Jump to content

Rausheim's Ladehjørne (Litt prøv og feiling)


Rausheim

Recommended Posts

Skal skrive litt om mine erfaringer som nybegynner hva angår hjemmelading. Er jo skammoro dette her!

NB: Enkelte klarer ikke å lese trådtittel, men for å poengtere, dette er eksperimentelle ladninger... So kids, do not try this at home :winke1:

9mm: Dag 1.

 

Jaja, endelig har jeg fått pressa i hus (Lee 50th Anniversary). Men så hadde forhandler ikke fått med seg at jeg også skulle ha noen diesett (.357 og .32ACP). Men jeg hadde av alle ting et diesett i 9mm liggende og slenge i ei av mine mange rotekasser. Så i dag kjøpte jeg inn krutt til .357 (N110) og krutt til .32ACP/9mm (N320). Samt et godt utvalg av hylseholdere i alle slags kalibere (kjekt å ha og kostet ikke mange kronene). Jeg hadde også 2-3000 124gr kuler til 9mm liggende fra før.

 

Så mine første ladninger (og hadde sånn ca aning om hvor mye krutt og sånt etter å ha lest på kammeret).

 

Jeg ville lage ei koseladning til min Luger P08 i 9mm. Lader først opp 5 patroner med 3,2-3,3gr N320 krutt.

Jeg synes det ble vel så mye krutt i hylsa til å være en 9mm, så jeg laget også 10-15 patroner med 2,3gr krutt.

 

Så skulle dette testes. Først finner jeg frem Lugeren min, men så tenker jeg: "Faen, jeg vil ikke risikere klenodiet mitt om jeg lager ei altfor hard ladning. *grave litt i våpenskapet* Hei, hva har vi her? En USP! De tåler også gode ladninger mener jeg på å ha lest en plass, så vi prøver. *Finner frem kevlarhjelmen og hørselvern*."

 

Så ut på verrandaen, lader opp med 3 av de 2,3gr ladningene mine. Fyrer av et skudd. Skalv som et aspeløv før jeg trakk av. Hørtes ut som en litt godt ladd kruttlapp-pistol! :lol: Jeg skyter ut de 2 som var igjen, kruttlapp +P de også. Så stapper jeg inn 2 av 3,2-ladningene mine. De smeller mer som de skal, men lader ikke som de skal.

 

Nå finner jeg like godt lugeren, var jo denne jeg skulle ha ei koseladning til. Prøver disse kruttlappladningene først. Måtte ta ladegrep for hvert skudd. 3,2-ladningene mine kastet ut hylsa, men ville ikke lade ny patron.

 

Så da lader jeg opp med 4,9-5gr 4-4,1gr krutt. Prøver Lugeren igjen med 5 skudd. Kaster ut hylsene og lader fint. Lav rekyl, så regner med at dette er koseladningen. Men må få testet ytterlige i morgen hva angår presisjon.

 

Jeg kan nevne at 3,2 ladningene gikk subsonic og vekslet fint med lyddemper på USP'en :lol:

 

.357 Magnum

Venter på diesett

 

.32 ACP

Venter på diesett

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Klarer liksom ikke å få det til å stemme, ihvertfall om jeg skal tenke rekylmessig. Jeg pleier å stappe i 124gr Geco og de sparker som en hest, mens denne ladningen gir like mye rekyl som i en 22.

 

Jeg tok å rekalibrerte kruttvekten. Blir 4-4,1gr krutt. Fremdeles ganske høyt i forhold til den ladetabellen. Skjønner det ikke. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Vet at Lugere ikke er like sterke og tåler hardt ladda ammo dårligere enn nye moderne våpen.Ser mange her på forumet bruker N320 i 9mm.Med dette kruttet når du max før hylsa blir full og settedybde på kula vil også gi høyere trykk ved kort patronlengde.Skyter for det meste med blykuler i 9mm og bruker bare N340 krutt i dette kalibret,føler jeg har mere å gå på da.

Link to comment
Share on other sites

Deerkiller:

Er en grunn til at jeg fant frem USP'en for å teste :winke1:

 

Et litt dumt spørsmål, hvordan kan jeg merke om ladningen blir for kraftig? Hestespark?

