Jump to content

NJFF dolker medlemmene i ryggen nok en gang


El Gringo

Recommended Posts

Tråden handler om hva NJFF har uttalt seg om - men etter startinnlegget å dømme, mener mange at NJFF har prøvd å overgå Gjørv-kommisjonen, ved å gå inn for å ødelegge samtlige snøskutere i Norge, uten erstatning. Kanskje en ide å lese litt i uttalelsen?

Et stort flertall i befolkningen ønsker fortsatt et restriktivt regelverk Organisasjonene er enig i dette, rekreasjonskjøring må være forbudt. Innenfor denne rammen må nødvendig transport, næringsutøvelse og øvelse for redningstjeneste være tillatt. Hensynet til nødvendig nærings- og nyttekjøring må ivaretas. Det må være rom for et eget regelverk i Nord-Troms og Finnmark.- - -

Mer hensyn til transportbehov i næring

Organisasjonene mener det er viktig at regelverket tar tilstrekkelig hensyn til landbrukets allsidige behov for nødvendig motorisert ferdsel i utmark og må ikke være en flaskehals for en bærekraftig bruk av utmarka som næringsgrunnlag på landbrukseiendommer med aktivt jordbruk, skogbruk, eller naturbasert reiseliv

Regelverket må hjemle nødvendig kjøring i landbruket, både innen såkalt tradisjonell drift og ved allsidig, næringsmessig utnyttelse av utmarksressursene på det enkelte gårdsbruk.

Ved næringsmessig utnyttelse av utmarksressursene på det enkelte gårdsbruk må regelverket hjemle bl.a. -- - - -utttransport av jegere, fiskere og andre typer reiselivskunder med utstyr, der transporten ikke er formålet med reiselivspakken.

Hva er det med dette som skuter-tilhengerne mener er i strid med NJFFs formål? Som andre har nevnt - NJFF er ingen motor-organisasjon!
Ingenting som tar skade om du mister halvautoen din heller
Det er en STOR forskjell på f.eks. Gjørv kommisjonens forslag om å forby sjølladervåpen, og å fortsette en restriktiv politikk for motorferdsel i utmark. Våre halvautorifler, pistoler og hagler er kjøpt for å brukes til et lovlig formål. "Lov om motorferdsel i utmark" kom i 1977. Alle som har anskaffet seg "skeinelause kjøyregreier", egnet til utmarkskjøring, etter den tid, har vært klar over at disse remediene ikke kunne brukes lovlig til rekreasjonskjøring i utmark i Norge.
Og er det virkelig god trim å kjøre snøscooter??
Kan ikke du gjøre dette? Jeg mener, dette krever jo INGEN fysisk anstrengelse...
Snøskuter, brukt til motorsport, er idrettsredskap - på samme måte som luftgevær, diskoser og fotballer. Motorsport drives på spesielle arenaer, ikke i utmark. Motorsportutøvere har fordel av å drive allsidig fysisk grunntrening - men det har ingenting med motorferdsel i utmark å gjøre.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 378
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alle som har anskaffet seg "skeinelause kjøyregreier", egnet til utmarkskjøring, etter den tid, har vært klar over at disse remediene ikke kunne brukes lovlig til rekreasjonskjøring i utmark i Norge.

Merk at de fleste også bruker løypetrasèene til å kjøre over til Sverige hvor dette er tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som er imot at det skal bli åpnet i små avgrensede områder men en generell oppmykning av dagens loverk ser jeg ingen grunn til.

Kjære vene. Det er jo akkurat det saken handler om. I dag er pr def motorisert ferdsel i utmark forbudt. All kjøring skjer untaksvis, selv oppe i våre to nordligste fylker.

Saken dreier seg om at kommunene selv skal få lov til å bestemme hvor og evt om det skal opprettes snøscooter traséer. Hvis ingen i kommuenen ønsker dette eller det ikke kan forsvares pga hensynet til viltet osv, blir det ikke opprettet traséer.

 

Nå tråkker jeg nok mange på føttene her, men det er nok et faktum at mange her inne tilhører nikkersadelen som liker å dra Norge(og verden) rundt for jakt og kos. Jeg sitter da med en liten følelse av at det er de samme menneskene som ønsker å dra på en eller annen fjelltopp på skiene sine og som blir forbanna fordi de treffer et "hardt" snøscooterspor. Tar jeg feil?

 

Det mange av dere ikke tenker på er at mens dere synes det er kjempefint å dra på tur til andre steder for å bestige fjelltopper på ski(og jakte å kose dere), bor det andre folk rundt omkring i bygdene året rundt. Dere er i deres bakgård og forlanger at de skal "oppføre" seg mens dere er der, eller egentlig ikke bare mens dere er der, før dere kommer dit også fordi de lager så harde spor. Blir dere ikke flau over dere selv?

 

Jeg kommer fra en veldig liten bygd selv og den er såpass langt pokker i vold at det er få som kommer dit å forteller de lokale hvordan de vil ha det når de kommer på besøk, men noen har det vært. Særlig morsomt var det når en hytteeier kom fra sør og klagde til nabobonden vår fordi han hadde bjellesau som gikk utenfor hytta hans(på vår eiendom) og bråkte så jævlig. Han hadde stresset skikkelig mye før han kom på ferie og ønsket ro og fred og alt det der. Det verste av alt er at dersom denne hytteturisten hadde oppført seg passe høflig og kanskje tatt med en flaske vin eller noe så hadde det sikkert ordnet seg, men neida. Audiensen varte ikke veldig lenge for å si det sånn.

 

Dette tror jeg dessverre er sakens kjerne i Norge i dag angående snøscooter. Folk utenfra ønsker å fortelle de lokale hva som er best basert på hva de selv ønsker, nemlig et fristed for seg selv når de trenger det.

Mange andre argumenter har blitt satt ut som grunner til hvorfor snøscooter er den stor stygge ulven i vinternorge:

  • Forurensing

Blitt tilbakevist gang på gang. Tallens taler er krystallklar på dette.

  • Støy

Blitt tilbakevist mange ganger. Støy på snøscooter i dag er ikke noe problem. Mye av grunnen til dette er at i USA og Canada er de blitt så strenge på dette, at alle produsenter har tatt dette på alvor for lenge siden. De har ikke noe valg rett og slett. Håndheving av ulovlig effektanlegg er enkelt å gjennomføre og er heller ikke tillatt i mange løypeanlegg i Sverige.

  • Plager viltet

Dette har også blitt tilbakevist fra offesielle hold. Dyrene driter i snøscooter kort og godt(ellers hadde vel ikke jakt fra snøscooter hold særlig vann?).

  • Ulovlig jakt

Ja det er jo nettopp det, ulovlig. Jakt fra bil er også ulovlig og problemet er vel minimalt må vi vel si?

Link to comment
Share on other sites

- og svenske skiturister bruker vei - bane eller fly for å komme til Norge, der de (forhåpentligvis) kan få gå i utmark, uten å høre gneldret fra snøskutere.

