Jump to content

Høyttenkning om ett Norsk - Jordnært - alternativ til NRA.


BenA

Recommended Posts

vavlo skrev:

Det hevdes i tråden at vi jegere og skyttere har gode kår her i Norge. Alt er relativt. Har holdt på med jakt og skyting siden tidlig på 70 tallet og i forhold til våpeninnehav har det siden den gang kommet adskillig med restriksjoner/ pålegg.

Tror neppe dette er argumentasjon å gå høyt opp på banen med.

Hadde vi tatt kammerets lesere inn i en tidsmaskin og tilbake til 70 tallet så hadde majoriteten ikke hatt råd til å kjøpe seg en hagle. En industriarbeider i 1970 hadde strammere budsjett enn en NAV klient har i dag. En døgenikt og latsabb fyller våpenskapet raskere i dag enn en høytlønnet akademiker hadde klart i 1970.

 

Lovverket utvikler seg i takt med økonomien.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@Hassel, vet ikke om jeg får dette til men fikk linken fra en amerikansk fb-venn.

 

http://video.today.msnbc.msn.com/today/" target="_blank" target="_blank ... 5#50208495" target="_blank

Nettopp, det er altsaa fra dagen etter masakren (aired 15 december) og basert paa antagelser.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_Hook_Elementary_School_shooting

http://www.ct.gov/despp/cwp/view.asp?Q=517284&A=4226

 

Ser ut som bushmasteren var det mest brukte vaapnet

Link to comment
Share on other sites

Det beste som kunne skjedd var at USA ble okkupert av Nord-Korea, så slapp en at allverdens folk, journalister og politikere som skal dra USA sin lovgivning som forøvrig spriker like mye, eller mer en lovgivningen i hele europa, inn i vår debatt om sivilt våpeninnehav her i VÅRT land.

 

Heia KIM!

Link to comment
Share on other sites

1-De norske jakt og skytterorganisasjonene representerer max 200.000 medlemmer.

2-Om noen tror de kan "omvende" media, undersøk litt om den sk. "romsaken" som pågår rundt NRK.

3-NOJS er og blir en flopp; tanken bak var god men dit de har parkert seg selv bør de egentlig bare holde seg til å drifte kammeret.no

 

Sjekk også ut hva Stålsett-utvalget (livssynsutvalget) sier om bruk av statstøtte.

Link to comment
Share on other sites

1-De norske jakt og skytterorganisasjonene representerer max 200.000 medlemmer.

En representant for 200.000 medlemmer holder i massevis hvis vi da ikke får med alle våpeneierene i landet!

3-NOJS er og blir en flopp

For de som ikke forstår hva JEG mener: NOJS er en lukket organisasjon hvor du må betale penger før du engang får vite hva de mener.

Heia KIM
AR-15
15 december
tidsmaskin

Tusen takk for godt gjennomtenkte innlegg!

valg i NOJS snart

Som betyr hva? Enda mer lukket organisasjon? :mrgreen:

Biden

Tusen takk for godt gjennomtenkt innlegg!

Om det er mulig å forene alle våpeneierene?

JA!

burde tenke litt nytt mtp. medlems rekrutering

Enig!

må lære seg å spise kameler

Nei, ikke hvis vårt alternativ ikke er spekulativt men derimot en sammenslutning FOR våpeneire.

njff. De fører "vår sak"

Vi har forskjellige forbund. NSF som jeg er en del av hverken jager eller fisker...

vil våkne

Etter et forbud? Absolutt, men da er det LITT seint å våkne!

linken
med en link

Ikke akkurat topic.. :wink:

har så vidt rundt 300 medlememr etter fler års drift

Jepp! Akkurat!

reell gjennomslagskraft en organisasjon som representerer en halv million medlemmer kan ha

Fantasien din begrenser det? Og sammenligne med søppel gjør dette værre? :lol:

AR15
Se over..
Hva om tittelen på denne tråden hadde blitt forandret til noe mer spiselig

ENIG.. Fjern NRA!

Det tror jeg og.
BRA! :D
Er alle fortsatt like enige i et samarbeid

Hvis utgangspunktet ditt er det vi diskuterer, MÅ vel en AR15 ofres hvis alternativet er å totalforby 'selvladervåpen' I landet? Hvis det velges mellom to onder! Ikke kutte av armen når du skal klippe negler? :oops:

Men hva er et godt forsalg?

Les foran i den tråden du er i nå! Mange flotte forslag!

 

Lar det seg derimot gjøre å forene 485000
våpeneiere?

LOV kan gjøre dette!

 

God kveld!

