Jump to content

NJFF dolker medlemmene i ryggen nok en gang


El Gringo

Recommended Posts

Det innlegget der er dommedagsprofetier, balter.

Finnmark fylke er for det meste en enormt stor slette med lite folk og bebyggelse, noe resten av landet ikke er.

Dette vil igjen si at det ikke er noen andre steder i landet det vil være praktisk mulig ut fra plass- og miljøhensyn å ha en tilsvarende tetthet i forhold til innbyggerantallet.

Miljøhensyn kommer det alltid til å bli sett på før det opprettes eventuelle løyper og områder.

Glem heller ikke at et stort antall av skuterne i Finnmark brukes i næringsøyemed, enten ved reindrift eller ved turisme.

Istedenfor å krisemaksimere på et særdeles tynt grunnlag, vil jeg heller anbefale å lese de rapportene som fins fra de såkalte forsøkskommunene.

Du vil da sannsynligvis se at det scenariet du forsøker å skissere ikke har rot i virkelighet og faktiske erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 378
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fylkesrådmannen konstaterer (mai 2012) at Finnmark er Norges største snøskuterfylke. I underkant av 25 % av alle snøskutere i landet er i dag registrert i Finnmark.

Her kommer et tanke eksperiment: Hva om utbredelsen av snøskutere i resten av landet var som i snøskuterfylket Finnmark?

Ville det være særlig merkbart, hvilken økning i anntall snøskutere vil det bety?

Finnmark har 1,5% (74500) av befolkningen og 15% av arealet (48 615,96 km²).

Der finnes ca 24% av landets snøskutere, dvs ca 17600. Resten av landet har ca 55134 snøskutere.

Det gir en skutertetthet uttrykt ved henholdsvis 4,23 personer og 2,76 km² areal, pr snøskuter.

Overføres dette til resten av landet, og trekker ifra 10% av arealet som ukjørbart, får vi flg tenkt skuterantall:

125600 (basert på areal), dvs opp 127%, eller

1164420 (basert på befolkning), dvs opp 2111%

Gitt samme regler som i snøskuterfylket, så kan hver og en av oss gjette hvordan det vil gå.

Midt i mellom de to tallene er 500000 skutere, nesten 10 ganger det som finnes idag i Norge minus Finmark.

Miljø avtrykket vil være en katastrofe og et farvel til villmark og utmark som vi kjenner den.

Tanke eksperiment avsluttet.

Dagens politiske utspill om snøskuter liberalisering og kommunalt skuter-selvstyre, er ynkelig valgflesk, rene brød og circus retorikken.

Det nytter ikke bare å ha lov til noe, man bør ha lyst og interesse også. Halvauto er lov for alle jegere, likevel har ikke alle det, faktisk de færreste.
Link to comment
Share on other sites

Balter: Å ta bort 10% av landarealet mener jeg er for lite. Har du noen gang besøkt vestlandet? Enten er det for bratt, eller så er snøen blåst på havet. Å påstå at Giske kommune på noen som helst måte skal kunne få skutertettheten til Finnmark, er som å si at Finnmark skal få cabriolet-tettheten til en middelhavsby. Grunnen til at det er så mange snøskutere i Finnmark, er at det er slik man kan komme seg rundt der oppe åtte måneder i året. Er ikke akkurat slik i havgapet...

Link to comment
Share on other sites

Tanke eksprimentet som jeg gjorde over her kan en jo velge å være med på eller ikke.

Hensikten var å ta frem tall for potensiell skuter økning i rest-Norge, med utgangspunkt i Finnmark som har en tetthet som vi kan bruke som referanse.

Jeg tror fortsatt at 500000 skutere er realistisk, altså ca halvparten av tettheten i Finnmark, men likevel 10 ganger så mange som pr idag i rest-Norge.

 

Innsigelsene hittil har gått på avvisning av tallene fordi:

 

-Skutere i Finnmark er vesentlig til næringsbruk

-Finmark har store arealer

- Arealet i rest-Norge egner seg ikke, ikke nok plass

-Folk i sør har ikke tilsvarende lyst eller interesse for snøskuter

-Regulert kjøring i kommunene vil forhindre noen særlig økning

 

Jeg har noen andre momenter som peker til en sterk økning i snøskutersalget:

 

- Kommunene behandler ca 12000 saker mht motorferdsel i utmark i året. Alle handler om dispensasjon fra forbudet mod slik ferdsel. Ca 98% får innvilget dispensasjon. Kommunenes fokus er å gjøre unntak fra forbudet, i mindre grad å verne om naturen.

