Jump to content

Småprat om Scoutrifler


Arrowmaker

Recommended Posts

For tiden er det kun tre fabrikkbygde scout rifler i markedet, Steyr Mannlicher Scout, Savage 10 FCM Scout og Ruger Gunsite Scout. Selv om det finnes en del børsemakere som bygger custom scouts, både på bøylerifler og bolt, så sier vel dette at scout rifler er for de mer spesielt interesserte. Jeg legger ved en link her, men advarer samtidig om at innholdet kan føre til søvnproblemer hos enkelte utsatte individer http://www.grizzlycustom.com/

 

 

Jeff Cooper og Scout.

 

Som de fleste sikkert vet er det Jeff Cooper som er kreditert den moderne Scoutrifla. I følge Cooper selv begynte han å leke med ideen i 1968, da med en Remington M600. Denne kalte han ”Scout I”. Han jaktet også elg i Norge sammen med Per Høydahl, da med en Remington 660 i .350 Rem Mag. Cooper kalte patronen .350 ”Fireplug” og rifla ”Super Scout”. Så kom Scout II, basert på en Sako AII og i .308 Win. Denne ble hetende ”Sweetheart”. (Er det ikke pussig hvordan enkelte har en hang til å gi kjælenavn til ting?)

Ellers ble mange mekanismer prøvd og evaluert, Krag, CZ 600 serien og Marlins bøylemekanismer.

Konseptet med scoutrifla tok så av i 1980 og sammen med flere utvalgte skyttere ble konseptet skapt gjennom flere ”scout rifle konferanser” hvor den første ble avholdt i desember 1983.

Utgangspunktet var å lage en rifle som var en ”light, handy, general purpose field rifle” egnet til å drepe dyr på 350-450 kg.

Konseptet de kom fram til var følgende:

 

Vekt med sikter og reim: 3kg ideelt, 3,5 kg maksimalvekt.

Total lengde: 1m.

Nominell løpslengde: 48cm.

Sikter: Kikkert med lang øyeavstand, mellom 2x og 3x forstørring og montert foran utkasteråpningen. Reserve jernsikter er ønskelig, men ikke nødvendig. Jernsikter av ghost ring type, men uten kikkert, kvalifiserer som godkjent.

Mekanisme: Magasinmatet boltrepeter. Løse magasiner eller mulighet for ladeklips er ønskelig, men ikke nødvendig.

Reim: Rask ”loop-up” som Ching eller CW.

Kaliber: .308 Winchester. 7mm-08 og .243 Win. kan brukes av svaklige individer (det står det faktisk) eller der militært kaliber er forbudt.

Integrert bi-pod: Ønskelig, men ikke påkrevd.

Presisjon: Skal kunne skyte 2MOA eller mindre på 200m. (treskudds grupper).

 

Cooper og Steyr Mannlicher.

 

En gang mellom 1989 og 1990 fortalte Jean-Pierre Denis, presidenten i IPSIC, salgssjefen for eksport hos Steyr Mannlicher, Wolfgang Stadler om Coopers scout konsept.

Denne samtalen resulterte i et møte med sjefene hos Steyr Mannlicher og ballen begynte å rulle. Coopers forslag var å bygge rifla på Steyr Modell L kasse.

Steyr var interesserte i forslaget, men var for øyeblikket opptatt med å utvikle sin nye SBS mekanisme (Safe Bolt Action) noe de ikke regnet med å være ferdige med før i 1993. I mellomtiden var de ikke interesserte i å starte på et nytt prosjekt.

Uansett så inviterte Copper Ulrich Zedrosser hos Steyr til Gunsite for å ta et riflekurs med en av Coopers private scoutrifler.

Zedrosser var på Gunsite i desember 1990. Han ble så imponert over scoutkonseptet at han allerede på hjemreisen begynte å skissere ei rifle på SBS mekanismen.

På grunn av bl annet utviklingen av SBS mekanismen så ble prosjektet forsinket. I 1995 var detaljene klare og i 1997 ble de første produksjonsriflene testet på Gunsite. Rifla ble vist på SHOT show i 1998 og det var det. Hele historien kan du lese på http://www.steyrscout.org/scouthis.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Selvkomponerte scoutrifler.

 

Cooper har jo fastsatt en del kriterier for en ”ekte” scout, men selv liker jeg å gå litt mine egne veier, og

min første rifle som kvalifiserer til betegnelsen bygde jeg midt på 90 tallet. Jeg kan ikke minnes at jeg var fullt bevisst på scoutkonseptet da rifla ble bygd, men resultatet var uansett en scoutvariant. Brasiliansk 1908 kasse, engelsk skjefte, Lyman diopter og i 9,3x62.

kak1x.jpg

Så fulgte en scout basert på Chilensk M98, disse var med kort løp og kamret i 30-06. Her ble det også benyttet engelsk skjefte og en Burris 2,75x Scout ble montert med Burris scout skinne. Enda en ble bygd på M98 og med engelsk skjefte, nå i laminat.

Så kom jeg over en Steyr Scout hos XXL i Oslo som ble med hjem. De andre riflene hadde blitt solgt unna før jeg hadde fått brukt dem alt for mye, men denne rifla skjøt jeg ca 3000 skudd pluss et par elger før den ble sendt på dør.

 

Dette var min første og foreløpig eneste ”ekte” scout og rifla var en drøm å skyte med, men etter hvert var det små detaljer jeg ikke likte og derved bar det tilbake til M98.

 

For meg er litt av poenget ved å bygge selv at du kan få de detaljene du ønsker deg. Da går det mye på skjefte og skjefteform, men også montasje til kikkert og rødpunkt, pluss at du kan benytte din favorittmekanisme og kaliber.

 

Rødpunktet hører ikke med i scoutkonseptet som sådan, men etter min mening har det definitivt sin misjon. Det begrenser praktisk skuddavstand i forhold til en 2,5x kikkert, men fordelene er spart vekt og enda bedre håndterbarhet og balanse i våpenet.

I praksis betyr ikke den reduserte skuddavstanden mye da du helt greit rekker ut på hold der du vanligvis treffer på dyr, dvs. rundt 100m. Dette avhenger jo selvfølgelig av hvor og hvordan du jakter, så om rødpunktet passer deg må du nesten avgjøre selv. Jeg har skutt voksen elg på lasermålte 147m (ikke elgen altså) med rødpunkt, og det var ingen større utfordring.

357r5vr.jpg

 

Det som i hovedsak skiller en scout fra konvensjonelle rifler er siktene og deres plassering på våpenet. De av oss som liker og har lært å kjenne scoutsystemet mener vel at vi har sett lyset, men dessverre er det slik at pr i dag er det i hvert fall ikke mange nok som deler vårt syn til at det finnes mengder av komponenter å velge fra.

t6t82q.jpg29eopl.jpgjg17d0.jpg

 

For å begynne med de åpne siktene. Baksiktet er et jaktdiopter med stort hull, typisk 4,7mm, et så kaldt ghost ring sikte. Poenget med dette store hullet er at i bruk så ser du hullet bare som en skygge, derav navnet ghost (spøkelse) ring.