Link to comment
Share on other sites

Et interessant innlegg Woff, uten entusiasme, og stå på vilje er jo ingen ting mulig. Nå kan ikke jeg svare for Woff, men jeg mener at et ev. LOV kan fremme det grunnleggende i privat lovlig våpeneierskap i samfunnet uten stadige innskrenkelser på svært tynt/ ikke eksisterende grunnlag, og fremme rettsikkerheten. Der vil halvauto, eh, selvladervåpen kunne behandles indirekte basert på fakta, ikke følelser, og med øket politisk kraft. Dette bør være i interesse, og spiselig for absolutt alle våpeneiere.

Link to comment
Share on other sites

Woff, i bableinnlegget sitt, som et svar til deg:

høggern skrev:

Er alle fortsatt like enige i et samarbeid

 

Hvis utgangspunktet ditt er det vi diskuterer, MÅ vel en AR15 ofres hvis alternativet er å totalforby 'selvladervåpen' I landet? Hvis det må velges mellom to onder! Ikke kutte av armen når du skal klippe negler?

 

Det er vel førstegangen jeg har sett det ønsket utrykt (dvs som å implemtere at en eller annen part i saken har et ønske om å gjøre det)

Link to comment
Share on other sites

Som dere ser var mitt forrige innlegg en lang rekke sitater fra de mest ivrige her her. Jeg prøvde å svare de som kom med (etter min mening) fornuftige innlegg! :D

 

De som snakker om Kim, AR15, 15 december, tidsmaskin, Biden etc gjør tydligvis det de kan for å ødelegge en fornuftig diskusjon og Ha??el tråkker som vanlig ned på alt som kan være positivt, han om det!

 

NOJS kjenner jeg ikke, for anonyme,
Der er vi helt enige! Hva holder egentlig NOJS på med? :oops:
Woff, i bableinnlegget sitt, som et svar til deg:
Bableinnlegget bestod av sitater stort sett fra deg. HVEM babler mest her tror du?

Du siterte heldigvis alt jeg skrev og der setter jeg et forbehold! HVIS noe ofres betydde det!

 

Dere som vil fortsette å undergrave landets våpeneiere kan fortsette den strålende jobben dere legger opp til i denne tråden! Fortsett med usaklige og kverulerende innlegg. Jeg skal slutte å kommentere eller fyre dere opp med svar.

Jeg skjønner veldig godt at NOJS sliter som har endel av dere som medlemmer! :lol:

Jeg har et stevne å forberede og i morgen arrangerer jeg og min klubb LPK hurtigstevne i Lillehammer så tiden kan bli kort for kammeret! :D

Link to comment
Share on other sites

Hva holder egentlig NOJS på med?

 

Akkurat det medlemene ønsker-alt du etterlyst har vært diskutert inne på medlemsdelen og konklusjonen er grei-flertallet av medlemene er happy med NOJS som det er.

 

Hver enkelt medlem i de forskjellige organisasjonene bør kontakte styre/ledelse og be om at pågående samarbiede formaliseres og gjøres synlig. Det største problemet de har er at de ikke forteller hva de driver med.

Link to comment
Share on other sites

Hver enkelt medlem i de forskjellige organisasjonene bør kontakte styre/ledelse og be om at pågående samarbiede formaliseres og gjøres synlig. Det største problemet de har er at de ikke forteller hva de driver med.

Understreker viktigheten av denne setningen! :DVI kan få på plass et LOV! :D

Link to comment
Share on other sites

Mye vilje og lite evne, sjeldent en god kombinasjon.

 

HEI, JEG LAGER EN ORGANISASJON SOM SKAL FORENE DE STORE AKTØRENE JEG IKKE HAR SNAKKET MED, OM DERE MISLIKER DET KAN DERE GÅ OG TA DERE EN BOLLE, FOR DA ER DERE USERIØSE TOMTENISSER SOM MOTARBEIDER ALLE SKYTTERE.

 

Hva slags funksjon har dette? Forbundene samarbeider allerede, og de er neppe interessert at en random gruppe ivrige forumister brått skal representere dem, det klarer de utmerket godt selv. Et evt initiativ må komme innenifra, uten at jeg helt ser behovet.

Link to comment
Share on other sites

:) Helt enig! Men er dette i fokus? Vi har ærlig talt ikke vært under et tilsvarende press noensinne!

 

Jeg klarer nok å overleve uten mine 'selvladerpistoler' men med en redusert livskvalitet. Hvorfor skal jeg måtte godta det?

 

Vi diskuterer en intensjon om å få gjort noe politisk og organisasjonsmessig for å stoppe et eventuelt forbud og å stoppe media's FEILAKTIGE påstander.

