Jump to content

Laber våpenkunnskap!


WinchesterM94

Recommended Posts

Vi som kunder burde være mye flinkere til å si fra til kundebehandlere om uakseptabel oppførsel. Jeg har snudd og gått ut av en butikk opptil flere ganger. Senest på gamle Hifiguiden (nå soundgarden) i Haugesund. Skulle ha en platespiller, og ble møtt av en tyggegummi tyggende, småfrekk laban, som ikke lurte på om jeg heller ville ha en cd spiller. Etter å ha sagt, at neitakk, cd spiller har jeg, men ville gjerne hørt på en platespiller opptil flere ganger, og han tyggegummilabaen ikke klarte å ta fingen ut, og hjelpe, så snudde jeg kort og kontant rundt, og gikk.

@Morgan Kane: å vifte rundt med våpen er selvsagt ikke akseptabelt, har selv stått hos Søylen i bergen, og en kunde har tatt ladegrep på rifla han skulle levere og ut datt ett skarpt skudd. Ingen god følelse. Det jeg reagerte på, var at man skal bli "ledd" av og hengt ut i ett forum på nettet, fordi man betegner 30.06 som 7,62x63. Det blir for dumt i mine øyne. Når man i tillegg setter likhetstegn mellom det og jegerevne, da stritter mine pigger litt i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

For min del reagerar eg meir på kompetansenivået til dei som står bak disken i våpenbutikkane enn dei som står framfor. Basert på eigne opplevelsar meinar eg at 70% av dei som jobbar på slike plassar ikkje har eit tilfredstillande nivå av kunnskap.

 

Eit eksempel er ein kamerat som skulle kjøpe seg børse for første gang. Han hadde komme over ei meget pen custom M98 i 8x57 til ein hyggelig pris og spurte meg om dette var noko å satse på til hjortejakt. Han hadde ikkje hørt om kaliberet før so han var litt usikker, men eg sa løp og kjøp! So troppa karen opp på vestlandets største våpenbutikk og skulle ha jaktammo til børsa og der fekk han beskjed at "Nei 8x57 er eit kaliber som ikkje har vore i bruk sidan krigen og det er umulig å skaffe ammunisjon" Kva skal ein sei??

 

Eg troppa sjølv opp på ein av østlandets største og mest profilerte våpenbutikkar (nei det var ikkje XXL for dei som måtte lure) for å sjå på ei Brno salongrifle. Dette fortalte eg til mannen bak skranken. Han undersøkte merkelappen på alle grovkaliberriflene før eg tipsa han om at salongriflene stod i ei anna hylle. Mi meining er at ein burde strengt tatt sjå forskjell på ei grovkalibra jaktrifle og ei salongrifle når ein tross alt skal gje folk råd og tips om kva dei bør kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Ref. mitt forrige innleg om forskjeller på metriske betegnelser og amerikanske så skal jeg si litt til siden det blir dratt litt i tvil.

 

Jeg har som sagt mest erfaring med 308 win og x51-varianten. Nato-ammunisjon i 7,62x51 som ble påpekt her er alltid problemer med de remingtonriflene jeg har prøvd selv. Men jeg har opplevd nøyaktig samme problem med 7,62x51 ammunisjon som IKKE er NATO-ammo så at det er et eksklusivt NATO-ammo problem er jeg ikke med på!

 

Når det gjelder 30-06 og 7,62x63 så har jeg ikke så mye erfaring med dette, men problemet har jeg vært borti med en remington 7600 halvauto i 30-06. Jeg har ikke prøvd det i andre 30-06 våpen, men på den nevnte rifla så klinte hylsene seg for hver gang og ved avfyring satt hylsene så hardt at hylseutdrageren rev av randa for hvert skudd. Mulig jeg er for kategorisk på 30-06 siden jeg ikke har så mye erfaring å basere meg på her, men problemet er hvertfall reelt!

Link to comment
Share on other sites

Ref. mitt forrige innleg om forskjeller på metriske betegnelser og amerikanske så skal jeg si litt til siden det blir dratt litt i tvil.

 

Jeg har som sagt mest erfaring med 308 win og x51-varianten. Nato-ammunisjon i 7,62x51 som ble påpekt her er alltid problemer med de remingtonriflene jeg har prøvd selv. Men jeg har opplevd nøyaktig samme problem med 7,62x51 ammunisjon som IKKE er NATO-ammo så at det er et eksklusivt NATO-ammo problem er jeg ikke med på!