Svenske skiturister er vel som skiturister generelt. De må gå på ski alle andre steder enn der de selv bor. Hva er grunnen til det mon tro? Kan det være fordi de ikke kommer seg lengre enn noen timers marsj fra nærmeste parkering og egentlig ikke aner hva som er lengre borte enn over første kvikklunsj stopp? Jeg tror det. Når alt areal med 2 timers radius er dekket må de dra andre steder. At de ikke har fått med seg 99% av vidda/skauen der de selv bor skjønner de ikke engang tror jeg. Sett deg på setet og kjør oppover løypene hvor som helst i Finnmark. Legg merke til hvor skibarrieren starter. Kjør 10 min til og du ser garantert ikke en skigåer, men bevares hvor mye plass de likevel krever.

 

Det er vel få som kjenner terrenget så godt som snøscooterkjørere som har vært høyt og lavt, som vet hva som beveger seg her og der, særlig om vedkommende er jeger i tillegg og liker å se etter sånt.

 

Å kjøre snøscooter er så mye mer enn å bare dure hit og dit. Klart i en periode så gjør man det også og farter hele tiden og bevares så mye man ser og lærer på det. Å kjøre turer med familien langt pokker i vold, bo i lavvu, isfiske litt og rulle rundt et bål med litt tørrkjøtt og kanskje en pils mens man lyger og skryter er også noe som hører til. Kjører man snøscooter, må man også takle det naturen byr på, også om hun byr deg opp til dans med vind, snø og kulde. En snøscooterfører må kunne takle dette også. Klart noen gjør ikke det, synd det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er så jævla lat at man må kjøre snøscooter atv osv, kan man like godt være hjemme.

Denne uttalelsen din her provoserer meg noe helt j#%&¤ :twisted:

Jeg vil kalle deg en stoooor egoist :!:

Hva med de som har en form for handikap som da blir ekskludert i å delta i diverse friluftsaktiviteter. Jeg er en av de og reiser faktisk til fjells neste uke for å fiske og oppleve fjellets herligheter. Der jeg drar er det isfiskeløyper som tillater at også de som ikke har ben som bærer, kan nyte fjellet.

Dette vil altså du frarøve meg :twisted:

Hadde jeg hatt deg face to face skulle jeg servert deg det jeg har sensurert vekk på opent nett :!:

Link to comment
Share on other sites

Min største hobby og desidert viktigste rekreasjon er friluftsliv. Friluftsliv i mange varianter. Jakt, fiske, turer i fjellet, padling osv.. Felles for alle er at de foregår i stillhet. Stillheten er en viktig del av naturopplevelsen. For min egen del vil jeg si at jo større grad av villmark og urørt natur, jo større naturopplevelse for meg.

 

En scooter som raser gjennom fjelllandskapet eller en ATV eller terrengkjøretøy som kjører forbi fiskevannet, har ødelagt hele opplevelsen for meg. Det er meg.

 

Ta feks Oslofjorden sommerstid. Er det noe særlig naturopplevelse igjen der? Du kan gå tørrskodd over fjorden omtrent. Det er lyd fra motorer, fyll og skrål hvor enn du snur deg. Nå sier ikke jeg at det blir slik, eller at noen ønsker det skal være slik. Men JEG ønsker at naturen jeg kjenner skal være så langt som mulig vekk fra Oslofjorden midtsommers som overhodet mulig. Motorlyd hører ikke hjemme i naturen, punktum!!

 

Noe helt annet er å etablere scooter traseer i nærhet av bebyggelse og i relativt lite omfang. Det forstyrrer svært lite.

 

Scooter i fjellet er noe ordentlig drit og jeg håper politiet intensiverer kontrollen og tar idiotene!!

 

Vil du oppleve natur så opplev den uten kjøretøy som ødelegger naturopplevelsen for andre. Vil du kjøre scooter, gjør det et sted hvor det allerede er forstyrende elementer som veier, hus og alpinanlegg.

Link to comment
Share on other sites

- og svenske skiturister bruker vei - bane eller fly for å komme til Norge, der de (forhåpentligvis) kan få gå i utmark, uten å høre gneldret fra snøskutere.

Feil, svenske skifolk går i områdene hjemme hvor det ikke er tillatt med motorferdsel. Samt at søta bror har en heeeeeelt annen holdning til snøscootere en hatelandet Norge har.

 

Denne tråden representerer således nordmenn på en særdeles god måte. Vi skal helst dra frem alt det negative ved ting, er vi på ferie på Kreta er det ikke maten eller folkene vi snakker om når vi kommer hjem men om den harde senga på det skitne hotellet med det for lille bassenget.

Det vi selv ikke liker skal forbys, omså med juridisk bistand.

 

Jeg blir mektig provosert av dere som har denne holdninga at skog og fjell er kun til for skigåere som om dere EIER det satans fjellet.

Den elitistiske holdninga er så patetisk at jeg har store problemer med å holde meg saklig i diskusjoner med slike folk og tyr ofte til personangrep i diskusjoner med de. Det skal jeg dog ikke ty til her, men jeg har god lyst...

 

 

edit: vil legge til at jeg og nyter skiturer, men jeg har ihvertfall skjønt at kloden er så overbefolka at å finne et uberørt område er bare å glemme. Om jeg vil ha det stilt går jeg på ski der jeg er sikker på å finne minst mulig folk. Scooter eller ikke. Nå bråker forsåvidt hunder også, la oss kvitte oss med disse og. :evil:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Smaug:

Du sier det vi andre på bygda tenker!! Takk for en god oppsummering.

Har ofte fleipet med at om noen hadde meldt om utmarkskjøring i stedet for skyting på Utøya hadde helikopteret fra politiet kommet ASAP... :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Vi ønsker løyper til "søndagsturer", og et mer lettvint lovverk om vi ønsker å kjøre inn ved, mat eller byggematerialer til hytta.

Slik det er nå føler jeg meg som en kjeltring og titter opp på himmelen bare ungene tar noen runder på jordet med min gamle slitne Tundra...

Link to comment
Share on other sites

Dette leser jeg som ren egoisme.
Javell? Utdyp er du snill.

 

Fjellet kommer ikke til deg, man må bestige det selv. Det jeg skriver er selvfølgelig litt overdrevent, trudde du skjønte det. Men synes tanken om at man bare kan kjøre hvor man vil i naturen, blir litt respektløst. Naturen er en vill og farlig plass, og det er den uansett hvordan man ferdes. Den tanken om at respekten for naturen faller litt bort når man kjører f. eks. snøscooter er skummel og det blir plutselig så enkelt å komme seg opp på de store fjelltoppene, på hytta langt inne i fjellheimen o.l. Det skal være litt slitsomt å ferdes ut i naturen. Selvfølgelig er det greit at det åpnes for kjøring i små avgrensede områder, men hva skjer så? Plutselig blir det for lite og til slutt blir det texas i hele fjellheimen, er det dette vi ønsker? Det er jo det som er det virkelig spesielle med Norge, naturen.