- Et fremtidig kommunedrevet forvaltning kan ikke diskriminere utenbygds boende mht adgang for skutere.

- Innkjøp av nye skutere i Norge (minus Finnmark) gjøres av folk bosatt i byene, og brukes vesentlig i andre kommuner.

- Personlig økonomi er intet hinder for en betydlig vekst i antall skutere.

- Folk nær byene er vant med kø, og tett med snøskutere fjellet betyr ingen ting

 

Har dere pro-skuter folk noen målsetning, eller øvre grense for passelig antall snøskutere Norge minus Finnmark?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror fortsatt at 500000 skutere er realistisk...
Realistisk :shock::?:

Hvor er relismen i dette ?

Det er drøyt 300000 registrerte motorsykler og mopeder i Norge, og du tror altså at en nær dobling av dette antallet er realistisk når man snakker om et kjøretøy man kun kan bruke i svært begrensede områder.

Øhhh...

Link to comment
Share on other sites

Mener du det skal settes et øvre tak på antall scootere?

 

Som motstander av liberalisering av motorferdsel i utmark så er vi igjennom taket allerede.

Antall snøskutere tilsvarer et visst miljøavtrykk.

Mitt tanke eksperiment gir tall på hva som er realistisk mulig etter en liberalisering, og jeg sier 500000 ut i fra diverse forhold.

 

Frågan er om det på den motor-liberale siden finnes tanker om antall skutere , dvs miljøavtrykk ?

Eller er sky the limit?

 

 

En slik er morsomt, 1000 er ikke så morsomt...

tom1.jpg

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.10948738

Link to comment
Share on other sites

Så du mener det er realistisk med dobbelt så mange snøskutere som traktorregistrerte kjøretøyer? 100 000 flere snøskutere enn registrerte varebiler? 50 000 flere snøskutere enn registrerte mopeder, lette og tunge motorsykler til sammen? kilde

 

Disse diverse forholdene dine skulle jeg likt å vite hva var...

Link to comment
Share on other sites

@ balter:

Når man bringer ord som realistisk inn i debatten, selv om det bare, som du sier, er et tankeeksperiment, er det en forutsetning at det er realisme inne i bildet.

Slik du nå presenterer dette er det mer som science fiction å regne, altså noe som teoretisk kunne skje, men muligens ikke før i en fjern fremtid i en galakse langt, langt unna.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker feil ligger finnmark høyt med atv antall og ;)

Miljøavtrykket, balter, bekymrer du deg over antall biler i de store byene feks? Det er noe som nok gjør et større miljøavtrykk enn 500 000 scootere ville gjort. Spesielt siden en bil ofte kjøres 10-20 gang så langt som en snøscooter gjør pr år, så er forbruket betraktelig høyere. Det er få jeg kjenner som kjører mer enn 1000 km pr år med scooter.

 

Jeg feks fyller kansje 20-50 liter bensin på scootere pr år, og jeg fyller nærmere 50 liter i uka på familiens 2 biler.

Link to comment
Share on other sites

.. Foreløpig har jeg ikke sett noe tall på målsetning, eller "tak" fra noen mht snøskutere.

 

Det er ca 55000 snøskutere idag, forslag til et tall noen?

 

Husk at det står mange klar til å skaffe seg skuter der ute, bare aktiviteten blir lovlig.

Selv har jeg diverse aktiviteter i 4 fjell kommuner, og barn og barnebarn som alle ønsker å kjøre skuter.

Ser for meg 4-5 skutere potensielt i min nærmeste krets. Begrensningen er forbudet.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det med dette taket som er så avgjørende? ATV er jo lov å kjøre i Norge og mange hadde det, bare her i bygda var det vel nærmere 11 stk og det var kjempe inn, nå er det to, tre som har en MC regget ATV, resten er vel moped ATV. Det samme kommer til å skje med snøscooter også. Mange kommer til å kjøpe snøscooter de første årene og så kommer mange til å selge de når de finner ut at det ikke er noe for dem slik som med ATV. Som nevnt, man skal jo ha litt mer enn bare "lyst" på dette for å kjøpe det. Hvis jeg skal tippe så tror jeg at vi kommer til å se kanskje 20 moderne kjørbare maskiner her i bygda inkl det som finnes fra før av + noen gamle hauger som bare blir brukt til å kjøre skispor på jordene. De fleste som kjøper snøscooter vil nok velge et eller annet som kan dra litt slede for å få med familien.

