Jump to content

Utfordring: Beste jakthagle til lavest mulig pris!


TxH

Recommended Posts

Hei.

 

Er selv i tenkeboksen på å gå til anskaffelse av en god gammeldags "brukshagle" som kan bli mer eller mindre nedprioritert ift. å være forsiktig med den på jakt osv. Den skal selvsagt vedlikeholdes med puss og oljing som alle andre hagler, men denne skal ikke behandles som Berettaen til adskillig flere lapper.

 

DERFOR mine damer og herrer, så lurer jeg på om noen har SYNSPUNKTER OG ERFARINGER med GODE JAKTHAGLER I MAX 10.000,- KLASSEN? Altså, HVA ER DET BESTE KJØPET OM EN SKAL HA EN HAGLE SOM ER BEST MULIG IFT. BALANSE, KVALITET GENERELT, GARANTIER OSV.?

 

"Hete navn" som dukker opp i mitt hode vil være av typen Lanber, Sabatti, Finn Classic osv.?

 

Denne tråden har jeg tenkt også kan fungere som en liten "veiledning" til f.eks. førstegangsjegere som skal kjøpe sin første hagle osv. Bare så dere har det i bakhodet. :)

 

Alle meddelelser vil mottas med stor takknemlighet!

Link to comment
Share on other sites

lavest mulig pris på jakthagle er baikal.enkleste modellen beg på 2995,- NY. fra den og oppover i pris er det mildt sagt mye rart og mye bra. men billigst bruksvåpen som alltid smeller er baikal.

Link to comment
Share on other sites

Pen sideligger.

Har en Hawk 202 b. med engelsk stokk.

Kjøpte denne for å ha en lettere hagle en remington 11/87 hagla til div. fuggeljakt.

Kjøpte den brukt 2 år gammel, nesten ikke brukt, for 2800.- og ble meget positivt overasket over finish`n på denne.

Har fått brukt den litt nå og blitt veldig gla i den :P , fungert upåklagelig og med god balanse.

Prøvd alt av amo. fra 24g. til tunge 12/76 ladninger og alt funker.

Men pga. våpentypen har jeg ikke kjøpt denne for å skyte 1000 av 1000 èr på skudd på leirduebanen, men for å ha en velballansert fuglehagle. :wink: noe som den virker å være.

Vet at tyrkerhagler har et rufsete rykte, men i dette tilfelle virker det å være ubegrunnet.

Link to comment
Share on other sites

Et par billige til som jeg hadde kjøpt istedet for en Star :wink:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=41683501

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=41383768&searchQuery=hagle

 

Antar også at en Brno er et ok våpen? dette må vel være et bra kjøp, Brno med ekte sidelåser til 1500kr

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=41641500&searchQuery=hagle

Link to comment
Share on other sites

Ærfaring fra skytebanen gir meg inntrykk av at Remington pumpehagle gir flest treff pr. krone.

Utrolig mange som skyter bra med denne. Og de er billige og robuste.

 

En rigtig observasjon som også kan sies om halvautoene Rem 1100 og 11/87.

Litt rart er det unektlig at gansk "middels" skyttere, plusselig skyter MEGET bra med disse våpnene... uten minste cast off eller cast on...helt rette kolber uten noe som helst vridning, men med mål ved kam og hæl, som tydligvis passer de aller,aller fleste.

Det var med en Rem 1100 som jeg virkelig "lærte" å skyte hagle,... foresten tror jeg det var DEN som lærte meg :D

Link to comment
Share on other sites

Var igår og testet skyteferdighetene på leirduer, og det ble en opptur når de 5 første ble til pulver + mange skudd etter det. (dog med selvladet amo.)

Men det skal sies , at om skuldra ble blå, ble selvtilliten styrket.

Hagla, Hawk 202 b., ser ut til å treffe der man forventer, men med mange skudd, kjennes det. 8)

Så min teori er at: skal du til , Argentina for å skyte over 1000 duer for en dag, hadde jeg øvd mere med en halv auto. :P

Men for Norsk føggeljakt er den en god følgesvenn :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Styr unna de nyere haglene fra Star, uansett. Tendensen er at de har tapt seg mye i kvalitet/driftsikkerhet. Det er mye bra å få kjøpt brukt, og prisene kan være svært hyggelige. Om pris er helt vesentlig ville jeg personelig ha kikka etter en Remington 870. Har godt inntrykk av disse, etter å ha skutt xhundre skudd med flere forskjellige varianter. Selv fant jeg min favoritt i en eldre modell, med trestokk. Skal du kjøpe nytt ville jeg tatt en grundig kikk på Silma.

Link to comment
Share on other sites

ikke enig med deg der. har flere "nyere" baikal børser selv og driftsikkerheten er ikke problem. på flere forum inkl dette forum er intrykket mitt at det er flere problemer med andre billig og medium prisa produsenter enn baikal. tilpasninger og utførelse er grov,men stort sett så funker en baikal veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Benelli Supernova 12/89, men du kan jo bruke den lengden du føler passer til din jakt/bruk. Denne kan du justere kolben med shims opp, ned og til sidene disse følger med når du kjøper ny hagle. Trenger du lengre kolbe har de lengre kolbekapper og kolbeforhøyere som også bare er å sette ned i den orginale stokken uten å måtte bruke børsemaker eller verktøy. Bytte patron i kammeret uten å måtte trikse med den som er i magasinet og vanligvis spretter ut når du pumper. Demonteres for hånd uten bruk av annet verktøy en mutteren som holder løpet og skrues løs for hånd, lett å få pusset hele innmaten på denne måten. Løse choker 3 stk følger med orginalt *-**-*** tror jeg det var? (Kan huske feil)

Jeg er fornøyd med min og har ikke opplevd noen problemer :D Lykketil med valget

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Jeg hadde gått for en brukt 686 silver pigeon.. (eller knust sparegrisen i tilegg å kjøpt en ny til 12990,- på kampanje)

Defintivt IKKE en silma siden jeg nå etterhvert har sett og lest så mye dårlig om det merket.