Dessverre er det vel nesten bare til M98 man får tilpassede sikter over disk. XS er den eneste produsenten jeg vet om pr i dag. De lager også sikte til Winchester M70. Ellers er det, hvis du finner dem, gamle jaktdioptere fra Hellquist og jeg mener Norma også markedsførte en modell. Disse er med beskyttelsesører og lagd i stål.

Recknagel produserer fine dioptere. De har modeller som passer på CZ550 (jeg går ut fra at disse også går på 600 serien), tilpasset Weaver klakk og til Ruger. Diopteret til Weaver og Ruger leveres med max hull 3,2mm og om hulldiameteren kan økes noe vet jeg ikke pga konstruksjonen på disse.

De andre Recknagel diopterne må monteres på dertil tilpasset klakk eller individuelt tilpasses profilen på mekanismen du bruker.

Grizzly Custom ser ut til å bruke en variant av AR siktet, utvilsomt individuelt tilpasset.

 

En ting å tenke på ved montering av diopteret er høyden. I og med at vi skal kunne bruke optiske sikter også, og at moderne stokker er tilpasset slik bruk, så blir det litt kompromiss. Det bør ikke være så høyt at det forstyrrer siktebildet for optiske sikter, men kan jo heller ikke være så lavt at du ikke kommer nok ned på stokken til å bruke det.

 

Framsiktet er et stolpekorn. For de som ønsker å bygge økonomisk på for eks M98 så er det å få tak i stolpekorn som passer i kilesporet på M98 siktet. Disse produseres også av Recknagel.

Skal en ha ny kornfot må en igjen huske på høyder. Nå skal jo den totale høyden på framsiktet korrespondere med høyden på baksiktet og personlig synes jeg at jeg får best siktebilde med en kornhøyde på rundt 5-8mm. Høyere er bedre enn for lavt, men en vil jo ikke ha et digert seil der fremme heller. Det jeg synes er greiest er å justere høyden på baksiktet slik at det ligger riktig når jeg monterer rifla i skuldra. Så bruker jeg et i utgangspunktet for høyt korn og filer dette ned til korrekt høyde etter prøveskyting.

1zqejv6.jpg

 

Av montasjer er det vel stort sett bare SX som leverer en hylse med Weaver skinne eller Picatinny om du vil. ( Navnet Picatinny stammer fra Picatinny arsenalet i USA som først publiserte en militær standard på dette festesystemet.) Hylsene produseres med forskjellig innvendig diameter, noen tilpasset originale M98 trappeløp og andre kan du da tilpasse jaktprofilerte løp. Eller rettere kanskje, du må tilpasse løpet ved å dreie ned diameteren over kammerenden for å få lengde nok til sikker montering. Selve monteringen skjer ved liming og det følger med litt Acraglas lim til dette. Jeg har droppet dette limet og gått over til Locktite 638, men hvis en har litt romslige toleranser på for eks et militært trappeløp kan det kanskje lønne seg å benytte limet som følger med.

116pcpg.jpg

Før hylsa limes må løp og kasse være ferdig blånert. Hverken hylsa, som er av aluminium, eller limet vil overleve en tur i blåneringskaret. Det kan virke litt skremmende å permanent montere ei aluminiumshylse på blånert stål. Om du skulle få skader eller slitasje i blåneringen må du leve med det eller ødelegge hylsa hvis du velger å blånere på nytt.

Skulle dette skremme deg fra å montere på blånert våpen er vi imidlertid så heldige å ha egen importør for DuraCoate og andre metallfinish produkter. Med dette stoffet kan du fikse riper og skader når det måtte passe uten å tenke på konsekvenser.

 

Når jeg først er inne på disse rustbeskyttende finishene. De har vært å få tak på i mange år, og for eks mye brukt i sub-sea bransjen. Men typisk nok for Norge har alt vært rettet mot storindustri. Du kunne gjerne få kjøpe, men da i et 200 liters fat for å sette det litt på spissen. Til forskjell fra Norge er markedet i USA også rettet mot småindustri og hobbybrukere.

At dette stoffet nå blir importert til Norge er noe av det beste, om ikke det beste, som har skjedd for oss hobbysmeder og amatører på det jeg kan huske.

 

B-Square har en montasje til å feste i baksiktefoten på M98. Jeg har bare sett den på bilde og synes kanskje den blir for høy.

Burris hadde en skinne, men jeg tror ikke den blir produsert lenger. I utgangspunktet var den boret for å passe hullene til baksiktet på Remington og innfestingen var av standard Redfield/Leupold type. Her kunne du skifte ut en av de bakre skruene med en Pilkington arm for å få et QR feste, men disse er vel heller ikke i produksjon.

Da er man igjen henvist til husflidprodukter av ymse slag.

Jeg kan tenke meg minst to børsemakere her i landet som kan lage løp med integrerte fester som benyttes på våpnene fra Grizzly Custom. Arbeidet fra disse er mer i kategorien (bruks)kunst enn husflid og man må sikkert påregne både venting og ei heftig regning til slutt.

 

Skinna fra Ruger nr1 vet jeg har blitt brukt, jeg har ikke sett det selv, men regner med at resultatet er bra.

 

Siden vi har et våpensystem med mulighet til flere siktemidler er vel QR ringer det som er mest aktuelt. Til Weaver skinna er det kurant med for eks Leupold QR ringer. Det eneste jeg har å utsette på dem er at jeg synes de blir i breieste laget.

Fordelen med dette systemet er at alle typer siktemidler, rødpunktene inkludert, kan du hake fast på ei Weaver skinne.

 

Jeg har et prosjekt i oppstartsfasen der jeg vil bruke Talley sine QR ringer. Siden jeg bruker Aimpoint Micro vil jeg også kunne benytte denne på den bakre basen ved kun små justeringer av sporet på festeplata. Aimpoint har også en QR hendel, så da blir det QR rundt baut.

Det enkleste er ofte det beste sies det, om enn ikke det stiligste, men planen er å få dreid et sylindrisk parti på pipa, noe lignende Ruger GSR og så lage baser av ei hylse beregnet for express sikter.

mo7kj.jpg2wd3nmq.jpg

 

Av kikkerter har man to valg, Leupold 2,5x og Burris 2,75x. Etter det jeg hører er ingen lette å få tak i, så her har vel importørene av scoutrifler en jobb å gjøre.

 

Rødpunktsikter er det mange av, men min erfaring begrenser seg til Docter, Zeiss Compact, og Aimpoint Micro. Alle har gode sider ved seg, men personlig liker jeg Aimpointen best. Mitt inntrykk er at den ikke er så ømfintlig for varierende lys som de andre, det betinger dog at man holder linsene reine. Når det gjelder justering av treffpunkt er Aimpointen klart enklest. Den har føl og hørbar klikkjustering som på en vanlig kikkert. På de to andre må du løsne en låseskrue og knote rundt med små trinnløse skruer.

