Jump to content
357

7.92x61 Norwegian

Recommended Posts

Tynne eller skjøre er to ulike egenskaper. Tynne hylsehalser gir ofte mindre problemer og lengre levetid enn tykke hylsehalser. Det er ofte de tykke som blir sprø.

Sprøhet skyldes for hardt gods som ikke tåler påkjenningene. Årsaken er feil varmebehandling.

Jeg målte flere hylse fabrikat før Partizan ble valgt for å finne ut av damer rett over rifla. 

Kun Partizan av de som er å få kloa i her hjemme er i nærheten av rett mål. De andre er -06hylser, finnes ikke tvil 7 min verden .  Unntaket i andre enden er RWS som er godt under anbefalt minimum for -06.

Mener jeg postet målingene men finner de ikke nå.

58 minutter siden, Per-S skrev:

Sprøhet skyldes for hardt gods som ikke tåler påkjenningene. Årsaken er feil varmebehandling.

Jeg har hatt problemer med det fordi tykke hylsehalser arbeides for mye når jeg presser. Først presses de for mye sammen i en die som er tilpasset typisk halstykkelse, så dras de over ekspanderen og åpnes opp igjen. Det blir unødig arbeidsherding og sprø halser. 

8 timer siden, Per-S skrev:

Tynne hylsehalser gir ofte mindre problemer og lengre levetid enn tykke hylsehalser. Det er ofte de tykke som blir sprø.

@ Boble - Det var derfor jeg skrev dette. Det hjelper å munningsgløde.

• Like 1

To elger skutt sist uke med Lakelander Mod.389 i 8x61 Norwegian S. Kalv og 1,5 årig okse

200gr. Accubond. Restvekt 140gr. (fra okse.)

Norsk rifle og Norsk patron, det var morro.

3E5A08DB-7043-4DCE-A871-861C192A77D7.jpeg.5884c3e09d2402eae5c34f29b91eeb78.jpeg

C9F12DB2-42AA-4FD9-9746-3BB79A095BBD.thumb.jpeg.ea06b07a544a05dad92c1096150c8004.jpeg

• Like 4
  • Thanks 2

Artig😊

Fokus i høst har vært et annet sted en jakt og jaktrifler. Eneste nyhet er at jeg har funnet det jeg mener er maks ladning for 8mm nova grom, 54grains N160. Ikke kronografert foreløpig og utviklet ved den sjelden anbefalte metoden og lade seg nedover fra antatt kvalifisert gjetning. .

En piggokse og en 5 tagger fra samme post med 7.92x61. Jeg fikk dokumentert for meg selv at hastverk er lastverk. Alle hjemme-ladere har vel opplevd det, men dette var egentlig litt for dumt. Har reist mye i jobb i høst og det ble ikke tid til alt, blant annet ikke tid til ordentlig innskyting og testing. 220 grs RN Woodleigh måtte vel gjøre susen mente jeg, og ladet for test og oppskyting. Ble straffet med vom-skudd og kjøttdeig-skudd og et kort ettersøk på en av dyrene. Lite hyggelig lærepenge. To av kulene hadde gått inn nesten på tvers, og en hadde nærmest eksplodert. Løpet har antagelig ikke stabilisert den lange og tunge kula og det ble testet for lite. Fy og fy! Men at patronen er potent nok det er det ingen tvil om.  Når jeg kommer ut av skammekroken skal det testes litt mer og så prøver vi igjen neste år når vi er sikker!

Et annet problem jeg fikk var at hvis jeg hadde mer enn tre patroner i magasinet på mauseren så kilte patronene seg. Det må også forskes litt på. Jeg har en original F1 modifisering og hadde trodd det skulle gå knirkefritt, men jeg måtte legge tre i magasinet ot bryte utdrageren over nr 4. for å ha 4 skudd å gå på! Ideer til hjelp noen?

Edited by M98K

Da er det på tide å melde seg inn her. Løpet ble ferdig i høst, diene kom fra Hornady like før påske, og jaktfeltsesongen er akkurat avsluttet.

Børsa er en Sauer 200STR med Bredvoldstokk fra Skytterlinken. Med 8x61 løp og kikkertsikte veier den ca 5kg. Kanskje ikke førstevalget for reinsjakt,  men fungerer bra til posteringsjakt der du kommer deg til post på under en time.

8x61 patronene kamrer som smør, og går rett i sauermagasinet uten noen modifikasjoner. Ser flere har lurt på brukererfaring med Hornadydiene. Diene fungerer utmerket, har ikke hatt behov for body crush die. Jeg bestilte et ekstra sett dier, så hvis noen trenger et sett kan de kjøpes til kostpris.

Til formskyting har jeg brukt 200grs SMK og 60grs N15. Det ga 800m/s. Fikk samme hastighet med å bruke 57grs N19. Etter formskyting ga 60grs N15 780m/s.

Årets jaktkule blir 196grs Woodleigh RN med 62grs N15 som gir 805m/s. N15 er kanskje ikke optimalt for så lette kuler i dette kaliberet, N19 passer muligens bedre. Nå har jeg en del N15 fra samme batch liggende og 62grs N15 gir god hylsefylling og god presisjon, så da blir det sånn i år.

Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til å ta i bruk denne kreasjonen på jakt!

Hm. Skulle kanskje "friska opp" åttesjuogfemtien, men så var det dette med hylser da. Hvordan forholder det seg ved en evt grensekontroll, ved jaktreiser utenlands, når bunnstempel på medbragt ammunisjon og kaliber(patron) I våpenpass ikke er I overenstemmelse? Er det såpass mange som er interessert I denne patronen at det kan være aktuelt å få produsert hylser med riktig bunnstempel?

På 1.10.2017 den 10.23, Chiefen.v-2 skrev:

Artig😊

Fokus i høst har vært et annet sted en jakt og jaktrifler. Eneste nyhet er at jeg har funnet det jeg mener er maks ladning for 8mm nova grom, 54grains N160. Ikke kronografert foreløpig og utviklet ved den sjelden anbefalte metoden og lade seg nedover fra antatt kvalifisert gjetning. .

Ikke sale bjørnen før hesten er skutt sa gammelkara..

Nova Grom, 55grs n160, formskutt PPU hylser patronlengde 81mm. Temperatur 15°C; snitthastighet 843m/s