Jump to content

NJFF dolker medlemmene i ryggen nok en gang


El Gringo

Recommended Posts

  • Replies 378
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det finnes vel tre valg? Tale mot, tale for eller være nøytral. Kanskje NJFF burde si at dette har vi ikke noe motargumenter for siden erfaring viser at det ikke er noe miljøbelastning og ikke skader deres medlemmers interesse ergo velger vi å forholde oss nøytral. Ingen har vel bedt NJFF gå i fakkeltog for snøscooterbrukere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner rekreasjonskjørerne, det jeg vil kalle "skuterfolket" som en gjeng som ofte har usedvanlig sterke meninger rundt lovligheten av sin hobby. Faktisk så sterke at de kan finne på å hyle over seg om menneskerettighetsbrudd. Det er min bestemte mening at de også er belemret med en større andel råtne epler enn andre hobbyer; Slike som kjører mens det første snøfnugget ennå henger i lufta, danner svære hyttebyer i områder man kan få skuterløyve - med det som eneste begrunnelse for hytta, suser frem og tilbake i et tresifret antall km/t på vei i 30-sone klokken halv fire natt til første juledag med det mest bråkete eksosanlegget de fant på nett, kjører i sirkler rundt onkel blå der han kommer på sin Yamaha Viking, kjører uten skilt så de kan dukke under høyspentmaster eller skog dersom helikopter mot formodning skulle komme, klipper bremseledninger på biler, og går til fysisk angrep på meningsmotstandere og oppsyn.

Det er også min bestemte mening at disse råtne eplene overfører sin mentalitet til sine barn, som tar den med seg både på snøskuter, moped i fjellet og firehjuling i trafikken. Det synes meg å være en økende ukultur, og jeg mener at å bringe den inn i denne debatten er helt relevant så lenge man i Norge ikke håndhever de reglene som fins, slik man greier i Sverige.

 

Så nei, jeg er ikke dolket i ryggen. Kanskje jeg heller skal få meg tre-fire ekstra sidemedlemsskap.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir provosert av tittelen på tråden.
Hvorfor det ?

 

 

Dolker NJFF medlemmene i ryggen nok en gang? Når gjorde organisasjonen det sist?
Du nevner det jo selv bittelitt lengre ned i innlegget ditt.

 

 

NJFF følger et landsmøtevedtak. Er det å dolke medlemmene i ryggen?!?!
De følger ikke en høring som var ute til avstemming, men tilpasser den som det passer styret, så ja.

 

 

Det viser at engasjement funker!
Akkurat, og derfor engasjerer jeg meg. Er ikke det bra ?
Link to comment
Share on other sites

Klippe, klippe.. og jeg mener at å bringe den inn i denne debatten er helt relevant så lenge man i Norge ikke håndhever de reglene som fins...
Da mener du helt sikkert at man skal la toskete oppførsel i enkeltsaker legge føringer i våpendebatten også. Mener du ikke det, er du mot likebehandling, dvs. et av de viktigste prinsippene vi har i en demokratisk rettsstat.
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner rekreasjonskjørerne, det jeg vil kalle "skuterfolket" som en gjeng som ofte har usedvanlig sterke meninger rundt lovligheten av sin hobby. Faktisk så sterke at de kan finne på å hyle over seg om menneskerettighetsbrudd. Det er min bestemte mening at de også er belemret med en større andel råtne epler enn andre hobbyer; Slike som kjører mens det første snøfnugget ennå henger i lufta, danner svære hyttebyer i områder man kan få skuterløyve - med det som eneste begrunnelse for hytta, suser frem og tilbake i et tresifret antall km/t på vei i 30-sone klokken halv fire natt til første juledag med det mest bråkete eksosanlegget de fant på nett, kjører i sirkler rundt onkel blå der han kommer på sin Yamaha Viking, kjører uten skilt så de kan dukke under høyspentmaster eller skog dersom helikopter mot formodning skulle komme, klipper bremseledninger på biler, og går til fysisk angrep på meningsmotstandere og oppsyn.