 

Hagleskyttere har et utrykk som ”det er skjeftet som treffer”, og det betyr vel ganske enkelt at skjeftet må passe skytteren. Til en viss grad er dette overførbart til rifleskjefter, og kanskje spesielt til skjefter på scoutrifler.

Nå er det ingen grunn til å gå helt over bord med skjeftetilpassing heller, tross alt er skytteren den mest fleksible parten i systemet og kan tilpasse seg.

 

Men det jeg savner mest på moderne rifleskjefter er cast-off. De fleste kunstfiber skjefter og også halvfabrikat i tre er rette som en linjal. En kan motvirke effekten av dette litt ved å skyte med høy albue, men en stokk med litt cast-off faller lettere på riktig plass i skuldra på de fleste.

1z341l2.jpg2mothzm.jpg

Av kunstfiberskjefter med cast-off har jeg kun vært borte i et klassisk skjefte fra McMillan som har dette. Jeg mener det er avstøp av Sako sitt gamle klassiske skjefte. Om jeg ikke husker helt feil så har Sakos Hunter skjefte også litt cast-off. Som kjent produserer McMillan dette skjeftet også og begge typene kan benyttes på flere mekanismer.

 

På scoutrifler foretrekker jeg en litt kortere skjeftelengde enn jeg normalt bruker. Her har jo både Steyr og Ruger ivaretatt denne muligheten på sine våpen.

 

Bygger du eller får du bygd har du også mulighet til å justere pitch om du har egne preferanser her. Pitchen på skjefter skal normalt være noe ned, men om det har en reell betydning er jeg ikke lenger så sikker på. Det er jo heller ikke et begrep som er mye nevnt når det gjelder skjeftetilpassing. Hvis man ser på Steyr Scout har faktisk den stokken pitch opp og fremdeles er den en drøm å skyte med. Om noe er feil, så er det eventuelt at skjeftet får en noe rar profil, uten at det gjør noe fra eller til.

 

Scoutkonseptet, i følge Cooper, inkluderer reim til støtte ved skyting, og anbefalt reim er en såkalt Ching sling, oppkalt etter oppfinneren Eric Ching.

Jeg har litt blandete følelser angående Ching reima. På bana er den veldig bra, enkel å rask i bruk, men i skogen, på jakt liker jeg den ikke. For at reima skal legge seg flatt langs underarmen i bruk, bør den vris en halv omdreining mot høyre på fremre reimfeste. (For høyrehendte skyttere). Under bæring kan du jo selvfølgelig skyve denne halve snurrvillen lenger ned på reima, men så har du jo også løkka som henger der.

Vil en ha mulighet for Ching reim kan det være lurt å bruke et svivel reimfeste som Uncle Mikes QD som det midtre festet. Dette vil da lettere rette seg riktig inn i forhold til draget i reima under bruk. Om ikke UM har det så leveres det også videre bøyler til disse festene slik at man kan bruke 1 ¼” reim, noe jeg anbefaler. Disse festene kan jo selvfølgelig brukes foran og bak også.

2u4tvv8.jpg2h5se8o.jpgrs8x1y.jpg

 

Da foretrekker jeg heller Brownells Latigo reim. Denne kan strammes opp mellom reimfestene og er således unna vei når du smyger med rifla i handa. Med trening tar det kun noen sekunder, fra reima er strammet opp og til du inne i reima, klar for skudd.

ta33n6.jpg23m3bwn.jpg2412ky8.jpg2446y2u.jpg

 

Ellers er reimfestene på Steyr Scout av typen Pachmayr QD, lagd av Millett. Disse er helt lydløse og med reima demontert er de kun en liten dom på størrelse med en halvsugd halslinse igjen på skjeftet. Svjv er det ikke å få tak i 1 ¼” bøyler til disse. Men bruker du 1 ¼” reim av Ching type er det bare å tilpasse. I bruk skal jo bakre del av reima være slakk uansett og justeringen av løkka gjør du på midtre reima.

 

Så hva er eventuelt fordelene ved å konstruere sin egen scoutrifle?

 

En ting er kaliber og mekanismevalg. Stort sett er det vel .308 Winchester som er aktuell i både Steyr og Ruger scout. Ikke at det er en dårlig patron på noen måte, men ønsker du noe annet, ja da gjør du det.

 

Hva med individuell tilpassing av skjefte, siktehøyder osv? Tja, for et optimalt resultat kreves det vel at man har så mye erfaring at man vet hva man vil ha og trenger. Potensialet for bedre skyting ligger der, men fordrer uansett trening. Er du slik skrudd sammen at du liker å komponere ditt eget våpen og resultatet blir bra, har du et pluss i form av brukerglede og kanskje inspirasjon til mer trening.

 

Uansett, scoutkonseptet gir mulighet for raske skudd på korte til moderate hold. På lenger hold er systemet muligens noe seinere enn konvensjonelle rifler, men her har vi som regel bedre tid.

Betydningen av raske skudd er nesten opp til hver enkelt, type jaktform, type vilt osv., men en ting er sikkert og det er at trening må til.

Hagleskyttere blir jo anbefalt tørrtrening hjemme. Montere hagla å svinge langs en taklist for eks.

Siktemidlene på scoutrifla muliggjør samme type tørrtrening hjemme og det er noe scoutskytteren bør benytte seg av.

Skal en bli god i frihåndsskyting må skytter og våpen fungere som en enhet. For å få det til er det bare masse trening og håndtering av våpenet som duger.

 

Artige øvelser på bana kan for eksempel være bjørneprøven. Det er ikke krav til treff i frontfiguren, men man bør jo bestrebe seg på å få skuddene i sirkelen. Ellers kan man jo trene på jaktfeltblinker og finne på mer eller mindre realistiske jaktsituasjoner etter eget hode.

11s2e5s.jpg

 

Scoutrifler er så håndteringsvennlige at de innbyr til mye trening og håndtering i seg selv.

Til å kurere gruff er den bedre enn Ali kaffe og du blir rett og slett i godt humør etter en tur på bana eller i skogen. Og har du ikke prøvd en, har du gått glipp av en skyteopplevelse.

 

Scout til praktisk, Manual Action

 

Scoutkonseptet er vel bort i mot perfekt designet også for praktisk skyting. Det er kanskje ikke så mange praktiskskyttere som har latt seg friste av manual action, men jeg går ut i fra at de få som skyter denne grenen har det moro.

 

Det som skiller en ren jeger scout fra et konkurransevåpen er magasinkapasitet eller mulighet til å fylle etter.

Her er jo Steyr Scout og Ruger GSR perfekte. Steyr Scouten har enda til plass til ekstra magasin i kolben, så hvis du har denne med 10 skudds magasinene så ligger en vel brukbart an. Om magasinbytte går raskere med magasinet i kolben eller fra en holder i beltet, ja si det.

