Jump to content

Eldre infanteririfler


Vaquero

Recommended Posts

Jungelkarabin i 7.62 NATO ble laget som prototype både i UK og Australia etter krigen. Engelskmennene vurderte den vel også som en billig oppgradering fra No4 før de endte opp med FAL.

 

I nyere tid har bl.a. Gibbs Rifle Company produsert både "originale" No5, såvel som en "No7" som er basert på den Australske prototypen i 7.62 NATO. Gibbs bruker No4 låsekasser og No5 overskuddsdeler som basis.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fasinert av dioptersiktet til Enfield no.4 Mk.1.

normal_Enfield_no_4.JPG

Jeg hadde disse bildene fremme i en tråd som forsvant i det store sluket for en litt siden. Jeg var hos en bekjent i NROF som hadde et par morsomme rifler. Jeg ble passe betatt av en strøken Enfield som bar preg av lite brukt. Løpet innvendig var speilblankt, for meg var rifla et godt "smykke". Nå er det slik at vedkommende ikke lader selv, men .303Brit. er uansett lett å få tak til grei pris, eks. Sellier&Bellot. Jeg ser frem til en treff på banen nå til våren hvor vi vil lufte "Gamlebørsene" skikkelig. Jeg har die-sett og hylser til .303Brit. Kulene er en grei sak, samme som jeg bruker til Mosin-Naganten min. (.311" diameter).

normal_Enfield_no_4a.JPG

Han hadde også en grei Mosin-Nagant mod.44.

Disse riflene er ikke brukt på noen år, Mosin-Naganten ble sist brukt for ca.10 år siden med noen av mine ladninger, og Enfield-rifla er uprøvd. Vi skal ta en skikkelig "pussekveld" i verkstedet hans snart og se over og rengjøre redskapen først. Slike veteraner er trivelige leksaker å pusle med. :D

Link to comment
Share on other sites

Da var papirene i boks og denne er min :) Noe tilbehør hadde jeg liggende fra før og jeg kom over ei kasse med 7,92 til 1 kr smellen, riktignok gammel Raufoss med sure hetter, men til 1kr smellen skal jeg nok spandere på meg litt puss, ekstra gøy med surplus ammo i en gammel kriger, har testa ca 100 smell, og ingen klikk. opplever de V formede siktene som noe mer utfordrende enn siktene på en vanlig HV mauser, men greier ca håndflate samling på 100m, litt mer trening og det kan jo hende det bedrer seg litt og :D

Denne er både politistempla og dessverre ikke nummerlik, men den er pen og velfungerende, så det betyr ikke all verden da den i all hovedsak ble kjøpt med tanke på koseskyting.

2zhgvwn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siktene er litt mer utfordrende å skyte med en hv Mauseren ja,men går overraskende greit med litt trening.ABC fritid har billig Podium ammo i 7,92 forresten.Går helt ok i bergjegern min iallfall.Prøvde litt med 220 grs Sako hammerhead og,men det ble ubehagelig etter noen serier,hard rekyl og stålkappa viser ingen nåde :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ikke all verden presisjon, sier du. For en kr. smellen er det helt greit. Hvis du prøver litt annet etter hvert når du har vendt deg til siktene finner du sikkert en favorittpatron, kjøpt eller hjemmeladd.

Gratulerer med morsom rifle! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg klager overhodet ikke over presisjon. Tror den er ganske så innafor. Er styrmannen som nok er begrensning her :D Fulgte med endel jaktammo av type norma elite og Alaska, disse samt noe hjemmelada jeg liggende gikk veldig høyt sammenlignet med Raufoss en. Rekylen opplever jeg som svært overkommelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endelig fått bergjegeren tilbake etter ett opphold hos børsemaker:Vurderte og en stund å selge den til fordel for en Ruger gsr,men tok til vettet igjen etter å ha skutt litt med den gamle tyskeren.Fikk tak i noen gamle sporlys også,skutt en håndfull av de,men ingen har tent ennå :winke1:20160504_191705_zpsedd8usqx.jpg