Det er også min bestemte mening at disse råtne eplene overfører sin mentalitet til sine barn, som tar den med seg både på snøskuter, moped i fjellet og firehjuling i trafikken. Det synes meg å være en økende ukultur, og jeg mener at å bringe den inn i denne debatten er helt relevant så lenge man i Norge ikke håndhever de reglene som fins, slik man greier i Sverige.

 

Så nei, jeg er ikke dolket i ryggen. Kanskje jeg heller skal få meg tre-fire ekstra sidemedlemsskap.

Vet du, jeg kjenner meg igjen i det du beskriver og her må miljøet skape en viss indre justis for hva som er gøy og morro uten å lage kvalme, og hva som bare er jævla dumt og ødeleggende.

Det er jo klinkende klart at dersom rike foreldrer kjøper et leketøy til ufordragelige drittunger og sender de ut for å leke i håp om at de overlever lenge nok til å ikke begynne med stoff, vil vi få slike fjotter i løypene. Er vel få ting som fyrer meg mer opp enn møkkaførerer som for det første ikke kan kjøre, og for det andre ikke skjønner ideen om at så lenge du ikke plager noe(n), kan du holde på til du svimer av. Alle bygder og hyttesamfunn har noen slike. Som oftest er det bedre å ikke eksludere slike drittunger men ta de inn i varmen og vise de hva som er greia med å kjøre på turer osv. Det er klart at snøscooterkjøring er dyrt så at det vil tiltrekke "upper-class" duster som ikke trenger å bry seg om noe fordi pappa betaler, det er 100% sikkert. Trikset er å forvandle disse relativt få til å bli skikkelig folk, ikke forby kjøring for alle andre fordi disse relativt få finnes.

Det enkleste vi kan gjøre er å se over til Sverige. De får dette til, da må vel vi også klare det. Få politikontroller i løypene og bøtlegg alle som kjører med annet enn orginale eksosanlegg, evt innfør støygrense.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner fremdeles ikke hva dette har med medlemmene i NJFF å gjøre?

Kan noen forklare meg at, og hvorfor, jeg har blitt dolket i ryggen?

 

Jeg jobber mange gratistimer for denne foreningen hver uke. I et lite utvalg, i en liten lokalforening, prøver jeg alt det jeg kan å legge forholdene til rette for alle som vil bli bedre til å skyte hagle. Dette gjør jeg fordi det engasjerer meg, og for at jeg synes det er greit å betale tilbake for å ha fått en hobby som er min største lidenskap.

I styret har vi vedtatt at vi skal gå imot utbygging av vindkraft om det kommer så langt. Uavhengig av konklusjonen av konsekvensutredningen. Kan ikke skjønne at vi skulle hatt en annen innstilling til mere motorisert ferdsel i utmark om det var spørsmålet.

 

Egentlig skulle trådstarters første inlegg vært rapportert, fordi overskriften urettmessig henger ut en organisasjon nærmest som forrædere pga. at de følger opp et landsmøtevedtak. Men jeg gidder ikke.

 

Trådstarter bør selv forstå at han bør endre tittelen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner fremdeles ikke hva dette har med medlemmene i NJFF å gjøre?

Kan noen forklare meg at, og hvorfor, jeg har blitt dolket i ryggen?

Hvordan og hvorfor finner du flere steder i denne tråden, så det finner jeg ingen grunn til å gjenta.

 

 

 

Jeg jobber mange gratistimer for denne foreningen hver uke. I et lite utvalg, i en liten lokalforening, prøver jeg alt det jeg kan å legge forholdene til rette for alle som vil bli bedre til å skyte hagle. Dette gjør jeg fordi det engasjerer meg, og for at jeg synes det er greit å betale tilbake for å ha fått en hobby som er min største lidenskap.

I styret har vi vedtatt at vi skal gå imot utbygging av vindkraft om det kommer så langt. Uavhengig av konklusjonen av konsekvensutredningen. Kan ikke skjønne at vi skulle hatt en annen innstilling til mere motorisert ferdsel i utmark om det var spørsmålet.

Flott at du står på frivillig og flott at du engasjerer deg for noe du brenner for. Det gjør jeg også. At jeg har en diametralt motsatt mening enn deg er imidlertid helt klart, men dog min fulle rett.