Vær og vind spiller jo en stor rolle for kjøringen også. Jeg er blitt såpass gammel nå at jeg gidder ikke å kjøre i snøstorm og drittvær. Mye pga at drivstoffet koster såpass at når jeg kjører og skal kose meg, må jeg ha litt valuta for pengene. Å bare kjøre på fjellet i snøstorm er ikke like kult lengre. Folk liker ikke å fryse heller så jeg vil tro at under kuldeperioder slik det har vært i de siste her i området så vil heller ikke folk kjøre noe særlig. Under 15 minus så synes jeg det begynner å bli utrivelig på tur.

Poenget mitt er at selv om man på en statistikk vel se en økning av snøscootere, tror jeg - akkurat som i Finnmark i motsetning til hva mange tror, at gjennomsnitt kjørelengde vil være kanskje bare 500km i året. Når jeg virkelig var ivrig, kjørte jeg 3500km på en sesong. En normal familie vil kanskje kjøre 500-600km i sesongen og en "guttunge" vil sikkert kjøre dobbelt så mye, kanskje mer.

 

Jeg er ikke bekymret for antallet snøscootere i seg selv, jeg tror at selve forsøplingen som følger med at byfolk(no pun intended) drar ut og ikke helt skjønner at det man tar med seg inn i marka også skal være med ut. Her kommer vi helt sikkert til å få noen utfordringer hvor kanskje diverse snøscooterklubber og foreninger må ta på seg ansvaret og holde det rent og pent med jevne mellomrom.

 

Antallet snøscooter i Finnmark er ikke relevant for hva vi vel se i resten av landet, det er en ren utopi for forhandlerene i såfall. I Finnmark kan man i praksis kjøre rett fra husveggen og ut på tur mange steder. Dette er steder der snøscooteren blir brukt som en bil #2 nær sagt. Slike steder er scootertettheten veldig høy. "Alle" har en stående. Andre steder så er det såpass med knot(må ha scooteren stående på henger og kjøre et stykke med bil for å kjøre) at her begrenser det seg veldig hvem som har og ikke har. Slike steder er det nesten utelukkende kun kjøring i helgene pga fri fra jobb osv. Jeg anser det som garantert at mange steder her i sør så vil det være sånn. Folk har en eller kanskje to på hengeren og må planlegge når de har tid til å kjøre på tur. Bare det at man må ha en henger til bilen og en bil som kan dra en henger vil begrense veldig på hvem som kjøper og hvem som ikke gjør det.

 

Å spørre meg om hva som er passelig med snøscooter i Norge er som å spørre enhver jeger hva som skal være taket for maks antall våpen i Norge. Eller kanskje enda mer spissfindig...hva skal være maks antall jegere her i landet? Jeg tipper Naturvernforbundet har noen klare meninger om det i allefall.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor må det absolutt være et tak?

Det er et ærlig svar å si at det ikke bør være noen begrensning på antall.

 

Spørsmålet om hva som er et passende antall snøskutere kommer av at dette antallet vil tilsvare en viss miljøbelastning.

 

Så, den miløbelastning en er villig til å akseptere og bære, kan uttrykkes i antall snøskutere..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ening med Smaug her, kommer nok til å bli "mange" (dvs relativt) som kjøper scooter for å nyte sin nyvunne frihet. Men som ikke kommer til å kjøre tusenvis av km når nyhetens interesse har lagt seg.

Noen vil ha scooter stående for å ta seg etpar "pølseturer" på vårparten , andre vil finne at det er for mye prakk med henger osv , og heller prioritere å bruke tida på andre ting etter hvert.

Og en scooter som står parkert i en garasje eller på en henger forurenser ikke så mye :)

Link to comment
Share on other sites

.. Foreløpig har jeg ikke sett noe tall på målsetning, eller "tak" fra noen mht snøskutere.

 

Det er ca 55000 snøskutere idag, forslag til et tall noen?

Må vel prøve meg siden du vil ha et tall.

Jeg synes antallet bør være slik som det er med skytevåpen.

Ikke fler enn 6 pr innbygger, om man ikke klarer å godgjøre et særskilt behov, som at man trenger flere snøscootere til konkurranser, i forbindelse med næring, osv.

Link to comment
Share on other sites

Det er et ærlig svar å si at det ikke bør være noen begrensning på antall.

