Jump to content

Eldre infanteririfler


Vaquero

Recommended Posts

Og de brukte neppe jungelkarabin ;)

Du har nok rett i det Hassel, de brukte først og fremst No.1 Mark lll* Personlig har jeg et "sug" etter Jungelkarabin No.5 og No.4.

Jeg ønsker meg en slik No.4, men våpengarderobens begrensninger plager meg, jeg får umotiverte spasmer og rykninger. Jeg forsøker og leve normalt liv etter plan B. Et liv uten No.4

Jeg tror det vil gå bra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og det var bra at det skjedde noe i denne tråden, det minnet meg på at det er på tide å innfri løftet jeg ga lenger oppe.

 

Her er mine to:

vfVvfC.jpg

 

Den øverste er en No.1Mk-III*, for anledningen påmontert en Wilkinson P1907 bajonett, begge av årgang 1918. Riflen er produsert av Lithgow og opprinnelig utlevert til en australsk oppsetning. Senere har den vært rekondisjonert ved Enfield under beredskapsoppbygningen i 1937-38, og trolig kommet her til lands som forsyninger til hjemmefronten.

 

Den nederste er en No.4Mk-I*, for anledningen påmontert en No.9Mk-I bajonett. Riflen er produsert av Savage en gang mellom 1941 og 1944 - de brukte flere nummerserier og ikke kronologisk. Bajonetten er fra tidlig 50-tall. Under ligger en No.4Mk-II bajonett i balg med oppheng. Denne er også sannsynligvis et hjemmefrontsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også dilla på Lee-Enfield... :D

 

Skyter en No.1 MK III* fra 1918 og en MK5 Jungle Carbine..

De er komplettert med en MK VI Webley i .455...

 

Hadde jeg bare fått lov så skulle jeg hatt en slik også.... :mrgreen:

 

 

 

Mer klassisk blir det ikke..!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

normal_partizan_7%2C5x54.JPG

Jeg bestilte 500 patroner fra Partizan i vinter, det tok flere måneder før godsakene ankom. Magne Landrø var velvillige og bestilte 500 av disse på lasset sammen med mer vanlige brødvarer.

Det morsomme er at Partizan produserer mye "Hard to find" patroner. Jeg kunne ikke dy meg når denne sto på menylisten deres. Jeg kronograferte 5 patroner og fikk i snitt 793 m/s.

Det oppleves lite rekyl i disse, åpenbart en lavtrykkpatron, men 500 patroner gir mye frisk og nytt hylselager for hjemmerulla med 123 grain FMJ Lapua som er og blir en favoritt.

Jeg var på banen i dag og sammenlignet flere ladninger, dårligst ble 150 grain Sierra Match, men likevel god nok for plinking.

Fra 100 metern og liggende med anlegg:

normal_Mas_36_Partizan.jpg

Typisk samling med Partizan og Mas 36.

normal_Mas_36_123gr_.jpg

Uansett så er Lapua 123grain FMJ favoritten, med Vv-140 krutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

En bekjent av meg har denne Schmidt-Rubin K-31. Det er en god stund siden jeg tok disse bildene. Vi importerte hver vår rifle i år 2000 fra Hege i Tyskland. Jeg kjøpte MAS-36 og han denne sveiseren. Jeg skal prøve å få lånt den en dag og skyte noen serier med hjemmeladde patroner i Norma hylser. Den går godt. Jeg skal også få tatt noen bedre bilder, den er bare så fin i stokken!

normal_Schmidt_3.JPG

normal_Schmidt_2.JPG

normal_Schmidt_1.JPG

Her står den sammen med min Mosin-Nagant mod.44, Schmidt-Rubin er en interessant rettrekker. Patronen er også Sveits egen kreasjon, 7,5x55. Kula måler .308" så kuler er nok å velge i.

 

normal_7%2C5x55.JPG

Patronen til venstre er litt spesiell, "7,5x53,5 GP 90" det er en papirviklet kule i mantel som måler 8,25. Denne patronen kom i 1890 og ble senere erstattet/endret i 1911 med 7,5x55,5 GP 11.

