Jump to content

DUEJAKTA 2013/2014


åtejeger94

Recommended Posts

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Første dagen min i dag, blir litt mye med valpekurs og teknikern på kveldstid:P

 

Men ble da 5 stk hehe skulle kanskje vært et par til men er man opptatt med nyhetene på vgnett så er man det:P

 

Får prøve igjen i morgen, eneste som suger noe K*k er at jeg får ikke begynne av bonden før kl 10 :(

Link to comment
Share on other sites

Noen som har jakta noe i Vestfold? Har vært mye ute å kikka, både på nye områder og områder hvor jeg har hatt bra jakt tidligere år, men synes det er ekstremt lite fugl å se. Vet ikke om det er noen andre som deler denne oppfatningen?

 

Joda, sitter med samme følelsen for Grenland. Var ute på spaning for en liten uke siden og så lite både flokker og enkeltfugler. Kan ha noe med at ingen av jordene var tresket ennå og at duene holder seg i skogen, vi får håpe det bedrer seg når kornet er modent....

Link to comment
Share on other sites

Håper på kjapt svar her. Jeg og en kompis er ute på duejakt nå. Skutt en del (bom) og noen har detti. Vi sitter i et jordeskille, ei due jeg skøyt over jordet vi posterer på seilte over hodet mitt og landa i jordekanten bak meg (jorde tillhører annen mand eiendom)! Har jeg lov å hente den dua da? Han kom nemlig ned hit nå og var sur for at je henta den dua og i tilleg nærmest beordret oss til å gi oss kl 19 pga at han hadde små barn som skulle i seng. Huset og eiendommen hans er ca 300m unna der vi posterer bak oss. Vi har fått lov å jakte av grunneier der vi posterer!! Noen som har kjappe enkle svar på dette??

Link to comment
Share on other sites

Håper på kjapt svar her. Jeg og en kompis er ute på duejakt nå. Skutt en del (bom) og noen har detti. Vi sitter i et jordeskille, ei due jeg skøyt over jordet vi posterer på seilte over hodet mitt og landa i jordekanten bak meg (jorde tillhører annen mand eiendom)! Har jeg lov å hente den dua da? Han kom nemlig ned hit nå og var sur for at je henta den dua og i tilleg nærmest beordret oss til å gi oss kl 19 pga at han hadde små barn som skulle i seng. Huset og eiendommen hans er ca 300m unna der vi posterer bak oss. Vi har fått lov å jakte av grunneier der vi posterer!! Noen som har kjappe enkle svar på dette??

 

 

Begynte på jegerprøvekurset i dag, å akkurat denne problemstillingen ble tatt opp. Så lenge du skyter viltet over det terrenget du selv leier/ får jakte på, kan du hente det om det faller på annen manns eiendom. Hadde vi bodd i Sverige måtte du kontaktet den andre grunneier for å spør om du kunne hente duen din :lol:

 

Ang. bråk så er nok det eneste som hjelper å snakke med han på høflig vis og komme til enighet. :)

Link to comment
Share on other sites

Håper på kjapt svar her. Jeg og en kompis er ute på duejakt nå. Skutt en del (bom) og noen har detti. Vi sitter i et jordeskille, ei due jeg skøyt over jordet vi posterer på seilte over hodet mitt og landa i jordekanten bak meg (jorde tillhører annen mand eiendom)! Har jeg lov å hente den dua da? Han kom nemlig ned hit nå og var sur for at je henta den dua og i tilleg nærmest beordret oss til å gi oss kl 19 pga at han hadde små barn som skulle i seng. Huset og eiendommen hans er ca 300m unna der vi posterer bak oss. Vi har fått lov å jakte av grunneier der vi posterer!! Noen som har kjappe enkle svar på dette??

 

 

Begynte på jegerprøvekurset i dag, å akkurat denne problemstillingen ble tatt opp. Så lenge du skyter viltet over det terrenget du selv leier/ får jakte på, kan du hente det om det faller på annen manns eiendom. Hadde vi bodd i Sverige måtte du kontaktet den andre grunneier for å spør om du kunne hente duen din :lol:

 

Ang. bråk så er nok det eneste som hjelper å snakke med han på høflig vis og komme til enighet. :)

 

Da har jegerprøveinstruktøren tatt feil, og lærer dessverre ferske jegere feil.

 

Det er bare på storvilt at vi har en forfølgningsrett. På duejakt på dyrket mark har du ikke rett til å tilegne deg en due som faller ned på naboeiendommen. Den tilfaller den grunneier der den faller ned.