 

Siden aktiviteten er liten er det kanskje ikke så mange som kjøper seg ferdig rifle til bare dette formålet. Men Ruger GSR er vel i en prisklasse som ikke er alt for skremmende i forhold til å bygge noe selv.

 

Selv har jeg puslet med et prosjekt ei stund der baktanken er mengdetrening på bana. Den burde også egne seg i manual action, både standard og open, men jeg har ikke skutt praktisk på mange år og man blir som kjent ikke yngre med årene heller.

 

Uansett, litt om prosjektet. Mekanismen er en M98 small ring. Modell 1932, produsert av Brno for Peru. Disse kasseskrogene var å få tak i som flett nye og ubrukte, men resten av delene måtte man skrape sammen.

Skal man ha mulighet for rask etterfylling av magasinet på en M98 er ladeklips en vei å gå. Det er vel å få tak i andre hurtigladere også, om de er raskere og enklere i bruk enn det originale ladeklipset kan jeg ikke uttale meg om.

25zt4yu.jpg

Skal en benytte ladeklips må man beholde styringen for disse på kassa. Jeg har valgt å montere en SX diopter og det byr på samme utfordring som kikkertmontasjer der ladeklipsstyringen er beholdt.

Det vanligste når det gjelder kikkertmontasjer er vel å slipe av klakken og prøve å følge radien så godt man kan.

SX anbefaler å gå inn med en fres, med samme radie som foran på siktet, langt nok til at siktet får plass. Så må man slipe, file og pusse ned på sidene til det passer med profilen på kassa. Det er en del arbeid, men det blir vel finest slik.

72f7rm.jpg1gg08m.jpg

 

Ellers er rifla i 6,5x55. Grunnen til det er ganske enkelt at jeg har en del patroner og kanskje det også er litt å tjene rekylmessig i forhold til .308 hvis rifla skulle blir brukt i manual action standard.

Løpet er 19”, trappet og ytre del er flutet. Framsiktet er trekt tilbake til fortresavslutningen og der er også siste nedtrappingen på løpet.

Om du lurer på hvorfor jeg valgte å gjøre det sånn, er det i og for seg et godt spørsmål.

Svaret er vel omtrent å holde meg innenfor total lengdebegrensning, spare vekt og litt inspirert av løsningene til Steyr Scout.

29likq8.jpg35mkw39.jpg2wgy6g9.jpg

 

Finishen på rifla antar jeg blir noe mørkt grønt og matt svart fra Durano.

 

Gjørvkommisjonen konkluderte bl annet med ressursene som ikke fant hverandre, jeg har et lignende problem. Det er jeg og arbeidslysta som ikke alltid finner hverandre, men før eller siden må det vel gå i hop.

Edited by Guest
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er et genialt konsept for alle som bærer mer enn de skyter.

 

Vedr vekta åpnet den godeste Cooper for en del forskjeller, rett og slett avhengig av hvor sterk du er.

Om du kan holde rifla på strak arm, med munningen opp, i 60 sekunder uten at det er plagsomt, så er den "innenfor" ift vektkravet.

 

Ellers brukes picatinny om MIL-STD-1913, som er en faktisk standard, mens weaver er mer udefinert og kan variere en del fra produsent til produsent. Weaver-fester passer på picatinny rails (men ikke omvendt), men du er ikke garantert samme av/på stabiliteten.

Link to comment
Share on other sites

Fint med slik småprat (masse info) rundt et interessant tema, for en grønnskolling som meg selv,i alle fall! Her er det mange svar å finne, på spørsmål som for mange har opplagte svar. Selv aner jeg ikke forskjellen på picatinny og weaver, eller hva QR-ringer er. Tipper at det kan stå for quick release, men utifra det jeg vet kan det like gjerne være quantum receiver...! :forvirra:

 

Kom til å tenke på en sak da, mens jeg satt her og leste. Jeg er garantert ikke førstemann til å tenke tanken heller, så den er sikkert ferdigtenkt og forkasta allerede.

Finnes det en måte/metode/system som tillater bruk av faste siktemidler SAMTIDIG med at rødpunkt/kikkert er operativt montert..?

 

Kikkert i en montasje hengende på siden, for å svinge opp ved behov, eller kanskje jernsikter montert på sida av våpenet? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjempeflott 'artikkel' Arrowmaker! :D

Jeg ser frem til flere gode innlegg i denne tråden.

 

Når det gjelder alternative picatinny/weaver-skinner til bruk på Mauser M98, så leste jeg nettopp et sted at militære trappede M98-piper har samme radius på det tykkeste partiet som hva T/C Contender har. Det ble derfor foreslått å benytte weaver-skinne for T/C på Mauser-pipe. Man må selvsagt bore og gjenge skruehull, men det er alikevel kanskje en av de enkleste måtene å få scout-skinne på en M98?

Link to comment
Share on other sites

Var det den engelskskjefta brassen det sto om i VJ? Hugsar eg syntest denne var artig :-) Har du den enno?

 

God husk du :D , det er jo snart 20 år siden :shock: . Nei, den ble avhendet til en kompis.

 

@73 alfa. Det hørtes interessant ut og må sjekkes.

En ting jeg kom på som kan ha betydning. Pga konstruksjonen av kikkerten og plassering av retikkelet i denne anbefaler Leupold at bakre kant av bakre ring må være minimum 3/4" foran overgangen okular/rør. Hvis du vil montere kikkerten så den flukter i bakkant med utkasteråpningen får du en avstand på ca 41mm fra enden på kassa og til bakkant på bakre ring. Se på bildet lenger opp :)

Link to comment
Share on other sites

Hahh...omsider..jaggu på tide du "kom ut av skapet" Ole slik at resten av Kammeret's brukere får se hva du er god for.

Som alltid: godt skrevet, gjennomtenkte løsninger basert på erfaringer fra felt/jakt.

 

Ps: 270-ien med Fajenstokken...fremdeles i bruk den!

Har "skutt ut" 2 piper, er ei L.W pipe som er montert i kassa nå, fremdeles i 270 win seff. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Veldig spennende prosjekt og flott arbeid.

 

Jeg leste Cooper sin ide, samt som du nevner i en annen tråd hundefører rifle. Det hele er vel egentlig basert på en god gammeldags karabin, som skal være lett å bære, lett å svinge i trange områder osv. Cooper baserte seg vel på å sette to siktesystemer på en karabin og dermed kalle det en scout rifle. Det med to siktemidler er jo ikke dumt om et svikter og ikke har mulighet til å fikse dette på en måte. Jeg personlig liker ikke kikkertsiktet slik Cooper ville ha det, men det er vel en smaksak. Jeg må si en 1-4 kikkert montert normalt er hva drivjakt rifler er bygget rundt, og det er ingen som må ha kjappere siktebilde en disse. Dermed er argumentet, om drivjegere foretrekker 1-4x montert normalt, tok Cooper feil? Det er endel som mener han tok feil, f.eks Chuck Hawks men jeg tror det hele er en smaksak.

 

Igjen meget fin rifle du har bygget, og meget interesant lesning.