 

Spørsmålet om hva som er et passende antall snøskutere kommer av at dette antallet vil tilsvare en viss miljøbelastning.

 

Så, den miløbelastning en er villig til å akseptere og bære, kan uttrykkes i antall snøskutere..

Jeg nevnte byfolk og biler ista, duu har glatt hoppet over det. ;)

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

kjøpte "ny" scooter isted , snart er scootergarderoben full.

 

Spørsmålet om hva som er et passende antall snøskutere kommer av at dette antallet vil tilsvare en viss miljøbelastning.

 

Så, den miløbelastning en er villig til å akseptere og bære, kan uttrykkes i antall snøskutere..

 

hvordan ser du for deg at dette skal administreres og forvaltes? Maks tak for hele landet - eller for hvert fylke...?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg nevnte byfolk og biler ista, duu har glatt hoppet over det. ;)

 

Ja stemmer, det er ikke relevant, max et sidespor, det handlet om snøskutere, et antall for dem..

 

Er vi opptatt av å klamre oss til sadelen her, og skit au - med naturmiljøet ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bli bent fram overrasket om tallet på snøskutere, etter den første "weee, kjøpesnøskuter"-bølgen har lagt seg, passerte 100 000 i noen særlig grad. Det er i altfor stor grad en særinteresse. Det er et godt stykke fra Preben og Fiia Willhaven-Gregers som skal på Hytten med tvillingene Werner og William, veslejenta Wictoria og de fire Chiuahuaene, til Ante-Matti som skal gjete en reinflokk på størrelse med Folkets Frigjøringshær...

 

Sett det på spissen, det står best der.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det eksakt du er redd for mtp miljøet Balter?

 

Det som kalles rekreasjonskjøring med snøskuter er trist :

 

Where is this? I'm in MT. Snows deep and you just can't go where the 162s go.... Looks like good riding wherever you are :)

yeah norway is the best land do skiing snowboarding and drive scooters i live there im North norway :D

Link to comment
Share on other sites

For å si det rett ut, hvis 500000 hadde vært realistisk eller jeg hadde hatt noe trua på det, ville jeg solgt alt jeg eider å har for å starte en snøscooteutsalg. For en gullgruve! Nå er ikke fortjenesten enorm pr solgte enhet men med et snittsalg på 27000+++ enheter pr fylke, tror jeg Lexus'en og en feit villa hadde kommet på plass fortere enn svint.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det eksakt du er redd for mtp miljøet Balter?
Det som kalles rekreasjonskjøring med snøskuter er trist :

 

Where is this? I'm in MT. Snows deep and you just can't go where the 162s go.... Looks like good riding wherever you are :) yeah norway is the best land do skiing snowboarding and drive scooters i live there im North norway :D

Og hva er problemet? Jeg så ikke at de kom ned på bar mark med beltene en eneste gang.

Link to comment
Share on other sites

Det ut som uskyldig moro i trygge former, spør du meg.

Jeg så ikke en eneste situasjon som var ulovlig eller potensielt skadelig for verken kjøretøy, fører eller miljø.

Det eneste var at det sannsynligvis var utrolig ensformig i lengden dersom hele turen besto i å kjøre opp og ned fjellsiden.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det eksakt du er redd for mtp miljøet Balter?
Det som kalles rekreasjonskjøring med snøskuter er trist :

Where is this? I'm in MT. Snows deep and you just can't go where the 162s go.... Looks like good riding wherever you are :) yeah norway is the best land do skiing snowboarding and drive scooters i live there im North norway :D

Hva er problemet med dette? Plager det deg hva folk gjør i en eller annen fjellside langt i gokk? Om alternativet er å sitte inne å spille på en PS3, er dette et mye bedre alternativ dersom de ikke lager kvalme for noen andre. Perioden man holder på sånn er ikke så lang og etter noen år med et dusin aha opplevelser blir de fleste respekterte borgere de også. Jeg gjorde i allefall det.

Jeg sier det igjen. Jeg ser ikke problemet med folk som kjører langt unna folk hvor det måtte passe og ikke plager noe så lenge de samme folkene ikke forlanger at noen skal redde de når det går i dass fordi det kan det helt utmerket gjøre. Kjør til krampa tar deg men gjør det på egen bekostning.

