Jump to content

Eldre infanteririfler


Vaquero

Recommended Posts

En skal ikke ta mulige uaktuelle sorger på forskudd:

Nå har ikke jeg studert denne mekanismen nærmere med dette for tankene. Jeg er litt i tenkeboksen og ser det ikke som uaktuelt å handle en slik G43 hvis objektet er i en tilstand og pris jeg kan akseptere. Dersom utdrager og fjæra til denne er et svakt punkt ser jeg det som lurt å få reprodusert et reservesett mens ting er på plass og i orden. Skulle noe ryke kan mulig ting forsvinne i smellen? Enkelte fjærer kan være kinkige å kopiere. Som det er nevnt, jeg kjenner ikke denne detaljen. Dersom man velger å satse på en slik rifle bør en ta høyde for dens ukurante side, også kostnader.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var hos Vågsland våpen i dag med tre av riflene mine for å finne ut om noen av de er egna til jakt, og få montert kikkert. Valget ble en Mauser m98 fra 1941. Den får nå en Leupold VX-R 3-9x50 matte firedot duplex kikkert montert. Venter i spenning på å ut i skogen for å prøveskyte. På en av de andre riflene, SchmidtR Rubin 1896/11 viste det seg at tennstempelet var knekt. Ellers var rifla i god stand og lite brukt. Noen her som vet om tennstempel til salgs til denne rifla? Hadde vært fint å slippe å få laget nytt. Ved prøveskyting i høst med den ene Mauseren, m98 fra 40, fant jeg ut hvorfor det står 22lr på selvanviseren fra Biltema. Var ikke stort å ta med hjem etter 35 skudd med 30.06. Er det selvanvisere å få kjøpt som tåler 30.06 eller må man smi selv?

Link to comment
Share on other sites

Bøtelagt? den var mild! Forvaringsdom og fotlenke. :shock:

 

Når det gjaldt deler til mye rart på 80 - 90 tallet så hadde Sønju-Våpen mye på lur. Deler til Enfield og Radom-pistoler med mye annet. Hva som finnes der i dag er jeg uvitende om. Han har ingen hjemmeside, men en mail.adr.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Blåser nytt liv i tråden med denne ny innkjøpte bergjegeren 👌 Ble lei nymotens fjas å ble sugen på noe skikkelige greier igjen! Denne er lavt nummerert og produsert i 1940,så mulig den har vært med på kamper her i landet. Kan bare spekulere. Iallefall er den i god stand! Pipa er praktisk talt som ny innvendig, ellers har rifla en herlig patina som ikke skal gjøres noe med. Sluttstykke gangen på Brno kassene er helt strålende og mating går som en drøm. Testa litt idag, ca, 60 m knestående på jordet i restene av årets harde vinter. Skyter høyt denne også, siste skuddet sikta jeg rett under sirkelen. Får jeg trena nok med denna i vår/sommer skal denna være med meg på reinsjakt i år😎die sett og kuler er kjøpt så jakta på god ladningen er igang! DSC_1265.JPG.5bc1fc56d230dfcde26cf8851c0960ec.JPG

DSC_1264.JPG

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk for det 😀 Denne går ca 30 cm høyt på 100m. Jeg har et ekstra baksikte liggende som jeg tenkte å file ned for å få treffpunkt lavere. Noen som vet ca hvor mye jeg må file ned? Lurer på om det er nok gods der. Kan selfølgelig flytte sikte punkt lavere, men viss jeg skal jakte med den, foretrekker jeg å kunne sikte midt i 👌

Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, ståle240 skrev:

Takk for det 😀 Denne går ca 30 cm høyt på 100m. Jeg har et ekstra baksikte liggende som jeg tenkte å file ned for å få treffpunkt lavere. Noen som vet ca hvor mye jeg må file ned? Lurer på om det er nok gods der. Kan selfølgelig flytte sikte punkt lavere, men viss jeg skal jakte med den, foretrekker jeg å kunne sikte midt i 👌

Du må nesten si hvor langt det er mellom korn og skur da, gidder ikke å gå helt ned til våpenskapet i kjelleren og måle min bergjeger...

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Elgjaeger skrev:

Du må nesten si hvor langt det er mellom korn og skur da, gidder ikke å gå helt ned til våpenskapet i kjelleren og måle min bergjeger...

40 cm👍

Ja jeg kunne bytta kornet, men har nå dette bak sikte liggende uansett da. Blir fort trangt mot korn beskyttere også, viss en skal ha høyere. 

Link to comment
Share on other sites

Herlig, har kjøpt meg tilsvarende sjøl, men den er av den "nyere" typen med laminatstokk, og løpet ser ikke akkurat ut "som nytt" innvendig. Har ikke hatt tid til å prøveskyte den enda, men skal få gjort det i sommer.

 

Har ingen ambisjoner om å bruke den på jakt, dette blir bare koseskyting, forutsatt at den går rett nok til at det er moro. Selv om riflingen ser ut til å ha sett bedre dager kan det vel hende den går greit. :)

 

Uansett ei herlig børse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Elgjaeger skrev:

X/400=300/100000 => X=1,2mm

Takker og bukker 👍 Fram med fila da. Tok skyteprøva med den nå i ettermiddag, sikte punkt akkurat under bog ga treff ca midt i sirkelen. Vanskeligere på ringskiva, strevde med å holde like mye hvitt mellom svarten og kornet på hvert skudd. Moro uansett 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Vaquero skrev (12 timer siden):

Ser ut som et pent eksemplar, den bør du prøve å få kloa i. 