Link to comment
Share on other sites

En googling på M98 scout stock gav den her treffen:

 

Hva trur dere?

http://www.cheaperthandirt.com/product/11644#

ATI Mauser 98 Scout Rifle Stock Scope Mount Matte Black til 72$

11644.jpg

 

Specifications and features:

Mauser 98 scout rifle stock

Built-in Weaver scope rail

Matte black glass-filled nylon

Scratch-resistant & weatherproof

Raised cheek rest

Rubber buttpad

Sling swivel studs

Hidden aluminum barrel clamp

Made in the USA

Lifetime warranty

Link to comment
Share on other sites

der saboterer man jo hele scout konseptet ved å sette på en stjernekikkert med minimal øyeavstand :twisted:

 

Slik jeg ser det så er et av kjerneprinsippene i konseptet at børsa kan bæres med en hånd rundt låskassa - samt at lav forstørrelse/lang øyeavstand blant annet gjør det lett å finne målet

 

Jeg personlig liker ikke kikkertsiktet slik Cooper ville ha det, men det er vel en smaksak. Jeg må si en 1-4 kikkert montert normalt er hva drivjakt rifler er bygget rundt, og det er ingen som må ha kjappere siktebilde en disse. Dermed er argumentet, om drivjegere foretrekker 1-4x montert normalt, tok Cooper feil?

 

... eller er det drivjegerne som tar feil - fordi de ikke har prøvd "scout" montering..?

 

Jeg vet nå ikke - enda. Men gleder meg til å teste ut og se om det funker for meg :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Personlig tror jeg det er bort i mot umulig å utrope et våpensystem som universelt bedre enn et annet. Som i scoutrifler kontra andre konvensjonelle rifler.

 

Det er visst ei bok ute på markedet som heter ”Fifty shades of grey”. Den omhandler carnal knowledge i diverse former og varianter slik jeg har forstått det.

 

Men tittelen kunne passe godt på ei bok om skyting og diverse våpenkonfigurasjoner, for etter min mening, er det så mange individuelle variasjoner og bruksområder at objektivt sett er det ingen ubestridt vinner.

 

At for eks scoutrifla skårer høyt i håndterbarhet/bærbarhet bør det ikke være noen tvil om.

 

Det mest kontroversielle er kikkertens plassering på våpenet. Med kikkerten der framme får man et mye mindre synsfelt i kikkerten enn på en kikkert montert over mekanismen med samme forstørrelse.

Argumentet for scoutsiktet er at det dekker mindre av skytterens totale synsfelt, det betinger selvfølgelig begge øyne åpne, noe som gir bedre kontroll og at en raskere kan plukke opp målet.

Å bli fortrolig med dette krever en viss tilvenning, dess større forstørring du er vant til å skyte med, dess lengre tilvenningsperiode er min erfaring.

 

Målinger har blitt gjort som indikerer at scoutsystemet er raskere på korte og moderate hold.

Jeg har nevnt det før, men Svein Solli gjorde en test som han beskrev i VJ. Svein Solli var en meget habil skytter og ærlig skribent, så jeg velger å legge en viss vekt på hans resultater. Ikke minst på grunn av at han selv skriver at han var skeptisk til scoutsystemet i utgangspunktet.

Men bort sett fra dette vil jeg generelt sett ikke legge for stor vekt på slike individuelle tester. Feilkildene er for mange.

 

Sollis tester viste tidsforskjeller på 3-4 tiendedels sekund i favør av scoutsiktet. Er dette av betydning? Kanskje for noen og for andre ikke.

 

Det som er unikt ved skytesport er at det finnes grener og aktiviteter for alle typer av individer. Fra de godt tilbakelente og hele veien til de mer foroverlente.

Jeg antar da også at disse forskjellige individuelle egenskaper, eller væremåte, til en viss grad gjenspeiles i valg av jaktvåpen og jaktform.

 

I mange aktiviteter og idretter er det tiendedeler og enda hundredeler som skiller vinner og taper. Alpint er et eksempel. I skyting er vel kanskje praktisk den grenen hvor tid betyr mest, balansert opp mot treffsikkerhet. DFSs Stangskyting og Stuperen er også grener der tid teller.

 

Så hvorfor ikke på jakt?

 

For meg har det mye med jaktform å gjøre.

BARD nevner drivjakt som eksempel i sitt innlegg. Selv har jeg ingen personlig erfaring med drivjakt, men våger meg på noen tanker rundt dette.

Hvis vi bruker elgbane som eksempel så leverer jo toppskytterne her imponerende skyting på relativt kort tid, og med til dels veldig ”upraktiske” våpen sett i jaktsammenheng. Selv med 6-7kg rifle og 24x eller mer på kikkerten monterer de rifla, finner siktepunktet og trekker av i løpet av 3-4 sekunder.

Men det de trener på er å utføre nøyaktig de samme bevegelsene gang etter gang innen en gitt tidsperiode. Dette er ingen lett øvelse, men den er forutsigbar.

Litt av det samme tenker jeg at det er med drivjakt. Jegeren er stasjonær, han vet hvilke retning viltet kommer fra og får vel kanskje også en indikasjon på når det kommer. Samtidig er terrenget relativt åpent og jegeren oppdager byttet i god nok tid til at en forskjell på 3-4 tiendedels sekund for å få byttet i siktet og skyte ikke spiller noen praktisk rolle.

 

For smygjegeren kan det stille seg annerledes. Her er som regel situasjonene uforutsigbare og kan komme brått på. Igjen kan det være store forskjeller både i vilttetthet og terrengtyper som avgjør suksessraten hos jegeren. Men generelt sett vil jeg tro at jegeren er tjent med å være mentalt forberedt, trent og utstyrt med for han/henne et optimalt våpensystem for å kunne ta vare på de skuddsjansene som byr seg.

Selv har jeg smygjaktet en del på rådyr i skogsterreng og har vel etter hvert sett så mange rådyrspeil på vei fra meg at jeg ikke har noe problem bed å kjønnsbestemme dem bare ved å se på speilet.

Jeg har nevnt dette før også, men på smygjakt er det ikke sjelden at jeger og bytte oppdager hverandre på likt. Av og til bruker byttedyret noe tid før det bestemmer seg for å flykte og denne tiden kan jegeren utnytte.

I slike situasjoner mener jeg at scoutrifla er et godt verktøy. Og er den bra her er den også bra til en masse andre jaktsituasjoner.

 

Til syvende og sist er det et individuelt valg. Folk flest gjør vel best arbeid med den rifla de liker og trives med og hvis en ikke greier å identifisere situasjoner i sin egen jaktform der scoutsystemet kunne gitt fordeler, ja så har de vel verken behov for eller glede av en scout.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra tråd Arrowmaker, som du sier det er hva en foretrekker etter egen erfaring som teller. Jeg har brukt et scout scope på min gamle Svenske mauser, men med en gang jeg fikk en vanlig rifle som jeg slengte på en vanlig kikkert har jeg aldri engang tenkt på å gå tilbake til Leupold IER siktet av flere grunner. Men det er dermed ikke det samme som at dette ikke passer for deg og din opplevelse. Jeg liker karabin som hundefører og ved smygjakt det er kun siktet jeg ikke liker.

