Jump to content
smaug

Gløding av hylser

Recommended Posts

Hei,

 

Etter å ha funnet overraskende få emner om temaet lager jeg min egen tråd. :lol:

Har nå skutt 3 ganger med hylsene mine etter å ha halspresset de med collet die 2 ganger. I den forbindelsen la jeg merke til at denne gangen begynte de å sote en del mer enn før med samme ladning og til og med varmer i været. Første som slår meg er at hyslene begynner å bli harde i halsen. Jeg bruker Norma hylser.

 

Spørsmålet da er, hvordan få tak i en fornuftig hylsegløding maskin? Noen erfaringer her hva som funker godt nok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har glødet hylsene ved hjelp av en enkel gassbrenner. Hold hylsene i hylsebunnen, og glød hylsehalsen i flammen. Når det begynner å bli varmt på fingrene, så slipp hylsene ned i en bøtte med vann og hylsehalsen er demed glødet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

360902.jpg

http://media.midwayusa.com/productimages/880x660/primary/360/360902.jpg

 

Denne og Tempilaq 343°C penslet på hylsehalsen. Posisjonerer halsen ved innerflammen i brenneren. Rett i vannbad når den når rett temperatur. I tillegg kan du benytte andre temperaturer på Tempilaq ulike plasser på hylsa for å sikkre deg at du ikke varmer for mye.

 

Bedre temperaturkontroll skal du lete lenge etter. Maskin er flott, men der vil du og ha en variasjon av brenner posisjon og effekt så man må nesten bruke Tempilaq der og for å være helt i mål.

 

50$ hos midway.

 

PS: Det finnes mange veier til Rom, dette er en, den fungerer, gir god kontroll og er passe arbeidsintensiv.

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har glødet mange hylser for masse år siden men den drittjobben sluttet jeg med ganske raskt . Som DFS skytter med tusner av skudd pr. år brendte jeg fingra mine nok så da skroter jeg de i stedet . Tar heller en trimmejobb på hylsene i dems levetid .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kobber blir myk av hurtig nedkjøling.

Nei, det blir mykt av å være over en viss temperatur en viss tid. Jo varmere jo fortere.

 

K

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har glødet mange hylser for masse år siden men den drittjobben sluttet jeg med ganske raskt . Som DFS skytter med tusner av skudd pr. år brendte jeg fingra mine nok så da skroter jeg de i stedet . Tar heller en trimmejobb på hylsene i dems levetid .

Tanken har slått meg, men siden de soter såpass allerede etter 3 omladning og jeg hadde håpet å bruke de 10-15 ganger(noen færre andre kanskje lengre, målet er ikke absolutt), vil det jo fort bli veldig mye soting framover ser jeg for meg.

Kan kulehold ha noe innvirkning på soting? Har ikke tatt voldsomt mye av senter doren på 6,5x55 collet dien og med RCBS pressa er det så vidt jeg trenger å legge noe vekt på håndtaket for å dytte ned kula. Klarer ikke å røre på kula med håndmakt etterpå. Doren er 0,1mm mindre enn kulediameteren og kula(CC 140) er dyttet inn ca en calibers lengde.

Har hatt mindre soting før, tilnærmet hva jeg fikk med å skyte fabrikk DL, selv med svake ladninger. Kan det tenkes at nå som hylsa har blitt hardere, så fjærer den mer tilbake etter halsepressing og at kuleholdet har vært veldig marginalt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tanken har slått meg, men siden de soter såpass allerede etter 3 omladning og jeg hadde håpet å bruke de 10-15 ganger(noen færre andre kanskje lengre, målet er ikke absolutt), vil det jo fort bli veldig mye soting framover ser jeg for meg.