Har fått tilbud om å kjøpe den. Men har mer lyst på en no4, så får se. Gikk overraskende bra til å være såpass dårlig ammunisjon, absolutt potensiale 🙂

Link to comment
Share on other sites

Ståle R skrev (7 timer siden):

Men har mer lyst på en no4, så får se.

Jeg skulle gjerne hatt en strøken No.4 selv. En bekjent av meg har denne No.4, jeg tok bilde for noen få år siden. Som du ser så har han også en sliten Mosin Nagant mod.44. Jeg har et par bekjente med Enfield som jeg hjelper litt med hjemmelading, jeg har et RCBS Die-Sett i .303 British, kjekt å ha. 

Enfield no.4 – Kopi.JPG

Enfield no.4a.JPG

Vet.8.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Spennende prosjekt du har der @Lien:

Mannlicher har noen interessante mekanismer som du sikkert er godt kjent med. Etter det jeg kan tyde har du en 1888 modell? Den ene er jeg litt usikker på. Som bilde tyder på har du kaliber 8x50R M/88. Det jeg leser er at den opprinnelig kom for svartkrutt i 1888, og ble ladet med svartkrutt frem til 1890, i følge Cartridges of the world (det finnes også flere andre kilder). Senere kom de med en 8x52R i 1890 (M/90), en patron jeg inn til videre mangler i samlingen min (står på ønskelisten, dukker nok opp en dag).

Jeg har et klips M/88 med div. bunnstempler fra 1920 - 1923. Den ene patronen har irret seg til en sprekk så det var lett å ta ut kula, overraskende tung kule, 242 grain og mantelen henger på magneten. Håper du kommer med noe mer om prosjektet, patronen og komponenter byr på visse utfordringer, artig! Håper du knekker "koden". Jeg tok et bilde med to andre 8x50R patroner.

 

DSC06456.JPG

DSC06455.JPG

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt bare de to lange som er infanterigevær. Den korte er jo en kavalerikarabin. Veldig interessert i å bli kjent med noen som også lader til 43 Mauser. 
svenskemauseren er fra 1912, pipa ser ny ut.

IMG_1404.jpeg

IMG_1403.jpeg

IMG_1407.jpeg

IMG_1406.jpeg

IMG_1405.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Har lekt litt med N32C til 43 Mauser. Ha kuler og flere hylser på vei. Har noen ladedata å dele blir jeg glad. Begge de to gamle mauserene har jeg plukket ned og renset alt og behandlet stokkene også. Original patina er jeg ikke så interessert i.

Link to comment
Share on other sites

Lien skrev (På 28.8.2023 den 10.12):

Det er nok en m1886 og en ultrasjelden m1885 prøverifle. Kaliberet er 11,15x58r Werndl. 

Spennende prosjekt:

Jeg har en slik patron med Bertram hylse (nyere dato). Sentertente riflepatroner fra 1870 - 1888 ladet med svartkrutt er jeg fasinert av, så kom røksvakt for fult mot slutten av 1880-årene. 11,15x58R Werndl avløste en eldre patron som 11,4x50R (den var rettvegget) som ble brukt i en enkeltskudds militærrifle Werndl M73 (1873 - 1877). Denne M73 minner mye om den danske 11,7x51R for Remington M67.

Litt interessant å se på flaskehalspatroner fra denne epoken, de er veldig like, som oftest lang hals. Jeg skyter litt med en Beaumont fra 1877 med 11.3x51R (.43 Dutch), en rifle som du har med flere bevegelige deler som skriker etter mye puss etter skyting. Jeg bruker Bertram-hylser, når de tar slutt fikk jeg et tips om å omforme en messing haglpatron av mindre kaliber (husker ikke i farten hvilket kaliber.) 11,15X58 Werndl - Cartridge of the World #4 oppgir en militærladning: Kule 370 grain, Krutt Fg 75 grain, MV 1437.

DSC06464.JPG

DSC06466.JPG

DSC06462.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes selv slutten av svartkrutt æraen er veldig interessant og har lagt hovedfokuset av samlingen dit.

 

Mulig jeg må poste bilder av noen av godbitene derifra. 

 

Lader selv til beaumont, men der bruker jeg 50-90 hylser. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ladeskinner er ikke det mest spennende, jeg har litt til forskjellige for samling.

Jeg håper på sikt å finne en 5-skuddskinne for Berthier M16, M1890 hadde 3-skuddskinne. Berthierriflene fantes i div. varianter, de korte karabinene var tiltenkt kavaleriet. Lebel-riflene som kom først med patronen 8x50R i 1886 hadde rørmagasin, noe som ble for fiklete for kavaleristene som satt på hest. 

Mad Minute Series: French Berthier M16 Carbine, 8x50R Lebel (youtube.com)

 

DSC06899.JPG

DSC06902.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...