Jump to content
JRT

Vannrensing i Norge/vannrenser

Recommended Posts

Om du finner en statistikk så er den neppe representativ for noe som helst 😉 Hvor mange tilfeller tror du blir rapportert? Man får  vondt i magen og rennaræv en dag eller kortere også drikker man ikke vann uten å koke det i en periode til man ha glemt ubehaget det medført. Det trenger jo heller ikke vær vannet man drakk!

Mange av disse «tingene» man kan pådra seg er meldepliktige funn til folkehelsa, men det er nok store mørketall siden antagelig bare en brøkdel av de som pådrar seg slikt går til legen og får tatt prøver som påviser hva de faktisk har.

Jeg har et subjektivt inntrykk av at de fleste som blir plaget og går til legen, i hvert fall i Nord-Norge, får påvist campylobacter. I hvert fall med klinikken; har drukket ubehandlet vann fra elv/bekk/vann ute. Det er sjeldent farlig for «friske folk», men selvfølgelig ubehagelig når det står på.

Av alle årene jeg har gått i fjellet på jakt kan jeg bare huske å ha blitt dårlig en gang, og da ba jeg vel egentlig om det siden jeg drakk «stillestående» vann fra et «bitte lite fjellvann» i beiteområde med sau. Det var kanskje ikke et vann en gang, mulig det bare var en dam med regnvann for alt jeg vet. 

Jeg drikker nesten alt som renner uten å kokke det, er det stillestående blir det kaffe av vannet 😎. Er man usikker, eller på langtur er det i mine øyne en enkel forsikring å kokke eller rense vannet man drikker. Mere vitenskaplige enn det trenger man neppe å være 😉. På enkelte utenlandsreiser er man nok mere eksponert for farlige greier enn på fjellet!

Sitat

Jeg drikker nesten alt som renner uten å kokke det, er det stillestående blir det kaffe av vannet 😎. Er man usikker, eller på langtur er det i mine øyne en enkel forsikring å kokke eller rense vannet man drikker.

Det er vel den gjengse holdningen til de jeg kjenner også - og meg selv. Men jeg har jaggu hatt renneræv på fjellet også. Er det godt vær og en ikke har det travelt så overlever en jo fint det, og havner ikke i noen statistikk.

K

Mente heller de tilfellene hvor man får mer alvorlige og kroniske plager, men ser poenget, tror ikke jeg hadde tenkt på å melde det inn der jeg driter bak en stein.

Men tar heller med en liten pakke Idoform o.l. enn alt mulig rense utstyr.

Som med så mye annet så skaper også legemiddelindustrien ett behov som egentlig ikke er der. Pfizer, som er en av de virkelig store legemiddelfabrikantene, tjener vanvittige summer på å selge reseptfrie produkter som i beste fall har en minimal effekt. Når man er på tur i utlandet kan man like godt kjøpe yoghurt på supermarkedet for å få samme (eller kanskje bedre) effekt enn melkesyrekapsler, det smaker bedre også B|

Det at Idoform "ikke hjelper stort for feriemage" kan man kanskje ikke bare skylde legemiddelfabrikanten for. Det er vel heller slik at forbrukerene ikke skjønner hvordan og når dette produktet kan ha nytte for seg. For at forbrukerene skal ha noen glede Idoform (selv om det er reseptfritt), så bør de kanskje snakke med apoteket eller legen om når det er hensiktsmessig å bruke dette produktet i stedet for å kaste penger ut vinduet og kjøpe det "for sikkerhets skyld". Det andre alternativet er å lære seg mikrobiologi og tenke litt selv😉.