GP 11 er patronen til høyre og den har kulediameter 7,8 (.308") Det er denne GP11 som K-31 rifla her bruker.

 

normal_side_54.JPG

Det var fra denne siden i katalogen som fikk ham til å bestille og søke om import, jeg fant min MAS-36 på samme side. Prisene er i D-Mark.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kom over denne i dag hos en forhandler, nå er jo garderoben min full i litt overkant, men det er lov å drømme litt. Jeg tok noen bilder med mob.tlf etter beste evne, jeg har kikket på denne en stund.

normal_30-40_a.jpg

En Springfield Armory i kaliber 30-40 Krag. Den første .30 kaliber børsa (.308") som kom i 1892, første med røksvakt krutt i US-Army. Rifla her har litt overflaterust, men ikke mye, det er bare å tørke bort med ei oljefille. Skulle ønske jeg var en lykkelig eier som kunne gjort det.

normal_30-40_b.jpg

 

normal_30-40_c.jpg

 

normal_30-40_e.jpg

 

normal_30-40_h.jpg

 

normal_Charlie_Chaplin.JPG

 

Er det noen som har testet denne eller enda bedre som selv har en og kan fortelle om skyteerfaringer?

Link to comment
Share on other sites

SVAR TIL HASSEL:

Morsom den svenskemauseren, jeg kommenterte egentlig rifla til ståle240, Bergjegeren.

Jeg hadde selv en svenskemauser mod.96/38 karabin, jeg kjøpte den på Hamar av Arsenalet, var det Knut Bakke han het?

Han hadde også noen enda kortere enn din Hassel. Det var på 80 tallet en gang, jeg handlet min, men måtte droppe den da jeg skulle kjøpe en Marlin.

normal_Svenskemauser.JPG

Jeg kjøpte den for først og fremst å ha noe å drive mengdetrening med i felt, billig å kjøpe og lade 6,5.

normal_Svensk_CG.JPG

Jeg likte denne godt, på vinteren brukte jeg å ta en tur på truger til en spesiell plass oppe i liene, der satte jeg meg på stolsekken med en termos med varm kakao og skjøt på istapper :D

En herlig vinteraktivitet.....

Link to comment
Share on other sites

KNUT BAKKE, ARSENALET PÅ HAMAR:

Jeg fant katalogen fra 80 tallet, for en herlig tid, vi hadde jo også Aaserud på den tiden med mye snadder.

normal_KB1.JPG

normal_KB2.JPG

normal_KB3.JPG

Her et lite utdrag fra et par sider, dere skulle sett resten...

 

Han hadde utrolig mye fint, manglet du en del til et spennende hjemmeprosjekt, så solgte han også torpedopropeller :mrgreen:

Denne tiden kommer neppe tilbake?

Link to comment
Share on other sites

Du har rett, jeg har sjekket litt selv og frisket opp minne litt, det var den du har som han hadde en del stk. av. De sto på rekke og rad. Jeg sto faktisk med en innvilget 6,5x55 i hånden og vurderte din 94 mod. Jeg fant mod.96/38 mer praktisk. Det tok lang tid før jeg forlot den sjappa. Der kunne jeg overnattet hvis jeg fikk lov..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Enkelte krigere som Garand og US er ikke tillatt, men det er ingenting i veien med å bruke en vanlig HV-Mauser eller Svenskemauser. Boltrifler generelt går helt fint, Krag f.eks.

Jeg har brukt min Mosin Nagant på jakt, den står ikke øverst på listen når jeg legger ut til skogs. Jeg har ikke lykkes med å nedlegge noe storvilt med den, kun to korte anledninger har den blitt med ut en tur. Mosin Naganten står i min jaktgarderobe.

Dessuten så tar jeg prøven med den i tilfelle jeg trenger et reservevåpen. MAS mod.36 er registrert som banevåpen og jaktes ikke med.

