Jump to content

Laber våpenkunnskap!


WinchesterM94

Recommended Posts

Jeg blir frustrert og nesten litt beskymret om dagen....

 

Det at nye jeger ikke vet hva og hvor og hvem er greit men....

 

Dette er ett eksempel fra dagen på jobb.

 

Det kommer en kar inn i butikken(ca 50-60 åra)

 

Har jaktet i noen år(ca 10 og jaktet elg)

 

Ja kan skulle han noen skudd til en slik 7,62X63.

Ja 30.06 patroner svarer jeg.

Nei 7.62X63 skulle han ha....

Jaja jeg forklarer at det er samme patron og vi går til ammoskapet.

 

Han skulle ha elg ammo. Jeg viser han noen typer ammo jeg ville brukt til elg. Jaja og det er mye frem og tilbake om hva han skulle ha og jeg fikk han til og velge federal TB ammo. Da han ville ha ammo som ikke ødela mye kjøtt.

 

Så skulle han ha patroner med stålmantel. Jeg sier det er vel mange år siden vi laget 30.06 med det hvis de har hatt det og fant ei pakke med Remington umc og norma jaktmatch og forklarte dette er trenings ammo med helmantel. Da tar han med seg en pakke norma og skulle skyte opp.

 

Han hadde aldri kjøpt ammo eller hvis hva han hadde skutt med på 10 år i skogen :shock:

 

Er det mulig sier jeg bare.....Nesten så en burde blir redd eller lure på om vi burde gå på våpenkurs før vi får våpen...Ikke bare jeger kurs og lignende....Ihvertfall burde de eldre ta ett oppfriskningskurs....

 

Dette er bare en av mange tilfeller av skummel våpenkunnskap eller mangel på det. Det finnes også kunder som komer in døra pekende med våpen som har sluttstykket i låst stilling eller hagler som ikke er brukket osv.

Link to comment
Share on other sites

jeg forstår på en måte jegeren. han har hatt skudd, da har han ikke trengt kjøpe skudd eller tenke mer over det.

han skal ha skudd. de skal duge til elg. å han skal ha treningsammo. de skal passe i børsa hans, å elgen skal dø. punktum. man skal ikke trenge være skytenerd for å kunne gå på jakt eller skyte litt.

 

jeg vet det er mange som har samme forhold til bil. de skal ha en bil som skal starte hver gang, funke ok, den skal ikke koste for mye å den skal feks være blå. om de da vet hvordan olje den skal ha og hvordan drivstoff... vel der stopper faktisk de flestes peiling på bil.... å det er faktisk greit. de kan gå på et bilverksted eller en bensinstasjon å få hjelp til det de trenger hjelp til, vanskelige operasjoner som å skifte olje, lyspærer osv får de jo hjelp til. det trenger de ikke gjøre veldig ofte uansett. det jeg vil fram til, er at man trenger ikke være bilfantast eller bilmekaniker for å kjøre bil.

 

sånn er mitt forhold til datamaskiner faktisk.

jeg skal ha en PC som funker, enkelt og greit. jeg vet hva den heter. om den ikke starter en dag, vel da ringer jeg en venn......... man skal ikke trenge være it konsulent for å kunne surfe litt ;)

Link to comment
Share on other sites

Beste jeg har hørt er en som skulle ha mauserskudd. I tillegg hadde fyren som jobbet i butikken null peiling, så det ble en ganske komisk samtale :)

De fant til slutt ut at det var 30-06 han skulle ha, da kunne han i alle fall ikke klare å stappe dette i et 308 eller 6,5x55 kammer om det var dette han hadde :lol:

 

Edit: Må tilføye jeg synes det er SVÆRT mange inkompetente bak kassen i våpenavdelinga på mange sportsbutikker!

Har handlet rifleammunisjon uten å vise våpenkort eller legitimasjon, en annen gang krevde de våpenkort ved kjøp av klikkpatroner.. :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Beste jeg har hørt er en som skulle ha mauserskudd. I tillegg hadde fyren som jobbet i butikken null peiling, så det ble en ganske komisk samtale :)

De fant til slutt ut at det var 30-06 han skulle ha, da kunne han i alle fall ikke klare å stappe dette i et 308 eller 6,5x55 kammer om det var dette han hadde :lol:

 

Hmm er vist flere som skal ha mauser skudd ser jeg. Sente også med han ei pakke 30.06 slik at han kunne prøve om de passet.....Også sto det bare 7.62 på våpenkortet, så det var ikke lett og vite hva han skulle ha...

Link to comment
Share on other sites

har aldri fått hjelp til og skifte lyspære eller noe annet bilhjelp på bensinstasjoner jeg da....Der kan de kun lage mat og selge matvarer...

bytter du olje på bilen din selv? fixer du andre feil på bilen din selv(dempere, reg reim, osv?) om du gjør det, gjør du noe de fleste ikke gjør. poenget mitt er at de fleste har et slikt forhold til bilen sin som den elgjegern du nevnte sannsynligvis har til børsa si...... jeg har et tilsvarende forhold til denne pc-en jeg sitter å knotter på nå. jeg vet hva den heter. jeg vet hvordan jeg får starta den og vet hvordan jeg skriver ting og surfer på den. jeg kan tilogmed redigere bilder og gjøre ting i excel.. men der stopper min peiling på data.....