 

Når det gjelder 30-06 og 7,62x63 så har jeg ikke så mye erfaring med dette, men problemet har jeg vært borti med en remington 7600 halvauto i 30-06. Jeg har ikke prøvd det i andre 30-06 våpen, men på den nevnte rifla så klinte hylsene seg for hver gang og ved avfyring satt hylsene så hardt at hylseutdrageren rev av randa for hvert skudd. Mulig jeg er for kategorisk på 30-06 siden jeg ikke har så mye erfaring å basere meg på her, men problemet er hvertfall reelt!

det blir ikke dratt litt i tvil. det blir tilbakevist ang 30-06 og 7,62X63

 

først til 30-06. om problemet er reelt så er det sannsynligvis noen som har feil med toleransene sine. for det er ikke forskjellige spesifikasjoner på 30-06 og 7,62X63. så enten er det noe galt med ammoen eller så er det noe galt med rifla. eller begge dela ;)

 

forskjellene på 7,62X51Nato og 308win er der. det som ikke er 308win, det er 7,62X51 Nato. om det er militær ammunisjon eller sivil ammo, så er det fortsatt 7,62X51Nato.

Link to comment
Share on other sites

jeg må bare si det at jeg synes det kansje er litt ufint og høvle over 200str for det han starter tråden med.jobber en i butikk så skal en jo helt klar vise til oppførsel.og jeg handler mye på jaktparner og kjenner veldig godt til geir,og er noen ufine der så vil jeg tru han tar det på kammerse,at vi alle ikke er like opptatt av våpen og ammo er nok en kjensgjerning.men er det en ting(det er mange ting)jeg ikke kan eller er usikker på,så er det vel bedre og få vite det.men selvsagt på en folkelig måte TAKK

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 30-06 og 7,62x63 så har jeg ikke så mye erfaring med dette, men problemet har jeg vært borti med en remington 7600 halvauto i 30-06. Jeg har ikke prøvd det i andre 30-06 våpen, men på den nevnte rifla så klinte hylsene seg for hver gang og ved avfyring satt hylsene så hardt at hylseutdrageren rev av randa for hvert skudd. Mulig jeg er for kategorisk på 30-06 siden jeg ikke har så mye erfaring å basere meg på her, men problemet er hvertfall reelt!

 

OT, du kunne tatt opp problemet i en egen tråd hvis du vil? 30-06 og 7.62x63 er som Høggern sier det samme og har de samme målene, men pga toleranser i produksjon kan man finne patroner fra produsent X ikke er helt nøyaktig lik patroner fra produsent Y. Samme gjelder våpen. Dette kan om man har uflaks resultere i problemer som du beskriver, i sær om produsentene har vært litt slapp med kontrollen...

Problemet kan også oppstå ved hjemmelading, der man ikke får presset hylsa nok. Man trenger i enkelte tilfeller small size dier for å få det til å funke, så man ikke opplever problemer som du beskriver.

 

edit: og det er ikke helt tilfeldig at problemet dukker opp med 30-06 og ikke en mye nyere konstruksjon hvor toleransene er mindre og fabrikantene færre. Små produsenter eller produsenter i lavkostland eventuelt gammel ammunisjon kan ha litt andre mål enn ammunisjon som er produser de siste årene av de store. Men det er fortsatt 30-06 / 7.62x63 :)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skrev at det IKKE var NATO-ammunisjon så mente jeg at det var sivilt produsert ammunisjon, men med 7,62x51 betegnelse og ikke ammunisjon for Forsvaret. Litt unøyaktig av meg der..

 

Tja, det kan så være som du skriver om 30-06 kontra x63, men det ville overraske meg om dette var eneste rifla med dette problemet. Ammunisjonen som ble brukt var for øvrig HÆR-ammunisjon (gammel NATO). Kunne vært artig å høre om det er andre som har vært borti det samme (fanges kanskje ikke opp i denne tråden men...)

(siste avsnittet her var ikke til deg Steve da du var kjappere enn meg til å svare på tråden).