 

 

Egentlig skulle trådstarters første inlegg vært rapportert, fordi overskriften urettmessig henger ut en organisasjon nærmest som forrædere pga. at de følger opp et landsmøtevedtak. Men jeg gidder ikke.
Hvorfor gidder du ikke ? Trodde du var en engasjert person ut fra hva du selv skriver. Det er neppe for at du skjønner at grunnlaget er på gyngende grunn, eller ?

 

 

Trådstarter bør selv forstå at han bør endre tittelen.
Jeg bør ingenting bare fordi du mener det.
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner fremdeles ikke hva dette har med medlemmene i NJFF å gjøre?

Kan noen forklare meg at, og hvorfor, jeg har blitt dolket i ryggen?

 

Skal forsøke igjen, se forøvrig mine tidligere innlegg.

 

At NJFF skal ha en restriktiv holdning til motorferdsel i naturen er helt greit, det skulle bare mangle, men her går NJFF imot forslaget som gir kommunenen myndighet - innenfor nasjonale retningslinjer - å bestemme litt selv. De går til og med sammen med Naturvernforbundet i et opprop på vegne av alle medlemmene for å stanse lovforslaget, fra vg: Naturvernforbundet går nå i spissen for et opprør mot de foreslåtte endringene i loven om motorferdsel i utmark.

- Det er dramatisk om Stortinget går inn for dette. Da får vi fornøyelseskjøring i utmark. Dette er det veldig stort engasjement rundt i våre lokallag over hele landet, også i Finnmark, sier generalsekretær Maren Esmark i Naturvernforbundet til VG.

 

Jeg har forsøkt å finne styrets forankring i saken, men ser ikke at årsmøtevedtak i 2003(!) eller vedtak med tillegg fra 2007 åpner for opprop mot at kommunene skal tildelse myndighet. Snarere tvært i mot!

 

Forslaget som oppropet retter seg mot lyder slik:

Stortinget ber Regjeringen fremme sak om å tilpasse lov om motorferdsel i utmark slik at kommunene får økt myndighet – innenfor nasjonale retningslinjer – og der erfaringene fra forsøksprosjektet med økt lokalt selvstyre legges til grunn.

 

Så kan man jo diskutere om innholdet i oppropet er greit, men det som tente meg var vg's sak der man blir dratt inn som medlem for å gi vekt nok for å stoppe forslaget. Kan det tolkes på en annen måte??? Er et noe jeg ikke får med meg her??? Hjelp meg gjerne å forstå! Se VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nors ... d=10101493" target="_blank" target="_blank

 

Og jeg gjør også mine dugnadstimer med glede i lokallaget :D Men er ikke helt fornøyd med at NJFF styres mer og mer fra toppen og nedover, ikke andre veien. Og ja, jeg jobber med å gjøre noe med det og :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I helga var det et drap med skytevåpen. Siden det er et bevis på at skytevåpen kan misbrukes, skal man da forby slikt?

Alt kan misbrukes, alle lover og regler kan brytes, men skal det gå utover lovlydige mennesker i form av enda mer byrokrati og strengere regler?

Nesten all argumentasjon jeg ser her i mot scooterkjøring, kan benyttes mot en god del typer våpen.

Link to comment
Share on other sites

I helga var det et drap med skytevåpen. Siden det er et bevis på at skytevåpen kan misbrukes, skal man da forby slikt?

Alt kan misbrukes, alle lover og regler kan brytes, men skal det gå utover lovlydige mennesker i form av enda mer byrokrati og strengere regler?

Nesten all argumentasjon jeg ser her i mot scooterkjøring, kan benyttes mot en god del typer våpen.

Det er vel ingen som vil forby snøskutere her?

Du har heller ikke lov til å gå bevæpnet hvor du vil, og når du vil.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok at du synes det, vømmøl.

Det er du i din fulle rett til, og det repekterer jeg fullt ut.

 

Jeg synes fortsatt det er merkelig at NJFF mener de går inn for en oppmykning i og med at de skriver temmelig nøyaktig det samme som allerede er nedfelt i den foreldede forskriften til den enda mer foreldede loven.

Det er det tydeligvis flere enn jeg som synes i og med den strømmen med mailer som har ført til at NJFF har måttet komme med en slags forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vilk bare takke ElGringo for arrogant og nesevis opptreden. Din måte å kjempe for scooter liberalisering har motsatt effekt og det er jeg glad for!!

