Jump to content

DUEJAKTA 2013/2014


åtejeger94

Recommended Posts

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan legge ut en liten arbeidstegning på den brystflåeren, men har lagd en annen type som er litt enklere, og som jeg syns fungerer ennå bedre. Pluss at den tar alt fra due og opp til gås. Kommer en liten videosnutt av den også. Det som er dumt med disse innretningene er at de bør lages av rustfritt stål, og det er desverre blitt dyrt, men da holder de jo i evig tid. Den nye som jeg har lagd kommer på rundt 400kr i stål, noe som ikke er så ille, men man får ikke kjøpt mindre plater enn 1 ganger 2 meter, men da holder det til 12 stk.....

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Begynner og bli ganske frustrert her jeg sitter.

Jakter i grenlands området, og det har blitt et par turer. MEN, jordene her har enda ikke blitt tresket. Så derfor sitter jeg med lokkeduene på et fredsforsker med hviletreerne til duene i ryggen.

Er det i det hele tatt noe vits?

Flere som sliter med at jorder ikke blir tresket? :(

 

Til lykke til dere som har hatt en fin jakt så langt :)

 

Robba ;)

Link to comment
Share on other sites

Sjansen for at det er plasser på åkeren som har lagt seg, er vel stor. Såkalte ledger. Sett lokkeduene på slike flekker...det hjelper;-)

 

 

Takk for svar :)

Har vært og sett etter legder, men det finnes ikke på jordet jeg har jaktrett på ;/

Men det burde vel ikke være lenge til jordet blir tresket?

Link to comment
Share on other sites

Om det er noen trøst, jeg sjekket notatene fra sist sesong. Det var denne uka kornet ble tatt på den åkeren jeg sitter på, så det er ikke så ulikt fjordåret.

Jeg ser det har vært litt tresking oppover Gjerpensdalen, men det er ikke stort foreløbig... :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har ett jorde som det er mulig å få skutt noen duer på, og i morgen hadde jeg tenkt å ha e lengre økt der.

Tok meg en tur opp for å kikke litt i kveld, og da var det ikke kornstubber igjen å se, bare jord..

Gikk ikke bort for å kikke, men tror jordet er skålharva, men ikke pløyd ennå.

 

Regner med at det er over og ut for duejakta da`?

Noen som har erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har ett jorde som det er mulig å få skutt noen duer på, og i morgen hadde jeg tenkt å ha e lengre økt der.

Tok meg en tur opp for å kikke litt i kveld, og da var det ikke kornstubber igjen å se, bare jord..

Gikk ikke bort for å kikke, men tror jordet er skålharva, men ikke pløyd ennå.

 

Regner med at det er over og ut for duejakta da`?

Noen som har erfaringer?

 

 

Bare å jakte det! Ikke sjelden at det sitter duer på pløyd eller harva åker, selv med stubbåkre rundt.

Link to comment
Share on other sites

Har blitt noen turer, og noen duer på meg også.

I går var jeg i veien på nytt sted, å der slet jeg veldig med å få duene ned på bakken. De tok ofte både to og tre runder over lokkeduene i lav fart, men de ville ikke lande samme hva jeg gjorde...

Tips til hva som kan forårsake det? Helt sikker på at de ikke så meg ihvertfall, prøvde å la lokkeduene stå litt etter at jeg pakka sammen resten og hadde samme resultat da

Link to comment
Share on other sites

Var vel heller meninga som ett tips for og prøve å bli bedre til å skyte..

Samme for meg om han skyter dem på bakken eller ikke, men hvor utfordrende er det å skyte en fugl som sitter på bakken 20 meter unna deg? Regner med at di fleste her klarer og treffe ett stillestående objekt på 20 meters avstand med hagle..

Og hvor ofte har du sjansen til og skyte en skogsfugl på bakken f.eks?

Derfor mener jeg det er bedre på å trene på å skyte dem i lufta..

Link to comment
Share on other sites

At folk skal mase om at fuglen er sjanseløs hvis du skyter den på makken, skjønner jeg lite av... Hvorfor skal det absolutt være en konkurranse?

Hehe, godt poeng. Man skal gi fuglen en fair sjanse og gjøre det hele litt vanskeligere for seg selv, samtidig som man skal sørge for mest mulig human avlivning og færrest antall skadeskytinger....