 

Jada, jeg vet også at praksis mange steder er en annen.

Rent formelt skal du altså henvende deg til grunneier og fortelle at det falt ned en due eller en and hos deg, og så kan du spørre om du kan beholde den, eller han kan tilby den til deg.

Men slikt er sjeldent noe problem, men det er da altså slik regelverket er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor i Oslo område og har bestått jegerprøven i mars. Jeg har tenkt å starte på due jakt, jeg har prøvd å be om tillatelse i Lillestrøm fra bønder men det var ikke en suksess :| . Har dere tips eller noen som trenger en kamerat på jakt. Jeg har en Franchi i12 hagle, lokke-fugler og kamuflasje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor i Oslo område og har bestått jegerprøven i mars. Jeg har tenkt å starte på due jakt, jeg har prøvd å be om tillatelse i Lillestrøm fra bønder men det var ikke en suksess :| . Har dere tips eller noen som trenger en kamerat på jakt. Jeg har en Franchi i12 hagle, lokke-fugler og kamuflasje.

 

Har sendt deg en pm

Link to comment
Share on other sites

Hadde en enorm og nesten ufattelig duejakt igår. Kjørte rek. På morran og fant en bra mengde duer på et trøska bygg jorde. Vurderte psyken til dua til meget bra og visste at her var det red letter day matriale (100fugl eller mer på en skytter)+noen til. Lite visste jeg var som var ivente. Starta og jakta 12.30.lokkefugl for dagen var 9 store pent skutte duer fra en jakt 2dager før. Var umiddelbar respons fra dua å de begynte å komme inn i små antall om gangen og ikke flokker. Altså helt perfekt. For å si det sånn. Den red letter day'n var iboks ca 15.25(andvender teller) og stor innrykket hadde ik begynt for fullt en gang. Var helt drøy pågang utover dagen. Gikk for tomt for skudd første gang rundt kl.17 å løp de 350m opptil bilen for å hente de få skuddene jeg hadde igjen der. Da de gikk tomt ca.18 var planen å komme meg hjemat å hente mer. Da fant jeg ut at jeg hadde klart å putte bilnøkkelen i en lomme på shortsen som hadde hull iseg. Så den var jo så klart borte,arg. Ringte fruen å spurte om kunne frakte med flere til meg å det kunne hun men ikke med en gang da hun var opptatt med ungan å sånn. Satt å så på duene som rett å slett bombanderte inn på lokkefuglene en time før hun til slutt kom. Var rimelig frustrerende å bare sitte å se på. Var igang igjen kl.19 og fikk et 40 talls fugler fram til kl.20. Fikk 1 til fra 20 til 20.45 som jeg ga meg. Etter å fått lett litt mere idag etter skutt fugl samt rydda opp ferdig etter meg så har 258 ringduer blitt med hjemat. Regner med at det er ca 6fugl som er skutt bort. Telleren min sto på 264fugl da jeg ga meg så dette antallet stemmer nok rimelig bra. Hadde jeg hatt skudd mellom 18-19 kan jeg med 100% si at jeg hadde skutt over 300 fugl. Uansett tenker jeg ikke på dette å er så klart stor fornøyd med gårsdagens storfangst. Min klart drøyeste ringduejakt opplevelse. Helt rått!

Link to comment
Share on other sites

Hadde en enorm og nesten ufattelig duejakt igår. Kjørte rek. På morran og fant en bra mengde duer på et trøska bygg jorde. Vurderte psyken til dua til meget bra og visste at her var det red letter day matriale (100fugl eller mer på en skytter)+noen til. Lite visste jeg var som var ivente. Starta og jakta 12.30.lokkefugl for dagen var 9 store pent skutte duer fra en jakt 2dager før. Var umiddelbar respons fra dua å de begynte å komme inn i små antall om gangen og ikke flokker. Altså helt perfekt. For å si det sånn. Den red letter day'n var iboks ca 15.25(andvender teller) og stor innrykket hadde ik begynt for fullt en gang. Var helt drøy pågang utover dagen. Gikk for tomt for skudd første gang rundt kl.17 å løp de 350m opptil bilen for å hente de få skuddene jeg hadde igjen der. Da de gikk tomt ca.18 var planen å komme meg hjemat å hente mer. Da fant jeg ut at jeg hadde klart å putte bilnøkkelen i en lomme på shortsen som hadde hull iseg. Så den var jo så klart borte,arg. Ringte fruen å spurte om kunne frakte med flere til meg å det kunne hun men ikke med en gang da hun var opptatt med ungan å sånn. Satt å så på duene som rett å slett bombanderte inn på lokkefuglene en time før hun til slutt kom. Var rimelig frustrerende å bare sitte å se på. Var igang igjen kl.19 og fikk et 40 talls fugler fram til kl.20. Fikk 1 til fra 20 til 20.45 som jeg ga meg. Etter å fått lett litt mere idag etter skutt fugl samt rydda opp ferdig etter meg så har 258 ringduer blitt med hjemat. Regner med at det er ca 6fugl som er skutt bort. Telleren min sto på 264fugl da jeg ga meg så dette antallet stemmer nok rimelig bra. Hadde jeg hatt skudd mellom 18-19 kan jeg med 100% si at jeg hadde skutt over 300 fugl. Uansett tenker jeg ikke på dette å er så klart stor fornøyd med gårsdagens storfangst. Min klart drøyeste ringduejakt opplevelse. Helt rått!