 

Selv jeg kan bli forbanna hvis noen kjører rundt ørene på meg når jeg båler og svir noen pølser og tørkakjøtt men om ungdommen kjører inn i en dal og ønsker å kjøre seg fast, rulle og kave i snøen til de ikke klarer å løfte en finger til slutt så er det helt greit. Jeg gjorde det selv. Hvis man er i mot slik kjøring med snøscooter må man også være i mot ekstremskikjørere. Kjør ned hvilken fjellside du vil men ikke kom å be myndighetene om hjelp når beinpipa står ut av leggen. Klar det selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg nevnte byfolk og biler ista, duu har glatt hoppet over det. ;)
Ja stemmer, det er ikke relevant, max et sidespor, det handlet om snøskutere, et antall for dem..

Er vi opptatt av å klamre oss til sadelen her, og skit au - med naturmiljøet ?

Hvorfor er det et sidespor?

Begge typer kjøretøy bruker bensin, begge typer kjøretøy forurenser lufta med div avgasser. Altså er begge forurensende.

Forresten har jeg foreslått et max antall.

Link to comment
Share on other sites

Vel, om argumentene for mer lovlig scooterkjøring er folk som er dårlig til beins, småbarnsfamilier som skal på isfiske, gamlinger som skal kunne bruke hytta på fjellet etc, og argumentene mot er at det vil bli mengder av 19-åringer som kjører i ring med høyest mulig hastighet og lydnivå, så vil slike videoer garantert ikke "omvende" noen motstandere. Jeg nevnte tidligere at grunnen til at "byfolket" ikke vil gjøre det lettere å kjøre lovlig er at man er redd fjellet i mars blir som Oslofjorden i juli, men om dette er "uskyldig morro" er det bare å glede seg til Preben og Carl-Victor får scooter av pappa. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det har vi skjønt for lenge siden, balter, og det blir da fullstendig meningsløst hvorfor du i det hele tatt interesserer deg for maks antall kjøretøy og ymse tankeeksperimenter.

Du vil ha null, hvilket vi har skjønt selv om du påstår at du og dine nærmeste gjerne vil kjøre selv, men du vil kanskje at det kun er du og dine nærmeste som skal kjøre mens resten skal la være ?

 

@ms: Preben & co er alt for opptatt med afterski på Geilo eller ferietur på Aiya Napa til å ha tid til scooter, så du kan nok ta det med ro.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om det plager meg at folk kjører som på filmene, der det er lov, neida.

Poenget mitt er at det bør forbli forbudt der det nå er forbudt, nix liberalisering, som er valgflesket som selges for tiden.

Så med andre ord, dersom det er lov er det helt greit? Det er lovligheten vi diskuterer da, ikke miljøet :?:
Link to comment
Share on other sites

Vel, om argumentene for mer lovlig scooterkjøring er folk som er dårlig til beins, småbarnsfamilier som skal på isfiske, gamlinger som skal kunne bruke hytta på fjellet etc, og argumentene mot er at det vil bli mengder av 19-åringer som kjører i ring med høyest mulig hastighet og lydnivå, så vil slike videoer garantert ikke "omvende" noen motstandere. Jeg nevnte tidligere at grunnen til at "byfolket" ikke vil gjøre det lettere å kjøre lovlig er at man er redd fjellet i mars blir som Oslofjorden i juli, men om dette er "uskyldig morro" er det bare å glede seg til Preben og Carl-Victor får scooter av pappa. :mrgreen:

Jeg personlig har aldri argumentert for dét og skal jeg være ærlig så mener jeg at dersom du skal til fjells med snøscooter alene, bør du være sånn passelig frisk også. Å dra på fjellet uten en mulighet til å klare deg selv dersom du får havari, er veldig lite lurt. Jeg har tvert i mot alltid sagt at å argumentere for snøscooter pga de syke og svake, bare er tull. Jeg kjenner ikke noen som er syk på den måten. De fleste kan utmerket gå på ski også...og noen gjør det.