 

Blir ikke fair før dua har egen hagle og kan skyte tilbake uansett...

Link to comment
Share on other sites

Skal være enig i at det er bedre trening å skyte de i lufta ja. Men lurte nå egentlig bare på om noen hadde svar på hvorfor de ikke ville sette seg. Vil tippe det er ett fåtall her inne som jager opp ei due som har satt seg før de skyter, bare for å gi den en ørliten sjangse :mrgreen:

 

På andre stedet jeg har jakta setter de seg "som de skal", mens på tidligere nevnte sted har ennå ikke ei eneste due landa, selv om jeg har bytta plass både på meg selv og lokkeduer.

 

Har fått duer begge steder i helga, men skjønner ikke hvorfor de oppfører seg så forskjellig

Link to comment
Share on other sites

Har blitt noen turer, og noen duer på meg også.

I går var jeg i veien på nytt sted, å der slet jeg veldig med å få duene ned på bakken. De tok ofte både to og tre runder over lokkeduene i lav fart, men de ville ikke lande samme hva jeg gjorde...

Tips til hva som kan forårsake det? Helt sikker på at de ikke så meg ihvertfall, prøvde å la lokkeduene stå litt etter at jeg pakka sammen resten og hadde samme resultat da

 

 

Lurer på det samme jeg også, har ett sted jeg har jakta på to ganger, men får ikke duene ned.

Jaktet der senest i går, men de flyr bare over og rett inn i trærne, så jeg ble til slutt stående under ett av trærne og fikk skutt noen fugl der.

 

På min første tur på denne plassen i år ble lokkeduene mine angrepet av en kroknebb av ukjent art.

Så jeg tror at det er denne kroknebben som skremmer duene fra å gå ned på lokkeduene.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte på vilt er trening det og, man blir bedre og bedre på det.. ;) Huff så hissig noen kommer til å bli på meg nå. Men de aller fleste vil nok ha lavere puls på hjort nummer fire enn hjort nummer en i sitt liv. Ergo så kan vi annse det som trening...

*kaster en stein i et glasshus* Bare for å være sikker på at det blir leven ;)

Link to comment
Share on other sites

urer på det samme jeg også, har ett sted jeg har jakta på to ganger, men får ikke duene ned.

Jaktet der senest i går, men de flyr bare over og rett inn i trærne, så jeg ble til slutt stående under ett av trærne og fikk skutt noen fugl der.

 

 

 

En mulighet er at du har satt opp lokkeduene feil.

 

Nebbet skal peke mot vinden.

Ikke nok plass i å lande på , ha en stor plass inne i ringen eller hesteskoen du har satt opp.

Prøv å sett lokke duene så langt unna skogen som mulig sån at dem velger å sette seg på åkeren først i steden for i et tree.

ha nok lokke duer, 20-25stk bruker jeg + 3 kråker.

ikke se direkte på duene når dem kommer mot deg , du vill høre dem når dem er nærme , duene stirrer deg rett i hvitøyet. Bruk caps.

tålmodighet, noen ganger så flyer duene en sirkel over lokkeduene før dem bestemer seg for å lande , her må du selv ta en vurdering om du vill skyte dem når dem sveiper over eller om du vill vente på at den kansje lander, det er ikke alltid dem lander.

Link to comment
Share on other sites

Er det tomt for due på hedmarken? Har kjørt meg en tur på en timestid i dag og jeg gjorde det samme i går. Har ikke sett mer enn 2 enkelt duer. Kan også nevne jeg kjører 3 mil med jorder på begge sider av veien nesten hver eneste dag. Merkelig at det ikke er noen duer å se..

Link to comment
Share on other sites

Kan legge ut en liten arbeidstegning på den brystflåeren, men har lagd en annen type som er litt enklere, og som jeg syns fungerer ennå bedre. Pluss at den tar alt fra due og opp til gås. Kommer en liten videosnutt av den også. Det som er dumt med disse innretningene er at de bør lages av rustfritt stål, og det er desverre blitt dyrt, men da holder de jo i evig tid. Den nye som jeg har lagd kommer på rundt 400kr i stål, noe som ikke er så ille, men man får ikke kjøpt mindre plater enn 1 ganger 2 meter, men da holder det til 12 stk.....

 

Ikke for å mase, men hvordan blir det med arbeidstegningen?

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

 

Er veldig ny på duejakt, men har kjøpt inn 12 lokkeduer av typen NRAFUD.