Soter det, så bytt krutt bort fra N150 ;)

N150 har leie sotetendenser i 6,5X55. Ikke virker det å være 100% jevnt fra lot til lot heller tror jeg, noe som jeg tror førte til at en ladning som ikke sota med en lot, begynte å sote med neste lot. Jeg bytta fra N150 til N19 for baneladninger i 6,5(etter å ha brukt N150 i 10-15 år på baneladninger med 139-144 grs kuler så ble jeg så plaget med sot at jeg ikke gidda mer, prøvde dytte kula lengre inn, øke ladningen, osv, men ble lei og begynte å bruke N19 i steden).

 

Kan kulehold ha noe innvirkning på soting? Har ikke tatt voldsomt mye av senter doren på 6,5x55 collet dien og med RCBS pressa er det så vidt jeg trenger å legge noe vekt på håndtaket for å dytte ned kula. Klarer ikke å røre på kula med håndmakt etterpå. Doren er 0,1mm mindre enn kulediameteren og kula(CC 140) er dyttet inn ca en calibers lengde.

Min mandrel til 6,5 collet die måler 6,65mm (målt med mikrometer, ikke med skyvelær). Har du målt at den er 0,1mm mindre enn kulediameter? dvs 6,61mm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, det var som svarte da :lol:

Får springe til kruttpusheren å kjøpe N19 og kanskje N15 også og prøve på noen patroner å se.

Er det sånn da å forstå at du ikke gløder hylser i det hele tatt?

 

Mener å huske at kula måler jeg til 6,7mm(Nosler CC140) også mandrel til 6,6mm(målt med skyvelær). Jeg har sammenlignet mandrel mot ekspander knappen i RCBS full size dien min og de var lik så inntil nå har jeg slått meg til ro med det. Jeg har egentlig ikke gjort så mye med mandrelen, bare polert den på filtskive.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På vanlige kaliber som 6.5x55 og 308win feks så hverken gløder eller trimmer jeg hylser.

 

Kula er nok ca omtrent 6,71 mm. Jeg ville målt med noe annet enn skyvelær, men om din mandrel er 6,60 mm så er den ca 0,05 mm mindre enn min mandrell som gir like godt kulehold på sierra MK, nosler CC, lapua scenar, norma GT/DL, osv som en vanlig helpressedie gir. Så da ville jeg gått ut fra at du får tighte nok halser (forutsatt at dien er rett justert da).

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Lee hylseholder som følger med i trim kittet ,setter den i drillen og varmer i 10 sekunder så slipper jeg den på et tørt honkle og lar dem luft kjøle seg,synes selv at dette er en grei løsning .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er det sånn da å forstå at du ikke gløder hylser i det hele tatt?

Det er svært få utenfor BR-miljøet som gløder hylser i andre kaliber enn 338LM.

 

I hovedsak så gløder man 6PPC hylser og sånt for å konsistent kulehold, og lav ES (husk at dette er gutta som skal ha <2.5mm samlinger på 100m), og man gløder 338LM hylser for levetid - halsene sprekker ikke om man gløder og de dyre hylsene varer "evig" istf. 5-10 omladinger. Også i 338 får en en ES-gevinst. Den er betydningsfull når holdet kryper over 12-1500m iallefall.

Til 500+ langholdsskyting for ekstrem presisjon, dersom en skal skal, og bli, si godt under 100mm på 500m med 10 skudd, så ville jeg vurdert å gløde selv 6.5x55 hylser (men egentlig er det like greit å sortere etter settekraft eller noe). Dersom en ikke skyter relativt konsekvent samlinger i 5-6mm området på 100m og som sagt godt under 100mm på 500m - så tviler jeg meget sterkt på at man vil se reell preisisjonsforbedring av gløding - den kanskje er der, men du vil ikke se den.