 

En teori jeg har, er om kulene er lettere enn 124gr, altså 115gr. Da ligger vel ladningene mine innenfor "koseladning til P08". For jeg har ingen aning om hva vekta på de egentlig er. Fikk dem med på kjøpet for noen år siden. Kula veide 8gram, men så gjorde en 115gr 357-kule som lå og slang det samme.

Link to comment
Share on other sites

Er litt vanskelig å føle på rekyl om trykket er for høyt.Eksempel:9mm kule 124/8 gram N310 krutt.Med dette kruttet vil du nå trykktaket lenge før kula får en normal hastighet for kalibret og du vil få en lett/moderat rekyl.Samme patron med N340 krutt vil gi mye mere hastighet på kula før trykket ovesstiger max.Rekylen vil være/føles kraftigere enn den med N310 men det er med N310 våpnet vil ryke/eksplodere.I 9mm som har så lite hylsevolum er det lite som skal til før trykket går drastisk opp slik som settedybde på kula,forsskjellige hylser med ulikt hylsevolum/vekt.Alle disse parametrene vil gi deg litt mere å gå på med ett mer saktebrennende krutt.

Link to comment
Share on other sites

Har klart å lade to patroner (357Mag) som hadde Nøyaktig samme fart på kula (420 m/s), men patron nr to hadde nesten ingen rekyl.

Det var mindre rekyl enn en 22lr.. Rareste jeg har kjent..

Den første kjente jeg godt.

Begge var på max ladning.

 

Chrony er kjekt å ha ved testing..

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg skal ta den ned 0,5-1gr? Men tror ikke den vil klare å veksle da. Selv USP'en min fikk problemer og den spiser stort sett alt. Min tanke (den er sikkert feil dog) er at om den ikke klarer å veksle ei ladning, så blir ladningen for svak.

 

Det jeg funderer på er kuletyngden. Hvordan vil en 115gr kule oppføre seg med 3,5gr ladning eller 4gr ladning?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg begynte å lade, så tok jeg utgangspunkt i tabell i ladeboken, kjøpte inn nøyaktig de komponentene son var lista opp. Begynte ned mot minimum ladning, nøyaktig samme col som i tabellen. Syntes det var en grei måte å begynne på. Samtidig drilla jeg rutine, rutine og rutine. Det vet du sikkert, men kruttvekta er ypperlig til å sjekke kulevekt også. :D

Link to comment
Share on other sites

Det første du må gjøre er å finne ut kulevekt.Så kan du bruke tabellen jeg linka til lenger oppe og ikke start på max men ca 15-20% ned i kruttvekt for tilsvarende kule.Lad så opp mot max i små steg og bruk cronograf for å sjekke hastigheta.Tommhylsa vil også fortelle når du nærmer deg max,men dette krever erfaring og et micrometer.Det enkleste er å stoppe litt under max ladningen.Synes 8x68S sin måte å gå fram på høres sikker ut.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet går ikke vekta lengre enn til 110gr.

Men fant en liten messingskrue, som veide rett over 4gr.

 

La i ei kule i vekta, stilte alt opp på maks på vekta, la deretter skruen i enden. Vekten ble da ganske jevn (altså 115gr ca kulevekt).

 

Nå begynner jeg å bli litt klokere. Etter tabellen du gav meg, så er ladningen min 0,1-0,2gr over startladning på FMJ 115gr.

 

Hylsene ser heller ikke deformert ut eller noe sånt.

 

Har funnet ut at så fort lommeboken gir meg lov, så skal det handles digital kruttvekt og kronograf :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ei digital vekt koster rundt 300kr på hjemmeladning.

Hadde aldri turt og estimert vekt i gran når man vet hvor lite 1gran faktisk er.

Hylsenne i 9mm vil ha varierende trykk avhengig av hylsetykkelsen også. Vil anbefale deg og lese ladeboken (ikke bare bla i den)

Og eksperimentere med landinger uten en god erfaring som hjemmelader og uten kronograf det er galskap. Har du ikke råd til det du trenger i dag så vent til du får råd.

Link to comment
Share on other sites

Ikke mer? Fikk inntrykk av at ei slik vekt kostet en arm og et ben.

 

Jeg har lest ladeboken, så er ikke helt villfaren i mørket :lol: Har noen rutiner på plass for å ikke kødde det til for mye. Nå har jeg en tabell for handen og ikke "den og den ladningen er fin" som jeg har lest her og der. Jeg har kalibrert og kalibrert vekta og målt hvor mye krutt jeg får og sånt.