 

jaja, jeg vil nå heller si at El Gringo har vært saklig så det holder i denne tråden og at det er motstanderne som har gjort en dårlig figur. :mrgreen:

 

 

Så kan man jo diskutere om innholdet i oppropet er greit, men det som tente meg var vg's sak der man blir dratt inn som medlem for å gi vekt nok for å stoppe forslaget. Kan det tolkes på en annen måte??? Er et noe jeg ikke får med meg her??? Hjelp meg gjerne å forstå! Se VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nors" target="_blank ... d=10101493" target="_blank" target="_blank

 

Enig her, og jeg har vært i kontakt med mange som ble provosert av måten det ble lagt fram på. Blir "spennende" å se hvor mange utmeldinger som kommer i lokallaget jeg er aktiv i.... :?

 

 

NJFF har sendt ut pressemelding, da de tar uroen fra medlemmsmassen alvorlig

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE" target="_blank

Legger også merke til at det henvises ikke lenger til at Røde Kors støtter oppropet.

Link to comment
Share on other sites

Da mener du helt sikkert at man skal la toskete oppførsel i enkeltsaker legge føringer i våpendebatten også. Mener du ikke det, er du mot likebehandling, dvs. et av de viktigste prinsippene vi har i en demokratisk rettsstat.

 

Dersom den toskete oppførselen blant våpeneiere hadde samme omfang som hos skuterfolk hadde det blitt erklært unntakstilstand, og Forsvaret hadde blitt satt inn for å bekjempe det. Med resultat totalforbud.

Dessuten mener jeg man kommer fra to forskjellige retninger; -våpen kommer fra utgangspunkt i langvarig lovlighet og god moral, mens snøskuter kommer i nyere tid - brått og bøllete. Det må derfor være lov med litt forskjellsbehandling - godvilje, i våpendebatten, i håp om at den gode moralen vil fortsette.

-Slutt å tillegge meg meninger, jeg er i min fulle rett til å mene at likebehandling av ulikheter er galt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge tror du det ville tatt før våpenmiljøet var et slikt "villstyring-miljø" som skutermiljøet fremstilles som, dersom våpen ble innskrenket til ikkeno'?

 

Og hvorfor tror du ikke at skutermiljøet kan bli slik som våpenmiljøet er i dag dersom man får lover som oppleves av brukere som fornuftige og rimelige?

Link to comment
Share on other sites

Dessuten mener jeg man kommer fra to forskjellige retninger; -våpen kommer fra utgangspunkt i langvarig lovlighet og god moral, mens snøskuter kommer i nyere tid - brått og bøllete. Det må derfor være lov med litt forskjellsbehandling - godvilje, i våpendebatten, i håp om at den gode moralen vil fortsette. .
Våpen kommer fra utgangspunkt i langvarig lovlighet og god moral ? Nuvel...

Mener å huske at våpen i utgangspunktet var redskap til å drepe fienden med, men som i ettertid har blitt et redskap også for andre bruksområder, såkalt hobby.

Snøscooter startet som et arbeidsredskap, men har i ettertid blitt et fremkomstmiddel også for andre bruksområder, såkalt hobby.

 

 

Slutt å tillegge meg meninger, jeg er i min fulle rett til å mene at likebehandling av ulikheter er galt.
Jeg tillegger deg ikke en eneste mening. Det klarer du fint på egen hånd, men ikke forvent at jeg støtter de meningene. Jeg er i min fulle rett til å være fundamentalt uenig, og den retten har selvsagt også du.
Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge tror du det ville tatt før våpenmiljøet var et slikt "villstyring-miljø" som skutermiljøet fremstilles som, dersom våpen ble innskrenket til ikkeno'?

 

Og hvorfor tror du ikke at skutermiljøet kan bli slik som våpenmiljøet er i dag dersom man får lover som oppleves av brukere som fornuftige og rimelige?

Er snøscootermiljøet et villstyringmiljø? De fleste jeg kjenner som har snøscooter er familiefolk som reiser på fjellet for å fiske, de kjører etter lovlig merket løype og bryter neppe fler lover enn de bryter på veg til og fra jobben med stasjonsvognen sin.