 

jeg har en kompis som er IT konsulent. han er nerd. når han har besøk av sine nerde venner, som også er IT konsulenter noen av dem, snakker de om ting jeg ikke forstår bæra av. å sitter å ser tomt ut i lufta å passer på å ikke prøve å si noe lurt for da ser de rart på meg.

kompisen driver å skyter, å han pleier sitte likedan når jeg og en annen ladefantast sitter å diskuterer kuler krutt og tennhetter osv. å jeg vet hvordan han har det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Alt som ikke krever ett velfylt verksted gjør jeg selv ja....Men jakt er en hobby interesse det er ikke bil for mange....Hvis jakt skulle være på samme stadie som bil er for mange er det noe feil sier jeg bare. Jakt er hobby interesse ikke noe en må gjøre(slik som bil er)

der er ikke jeg enig med deg. man MÅ ikke ha bil. det er et valg man har tatt.

 

man kan kjøpe en bil og betale for alle tjenester man trenger få gjort med bilen bortsett fra å justere setet og fylle tanken og håndtere bilen på en forsvarlig måte.

akkurat som det eneste man egentlig trenger kunne med våpen for å kunne jakte, er å lade børsa, tømme den, justere siktet og håndtere børsa på en forsvarlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Det blir jo ikke det samme som å skifte lyspære eller olje da, blir mer som å ikke vite om bilen går på diesel eller bensin :)

var jo det jeg sa. for å kjøre bil trenger man kunne justere setet og fylle tanken og håndtere bilen på en forsvarlig måte.

 

Ja det er det jeg vil fremtil også....

 

Ett eks.

 

Kommer en kar med en mauser 30.06 med jaktstokk og kikkert.

 

Skal ha noe 7,92 lang nato. Skal man skru frem eller bak når man skal flytt treffpunktet opp? Og samtidig vifter han løpet i alle retninger.....

 

Ser du hva jeg vil frem til høggern? Dekker denne personen noen av de egenskaper at han kan justere setet, fylle tanken eller håndtere bilen på en forsvarlig måte?

 

NEI sier jeg :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det blir jo ikke det samme som å skifte lyspære eller olje da, blir mer som å ikke vite om bilen går på diesel eller bensin :)

var jo det jeg sa. for å kjøre bil trenger man kunne justere setet og fylle tanken og håndtere bilen på en forsvarlig måte.

 

Ja det er det jeg vil fremtil også....

 

Ett eks.

 

Kommer en kar med en mauser 30.06 med jaktstokk og kikkert.

 

Skal ha noe 7,92 lang nato. Skal man skru frem eller bak når man skal flytt treffpunktet opp? Og samtidig vifter han løpet i alle retninger.....

 

Ser du hva jeg vil frem til høggern? Dekker denne personen noen av de egenskaper at han kan justere setet, fylle tanken eller håndtere bilen på en forsvarlig måte?

 

NEI sier jeg :evil:

vifting og 7,92 lang nato var i utgangspunktet ikke temaet!

elgjegeren du i utgangspunktet snakka om visste hvordan kaliber han skulle ha.

småbagateller som om det er 30-06 eller 7,62X63..... det er vel egentlig uintressant. om du som diskenspringer da forklarer han at det er det samme.... vel... da er vel ikke det et problem?

 

om han skrur inn børsa rett på første serien trenger han ikke kunne. om han vet han må skru på siktet for å flytte treffpunkt, vil han kunne lese seg til resten(det står som oftest på siktet hva som er opp, ned, høyre og venstre) det er like vanskelig som å kunne justere setet på en bil.

 

den personen du nevnte i startinnlegget hadde ingen mangler i sitt kunnskapsnivå som diskvalifiserer han fra elgjakt i mine øyne.

 

om du virkelig mener det, skal jeg da mene alle som ikke kan justere forstillinga, bytte topp pakning eller motor på bilen sin, eller de som ikke vet hva alle stempler på dekkene betyr eller forstår betydningen av kodene på smøreoljer, bør få førerkortet sitt inndratt?

 

det jeg vil fram til er at vi er over middels intressert i våpen, ammunisjon osv. å det er ikke å forvente at alle har de kunnskapene. om vi da ser ned på de stakkarene som ikke har peiling på skytterlagskrutts brennhastighet, hvilket krutt som er best til 6,5X55 med 50 cm pipe og 156 grs kuler, eller slike ting.....

da har vi blitt overlegne sosser som ser ned på de andre....

Link to comment
Share on other sites

Så så... Rolig nå karer. ;)

 

Jeg skjønner egentlig begge eksemplene..... Og begge er i og for seg "greit"... men det værste jeg har vært borti og som jeg synes er dumt, er:

 

Kunden kommer inn i butikken, har jaktet i maaange år. Han bak kassen har jobbet i bransjen i maaange år. Så sier kunden at han ønsker seg skudd til børsa si, mannen bak kassa spør pent om hvordan kaliber det er han bruker. Kunden stopper opp......tenker seg om.... begynner å fikle med lommeboken, finner ikke våpenkortet med det samme.... Men til slutt dukker det opp. Kunden viser dette frem og det konstateres "7,62x51 - oversatt til 308 Win". Dermed spør betjeningen om hva ammunisjonen skal brukes til, altså hva han skal skyte på. Kunden sier blink, elg og en og annen mikkel. Betjeningen finner da frem ammo til 308 Win (merke uintr.) for elg, blink og rev. Kunden tar ut et skudd, kikker på det, og konstaterer, "Nei, dette er ikke skudd til min børse!".... Etter en lang og usagt krangel, blir de enige om at kunden skal ta med seg sin rifle til butikken dagen etter, slik at ingen misforståelser eller skader skal oppstå. Hva viser det seg? Joda, riflen er kamret for 308 Win........................ :roll:

 

Poenget er: Kunder som "tror" de har peiling og som krangler bare for å krangle eller diskutere......