 

Ladningen ligger på 4gr i ei 115gr kule. Den soter veldig mye og etter hva jeg har forstått, betyr det en slapp ladning. Så i morgen skal jeg teste presisjonen på 25m.

Link to comment
Share on other sites

Husker 3,2grn 320 bak ei 124grn kule var minimum for å få fatterns cz75 til å veksle da jeg ladet noen av mine første skudd. Tror ikke du sprenger Lugern din umiddelbart med den ladningen du har oppgitt her, men det er ikke usannsynlig at den blir fort oppbrukt heller. Bruker lite 320 nå om dagen, 340 er "standard" pistolkrutt her i huset.

Link to comment
Share on other sites

Ikke mer? Fikk inntrykk av at ei slik vekt kostet en arm og et ben.

 

Jeg har lest ladeboken, så er ikke helt villfaren i mørket :lol: Har noen rutiner på plass for å ikke kødde det til for mye. Nå har jeg en tabell for handen og ikke "den og den ladningen er fin" som jeg har lest her og der. Jeg har kalibrert og kalibrert vekta og målt hvor mye krutt jeg får og sånt.

 

Ladningen ligger på 4gr i ei 115gr kule. Den soter veldig mye og etter hva jeg har forstått, betyr det en slapp ladning. Så i morgen skal jeg teste presisjonen på 25m.

 

Leste du Ladeboken baklengs da eller?

Det du flåser om er potensielt farlig!

 

Hjemmelading er en trygg og meget økonomisk hobby om man skyter en del, forutsettningen er at du bruker hodet (innsiden) lærer deg det vesentlige, og ikke gjør noe nytt som du ikke forstår. I den ladeboken du påstår at du har lest, står det også en mengde ferdige oppskrifter på patroner, det står også at man skal starte betydelig lavere en maxladningen som er oppgitt, det er en grunn for det.

 

Når man starter med eksprimentering er man erfaren, noe du åpenbart ikke er, man forstår også fysikken som er involvert i det øyeblikket det smelller, noe du også beviser at du ikke gjør.

Uansett hvor mye en ladevekt koster, så er det aldeles livsfarlig å gjette seg til ladevekter.

Du gir også inntrykk av at du tror at HK sin USP tåler det meste, det gjør den ikke. Praksisen med å bruke en mere "solid" pistol for å teste om en ladning er en overladning eller ikke, eller om rekylen er kraftigere eller ikke en en annen patron, forteller ingenting om trykket.

 

Du skriver i signaturen din at du er bransjetilknyttet, du vet at om du jobber i en skobutikk med jaktstøvler i hyllene så trenger du ikke å flagge det ;)

Link to comment
Share on other sites

Et litt dumt spørsmål, hvordan kan jeg merke om ladningen blir for kraftig? Hestespark?

 

hold deg til publiserte data, så er du innafor sikkerhetsmarginene. Som sagt lenger opp, med raskt krutt kan kruttet gå i taket uten at hastighet/rekyl trenger å fortelle så mye.

 

Og med små hylser/raske krutt, så er +- 1 grain krutt en endring som kan gi store utslag, samme med +-10 grain i kulevekt.

 

Ser også at Ladeboka på nett ikke har ladninger som bruker N320 krutt med mantlede kuler, men bruker 340 og enda tregere krutt. En ladning med 116 grs bly er listet med N320 - blykuler gir som regel lavere trykk enn mantlede.

Se siste avsnitt i kaliberbeskrivelsen.

http://www.nb.no/nbsok/nb/6132429550e61 ... ang=no#519

 

Ville tatt til meg de kommentarene du får i tråden her, så slipper du kanskje å sprenge en pistol eller det som værre er....

Link to comment
Share on other sites

Rausheim....

 

Bidrar det du skriver til ett faglig godt forum skyttere og jegere?

 

Jeg vil hevde at det skriver her både i innhold og "sjargong" er bajas holdninger og ødeleggende for forumet.

 

Ser man også på andre tråder/ innlegg fra deg synes jeg din stil og holdning både i orbruk og meninger ( hva du gjør med dine våpen) gjenspeiler en person som IKKE er moden til å besitte skytevåpen.