 

Dersom en lader på et fornuftig vis, med rett metode, krutt og ladning, så sprekker "aldri" halsen på ei 6.5x55 hylse, 6.5x55 hylser er noe man skyter, gjør såpass rene at de kan opp i ei die og inn i et kammer, heller på krutt og setter kule. De er dessuten gratis, ser de rare ut så kaster man dem... Om de ikke varer 5-7 omladinger så gjør du noe annet feil enn å ikke gløde. Men jeg lader nok heller ikke 6.5 hylser så mange ganger. Etter 3-4-5000 skudd på ei kasse (600 skudd), så er hylsene blitt litt færre, men så stygge at det på tide å kjøpe ei ny kasse - og kanskje et nytt løp også.

 

Som Høggeren er inne på, det kunne aldri falle meg inn å gløde 6.5x55 hylser til vanlig bruk. Det er jo en større jobb, langt på vei dobler det arbeidet med å lade - og det gir ingen målbar nytte.

 

Og, det ovenstående er skrevet under forutsetning at en bruker Lapua eller Norma hylser.

 

K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fy fela, her fikk jeg mange fine svar på kort tid. I utgangspunktet var det ikke så mye presisjon som var målet, heller levetid på hylser og å forhindre soting hvis det kunne hjelpe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et raskere, lettere og rimeligere alternativ til "guffa" fra Midway, er Thermomelt. En fargestift som fåes hos de som dealer med mig/tig/plasma f eks. Og èn stift holder til mange tusen hylser. Hylsegløding er noe man revurderer etter at man har bommet på vannbøtta og fått hylsa nedi skoa :roll:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er det sånn da å forstå at du ikke gløder hylser i det hele tatt?

Det er svært få utenfor BR-miljøet som gløder hylser i andre kaliber enn 338LM.

 

I hovedsak så gløder man 6PPC hylser og sånt for å konsistent kulehold, og lav ES (husk at dette er gutta som skal ha <2.5mm samlinger på 100m), og man gløder 338LM hylser for levetid - halsene sprekker ikke om man gløder og de dyre hylsene varer "evig" istf. 5-10 omladinger. Også i 338 får en en ES-gevinst. Den er betydningsfull når holdet kryper over 12-1500m iallefall.

Til 500+ langholdsskyting for ekstrem presisjon, dersom en skal skal, og bli, si godt under 100mm på 500m med 10 skudd, så ville jeg vurdert å gløde selv 6.5x55 hylser (men egentlig er det like greit å sortere etter settekraft eller noe). Dersom en ikke skyter relativt konsekvent samlinger i 5-6mm området på 100m og som sagt godt under 100mm på 500m - så tviler jeg meget sterkt på at man vil se reell preisisjonsforbedring av gløding - den kanskje er der, men du vil ikke se den.

 

Dersom en lader på et fornuftig vis, med rett metode, krutt og ladning, så sprekker "aldri" halsen på ei 6.5x55 hylse, 6.5x55 hylser er noe man skyter, gjør såpass rene at de kan opp i ei die og inn i et kammer, heller på krutt og setter kule. De er dessuten gratis, ser de rare ut så kaster man dem... Om de ikke varer 5-7 omladinger så gjør du noe annet feil enn å ikke gløde. Men jeg lader nok heller ikke 6.5 hylser så mange ganger. Etter 3-4-5000 skudd på ei kasse (600 skudd), så er hylsene blitt litt færre, men så stygge at det på tide å kjøpe ei ny kasse - og kanskje et nytt løp også.

 

Som Høggeren er inne på, det kunne aldri falle meg inn å gløde 6.5x55 hylser til vanlig bruk. Det er jo en større jobb, langt på vei dobler det arbeidet med å lade - og det gir ingen målbar nytte.

 

Og, det ovenstående er skrevet under forutsetning at en bruker Lapua eller Norma hylser.