Link to comment
Share on other sites

Dersom den toskete oppførselen blant våpeneiere hadde samme omfang som hos skuterfolk hadde det blitt erklært unntakstilstand, og Forsvaret hadde blitt satt inn for å bekjempe det. Med resultat totalforbud.

Dessuten mener jeg man kommer fra to forskjellige retninger; -våpen kommer fra utgangspunkt i langvarig lovlighet og god moral, mens snøskuter kommer i nyere tid - brått og bøllete. Det må derfor være lov med litt forskjellsbehandling - godvilje, i våpendebatten, i håp om at den gode moralen vil fortsette.

-Slutt å tillegge meg meninger, jeg er i min fulle rett til å mene at likebehandling av ulikheter er galt.

Du mener det er generelt dårlig moral blandt scootereiere og god moral blandt våpeneiere?

Jeg tror begge gruppene gjenspeiler samfunnet ellers. På godt og vondt.

Link to comment
Share on other sites

Derav gåseøyne og "fremstilles som". Det er de som roper høyest som blir hørt, og den demografiske gruppen du beskriver er vel nokså lavmælt utad. Det kommer gjerne med alder og modenhet.

 

Poenget mitt er iallefall at når man gjennom strenge lover fjerner den forholdsvis store gruppen som ikke synes fordelen veier opp for de juridiske hindrene, så sitter man igjen med en god del folk som er engasjerte, og ofte kan dette slå uheldig ut imagemessig. Særlig når det er "ungdommelige" aktiviteter med unge folk, der engasjement kan få prioritet foran ettertenksomhet når det debatteres. Har gått i just den fellen selv.

 

Høggern: Jeg er ikke enig i at det helt gjenspeiler snittet av Norge, reguleringene fungerer som filtre. Fornuftige filtre gir gode miljøer. Ufornuftige filtre gir dårlige miljøer. Veldig mye av det som dukker opp i avisene en hvilken som helst uke kan spores tilbake til dette.

Link to comment
Share on other sites

Fornuftige filtre gir gode miljøer. Ufornuftige filtre gir dårlige miljøer. Veldig mye av det som dukker opp i avisene en hvilken som helst uke kan spores tilbake til dette.

Du har veldig rett i dette.

Forbudslinja fører lett til dårlige miljøer, noe du selv påpeker.

Der kommunene har fått større selvråderett, dvs. i de såkalte forsøkskommunene, har miljøet vært glimrende, noe alle målinger og evalueringer viser. Kommunal selvråderett er altså et glimrende filter.

Link to comment
Share on other sites

Sendte mail til NJFF og sa de kunne ryke da de tok meg til inntekt for å gå for det lovforslaget om motorferdsel som ble levert av DN i 2007. Et forslag som var så ekstremt at man kunne glemme å bruke skismøring i fjellet fordi det forurenset for mye. Et forslag som så til de grader støttet tjukke karer med god inntekt fra det sentrale Østlandet og deres sterke behov for stillhet når de ferierte i periferien.

 

Det er ingen som er interessert i å ta vare på noe de ikke bruker, og de jeg kjenner av scooterkjørere er utrolig mye mer interessert i miljø- og naturvern enn de som ikke bruker naturen. Fordelen med scooter er at det er det kjøretøyet som ødelegger minst. Trykker sammen litt snø, thats it.

 

NJFF går inn her og sier at de synes Oslo skal bestemme hvordan vi skal bruke landet vårt. Hvordan noen kan mene at dette er noe man naturlig bør forstå er en sak NJFF støtter er meg en gåte.

Link to comment
Share on other sites

Takk, men for hva ?

Hva sier dette annet enn hva ekstremistene i Naturvernforbundet mener ?

De undersøkelsene de viser til er fabrikert svada fra ende til annen om man setter seg litt inn i sakene, men Naturvernforbundet er nok mer å stole på enn uavhengige organer som bl.a. NINA ?

Helt greit for meg at noen velger å tro.

Det er den enkeltes frihet å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det selvsagt opp til enhver å velge om man vil stole blindt på noe av det som er enklest å styre, manipulere og misbruke, nemlig statistikk.