 

Ikke for å være kritisk men har du et bilde? Dette var jo et helt sinsykt resultat!! Gratulerer så mye:)

Link to comment
Share on other sites

Hadde en enorm og nesten ufattelig duejakt igår. Kjørte rek. På morran og fant en bra mengde duer på et trøska bygg jorde. Vurderte psyken til dua til meget bra og visste at her var det red letter day matriale (100fugl eller mer på en skytter)+noen til. Lite visste jeg var som var ivente. Starta og jakta 12.30.lokkefugl for dagen var 9 store pent skutte duer fra en jakt 2dager før. Var umiddelbar respons fra dua å de begynte å komme inn i små antall om gangen og ikke flokker. Altså helt perfekt. For å si det sånn. Den red letter day'n var iboks ca 15.25(andvender teller) og stor innrykket hadde ik begynt for fullt en gang. Var helt drøy pågang utover dagen. Gikk for tomt for skudd første gang rundt kl.17 å løp de 350m opptil bilen for å hente de få skuddene jeg hadde igjen der. Da de gikk tomt ca.18 var planen å komme meg hjemat å hente mer. Da fant jeg ut at jeg hadde klart å putte bilnøkkelen i en lomme på shortsen som hadde hull iseg. Så den var jo så klart borte,arg. Ringte fruen å spurte om kunne frakte med flere til meg å det kunne hun men ikke med en gang da hun var opptatt med ungan å sånn. Satt å så på duene som rett å slett bombanderte inn på lokkefuglene en time før hun til slutt kom. Var rimelig frustrerende å bare sitte å se på. Var igang igjen kl.19 og fikk et 40 talls fugler fram til kl.20. Fikk 1 til fra 20 til 20.45 som jeg ga meg. Etter å fått lett litt mere idag etter skutt fugl samt rydda opp ferdig etter meg så har 258 ringduer blitt med hjemat. Regner med at det er ca 6fugl som er skutt bort. Telleren min sto på 264fugl da jeg ga meg så dette antallet stemmer nok rimelig bra. Hadde jeg hatt skudd mellom 18-19 kan jeg med 100% si at jeg hadde skutt over 300 fugl. Uansett tenker jeg ikke på dette å er så klart stor fornøyd med gårsdagens storfangst. Min klart drøyeste ringduejakt opplevelse. Helt rått!

 

Ikke for å være kritisk men har du et bilde? Dette var jo et helt sinsykt resultat!! Gratulerer så mye:)

 

Hehe,ja skjønner at dette høres for godt ut til å være sant. Har så klart tatt et trofebilde for meg selv og som bevis.skal se om jeg får lasta det opp her etterhvert når jeg får tid. Idag har jeg en hel arbeidsdag foran meg med skjæring av bryst. Mye jobb men er verdt det når n er ferdig :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde tre timer ute på havreåkeren oå morran i dag, så endel fugl, men lite innen skuddhold. Ett par bom, og et par sjanser vi missa. Gubben fikk tilslutt ned en, så det ble da i det minste bittelitt utbytte! Ikke akkurat noen heldagsjobb å skjære dem ut, men ;)