 

Samme får du hvis du snur situasjonen, men det lar jeg være til deres egen fantasi. :)

Link to comment
Share on other sites

er helt enig med sauer 200 her.på den lokale skytterbanen kommer mange av di faste"jegere" med sluttstykket lukket.enda det er forskrifter der som er lett og se.hørte en som skulle skyte inn børs,satt i benken og skyter med helmantel,når han er ferdig så drar han ca en runde på høyde innstillinga og utaler at nå var han klar for elgen.han som var standplassleder mente dette var noe i overkant av skruing.og jeg vet at han som skøyt er ikke vellldig nøye på det med skyting.slike ting er iritabelt,han kunne vel offra noen jaktskudd og sett at det gikk på.så det er mange både gammel og ung som har ting dem kan gjøre bedre.elgen er nok ganske stor blink men læll :twisted:

Link to comment
Share on other sites

er helt enig med sauer 200 her.på den lokale skytterbanen kommer mange av di faste"jegere" med sluttstykket lukket.enda det er forskrifter der som er lett og se.hørte en som skulle skyte inn børs,satt i benken og skyter med helmantel,når han er ferdig så drar han ca en runde på høyde innstillinga og utaler at nå var han klar for elgen.han som var standplassleder mente dette var noe i overkant av skruing.og jeg vet at han som skøyt er ikke vellldig nøye på det med skyting.slike ting er iritabelt,han kunne vel offra noen jaktskudd og sett at det gikk på.så det er mange både gammel og ung som har ting dem kan gjøre bedre.elgen er nok ganske stor blink men læll :twisted:

ja at folk peiver med våpen, ikke har våpen med sluttstykket i bakre stilling osv, det er jeg enig i at ikke er bra nok.

 

men hvor peiling på våpen må noen ha for å få gå på jakt?

hvor god til å skyte? skyte minst 45 på 5 stå?

Link to comment
Share on other sites

men hvor peiling på våpen må noen ha for å få gå på jakt? Min. burde være og vite av veiving av våpen ikke er greit, og at våpen skal være brekt/sluttstykke i bakre stilling på standplass og andre steder der det er folk, og vite hva slags kaliber en har burde være minimum.

hvor god til å skyte? storviltprøve på førsteforsøk.

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt. Er vi blitt så eksluderende at vi ikke aksepterer jegere som ikke nødvendigvis kjenner om det er N140 på lukta, eller får hyseblikk og sikler når man snakker om 6mmBR. Her er jeg helt enig med Høggeren. For veldig mange norske jegere, er ikke børsa noe annet enn det redskapet som lager hull i dyret. Så hva slags BC kula har, eller om det kanskje finnes bonda kuler som har en teoretisk bedre effekt på viltet er revne likegyldig. Man trenger ikke "cartridges of the world" på nattbordet, og ha kjelleren full av ladepresser for å være en god jeger.

Jeg skal ta ett konkret eksempel jeg. Min kjære bestefar. For han fantes det to kaliber. 6og en hælv, og 7,62 lang i mange mange mange år. Han fikk en 9,3 etter hvert, men det er en annen historie. For han var rifla noe som hang på veggen mellom jakt-turene. Kula skulle ut i ene enden, og han ville helst ligge i andre. Han hadde ikke kikkertsikte før på sin siste rifle, og den fikk han når han var 80 år gammel. Gubben hadde mest sannsynlig glemt mer om jakt og skuddplassering, enn jeg kan lære meg, og han felte flere elg enn jeg kommer til å se. Så ikke sett likhetstegn mellom våpenkunskap og jegerevne.

Just my 0.5$

Link to comment
Share on other sites

Ja, men et minstekrav må da være å vite hva man skal lade børsa med?

Ser ut til at dette problemet er størst hos de litt eldre. Vi snakker ikke nødvendig vis dyp våpenkunnskap, men å vite hva det er man skal kjøpe av ammunisjon til rifla er et minimum.

Min mening er at skal man eie og bruke et våpen forsvarlig i dag bør man vite hvilket kaliber våpenet har. Om en jeger ikke gidder å sette seg inn i denne lille biten, blir han ikke tatt seriøst i mine øyne.

 

Og for å ha det sagt, min far er kjempeinteressert i jakt. Men han eier ikke interesse for våpen. Han tror fellesbetegnelsen for alle rifler er "mauser", og at alle mausere er i kaliber 30-06. Det er uforståelig for min del, og min våpeninteresse er uforståelig for hans del.

Men han vet da at kaliberet han bruker er 30-06...

Link to comment
Share on other sites

Ja, men et minstekrav må da være å vite hva man skal lade børsa med?

Ser ut til at dette problemet er størst hos de litt eldre. Vi snakker ikke nødvendig vis dyp våpenkunnskap, men å vite hva det er man skal kjøpe av ammunisjon til rifla er et minimum.

Min mening er at skal man eie og bruke et våpen forsvarlig i dag bør man vite hvilket kaliber våpenet har. Om en jeger ikke gidder å sette seg inn i denne lille biten, blir han ikke tatt seriøst i mine øyne.

 

Og for å ha det sagt, min far er kjempeinteressert i jakt. Men han eier ikke interesse for våpen. Han tror fellesbetegnelsen for alle rifler er "mauser", og at alle mausere er i kaliber 30-06. Det er uforståelig for min del, og min våpeninteresse er uforståelig for hans del.

Men han vet da at kaliberet han bruker er 30-06...

joda, men 7,62x63 er jo 30.06 da :wink: Blir litt som å si at en som benevner automatdvergen, som 7,62x52 og så si han tar feil fordi det heter 308win. Ser du hva jeg mener?

Link to comment
Share on other sites

Ja, men et minstekrav må da være å vite hva man skal lade børsa med?