20160504_191713_zpshedssph2.jpg

20160504_191742_zps2mqii0m9.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Da var papirene i boks og denne er min :) Noe tilbehør hadde jeg liggende fra før og jeg kom over ei kasse med 7,92 til 1 kr smellen, riktignok gammel Raufoss med sure hetter, men til 1kr smellen skal jeg nok spandere på meg litt puss, ekstra gøy med surplus ammo i en gammel kriger, har testa ca 100 smell, og ingen klikk. opplever de V formede siktene som noe mer utfordrende enn siktene på en vanlig HV mauser, men greier ca håndflate samling på 100m, litt mer trening og det kan jo hende det bedrer seg litt og :D

Denne er både politistempla og dessverre ikke nummerlik, men den er pen og velfungerende, så det betyr ikke all verden da den i all hovedsak ble kjøpt med tanke på koseskyting.

 

Flott børse! Nylig fått en selv, og fyrt av noen pakker, men prøver å justere litt på fremre sikte sideveis. Fått sånn tålig innafor nå, men den samler litt høyt. Noen som har vært borti samme problemet?

Kan man spørre ang hvor man "kommer over" 1stk kasse med ammunisjon? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Min og går litt høyt og svakt mot høyre , sideveis kan det justeres, men høyden er litt verre. Kasse med ammo var ren tilfeldighet, en kollega fant den nedgravd I sagflis på låven sin og ville bare bli kvitt den. Har fått snusen på mer 7.92 nå så det er tydelig at det finnes endel I omløp. Var jo endel lekasje den gangen vi hadde et forsvar I dette landet.

Link to comment
Share on other sites

Moro å høre. Må prøve å få tak på noe slikt!

Må for all del ikke kaste den kassa der, fin gammal sak. Satser på å få skutt prøva til uka, og forhåpentligvis blir den med ut på tur på rådyrjakt i høst. Min skal holdes original hele veien.

 

Går det an å evt få taki korn som er høyere? Får jo ikke justert bak noe lenger ned..

Link to comment
Share on other sites

Prøv med svettevåt t-skjorte i 35 grader pluss. Når de tomme klipsene hoper seg opp blir skulderen så nummen at smertefølelsen forsvinner :)

 

Forsøkt, dog ikke 35 pluss, snarere 25, 250 skudd sørget for en nogenlund blå og fin skulder i dagene etter økta... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk av alle ting 6000 skudd i slike kasser av Politiet.

Riktignok 30 år siden. Har skutt opp noe, men to kasser er fortsatt hele. Presisjonen opplever jeg som heller middels. Har skutt i benk med kikkertsikte så skjelving og syn til sjåføren er eliminert.

Link to comment
Share on other sites

Har noen gamle infanteririfler i skapet. I dag tok jeg fram en Lee Enfield som ikke har vært i bruk på minst 40 år. Var moro å få prøvd den. Gikk ganske bra, selv med ammo fra 42 og 43. :D

Produksjonsåret er ikke leselig på denne rifla, kun første og siste tall, som er 1 og 3. Mulig den er fra 1923 eller 1933? Prøvde å finne prod.år ved å google serienummer, men det gikk ikke. Det er en SMLE 3 med en stjerne etter 3.

Er det noen her som vet om det er mulig å finne info på denne rifla ut fra serie nummeret ( 60892)

Link to comment
Share on other sites

normal__303_Brit_c.JPG

normal__303_Brit_d.JPG

normal__303_Brit_a.JPG

 

En bekjent av meg i NROF hadde nettopp fått kjøpt seg en Enfield fra 1943, nydelig blank i løpet, med 5-grove rifling.

Siden jeg har dier og et utvalg med passende kuler måtte jeg bare lade noen testladninger og kronografere og vurdere noen "kanapeer". Fem av hver.

Siden jeg fikk en uåpnet eske med Winchester fra 1943 som jeg banket ut kulene fra ble det naturlig å teste disse i originalhylsene med ny hette og Vv-140.

Winchester-hylsene fra krigen hadde boxer hetter som var nittet, nittingen fjernet jeg med gradefjerneren fra RCBS. Jeg setter pris på å skifte ut gammelt drivstoff for å være på den sikre siden, samtidig ser hylsene fine ut, men jeg velger å ikke stresse dem videre med omladninger (skyt og kast.)

