Jump to content

Småprat om Scoutrifler


Arrowmaker

Recommended Posts

Takker for fine kommentarer :D

 

Vekta på 3640 gram er inklusive optikk slik rifla er på bilde.

 

Jeg ble også rimelig fornøyd med DuraCoate Dark Eart og matt svart GunKote. Det gir et litt mer diskret og avdempet inntrykk, noe som passer meg bra.

 

At framsiktet er plassert så langt bak er vel bare et påfunn og også inspirert av Steyr Scout, det samme er for så vidt flutingen av løpet.

Nei, lyddemper er ikke tiltenkt denne rifla.

 

Turen på banen ble fin rent sosialt sett, men det ble verre med skytingen da det blåste så man skulle tro man befant seg på Haltenbanken.

 

nnkxdz.jpg2cz3hue.jpg

 

Gruppeskyting fra benk @ 100m ga noe ujevne resultater fra bra til så,så. Rutene på blinken er 1”.

 

Elgoksen fra Dagfinnrud ble satt opp på 208m. Jeg har dessverre ikke bilder av den, men det ble elgfall hver gang.

Skytestillingen var sittende med reim.

 

17tpgk.jpg

 

Bjørneprøven gikk også greit. I Sverige står denne på 80m. Hos oss blir den vanligvis satt på 100m pga skivestativ og kulefang.

Skytestilling her også er sittende med reim.

 

34jf7sh.jpg

 

Jeg prøvde også hurtigskyting på bjørnen, men brukte også en liten feltblink for å spare bjørneblinken.

Til dette brukte jeg en timer.

Øvelsen er vel egentlig å avgi to skudd mot bjørnehodet der det andre skuddet skal komme innen 4sek fra det første. Det er ikke krav til treff i sirkelen på prøven, men det er jo moro å komme nærmest mulig. Hvis man bruker tiden er det ingen umulighet, men jeg prøvde å skyte raskest mulig, å da blir resultatet på skiva der etter,

 

Avstanden til blinken er 20m. Fra biip fra timeren til første skudd lå jeg i underkant av 2 sek, og det var det mellom skuddene også. 1,79 sek og 1,90 sek mener jeg å huske.

Dette er en knall moro øvelse så her vil jeg begynne å notere ned tidene for å kunne måle eventuell fremgang.

 

Som sagt ødela vinden litt av skyteforholdene i dag, men på tross av det, scoutrifler er kjempemorro :thumbup:8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Snasen børse Arrowmaker!

Eg har ein original K.art. mauser i 7,92 som eg ikkje vil herpe fullstendig. Difor har eg demontera baksiktet og festa ei leatherwood picatinnyskinne der. Med ein Aimpoint Micro på så fungerar det heilt topp, men eg saknar litt forstørring.

 

Eg ser du har kikkertsiktet montera nøyaktig der eg vil ha det. Er dette ein Leupold FX-II Scout IER 2.5x28mm? Stemmer augeavstanden for deg slik at du får fullt synsfelt? I fylgje Leupold så har dette siktet ein augeavstand på 9,3"/236mm. Men etter mine mål så får eg det til å bli omtrent 340mm frå mitt auge og fram til bakkant av framre låskassebro.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hei!

 

Netttopp fått en scout, men synes bakkappen er litt glatt mot skulderen. Skulle hatt noe lignende en limbsaver, men er noe usikker på hvilken som vil passe. Fant ikke noen jeg kunne bestille umiddelbart (fra Steyr Arms ligger ikke Norge inne på adressen). Ønsker en jeg kan skru fast. men også av den typen man trekker over vil duge så lenge det et litt myk gummi som ikke sklir. Noen som har noen forslag ? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, josteins skrev:

Hei!

 

Netttopp fått en scout, men synes bakkappen er litt glatt mot skulderen. Skulle hatt noe lignende en limbsaver, men er noe usikker på hvilken som vil passe. Fant ikke noen jeg kunne bestille umiddelbart (fra Steyr Arms ligger ikke Norge inne på adressen). Ønsker en jeg kan skru fast. men også av den typen man trekker over vil duge så lenge det et litt myk gummi som ikke sklir. Noen som har noen forslag ? 

 

 

https://www.jaktfall.no/produkt/jaktutstyr/vapentilbehor-1/kolbekapper-1/limbsaver-grind-to-fit-rekyldempende-bakkappe-small?gclid=Cj0KCQjw3uboBRDCARIsAO2XcYApTYYakg3L7wAf_hEQ4mya-cKcMYpjI-ycpJG4yNGlXZIBNOQDqWwaAr_oEALw_wcB

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker. Får bare måle for å se om det er S eller L jeg trenger.