Link to comment
Share on other sites

Hadde en enorm og nesten ufattelig duejakt igår. Kjørte rek. På morran og fant en bra mengde duer på et trøska bygg jorde. Vurderte psyken til dua til meget bra og visste at her var det red letter day matriale (100fugl eller mer på en skytter)+noen til. Lite visste jeg var som var ivente. Starta og jakta 12.30.lokkefugl for dagen var 9 store pent skutte duer fra en jakt 2dager før. Var umiddelbar respons fra dua å de begynte å komme inn i små antall om gangen og ikke flokker. Altså helt perfekt. For å si det sånn. Den red letter day'n var iboks ca 15.25(andvender teller) og stor innrykket hadde ik begynt for fullt en gang. Var helt drøy pågang utover dagen. Gikk for tomt for skudd første gang rundt kl.17 å løp de 350m opptil bilen for å hente de få skuddene jeg hadde igjen der. Da de gikk tomt ca.18 var planen å komme meg hjemat å hente mer. Da fant jeg ut at jeg hadde klart å putte bilnøkkelen i en lomme på shortsen som hadde hull iseg. Så den var jo så klart borte,arg. Ringte fruen å spurte om kunne frakte med flere til meg å det kunne hun men ikke med en gang da hun var opptatt med ungan å sånn. Satt å så på duene som rett å slett bombanderte inn på lokkefuglene en time før hun til slutt kom. Var rimelig frustrerende å bare sitte å se på. Var igang igjen kl.19 og fikk et 40 talls fugler fram til kl.20. Fikk 1 til fra 20 til 20.45 som jeg ga meg. Etter å fått lett litt mere idag etter skutt fugl samt rydda opp ferdig etter meg så har 258 ringduer blitt med hjemat. Regner med at det er ca 6fugl som er skutt bort. Telleren min sto på 264fugl da jeg ga meg så dette antallet stemmer nok rimelig bra. Hadde jeg hatt skudd mellom 18-19 kan jeg med 100% si at jeg hadde skutt over 300 fugl. Uansett tenker jeg ikke på dette å er så klart stor fornøyd med gårsdagens storfangst. Min klart drøyeste ringduejakt opplevelse. Helt rått!

 

 

 

Siden du sannsynligvis er blant dem i Norge som skyter flest duer på en sesong, kan du kanskje fortelle oss amatører hvilken ammo du bruker?

Link to comment
Share on other sites

endelig løsnent duejakta iallefall litt! satt fra ca15.00-20.00. så nesten ingen duer før kl16. men så kom det ut små flokker på rundt 80stk ca tilsammen, mye mindre enn det har vært der før. med sol bak meg og skygge der jeg satt, så ikke duene meg og kom ned på lokkeduene ganske ofte eller i trærne over meg. gikk ut på jorde for å hente den ene dua, da jeg sto ca 3 meter fra lokkeduen som var lengst ut, så kom det 2 duer så jeg satte meg på kne og duene fløy rett ned på lokkeduene og skulle til å sette seg ned 5-6 meter ifra meg men da datt begge to. var veldig gøy når de faktisk kommer og skal sette seg ned på lokkeduene noe jeg ikke har fått til før, da de bare har vært litt intresserte for å så fløyet videre.. skytingen var så som så, bommet på endel og måtte ofte bruke 2 skudd på en.. men fikk iallefall ned 22stk. :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en følelse av at duene blir skremt av døde duer blant lokkeduene.

Så jeg fjerner de som oftest.

Men leser at det er flere som bruker døde duer til å lokke med.

Noen som kan fortelle meg hvordan man "setter" opp de døde duene når man skal bruke de som lukkefugl.

 

jeg legger noen duer med vingene ut så man ser den hvite stripa på fjæra også imot vinden, mens resten pakker jeg bare sammen som om dua sitter med hode ned.

Link to comment
Share on other sites

 

Haft bra jakt några dagar i Sandefjord.

 

Mvh O

 

Kult! Hvor mange har du fått?

 

 

23 på 2 jaktdagar. 16 första dagen. Men så skadade jag ögat (inte jaktrelaterat) så det blir lugnt för dom här minst en vecka till. :(

Bor på gård och har fin översikt på vart dom sover, vilken rutt dom tar osv. Det betyder mycket. Inte vart ute så många timmar än. Skall bli många fler i tiden som kommer. :)

Link to comment
Share on other sites

Mikkel: Jeg bruker aldri vanlig billig lerdueammo da man ikke får dekt hele skytebilde med disse. Viktig å ha noe som funker litt ut viss man skal få bra uttelling på en dag. Av lerdueammo kan jeg anbefale nsi quattro steel premium 28g 7er 430m.sek. Detta er en sinnatagg av en lerduepatron med god effekt på dua. For dager med en del vind og samt hold er rem. Nitro mag steel 35g 6er en god patron. Bare pass på å kontroller skudda på nærme hold eller så blir mos og lite til lokkefugl og mat. Dette gjelder forsåvidt den andre patr.jeg sikter å. Viktig å gi fugl den ladningen den fortjener for en mest human avliving. Har man kun råd til å bruke typ 1,15kr per skudd på duejakt kan man liksågodt la vær mener jeg.

