Jump to content

Eldre infanteririfler


Vaquero

Recommended Posts

Noen som vet hvor mange Lee Enfield rifler som kom i dropp i Norge under 2.VK..?  Bare SMLE Mk. III eller kom det noen Mk. IV også..?

 

Min Mk.III kom i slipp i Telemark, alle ståldeler, unntatt sluttstykket, var påmalt en brun maling..ekstra rustbeskyttelse..? Jeg fjernet det på min, blåneringen var som ny under..

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, pondoro said:

Noen som vet hvor mange Lee Enfield rifler som kom i dropp i Norge under 2.VK..?  Bare SMLE Mk. III eller kom det noen Mk. IV også..?

 

Min Mk.III kom i slipp i Telemark, alle ståldeler, unntatt sluttstykket, var påmalt en brun maling..ekstra rustbeskyttelse..? Jeg fjernet det på min, blåneringen var som ny under..

Da har nok eg fått en slik. Masse rester av noe brunt og seigt. Mk.III

Link to comment
Share on other sites

pondoro skrev (50 minutter siden):

Noen som vet hvor mange Lee Enfield rifler som kom i dropp i Norge under 2.VK..?  Bare SMLE Mk. III eller kom det noen Mk. IV også..?

 

Min Mk.III kom i slipp i Telemark, alle ståldeler, unntatt sluttstykket, var påmalt en brun maling..ekstra rustbeskyttelse..? Jeg fjernet det på min, blåneringen var som ny under..

Jeg og broder har hver sin Enfield. Jeg har smle og han en NO 4 mk1. Min kom i slipp på hamrefjell, Møsstrond og hans i nærheten av Notodden. Rester av brun maling på min fremdeles. Den andre ser ut som ny.

20230823_170826.JPG

20230307_174938.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lee Enfield av alle typer har blitt brukt av Norske styrker fra 1940 til 1953. Det er mulig at det også har blitt brukt Lee Metford, men man brød seg ikke så mye om typen alle steder bare det virket.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om de som tjenestegjorde i Tysklandsbrigaden fikk mulighet til å kjøpe ut sine Lee Enfield? 

Har Smle no1 MkIII* (BSA1943) som er arvet etter min bestefar, han døde mange år før jeg var påtenkt (rifla dukka opp hos en grandonkel over 50år etterpå), bestefaren min tjenestegjorde i Tysklandsbrigaden og jeg har tenkt at han kanskje fikk tak i denne rifla etter endt tjeneste? 

Rifla var "ombygd" til jakt da den kom i min besittelse, men etter litt jobb ble den ganske presentabel. 

 

image.jpeg.823a24f633b163ef238c449055c20a11.jpeg

Det ble litt jobb med treverk for å få rifla tilbake i orginal konfigurasjon

 

image.jpeg.04504d84b9b78b07a013aa926c157e0c.jpeg

Var ikke helt fornøyd med fargeforskjell på nytt og gammelt treverk, så dette har siden fått enda en runde, det ble da brukt en annen fargetone på beis for å få mindre forskjell på stokk og forskjefte.

 

image.jpeg yngstemann i huset synes det er stas med oldefars gamle rifle.

Edited by martinJ
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En fille onkel av meg tjenestegjorde også i Tysklandsbrigaden. Han var skarpskytter der og fikk utlevert Enfield no 4 med kikkertsikte. Han sa att han hadde fått tilbud om å kjøpe rifla når han var ferdig med tjenesten. Men han syntes ikke han hadde råd. Han er nok også sannsynligvis første mann fra vest Telemark som har jakta villsvin i Tyskland. Hadde jakta sammen med engelske offiserer 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

pondoro skrev (3 timer siden):

Jeg har alltid likt SMLE Mk. III bedre enn Mauser M98.. 10 skudds magasin og mye raskere å repetere..

 

Men det skyldes kanskje mer mine Oxford konservative anglofile tilbøyeligheter.. 🕴️

har et godt øye til Mauseren og. Men Einfield har fascinert meg fra jeg var guttunge og leste de tegneseriene som var da. 
Har veldig lyst til å eie en. Men svært usikker på ammo. Har fått godkjent  5 rifle søknader så jeg er klar når tiden er moden 

Kjøpte meg en 22LR som foreløpig skrinla denne investeringen 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
pondoro skrev (4 timer siden):

Jeg har alltid likt SMLE Mk. III bedre enn Mauser M98.. 10 skudds magasin og mye raskere å repetere..

Av de eldre infanteririflene jeg har prøvd som har kjapp repetering er Krag-Jørgensen - Enfield - og Mas-36. Mosin-Nagant er en sinke sammenlignet med Mauser. Av alle nevnte her er Mosin-Nagant den mest "knotete" å etterfylle magasinet, samtidig kan russeren jamme når du skal føre patronen fra magasinet til kammer. Mosin-Nagant fungerer best når du tar raskt og bestemt ladegrep (hardt og brutalt ildhåndgrep).