 

Hovedgrunnen til jeg ikke liker det er fordi det gir et smalere synsfelt enn en tilsvarende vanlig montert kikkert. For eksempel et Leupold FX-II 2,5x IER gir deg et synsfelt på omtrent 7 meter på 100 meter hold, dersom du har si en Leupold 2-7x33 VX-R satt på 2,5x forstørrelse har du et synsfelt på omtrent 13 meter ved 100 meter hold. Da ser du bredere og jeg får hvertfall opp siktebildet kjappere slik. Om du vil skyte lynraskt med begge øynene åpne er et vanlig 1-4x sikte satt til 1x helt perfekt. Da har du et enormt siktebilde og kan svinge deg lynkjapt innpå for eksempel løpende villsvin. Poenget med å bruke et slikt sikte og konsept er å skyte som med ei hagle, du feier gjennom og fyrer av.

 

Men selvsagt det er slik jeg opplever dette, og jeg regner med Cooper opplevde det veldig anderledes, ellers hadde han ikke skrevet om det som han gjorde. Det er veldig kjekt å se andre løsninger og se hvordan dette fungerer for andre. Du har et flott prosjekt og en meget bra tråd som kjører en fin dialog om temaet. Jeg ville prøve å vise den andre siden av konseptet ved å legge frem hvorfor dette ikke passer for alle for å balansere det. Jeg er overbevist om du har en skytter som scout scope konseptet klaffer for så skyter han raskere med dette enn vanlig sikte, men om du tar en skytter som det ikke klaffer for, men klaffer med vanlig ja så skyter han raskere med et vanlig, personlig skyter jeg mye raskere med begge øynene åpne i et 1x sikte med rødpunkt og derfor står det et slikt på drivjakt riflen min. Som du nevner 50 shades of grey, vi er alle unike og det er det som gjør det hele spennende i hverdagen.

Link to comment
Share on other sites

En av grunnene til å sette kikkerten så langt fram var muligeten for å lade våpenet med klips. Det er ikke så relevant lenger, og jeg mener at en vanlig kikkert med stort synsfelt og lang øyeavstand dekker behovet til scout konseptet bedre enn ext. eye rel.

På drivjakt fungerer det godt, og der kan du ha skuddsituasjoner der du har 1-2 s på å gjøre jobben.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt skummelt å påstå at Per-S tar feil, men nå mener jeg at han gjør det.

Muligheten til å lade med klips blir beskrevet av Cooper som en ”convenience” og bør vel da betraktes som en hendig tilleggsfunksjon enn et primært mål.

Forhåpentligvis uten å virke arrogant tror jeg det er viktig å sette seg litt inn i Coopers filosofi og tenkemåte rundt scoutkonseptet.

 

Jeg sliter ofte litt med å forstå Cooper, han skriver et til dels vanskelig engelsk og han var yrkesmilitær, noe som gjenspeiles i at han stadig skjeler til militære eller paramilitære aktiviteter når han designer scoutrifla. Litt av utfordringen blir å plukke ut egenskaper som er relevante for sivilt bruk som jakt og eventuelt praktisk skyting.

 

Målet til Cooper var å designe en ”a general purpose rifle” som skulle dekke de fleste behov. Cooper hevdet at utviklingen av rifla som våpen gikk mer og mer i retning av spesialisering og at både bransje og brukere fokuserte for mye på uvesentlige ting.

 

Han nevner for eksempel en overdreven interesse av å fokusere på og diskutere patroner selv om alle vet at i realiteten så vil alle moderne storviltpatroner gjøre en tilfredsstillende jobb.

Han nevner også kikkertens utvikling som siktemiddel. Rent logisk skulle man jo tro at utviklingen skulle medføre mindre, kompakte sikter for å ivareta våpenets håndterbarhet og brukervennlighet. Utviklingen har jo gått stikk motsatt vei, de blir større og tyngre, den optiske kvaliteten blir også bedre, men er det nødvendig når formålet er et siktemiddel?

 

I møte med en stadig voksende utstyrsjungel spør Cooper, hva er det til? Han beskriver mye av det som ”svar på søken etter et spørsmål.”

 

Jeg gjengir Coopers filosofi rundt ”a general purpose rifle” på originalspråket ”a general purpose rifle is a conveniently portable, individually operated firearm, capable of striking a single decisive blow, on a live target of up to 200 kilos in weight, at any distance at which the operator can shoot with the precision necessary to place a shot in a vital area of the target.”

 

Så til scoutkikkerten. Cooper hevder at grunnen til montering av kikkerten på løpet foran mekanismen er at kikkerten da ikke er i veien for skytterens synsfelt så lenge skytteren har begge øyne åpne. Med begge øynene åpne ser skytteren hele terrenget foran seg samtidig som han/hun ser trådkorset på målet.

Jeg vil anta at Cooper vektlegger denne egenskapen først og fremst i en militær sammenheng. Å hevde at det er en fordel å ha bedre kontroll på bærplukkere og turgåere i en sivil jaktsammenheng er vel å sette det vel mye på spissen, men det gir utvilsomt en bedre kontroll på omgivelsene.

Cooper nevner også at tilvenning til systemet er nødvendig. Som han sier, riktig brukt og forstått er dette det raskeste siktearrangementet tilgjengelig for rifleskytteren.

Han går videre og skriver om skyttere, som etter endt undervisning, kunne treffe rett fra leirduer med noen lunde regularitet.

 

For min del mener jeg det er viktig å vurdere dette konseptet som en helhet. Enkelte egenskaper kan være vanskelig å bli fortrolig med, men dette kan veies opp av andre egenskaper igjen som i sum gjør systemet bedre enn mye annet. Subjektivt vurdert selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg skal påberope meg spesiell ekspertise tyder det jeg har lest så langt på at Cooper ønsket en rifle til generelt bruk, som selvfølgelig også omfatter bruksområder som er "uønsket" i bl.a. Norge. Da stiller en del funksjoner seg i annet lys, enten det nå er klipslading eller det at man kan sikte samtidig som man har oversikt over et stort område.

 

Så kan man stille seg spørsmålet om akkurat de funksjonene er nødvendige eller optimale i en rendyrket jakt- eller konkurransesammenheng. Men da har man samtidig kanskje tatt steget vekk fra en rifle som kan brukes til alt og over til en rifle som passer best til noen definerte oppgaver. Ikke feil, men annerledes.

 

Det går jo fint an å ha en "normal" kikkertmontasje på en scoutrifle, hvis det er det som passer best, Cooper selv gjorde vel det før LER kikkerter i noenlunde kvalitet ble tilgjengelige. Men det er kanskje ikke helt i tråd med "ånden" å ha en diger klumpedings montert oppå kassen.