Ser ut til at dette problemet er størst hos de litt eldre. Vi snakker ikke nødvendig vis dyp våpenkunnskap, men å vite hva det er man skal kjøpe av ammunisjon til rifla er et minimum.

Min mening er at skal man eie og bruke et våpen forsvarlig i dag bør man vite hvilket kaliber våpenet har. Om en jeger ikke gidder å sette seg inn i denne lille biten, blir han ikke tatt seriøst i mine øyne.

 

Og for å ha det sagt, min far er kjempeinteressert i jakt. Men han eier ikke interesse for våpen. Han tror fellesbetegnelsen for alle rifler er "mauser", og at alle mausere er i kaliber 30-06. Det er uforståelig for min del, og min våpeninteresse er uforståelig for hans del.

Men han vet da at kaliberet han bruker er 30-06...

joda, men 7,62x63 er jo 30.06 da :wink: Blir litt som å si at en som benevner automatdvergen, som 7,62x52 og så si han tar feil fordi det heter 308win. Ser du hva jeg mener?

 

Må bare være LITT pirkete her og si at du faktisk har feil!! For 308 win er i metriske mål 7,62X51... :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en kar en gang jeg var standplassleder som hadde problemer.

Han vinket med armen og jeg gikk bort for å se hva problemet var. Han fikk ikke kamret patronen og lurte på om han måtte smøre våpenet. Det manglet ganske mye før kamring, så jeg sjekket hva slags patron han hadde og det var en 30-06. Spurte hvilket kaliber geværet var i, det visste han ikke. Prøvde å se om det sto på løpet, og der under kikkerten var det noe som sluttet på X55. Sa han fikk bytte ammo der han hadde kjøpt, til riktig kaliber. Han stakk litt småflau avgårde.

Han tilhørte den eldre garde som ser på jakt som matauk og ikke som en fantastisk hobby.

Link to comment
Share on other sites

Veit ihvertfall hvor jeg ikke skal handle ammo eller andre jaktrelaterte ting hen nå ihvertfall :roll:

 

makan til nedrakking av de som ikke lever å ånder for jakta :evil:

 

Da bør du ikke handel på dressmann heller...Kommer du i joggebukse og t-skjorte får d ikke hjelp av de som jobber :mrgreen:

 

Men særiøst det er ikke nedrakking men bare en liten tankeveker at folk ikke helt vet hva de skal ha og bruke...Når de jakter....Kan ikke alt innen skyting og lading jeg heller men jeg vet da hva jeg skal putte i rifla mi 8)

Link to comment
Share on other sites

jegeren i 1.innlegg visste at kaliberet var 7,62X63, å det er like korrekt som 30-06. for det er det samme!!!!!!!!!!!

Jepp. Pakker med norsk mil.-ammo fra 50-tallet er stemplet "7.62x63". De går like greit i en gammel KV59 i kaliber "7.62x63" som i Finnbear'en min som er stemplet .30-06". Fatter har våpenkort på "Mauser" i 7.62x63 og "jaktrifle" i .30-06. Ingen av dem har klaget på ammo fra samme eske.

 

.30" = 7.62mm (boringsdiameteren), nominell hylselengde på .30-06 er 63mm

:arrow: .30-06 og 7.62x63 er samme kaliber. Det ene er er original amerikansk betegnelse, det andre er metriske mål.

 

@Sauer200STR: Hva med heller å forklare fyren på en høflig måte at dette er samme kaliber?

Link to comment
Share on other sites

jegeren i 1.innlegg visste at kaliberet var 7,62X63, å det er like korrekt som 30-06. for det er det samme!!!!!!!!!!!

Jepp. Pakker med norsk mil.-ammo fra 50-tallet er stemplet "7.62x63". De går like greit i en gammel KV59 i kaliber "7.62x63" som i Finnbear'en min som er stemplet .30-06". Fatter har våpenkort på "Mauser" i 7.63x63 og "jaktrifle" i .30-06. Ingen av dem har klaget på ammo fra samme eske.

 

.30" = 7.62mm (boringsdiameteren), nominell hylselengde på .30-06 er 63mm

:arrow: .30-06 og 7.62x63 er samme kaliber. Det ene er er original amerikansk betegnelse, det andre er metriske mål.

 

@Sauer200STR: Hvis noen ber om 7.62x63 og du mener de ikke veit hva som skal i børsa deres siden de "skulle hatt .30-06", bør du nok lese litt mer lekser istedenfor å være såpass høy og mørk ;)

 

Jeg er nok ikke høy og mørk men liten og mørk :mrgreen:

 

Hehe vet jo det...Men når kunden sier han skal ha 7.62x63 og ikke vil ha 30.06 fordi det er "feil" da er det noe rart... :roll:

Tror jeg nevte i første innlegg at vi diskuteret hva han skulle bruke av ammo gjorde jeg ikke?

 

Men samma det er vist bare jeg og M17 som ser beskymret på at jeger bestanden går duken og blir avvæpnet fordi vi ikke har kunskaper nok...Bare vent og se at ett totelforbud kommer når det skjer ulykker fordi folk ikke gidder og vite hva de skal putte i børsa si....Dette blir mine siste ord i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Jaggu mangt ein skal lage diskusjoner om.

Kva mi meining om denne saka, det gidd eg ikkje å poste her ein gong. Det ville neppe ha fått denne tråden på kjøl igjen uansett.

Er pokker ikkje rart at enkelte som er mot jakt og våpen flirer på sidelinja, når ein gjeng jegere/våpen intreserte skal kunne lage ein diskusjon om et sånt tema.