 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt meg en lee einfield. Omgjort til jakt for 800 kr

Er ute etter og få denne tilbake i original stand. Og finner kolber til alle modellene ink. Beslag og sikter. Jeg hadde lyst på et sikte som er tidsriktig og. Dette har jeg funnet i form av nyproduserte replkat fra usa til overkommelig pris. 
det jeg lurer på er, siden dette angivelig er ett lite skutt våpen og arv. Hvordan finner jeg ut av hvilken modell det er. Lengde på løp? Stempling? Eller annet. 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (3 timer siden):

Jeg har kjøpt meg en lee einfield. Omgjort til jakt for 800 kr

Er ute etter og få denne tilbake i original stand. Og finner kolber til alle modellene ink. Beslag og sikter. Jeg hadde lyst på et sikte som er tidsriktig og. Dette har jeg funnet i form av nyproduserte replkat fra usa til overkommelig pris. 
det jeg lurer på er, siden dette angivelig er ett lite skutt våpen og arv. Hvordan finner jeg ut av hvilken modell det er. Lengde på løp? Stempling? Eller annet. 

Legg ut bilder så får du nok svar på det meste🙂 Tenker du å montere kikkertsikte?

 

Link to comment
Share on other sites

Ståle R skrev (1 time siden):

Legg ut bilder så får du nok svar på det meste🙂 Tenker du å montere kikkertsikte?

 

Ja de lager replikaer med korrekt montasje

det jeg ikke har funnet er de som var sidemontert. Men det finner jeg ut av straks jeg vet versjon. 

https://www.waffenmeisters.com/enfield-mk-i-scope-no-32-mk-i-sniper-british-lee-enfield-no4-mk1t-l42-p-318-1-for-sale-buyIMG_0649.jpeg.dad08d5e485fe33b66e4d31a280b8ca9.jpeg

disse skal ha bedre høyde og sidejustering og muligens bedre optikk. Siste er noe de påstår

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Nummerlik Mauser bergjeger karabin fra 1941 

fant ikke nr på sluttstykker men mistenker at det og er likt. Gevær stroppa virket på alle måter original. Stemplet G33/40 tysk ørna er der og 
Var og skulle se på en hagle. Men ender vel med å kjøpe hele sulamitten. INK våpenskapet. vet noen hva en slik Mauser er verdt. Kan kjøpe det for tusenlappen men har nu ikke lyst til og lure disse heller. Det er dødsbo våpen og noen papirer som mangler fra bostyrer før det blir solgt. 

IMG_0650.jpeg

IMG_0651.jpeg

IMG_0652.jpeg

IMG_0653.jpeg

IMG_0654.jpeg

IMG_0656.jpeg

IMG_0657.jpeg

IMG_0658.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (4 timer siden):

Nummerlik Mauser bergjeger karabin fra 1941 

fant ikke nr på sluttstykker men mistenker at det og er likt. Gevær stroppa virket på alle måter original. Stemplet G33/40 tysk ørna er der og 
Var og skulle se på en hagle. Men ender vel med å kjøpe hele sulamitten. INK våpenskapet. vet noen hva en slik Mauser er verdt. Kan kjøpe det for tusenlappen men har nu ikke lyst til og lure disse heller. Det er dødsbo våpen og noen papirer som mangler fra bostyrer før det blir solgt. 

IMG_0650.jpeg

IMG_0651.jpeg

IMG_0652.jpeg

IMG_0653.jpeg

IMG_0654.jpeg

IMG_0656.jpeg

IMG_0657.jpeg

IMG_0658.jpeg

Flere bilder: 

IMG_1930.jpg

IMG_1937.jpg

IMG_1936.jpg

IMG_1924.jpg

IMG_1926.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja en som er solgt gikk for 6500kr 

en til salgs for 9500kr nå begge butikk pris. Selv med pitring i løp på den siste

men begge er originale som sagt. Og finne riktig pris på en ombygd er verre. 
finner ikke stempel på kolbe men den og reimen ser original ut. Fin avslutning på front skjefte. Nesten som den skal være slik fra original. Bakkolbe er jern. Dagens ammo 8x57IS/JS er rimelig dyr og tenker denne blir og bråke og slå masse. 
det blir for dumt og ta bort org sikte og sette på demper. Men da får man kanskje en god skyte rifle. Jeg er bare usikker

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

Kna jo spore opp en hel stokk og sette sammen en nesten nr-lik G33/40, den vil være salgbar!

Har prøvd. Finner ikke til karabin. Kan høre med børsemaker om vanlig mauser kan brukes. De ser lik ut i bajonettfestet. 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

martinJ skrev (2 timer siden):

Dersom en vil "tilbakestille" en ombygd g33/40 er det stadig repro treverk tilsalgs på ebay (og sikkert andre steder).

I utgangspunktet var jeg der for å kjøpe meg en billig hagle s/s

og tilbød meg å kjøpe hele sulamitten ink skap. Med skap som hovedprioritet. 
Den bergjegerrifla sies og være svært høylydt og slå djevelsk i forhold til vanlig mauser. 
familien ble jo interessert i historien når jeg sa hva det var og at den kanskje er verdifull. 
De har bestemt seg for å beholde den siden den stammer fra bestefaren og antagelig har en interessant historie. Det kan godt være de bygger den original. For min del kan jeg ta den Mausern og hagla 

Mausern er litt herpa med hjemmeborret kikkertfeste med knekte skruer. Og er på en måte litt redusert verdi der og. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vel er den komplett. Så kan du sammenlikne det med butikkpris som ligger fra 6 til 9500kr

og trekke fra fordi du ikke er butikk og trekke litt for politi merke. Markedet rår vel litt. Det er lagd 131000 av de. Låsekassa er litt sett etter som jeg forstår. 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...