Link to comment
Share on other sites

Dette leser jeg som ren egoisme.
*snip*

Det skal være litt slitsomt å ferdes ut i naturen. *snip* Det er jo det som er det virkelig spesielle med Norge, naturen.

Så du skal være tonesettende for hvordan naturen skal oppleves? Har det noensinne slått deg at det finnes faktisk folk med andre preferanser enn akkurat deg? Som jeg skrev tidligere er dette en særnorsk tankegang, man er alfa og omega samtidig og alt kretser rundt en selv.

Og det spesielle med den norske naturen, den er til tider utilgjengelig for den jevne nordmann. Det kreves toppturutstyr og personlige egenskaper som de færreste av oss innehar. Her kommer vi oss til med scootere om vi hadde hatt lov...

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir mektig provosert av dere som har denne holdninga at skog og fjell er kun til for skigåere som om dere EIER det satans fjellet.

Den elitistiske holdninga er så patetisk at jeg har store problemer med å holde meg saklig i diskusjoner med slike folk og tyr ofte til personangrep i diskusjoner med de. Det skal jeg dog ikke ty til her, men jeg har god lyst...

 

Og jeg blir mektig provosert av dere som har denne holdninga atcskog og fjell er til for å kjøre motorkjøretøy i. Akkurat som man skulle tro at dere eide hele satans fjellet.

 

Jeg har ingen lyst til å gå til personangrep. Jeg er bare veldig uenig med deg. Vi får la demokratiet vinne. Og jeg tror jeg har flere med meg en det du har! Lev med det!!

Link to comment
Share on other sites

Så du skal være tonesettende for hvordan naturen skal oppleves? Har det noensinne slått deg at det finnes faktisk folk med andre preferanser enn akkurat deg? Som jeg skrev tidligere er dette en særnorsk tankegang, man er alfa og omega samtidig og alt kretser rundt en selv.

Og det spesielle med den norske naturen, den er til tider utilgjengelig for den jevne nordmann. Det kreves toppturutstyr og personlige egenskaper som de færreste av oss innehar. Her kommer vi oss til med scootere om vi hadde hatt lov...

 

Nei, flertallet skal være toneangivende. Og foreløpig har flertallet bestemt at det skal være ulovlig. Hvis du vil overbevise folk om det motsatte hadde jeg valgt en annen strategi enn å gå til angrep!

Link to comment
Share on other sites

Opprop om motorisert ferdsel så helt greit ut.

 

Mange unntak her, blandt annet for nærings og nyttekjøring.

 

Støtte fra Norges Naturvernforbund,

Norges Jeger- og fiskerforbund,

Den Norske turistforening,

Friluftslivets fellesorganisasjon (FRIFO)

og Norskog.

 

Ingen problemer med dette.

Stå på NJFF.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er så jævla lat at man må kjøre snøscooter atv osv, kan man like godt være hjemme.
Denne uttalelsen din her provoserer meg noe helt j#%&¤ :twisted:

Jeg vil kalle deg en stoooor egoist :!:

Hva med de som har en form for handikap som da blir ekskludert i å delta i diverse friluftsaktiviteter. Jeg er en av de og reiser faktisk til fjells neste uke for å fiske og oppleve fjellets herligheter. Der jeg drar er det isfiskeløyper som tillater at også de som ikke har ben som bærer, kan nyte fjellet.

Dette vil altså du frarøve meg :twisted:

Hadde jeg hatt deg face to face skulle jeg servert deg det jeg har sensurert vekk på opent nett :!:

Jeg skrev lat i form av og ikke orke noe, men kunne, hvordan forbinder du det med et handikap? Det er jo en selvfølge at folk med handikap må få lov til å bruke de midlene som er tilgjengelig og nødvendig for å nyte sin hobby om så det krever scooter, stridsvogn, jagerfly, helikopter eller sjøfly, uansett hvilken hobby. Jeg beklager på det sterkeste at du følte det truffet, det var overhodet ikke det som lå bak tanken i innlegget. Lykke til på turen !

Link to comment
Share on other sites

Opprop om motorisert ferdsel så helt greit ut.

Mange unntak her, blandt annet for nærings og nyttekjøring.

Støtte fra Norges Naturvernforbund, Norges Jeger- og fiskerforbund, Den Norske turistforening, Friluftslivets fellesorganisasjon (FRIFO) og Norskog.

Ingen problemer med dette.

Stå på NJFF.

Helt enig! De som er uenig start deres eget opprop. Tipper det avslører ganske mye om hva flertallet mener.

Link to comment
Share on other sites

Aarvak, så det du sier er at hele Norges 385186 km2 skal være reservert skiløpere om vinteren. Dere vil ha alt selv og vil ikke dele med noen...

Jeg kan ikke forstå at det ikke skal være mulig for kommunene selv og feks designere ett område som lovlig for skuterkjøring. og vil en skiløper absolutt inn i det området så får dem tolerere en snøskuter. Eller evt benytte seg av et område uten skuterløyper. Og kommunene vil nok aldri gi skuterene størsteparten av tilgjengelig areal så skiløpere vil alltid ha masse plass.

Men erfaringsmessig er ikke det nok for dem. De vil ha alt....

Innlegget mitt er satt litt på spissen ja, men hvis det var det du fikk ut av innlegget mitt tror jeg du må lese det på nytt, gjerne med forstørrelsesglass...
Link to comment
Share on other sites

Javell? Utdyp er du snill.

 

Fjellet kommer ikke til deg, man må bestige det selv. Det jeg skriver er selvfølgelig litt overdrevent, trudde du skjønte det. Men synes tanken om at man bare kan kjøre hvor man vil i naturen, blir litt respektløst. Naturen er en vill og farlig plass, og det er den uansett hvordan man ferdes. Den tanken om at respekten for naturen faller litt bort når man kjører f. eks. snøscooter er skummel og det blir plutselig så enkelt å komme seg opp på de store fjelltoppene, på hytta langt inne i fjellheimen o.l. Det skal være litt slitsomt å ferdes ut i naturen. Selvfølgelig er det greit at det åpnes for kjøring i små avgrensede områder, men hva skjer så? Plutselig blir det for lite og til slutt blir det texas i hele fjellheimen, er det dette vi ønsker? Det er jo det som er det virkelig spesielle med Norge, naturen.

 

Utdypinga ligger i det du skrev, de fleste som leser det ser det. Var ikke så lett å skjønne at du overdrev ut fra det du skrev.

 

Skal det være slitsomt å ferdes i naturen?, hva med de som har fysiske begrensninger?

 

Kjøring i små avgrensede områder?, hvorfor må skigåere ha enorme områder mens skutere skal ha småområder?

 

Texas i fjellheimen er så langt fra det det er snakk om at å diskutere det er ingen vits.