 

Dra på tur sier jeg, men ikke lag kvalme for andre. Møter man turgåere på snøscooterløypa, er det ikke om å gjøre å se hvor nært man kommer på en ski og med klipa i styret. Vis hensyn og heller finn deg et hull langt unna folk hvor du ikke forstyrrer noen. Hva i all verden kan være galt i det? I Sverige har de jo løyper slik jeg håper vi får her i Norge men også friområder over tregrensen hvor det bare er å kjøre til krampa tar deg. Disse områdene kan jo selvsagt bli stengt i korte eller lengre perioder dersom det er behov for det, feks mye vilt i området, lite snø, rasfare osv osv. Det samme kan jo selvsagt hvilken som helst løype også(slik er det i Troms og Finnmark i dag). Er det lite snø, dårlig is og alt det der så blir løypene stengt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tvert i mot alltid sagt at å argumentere for snøscooter pga de syke og svake, bare er tull. Jeg kjenner ikke noen som er syk på den måten. De fleste kan utmerket gå på ski også...og noen gjør det.
Vel, jeg kjenner noen. Som tilsynelatende er fullstendig oppegående, men som ikke makter en to kilometers skitur delvis i preparert løype for å komme opp til hytta. Hadde hun hatt lov til å kjøre enten snøscooter eller ATV med belter, ville det hatt stor innvirkning på livskvaliteten hennes. Og kjøringen ville foregått over en skogsbilvei.
Link to comment
Share on other sites

[[...]Dra på tur sier jeg, men ikke lag kvalme for andre. Møter man turgåere på snøscooterløypa, er det ikke om å gjøre å se hvor nært man kommer på en ski og med klipa i styret. Vis hensyn og heller finn deg et hull langt unna folk hvor du ikke forstyrrer noen. Hva i all verden kan være galt i det?[...]

Nei det er det ingenting galt i, men vil du/dere få åpnet for mer lovlig kjøring må jeg/vi overbevises om at det er nettop det slik det kommer til å bli. Og ikke "fjellråning" der "å skremme kaffelattefolket med carbonskia" var dagens høydepunkt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tvert i mot alltid sagt at å argumentere for snøscooter pga de syke og svake, bare er tull. Jeg kjenner ikke noen som er syk på den måten. De fleste kan utmerket gå på ski også...og noen gjør det.
Vel, jeg kjenner noen. Som tilsynelatende er fullstendig oppegående, men som ikke makter en to kilometers skitur delvis i preparert løype for å komme opp til hytta. Hadde hun hatt lov til å kjøre enten snøscooter eller ATV med belter, ville det hatt stor innvirkning på livskvaliteten hennes. Og kjøringen ville foregått over en skogsbilvei.
Det tror jeg også, men å bruke det som en generell begunnelse for å tillate snøscooter blir for meg noe hyklersk av oss som faktisk er helt frisk.

Jeg føler at da bruker man de vanskeligstilte som en brekkstang og dytter de foran for å få gjennomslagskraft og det er jeg i mot. Vi må klare å overbevise folket og de som bestemmer her i landet med ærlige begrunnelser og spille med åpne kort.

Link to comment
Share on other sites

[[...]Dra på tur sier jeg, men ikke lag kvalme for andre. Møter man turgåere på snøscooterløypa, er det ikke om å gjøre å se hvor nært man kommer på en ski og med klipa i styret. Vis hensyn og heller finn deg et hull langt unna folk hvor du ikke forstyrrer noen. Hva i all verden kan være galt i det?[...]

Nei det er det ingenting galt i, men vil du/dere få åpnet for mer lovlig kjøring må jeg/vi overbevises om at det er nettop det slik det kommer til å bli. Og ikke "fjellråning" der "å skremme kaffelattefolket med carbonskia" var dagens høydepunkt...

Jeg har fryktelig vanskelig for å se noe glede i det selv om jeg helt klart kan se for meg at noe sånt kan skje. Da er det om å gjøre at Ole-Tommy og Rolf-Kåre i fra indre huttiheita som sikkert er redd for å miste sine rettigheter til å kjøre på lovlige løyper, å ta en prat med Preben og kompisen som nettopp har fått hver sin MXZ fra pappaene sine, at det er veldig lite kult at turister/hyttefolk kommer å ødelegger for de lokale heltene, fordi det er vel naturlig at de lokale brukerne som lever og kjører selv i nærmiljøet vil ta vare på deres eget nabolag. Det kan være greit å opplyse at hører man om sånn oppførsel igjen vil bil-hengeren være snudd oppned når de skal hjem igjen og at den lokale bonden som bor 200m unna tar 10000,- cash for jobber med å snu hengere på rett kjøl igjen.

Naturligvis vil jo ski og scooterløyper være mer eller mindre avskilt de alle fleste plasser som seg hør og bør men noen plasser vil det nok være naturlig å ha de side om side.

Jeg nekter å tro at også dette klarer Svenskene mye bedre enn oss. Da kan man begynne å lure på om vi ikke vil få til noe her i landet lengre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...