Link to comment
Share on other sites

Det ser nesteh ut til at moralen blir: Ikkje kritiser eldre erfarne jegerara for noko som helst for dei har alltid rett .Spesiellt viss du er ung. Og veit du noko som dei ikkje veit så er du ein nerd :roll: Ja no var eg litt sarkastist.

Eg er ikkje spesiellt ung eller gamal, men eg sluttar aldri å undre meg over spesiellt eldre karar sin manglande våpenhandtering og kunnskap. No treng ein jo slett ikkje å vete alt om våpen og ammunisjon ,men eg har sjølv sett "erfarne" jegerar som ikkje veit om dei har 7.62 lang eller kort som dei kallar det. litt minimumskunnskapar må ein vel kunne forvente. Dette er i høgste grad praktisk kunnskap.

 

Å samanlikne kunnskapen om for eksempel forskjellen på blyspiss og heilmantel ,med kunnskapen om å skifte toppakning på ein bli blir litt søkt. det første på alle jegerar vite,men det andre er langt over det ein treng å vite som bilist.

Link to comment
Share on other sites

Å samanlikne kunnskapen om for eksempel forskjellen på blyspiss og heilmantel ,med kunnskapen om å skifte toppakning på ein bli blir litt søkt. det første på alle jegerar vite,men det andre er langt over det ein treng å vite som bilist.

 

forskjell på blyspiss og helmantel, det er som forskjellen på om du skal ha piggdekk eller sommerdekk på bilen. hvilket kaliber det er på børsa? det står i våpenkortet som oftest. det kan man uansett finne ut. det er omtrent som å finne ut hvilken oje bilen din bruker. det kjøper faktisk mange mennesker mye oftere enn dem kjøper skudd......

 

hva trenger man vite om børser for å jakte?

jeg har en 7,62X63 mauser. til den børsa skal jeg ha blyspiss skudd jeg kan jakte elg med. og jeg skal ha skudd jeg skal skyte 30 skudden med. å dem skal være billig! når diskenspringeren kommer med skudd er det føste jegeren spør ka dem koster og om de funker til elg.

denne jegeren ville du kansje ledd av?

 

betyr det at bilmekanikeren ler av en som kommer å skal ha et sett sommerdekk til bilen sin .han vet ikke dimensjonen men det er en diesel-carina fra 95. i tillegg skal han ha skifta olje. han vet ikke helt hvordan olje han skal ha heller, men vil helst ikke ha den dyreste syntetiske olja, han skal ha semisyntetisk. å ja, han spør hva dekkene og olja koster og vil ha det billigste som funker til bilen hans.

 

 

han er ikke noe mer amatør enn elgjegeren jeg hadde i forrige avsnitt..... mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Alt som ikke krever ett velfylt verksted gjør jeg selv ja....Men jakt er en hobby interesse det er ikke bil for mange....Hvis jakt skulle være på samme stadie som bil er for mange er det noe feil sier jeg bare. Jakt er hobby interesse ikke noe en må gjøre(slik som bil er)

der er ikke jeg enig med deg. man MÅ ikke ha bil. det er et valg man har tatt.

 

man kan kjøpe en bil og betale for alle tjenester man trenger få gjort med bilen bortsett fra å justere setet og fylle tanken og håndtere bilen på en forsvarlig måte.

akkurat som det eneste man egentlig trenger kunne med våpen for å kunne jakte, er å lade børsa, tømme den, justere siktet og håndtere børsa på en forsvarlig måte.

 

latterlig sammenligne et våpen med en bil :lol:

Link to comment
Share on other sites

latterlig sammenligne et våpen med en bil :lol:

hvorfor latterlig?

et våpen er et verktøy. noe man bruker for å nå et mål.

 

jeg har samme forhold til bil som til våpen. jeg vil vite hvorfor bilen ikke starter, hvorfor den sliter dekk, hvorfor den drar til sida når jeg bremser, osv. akkurat som jeg vil vite hvordan typer ammo jeg kan bruke på elg i 6,5, hva som samler med børsa mi, hvilke krutt man kan bruke, osv.

men det gjør ikke at jeg ler av de som ikke har det. eller at jeg er bekymra for at slike skal få gå på jakt eller kjøre bil.

 

det jeg prøver si er at man trenger ikke ha inngående kjennskap til bilens tekniske oppbygning og spesifikasjoner for å kunne kjøre bil. man trenger ikke være hjemmelader og kjempeintressert i våpen for å kunne gå på jakt.

