Jump to content

7.92x61 Norwegian


357

Recommended Posts

Fikk etterhvert gjennom en mail til Horneber så får vi se om de kan få til hylser.

Quality cartridge var det ikke noe fornuftig å få ut av.

Tro hvor mange 1000 hylser en må handle for å få Norma til å lage de?

 

 

Løpet mitt er ferdig, omborret S&L banepipe, noe over 60cm lang, 17mm ved munningen og 1-10" stigning. Brosj har jeg stor tro på dukker opp, om ikke blir det å handle en fra PTG.

Link to comment
Share on other sites

Sjekka med england om pris på rifle , lang låskasse så en kan skifte pipe til .338 Lapua hvis en vil , maskinert låskasse 5 eller 10 skudds magasin, laminat stokk , 3000 euro , forutsett bestilling på 10 våpen , pga justering og skifte på maskinene som lager de. Det kan bli en veldig interessant sak hvis det er noen som er interessert i å "go the whole 9 yards" . :D

Link to comment
Share on other sites

100 cases 7.92x61 Nor. Long 350.- Euro plus 420.- Euro tooling

Prices plus postage, prepaid,

Omkring NOK 6000.-totalt for 100 hylser, 60 kr. pr. stk. Da blir det omformede 9,3 x 62 på meg i første omgang, hvis jeg kommer i gang med prosjektet. Men det er noe ekstra gjevt å ha riktig bunnstempel på en gjennomnorsk patron....

 

Henger på litt OT: Finnes andre helnorske patroner? Noen har nevnt Jarmann 10.15 x 61.

6,5 x 55 K-J regner jeg ikke som helnorsk, siden svenskene hadde en med minimale avvik., og kan anses som samme patron.

Link to comment
Share on other sites

Arbeidsmoralen er bra der nede i Tyskland!

 

 

the tools are good for app. 25,000 cases.

1000 cases 7.92x61 Nor. Long with correct headstamp 2200.- Euro plus 420.- Euro tooling

Delivery time app. 6 mounth

Prices plus postage, prepaid,

 

 

Det skulle bli ca kr19/pr hylse (før Jens&Co får sitt..), ikke at jeg tror nok folk er interesert til at en får handlet hylser for 20000kr...

Link to comment
Share on other sites

"Tooling" er utarbeidelsen av verktøyet, som holder til 25.000 hylser.

 

Prisen (utenom verktøyet) gikk ned fra 3,5 € til 2,2 €, når man gikk fra 100 til 1.000 hylser - gidder du spørre hva prisen blir for 2.000, Chiefen?

 

Noen av oss (jeg har ikke "finansminister, så det kan kanskje ordnes) kan jo forskuttere, kjøpe inn ei høvelig mengde, og selge til de som måtte være interessert - etter denne tråden å dømme, kan det være en del!

 

Edit.: Kan man snike seg unna moms til Sigbjørn, ved å henvise til "kulturhistorisk interesse", "museums-skyting" e.l.?

Link to comment
Share on other sites

attached you see the dimensions we would use for production.

For 2000 cases 7.92x61 i take 3900.- Euro

If you are in Norway we need for export an export permit from our administration and from you an End-Use-Certificate.

 

 

 

End-User certificat; hvem utsteder noe sånt?

Vedlegget var "Patrone maximal" og "Patronlager minimal" tegninger; skal poste de når jeg er i nærheten av en scanner.

Link to comment
Share on other sites

Fikk også nettopp dette fra Triebel, som sier de kan levere dier, brotsj og kammer-gauge. Vet ikke om det kan være ønskelig å dobbelsjekke dette databladet mot tilsvarende fra hylseprodusenten og kanskje mot mål av hylser og eksisterende kamre, just in case?

 

Edit: ser at dataarket fra hylsemannen har copyright Triebel, så da er i alle fall hylser og verktøy tilgjengelige med samme spec. Og det er kanskje uviktig om det er noen hundredelers forskjell i fht opprinnelige mål siden det uansett ikke finnes våpen eller ammo som nyproduserte komponenter skal passe til?

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på de som vil bruke omformede hylser av 9,3 x 62, så er det vel en fordel med brosjdimensjsoner ned mot minimum, eller sagt på en annen måte, helst ikke maksimum.