Selv velger jeg å stole noe mer på undersøkelser fra uavhengige fagmiljøer og faktiske erfaringer.

 

Jeg kjenner spesifikt til en tidligere "undersøkelse" som "tilfeldigvis" ble utført rett før en tidligere korsvei i saken.

Der spurte de Oslos befolkning om hva de var mest opptatt av når de beveget seg ute i naturen, og der et av svaralternativene var fred og ro.

Konklusjonen da var at befolkningen ville ha fred og ro og ikke motorisert ferdsel eller annen lydforurensing rundt seg når de forlot byen for å besøke distriktet.

Ikke akkurat noen bombe at befolkningen vil det siden de har spurt befolkningen i Oslo.

Oslos befolkning vil altså at distriktene skal ligge der i fred og ro til det passer dem å komme på besøk, men befolkningen forøvrig ble ikke spurt.

Koselig.

Så m.a.o. får man de svarene man legger opp til.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det selvsagt opp til enhver å velge om man vil stole blindt på noe av det som er enklest å styre, manipulere og misbruke, nemlig statistikk.

Selv velger jeg å stole noe mer på undersøkelser fra uavhengige fagmiljøer og faktiske erfaringer.

 

Jeg kjenner spesifikt til en tidligere "undersøkelse" som "tilfeldigvis" ble utført rett før en tidligere korsvei i saken.

Der spurte de Oslos befolkning om hva de var mest opptatt av når de beveget seg ute i naturen, og der et av svaralternativene var fred og ro.

Konklusjonen da var at befolkningen ville ha fred og ro og ikke motorisert ferdsel eller annen lydforurensing rundt seg når de forlot byen for å besøke distriktet.

Ikke akkurat noen bombe at befolkningen vil det siden de har spurt befolkningen i Oslo.

Oslos befolkning vil altså at distriktene skal ligge der i fred og ro til det passer dem å komme på besøk, men befolkningen forøvrig ble ikke spurt.

Koselig.

Så m.a.o. får man de svarene man legger opp til.

Hehe, den undersøkelsen husker jeg godt. Har du noe link til hvor den finnes nå? Hadde vært morro å grave den fram nå og da. Personlig så tror jeg at det var her saken snudde 180 grader for mange. Jeg mener å huske at det var NINA som bestilte denne undersøkelsen, og etter dette åpenbare misbruket av statistikk så veldig mange(tror jeg) hvor utrolig urimelig denne saken begynte å bli. Det blir som å spørre befolkningen i Finnmark:

Når du drar på "hytte" ferie til Tjøme, hva foretrekker du?

a)Fred og ro i Tønsbergfjorden?

b)At pappagutter kjører på kryss og tvers med den nye Goldfish'en? de har kjøpt?

 

Jeg liker generelt å tenke som så at når jeg kommer på besøk hvor enn jeg drar, må jeg oppføre meg og ta til takke med det jeg får. Hvis dette ikke er godt nok for meg, blir jeg hjemme i sofaen. Enkelt!

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke NINA som bestilte den undersøkelsen.

Mener å huske at det enten var Direktoratet for Naturforvaltning eller Miljødepartementet.

 

Her er imidlertid en presentasjon der det refereres til en undersøkelse Transportøkonomisk Institutt gjorde etter oppdrag fra DN og som ble fremført av statssekretær i MD, Heidi Sørensen på "stillhetskonferansen 2009".

Noen som ser sammenhengen mellom oppdragsgiver og fremfører :lol:

Her fremgår det at de har spurt utlendinger om hva de legger vekt på ved besøk i vinternorge.

Lengre ned nevnes forøvrig noe av innholdet i den undersøkelsen jeg refererte til, men det fremgår naturligvis ikke at det var Oslos befolkning som hadde blitt spurt.

 

Edit:

Jeg fant en artikkel der det også refereres til den nevnte undersøkelsen, og der man i tillegg har spurt om man vil ha fri ferdsel med snøscootere. http://www.an.no/nyheter/article4278435.ece

Det er det neppe mange som vil, heller ikke undertegnede,, men det er et godt eksempel på hvordan noen velger å stille spørsmål for å konstruere en problemstilling og en konflikt.