Link to comment
Share on other sites

På min Steyr scout, så hadde jeg opprinnelig en Leupold 2,5x "scout-kikkert". Dette var jo ganske så sneisent det, og ja: man får fin oversikt med begge øynene åpene. Det som derimot kanskje ikke nevnes så alt for ofte er at scout-kikkerten har et veldig begrenset synsfelt. Riktignok skal man ha begge øynene åpne, men uansett hvordan man vrir på det, så er altså det området som man ser gjennom kikkerten (og som er forstørret) ganske lite. Således er kanskje et moderne rødpunktsikte minst like bra?

Nå har jeg gått over til (men kanskje ikke for godt) en konvensjonell kikkert på denne børsa. Det er en Trijicon med 1-4x forstørrelse. Denne er montert over låsekassa på vanlig måte. Ved 1x forstørrelse så er denne nesten like god som en rødpunkt, og synsfeltet er bedre enn gjennom scoutkikkerten. Fordelen med den er at den kan dras opp til 4x forstørrelse for de litt lengre skuddene. På banen så opplever jeg bedre presisjon når jeg nå skyter med denne kikkerten på børsa. Hvordan det gir seg utslag i det praktiske skal foreløbig være usagt.

Jeg av den typen som liker å ha siktemidlene montert så lavt ned mot våpenet som mulig. Da får jeg god kinnstøtte uten å måtte bygge opp kolbekammen eller noe slikt. Et resultat av dette er at det da nødvendigvis blir relativt liten klaring mellom hevearmen og okkularet på kikkerten. Dette igjen medfører noe tregere ladegrep enn da jeg hadde scoutkikkerten på rifla. Altså; med scoutkikkerten, så kunne jeg ta et mye mere robust grep om ladearmen, og utføre et kjappere ladegrep enn jeg kan med vanlig kikkertsikte. Selvfølgelig kan jeg løse dette ved å montere kikkerten høyere, men da synes jeg det begynner å gå for mye ut over balansen i våpenet. En annen (marginal) fordel med lang øyeavstand på kikkerten er at man (ved litt dårlig plassering av våpenet i skuldra ved skudd) helt har eliminert muligheten for 'halvmåne' .

Så, når alt kommer til alt kanskje jeg en dag monterer Leupold'en på Scoutrifla igjen alikevel.... hvem vet?

Link to comment
Share on other sites

Uavhengig av hva man mener om scout-konseptet, så når ikke Chuck Hawks godeste Col.Cooper til anklene en gang.

Chuck Hawks har en populær web-side hvor han poster andres artikler og noen egne meninger, men anser han ikke som noen guru eller ekspert.

Om man leser produkttestene hans tror jeg det er vanskelig å sitte igjen med et inntrykk av at han har spesielt god snøring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at Chuck Hawks ikke har abonnert på vettet, men han har et utrolig godt poeng i sin artikkel som var grunnen til jeg la inn en link til den, husk også at Jeff Cooper skrev da mest om følgende som han er mest kjent for

 

Kamp teknikker med pistol, han var ikke minst den første som beskrev weaver stance

Kamp teknikker med rifle

Kamp med våpen, og gjøre seg mentalt forberedt på kriging med våpen

Storvilt jakt i Afrika på store dyr

 

Der skrev han utrolig mye intresant, at noen skal ta en artikkel fra starten på 80 tallet fra et våpenmagasin han skrev for og legge det ut som om dette var hans livsverk i ettertid tror jeg ikke var Cooper's mening bak den.

 

Dersom du leser den orginale artikkelen vil du se følgende.

 

Scout prinsippet skulle dekke alt behov for å skyte alt levende fra 0 til 200 kg og skulle være et av to kaliber, enten 308 winchester eller 7-08. Riflen skulle ikke være lengre enn 1 meter totalt. Riflen skulle ikke veie mere enn 3 kg totalt. Så kommer vi til det kontroversielle, siktemidler. Det skulle være jern sikter på riflen og om en ønsket i tillegg (med det var ikke nødvendig) så skulle man ha en kikkert montert foran låskassen av 3 grunner.

1. Fordi en kunne lade med klips

2. For å unngå å få kikkerten slått i pannen på grunn av rekyl (308w eller enda mildere 7-08???)

3. For å ha et bedre periferie syn under skyting

 

1. Om en da tenker over dagens rifler, så foretrekker de fleste å bruke løse magasiner og ikke klips lengre, det er mye raskere for de aller fleste enn hva klips er (her finnes selvsagt unntak)

2. Dersom noen som helst klarer kunststykket å få kikkerten i pannen på en 308w eller 7-08 med dagens kikkerter med hva som er vanlig øyeavstand i dag, vel da er du ufattelig uheldig

3. Som mange andre og som Chuck skrev synsfeltet i en front montert kikkert er dårlig i forhold til en vanlig kikkert. Sammenlign toppen av kikkerter til drivjakt som på det videste har 42,3 meter synsfelt mot en vanlig 2,5x frontmontert på 6,7 meter synsfelt så fatter en hvorfor drivjegere foretrekker å ikke bruke frontmontert. Mange trodde i flere år at dette var spesiellt bra for kampskyting og selvforsvar med våpen, men når verdens mest konservative storforbruker av våpen til dette formålet nemlig verdens militærmakter gikk fra jernsikter til kikkertsikter testet de i årevis før de endelig kom frem til hva de bruker, og Scout kikkert prinsippet ble det ikke. Det er antakeligvis fordi om en tar alle ulempene med frontmontert kikkert som: Dårlig synsfelt, ikke variabel forstørrelse, lav forstørrelse, dårlig skumringsverdi, mangel på lys styrke. Da er det vanskelig å forestille seg at periferie synet betyr så mye at en skal ofre alt det andre...

 

Jeff skrev dette når kikkerter hadde relativ kort øyeavstand. I en tid hvor mange mente at diopter var alt en trengte til jakt, og i en av alle hans turer til Afrika er det meget sannsynlig han slo seg på grunn av en kikkert i pannen fra rekylen på en Afrika kanon. Ikke vet jeg, men med hva som var, og med spesiell tanke på en karabin for selv forsvar og overlevelse virker det fornuftig med jernsikter som aldri svikter, det gir også en viss logikk med front montert kikkert for tilgang på laskasse både for lading, fjerning av dritt, klikk og hva har man. Han laget en interesse med konseptet men det er ikke mange som følger dette i dag. Nei i dag er det stort sett halvauto AR-15 versjoner som tok over Scout Rifle prinsippet til Jeff i USA.

 

Er konseptet dødt?