 

Kjører ikke skuter selv så dette vil ha null innvirkning på meg men vil at de som driver med det skal få drive med det, enkelt og greit, la folk få ha forskjellige interesser og drive med det uten at det skal gjøres ulovlig i hytt å pine fordi "noen" ikke liker det.

Link to comment
Share on other sites

Så ditt ønske om mestringsfølelse er grunn nok til å forby snøscooterkjøring? Seriøst?
Mestringsfølese og opplevelser er vel i bunn og grunn hvorfor man går på jakt, fiske og tur, og hvis den blir ødelagt ser jeg liten grunn til å fortsette...

 

Men hvor skrev jeg noe om å forby scooterkjøring??? Og hvor i all verden skrev jeg pga min mestringsfølelse?? Greit med egne løyper, men ikke midt opp det høyeste jævla fjellet!!

Link to comment
Share on other sites

Javell? Utdyp er du snill.

Fjellet kommer ikke til deg, man må bestige det selv. Det jeg skriver er selvfølgelig litt overdrevent, trudde du skjønte det. Men synes tanken om at man bare kan kjøre hvor man vil i naturen, blir litt respektløst. Naturen er en vill og farlig plass, og det er den uansett hvordan man ferdes. Den tanken om at respekten for naturen faller litt bort når man kjører f. eks. snøscooter er skummel og det blir plutselig så enkelt å komme seg opp på de store fjelltoppene, på hytta langt inne i fjellheimen o.l. Det skal være litt slitsomt å ferdes ut i naturen. Selvfølgelig er det greit at det åpnes for kjøring i små avgrensede områder, men hva skjer så? Plutselig blir det for lite og til slutt blir det texas i hele fjellheimen, er det dette vi ønsker? Det er jo det som er det virkelig spesielle med Norge, naturen.

Utdypinga ligger i det du skrev, de fleste som leser det ser det. Var ikke så lett å skjønne at du overdrev ut fra det du skrev.

Skal det være slitsomt å ferdes i naturen?, hva med de som har fysiske begrensninger?

Kjøring i små avgrensede områder?, hvorfor må skigåere ha enorme områder mens skutere skal ha småområder?

Texas i fjellheimen er så langt fra det det er snakk om at å diskutere det er ingen vits.

Kjører ikke skuter selv så dette vil ha null innvirkning på meg men vil at de som driver med det skal få drive med det, enkelt og greit, la folk få ha forskjellige interesser og drive med det uten at det skal gjøres ulovlig i hytt å pine fordi "noen" ikke liker det.

Les mitt innlegg angående bbdg, selvfølgelig skal handikappede bruke de midlene som er nødvendig for deres hobby. Synes de med den sunneste interessen bør gå i første rekke, altså turmenneskene, derfor små avgrensede områder for scooterkjørere (vær så snill og ikke gå helt bananas for denne setningen...). Texas i fjellheimen er et tidsspørsmål, hvertfall hvis de som kjører scooter fikk bestemme. De "noen" du peker til er gaaaanske mange. Er veldig mange flere som er mot scooterkjøring enn for! heldigvis...
Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er på bærtur nå men er scotermotsdandere også motstander av motoriserte elgtrekkere,motorbåter,hogstmaskiner,agregater ved hytta,motoriserte isborr osv osv ? eller er det greit ? også må jeg tilegge at en del her er utrolig uheldige som har scotere rundt seg på alle kanter fra lavland til høye fjelltopper. Jeg bor i en scoter kommune og nesten all kjøring foregår i lovlige former, det finnes sikkert unntak men sånn er det med alt. Noen sorte får ødelegger for alle. Ellers så kan jeg gå på ski til krampa tar meg uten å værken se eller høre scoter. Jeg mener forøvrig at det er plass til alle om man legger godviljen til. Og hvor får enkelte det ifra at det blir vill vest og cowboy fakter om man oppretter noen få trasseer ? .

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er på bærtur nå men er scotermotsdandere også motstander av motoriserte elgtrekkere,motorbåter,hogstmaskiner,agregater ved hytta,motoriserte isborr osv osv ? eller er det greit ? også må jeg tilegge at en del her er utrolig uheldige som har scotere rundt seg på alle kanter fra lavland til høye fjelltopper. Jeg bor i en scoter kommune og nesten all kjøring foregår i lovlige former, det finnes sikkert unntak men sånn er det med alt. Noen sorte får ødelegger for alle. Ellers så kan jeg gå på ski til krampa tar meg uten å værken se eller høre scoter. Jeg mener forøvrig at det er plass til alle om man legger godviljen til. Og hvor får enkelte det ifra at det blir vill vest og cowboy fakter om man oppretter noen få trasseer ? .
Mange tenker på fjellet som en plass hvor man kan trekke seg tilbake og nyte livet fra en stressende hverdag uten støy o.l., derfor trur jeg akkurat dette med motstand mot snøscootere er litt sånn "ekstra" viktig for folk. Nesten alt det du nevner er nytteverktøy som f.eks. også motorsag og vedkløyver er, ting som er produsert på ett grunnlag for å gjøre ting enklere for oss mennesker. Snøscooter kan også være ett nytteverktøy, men i de aller fleste tilfeller brukes det fordi det er "artig, artig ,artig".
Link to comment
Share on other sites

Synes de med den sunneste interessen bør gå i første rekke, altså turmenneskene,
Definert av deg.

Jeg definerer herved scooterførerne som de med de sunneste interessene...

Det er en grunn til at det noen plasser i fjellheimen er kafeer og ikke bensinstasjoner....
Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er på bærtur nå men er scotermotsdandere også motstander av motoriserte elgtrekkere,motorbåter,hogstmaskiner,agregater ved hytta,motoriserte isborr osv osv ? eller er det greit ? også må jeg tilegge at en del her er utrolig uheldige som har scotere rundt seg på alle kanter fra lavland til høye fjelltopper. Jeg bor i en scoter kommune og nesten all kjøring foregår i lovlige former, det finnes sikkert unntak men sånn er det med alt. Noen sorte får ødelegger for alle. Ellers så kan jeg gå på ski til krampa tar meg uten å værken se eller høre scoter. Jeg mener forøvrig at det er plass til alle om man legger godviljen til. Og hvor får enkelte det ifra at det blir vill vest og cowboy fakter om man oppretter noen få trasseer ? .

 

Hær er nemlig det som funker. Egene ommråder der vi får kjøre. Vi bryr oss ikke om om vi må halvanna mil eller mer inn i fjellheimen for å få kjøre. Det finnes nok av områder der det ikke er skiløpere og vi ikke forstyrer noen. Det er jo det det handler om.

 

Får man på plass ommråder for lovlig kjøring blir den ulovlige kjøringen forsvinnende liten.