 

Jeg har noen kjappe spørsmål som jeg setter utrolig stor pris på om noen kan hjelpe meg med:

 

- Når er det best å jakte duer?, og hva kommer det an på?

- Hvilken ammunisjon anbefales på duejakt?

- Hva er de viktigste faktorene for å lykkes?

- Hvor mange lokkeduer bør man ha?

- Hvilken formasjon må man plassere lokkeduene?

- Hvilken tid på døgnet er det best å jakte duer?

- Er duer god mat?

- Er det noen som har erfaring med duejakt i trøndelag?

 

Det ble kanskje litt mye på en gang her, men jeg er utrolig lærevillig og synes denne jaktformen er særdeles spennende. Er det noen der ute som kan hjelpe en fersk duejeger med en liten kjapp innføring i duejakt?

 

På forhånd tusen takk!

Link to comment
Share on other sites

- Når er det best å jakte duer?, og hva kommer det an på?

Rett etter treskinga.

- Hvilken ammunisjon anbefales på duejakt?

Nær sagt alt, men unngå leirdueammunisjon med mindre du virkelig har selvkontroll til å ikke skyte over 20m. Stål fungerer, og er billigst, størrelse US 4 og 5 er effektivt.

- Hva er de viktigste faktorene for å lykkes?

At du vet hvor trekkene går, og helst har en erteåker.

- Hvor mange lokkeduer bør man ha?

Spørs hvor store flokker du skal ha ned, jo fler jo bedre som oftest.

- Hvilken formasjon må man plassere lokkeduene?

I en stor U eller V, mot vinden. Dette fordi duene lander i motvind, og foretrekker å lande i midten, slik at de er mindre utsatt for rovdyr.

- Hvilken tid på døgnet er det best å jakte duer?

Soloppgang til 10ish, deretter 14ish til 18ish.

- Er duer god mat?

Ja.

Link to comment
Share on other sites

Supert å få så kjapt svar, men det var jo noen momenter her som ikke var helt heldig. Treskinga har jo skjedd for en god stund siden, dessuten vet jeg ikke av en eneste erteåker her i Trøndelag.

 

Jeg vet om et trekk, men det er ikke mange duene som flyger over der - jeg får helt enkelt prøve meg i noen dager. Det bor jo en aldri så liten gambler i meg, og det passer jo bra i denne sammenhengen. Vi får håpe det går bra og at flaksen er på min side denne gangen! Den gode gamle prøv og feile teorien.

 

Uansett tusen takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

 

Er veldig ny på duejakt, men har kjøpt inn 12 lokkeduer av typen NRAFUD.

 

Jeg har noen kjappe spørsmål som jeg setter utrolig stor pris på om noen kan hjelpe meg med:

 

- Når er det best å jakte duer?, og hva kommer det an på?

- Hvilken ammunisjon anbefales på duejakt?

- Hva er de viktigste faktorene for å lykkes?

- Hvor mange lokkeduer bør man ha?

- Hvilken formasjon må man plassere lokkeduene?

- Hvilken tid på døgnet er det best å jakte duer?

- Er duer god mat?

- Er det noen som har erfaring med duejakt i trøndelag?

 

Det ble kanskje litt mye på en gang her, men jeg er utrolig lærevillig og synes denne jaktformen er særdeles spennende. Er det noen der ute som kan hjelpe en fersk duejeger med en liten kjapp innføring i duejakt?

 

På forhånd tusen takk!

 

Hvor i Trøndelag holder du til?

 

U eller V formasjon kan vel diskuteres, det finnes flere varianter som også fungerer godt.

Erteåker er nok uten tvil det absolutt beste. Det finnes en erteåker på Levanger, men den er som alle kanskje skjønner allerede okkupert. Det er også en del bønder som blander i erter i kornet etter som jeg har forstått, bl.a en åker i Stod. Men jeg har selv ikke vært heldig nok å få prøvd meg på en erteåker.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 6 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Her i huset ruster vi oss opp til høstens pangstart. Nå på morgenen fikk vi bestilt 18 Fud's fra storfangst.no. I år må jeg legge gåsejakta høyre på hylla å prioritere duejakt med litt action pga jaktsugne unger.

 

Startet selv mitt jegerliv som duejeger, og vil ungene skal få muligheten til å gjøre det samme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...