 

Varj: Fant ut at å prosessere såpass med fugl ble litt væl mye. Kjørte ei god runde å ga bort til venner, familie og bønder iform av hele bæreposer til de jeg vet liker og faktisk spiser de opp. Skar en del til meg selv å som ble 13,8kg ren file som stemmer ut på 127 fugl med det vanlige gjennomsnittet på 108g per fugl.

 

Joergen_holt: Hadde så klart noen blemmere iløpet av dagen og noen duer jeg brukte 2skudd da det tarpå å være duejeger under sånne forhold. Går til et punkt der man fungere for det meste på pure adrenalin,men det da jeg fungere best. Man danner seg en sone der det eneste som gjelder er deg,børsa og fugl samt åssen rytme/timeingen må være for å få ned flest mulige dubleer. Jeg har et motto på duejakt om at alt som bør treffes SKAL treffes. Dette er litt av grunnen for at jeg jakter for det meste alene sånn at jeg har full kontroll på hva som skal skje og ingen unødvendige distraksjoner. Skal man presse skudd ut på lange hold med god uttelling må man være 100% skjerpa å da mener jeg hele tiden. Har regna litt på hvor mange skudd jeg brukte og det er et sted mellom 310 og 315skudd som utgir en treffprosent på ca 85% på 264fugl. Detta er jeg godt fornøyd med. Var også tvingt til å bruke ca 30 søple lerdueammo skudd som som regel bare blir brukt som lokkeskudd da jeg ikke hadde noe annet en periode. Gikk bra med de å men da begrensa jeg som regel skuddene til enkelt fugl og ikke dubleer da effekten på holdene var borte.

Man får en grei utladning etter en sånn dag. Eneste duejakt aktiviteten jeg har bedrevet i ettertid var en liten ettermiddags tur igår hvor jeg hadde med meg nabogutten på 14år på opplæringsjakt hvor han sto for det meste av skytingen. Vi fikk 12duer+1 kråke som han var strålendes fornøyd med.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Regner med at det er for å få bevegelse i et tilsynelatende død område...gjør det selv, og senest i dag. Noe har imidlertid skjedd med svingen min. Skyter bak så det ljomer etter...hver bidige gang. Som en liten trøst, fikk jeg skutt ett par som slo seg ned i bjørka jeg satt under. Langt i fra kilosvis med fileter her, men due serveres også som forrett vet jeg;-)

Link to comment
Share on other sites

hva mener du med lokkeskudd?

 

Med det mener jeg f.eks viss dua setter seg i hviletrær/kraftledninger så skyter jeg i lufta for å motvirke at andre innkommende duer slutter seg til dem og heller kommer rett til meg. Har dua bestemt seg for å spise på den plassen man jakter på utgjør smellen liten skremselfaktor. Viktig å holde effekten oppe med at man har innkommende beitendes fugl for landing. Ingenting lokker så bra som innkommende fugl for andre fugl i området. Så lenge denne effekten er på plass kan man skyte fugl gjevnt og tidligere på skutte fugl returnerer samme dag. Jobben man gjør mellom 11-12 fram til 15 er meget viktig for resultatet senere på dagen da trafikken er størst mellom 15.30 og 19. Klarer man å få 25duer eller fler ibakken i den perioden er mye gjort. Man bruker alle skutte fugler som lokkefugl eksl ungduer og stygt skutte. Plasser alle så de ligger riktig,

beitendes. Bruker ik fugl med vingene ute selv om også dette fungere. Lettere å få dem til å slå seg til ro med kun beitende. Vikig å rette på skutt fugl som ligger på ryggen. Viss man er så heldig at man har 40 skutte duer ute som ligger ligger riktig er det ofte ikke behov for å rette på de neste som detter ibakken og dua fortsetter å komme inn. Viss de skulle bli skeptisk retter man på feilen og fortsetter. Med påfylling av skutte duer sørger man alltid for at ikke lokkemønstret ser likt ut og sjangsen for å få tidligere påskutt fugl tilbake er stor.

Lokkeskudd kan også brukes til fordel på roligere dager med mye vind for å få fugl ilufta. Under vind er det vanskelig for dua å rettningsbestemme smellen. Sitter man på et jorde som er lukrativt men kanskje ikke det beste jordet i området for dagen er sjangsen stor for at dua slutter seg til dine lokkefugler

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...