Slik det er nå er det egt det samme om jeg kjører opp rett fra huset, krysser lysløypa tre plasser, drar forbi lavoene til turistbedriften rett borti hær og klatrer opp mellom gutta på rando, eller, laster på hengern, kjører til en kompis, laster av, kjører et trangt bekkefar opp ca 2 km, bikker over lensmansbrytern til "stealth mode" lunker ca 1 km på lavt turtall, slår på lys igjen når vi er i skjul av en passelig høyde, følger løypa inn "bakdalen", på med "stealth mode" klatrer over et pass på ca 800 meter å er i skjul av alt og alle uten å plage en sjel.

 

Jeg velger det siste, ingen aner at vi er ute å kjører. Hadde foreksempel dette vært et område regulert til fri ferdsel med løype inn hadde ikke en skiløper i Tromsø ant at vi scooterkjørere fantes hær i byen.

Problem solved, toppene og sidene vi bruker er ikke i bruk av skiløpere for de ender ikke nede på en parkeringsplass ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig et innlegg som er en del lengre, men men.

 

Ang denne survingen over snøskuterkjøring, og vil ha strammere regler, vi får stramme inn våpenloven med det samme. Du har jo lov til å skyte med ditt eget våpen på egen eiendom, hvis du har sikker bakgrunn osv, tilogmed med selvlader. Og huff å de bråker som kan skyte så mange skudd så fort. Men du har ikke lov til å slippe iveien gutt/jentungen på atv eller snøskuter i din egen hage, selv om du bor 5mil ifra folk.

 

Jeg ønsker heller ikke fri ferdsel i utmark, men jeg ønsker det friere enn det er idag. Hvis jeg vil at guttungene skal kjøre på atv'ene sin i hagen, så skal de få lov til det. Og hvis en kommune ønsker snøskuter/offroad-løyper/områder, både midlertidige og permanente, så skal det være opp til de, ikke stortingspolitikkere som aldri har sett naturen andre steder enn på animal planet og hjernevaskede grønne naturforkjempere som mener at eneste måten å redde naturen på er å fjerne hele menneskeheten.

Link to comment
Share on other sites

Har det noensinne slått deg at det finnes faktisk folk med andre preferanser enn akkurat deg?
At det er interessekonflikter i et moderne, flerkulturelt, post-industrialisert samfunn, er vel ikke akkurat noen stor nyhet. Dette kan også gjelde bruk av utmarksområder. Denne konflikten er ganske presist beskrevet i denne tråden:
Kjøring i små avgrensede områder?, hvorfor må skigåere ha enorme områder mens skutere skal ha småområder?
Det er fordi scooter sjenerer andre, mens skigåing ikke gjør det. Er det så vrient da?
Det var nettopp dette lovgiverne hadde i tankene, da "Lov om motorferdsel i utmark" ble vedtatt for snart 36 år siden. Som andre lover, kan denne endres - dersom det er et demokratisk flertall for det. Det har det ikke vært til nå. Og en del av de som argumenterer for en slik endring, argumenterer på måter som ikke akkurat fremmer deres sak:
Og det spesielle med den norske naturen, den er til tider utilgjengelig for den jevne nordmann. Det kreves toppturutstyr og personlige egenskaper som de færreste av oss innehar. Her kommer vi oss til med scootere om vi hadde hatt lov...
"barerobert", jeg er 66 år, men jeg kommer til på de aller fleste stedene på det norske fastlandet vinterstid - uten spesialutstyr eller snøskuter. Når du argumenterer slik at mange kan falsifisere dine påstander, gjør du det ikke akkurat lettere for deg og dine meningsfeller.

 

NJFF m/fl. ønsker altså en endring av "rettstilstanden" mht. motorferdsel, en oppmykning av ferdselsforbudet - en endring som det sannsynligvis er solid flertall for. Da går noen ut, og kaller dem "ekstremister" - fordi de ikke går inn for ubegrenset "rekreasjonskjøring" ("utmarksråning" er et bedre ord). "Utakt er verdens lønn", sa dirigenten.

 

Som jeg skrev tidligere er dette en særnorsk tankegang, man er alfa og omega samtidig og alt kretser rundt en selv.
Takk, "barerobert", dette var en flott oppsummering av det gamle ordtaket "alle tenker på seg - bare jeg tenker på meg" :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Og er det virkelig god trim å kjøre snøscooter??
Riktignok 10-15 år siden jeg kjørte snøscooter, men det er i hvertfall tungt fysisk arbeid.

 

Man får ikke den samme mestringsfølelsen når man har bestiget et majestetisk fjell på 1000 m+ og plutselig på toppen finner man en haug med scooterspor....
Tviler på at det er et reelt problem med snøscootere der...
Link to comment
Share on other sites

"barerobert", jeg er 66 år, men jeg kommer til på de aller fleste stedene på det norske fastlandet vinterstid - uten spesialutstyr eller snøskuter. Når du argumenterer slik at mange kan falsifisere dine påstander, gjør du det ikke akkurat lettere for deg og dine meningsfeller.

Jeg nekter å tro at du går på eksempelvis Jâkkevarre om vinteren med bare turski og feller. ;)

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er på bærtur nå men er scotermotsdandere også motstander av motoriserte elgtrekkere,motorbåter,hogstmaskiner,agregater ved hytta,motoriserte isborr osv osv ? eller er det greit ?
Som jeg har skrevet etpar andre steder i tråden - "motorferdseltilhengerne" skriver på måter som gjør at de motarbeider sin egen sak. Skal du debattere denne saken, "jelan1a", så er minstekravet at du kjenner motorferdselsloven med forskrifter. Og i forhold til den spør du du....t, eh, unnskyld, "noe kunnskapsløst".

 

Forskriften gir unntak for motorisert ferdsel for uttransport av skutt hjortevilt. Forskriftene setter forbud mot bruk av motorbåt på elver og innsjøer under 2 km2. De andre remediene du spør om, reguleres ikke av Motorferdselloven.

Link to comment
Share on other sites

Forskriften gir unntak for motorisert ferdsel for uttransport av skutt hjortevilt.
Og hvor lenge tror du det varer? Det er helt sikkert noen som vil det til livs også, for det bråker jo noe forferdelig i naturen, og lager spor i marken.

 

Motorisert ferdsel i utmark, dvs motorkjøretøyer som ikke blir brukt på vei eller innmark. Innmark med snødekke, veier som ikke er vinterbrøytet og innsjøer med isdekke er utmark. Is på havet er et smutthull, så der er det faktisk fritt frem for å kjøre motoriserte kjøretøyer.