 

K

Gammel tråd men.. Vil du si at utsagnet ditt ang. 6,5x55 gjelder .308 win også?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har en vektcelle som plasseres i steden for hylseholderen i pressa. Hvis jeg skal ha noe ekstrempresisjon eller ekstremt jevn ES gjør jeg følgende;

Gløder hylsene etter MIN metode(som ikke er noe bedre enn alle andre sin) OG;

Bruker vektcella for å sortere ut de patronene som settes i med en hekto større eller mindre settetrykk. Da..... :wink: Dette er noe jeg kjøpte på shootingsoftware.com men tror ikke de selger den lenger. Flott utstyr som også kan monteres for å måle rekyl om noen skulle ha interesse av det(ikke meg)

 

Hvis jeg IKKE gløder er spredningen stor i settetrykk, da messingen har blitt skyteherdet i varierende grad. Så generellt kan man si at med gløding så blir kuleholdet jevnt. Dette kan også oppnås med 0 friflukt, men det er ikke lurt hvis man skal ha en viss fart på gitt kule i gitt kaliber uten for høyt kammertrykk på kjøpet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette er den beste forklaringen jeg har lest. Jeg begynte å gløde fordi jeg hadde hørt at resultatet ble bra. Har oppnådd ca 1,5 cm høydespredning på 315m. 0,7 ES. Måler med Kurzzeit. Sliter litt mer (i forhold) sideveis foreløbig. Dette var logisk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg gløder hver eneste gang KydeX. Det som er fint med maskinen jeg benytter (fra http://www.bench-source.com/) er at jeg stiller ønsket tid nøyaktig. Jeg skyter med 308 og benytter Lapua Palma hylser. Disse gløder jeg nøyaktig 4,5 sekunder (tid fra de kommer inn i flammen til de forlater flammene).

 

Filmet med iPhone for en stund siden:

 

Legg merke til at hylsene forandrer farge akkurat når de kommer ut av flammene. Når jeg har ladet ferdig og sammenligner glødningen på fabrikk-nye Lapua Palma, så er de helt like. Fargen er lik og overgangen til vanlig messingfarge er helt likt plassert. Alle hylsene blir 100% likt glødet.

 

Vil tro at den maskinen kjendis viser er mer effektiv når du skal gløde mange hundre hylser. Jeg gløder 50 hylser på noen minutter, og dette er det kjekkeste jeg gjør. Fasinerende greier - og så er det finalen på preppe-prosessen ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, nesten så det frister, bare fordi den var så kul :) Og når det går så fort så er det jo ikke noe stress. De har ikke på lager da, men de får vel muligens inn igjen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gløder dere før eller etter necksizing? I mitt hode burde man gjøre dette før, men har lest begge deler... Og vil vel forsåvidt få ulike meninger her også? :winke1:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hylser som er forkrommet ,altså blanke hylser vil de også ha godt av gløding?Ser at disse sprekker i halsen mye fortere enn vanlig messing hylser.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gløder dere før eller etter necksizing? I mitt hode burde man gjøre dette før, men har lest begge deler... Og vil vel forsåvidt få ulike meninger her også? :winke1:

 

Det bør vel glødes etter bearbeiding av materialet, skal det ha noe hensikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neida. Gløding utligner akkumulert arbeids-herding, hylsene vil tåle mange omladinger før de igjen blir så harde at sprekkdannelser blir et problem. Personlig føler jeg meg mest komfortabel med å gløde før ompressing, men jeg kan ikke begrunne det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg griber hylset i en accu drill og ind over simpel gas-torch fra Biltema, 10-15 sec.

 

Har nedsat variation i projektilsættekraft mye !

 

Jeg sizer altid etterpå, så om jeg har varmet for mye så er der en bit work hardening på sluten. Det er min logik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pemo, det er den logikken jeg også har fulgt. Men etter det jeg kan finne er arbeidsherdingen ganske lineær i det området. Så alle hylser vil øke strekkfastheten omtrent likt, ergo bør også variasjonen innenfor en lott være lik. Og det er vel det viktigste for de som er opptatte av slikt. I praksis vil vel pressing etter gløding koste deg en ompressing før de er for harde igjen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drevet å lett etter tempilaq, men ingen i Norge som fører ser det ut til.