Nei jaggu godt at jakta er begynt og folk kan pese seg litt ut i skauen. Så mitt råd er, gjer nettopp det og gå uten lue ei lita stund også, så toppetasjen kan få kjølt seg ned til normalt nivå igjen..

Link to comment
Share on other sites

Hehe vet jo det...Men når kunden sier han skal ha 7.62x63 og ikke vil ha 30.06 fordi det er "feil" da er det noe rart... :roll:

Tror jeg nevte i første innlegg at vi diskuteret hva han skulle bruke av ammo gjorde jeg ikke?

 

Men samma det er vist bare jeg og M17 som ser beskymret på at jeger bestanden går duken og blir avvæpnet fordi vi ikke har kunskaper nok...Bare vent og se at ett totelforbud kommer når det skjer ulykker fordi folk ikke gidder og vite hva de skal putte i børsa si....Dette blir mine siste ord i denne saken.

ja dere diskuterte hva som skulle brukes av ammo. skjønner ikke hva jegeren gjore galt jeg. han ba om 7,63X63, er jo bare å gi han det. han spurte etter ammo til elg og stålmantel. stålmantel var et helt vanlig "kallenavn" på det som i fagkretser i dag kalles helmantel eller FMJ, da jeg vokste opp.

på RANO 30-06 pakkene sto det 7,62X63(lang hylse) helt til slutten av 80 tallet.

så en kjapp forklaring er å gi han helmantel. si "her har du stålmantel". og gi han noe jaktammo, å si at "her har du jaktammo, å alt er i 7,62X63"

 

syns vi er arrogante når vi ikke godtar at ikke alle er nerder som oss....

Link to comment
Share on other sites

Jeg siktet ikke til noen spesiell hendelse, bare sa hva jeg mente om saken ved visse særskilte tilfeller.

Om en sier 7,62x63 i stedet for 30-06 og protesterer på 30-06 skal jeg la det passere. Jeg kan f.eks ikke nå på rappen si hva det metriske uttrykket for 375 H&H er, selv om dette er et selvfølge for andre.

Men når jegere rett og slett ikke vet NOE om hva de lader børsa si med, da er det noe som skurrer. Og det finnes jegere som vet svært lite her.

"Den korte, veldig vanlige 7,62'en" duger også for min del, men "mauserskudd" er ikke bra nok. Men skal selvfølgelig svare så godt man kan og prøve å hjelpe personen om man havner i en slik situasjon.

 

Det er som regel gamle som er oppvokst på gård med èn rifle i hus og ingen kjennskap til andre skytevåpen som havner i slike situasjoner. Greit nok, fortell dem raskt hva kaliberet heter og kanskje også hvorfor. Da blir det lettere å huske.

Men unge mennesker som har tatt(skal ha tatt...) jegerprøven burde ikke havne i slike situasjoner.

Består disse jegerprøven og kjøper en rifle de ikke vet hva de skal putte i, da er det noe som tyder på at våpenkunnskap bør få en viktigere rolle under det å bli godkjendt jeger, jegerprøven ;)

Link to comment
Share on other sites

Alt som ikke krever ett velfylt verksted gjør jeg selv ja....Men jakt er en hobby interesse det er ikke bil for mange....Hvis jakt skulle være på samme stadie som bil er for mange er det noe feil sier jeg bare. Jakt er hobby interesse ikke noe en må gjøre(slik som bil er)

der er ikke jeg enig med deg. man MÅ ikke ha bil. det er et valg man har tatt.

 

man kan kjøpe en bil og betale for alle tjenester man trenger få gjort med bilen bortsett fra å justere setet og fylle tanken og håndtere bilen på en forsvarlig måte.

akkurat som det eneste man egentlig trenger kunne med våpen for å kunne jakte, er å lade børsa, tømme den, justere siktet og håndtere børsa på en forsvarlig måte.

 

hva mener du man skulle gjort uten bil da?

må ha bil for å komme på jobben!og for å dra rundt fra hus til hus på små oppdrag.

Link to comment
Share on other sites

Innimellom kan man jo lure på hvorfor man leser gjennom enkelte av disse trådene. For min del resulterte denne kvelden at jeg nok ikke reiser til Gjøvik og handler før høstvikaren har slutta. Tenk om jeg skulle komme til å uttrykke meg like dårlig overfor ekspeditøren som skriftspråket i enkelte av innleggene. Kunne i så fall risikere å få gummistøvler str. 46 i stedet for lærstøvler str. 42.

 

Kanskje vi heller skulle akseptere at ikke alle har like god kunnskap om våpen og ammunisjon som vi må akseptere at ikke alle er eksperter i Norsk rettskrivning (ei heller jeg).

Link to comment
Share on other sites

Det er jo viktig at alle kommer seg på jakt, og alle bør jo har rett til å ha våpen, selv de uvitende.

Jeg synes de som jobber i våpenbutikk burde sende med 2-3 ulike typer ammo i de 7-8 kaliberene det er mest sansynlig at vil passe til børsa, kanskje det burde deles ut patroner i enda flere kaliber hvis usikkerheten om ammo er veldig stort.

I det siste tilfellet burde de også gjøre oppmerksom på hvor patronen puttes inn børsa og hvor kula kommer ut.

:D:D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Siden noen allerede har nevnt bil, det er det jeg jobber med.

 

Jeg tror jeg kunne "driti ut" hver eneste kunde jeg snakker med hvis jeg ville.

 

"Vet du ikke at kardanghylseflippen lager resonsans ved 2215 rpm????"

"Mener du å si at du ikke kan produksjonsnummeret på vinduspussermotoren din"

 

Er også borti en hel del som ikke vet hva slags bil de eier... Kanskje jeg skal slenge dritt til dem? Eller skal jeg innse at det er de jeg lever av? Kunder.