Link to comment
Share on other sites

Og hvor lenge tror du det varer?
"Tro kan man gjøre i kjerka" (evt. moskeen, templet, hovet, horget), og siden jeg er hedning, tror jeg ikke noe som helst. Jeg registrerer bare at det eneste endringsforslaget i denne forbindelsen er slutten på den meldinga fra NJFF m/fl., som trådstarter og en del andre er så høylydt fortørnet over. Og organisasjonene ("ekstremistene", i følge trådstarter) foreslår altså å MYKE OPP denne bestemmelsen, slik at utleiere av jakt og fiske får rett til å kjøre jegere, fiskere og utstyret deres INN (og selvfølgelig ut igjen) til jakt-/fiskeområdene. Hvorfor mener dere at dette ikke tjener jegernes og fiskernes interesser?
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi snøscooterbrukere må slutte å argumentere med de som ikke klarer å komme seg på fjellet må bruke snøscooter. Det er bare tull og tøv. Jeg har kjørt på fjellet i godt over 20 år og har aldri sett noen som har noen form for fysiske skavanker. Alle kan gå på ski. Det feiler meg ikke en forbanna dritt, men jeg kjører likevel. Det er ikke der saken ligger.

 

Saken er rett og slett om bygdenorge skal være feriestedet for turister og byfolket som har det så forbanna fælt til daglig at de må komme seg bort for å stresse ned. Hvis miljøet ikke tar skade, hvis man ikke plager noen(med noen mener jeg sambygdinger) og ikke legger spor etter seg, hva er problemet? Det er jævla god plass i dette landet, hvorfor må skifolket ta så forbanna stor plass? Sannheten er jo at flesteparten av skifolket gidder jo ikke å gå lengre enn et par mil og i allefall ikke hvis ikke DNT har vært å laget spor og fasiliteter først! Der trenger ikke vi å være, eller retter sagt. Der vil vi ikke være!

 

Dette kommer også i stor grad til å bli regulert av grunneiere når den tid kommer og traséer blir et tema. Hvis grunneier sier nei, så er det nei. I Sverige så har de organisert dette fint med å danne skikkelige løyper, hytter og hoteller der det er naturlig. Løypeavgift selvfølgelig og regler for hva som er good shit og hva som er bad shit. Effektanlegg er fy. For høy hastighet er fy osv. Det har blitt en hel næring i bygdene rundt dette som holder en ellers dødsdømt bygd i livet.

 

Jeg har en vision for hvordan dette kunne vært løst i Norge:

Merkede løyper gjennom skauen og til vann hvor løypeavgifter holder løypene ved like. Flere løyper som starter fra forskjellige plasser hvor kanskje foreningen som har ansvaret for disse løypene også må påta seg andre ansvarsområder som feks vakthold av DNT/Røde Kors hytter, må stille opp ved redningsaksjoner, stiller opp ved transport av varer eller vanskelig stilte folk som skal til bestemte hytter ved spesielle anledninger som feks påske, fiskekonkuranser osv.

Løypene går fra vann til vann og opp til snaufjellet. På snaufjellet er det større friområder hvor andre regler gjelder og som er "bortgjemt". Her er regelen at "ingen kommer å redde deg hvis du driter deg ut". Kjør gjerne opp en fjellside(high mark) men blir du tatt av ras, er du død med mindre kompisene dine ikke redder deg da. Ingen fra redningstjenesten vil risikere en pøkk for å holde liv i skinnet ditt. Utløser du en regningsaksjon koster det deg dyrt.

Det vi oppnår med dette er at folk som har sett for mye på Slednecks, Chris Burandt og alle de gærningene vil tenke seg jævla mange ganger om før de gjør noe som kan gå gærnt. De som dauer, dauer. Kall det naturlig selektering.

Under disse forholdene vokste jeg opp med scooterkjøring. Mobiltelefonen var knapt kommet i den alderen jeg var villest og de som hadde noe sånt hadde ikke dekning likevel. Alle var helt klar på at skjedde det noe var faren stor for at du ikke kom helskinnet fra det og man lærte å takle dårlig vær. Det ble nærmest banket inn av forbannede foreldrer.

 

Dette er ikke super avanserte greier, men det vil bli konflikter i starten. Det vil komme til folk, nybegynnere som ikke kan oppføre seg og vil ødelegge for oss andre. Folk som ikke klarer å ta vare på seg selv i naturen, går tom for bensin, fryser på beina så de blir blå osv. Leser i brosjyrer om den nyeste MX Z'en med siste hyl på motorfronten og tenker at sånn må jeg ha og ikke tenker over at når du har 162hk og maskiner veier 200kg så må du være jævla forsiktig eller så ligger du med treskjorte jævla fort. Det som da må til er streng indre justis hvor vi som vet litt om hva dette er for noe guider de som ikke skjønner det. Da vil man om en del år få innarbeidet god kultur for hvordan man skal oppføre seg mot andre og naturen man kjører i.

Link to comment
Share on other sites

At det finnes flere meninger i en slik sak skulle vell bare mangle, to ting er sikkert, det blir ikke fri kjøring med skuter i utmark og jeg tror ikke det bekymrer så mange medlemmer i NJFF nevneverdig. Men for min del handler saken om at mitt medlemskap er tatt til i bruk som en vekt på en vektstang uten at jeg har kunne reservert meg eller påvirke utfallet. Blir litt som bly - ikke bly, styret gjør egne konklusjoner uten forankring. Så for å spore litt tilbake til starten av denne tråden fant jeg NJFFs styrevedtak fra 2007, siste del med høringsuttalelser fra organisasjonen. Fortsetter under når du har lest :winke1:

 

NJFFs syn på forslag til ny motorferdselslov - 2007

 

På forbundsstyremøte i august 2007 behandlet man en sak om motorisert ferdsel i utmark. Styret vedtok følgende:

 

NJFF går inn for at følgende hovedpunkter skal legges til grunn for en framtidig politikk for motorisert ferdsel i utmark:

NJFF går inn for å opprettholde skillet mellom nyttekjøring og rekreasjonskjøring med et generelt forbud motmotorferdsel i utmark, men med en åpning for nødvendig nyttekjøring, herunder en videreføring av gjeldende regelverk mht uttransport av elg, hjort og villrein.

Samtidig går NJFF inn for at det skal legges til rette for en gjennomgang av nyttebegrepet som også inkluderer jakt og fiske som utmarksnæringer, men som setter en grense ved persontransport.

Regimet for Nord-Troms og Finnmark opprettholdes på dagens nivå, men med muligheter for innskjerping av barmarkskjøringen.

NJFF støtter forslaget om at kommunene skal utarbeide kommunale motorferdselsplaner inn under plan- og bygningsloven som utgangspunkt for all motorisert ferdsel i utmark og på vassdrag.

NJFF støtter økt fokus på og tilrettelegging for leiekjøringsordninger.

NJFF støtter en restriktiv linje for barmarkskjøring, herunder en innskjerping av ordningen med barmarksløyper i Finnmark.

NJFF støtter opp om en videreføring av gjeldende regler for vassdragene .

NJFF støtter opp om et restriktivt regime for helikopter.

NJFF støtter opp om at det legges opp til en styrking av kontroll- og sanksjonsmuligheter.

NJFF støtter opp om stramme rammer for kommunenes dispensasjonsadgang slik at dispensasjonspraksisen blir i tråd med lovverket og intensjonen med loven.