 

Håper du tenker på hva jeg skriver her og gjør noe med det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rausheim: Jeg synes du burde ta til deg kritikken selv om du ikke liker innpakkingen. Eksperimentelle ladninger er IKKE for nybegynnere, det er så mange skjær i den sjøen at selv erfarne ladere kan gå på en smell.

 

Punkt 1: Følg en pålitelig tabell, å komponere egne ladninger krever erfaring.

Punkt 2: Hold deg på/nær startladninger så langt du kan. Hylse, kule, settdybde og våpen kan alle være med på å gi andre resultater, så ikke strekk strikken lenger enn du må.

Punkt 3: Trege krutt gir mer sikkerhetsmargin. Hastighet/rekyl sier isolert sett ikke noe om trykk, å tolke slikt krever erfaring. Trege krutt kan riktignok gi soting og mindre jevn hastighet ved slappe ladninger, men det er likevel bedre enn overtrykk når en bygger opp erfaring.

 

Å bruke en USP til testing fremfor en Luger er ingen dum tanke, men ikke tro at en USP er eh, skuddsikker. Alle våpen har sin grense, overtrykk er og blir overtrykk. Vi snakker om trykk på flere TUSEN bar rett foran nesetippen, man kødder ikke med slikt.

 

Jeg sier ikke dette fordi jeg gjorde alt riktig som nybegynner, tvert i mot har jeg gjort de fleste feilene man kan gjøre uten å sprenge et våpen. Jeg VET hvor lett det er å drite seg ut og hvor mye arbeid det er å bli en erfaren hjemmelader.

Link to comment
Share on other sites

Tar selvsagt til meg kritikken, man lærer jo som man går, men det er forskjell på personangrep og konstruktiv kritikk :winke1:

Har dog lært en masse av å lese igjennom svarene i denne tråden, så blir noe klokere av det.

 

Nå er kanskje min skrivemåte litt spesiell (tidligere jobb som er synderen der vil jeg tro) men nå er det ikke "en liten dæsj av det, litt av det og så prøver vi", som noen tror. De første ladningene jeg laget ble jo mer slappe enn det jeg trodde da vekta viste nesten 1gr for mye enn det egentlig var. Så mine 5gr ladninger var egentlig 4gr ladninger :oops: Heldigvis var det ikke motsatt. Det forklarer hvorfor mine "3,2"gr ladninger, som da viser seg å være 2,2gr ladninger og "2,3gr" viste seg å være 1,3gr.

 

Har lært meg å bruke vesentlig mer tid med den vekta for å være 120% på at jeg får akkurat det jeg skal ha.

 

Joda, jeg har ladevekt. Fulgte med i settet.

Link to comment
Share on other sites

Rausheim...

 

a) Hvilken jobb er du mener har gjort dine skriverier slik...

 

b) Hvordan forklarer du muligheten til å gjøre denne feilen på Lee vekta?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel strengt tatt nevnt tidligere, men siden feil kulevekt på et eller annet tidspunkt vil kunne påvirke ladningen negativt ville jeg ikke turt å lade med kuler jeg ikke var 100% sikker på hva var og hvilken vekt de hadde. Jeg tok en rask titt inne hos Hjemmelading.no og jeg fant ikke noen digital kruttvekt til 300,- , men om jeg hadde funnet den ville jeg ikke kjøpt den. Jeg lever i den villfarelsen at du får det du betaler for, og det er en grunn til at anerkjente digitale kruttvekter koster litt. De skal jo faktisk være pålitelige.....Mitt råd er bare å droppe tanken om en digitalvekt umiddelbart. Du har virkelig ingen bruk for den, bedre å lære deg å bruke en standard kruttvekt skikkelig. Dvs at du setter deg inn i hvordan den kalibreres før bruk. Et avvik på 1grs med superraskt krutt er virkelig ikke bra! Ikke glem at digitale kruttvekter er noe som nettopp er kommet på markedet, ikke mange år siden ingen brukte det. Folk ladet tusenvis av skudd den gangen også. Lykke til videre med hjemmelading, men ikke glem sikkerheten!!!

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er bare å droppe tanken om en digitalvekt umiddelbart. Du har virkelig ingen bruk for den, bedre å lære deg å bruke en standard kruttvekt skikkelig. Dvs at du setter deg inn i hvordan den kalibreres før bruk.

 

enig :!: man kommer langt med en std vekt som man har lært seg å bruke.