 

7,92 x 61 hylsen er "litt fetere" nedover hylsekroppen enn 30-06-hylsen. Har noen mulighet til å måle indre volum av hylsen opp til hylsemunningen? (Gjøres med vekt, med hylse full av vann og høylse uten vann :wink: ) Og det samme med .30-'06 og 9,3 x 62 hylsen for å se forskjellen i hylsevolum? Har et par patroner i 7,92 x 61, men kvier meg for å dekomponentere dem :trist:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sendt et par originale 7,92x61 hylser som jeg har banket kula utav til chiefen, ei fra 1938 og ei fra 1943. Jeg har endel flere patroner om det skulle knipe.

 

Der finnes sikkert tolker og annet enten på Raufoss og/eller på KV, har selv hatt litt slike ting tidligere. Der må da være folk her på Kammeret som har kontakter på nevnte steder og museumene der.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på de som vil bruke omformede hylser av 9,3 x 62, så er det vel en fordel med brosjdimensjsoner ned mot minimum, eller sagt på en annen måte, helst ikke maksimum.
Med tanke på at vi skal prøve å få mange nok til å kjøpe ca. 50 hylser hver, bør vi ikke ta hensyn til de som vil omforme fra eksisterende patroner!

 

Og skal vi få "guff" nok, bør vi vel, i tilfelle det er uklarheter/flere dimensjoner, holde oss til maksimum?

Link to comment
Share on other sites

Der finnes sikkert tolker og annet enten på Raufoss og/eller på KV, har selv hatt litt slike ting tidligere. Der må da være folk her på Kammeret som har kontakter på nevnte steder og museumene der.

Håper det. Som jeg har krevet før bør man ikke ha flere standarder for dette kaliberet flytende rundt omkring.

Har du hatt tolker tidligere? Og kastet/solgt/byttet bort? Skal aldri kvitte seg med noe, det kan komme til nytte en vakker dag (etter Ø. Sunde) mener jeg. Noe kjelleren min bærer preg av. Og våpenskapene også...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener en bør holde seg tro til mål nærmest mulig orginalen.

 

Diesett og brosj fra samme produsent høres jo forlokkende ut (kan det stemme at det er RCBS som produserer diesett for Triebel? Da er det vel nærliggende å tro at det er PTG som lever brosjer?).

 

Det er en kar som jobber med å spore opp orginalbrosj og sånt; det finnes men sammlere er jo som de er :lol:

Link to comment
Share on other sites

Henger på litt OT: Finnes andre helnorske patroner? Noen har nevnt Jarmann 10.15 x 61.

6,5 x 55 K-J regner jeg ikke som helnorsk, siden svenskene hadde en med minimale avvik., og kan anses som samme patron.

 

Der finnes en mengde norske hylsetyper, kan nevne 12x44RF og trolig CF Remington, 10,2, 11,5, 9,15, 9,25, 10,75 og noen flere som 6,5 og 8mm Sunngård.

Skal prøve å sette opp ei liste når jeg har tid.

Link to comment
Share on other sites

En avsporing dette, men da jeg skrev "norske patroner" mente jeg patroner som har sett noenlunde vanlig bruk, selv om de kan ha vært proprietære. Altså ikke villkatter eller eksperimentpatroner, men kamret i kommersielle sivile, eller evt. i militære våpen. Den .44 rimfiren du nevner, kan vel være en kandidat. Hva med "lødig Lund", den er vel helnorsk?

Tar vel imot en liste, da gjerne med de begrensninger nevnt ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

12x44= 12mm Remington=12,17mm Remington=4linjer; norsk militærpatron fra slutten 1860tallet. Militært kun brukt som randtent, sivile bygde gjerne om til sentertenning.

Artig kaliber, som med rett kule og ladning gir fine samlinger på skiva.

Hvor "særnorsk" den er aner jeg ikke, svenskene brukte den også (og danskene?).

Link to comment
Share on other sites

En avsporing dette, men da jeg skrev "norske patroner" mente jeg patroner som har sett noenlunde vanlig bruk, selv om de kan ha vært proprietære. Altså ikke villkatter eller eksperimentpatroner, men kamret i kommersielle sivile, eller evt. i militære våpen. Den .44 rimfiren du nevner, kan vel være en kandidat. Hva med "lødig Lund", den er vel helnorsk?

Tar vel imot en liste, da gjerne med de begrensninger nevnt ovenfor.

 

Synd å måtte si det men her er du på uhyre tynn is, alle jeg nevnte har vært i vanlig bruk og er IKKE VILLKATTER !! Hva lødig Lund er vet ikke jeg men antar det er ombygd kammerlader til RF du mener 1869? Og hva du mener med ".44 rimfiren" er også ganske uklart, .44 Henry??