 

ska jeg begynne å drite ut alle på forumet som lurer på hvilket skytterlagskrutt som er i nærheten av div andre krutt, å som er usikre på hva de kan bruke til å lade rifla si med? skal jeg si at alle som ikke har ladetabeller på rams i hodet sitt ikke bør få lov til å lade patroner selv? dette er jo folk som kan nok til at de forstår at de ikke har helt kontroll å ber om hjelp. det er smart!

Link to comment
Share on other sites

Var på skytebanen her forleden:

 

Det som gjorde kvelden litt spesiell var at det var en kar som lå og skjøyt med 308 idiot! Skyteleder oppdaget det rimlig fort og fikk stoppet karen! Unskyldningen var at han hadde fått feil ammunisjon i butikken.

 

Hvem sin skyld er dette? Han i butikken eller han bak børsa? En viss kjenskap til hva vi driver med må vi kunne kreve, men jeg tro de aller fleste av oss her på forumet er jakt- og skyter "idioter". På mitt elglag er det grunneiere som er med på jakta fordi de har en part. Mauseren står bakerst i skapet hele året og finnes frem på høsten når prøva skal tas!

 

Vi må ha litt empati med de som ikke har den samme glødende interessen for skyting og jakt!

Link to comment
Share on other sites

 

Det som gjorde kvelden litt spesiell var at det var en kar som lå og skjøyt med 308 idiot! Skyteleder oppdaget det rimlig fort og fikk stoppet karen! Unskyldningen var at han hadde fått feil ammunisjon i butikken.

 

Hvem sin skyld er dette? Han i butikken eller han bak børsa?

 

Jeg vil nå si det er de som har skrevet ut våpenkortet som ikke har gjort jobben sin. Hvis våpenkortet er så mangelfullt at mannen i butikken ikke kan tyde hvilken ammunisjon børsa til kunden har så er våpenkortet ubrukelig egentlig. Til syvende og sist er det jo mannen som eier våpenet som får problemer så sånn sett burde han ha vært såpass interessert at han viste hvilke patron det var snakk om. Men om han tror at patronen heter 7,62 mm så er han jo i god tro :)

Link to comment
Share on other sites

 

Det som gjorde kvelden litt spesiell var at det var en kar som lå og skjøyt med 308 idiot! Skyteleder oppdaget det rimlig fort og fikk stoppet karen! Unskyldningen var at han hadde fått feil ammunisjon i butikken.

 

Hvem sin skyld er dette? Han i butikken eller han bak børsa?

 

Jeg vil nå si det er de som har skrevet ut våpenkortet som ikke har gjort jobben sin. Hvis våpenkortet er så mangelfullt at mannen i butikken ikke kan tyde hvilken ammunisjon børsa til kunden har så er våpenkortet ubrukelig egentlig. Til syvende og sist er det jo mannen som eier våpenet som får problemer så sånn sett burde han ha vært såpass interessert at han viste hvilke patron det var snakk om. Men om han tror at patronen heter 7,62 mm så er han jo i god tro :)

 

Kanskje han hadde flere våpen på våpenkortet. Da er det ikke sikkert der er så lett for mannen bak disken å bruke våpenkortet som fasit :wink:

Når det er sagt så står det mye rart på norske våpenkort :roll:

 

Uansett synes jeg det er et minimum å forlange at folk som har våpen faktisk vet hva de kan putte i de uten at det blir farlig. Synes sammenligningen med topppakninger og olje blir litt søkt her. Blir vel mer som å ikke kunne trafikkskilt spør dere meg.

Link to comment
Share on other sites

Men om han tror at patronen heter 7,62 mm så er han jo i god tro :)

 

Eg har ein banemauser i kal. 7.62. Det er det som står på våpenkortet mitt. Sjølv etter at eg fekk kortstokken i 2006.

Kjøpte våpnet på butikk på mitten av 80talet, og han som var diskenspringer sa at " eg skriv 7,62 da har du litt meir å velge i om du bytter løp". Når den vert lufta ein sjeldan gong så bruker eg NATO-skot om eg har det tilgjengeleg. Det er av den korte typen som einkelte kallar 7.62x51 og andre kallar .308w.

 

Har eg laber våpenkunnskap ut fra det som eg skriver her?

