Jump to content

DUEJAKTA 2013/2014


åtejeger94

Recommended Posts

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har sett de sitte i voksen granskog når de skal ta kvelden. De sitter ofte 1-3 meter under toppen, inn mot stammen. Jeg har prøvd å snike meg innpå, men har alltid blitt oppdaget.. :lol:

 

Det gjelder å finne de rutene de tar til - og fra spise og hvileplassen. Trekkrutene altså. Prøv og poster ved dem. Tror nok likevel det er vanskelig jakt. Jeg ville nok heller spurt en bonde med hvete eller erteåker om du kan jakte der. Jeg har gjort det flere ganger med hell!

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, nå kjøpte jeg skallduene fra XXL ifjor, så skal ikke pårope meg voldsom erfaring rundt de men de holdt i hele fjor og så fine ut iår når jeg tittet på dem også.

Tingen er at de er så billige at man kan kjøpe nye feks hvert tredje år og det er fremdeles billigere enn andres. Men man velger selvsagt selv hva man vil legge i det.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo hende kvaliteten er bedre nå, men når fargen skrapes av bare du samler inn skallene og setter dem oppå hverandre ved jaktslutt så syntes ikke jeg det er helt tilstrekkelig. Men jeg klagde på det så mulig dem har blitt forbedret, vi får håpe så :)

Link to comment
Share on other sites

Hatt mine xxl-duer i 2 sesonger, men når jeg tok de frem for noen dager siden for å sjekke de for sesong 3, oppdaget jeg store manglende lakkflak på stjerten. Det gjaldt nesten alle 24 stykk. Har nå bestillt NRAFUD for å prøve det.

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Nerme seg nå ja :D ertene begynne å bli modne så det kan bli bra :) me har fått tak i en due magnet også så det blir gøy å se om den fungerer. Noen som har prøvd dette? Me har ca 50 lokkeduer og i år bestemte kompisen min seg for og fikse samtlige av dem pga flasing og dårlige maling. Det har blitt sinsykt bra i forhold te de du kjøper i butikken :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Som mange har nevnt over, så er min erfaring med lokkeduer veldig varierende. XXL-duene syns jeg i utgangspunktet er veldig bra med tanke på farger og form, men har også irritert meg over hvor enkelt malingen flasser av. Har også rundt 30 stk av skallene som er enda enklere samt noen hele lokkeduer. Problemet med disse har vært at de har altfor dårlige farger, samt at de skinner veldig. Er man ikke obs på dette, så vil denne typer lokkefugler (enten det er due, and eller gås) skremme mer enn de lokker ved bruk.

 

Av overnevnte grunner bestemt jeg meg for å fikse de opp. Som det ble nevnt over, så er de såpass billige at man kan kjøpe nye etter hvert som de blir "utslitt". Men som sagt, prøv heller først å fiks de på egen hånd. Jeg brukte Zinkfarget grunning på spray for hovedfarge, deretter gikk jeg over med pensel og maling før det hele ble toppet med 2 strøk matt-klarlakk. Fargene er blitt mye tydeligere, og klarlakken forsegler fargene slik at man slipper flassing og skinn. Tar litt tid, men absolutt verdt det.

 

Et annet tips er å spraye gamle dueskall matt-sorte for bruk på kråkejakt. Fungerer utmerket! ;)

 

Dueskall_zps22d8043a.jpg Due_hel_zpsc4555b86.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nybegynner som jeger, og tenker at duejakt og andejakt vil være det jeg satser på nå tidlig på høsten.

Sikkert mange av dere som har noen gode tips!

 

Hvor mange lokkeduer vil jeg trenge nå i starten? Og senere i jakta?

 

Hvordan kan jeg jakte duer for jordene treskes?

 

Hvor mange lokkeender bør man ha? fløyte? Bør man postere ved vannet? evt når?

 

På duene er det vel bare brystene som er verdt å ta vare på? Hva med stokkendene? Helstekt and?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 20-40 dueskall av typen jaktdepotet selger. For å få en pekepinn på hvor mange lokkeduer du trenger kan du se på størrelsen på dueflokkene i området. Jo større flokker med duer, jo fler lokkeduer trenger du for at de skal være interessert. Tidlig på sesongen er det som regel mye småflokker (3-10 duer) og da fungerer det bra med bare 20 lokkeduer. Senere, når flokkene blir større, trenger en mange flere.

Link to comment
Share on other sites

mye av duejakta handler om observasjon og du burde ( om det er i nærheten ) ta deg 2-3 turer med noen timers mellomrom i løpet av dagen for og se når det er mest aktivitet, hvor de sitter og hvor de flyr. Jeg holder på med dette nå og har lært en god del om hvordan de "opererer" i områdene jeg jakter så nå er det bare og vente på at klokka skal slå onsdag =)

Link to comment
Share on other sites

Grimribz og jeg har gode erfaringer med xxl`s lokkeduer. Eneste minuset er at de flasser litt. Men ikke værre enn at man kan pynte litt på dem etter endt sesong.