JEG tror at vi må jobbe for dette før det er for sent. Andre våpeneiere? gir tydeligvis blanke f. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mye vilje og lite evne, sjeldent en god kombinasjon. - - - Hva slags funksjon har dette? Forbundene samarbeider allerede, og de er neppe interessert at en random gruppe ivrige forumister brått skal representere dem, det klarer de utmerket godt selv. Et evt initiativ må komme innenifra, uten at jeg helt ser behovet.
Det behovet ser hvertfall en del av oss! Og som jeg har skrevet før (i denne, eller en av de parallelle trådene), dette må "enhver især" av oss ta opp i egen organisasjon. Det samarbeidet du viser til, er nok svært spinkelt. Det burde, som "Istmus" har skrevet, vært aktive lobby-folk som informerte, for å motvirke anti-våpen-propagandaen. Noen ny medlemsorganisasjon, som får god plass i en minibuss, har heller ikke jeg særlig tro på.

 

Hvis jeg var anti-våpen-aktivist, ville jeg, etter at jeg hadde klart å fått sjølladervåpen forbudt, gått inn for å forby magasiner på Sauer 200 STR og jaktrifler. Argumenter? Videoen av John Olav Ågotnes, som skyter 17 treff på 25 sekunder, og at man jaktet villrein i masse år, uten problemer (nåja, noen skadeskutte rein teller jo ikke) med enkeltskuddsvåpen! Kanskje DFS og NJFF ville vært litt mer aktive, hvis det var deres våpen som var i faresonen (der de nok kommer, hvis ostehøvelen blir brukt mange nok ganger).

Link to comment
Share on other sites

Woff, i bableinnlegget sitt, som et svar til deg:
Bableinnlegget bestod av sitater stort sett fra deg. HVEM babler mest her tror du?

Skal vi se... Du? Utover det så er jeg jo strålenede enig med deg at det er dumt om gode forslag blir motarbeidet.

 

Forøvrig er vel nettopp det, fler andre også har påpekte, veldig dumt at NOJS ikke har bedrevet aktivt informasjons arbeidet ut mot kammerets brukere.

Link to comment
Share on other sites

Mye vilje og lite evne, sjeldent en god kombinasjon. - - - Hva slags funksjon har dette? Forbundene samarbeider allerede, og de er neppe interessert at en random gruppe ivrige forumister brått skal representere dem, det klarer de utmerket godt selv. Et evt initiativ må komme innenifra, uten at jeg helt ser behovet.
Det behovet ser hvertfall en del av oss! Og som jeg har skrevet før (i denne, eller en av de parallelle trådene), dette må "enhver især" av oss ta opp i egen organisasjon. Det samarbeidet du viser til, er nok svært spinkelt. Det burde, som "Istmus" har skrevet, vært aktive lobby-folk som informerte, for å motvirke anti-våpen-propagandaen. Noen ny medlemsorganisasjon, som får god plass i en minibuss, har heller ikke jeg særlig tro på.

 

Hvis jeg var anti-våpen-aktivist, ville jeg, etter at jeg hadde klart å fått sjølladervåpen forbudt, gått inn for å forby magasiner på Sauer 200 STR og jaktrifler. Argumenter? Videoen av John Olav Ågotnes, som skyter 17 treff på 25 sekunder, og at man jaktet villrein i masse år, uten problemer (nåja, noen skadeskutte rein teller jo ikke) med enkeltskuddsvåpen! Kanskje DFS og NJFF ville vært litt mer aktive, hvis det var deres våpen som var i faresonen (der de nok kommer, hvis ostehøvelen blir brukt mange nok ganger).

 

 

+1 :D Fortsett med dette :clap:

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns Hassel har gjort det ganske soleklart at arbeidet foreningene utfører i dag slettes ikke er spinkelt, en evt kritikk får heller gå på at ikke "almuen" informeres i den grad den tydeligvis har ønske om. Jeg antar dog at dette skyldes at man vil sitte stille i båten fram til det faktisk forelegger noen trusler.

Lobbyvirksomhet kan være effektivt, men det kan ende med å være effektivt i totalt feil retning dersom det skaper en debatt vi i utgangspunktet ikke trengte å ha.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan alvorlig talt ikke få det til å stemme at 4,5mill i Norge ikke er våpeneiere (unnskyld, jegere eller skyttere). Tror de fleste husstander, iallefall på landsbygda, har minst ei hagle eller ei rifle. Det er klart at folk som er for unge til å eie våpen sjøl representerer en viss andel av de 4,5mill. Men jeg vil nå tro at mange av disse vil bli framtidige jegere og skyttere.