 

Statistikk er gode greier.

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg er styremedlem, vet jeg ikke så mye jeg heller.

Sist jeg sjekket mangelen på aktivitet og hjemmeside, fikk jeg greie på at formannen er travelt opptatt med skigåing og slike utskeielser.

Ja, det går faktisk an å gå på ski selv om man kjører bensinrein.

Link to comment
Share on other sites

Det er som kjent valg iår. Noen politikere er ute og prøver å fiske stemmene til folk som vil belaste utmarka med motorisert ferdsel.

Forslagene om å legge besluttninger på lokalt kommune nivå virker demokratiske, men forsøk og praksis har vist at trafikken lovlig og ulovlig vil øke, samme med antall snøskutere. Dette er irreversibelt om det slippes løs.

Enkelte folk og kommuner som tror liberalisering av skuter kjøring bare blir for "innenbygds", tror meget feil. Generasjoner av nye førere står i startblokka.

NJJF har heldigvis kloke hoder som forsvarer våre interesser; Reduksjon ikke økning av motorisert ferdsel!

Link to comment
Share on other sites

Edit:

Jeg fant en artikkel der det også refereres til den nevnte undersøkelsen, og der man i tillegg har spurt om man vil ha fri ferdsel med snøscootere. http://www.an.no/nyheter/article4278435.ece" target="_blank

Det er det neppe mange som vil, heller ikke undertegnede,, men det er et godt eksempel på hvordan noen velger å stille spørsmål for å konstruere en problemstilling og en konflikt.

 

Statistikk er gode greier.

 

Det var den undersøkelsen jeg tenkte på. Total misbruk av statistikk :evil:

 

– I et stille vinterlandskap er det en menneskerett å bli spart for støyen fra motorisert ferdsel, sier styreleder Øystein Dahle i Friluftslivets fellesorganisasjon (FRIFO) i en kommentar til undersøkelsen, som Synovate har gjort for FRIFO og Direktoratet for naturforvaltning.
Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hva som har skjedd med naturogmotor? Ser nettsidene ikke fungerer lengre.

 

............

Selv om jeg er styremedlem, vet jeg ikke så mye jeg heller.

Nå synes jeg virkelig det begynner å lukte dritt av den overskriften!

 

Hva synes moderatorene? Er det dette kammeret skal brukes til? Et styremedlem i en motorklubb som rakker ned på NJFF og fremstiller dem som forrædere, fordi de ikke kneler for bensingutta?

Link to comment
Share on other sites

@ vømmøl:

Er du kun medlem av en skyteklubb og uttaler deg aldri om noe annet ?

Nå synes jeg du skyter deg selv i foten i mangel på saklige argumenter.

Husk at du, ifølge din egen retorikk, ikke kan uttale deg om noe annet enn skyting her inne.

 

Om du har vært litt observant, har du sett linken i signaturen min forlengst.

 

PS ! Forøvrig er jeg mangerårig medlem i NJFF også, så kanskje jeg kan få lov til å uttale meg likevel ?

Link to comment
Share on other sites

Dette er hva som står skrevet i oppropet som har kommet ut fra NJFF, FRIFO, DNT, Naturvernforbundet og Norskog:

 

"Et stort flertall i befolkningen ønsker fortsatt et restriktivt regelverk Organisasjonene er enig i dette, rekreasjonskjøring må være forbudt. Innenfor denne rammen må nødvendig transport, næringsutøvelse og øvelse for redningstjeneste være tillatt. Hensynet til nødvendig nærings- og nyttekjøring må ivaretas. Det må være rom for et eget regelverk i Nord-Troms og Finnmark.

Kommunene bør i tråd med sine planer fortsatt behandle dispensasjonssøknader innenfor definerte forutsetninger. Dispensasjoner i tråd med kommunale planer kan eksempelvis omhandle fornøyelseskjøring på bane, turisme, aktiviteter for bevegelseshemmede etc. Det kan også innebære nye dispensasjonsformål, som kjøring på ubrøytede skogsbilveier og faste løyper til hyttefelt. Slike dispensasjoner må være areal- og tidsbegrenset, og aktuelle forutsetninger må være hensyn til friluftsliv, andre næringer, vilt og naturmiljø.