Link to comment
Share on other sites

Har noen gamle krigere, men dessverre ikke bilde av de her og nå..

En HV-Mauser (selvfølgelig) i .30-06, G33/40 i 8x57, Krag J. M1894 i 6,5x55 og en Lee Enfield jungel-karabin i .303 British.

 

HV-mauseren brukes på rev- og hjortejakt, de andre er mer eller mindre til pynt.....foreløpigt. Kragen er på affeksjon, så er permanent til pynt.

Link to comment
Share on other sites

En gang på senhøsten er det noen som arrangerer et stevne for Veteranrifler (ikke svartkrutt). Dette er fra Østlandet og noen arrangerer tilsvarende spesialstevner i Trøndelag et sted og noen på Sørlandet. Slike stevner utløser en del artige innslag med uniformer og div. mye annet. Det på Østlandet ble ikke noe av i 2014, men det er visst håp om å gjenta denne tradisjonen i 2015. Det står og faller på grunneier og lokal politimyndighet. Forutsetningen er at folk har våpnene registrert som bruksvåpen og ikke for samling. Det finnes fortsatt de som har både US og Garand m.m. som bruksvåpen fra tidligere erverv.

normal_Vet_2.JPG

normal_Vet_9.JPG

normal_Vet_10.JPG

normal_Vet_1.JPG

normal_Vet_4.JPG

normal_Vet_3.JPG

normal_Vet_5.JPG

normal_Vet_6.JPG

normal_Vet_7.JPG

normal_Vet_8.JPG

Smil og latter sitter løst i en slik forsamling, lokal politimyndighet har vært skriftlig orientert hvert år med bilder av våpen og rammen rundt selve arrangementet.

Siden dette arrangeres på en privat grunn hvor det tidligere har vært militær skyting ønsker politiet likevel å befare området en gang for å trekke en konklusjon for 2015.

 

Forslag til andre er at dette er en fin konkurranse som trekker noen spesielt interesserte som ser grunnen til å børste støv av HV-mauseren og lang-Kragen m.m.

Poenget er at børsa skal være slik infanteristen fikk den på depotet. Banekrag og skarpskytterrifler blir ikke aktuelt, heller ikke skytterjakker/antrekk. JERNSIKTER og feltmessig bekledning. :D

Link to comment
Share on other sites

normal_Aaserud_90-91.JPG

Dette er Aaserud katalogen år 90-91, ting ble strammet inn etter hvert. Før dette ble det solgt mye annet "halvautomatisk rifle". Knut Bakke på Hamar hadde mye rart i "halvautomat".

Jeg har sett ting som er i denne Aaserudkatalogen i tillegg til FN-FAL m.m. som er utenfor til samling. Den tiden er forbi, men tidlig 80 tallet og litt fremover var det flere som fikk seg noen godbiter.

Jeg kjenner også en som har en Simonov SKS som bruksvåpen. Aaserud solgte også i en kort periode Dragunov i pen koffert.

normal_KB3.JPG

Knut Bakke på Hamar 90 tallet. :D

Link to comment
Share on other sites

normal_Aaserud_90.JPG

Aaserud annonse i Våpenjournalen nr.2 1990.

Det var en del som fikk litt snadder den gangen, hvis noen kan snu klokka tilbake til sent 80 tallet og på begynnelsen av 90 tallet så kan vi gjøre noen kjøpskupp til våpengarderoben. :idea:

De som måtte ha slike ting i dag som bruksvåpen bør aktivere dem litt mer på banen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt om at noen har en MG-34 i halvauto som bruksvåpen, ja. Jeg kjenner ingen konkret. Men jeg har sett en som har en halvautomat Thompson som bruksvåpen. Jeg kjenner en som har G3, som han selv påstår han ikke får solgt. AG-42 Jungmann har jeg sett flere av, pluss flere US karabiner og noen Garand. Disse bruksvåpnene tynnes ut og fanges i dødsbo og ender som plomberte eller spiker. Selv angrer jeg på at jeg ikke kjøpte meg en M-14, jeg kjente en som gjorde det, den ble slukt i dødsboet og er i dag spiker.