Link to comment
Share on other sites

- og fortelle at vi er misforstått og plaget av de kjipe folka i regjeringen -
Ordene "misforstått og plaget" er kanskje ikke de mest brukte av dressgjengen fra NHO, oljeselskapene, bilbransjen etc., når de har møter med "de kjipe folka i regjeringen" (til å framsette slike påstander har de Høyre og Frp! :mrgreen: ).

 

Enten vi liker det, eller ikke, er "lobby-ing" en vekstbransje. Og jeg har såpass tro på "almuen" at jeg tror den vil ta vel i mot korrigering av åpenbart feilaktige opplysninger, f.eks. framsatt på lederplass i VG. Men det er viktig at dette presenteres av folk med troverdighet - Snøfte Smith-kloner har vi ikke bruk for.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var anti-våpen-aktivist, ville jeg, etter at jeg hadde klart å fått sjølladervåpen forbudt, gått inn for å forby magasiner på Sauer 200 STR og jaktrifler. Argumenter? Videoen av John Olav Ågotnes, som skyter 17 treff på 25 sekunder, og at man jaktet villrein i masse år, uten problemer (nåja, noen skadeskutte rein teller jo ikke) med enkeltskuddsvåpen! Kanskje DFS og NJFF ville vært litt mer aktive, hvis det var deres våpen som var i faresonen (der de nok kommer, hvis ostehøvelen blir brukt mange nok ganger).

 

Det er nok liten tvil om at neste trekk med ostehøvelen etter dette vil rettes mot private/halvprivate organsiasjoner som utdanner "tusenvis av snipere"...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror man gjør seg selv en bjørnetjeneste om man fortsetter å gnage på mantraet om at det er en eller annen form for bevist og langsiktig politikk. Restriksjoner kommer som reaksjoner på hendelser. Eller frykten for negative hendelser. Det er slagfeltet for å bruke litt dubiøs terminologi.

Link to comment
Share on other sites

Det er et innlegg i dag på side 4 i Dagens Næringsliv, skrevet av seniorpartner Gunnar Mathisen i Geelmuyden-Kiese, velkjent ”lobby”-firma:

Lobby-loven sier om politiske beslutningsprosesser: Få deltar når det er mye å beslutte, mange deltar når det er lite å beslutte. Med det menes:

 

Helt i begynnelsen av prosessen, når et direktorat eller departement jobber med en sak, er påvirknings- og handlings-rommet størst, og da er det lite innsyn i prosessen fra media og andre.

Sent i beslutningsprosessen, når de fleste premisser er lagt, er handlingsrommet lite – men det er da de fleste politikere, særlig opposisjonen, og media deltar.

 

Slik er lobby-lovens brutale kraft: Det er de som er med i beslutningsprosessens innledende faser, som definerer innhold og rammer for det som skal skje videre som har størst innflytelse.

Da er vi inne på det jeg har mast om lenge nå, vi har antagelig lite å hente på selve utformingen av proposisjonen (lovforslaget), det er det vel POD og Justisdepartementet som vil ta seg av, med mindre ”noen” i skyttermiljøet har kontakter inn der.

 

Det som jeg ser som realistisk er at en god, og profesjonell lobbyvirksomhet kan påvirke fagkomiteen, dvs justiskomiteen som er den som kommer til å forme innstillingen, dvs det endelige lovforslaget som sendes til Stortinget

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg ser som realistisk er at en profesjonell lobbyvirksomhet kan påvirke det endelige lovforslaget som sendes til Stortinget
Beklager at jeg kortet ned. Lobbyvirksomhet er så viktig at det bør satses penger på denne jobben!
bidra til å veilede restriksjoner i en hensiktmessig rettning.
Det er hvordan vi kan påvirke eventuelle restriksjoner som blir utslagsgivende. Sikkert er det at vi MÅ gjøre noe.
Det er slagfeltet for å bruke litt dubiøs terminologi.

Jeg er for dum til å forstå hva du mener Hassel. :) Det mantraet jeg vil gnage på er at vi må være positive' date=' vi trenger ikke gnage på negative historiske hendelser, vi må GJØRE noe!

Vi får vel anta at de fleste av disse har familie
Jeg er enig! Vi er nok adskillig flere enn tallet på de faktiske våpeneierene!
har såpass tro på "almuen" at de vil ta vel i mot korrigering av åpenbart feilaktige opplysninger framsatt på lederplass i VG
Beklager at jeg klippet ut igjen MEN her er jeg helt enig! :D

 

Jeg vil ha LOV til å jobbe.. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...