Organisasjonene ser positivt på at plan- og bygningsloven brukes som verktøy for å regulere lovlig motorisert ferdsel. Dette vil også bidra til at kommunene innhenter nødvendig kunnskap om biologisk mangfold, sårbare områder, viktige friluftsområder osv. som kan gi en bedre forvaltning av motorferdsel i utmark, og dermed redusere konfliktnivået. Kommunen har også en plikt etter helseloven å utrede effekter av tiltak på befolkningens helse."

 

Jeg skjønner fortsatt ikke på hvilken måte dette er en dolkning i ryggen til medlemmene?????

Link to comment
Share on other sites

Joda, har sett signaturen, men syntes det ble enda værre når du er styremedlem.

Det er dessuten forskjell på å uttale seg og ha sterke meninger, og det å bakvaske og komme med usannheter om sine "politiske motstandere"

 

Tror ikke denne tråden har mere å gi meg, men dere får nå holde på med å sutre og synes synd på dere selv på grunn av den strenge reguleringen av motorferdsel i utmark. Jeg for min del synes den regelen er en av de beste vi har.

Link to comment
Share on other sites

sakset fra fb:

Medlemsbløff!

Paraplyorganisasjonen Frifo hevder at det er 750000 medlemskap bak oppropet om motorferdsel, jeg stusser mildt sagt litt over disse tallene. NJFF 120000medl. Norges naturvernforbund 20000medl.Den norske turistforening 240000 og Norskog 240medl. Det blir tilsammen 380240 ikke 750000. Hær har altså Frifo jukset med tallene, ikke mindre enn 369760 for mange stemmer i oppropet. Stemmer de medlems tallene jeg har funne på nettet er dette graverende.

 

:forvirra: jaha, har de jugd på seg 370000 medlemmer ekstra her eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan virkelig ikke skjønne hvordan dette kan være dolking av medlemmer i ryggen, når denne holdningen til motorisert ferdsel i utmark er nedfelt i verdigrunnlaget til NJFF.

 

Hvis du hadde tatt deg brya til å sette deg inn i hva NJFF står for, så ville du skjønt at dette ikke er noen som helst form for dolking.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal "våre" interesser automatisk ekskludere andres? Hva gjør at friluftsliv, skigåing, alpint og denslags er så mye mer høyverdig enn motorsport i ulike fasonger?

 

Jeg bare spør.

 

Dette handler ikke om å favorisere den ene aktiviteten, eller hobbien fremfor en annen. Det er ikke mer høyverdig å stå og fiske ved en elv, enn å sitte på en skuter, for eksempel. Det handler om å beskytte naturmiljøet.

 

Fra : http://www.lundogco.no/Documents/Tilr%C3%A5dning_til_MD_om_ny_motorferdsellov_-_pdf_-_for_nett.%5B1%5D.pdf

 

Dagens lov om motorisert ferdsel i utmark er en klar miljølov. Dette innebærer at formålet og hensynet til miljø, friluftsliv og verdien av urørt natur, veier så tungt at motorferdsel i utmark og vassdrag i utgangspunktet er forbudt. Med bakgrunn i at det finnes en rekke anerkjente nytteformål som det ut fra et samfunnsmessig helhetssyn ikke vil være rimelig å hindre av miljø- og friluftslivshensyn, tar loven som utgangspunkt at motorferdsel i utmark og vassdrag bare skal kunne finne sted i samsvar med lovens bestemmelser eller bestemmelser i forskrift eller vedtak med hjemmel i loven.

En viktig bakgrunn for at det er nødvendig med regulering av motorferdsel i utmark av hensyn til friluftslivet skyldes asymmetrien i forholdet mellom motorisert ferdsel og friluftsliv: Motorisert ferdsel kan være til sjenanse for det allmenne friluftslivet, mens det allmenne friluftslivet sjelden fører med seg ulemper for brukere av snøskutere og barmarkskjøretøyer. Videre skyldes behovet for regulering av motorferdsel at naturområder preget av fred og ro i mange sammenhenger ikke bare er et knapt gode, men også et såkalt ”posisjonelt gode”, det vil si et gode der det oppstår knapphet ved utstrakt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...