 

Vi driver faktisk med kundebehandling, ikke ego-mastrubering :roll:

 

Det trådstarter snakker om er vel et tilfelle av sistnevnte.

 

Hvor vanskelig er det å gi fyren ett par pakker 30.06? Evnt forklare på en hyggelig måte at det er det samme som 7.62x63?

Hvor vanskelig var det egentlig å skjønne at "stålmantel" var helmantla treningskudd?

 

Det er heldigvis mange hundretusen jegere og skyttere her i landet, kanskje 5% er så nerdete at de gidder å bruke store deler av fritiden til å lese bøker og internettforum....

 

Kanskje de handler et annet sted hvis de blir belært av en snørrhoven ekspeditør?

 

Ikke vet jeg, jeg vet bare at jeg ikke slenger dritt til mine kunder når de ikke kan det samme som meg, grunnen til at de betaler er at jeg kan mer enn dem.

 

Det er vel derfor man kaller det en servicebransje :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir frustrert og nesten litt beskymret om dagen....

 

Det at nye jeger ikke vet hva og hvor og hvem er greit men....

 

Dette er ett eksempel fra dagen på jobb.

 

Det kommer en kar inn i butikken(ca 50-60 åra)

 

Har jaktet i noen år(ca 10 og jaktet elg)

 

Ja kan skulle han noen skudd til en slik 7,62X63.

Ja 30.06 patroner svarer jeg.

Nei 7.62X63 skulle han ha....

Jaja jeg forklarer at det er samme patron og vi går til ammoskapet.

 

Han skulle ha elg ammo. Jeg viser han noen typer ammo jeg ville brukt til elg. Jaja og det er mye frem og tilbake om hva han skulle ha og jeg fikk han til og velge federal TB ammo. Da han ville ha ammo som ikke ødela mye kjøtt.

 

Så skulle han ha patroner med stålmantel. Jeg sier det er vel mange år siden vi laget 30.06 med det hvis de har hatt det og fant ei pakke med Remington umc og norma jaktmatch og forklarte dette er trenings ammo med helmantel. Da tar han med seg en pakke norma og skulle skyte opp.

 

Han hadde aldri kjøpt ammo eller hvis hva han hadde skutt med på 10 år i skogen :shock:

 

Er det mulig sier jeg bare.....Nesten så en burde blir redd eller lure på om vi burde gå på våpenkurs før vi får våpen...Ikke bare jeger kurs og lignende....Ihvertfall burde de eldre ta ett oppfriskningskurs....

 

Dette er bare en av mange tilfeller av skummel våpenkunnskap eller mangel på det. Det finnes også kunder som komer in døra pekende med våpen som har sluttstykket i låst stilling eller hagler som ikke er brukket osv.

 

 

Jeg tok like godt å sitterte hele startinnlegget sånn at noen av forumbrukerne kunne lese det en gang til.

Dette innlegget er jo bare for en digresjon å regne i forumet, fyren har jo bare uttalt at endel av de som jakter ikke helt har kunnskaper om det de driver med, det er greit å være uenig eller ha gode forslag til hvordan han som butikkselger kunne ha gjort ting annerledes, men her kommer det så mye pepper og ubekvemsord at det blir usakelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir frustrert og nesten litt beskymret om dagen....

 

Det at nye jeger ikke vet hva og hvor og hvem er greit men....

 

Dette er ett eksempel fra dagen på jobb.

 

Det kommer en kar inn i butikken(ca 50-60 åra)

 

Har jaktet i noen år(ca 10 og jaktet elg)

 

Ja kan skulle han noen skudd til en slik 7,62X63.

Ja 30.06 patroner svarer jeg.

Nei 7.62X63 skulle han ha....

Jaja jeg forklarer at det er samme patron og vi går til ammoskapet.

 

Han skulle ha elg ammo. Jeg viser han noen typer ammo jeg ville brukt til elg. Jaja og det er mye frem og tilbake om hva han skulle ha og jeg fikk han til og velge federal TB ammo. Da han ville ha ammo som ikke ødela mye kjøtt.

 

Så skulle han ha patroner med stålmantel. Jeg sier det er vel mange år siden vi laget 30.06 med det hvis de har hatt det og fant ei pakke med Remington umc og norma jaktmatch og forklarte dette er trenings ammo med helmantel. Da tar han med seg en pakke norma og skulle skyte opp.

 

Han hadde aldri kjøpt ammo eller hvis hva han hadde skutt med på 10 år i skogen :shock:

 

Er det mulig sier jeg bare.....Nesten så en burde blir redd eller lure på om vi burde gå på våpenkurs før vi får våpen...Ikke bare jeger kurs og lignende....Ihvertfall burde de eldre ta ett oppfriskningskurs....

 

Dette er bare en av mange tilfeller av skummel våpenkunnskap eller mangel på det. Det finnes også kunder som komer in døra pekende med våpen som har sluttstykket i låst stilling eller hagler som ikke er brukket osv.

 

 

Jeg tok like godt å sitterte hele startinnlegget sånn at noen av forumbrukerne kunne lese det en gang til.

Dette innlegget er jo bare for en digresjon å regne i forumet, fyren har jo bare uttalt at endel av de som jakter ikke helt har kunnskaper om det de driver med, det er greit å være uenig eller ha gode forslag til hvordan han som butikkselger kunne ha gjort ting annerledes, men her kommer det så mye pepper og ubekvemsord at det blir usakelig.