 

Alt fungerte som smurt med forsiktige ladninger fra Vv-tabellen og ladeboken #4. Vi fikk et inntrykk av hva som kan være interessant for videre testinger på 100 meter. Det som passet litt dårlig var at vi skjøt på en pistolbane på 25 meters avstand (godkjent for rifle). Neste runde blir 100 meter med presisjonsvurderinger for videre kulevalg.

 

Nå mangler jeg bare å sparke liv i et annet medlem som har en Enfield no.1 Mk.4 som ligger i stabilt sideleie.

 

Det var flere som fikk prøve til stor begeistring, flere fikk smaken på en veteran. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jeg har fått lov å bruke en del av disse som tjenestevåpen.

Min første var FN-FAL. Fantastisk våpen. Driftsikkert som bare det Kjempebra presisjon, selv om min var sliten.

Deretter Ag-3. Trenger vel ikke å si mer. De fleste kjenner den.

Flere Ak-utgave. Infanterisikkert våpen. Tålte alt, men Jeg ble aldri fortrolig med den billige følelsen, og presisjonen.

HK 416. OK.

Innimellom har det vært både MP og pistol, men min favoritt er uten tvil FN-FAL.

Link to comment
Share on other sites

HITLERS GARAND.

normal_Gewehr_43.jpg

Bilde er lånt fra Wikipedia.

Gewehr 43, kal.7,92x57 ser ut til å ha kommet på godkjentlista:

Jeg har sett den i aksjon en gang, jeg tror jeg kjenner en som har en. Tror jeg rett skal jeg kikke litt nærmere på den.

Morsom rifle, det er bare å kikke på You-tube, nok av innlegg.

Den kan også lades med de vanlige 5-skuddsklipsene, magasinet tar 10 skudd.

 

Er det noen her på Kammeret som har nærmere erfaringer med denne?

Link to comment
Share on other sites

G43/K43 (samme våpen) var utviklet og produsert av Walther.

 

Utviklet av Walter

 

Produsert under krigen av:

Walter (Prod. kode AC )

Berlin-Lübecker Maschinenfabrik (Prod kode DUV og QVE )

Wilhelm Gustloff-Werke ( BCD )

 

Disse har hvert brukt en periode av HV etter krigen.

Link to comment
Share on other sites

FN-FAL.JPG

Det begynner å dra seg mot nesten 20 år siden hvor disse riflen ble blåst litt støv av på et "Veteranriflestevne". Ingen av disse deltok i konkurransen, men skutt litt med. FN-FAL rifla (øverst) virket troverdig, ja.

 

 

Jeg var så heldig å få prøve en slik tysk gammel sak på skytebanen på Vatne for noen år siden. Jeg var der i forbindelse med vanlig jeger trening og så kom der en gjeng med noen svartbørser og begynte å skvette tomhylser utover standplassen. En av dem var en MP44 ( heter den ikke det ?) og jeg ble stående å kikke litt helt til han forbarmet seg over meg og spurte: Har du lyst å prøve noen skudd? Om jeg ville! Merkelig børse i grunn. Var som om hele børsa jobbet i opereringen og den grove stolpen gjorde at i allefall jeg slet med å skyte godt. Men vi er jo alt for bortskjemt med god optikk i dag.

Link to comment
Share on other sites

Det er en tanke som slår meg når jeg ser dette bilde av FN-FAL og Stg.44 Sturmgewehr, tema kaliber:

Prototypen til FN-FAL (Belgia) står det å lese at de eksperimenterte med 7,92x33 Kurz.

7%2C92x33.JPG

Fra venstre: 7,92x57, 7,92x33 Kurz, 7,62x39 (M43), .30US-Karabin 7,62x33.

En kan reflektere litt over at disse tre siste ble utviklet under WW2. Det var ikke nytt med "kompakte/korte" patroner for automatvåpen i 40 årene.

I Sveits eksperimenterte de med en 7,65x35 i 1923, den ser forvekslende lik ut som 7,92x33, og i Spania holdt de på med 7,62x33 så sent som i 1968 med samme flaskehalshylse. Finnene drev også med en lik patron 7,62x33 Exsperimental. L-43 i 1943. Danskene i 1950-70 med 7x36. Sikkert flere hvis en gidder å bla i litteratur.