 

I år har har vi avansert med ghiliesuit,ekstra kammonett og contour roam-kamera montert på hagla.

10h28oj.jpg

 

 

mer bilder kommer imårra.

Link to comment
Share on other sites

Føler at kornåkerne blir tresket senere og senere for hvert år!

Der jeg jakter er hveta såpass grønn at den er nok ikke moden før slutten av september.

 

Det har jo vært så mye sol i sommer også, fatter ikke at det skal være så grønnt da.

 

:evil:

Link to comment
Share on other sites

Føler at kornåkerne blir tresket senere og senere for hvert år!

Der jeg jakter er hveta såpass grønn at den er nok ikke moden før slutten av september.

 

Det har jo vært så mye sol i sommer også, fatter ikke at det skal være så grønnt da.

 

:evil:

Det er ikke bare en følelse du har. Det er seinere i år på Østlandet. Og det har blitt seinere de siste årene.

Når jeg begynte å jakte i 96 var det vanlig at bonden var ute å tresket uka før jakta. Og holdt på for fult hele den første uka.

Den seine innhøstinga henger sammen med sein vår, som resulterer i sein såing av høsthvete osv osv så da blir det seint...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor på vestlandet. Her er det ikke erteåkere, men en del korn.

På grunn av været her er kornet ikke gyllent enda på en stund..

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan gå på jakt i områdene her hvor kornet ikke er slått?

Jeg kan ikke gå ut på kornåkrene, men det er gressåkere som blir slått innimellom.

Jeg ser at det av og til er duer der.

 

Duene sitter som regel i trærne og kurrer.

En og annen due flyr ut på tokt.

Er det mulig å få de ned på gressåkeren med lokkeduer?

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å få de ned på gress med lokkeduer ja, men langt ifra det enkleste eller beste. Jeg ville anbefalt deg å bruke litt tid på å observere områder du har jaktrett på. Sett deg ut noen timer et par dager, helst fra morgenen av, eller på ettermiddagen. Ta med deg kikkert og se etter trekkruter/flygeruter som duene brukere regelmessig (ofte mellom skogholt og spiseplass). Som regel så følger de disse ganske slavisk, og plasserer du deg med noen lokkefugler under disse, vil du ha gode skuddsjangser.

Plasser da lokkefuglene som en linje som leder dem rett inn mot skjulet ditt. Dette har i hvert fall jeg hatt suksess med tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Da er årets to første dager unnagjort.

Vi sliter med at trekket går noen hundre meter til siden for oss, og vi kan jakte der hvor trekket går, men det er ikke tresket.. :trist:

 

I går ble det en du som ble med hjem.

 

Litt bedre i dag, 5 duer og 2 kråker ble dagens beholdning.

 

Venter i spenning på når de skal få tresket jordet trekket går over. :smile:

 

Noen som har erfaring med å jakte på samme sted dag etter dag??

Burde man ta hviledager??

Link to comment
Share on other sites

Da er årets to første dager unnagjort.

Noen som har erfaring med å jakte på samme sted dag etter dag??

Burde man ta hviledager??

 

Min erfaring er i hvert fall at man bør la et område få "hvile" noen dager dersom man har skutt mye en dag. Skyter man mye, dag etter dag kan man risikere at duene til slutt forsvinner helt fra området. Som regel gjennom en sesong pleier jeg ikke jakte duer på samme jordet mer enn 3-4 ganger.

Link to comment
Share on other sites

Så seint på ettermiddagen har de fleste duene stort sett funnet beiteplassen sin. De duene som er i lufta er på veg hjem til nattekvisten, gode og mette. Disse er stort sett ikke interessert i å gå ned for landing igjen.

 

Jeg mener å ha best uttelling mellom 14.30 og 16.30 der jeg jakter.

Link to comment
Share on other sites

Var ute halv seks i morges med en kamerat for å jakte duer. Vi fikk rigget oss til å satt ut lokkefugl å ordne med kamonett slik at vi var klare til klokka var 7. Skjedde lite før klokka var 8. Da kom det en og annen seilende, men de snudde på 60-70 meter. Hadde to skuddsjanser men det ble bare hull i lufta av det.... Kom en flokk forbi på 10-12 stykker men de var sky. Tror vi satt for åpent og brukte for dårlig kamuflasje. Virka som de så oss. Men vi får prøve en annen dag, da med noen erfaringer rikere ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...