 

Å?? Er det mye dårlig med Silma? Kan du si litt mer om det?

Jeg har hatt en i tre år nå uten et knyst. Har heller ikke hørt om andre som klager på Silma.

Silma fikk forresten "beste allrounder" for hagler under 10000,- i siste Jakt og fiske.

Link to comment
Share on other sites

Hva som blir best i test,sier ingenting om driftsikkerheten!Det er til syvende og sist den som teller mest,i tillegg til balanse,stålkvalitet,finish osv..Star er vel noe av det styggeste og treigeste som er!I tillegg til kort kolbe,dårlig balanse og tung!Ville ikke hatt noen av de som er "testet" i jakt&Fiske..Men opp mot 10tusen kr,så er jeg litt imponert over Lanber,og ATA Arms(Magne Landrø)Mye lik Beretta!Helt ok våpen,ellers brukt Beretta,Miroku,Browning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gått for en brukt 686 silver pigeon.. (eller knust sparegrisen i tilegg å kjøpt en ny til 12990,- på kampanje)

Defintivt IKKE en silma siden jeg nå etterhvert har sett og lest så mye dårlig om det merket.

 

Berettagrouse: Hvor selger de ny Silver Pigeon til 12990? Skal kjøpe meg hagle jeg og, og den prisen der hørtes uslåelig ut.

Det lå ute noen annonser på finn.no for noen uker siden... Kampanje, kun noen få stk. Hjelper lite om annonsen ikke ligger der lenger, men mener å huske det var hos et firma i Molde..

Link to comment
Share on other sites

Siden lavest mulig pris er et kriterie, sammen med mulig nybegynnerhagle er det rart ingen nevner enkeltskuddsvåpen.

Stort billigere er det ikke mulig å få noe som smeller, de er lettere og enklere enn det meste annet, og har du bare et skudd har du også tendens til å ville få noe ut av det.

Slike våpen scorer negativt på kulhetsskalaen, og det er vel ikke så mange "måha" tarmer det rykker i heller, men det gjenspeiler jo prisen. Selv har jeg både pumpe og enkeltskudds, og jeg har hatt flere dobbeltløpere. Min erfaring er at når det er ruskevær, langt å gå eller sjøfugl det står om så vil jeg ha med ei børse det ikke er farlig med.

Hos meg er det Baikal IJ 18.

Frelst fra spikermakeriet for en stusselig bukett hundrelapper. I jakt/kroner mitt soleklart beste kjøp noensinne.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Da har jeg handlet jakthagle.

 

Om det er beste hagle til lavest pris - er noe annet.

 

Men det ble en Chapius Super Orion - uten choker.

 

Haglen er 2.9 kg, 1/4 og 1/2 boring.

 

Og alt er renspikket stål.

Med flott treverk.

 

Avtrekket er rent.

 

Kolben er 3 cm for lang - og må derfor bekoste kapping/tilpassing av èn eller annen kappe.

 

Før jeg bestemte meg for denne - tok jeg den med på banen - og på tross av at jeg ikke fikk montert den som jeg ville - ble det 22 treff.

 

Og da mener jeg at stokken passer.

 

Sikringen er skikkelig nettskjært - og lett å få av.

Kunne gjerne tenkt meg at den var automatisk!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Remington 870!

 

Robust, driftsikker og billig takket være at det er solgt millioner av den. De fleste andre hagler er laget for å skyte på lerduer, eller smådyr. Denne er laget etter militære spesifikasjoner og hardtestet. Uten vedlikehold, 10.000 skudd uten klikk... hver gang. Brukt av jegere, militære og politi over hele verden siden starten av 50-60 tallet.

 

Kjøp med syntetisk stokk, så tåler den hva som helst. Sklei i en skrent en gang jeg var på rypejakt og falt to meter ned i ei steinur. Mistet hagla i rundkastet og den smalt ned i ura et halvt sekund etter meg. Lå i nesten 10 minutter å grudde meg til å se skadene på våpenet, mens jeg prøvde å få tilbake pusten og å stoppe en blødning fra et kutt i ene armen. Stabbet meg opp på beina og så over våpenet. Like fin og funksjonell bortsett fra et par hakk i kolben.

 

Og det beste av alt. Den er lett å treffe med. Samme om det due, rype, tiur eller gås. De folder vingene sammen og blir liggende.

 

Min påstand er at denne ikke har noen utfordrer etter denne trådens forutsetninger.

 

"If the Model 870™ were introduced today, it would be hailed as a major advance in pump-action shotgun design - the ultimate in strength, durability, silky-smooth bind-free action, and sleek classical lines.

 

Yet this remarkable shotgun has been around for almost half a century, and has become the best-selling shotgun of any type in history, with over ten million made."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...