 

For øvrig legges forbundsstyrets kommentarer til lovforslaget sammen med innspill fra fylkeslagene til grunn for utformingen av NJFFs syn på forslaget til motorisert ferdsel i utmark.

 

Saken var så oppe igjen i forbundsstyret etter en omfattende organisatorisk høring, og da ble følgende tillegg vedtatt:

 

Styrevedtaket av 31.08.07 om å videreføre en restriktiv motorferdselspolitikk med et skille mellom rekreasjonskjøring og nytte- og næringskjøring, opprettholdes. For å legge et godt grunnlag for en slik politikk, mener NJFF det er nødvendig med en helhetlig tilnærming med følgende innhold:

Behov for et ryddig og avklarende lovverk

Tydeliggjøring av muligheten for kommunene til å gi tilbud til unge og andre gjennom å opprette motorsportbaner

Tilrettelegging for leiekjøring for å dekke mest mulig av transportbehov til privathytter og lignende

Bestemmelser for nytte- og næringskjøring som ivaretar behovet for nødvendig ferdsel og transport

Bredt holdningsskapende arbeid

Oppfølging og kontroll må bli en prioritert oppgave både for politi og SNO

 

NJFF vil supplere det framlagte lovforslaget med følgende elementer:

Formålsparagrafen suppleres med et tillegg om at nødvendig nytte- og næringskjøring skal kunne foregå

Det åpnes for å kunne gi dispensasjon til kjøring i forbindelse med pliktig ettersyn av jervebås og transport av åte til jervejakt

Muligheten for uttransport av felt elg og hjort utvides til også å omfatte bjørn, samt at det gis rom for at denne transporten også vil kunne foregå på snødekt mark som en konsekvens av muligheten for å forlenge jakttidene.

Det bør være opp til kommunene selv eventuelt å definere hvem som skal kunne preparere skiløyper, alpinbakker eller tilsvarende i tillegg til at kommunene selv må kunne definere hvem som skal kunne drifte motorsportbaner som kommunene vedtar å opprette.

Det bør ikke bli vanskeligere å få transportløyve i forbindelse med villreinjakt på Hardangervidda enn det er med gjeldende regelverk. Videre bør det stilles krav om størst mulig grad av samordning av transportbehovet.

Det er behov for noe oppmyking av bestemmelsene omkring leiekjøring, samtidig som ordningene fortsatt skal kunne dekke en vesentlig del av transportbehovet. Herunder må det være adgang for lokale jeger- og fiskerforeninger til å søke om dispensasjon fra påbudet om leiekjøring slik at transport i forbindelse med drift av åpne jakt- og fiskebuer fortsatt skal kunne utføres på dugnadsbasis.

Det bør være opp til kommunene selv å avgjøre om etablerte isfiskeløyper eller andre etablerte løyper for kjøring på snødekt mark, skal videreføres som en del av den kommunale motorferdselsplanen

 

Sånn, da vet alle, inkludert meg selv, hva NJFF styrer etter i denne saken.

 

I forslaget oppropet retter seg mot er det siste avsnitt i bakgrunn som fanger meg:

Stortinget innførte en felles nasjonal forskrift som avløste de kommunale forskriftene for motorkjøretøyer i 1998. Forvaltningen av motorisert ferdsel i utmark ble med det overlatt til embetsverket hos fylkesmannens miljøvernavdeling. Dette førte til at praktiseringen av lovverket i liten grad ivaretok lokale variasjoner og tilpasninger i utøvelsen av motorisert ferdsel.

 

Selve forslagt lyder slik:

Stortinget ber Regjeringen fremme sak om å tilpasse lov om motorferdsel i utmark slik at kommunene får økt myndighet – innenfor nasjonale retningslinjer – og der erfaringene fra forsøksprosjektet med økt lokalt selvstyre legges til grunn.

HELE FORSLAGET: http://www.stortinget.no/Global/pdf/Rep ... 09-063.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Så til det som fikk morgenkaffen til å sette seg i halsen, ja hva var nå det igjen, ikke lett å huske siden jeg har gått 23 km på ski i dag etter skuterspor, perfekt løype forresten(40 cm pudder på utsiden, men ingen skispor der), kaffe fikk jeg og på ei hytta. Vi snakke om tynningsfiske i vannet. Hytteeier sier det er første helgen han får kjøre skuter dit, han har 6 turer fra 1.mars til 1.mai. Kan nevnes at det var skuterføre fra oktober. Ja, en ting til, han må kjøre mellom kl 0700 og 1100 eller mellom 1600 og 2300. Hvorfor? Jo, fordi det er bestemt av noen som ikke klarer å forstå at det å bo i ei bygd, betyr at man ønsker å bruke naturen på samme selvfølgelige måte som byfolket går på kafe, kino, teater, opera. Vi ønsker ikke fritt frem, vi ønsker bare at regler tilpasses oss som lever og bor her, ikke alle andre. Skal vi i bygdene bestemme at alle skal ta trikken til jobb hver tirsdag? Nei! Gjør vi det? NEI! Derfor ønsker bygdenorge større selvråderett i egen kommune, det er mye større risiko for at noen forstår behovene fra innbyggerne da. Er kommunene voksne nok til å gjøre dette da? Ja, det kommer vell ann på øynene som ser. Naturvernforbundet vil nok aldri være fornøyd, og det er i og for seg greit nok. Men innbyggerne vil da ha mulighet gjennom valg å kunne påvirke hvordan man vil ha det der man vokser opp, bor, jobber og nyter naturen så mye som mulig(det er derfor vi bor her :winke1: ). Ønsker kommunen en skuterløype fra A til B, eller til ett av flere 100 fiskevann, og at alle kan kjøre til sin egen hytte, eller i egen skog uten dispensasjon, så blir det opp til de som bor der å finne ut om det er OK eller IKKE. Det er her jeg føler at NJFF løper noen andres ærend, les Naturvernforbundet, jeg kan ikke se at styrevedtakene fra 2007 er i mot at kommunene får økt myndighet- innenfor nasjonale retningslinjer. Tolker det heller litt andre veien. Kan noen hjelpe meg hvis jeg er på ville veier?

 

Ergo tolker jeg det slik: Mitt medlemskap blir brukt som pressmiddel i en sak som NJFF ikke har forankret i organisasjonen. Og NJFF løper ærend for Naturvernforbundet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi snøscooterbrukere må slutte å argumentere med de som ikke klarer å komme seg på fjellet må bruke snøscooter. Det er bare tull og tøv. Jeg har kjørt på fjellet i godt over 20 år og har aldri sett noen som har noen form for fysiske skavanker. Alle kan gå på ski. Det feiler meg ikke en forbanna dritt, men jeg kjører likevel.

Og...............du har selvfølgelig truffet alle snøskuterførere og vet at de alle utmerket godt kunne gått på ski :shock:

Vær klar over at ikke alle skavanker syns like godt utenpå.