 

 

 

 

Skyt foresten med andre rifler i kal. 223, 3006, 9,3x62 og 7x57R.

Link to comment
Share on other sites

du har ikke peiling og burde levere fra deg alle våpna.

du blander jo 7,62x51 og 308w. det er jo helligbrøde

i tillegg avslører du deg som en gnien fyr siden du skyter nato ammo.

 

håper du skjønte ironi.

 

 

men jeg fornemmer en litt overlegen holdning til den jevne jeger som ikke bryr seg særlig om ladeteori, riflestigning, kvalitetsoptikk, hva som er den beste kula til elg skutt i motvind, osv. dette gir meg en litt dårlig følelse. de som ikke har interesse for det, skulle ikke trenge bli sett ned på av dem av oss som vier livet sitt til å pønske på hvordan krutt som er best i korte løp i det kaliberet vi bruker, eller andre sære ting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Høggeren skreiv :

de fleste som eier en bil må derfor kjøpe olje oftere enn de fleste jegere kjøper skudd.

 

Dei fleste som kjører oppegående biler og tar oljeskiftet kvart år, behøver ikkje å fylle olje. På min noverande bil, skal den inn til oljeskift i morgen tidlig. Eg har kjørt 20.000 Km, og ikkje fylt ein dråpe olje på den enno.

Eg vil heller påstå at du bør vite kva drivstoff du fyller på bilen din, det samme med patrona du putter i kammeret også. Det er den minimale informasjonen ein bør ha for å bruke verktøyet. Og har du desverre ikkje det, så syns eg heller ikkje at ein ekspeditør bør kritisere vedkommende for det, men heller ta seg 10 minutt med ein liten opplysning til denne personen. Dette for å betre service forholdet til sin kunde, og ikkje minst at vedkommende som eiger rifla, veit faktisk kai hel.... han driv på med.

Link to comment
Share on other sites

Høggeren skreiv :
de fleste som eier en bil må derfor kjøpe olje oftere enn de fleste jegere kjøper skudd.

 

Dei fleste som kjører oppegående biler og tar oljeskiftet kvart år, behøver ikkje å fylle olje. På min noverande bil, skal den inn til oljeskift i morgen tidlig. Eg har kjørt 20.000 Km, og ikkje fylt ein dråpe olje på den enno.

det at de fleste biler ikke trenger å etterfylle olje på et år synes jeg var en noe drøy påstand.

normalt oljeforbruk på biler kan være opp mot 1l/1000 km om jeg ikke husker feil. må bare spørre, har du peila olja på den bilen på de 20 000 km eller er du en som kjører til ojelampa lyser?

forresten, skifter du olje en gang i året kjøper du jo olje like ofte som de fleste jegere kjøper skudd ;)

 

men kan slutte sammenligne det med biler. jeg mener personlig at om folk kan håndtere våpenet sånn at de ikke er en fare for omgivelsene sine, så er de skikket til å gå på jakt. om de enda vet de skal bruke blyspiss på elg, og skyte såpass at de klarer prøven, å klarer få rett patroner til børsa, vel da er de jo ingen fare for noen.

 

de som sitter her på kammeret å er bedrevitere kan godt være det for min del. men vi trenger ikke være nedlatende fordet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sikkert riktig det, det KAN være det. Men min bil har klart å bruke nesten 1 Liter på 20.000.. Og ja eg peiler olje av og til, for kjerringa gjer det omtrent aldri, og har du kjørt ein gammel Mazda i mange år, så er forbruket minst 1 Liter pr. 1000..

Så eg har lært å peile ofte ja..

Eg bruker stort sett den longlife olja til Castrol, som tåler ganske mykje meir enn 10.000. Dessuten så skal eg begynne å bruke QMI oljetilsetning, som garanterer opptil 50.000 Km, så då blir det endå sjeldnere oljeskift...

 

Og om ein skyt lite og kjøper sjelden skudd, så er det ikkje akkurat unnskyldning for å ikkje vita kva skudd du skal ha..

Men ein annen ting er at dei skriv feil i våpenkort, akkurat dei er unnskyldt, men ellers så bør ein vita kva ein har mellom hendene. Såpasss viktig er det.

Link to comment
Share on other sites

Hmm det virker som om noen trro jeg ikke gad god service til nevnte kunde det er helt feil. Jeg brukte nemlig 5 min på og forklare på beste måte at han kunne bruke 30.06(som han ikke ville ha) i sin 7.62X63 mauser.