Noen vitenskapelige metoder for å få rett gløding uten at det må handles i 1000 kroners klassen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, Kenrin skrev:

Ja, men du må fortsatt sette glødetid ;)

8 timer siden, Fredrik k skrev:

Skrumaskin og en 13 langkopp, biltema gassbrenner. Enkelt og billig. 

Hvilke hilser passer i 13 langkopp? 

Har langkopper fra biltema termometer?

 

Er bare små batch dette er snakk om så effektivitet er ikke et tema. Bare resultatet. 

 

Stiftene fra tess ser helt grei ut de, men er det best å kjøpe den over eller den som er hakket under den temperaturen man ønsker? Eventuelt begge? Ta tiden mellom de to og regne seg fram til riktig punkt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timer siden, Reveenkemaker skrev:

Ja, men du må fortsatt sette glødetid ;)

Hvilke hilser passer i 13 langkopp? 

Har langkopper fra biltema termometer?

 

Er bare små batch dette er snakk om så effektivitet er ikke et tema. Bare resultatet. 

 

Stiftene fra tess ser helt grei ut de, men er det best å kjøpe den over eller den som er hakket under den temperaturen man ønsker? Eventuelt begge? Ta tiden mellom de to og regne seg fram til riktig punkt?

308 kan æ hvertfall garantere går i den. Det enkleste er å gløde å telle sekunder å se når hylsen får forandring i fargen, da når den kjøles ser den ut som feks norma trainer i halsen, det er tilstrekkelig. selv gløder jeg 7 sekunder. 

IMG_20190712_104819.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når tempilaq endrer farge på 343grader så er vell dette optimalt og alle forsøk med eller uten hjelpemidler blir kompromisser. 

Egentlig mest tro på temperqaturkritt dersom tempilaq ikke er tilgjengelig. 

Kjøper jeg 320 og 350 så tenker jeg det går greit å bruke begge på ei hylse og telle sekunder fra første endrer farge til den neste. Tar det 2sek så gir jeg de resterende 1,5 ekstra. Tar det da 10sek å nå den første så gløder jeg hele batchet i 11,5sek. Først da skal jeg begynne å tenke skrumaskin og langkopp i størrelse 375h&h 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke gjør dette vanskeligere enn det trenger å være.. Du vil få variasjon uansett når du gjør det manuelt, det viktigste er å oppnå høy nok temperatur, samt at den ikke brer seg for langt ned. La flammen treffe bare selve halsen, treffer den skulderen brer temperaturen seg mye raskere nedover hylsa. 

 

8-10 sek på 6,5mm hylser. 10-12 på .30 - .338   Du ser det på hylsa når den er ok, Det er ikke uvanlig at du må legge på ca 1 sekund mot slutten av f.eks en batch på 50stk pga lavere trykk i gassflaska, som fører til litt mindre flamme. Størst mulig gassflaske, og unngå å åpne ventilen 100% hjelper. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som han på benken sier. Dette er egentlig ikke noe man trenger å bruke mye penger, og tid på, særlig ikke på std. hylser.

Har man arvet en Nederland & Nederland i .577 Phyll & Spectacle, og det kun følger med 23 hylser, så skal disse selfølgelig pleies som den førstefødte av ætten...

 

Resten kan man gløde under Jula`s sol.... Glødet over 400 6,5 hylser nylig på en boks til kr. 17 ish...

fremdeles mer gass i boksen ;)

 

001.JPG

002.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, Reveenkemaker skrev:

Først da skal jeg begynne å tenke skrumaskin og langkopp i størrelse 375h&h 

 

14mm pipe passer på magnumhylser. 

Jeg gløder hylser ved åholde de i fingrene og snurre de i flammen til de blir for varme å holde, slipper de ned i en bøtte vann. Enkelt og lavteknisk. Fungere helt utmerket og får sikkert de som må  ha 343 grader til å sette kaffen i halsen. 

 

Gidder kun drive med dette på hylser som skal formes til andre kaliber. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...