Uansett, det er mye rart der ute som ikke er samlervåpen. Jeg kom over en AK-47 (5-6 år siden), Sovjet-produsert som var registrert som bruksvåpen, halvauto-modifisert.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen her i landet som har en halvauto-MG34 ervervet som bruksvåpen så har jeg veldig mye Quality Street og god kaffe stående.....

 

Og et relevant retorisk spørsmål er jo da - "Kan det være noen sammenheng mellom dette og myndighetense behov for å stramme inn i forhold til hvilke halvautomatiske rifler som kan erverves....?"

 

Men da begynner vi å skli ut fra trådens tema, men ja jeg kjenner folk som hat slikt, jeg har sett (og holdt) Belgiske FAL rifler som var ommbygd til "halvauto" med en splint som hindret omvelgeren å å stilles helt ned, og jeg har sett thompson A1 aom slettes ikek var halvauto...

Link to comment
Share on other sites

Ja eg veit det var helt andre tider i de åra der Vaquero, og eg veit om flere som har diverse ex militære våpen av ymse slag ervervet til bruk.

Det eg mente var at det egentlig er nokså surrealistisk at det i det hele tatt har gått an tidligere, noe som i dag bekreftes ved at en ser på det som oppsiktsvekkende dersom noen kommer drassende med slikt på skytebanen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Brukte bergjegern min på de 15 siste treningskudda til storvilt prøva idag.Klarte å jekke ned sidemannen som rynka på nesa når han så den gamle mauseren og,elsker sånne øyeblikk 8) Beste serie var 2x10.3x9 og en 8,kjempefornøyd.Sidemannen skjøt ikke noe bedre med sinn Tikka t3!Hadde ikke med jakt ammo til den,ellers så skulle jeg skutt opp med den også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har man noenlunde gode sikter og greit syn så går det fint å samle skuddene:

Jeg var på banen her for halvannen uke siden, sittende i benk og 100 meters avstand. Skytingen gikk greit, men MAS-36 trenger litt justering sideveis på kornet. Det vil si demontering av forskjefte med overtre løpsbånd m.m. Kort sagt mye styr med dunking på korn med liten hammer og bronsedor, og håpe på at man ikke har dunket for mye eller lite. Dette er en prosess som tar ca.20-30 minutter, kjedelig. Med litt tålmodighet så går det bra, jobber med saken.

MAS mod.36:

normal_Bane_2.jpg

normal_Banen_3.jpg

Litt mer dunking på kornet til venstre så flyttes treffpunkt til høyre, så blir det bra :wink:

 

Mosin-Nagant mod.44:

normal_Bane_1.jpg

normal_Banen_4.jpg

Den gåre bare bra så lenge den får Sierra Prohunter 150-180 grain. i .311" diameter og Vv-140. Da er resten opp til skytteren.

 

Det er gøy med litt klassiske rifler, de som har plass i garderoben bør skaffe seg en eller annen, som oftest koster de ikke så mye.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt...jeg skjøt prøveskuddene i 2014 med en SMLE MkIII* bare på ert..

 

Sidemannen var pinlig berørt av at jeg skjøt bedre med åpne sikter en han og hans Blaser med dyr tysk kikkert.... :lol::lol:

Elsker slike øyeblikk :) Hadde det ikke vært for våpen garderoben skulle jeg gjerne hatt en Endfield,alltid hatt lyst på en slik!Aldri skutt med en heller..

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

normal_mas-36_patr_task_.JPG

Fikk tak i patrontasker til Mas-rifla på eBay.

Jeg hadde dette fremme tidligere i en tråd som forsvant, jeg repeterer litt likevel.