 

Jeg vet også godt at stålmantel er helmantel og fortalte at vi hadde helmantel ammo sa ikke noe om at det ikke fantes stålmantel til kunden.

 

Han fikk ammo etter sine ønsker bortsett fra at det ikke sto 7.62X63 på pakkene og han var innom idag og syntes ammoen var noe av det beste han hadde skutt med. "stålmantel og æjl ammoen" hadde sammetrefpunkt så han ikke trenkte skru og kunne nå skyte og være glad. Han kjøpte også noen flere "stålmantel" av meg og var fornøyd. Standplass leder hadde brukt samme ammo (ælj ammoen) som han hadde kjøpt av meg og hadde forklart at det var noe av det beste som fantes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes på en måte ikke det var helt på trynet å sammenligne biler, olje og våpen egentlig. For det finnes faktisk ting som noen ikke interesserer seg for. Det er ikke dermed sagt at en som ikke er sikker på alle de forskjellige betegnelser på ammo er en trussel for seg sjøl og alle andre. Man behøver ikke å vite åssen bil man har, for å være en god sjåfør.

 

Skal man ha deler til bilen, så tar man med vognkortet inn, og får akkurat det man skal ha.

 

Skal man ha ammo, så leverer man våpenkortet, og får det man skal ha.

 

Da jeg sier jeg skal ha vulkan kule til min 6.5x55, så sier de fleste at jeg får gå i skapet å glane sjøl, for dem veit ikke hva jeg snakker om. Det er meg hoppende likegyldig om den jeg handler med ikke veit noe om dette, så lenge jeg kan finne det jeg skal ha sjøl.

 

Prøv å gå inn på en bensinstasjon og si at du skal ha noe til en bil, eller om dem kan hjelpe deg å skifte hovedlyspære eller vindusviskere. Det er 90% totalt håpløs kompetanse, men det skal vel ikke hindre folk som vil jobbe der, i å jobbe. Vi som trenger deler er avhengige av forhandlere som veit hva dem snakker om, så vi får riktige deler, men dem trenger ikke vite en døyt om åssen man skifter det.

 

Forhandlerne er avhengige av at vi kundene trenger deler og hjelp til å få det montert. Dette er et gi og ta samfunn. Skal ikke henge ut folk for å ikke vite. Jeg veit akkurat det jeg trenger for å få rota meg inn på nettsider jeg liker, men der stopper kompetansen på det området. På bil har jeg litt peil, men ikke mye i forhold til en faglært.

Med våpen kan jeg litt om noen kalibere, men du verden så mange kalibere jeg aldri har hørt om før jeg begynte på sluttstykket og her på kammeret. Det gjør meg ikke automatisk ukvalifisert til å skyte og jakte på en trygg måte.

 

Til deg Sauer 200, så ser jeg ikke at du skal ha sagt noe galt til din kunde. Du prøvde å overbevise han om at 30-06 er det samme som 7.62x63, og du får ikke gjort noe annet enn å prøve. Ja, man kan bli oppgitt, det er ikke det, men alle veit ikke alt om alt og alle.

Link to comment
Share on other sites

I lys av vår hobby/interesse/aktivitet/fritidsyssel/yrke (stryk det som ikke passer) sitt alvor, storsamfunnets syn på våpen, samt medias ukritiske holdning til "fakta", bør vi huske på hva vi holder på med!

Vi holder på med våpen!

Og da settes det visse krav til den som har ansvaret til et våpen!

 

Sammenlikningen med bil kan på et detaljmessig plan bli dradd noe langt ut, men det er ikke for ingenting at det settes noen krav til de som ønsker å føre en bil, da med tanke på at en bil også kan være livsfarlig ved uforsiktig bruk.

 

En PC, et stereoanlegg, ja nesten hvilke som helst andre "dingser" innebærer ikke samme sikkerhetssissiko for "vanlige folk".

 

For å gjenta meg selv, et våpen er av en slik alvorligkategori at en viss mengde grunnkunskaper må man kunne forvente av de som har omgang med våpen!

Dette være seg brukere eller forhandlere!

Og grunnkunskaper innbefatter selvfølgelig å vite hvilken ammunisjon man skal putte i våpenet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...