Men litt tilbake igjen, Winchester hadde sine automatpatroner i modellene 05 - 07 - 10 som kan minne om samme rettvegget hylser grovere enn .30US Karabin. 30US Karabinpatronen er også en Winchester-kreasjon som ble utviklet i 41-42.

 

7,92x33 Kurz:

Jeg har ikke tenkt å skrive en avhandling her, men nevner litt kort.

Tyskerne ville ha en mellomting mellom 7,92x57 og 9x19. De hadde også en viss erfaring med at et lettere MG-våpen som FG-42 var noe vanskelig å håndtere pga. lettvekt og rekyl. Dermed utviklet man seg til en nedkortet 7,92x57 med samme hylsebunn, 7,92x33 Kurz i 1943. Stg.44 Sturmgewher kom derfor i 1944.

 

Russerne lot seg inspirere av samme filosofien med å bygge en bro mellom tradisjonelle riflepatroner (lange hylser) og pistolpatroner for infanteristrid.

De var inspirert av 7,92 Kurz og US-patronen. De kom først frem til 7,62x39 (M43) i 1943, deretter i 1944 begynte man å designe våpen for denne patronen, SKS Simonov kom derfor i 1944. SKS Simonov kom ikke helt fult i gang før i 1945 årene. Så gikk det 2 år til og AK-47 så dagens lys.

 

Tilbake til 7,92Kurz, det var stor interesse for denne kreasjonen rett etter krigen, mange land endte opp med Stg.44 i bruk. Den forekommer til dags dato i mindre grupper i visse regioner. Land som Belgia og Argentina med noen til tok patronen seriøst.

 

I dag produseres patronen av Partizan i Serbia, jeg antar for det sivile markedet. Jeg skjøt også en ca.5 skudd med Stg.44 en gang, det er så lenge siden at inntrykket er visket ut.

Bundesarchiv_Bild_146-1979-118-55%2C_Infanterist_mit_Sturmgewehr_44.jpg

Bilde er lånt fra Bunderarchiv. Det er ikke til å stikke under en stol at dette er alle moderne infanterivåpens mor.

Når man først ser på dette bilde ser man også bakdelen med et slikt langt magasin som løfter soldaten opp i terrenget og eksponerer soldaten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert de her inne på Kammeret som besitter litteratur om hvem som produserte 7,92x33 Kurz etter krigen:

7%2C92x33_a.JPG

Jeg har denne esken som viser at den er produsert i 1959.

Hylsen er merket 04 og 59. Patronen som står nærmest esken kommer fra esken (1959). Patronen til høyre er tysk prod. 1944.

Legg merke til forskjellen på patronlengden (C.O.L.)

Den til venstre måler 47,56mm. Og den tyske måler 45,70mm. En vesentlig forskjell mener jeg. Jeg mener å ha lest et sted at tsjekkerne produserte slike patroner etter krigen.

Link to comment
Share on other sites

Gewehr_43_k.jpg

Fant dette bilde på nettet, men jeg er lovt et besøk hos en samler for en nærmere kikk.

Jeg må si at en slik frister mer enn en Garand for min del. Jeg har lest nøye gjennom en artikkel fra Nordisk Våpenforum 1986 hvor Vidar Andresen beskriver våpenet inngående. God oppramsing historisk og ikke minst skyteopplevelser. Jeg får ikke inntrykk av at våpenet er mindre pålitelig, men det som gjør meg litt betenkt er det dårlige ryktet om utdrageren. Opprinnelig fulgte hvert våpen med et ekstra sett som lå i et hulrom i kolben, utdrager og fjær til denne. Utdrageren minner litt om den samme som sitter i AG-3. Skulle likt å visst om en børsemaker klarer å lage en ny hvis uhellet skulle være ute, deler er vel neppe å få kjøpt som hyllevare? Det nevnes også at hylsene som kastes ut ikke blir behandlet vennlig for en hjemmelader.

 

Gewehr 43 eller G/K 43, også omtalt som "Hitlers Garand". Kal.7,92x57.

Det verserer en del dårlige rykter om kvaliteten, straffanger i konsentrasjonsleirene laget deler med mindre motivasjon/sabotasje. Det nevnes at noen rifler ikke fikk boret opp dreneringshullet i løpet til gasstempelet. Uten at jeg vet noe om det så vil jeg tro at de verste eksemplarene er luket ut. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...