 

 

Håller med Mr Kane helt och hållet :!: Men Du får komma ihåg att killen enbart jobbar som "hösthjälp" och kanske inte helt och hållet förstått hur man bemöter sina kunder.... :wink:

Jag måste bara dra en rolig,svensk historia som jag läste i nyaste numret av min favorittidning VAPENTIDNINGEN idag:

HÔRT I VAPENAFFÂREN:

-Vad vill Du ha för kula,Vulcan eller Alaska :?:

-Aliaska :?: Nej :!: Jag skall jaga i Sverige...

:lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Eh... er dette en ny sånn favoritt kniv tråd? :lol:

Siden den heter "laber våpenkunnskap" kan man jo høre her:

7,62 x 63 ? ja det er jo lett, 7,62 mm er diameter, og 63 er lengda i mm på hylsa.

Det er jo ganske greit å forstå.

Hva da med 30-06? er det mange som vet hva det står for egentlig? 8)

 

Jeg ser egentlig litt komikk i hele greia, bare sikkerheta med skytinga blir ivaretatt :D

Link to comment
Share on other sites

At mange jegere har mildt sagt laber våpenkunnskap bør ikke komme som noen overraskelse. Verre er det at de som skal ekspedere disse kundene i "våpenavdelingen" i endel herværende sportsvarehus ikke ser ut til å ha stort større kunnskap enn disse kundene. Var nettopp vitne til en slik seanse da en kunde framme i køa gjerne ville ha rede på forskjellen på Accubond og Partition. Stakkaren skulle jo bare ha Noslerammunisjon og ble selvsagt i villrede da han måtte velge. Ingen av ekspeditørene som etter hvert ble tilkalt kunne heller gjøre rede for forskjellen på disse to kuletypene. Det ble til slutt en annen kunde som måtte "ta over" og rede ut saken for både kunde og ansatte.

 

Dessverre ble det originale innlegget til vavlo mamut borte på grunn av en merkelig feil i tråden her, men teksten er bevart. -macchiato

Link to comment
Share on other sites

Siden den heter "laber våpenkunnskap" kan man jo høre her:

7,62 x 63 ? ja det er jo lett, 7,62 mm er diameter, og 63 er lengda i mm på hylsa.

Det er jo ganske greit å forstå.

Hva da med 30-06? er det mange som vet hva det står for egentlig? 8)

 

Jaaada....30 fordi det er et .30 kaliber. Og 06 fordi den amerikanske hæren først tok det i bruk i 1906, hvis jeg ikke er helt på jordet.

Link to comment
Share on other sites

Siden den heter "laber våpenkunnskap" kan man jo høre her:

7,62 x 63 ? ja det er jo lett, 7,62 mm er diameter, og 63 er lengda i mm på hylsa.

Det er jo ganske greit å forstå.

Hva da med 30-06? er det mange som vet hva det står for egentlig? 8)

 

Jaaada....30 fordi det er et .30 kaliber. Og 06 fordi den amerikanske hæren først tok det i bruk i 1906, hvis jeg ikke er helt på jordet.

He he, du er vertfall på rett jorde...

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest hele tråden så har jeg fått en litt rar følelse.. Først så syns jeg tråden var underholdene og en litt tilsynelatende uerfaren buttikkfyr som møter på den gamle skolen, der 30-06 ikke var 30-06 men 7.62x63, som var den mest vanlige benevnelsen på patronen for noen 10år sia, på samme måte som "stålmantel" og "helmantel" er synonymt, og det burde butikkmannen vist og tatt som en selvfølge.

 

Men, etter å ha lest igjennom tråden får jeg en følelse av at det blir satt likhetstegn mellom liten teoretisk kunnskap om benevnesler på våpen og ammunisjon med dårlig og/eller farlig/uansvarlig jeger! De som insinuerer dette burde tenke seg litt om, en gammel jeger med 50-60 (70)år bak seg i skogen kan være en utmerket jeger. Men mangler noen teoretiske begeper som ikke fantes/var vanlig i bruk da denne jegeren begynte sin kariære. Han er levende interessert i jakta, viltet og naturen og rifla er redskapet akkurat som kaffekjelen og kniven.

 

Ellers er jeg 100% enig med høggern!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forståelse for begge syn her, men jeg må bare komme med en liten historie og litt annet pirkeri.

 

En gammel elgjeger og skogsmann hos oss som trolig har skutt mer elg enn jeg noen gang vil greie greide ikke mindre enn to år på rad å "trøble" med dette nevnte tema. Han skulle kjøpe ammo på skytebanen og han skulle definitivt ha 7,62 KORT hylse. Joda, det smalt, men hylsene så ut som pistolhylser etterpå, da rifla hans nok var i kaliber 7,62x63 og ikke i x51. (For morro skyld prøvde jeg dette selv en gang for å se om jeg ville merke noen særlig forskjell). Det smalt nesten som vanlig og kula kom jo frem, men ikke noe å satse på...

 

Ellers skal jeg gå i helt motsatt retning her og motsi mange av dere og si at 7,62x51 ikke er identisk med 308 win og 7,62x63 heller ikke er identisk med 30-06, men de er svært like!!

Jeg antar jeg ikke er den eneste med dette problemet som følger av at dette ikke er identiske kalibre, men jeg kan forklare litt om hvertfall konsekvensen.

Dere av dere som har feks. ei remingtonrifle i cal 308 eller 30-06 kan jo prøve å skyte henholdsvis 7,62x51 eller 7,62x63 ammo (feks. Magtech). Jeg har vært ute for begge deler og i begge tilfeller kliner hylsene seg slik at de er nesten håpløse å få ut. En kar som brukte en halvauto remington 7600 rev av hylsekanten, men hylsa satt like godt.

Men såvidt jeg vet så "spiser" alle europeiske våpen ammunisjon med begge betegnelsene, siden forskjellen er marginal.