 

Kan ta de eldste først :

 

12x42RF Rem. (samme som svenskene)

18 Lødig el. 6''' RF Lund / Landmark M1869

12x29RF Lund Karabin M1869

12x44RF Rem. 1871

CF:

7x38R La.No 1

8,25x57R/.360 Hagen = 8x57R/.360

9,15x60R La.No 3

9,25x57R /.360 La No.2 el. LV1

10,15x60,5R LV 4

10,15x61R La No. 4

10,15x61R Jarmann

10,2x57R

10,75x60,5R

11,5x57,5R LV 3 el. 3,5''' el. 11mm

11.9x44R Lund (12x44R Lund)

12x44R CF Rem

3''' el. 10mm el. 10,65x47R litt usikkert om den har norsk opphav.

6,5mm Sunngård

8mm Sunngård

 

Alt dette er gode gamle norske patroner som har vært i bruk i mange år, mulig der er enda flere når jeg får tenkt meg om. Jeg har nok alle disse patronene med unntak av 9,25 og norsk 12x42RF, hvis du vi se dem.

 

Så Hr. Kalstad, du må nok lese deg opp litt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

12x44= 12mm Remington=12,17mm Remington=4linjer; norsk militærpatron fra slutten 1860tallet. Militært kun brukt som randtent, sivile bygde gjerne om til sentertenning.

Artig kaliber, som med rett kule og ladning gir fine samlinger på skiva.

Hvor "særnorsk" den er aner jeg ikke, svenskene brukte den også (og danskene?).

 

Den norske har en annen totallengde enn de svenske. Benevnelsen er M1867 4''', fra 1878 12mm, ble også brukt i ombygde 4''' Kammerlader M1860/69. Disse var noe trangere i løpet så de ble smerglet opp.

Siden den skiller seg fra den svenske må vi kalle den norsk patrontype men kanskje ikke hylsetype.

 

Danskene hadde en ca. 11,5mm RF samt en 17mm

Link to comment
Share on other sites

6,5mm Sunngård

8mm Sunngård

 

Alt dette er gode gamle norske patroner som har vært i bruk i mange år, mulig der er enda flere når jeg får tenkt meg om. Jeg har nok alle disse patronene med unntak av 9,25 og norsk 12x42RF, hvis du vi se dem.

 

Så Hr. Kalstad, du må nok lese deg opp litt.

He, he, ja, jeg må nok det.

Jeg skrev feil, tenkte ikke på .44 Henry!, den berømte gamle bøylerepeterpatronen, der undervurderer du dine kolleger på nettet... men på 12 x 42 RF.

Hva angår Sunngård-patronene, de har jeg ikke hørt om (!), er nok store huller hos meg der. Er ikke patronsamler, selv om jeg har noen ganske få sjeldenheter liggende i våpenskapet.

 

Var alle disse patronene du lister virkelig nokså alminnelige? Og var de produsert på fabrikk i, la oss si, i hvertfall mange tusen eksemplarer?

Finner på nettet at det var en patron som het 6,5 Sunngård EKSPERIMENTAL. Som altså faller litt utenfor hos meg, siden den ser ut til å være eksperimentell.

Når det gjelder 8 mm Sunngård, så ser dette ut til å kunne være en pistolpatron med franske aner?

 

Vi bør vel få moderatorene til å flytte denne avsporingen til en egen tråd, med tittel f.eks. "Erkenorske kommersielle og militære patroner"? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi tar en til før vi roer ned denne avsporingen, så kan vi eventuelt ta det videre på PM, tror dette er nyttig for mange(?)

Sunngårdpatronene er nok eksperimenter er vel enig i det. Men de andre er "masseproduserte" NORSKE patroner fra en svunnen tid, de aller fleste sivile.

 

 

LV1880b.jpg

Her en scan fra en norsk katalog datert 1880, her ser du flere av de patronene, senere kom flere til.

 

Kan også ta med at den såkalt danske 8x58R Krag M1889, ble tatt i bruk sivilt i Norge rundt årskiftet 1887/88, og militært i Norge senere i 1888.

 

Nohylser.jpg

Tar med denne også Norwegische Sorten fra en RWS - H.Utendoreffer katalog fra 1890årene. Håper dette er beviser godt nok?