 

Eh...mulig jeg er litt treig, men hvis jeg skal ha en jeg skrur fast må jeg fjerne bakstykket og mellomleggsplatene siden de ikke er skrudd fast. Det er kun den platen innerste som har skruehull. Da står jeg igjen med litt for kort kolbe. Noen forslag bortsett fra å kjørpe en slik type du kan trekke over kolben ?

 

Jostein

Edited by josteins
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Schadenfreude skrev:

Noen som har noen lette "Scout" kikkertsikter å anbefale?

 

Jeg har en Leupold FX-II Scout 2.5x28mm på min Ruger Scout. Kikkerten veier 330 gram med Leupold QRW ringer, og så lenge man ikke trenger mer forstørrelse syntes jeg denne kikkerten er super. Enkel, robust og lett. Der jeg har tilgang på storviltjakt blir det sjeldent skutt dyr på over 100 meter. Vanligvis 20-60 meter. Da holder 2,5X lenge for meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Siden denne tråden ble startet ser det ut til å ha oppstått en liten krise: scout-kikkertene går åt skogen.

 

Leupold var tidlig ute i scout-markedet og var tilsynelatende den foretrukne leverandøren. De pleide å ha så mye som 3 kikkertsikter på markedet samtidig, men i dag har de ett - 1 - kikkertsikte. Mangel på utvalg er ikke problemet, derimot er problemet øyeavstand.  Eller, heller, mangel på sådan.

 

Hvis vi holder oss til tommer og ca-tall, for enkelthets skyld:

- Vanlig kikkertsikte, øyeavstand på 3,5-4".

- Scout-kikkertsikte for montering foran låskasse, øyeavstand på 9-12".

- Leupold VX-Freedom IER Scout, øyeavstand på 6".

 

Hvis jeg ikke tar mye feil, kan da Leupold sin nye "Scout" ikke monteres foran låskassa, men bare på våpen med ekstra lang skinne, slik som Steyr og bøyleriflene med XS-skinne. 

 

Da sitter man igjen med Vortex og Burris, som nok ikke er av sammenlignbar kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, ad1 said:

Jeg kjøpte i 2020 en Leupold VX-R 1.5-5x33 scout av jakt og friluft. Mulig det er slutt på disse nå?

 

Ute av produksjon. Det var vel det dyreste/beste scoutsiktet Leupold har laget?

 

Ser ut som det der har øyeavstand på litt over 7 tommer, så det de selger nå kommer klint oppi baksiktet ditt.

 

Edit: den rifla der hadde jeg aldri solgt. 

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

En av tingene jeg har tekt på lenge er jo å montere en scout kikkert på "Dr. Pearsons Picatiny rail" til min Winchester 94 med topputkast. 
Jo mer jeg tar i den rifla jo hendigere føles den. Jeg jeg skyter sånn ca en tennisball på hundre meter med åpne jernsikter anno 1894 med den. 
Og iniller meg at jeg skal klare å tighte det enda mer til med kikkert på. Men det har vært så mya anna som skulle på plass. Så får se. Det fine med Pearsons skinna, er at man ikke trenger å boring og børesemaker. Så blir det ikke bra er det bare å fjerne det igjen, å heller sette på en ghost ring eller noe. Men da har jeg fått testet ut scout sikte og det konseptet. 

Skinna festes i eksisterende skruehull på låsekassen, og i eksisterene utfresing til sikte på løpet. Hvor det tightes til med en set skrue. Deter et enkelt baksikte bak på skinna også, slik at man kan ta av kikkerten og bruke den om man vil/ må.  
 

Capture.PNG

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Skrueråmuttere skrev (På 26.10.2021 den 10.31):

Siden denne tråden ble startet ser det ut til å ha oppstått en liten krise: scout-kikkertene går åt skogen.

[...]

Hvis vi holder oss til tommer og ca-tall, for enkelthets skyld:

- Vanlig kikkertsikte, øyeavstand på 3,5-4".

- Scout-kikkertsikte for montering foran låskasse, øyeavstand på 9-12".

- Leupold VX-Freedom IER Scout, øyeavstand på 6".

 

Autosøk på Finn.no gav uttelling: en tilsynelatende ny Leupold FX-II 2.5x28 IER Scout, produsert i mai 2020 så blant de siste fra produksjonslinja. 

 

Ifølge Leupold er øyeavstand på denne 9.3", men litt rask testing med tommestokk tilsier at den er ganske fleksibel og kan strekke seg mellom ca. 8" og 11". Da kan det jo være at de "nyere" scoutkikkertene med variabel forstørrelse også er litt fleksible, men jeg sliter litt med å forstå hvordan 6" kan være nok til å plassere kikkerten foran utkasteråpningen. 

 

Dette har jeg da klart å kjøpe uten å ha en rifle å sette den på. Har egentlig fryktelig lyst på en Marlin i .44 Mag til rådyr, og synes jo forsåvidt at dette er kanskje det aller minst uestetiske siktet man kan sette på en sånn rifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...