Du skriver at det ikke feiler deg en dritt ............vil heller si du feiler mye, som ikke ser lenger en snyteskaftet ditt rekker.

Det ER faktisk noen som benytter scooter for å komme seg fra a :arrow: å. Ikke alle bruker scooteren til hasardiøs og livsfarlig lek :!:

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt har jeg ikke møtt alle, men har møtt veldig mange. Saken er at det ikke er for de saken kjempes for, så ærlig må vi være. Saken er vel at mange kjører scooter og går på ski, det er ingen motsetninger der. Bygdefolk lever stort sett fint sammen der begge parter deler areal. Problemet oppstår når utenforstående vil at bygder nærmest skal ligge brakke sånn at de har et fristed å komme til. Slike folk tar for mye plass og burde egentlig holde seg hjemme og gå på cafe i stedet.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som er imot at det skal bli åpnet i små avgrensede områder men en generell oppmykning av dagens loverk ser jeg ingen grunn til.

En oppmyking av dagens lovverk betyr nettopp at kommunene selv skal ha mulighet til å definere slike små, avgrensede områder.

Det er ikke snakk om et frislipp, og det er ikke sikkert at alle kommuner har, eller ønsker slike områder.

Hvorvidt en ønsker slike områder i sin kommune, vil det altså ved en oppmyking av regelverket, bli opp til innbyggerene i kommunen å avgjøre via stemmeseddelen.

Det kalles lokaldemokrati, og det er jeg veldig for.

Sentralstyre i lokale saker er jeg veldig imot.

Link to comment
Share on other sites

Og hvor lenge tror du det varer?
"Tro kan man gjøre i kjerka" (evt. moskeen, templet, hovet, horget), og siden jeg er hedning, tror jeg ikke noe som helst. Jeg registrerer bare at det eneste endringsforslaget i denne forbindelsen er slutten på den meldinga fra NJFF m/fl., som trådstarter og en del andre er så høylydt fortørnet over. Og organisasjonene ("ekstremistene", i følge trådstarter) foreslår altså å MYKE OPP denne bestemmelsen, slik at utleiere av jakt og fiske får rett til å kjøre jegere, fiskere og utstyret deres INN (og selvfølgelig ut igjen) til jakt-/fiskeområdene. Hvorfor mener dere at dette ikke tjener jegernes og fiskernes interesser?

Her har det nok gått litt fort i svingene for deg, Jegermeistern.

Problemet består ikke at de vil tillate kommersiell kjøring, dvs. transport.

Derimot er problemet at de slår seg sammen med ekstremister som Naturvernforbundet og uttaler at de ikke vil ha lokaldemokratiet til å bestemme om og hvor man eventuelt kan opprette områder til rekreasjonskjøring, noe medlemmene i NJFF ikke har stemt over.

De bruker altså "stemmen" til sine medlemmer til noe annet enn "stemmen" har uttalt seg om.

 

Jeg er forøvrig både jeger og fisker selv om jeg kjører en og annen scootertur i løpet av sesongen.

Jeg ser ikke interessekonflikten her.

Bare synd jeg må over til nabolandet (svenskene gnir seg i hendene hele veien til banken) for å kjøre scootertur, herunder isfiske, istedenfor å kunne bruke nærområdet.

I mitt nærområde er det veier innover fjellet der det er biltrafikk hele sommeren fordi folk (deriblant undertegnede) bruker området aktivt til både jakt og fiske, men så snart det kommer snø på veien er det stopp.

Hvorfor kan man ikke kjøre på veien når man ikke setter igjen spor etter seg ?

Link to comment
Share on other sites

Bare synd jeg må over til nabolandet (svenskene gnir seg i hendene hele veien til banken) for å kjøre scootertur, herunder isfiske, istedenfor å kunne bruke nærområdet.
Du bør vel, i tillegg til å bruke nærområdet, også bruke nærdemokratiet - forskriftene gir spesifikk åpning for å opprette isfiskeløyper.

 

At ingen av "isfiskerne" har med seg fiskeutstyr, når de blir kontrollert av oppsynet, er kanskje en annen sak - :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker min stemme, men bor dessverre i en AP/SV-kommune (begynner heldigvis å endre seg).

Vømmøl og treskifantastene har dessverre vært for dominerende og har vært veldig dyktige på å dominere debatten, da svært få av motdebattantene har vært dyktige nok til å svare på tiltale.

 

Jeg tror neppe det hadde blitt noen isfiskeløype med det første uansett, da alt er såpass usikkert i påvente av den loven som skulle vært ferdig for flere år siden, men som AP ikke har vært modige nok til å få gjennom pga. SV, og som Regjeringen ikke vil innføre siden forslagene til endring for en stor del kommer fra de feile partiene.

Hadde SV trukket seg ut, hadde denne regjeringen gått forlengst.

Politikk er visst ordet for sånn mangel på ryggrad.

 

Jeg har forøvrig vært med på utformingen av forslagene til både SP som sitter i regjering og FRP som ikke gjør det (ennå), og vet endel om hva som har foregått i kulisser og korridorer hos både ting, departement, direktorat, forbund etc. og jeg kan forsiktig antyde at ikke alt har gått på sak og saklighet for å si det sånn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ikke medlem i den omtalte foreningen. Men for meg blir det første spørsmålet om man ønsker lokal eller sentral forvaltning av goder som land, vann, osv. For meg virker det som hva man ønsker er avhengig av avstand fra godet. Lokalbefolkningen ønsker ofte lokal forvaltning, mens folk som bor lengre unna ønsker ofte sentral forvaltning.

Hvorfor? Jo fordi enhver muligens er seg selv nærmest.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er ingen som har nevnt fedme problemet vi har i Norge. Mer motorisert ferdsel hjelper ikke akkurat på.... Det er like sikkert som at døe høns ikke legger egg.

 

Å løse fedmeproblem med forbud mot motorisert ferdsel i utmark har INGEN ting med diskusjonen å gjøre. Det blir bare lavmål å trekke slike paraleller.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeister. Om du leser hele tråden så er det noen som ikke liker støyen fra scoteren og det er der jeg drar frem andre motoriserte redskaper. Det må da være like jævelig å høre på en elgtrekker eller ei motorsag om det er støyen som er det store problemet ? Du mener også at jeg og mine meningsfeller argumentere dårlig og at jeg vet for lite om motorferdselsloven, du om det. Når enkelte mener at scoteren forstyrrer så mye i uberørt natur som enkelte hevder å kalle det så mener jeg det er andre elementer som forstyrer like mye om det er støy som er problemet. Om hogstmaskiner,motorbåter,elgtrekkere er innenfor motorferdsels loven eller ikke betyr ingen ting, de lager støy uansett. Jeg tolker enkelte dit at hvis scoteren hadde hvert lydløs så hadde det hvert greit ?.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...