Jump to content

Myggmiddel?


PederR

Recommended Posts

ja, nå har jeg drevet på ei lita stund og prøvd forskjellige myggmiddel og har så si gitt opp, er kun 2 jeg egentlig har funnet som er lovlig kjøpt her i Norge som fungerer.

 

Djungelolja og et eller annet som kommer fra finnmark fra samene der.

 

 

det det hele har endt med er at jeg har laget meg et selv som faktisk fungerer ganske bra og du lufter skog når du bruker det også!

 

blandinga er som følger 1 snusboks med tjære/tjurru fra furu og så tar du en boks med med firkløver vasselin og blandet det ihop, stå og visp i en 5-10 min før det blir bra og så lar du det stå og tørke ei god stund, det fungerer ypperlig for min del og myggen vil ikke vite av meg etterpå, heller ikke knotten og da kan man stå i flere timer uten å være redd for å bli helt spist. :)

 

på grunn av at jeg bruker vasselin er for at da blir det lettere å smøre ut og det er ikke så vanskelig å oppdrive, finner sikkert 100% bedre ting å bruke, men det fungerer, det er det jeg er ute etter :)

 

har dere noen andre myggmidler som fungerer mot mygg og knott? eventuelt andre hjemmebrygde midler?

 

MVH

PederR

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil slå et slag for Wilmas Nordic Summer.

Godt mulig det kommer fra Finnmark, brukte det i forsvaret der oppe. Tjærebasert dette oppå, stram lukt. Det hender at myggen setter seg, men sikkert like fort som den kom.

 

Med fare for at det er jeg som trenger en leksjon, men tjære fra bjørk?!

Link to comment
Share on other sites

Tjære fra bjørk var nytt for meg også.........furu derimot.......lien trykkleif?

 

Uansett, noen tips:

Djungelolja funker ganske bra. Selv kjøper jeg myggspray i Finland. Der har de flere inndelingen på styrken, og jeg går for det sterkeste;) myggen surrer rundt meg, men den setter seg ikke.

Når du snakker om "ett eller annet som kommer fra Finnmark"' regner jeg det er Wilmas Nordic Summer du mener, denne er tjære basert. Samene har ett gammelt triks, det er å blande litt tjære og reinmelk. Dette ble smurt litt på dyra og sikkert på dem selv også (i følge rykter skal det også hjelpe mot at jerv tar rein, har faktisk hørt om bønder som har brukt dette på sau med angivelig bra resultat).

Det som er verdt og merke seg med tjære er at det inneholder polysykliske aromatiske hydrokarboner. Noen av disse kan ha kreftfremkallende virkning.

 

http://snl.no/tjære

http://snl.no/polysykliske_aromatiske_hydrokarboner

 

Jeg har hørt om (ubekreftet rykte) ett tilfelle av hudkreft som kunne tilskrives bruk av Nordic Summer. Dette skal være grunnen til at Forsvaret derfor ikke lenger får lov å bruke denne

Når det er sagt så er ikke hjemmelagde tjære middel/Nordic summer farlig å bruke dersom det brukes rett = smør det ikke rett på huden, men på klærna.

Uansett hvilke middel man bruker er det ett must her i Finnmark å bruke det i kombinasjon med heldekkende bekledning (ja det medfører noen flere svettedråper, men jeg slipper å klø meg til blods på natta)

Link to comment
Share on other sites

Bjørketjære? Jeg ble nysjerrig, og søkte fram litt info. Og joda, bjørketjære er et kurant stoff det. Men etter å ja lest litt om det, er jeg nok skeptisk til 50/50-blandinga til PederR. 8 til 15 prosent er det som brukes medisinsk. Dessuten er det ikke noe for bjørkeallergikere, da bjørketjæra er full av allergener. Og bjørkeallergikere er det jo en del av. Men om det hjelper mot mygg og slikt, ja, det får vi bare ta PederRs ord for 8) Sjøl bruker jeg MyggA.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noen forslag til myggmiddel, men jeg har ikke brukt noe myggmiddel siden sommeren 2002. Da leste jeg et sted at om man lot myggen gjøre seg ferdig, så ville det ikke klø. Jeg måtte prøve, og for meg virker det supert. Ikke klør stikkene senere heller. Var noe med at om myggen ble stresset så leverte den mer av det stoffet som irriterer. Blir stukket mye hvert år men som sagt har ikke vært plaget med noe reaksjon på myggestikk. Bruker myggnett for å unngå å bli irritert i hjel av mygg og knott i hoderegionen.

Link to comment
Share on other sites

den tjæra jeg bruker er fra furu.

 

Hvorfor skriver du da:

blandinga er som følger 1 snusboks med tjære/tjurru fra bjørk og så tar du en boks med med firkløver vasselin og blandet det ihop, stå og visp i en 5-10 min før det blir bra og så lar du det stå og tørke ei god stund, det fungerer ypperlig for min del

Link to comment
Share on other sites

"at om man lot myggen gjøre seg ferdig, så ville det ikke klø. Jeg måtte prøve, og for meg virker det supert."

 

 

 

Normalt hovner ikke "mine" stikk opp (men de klør).

Jeg var i Halden for et par uker siden - og fikk endel stikk som hovnet opp.

 

Er det slik at man blir mer "immun" mot "lokalmyggen"?

Link to comment
Share on other sites

Bruker Djungelolja, funker helt ok de rjeg har brukt den, østfold og i Sverige sør for Karlstad.