 

har bare vært borti 1 billig digitalvekt da, men den var til gjengjeld bedriten så det holdt, ingen repetisjonsnøyaktighet whatsoever

Link to comment
Share on other sites

http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1302091930/gs_1500" target="_blank

 

Denne jeg tenkte på til rundt 300 men var vist ikke på lager no

 

OK,jeg har ingen erfaring med denne som tilsynelatende kommer fra Hornady, men jeg har sett det jeg vil kalle tilsvarende på qxl til 100,-. Jeg har faktisk kjøpt en slik mest for å se hva det var, og den hadde et uakseptabelt stort avvik fra målingen til den andre. Men, siden denne jo koster 3x så mye er den sikkert helt topp! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Alternativt; bruk en LEE autodisk. Har brukt denne mye, og har aldri opplevd at det som kommer ut veier mer enn det som står oppgitt i tabellen. Man bør uansett ikke spare seg til fant og ikke ha en vekt. LEE sin balansevekt er simpel, men den virker, og koster lite. Selv bruker jeg en elektronisk vekt fra Pact (selges også av RCBS, men da er de grønne utvending og koster litt mer.). Brukte LEE sin i mange år, brukte den kun til å kontrollere at det som kom ut stemte med tabellen. Slitsomt å bruke den til å veie presisjonsladninger.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Har ikke helt tellinga, men jeg har lada flere tusen håndvåpenpatroner, og flere hundre riflepatroner.

Jeg lader ALDRI etter brødbakemetoden, fritt etter hukommelsen, eller etter "en dæsj av ditt og en neve av datt"-prinsippet.

Hjemmelading kan være en trygg og ikke minst trivelig hobby, men da må man bruke hodet, det er tross alt krutt vi tukler med!

Bruker man ikke hodet kan man fort omgjøre våpenet sitt til en håndgranat!

 

Ei god vekt er alfa og omega! Arva ei gammal Hornady balansevekt, og den har tjent meg vel i alle år.

Har også forsøkt meg med digital vekt (Lyman til laaaangt mer enn300,-), men den havna raskt i en skuff!

Den var alt for ømfintlig for støt og temperatur, et lite knuff eller en ørliten temperaturendring og vips så var den helt off! Den ble rett og slett mer til irritasjon enn nytte.

 

Så nå er Hornady kruttmål og vekt tilbake på ladebenken, og der blir de!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker denne: http://dx.com/p/digital-precision-scale ... tion-10515 128,- kr inkl. frakt. Les forøvrig denne tråden: viewtopic.php?f=22&t=14217&start=0&hilit=digital+kruttvekt

Jeg har dog RCBS sin stående rett bak, og tar en sjekk fra tid til annen. Stoler ikke blindt på billig elektronikk fra ching chong. Det er fullt mulig å måle feil med tradisjonell vekt også. De er ikke spesielt brukervennlige. I tilleg har jeg den billige vekta fra Lee. Har aldri brukt den seriøst. Bare prøvd den såvidt.

Jeg er også ganske skeptisk til vekter fra de ymse ladeutstyrsprodusentene. De er gode på støpejern og maskinering, men elektronikk ligger ganske langt unna kompetanseområdet dems. Så da blir det gjerne noen andre som lager dem, og putter på grønt eller orange deksel til slutt. Pris og kvalitet henger som oftest sammen, men det er ikke sikkert noe er bedre bare fordi det koster 3 ganger mer. Noen ganger er det kun påslaget som er forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Min er 100% å stole på forutsatt at en har ferske batterier og ikke henger seg opp i 100deler (0,01).

Til den prisen er det bare å hive den som ikke virker og kjøpe ny.

 

Jeg blir igrunnen litt fascinert av at enkelte (ingen i denne tråden..) som forlanger at en digital vekt skal være nøyaktig til 100dels grain mens de "kalibrerer" balansevekta på øyemål...

Link to comment
Share on other sites

Alternativt; bruk en LEE autodisk.

 

Enig. Dette er eit genialt kruttmål som er både nøyaktig og raskt i bruk. Billeg er det også, eg har eitt til kvar av kalibra eg ladar, ferdig oppsatt med riktig disk. Ein fin ting med dette kruttmålet er at når du først har satt i riktig disk/hol er det null behov for kontrollveging undervegs. Kan trykke ut 200 patroner i timen med den billege turret-pressa mi delvis takka vere dette kruttmålet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...