 

Nei absolutt ikke, en karabin er knallbra på smygjakt i skog og som hundefører rifle, og 308w eller 7-08 passer da ypperlig som kaliber da de tåler korte løp. Jeg tror også noen foretrekker en front montert kikkert med fast forstørrelse, selv om denne gir lite synsfelt tror jeg nok noen liker dette spesiellt i skog. Jeg personlig foretrekker over 40 meter synsfelt i kikkerten på 100 meter og med 1x forstørrelse som gjør det fryktelig enkelt å skyte med begge øynene åpne. Ja så enkelt at mange kombi skyttere bruker det samme da det funker meget bra når en skyter med hagleløpet på fugl som flyr opp, så rask målfinning og avtrekk er det stort sett bare hagle skyting og drivjakt som har. Det hele har nok heller med hva en personlig foretrekker, det er ingenting i veien med noen av meningene. Det ene er ikke bedre enn det andre da det er hva skytteren trives best med som teller som hva er best for ham/henne.

Link to comment
Share on other sites

Kamp teknikker med pistol, han var ikke minst den første som beskrev weaver stance

Nå vel... det var vel Jack weaver som gjorde det først.... https://www.google.no/search?aq=f&oq=jack+weaver&sugexp=chrome,mod=0&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=jack+weaver

Og utover stridsteknikker med rifle, så er det IPSC (praktisk) skyting Den salige oberst Cooper er kreditert for. Ikke så mye pistol... :?

Link to comment
Share on other sites

Skal vi holde oss på sporet om scoutrifler og ikke diskutere Cooper :wink:

 

For de som er interessert i Cooper er det bare å google så dukker det opp timevis med interessant lesestoff.

 

Jeg er av den oppfatning at for å bedømme scoutrifla må man ta alle egenskapene under ett.

 

Det mange henger seg opp i er kikkerten, grad av forstørring og synsfelt, der kanskje synsfeltet er største ankepunktet i forhold til synsfeltet i en konvensjonelt montert kikkert.

 

Nå er jo alt subjektive vurderinger, så hva som er best eller ikke for den enkelte er bortkastet tid å diskutere.

Men det jeg stusser litt på er følgende. Når vi skyter med hagle har vi fritt utsyn over terrenget. Det samme når vi skyter med åpne sikter på rifla og da spesielt med diopter type ghost ring. Denne oversikten er det da ingen som klager på.

Så hvorfor mener noen det blir en negativ egenskap når vi setter på en kikkert som siktemiddel?

 

Malle beskriver sin opplevelse av siktet veldig bra i tråden om Ruger GSR. Også om praktisk presisjon med 2,5x forstørring. Den tråden bør leses flere ganger :!:

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å komme unna Cooper om man bedriver "Småprat om scoutrifler", men jeg tror ikke noen har klaget over den ekstra oversikten, men heller at selve det forstørrede bildet blir (for) trangt.

For min del er juryen fortsatt ute i forhold til hvordan jeg liker scout montering av kikkert, men jeg kjøper argumentet for at denne oversikten hovedsaklig var viktig for Cooper pga elementer-vi-ikke-snakker-om-her.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen tvil om at det er Cooper som står bak scoutkonseptet, så noen videre diskusjon rundt Coopers virke og som person synes jeg blir unødvendig. Å referere til Cooper i forhold egenskaper rundt scoutkonseptet er selvfølgelig OK.

Tilvenningen til scoutsiktet sammenligner jeg litt med tilvenningen å skyte med begge øyne oppe. Som nybegynnere med åpne sikter er det enklere å lukke det ene øyet. Helt til erfarne skyttere forteller at en får jevnt over bedre resultat med begge øyne oppe. Det er en treningssak å få det til, noen gir opp, og bruker en lapp over øyet i steden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke påberope meg noen ekspertstatus på scoutrifler selv om jeg eier en. Jeg har likevel problemer med å forstå at enkelte hevder at scoutkikkerten berøver synsfelt i noen grad. Jo, den har mindre synsfelt på hundremeter enn hva mange andre kikkerter har, men om man skyter med åpne øyne -slik som kikkerten er tiltenkt å brukes- så skjønner jeg ikke hva slags sikte som skulle gi bedre synsfelt.

 

Jeg skyter med begge øynene åpne uavhengig av hva slags sikte jeg bruker, og for meg er det ingen tvil: en kikkert som er plassert rett foran ansiktet "stjeler" langt mer synsfelt enn scoutkikkerten.

 

Jeg har i hvertfall aldri hatt et sikte som til de grader gir meg følelsen av kontroll, og som er så hurtig å rette inn mot målet. Et rødpunktsikte er nok raskere på kort hold, men det dekker ofte vesentlig mer av målet enn det tynne retikkelet i scoutkikkerten (den dekker akkurat en klistrelapp på 100 meter).

 

Jeg har fryktelig lyst på en Scoutrifle til småvilt. Joda, jeg vet at .223 ikke var Coopers favorittkaliber på noen måte, men jeg har blitt så begeistret for konseptet at en scout i .223 (poodleshooter) må til. Siden Ruger ikke lager en, så har jeg skumle tanker om å modde Predatoren.

Link to comment
Share on other sites

Men du lader da vel selv? Det skal vel ikke være noe problem å lade et "scoutkaliber" (typisk i 30-området såvidt jeg har forstått) slik at det er passelig til småvilt :mrgreen:

 

Mht synsfelt er det vel forstørret synsfelt det er snakk om her. Da skjønner jeg innsigelsene litt.

 

Bob Cashner skriver for øvrig i sin bok om billig-scout at han er veldig begeistret for Eotechs holografiske sikter, men på det tidspunktet boken ble skrevet (og sikkert nå også, han er gjerrigere enn jeg er) syns han det ble for dyrt for konseptet han ville utprøve.

Link to comment
Share on other sites

Men du lader da vel selv? Det skal vel ikke være noe problem å lade et "scoutkaliber" (typisk i 30-området såvidt jeg har forstått) slik at det er passelig til småvilt :mrgreen:

 

Mjoo... det hender vel at jeg lader en patron eller to... :wink:

 

Poenget er, vel... at jeg bare vil ha en scout i .223 :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er prosjektscouten jeg viste bilder av tidligere i tråden endelig ferdig.

 

2aje6af.jpgwwamfq.jpgel8xfl.jpg2j4xbow.jpg289c46q.jpg

 

Denne er i 6,5x55 SM og de vitale målene er:

 

Total lengde: 101cm.

Løp: 48cm.

Vekt: 3640gr.

 

Kassa er en Peruviansk mod. 1932 small ring, laget av Brno. Løpet er LW, skjeftet et McMillan HTG.

Videre er det Chapman sikring og et danskeavtrekk. De åpne siktene er ghost ring og korn fra XS, kornsalen er fra en Remington. Feste for kikkert er hylsa fra XS og kikkerten sitter i Leupold PRW ringer.

 

Ching reima er hjemmelagd, reimfeste foran og bak er Pachmayr Flush Mounts og det midtre festet er Uncle Mikes QD 100. Dette for at reima lettere skal kunne rette seg inn etter draget.

 

Så er delene lakket med DuraCoat Dark Earth og GunKote Matt svart.

 

I morgen tar jeg en tur på bana for å teste. Jeg har med bjørneblinker for den svenske bjørneprøven, en elg og diverse feltblinker.

Så får vi se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...