Jeg fant noen patrontasker i Web hos en selger i USA, men der er de hysteriske. Jeg betalte på Pay-pal og fikk bekreftet handelen. Etter et par dager fikk jeg pengene inn på konto igjen. Selgeren kunne ikke eksportere dette militær-materiellet over Atlanteren, de hadde ingen bakgrunnsopplysninger om meg. Patrontasker er farlige saker forstår jeg. Derimot fant jeg disse i lær hos en selger i England, det gikk glatt. For tiden finner jeg ting litt her og der utenom USA til denne rifla. Jeg har tenkt å anskaffe mer duppeditter som kryssreimer m.m. Ting er å få kjøpt i Frankrike og England. Det er litt gøy med ting som hører til :wink:

Jeg fant ut et sted når min er produsert:

Jeg har et serienummer som starter med N, videre sier dette at den er produsert i tiden mellom september 1946 - oktober 1947. Det er produsert 1,3 millioner av denne raringen. Produksjonen opphørte i 1957. Den har som tidligere nevnt vært i tjeneste frem til ca.1976 - 78.

 

Jeg fant noen morsomme bilder på nettet:

Fremmedlegionen er ikke til å komme unna her.

Mas-36_09.jpg

 

Mas-36_10.jpg

 

Mas-36-11.jpg

 

Noen historiske bilder fra Indokina:

Mas-36_12.jpg

 

Mas-36_13.png

 

Mas-36_14.png

Link to comment
Share on other sites

Det finnes utrolig mye rart ekstrautstyr til franske våpen. Favoritten min er uten tvil gummisokken man trer på kolben for å lobbe riflegranater. Den oppgraderer kolbelengden fra "franskmann" til "mann" :)

 

Ellers så må man bare innrømme at lærkvaliteten både på franske patrontasker og andre tasker er langt mer "chic" enn andre land presterte på den tiden. Sammenlign f.eks. med Mauser eller Nagant tasker.

 

Med tanke på at loven fra 70 tallet som regulerer eksport av våpen og våpendeler fra USA er særdeles ullent utformet og at føderale organer blir aktivt brukt av den sittende administrasjon mot alt som minner om våpensalg, skal man ikke dømme internettselgere for å være forsiktige. Det hjelper lite å vinne i retten hvis man går konkurs på advokatregninger underveis.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Lee Enfield Ishapore 2a1, en indisk Enfield i 7,62x51:

Merkelig at denne ikke dukket opp i Norge, så populært og vanlig som dette kaliberet er her til lands.

normal_Lee_Enfield_2a1_%283%29.jpg

12 skudds magasin med 7,62x51 (.308W)

 

Lee_Enfield_2a1_%282%29.jpg

Jeg fant noen bilder på nettet, her har vi en med kikkert. De skal være mer solide enn de opprinnelige .303 kassene.

 

Lee_Enfield_241_%281%29.jpg

I India produserte de disse i perioden 1963-1975 ca.500.000 rifler for den indiske armeen. Den skulle ha tjenestegjort helt til et lite stykke inn på 80 tallet. Ellers er den å se hos viltvoktere der nede den dag i dag, sikkert andre som har hatt den opp mot i dag, den har dukket opp på TV-skjermer i hendene på polititropper. Er det noen på Kammeret som har erfaringer med denne i Norge? Jeg har aldri sett den til salgs eller markedsført den gangen mye av eldre rifler i denne kategorien ble solgt billig rundt om kring.

 

Link to comment
Share on other sites

Aldri sett denne i Norge..

 

Lee Enfield Mk.IV og V (jungle carbine) har låskasse som tåler 7,62x51 patronen...det ble bygd militäre (ombygd fra original .303 sniper rifler) og sivile skarpskytter/skytterlags våpen på disse kassene..

 

Bren guns ble også kamret om til 7,62x51 og brukt tom Falklandskrigen..

 

Jeg kjenner en gammel engelsk offiser som var i jungelen på Borneo på midten av sekstitallet.....han er helt fanatisk når han snakker om Bren Gun.... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...