

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har du kjøåt skap enda? vis ikke så er det et på Europris for rundt 2 lapper, men det er bare 70 kg da så du må nok fortsatt skru det fast eller ha på no vekt ja.. Plass til 7 våpen. har et makent selv, men det var salg på det da jeg kjøpte det for 1799 ; :D:D

 

Ringte nettopp til Europris i Sandvika og på Grini (Billingstad var ikke å få tak i). De har visstnok 3 størrelser. Ett for 7 - 9 våpen (150x?x?) for 3999.-, et for 5-7 våpen (150x?x?) for 3499.- og et for 5-7 våpen (h125xb34xd30) for 2599.-. Så så billig er det ikke. Merkenavnet visste de heller ikke... :shock: (Naja, ikke helt sjokka, siden det er Europris og ikke en jakt/friluftsbutikk)

Link to comment
Share on other sites

@HuntingDaddy

 

Jøss det var da voldsomt til pris stigning.... så nå at de hadde det for 2,5 k jeg og... Men det er 100 prosent i orden. de kan ikke noe på Europris vet du, men skapet er FG-Godkjent og jeg viste til Kvitt. på skapet da jeg søkte våpen for første gang og det var helt i orden hos politiet :)

Hadde faktisk et brukt ett i sikte, men så hadde ikke selger tålmodighet etter å ha blitt enig og solgte det til noen annen. :roll: Nei, blir nok et lite og "billig" (iallefall ifht andre) ett fra Magasinet eller et annet brukt hvis jeg får tak i. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg leier husvære og har ikke lyst til å borre høl i vegger og gulv.. Men har noen skap fra 90-120 kilo. De er boltet sammen med 4 stk 12 MM gjennomgangsbolter mellom hvert skap med store tykke skiver.

 

400-500 kilo med innhold da. Får stå ifred det får man håpe :winke1: , jeg tviler på at skapene blir svekket såpass av 4 høl i sia at fg-godkjenningen ryker. De er tross alt ferdig borret med 4 høl på baksia og 2 i gulv.

Link to comment
Share on other sites

jeg tviler på at skapene blir svekket såpass av 4 høl i sia at fg-godkjenningen ryker.
Tatt i betraktning hvilke bagateller som benyttes for å avkorte en forskringsutbetaling vil det nok neppe bli realitetsbehandlet hvorvidt en slik privat modifisering påvirker skapenes faktiske egenskaper eller ikke. Skapene er godkjent slik de er levert fra fabrikken.
Link to comment
Share on other sites

Eneste gang man kan bore i fg godkjent våpenskap, er om så er beskrevet i bruksanvisningen. Og at hullene var der da skapet ble godkjent. Dette ser fg nemda på med stort alvor.

Derimot er det lov å bolte sammen flere skap via de originale festehullene. T. D. Ved bruk av stålplate av minst samme tykkelse som skapes vegger. Alle bolter må være skjult.

Det er nå lov å legge inn vekter i våpenskap, for å komme over 150kg. Disse kan kun plasseres inne i skapet.

 

Om noen lurer, har jeg hatt endel kontakt med fg nemda om dette.

Spørsmålet er om forsikringsselskapet bryr seg, politiet gjør det normalt ikke, da de er mer interessert i om det virker enn pinlig nøyaktig lovligheten. Eller rettere, de brydde seg ikke. Nå er jo ting som kjent ikke som før.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen og brutt meg inn i et hus jeg visste det var våpen xD Og let alone prøve å stjele dem :mrgreen:

 

Eller kanskje nettopp derfor "noen" ønsker å bryte seg inn!

 

Det er vel nettopp fare for innbrudd som har ført til at vi er pålagt å ha disse skapene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da fikk jeg tak i et brukt våpen skap! Slapp å vente på messa og fikk ett større skap til mindre penger enn det jeg planla! :mrgreen: Duun SGS 16 som veier 150 kg, og dermed slipper jeg å fastmontere det! :wink:

 

Takk til dere som ga meg info og håper den kan være nyttig for andre som skal gå til innkjøp av mindre skap.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...