Den som er i salg i Sverige nå om dagen, virker funke like bra som den gamle typen gjorde for over 20 år siden før den ble forbudt pga innehold. Det var noen år i begynnelsen på 90-talet som blandingen nok ikke var like bra.. Husker godt at Försvaret bestillte store mengder med Djungelolja like før forbudet trådde i kraft :wink:

 

Ellers så er MyggA noe jeg har prøvd de siste årene og som også virker fint. Jeg er raus med middlene, bruker som regel keps (har lite hår) og klarer meg som regel ok selv om mygg og knott sværmer runt meg. Men noen stikk får jeg regne med.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

http://www.safariquip.co.uk/all-categories/insect-protection/insect-repellent/repel-55-insect-repellent-spray-120ml/" target="_blank

 

Ingenting funker som dette vidundermidlet. Men... Vær ferdig med å få barn før dere bruker det :mrgreen:

 

Da er dette vidundermiddelet bestilt !

Måtte en glede seg til og prøve en tur i skogen med det på seg, var ute og gikk skauen i sted!

Hva skal en si mygg sommer ? :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Haha, denne tråden minner meg etterhvert om Jan Skrotnes:

" target="_blank

 

Selv sverger jeg til 100% DEET (ellers så høyt som mulig siden 100% etterhvert er blitt forbudt i mange land).

 

 

DEET er vel så vidt meg bekjent det eneste som FAKTISK funker mot mygg.. Men er som noen sa lengre opp, har du tenkt å få barn så kanskje la det ligge.... ;) Norge har vel en grense på 20% om jeg ikke tar mye feil?

 

Det viktigste er at barn ikke får på seg myggmiddel med høyt DEET-innhold.

Link to comment
Share on other sites

Lite ørret istuen, og huset er ikke stort nok til at jeg får innendørs hjorteløyve heller :(

Men Fly-Rite sin myggolje virker. Produsert av fluefiskere for fluefiskere - det sier vel det meste.

 

Fluefisker her.... Har brukt FlyRite sitt middel, og det virker. 90-100% DEET på flaksa, så om man får fatt i dette så bruk det med litt forstand.

 

Bruk kun på synlige områder, jeg har bare brukt det på hendene. Hodet har jeg dekket til med netting. Svir som faen hvis man får det på lepper, steder med tynn hud eller i øyne (svette). Eneste stoffet jeg har testet som fungerer skikkelig mot knott. Den dauer når den setter seg. Men det er umulig å dekke 100%, og da kan man være sikker på at knottjævelen setter seg her. Kanten av øyelokk og i ører f.eks.

 

Vær obs på at stoffet ødelegger plast, billige solbriller, fluesnører!!!, små barn, fjerner farge, m.m. DEET kan gi nerveskader, da særlig hos små barn. I Finland hadde men et tilfelle hvor et lite barn døde etter at foreldrene hadde smurt inn hele kroppen.

 

I juni og juli er det bare østlenninger, tullinger og fluefiskere som drar inn på vidda. Har opplevd noen ganger at det å hindre myggen i å stikke ikke er problemet, men at det er så mye mygg at det faktisk ikke er mulig å puste uten at de kommer inn. Her er mygghatt med nett eneste mulighet. Har et portrettbilde av en kompis, hode og litt av den ene skuldra. På bildet er det mulig å telle 207 mygg som sitter på mygghatt og klær.

Link to comment
Share on other sites

I tyskland sprayer de fra småfly over hele landskapet noe biologiske bakterie greier som ødelegger fordøyelses systemet til mygg i larvestadiet, sånn at myggen utryddes fullstendig. Dette er helt ufarlig for andre insekter og faunaen. Det hadde vært fint om Norge også engasjerer seg, sånn at folk kan nyte sommeren uten disse kroniske blodsugerne som er verre enn veps. Dessuten er myggmiddel gift som gjør meg kvalm og ødelegger gore tex klær og plastgreier som fiskesnøre osv.

 

Jeg har ofte sittet ute i hagen på landet i tyskland og grilla hele dagen og kvelder ilag med andre uten å se en eneste mygg. Den eneste plagen der borte er veps og noen svære farlige vepsedjevler som kalles "Hornissen" som alle skal ha øl, vin, søte drikker og steke marinader som vi koser oss med ute. Vifter man etter dem, da blir det et h******. Vepsenene får da sitt eget glass øl et stykke bort fra bordet, og dermed har man fred.

Link to comment
Share on other sites

I tyskland sprayer de fra småfly over hele landskapet noe biologiske bakterie greier som ødelegger fordøyelses systemet til mygg i larvestadiet, sånn at myggen utryddes fullstendig. Dette er helt ufarlig for andre insekter og faunaen. Det hadde vært fint om Norge også engasjerer seg, sånn at folk kan nyte sommeren uten disse kroniske blodsugerne som er verre enn veps.

 

Denne formen for klussing med naturen har jeg svært liten sans for. I Kina fikk de for seg at de skulle ta livet av mengder av småfugl siden disse spiste mye korn og ris. Resultatet ble at det i stedet ble enorme mengder insekter som spiste avlingene. Det er ikke nødvendigvis helt lett å se rekkenvidden av det man gjør.

Link to comment
Share on other sites

Det som myndighetene sprayer med helikopter over områder i tyskland er helt ufarlig. De gjør det for å bevare befolkningen og turismen. Dette er det beste middel mot mygg og helt uten kjemikalier som DEET eller noe annet. Jeg skulle ønske at myggplagene her til lands hadde vært utradert og her er middelet som de bruker http://en.wikipedia.org/wiki/Bacillus_thuringiensis_israelensis

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...