Link to comment
Share on other sites

Vi er jammen en gjeng med nerder! Han kunden må ha hatt samme følelsen som jeg har når jeg er i en HiFi butikk, eller ser på PC. Jeg dr..r i hva sakene heter, og har ikke tenkt å bla opp store lapper for noen spesifikasjoner jeg ikke merker noe til i praksis. Vil bare ha noe som virker! Ekspeditørene blir sikkert like oppgitt av meg som trådstarter ble av elgjegeren. Men en sting er sikkert, om han følge seg like dum / opplevde deg som like nedlatende som jeg gjør i de over nevnte butikker, komme han sikkert ikke tilbake...

Link to comment
Share on other sites

Er folk på forumet her så opptatt av å gi pepper at de ikke gidder lese innlegg i det hele tatt?

Les innlegget som starter tråden en gang til, deretter kan dere lese hva slags karakterestikk dere gir vedkommende.

 

Her er det en som har skrevet om sin opplevelse av å jobbe i butikk som selger våpen, det er en ilustrasjon på at noen har litt mangelfull våpenkunskap og at vi stiller ulike krav til kunnskap.

Tråden her ender opp i rene personangrep for dårlig service, måten noen av dere henger ut vedkommede er jo 10 ganger verre enn hans mangelfulle forståelse for den gamle jegeren.

 

Jeg synes det er mere rart at ingen har kommentert at det kommer kunder inn i butikken med ubrekte hagler og rifler med sluttstykket i, men det havner vel i kategorien "dårlig kundebehanling" å nevne det også.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke 7,62x51 og 7,62x51 Nato som jeg mener det blir sitert til her med problemer med hylsa, helt det samme da (7,62x51 er identisk med 308w i min bok, men 7,62x51 Nato er litt anerledes). Heng meg gjerne om jeg tar feil (kjeder meg likevel, så litt dingling kan være velkommen avveksling). :D

 

 

Når det kommer til dette med å vite hvilket kaliber (og forskjellige benevnelser på kaliberet) til børsa si, så mener jeg det er en en meget viktig sikkerhetsmessig sak, litt på linje med at man ikke peker på andre med våpen, og at man har sluttsykket ute/bake ved møte. Slik jeg ser det, har en ved å være våpeneier ett ansvar for sikkerhet. Og hvilket kaliber børsa en bruker skal ha, er minimums kunskap. Kunskap om kule typer etc er uintresangt i denne samenhengen, er det lovlig kule og lager høl og dyret blør, så dør det.

 

Akkurat i dette tilfellet me 7.62x63 så viste gubben hva han skulle ha, og var vel ikke så lysten på å få noe av en diskenspringer som ikke hadde tall og tekst han kunne relatere seg til. Dette nettopp fordi han nok ikke var lysten på å putte noe i børsa han ikke var elt sikker på hva var. Det skal være vanskligt å overtale folk i en slik posisjon, man må forklare seg svært troverdig før en tar slikt for god fisk. :wink:

De som kommer med børsa peivende i alle rettninger med sluttstykket i (brrr) gir meg frysninger på ryggen, det er gjerne de samme som sier ojda når enten ei tomhylse eller ett skarpt skudd ramler ut av rifla når en drar bak sluttstykket. :evil:

 

Øj, nå stjal du poenget mitt med å henvise til peivende våpen. Dårligt gjort Mr.Kane. :D

Link to comment
Share on other sites

Ellers skal jeg gå i helt motsatt retning her og motsi mange av dere og si at 7,62x51 ikke er identisk med 308 win og 7,62x63 heller ikke er identisk med 30-06, men de er svært like!!

Jeg antar jeg ikke er den eneste med dette problemet som følger av at dette ikke er identiske kalibre, men jeg kan forklare litt om hvertfall konsekvensen.

Dere av dere som har feks. ei remingtonrifle i cal 308 eller 30-06 kan jo prøve å skyte henholdsvis 7,62x51 eller 7,62x63 ammo (feks. Magtech). Jeg har vært ute for begge deler og i begge tilfeller kliner hylsene seg slik at de er nesten håpløse å få ut. En kar som brukte en halvauto remington 7600 rev av hylsekanten, men hylsa satt like godt.

Men såvidt jeg vet så "spiser" alle europeiske våpen ammunisjon med begge betegnelsene, siden forskjellen er marginal.

her må jeg motsi deg litt. jeg vet nemlig at det er ørsmå forskjeller mellom 7,62X51Nato og 308win, men jeg vet og at det ikke er forskjeller mellom 7,62X63 0g 30-06. så for å ha harde data å slå i bordet med, å bevise at jeg er nerd, slo jeg opp i litteratur. . . . .

 

det er ingen forskjell mellom 7,62X63 og 30-06 i spesifikasjoner. det er metrisk og amerikansk betegnelse på samme patronen. (kilde cartridges of the world, 10.utgave, s.59 og s.336 og s.510)

 

mellom 7,62X51Nato og 308win er det ørsmå dimensjonsforskjeller. de er så små at de som oftest ikke har betydning. (kilde cartridges of the world, 10.utgave, s.59 og s.335og s.510)

 

de tingene du nevner, skjedde de med 30-06 og 308w? eller bare med et av kalibrene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er mere rart at ingen har kommentert at det kommer kunder inn i butikken med ubrekte hagler og rifler med sluttstykket i, men det havner vel i kategorien "dårlig kundebehanling" å nevne det også.

 

kansje du og skal lese tråden en gang til ;)

jeg har iallefall 2 ganger nevnt at man skal håndtere børsa på en forsvarlig måte, og at man ikke skal peive med våpen osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...