Link to comment
Share on other sites

Kan også ta med at den såkalt danske 8x58R Krag M1889, ble tatt i bruk sivilt i Norge rundt årskiftet 1887/88, og militært i Norge senere i 1888.

Håper dette er beviser godt nok?

Tja. jeg hadde den oppfatning at 8 x 58 R (D) var dansk? Selv om den ble "fornorsket" senere. Da faller den også litt utenfor mitt begrep "erkenorsk".

Mulig at vi prater litt forbi hverandre.

Har ikke definert "erkenorsk" :roll: , behøves kanhende ikke heller, men forsøkte å mene at de var patroner konstruert her i landet, først for bruk her. I kommersiell målestokk og eller militært.

Plansjene du bringer har i alle fall jeg glede av...

Vil forsatt foreslå å legge dette i egen tråd hvis du tror det kan ha interesse ..hvor interessant det er for andre enn meg og deg vet ikke jeg, er ikke patron eller våpensamler selv. Dessverre, eller heldigvis, alt ettersom. (Madammen synes det er nokså mye nok våpengreier som det er , enkelte ganger. :smile: )

Link to comment
Share on other sites

Litt om hylsekapasiteter;

 

 

30-06 rommer 69grs vann

8x57 rommer 62grs vann

8mm-06 rommer 70grs vann

9,3x62 rommer 77grs vann

 

 

Jeg vil tro en for 7,92x61 vil havne på ca 75grs.

 

 

sånn på siden; om noen skriver en god tråd om norske patroner, med bilder osv-ja da blir jeg nok sittende å lese:-)

 

Og hvor får jeg tak i Quickload??

Link to comment
Share on other sites

Ch4D driver å regner på hva de synes de skal ha for diesett (sikkert ikke billig, men etter første utlegg er diesett greit tilgjengelig for den som vil ha). Løpet befinner seg i Postens hender, de sliter litt med å finne ut hvor(hva f..n er det den organisasjonen???) men det dukker nok opp til slutt.

Quickload har det ordnet seg med også, uten at jeg helt vet hva jeg skal med det til dette prosjektet, men kjekt å ha :P

Brosj er fremdeles uavklart, håper på orginalbrosj (billigst...) men vi får se.

 

Får vel ta meg selv i nakken og lage pipestikke og låskassenøkkel, og få landets første(?) kjøpetillatelse på løp kaliber 7,92x61, så er det vel noen valg å kose seg med rundt valg av kuler, detaljer med tanke på kuleskråning/friboring, løpslengde. Fint å gruble på foran peisen sene julekvelder :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Fra CH4D;

 

$103.01 + $22 postage to Norway. If the drawing dimensions suit you we can make dies from the drawing. Time frame is 5-6 months.

 

den ene centen tyder jo på at de har finregnet:-)

 

Posten har funnet løpet i en eller annen mørk avkrok hvor de gjemmer pakker for de pleier å gjøre det, så i morgen er det i hus. Så snart jeg har aklimasert meg til fast grunn blir det oppmåling av hylsene fra Veidin. Og masing på en annen bruker om den brosjen....

 

Er det noen som kan /vil låne bort et par skarpe patroner? Til måltaking og inspirasjon på hylla mens jeg venter?

 

Om noen har patroner de evt vil selge er det selvsagt interesant!

Link to comment
Share on other sites

Litt googling og sånt så ser det ut som det før i tiden var rimelig vanlig å lage diesett med kammerbrosjen, så da tror jeg nesten jeg får laget et slikt. Men kom gjerne med andre forslag/ideer/for og mot forestillinger! Jeg klarer neppe vente i et halvt år på første smell!

 

Pipa hentet, 60cm lang, 17mm ved munningen, 1-10stigning. Fin jobb fra Sanpphane!

Link to comment
Share on other sites

Litt om hylsekapasiteter;

30-06 rommer 69grs vann

8x57 rommer 62grs vann

8mm-06 rommer 70grs vann

9,3x62 rommer 77grs vann

Jeg vil tro en for 7,92x61 vil havne på ca 75grs.

 

Da har jeg målt/veid 2 hylser (RA1938 og RA1943); 1938 rommer 74,9grs vann, 1943 75,2grs. Da bestemmer jeg enkelt og greit at 7,92x61-hysla rommer 75grs H2O.

Det er synlig forskjell på de 2 hylsene, 1943 har litt kortere hals og brattere vinkel på skuldra.

 

Noe annet jeg så nå i ettermiddag er at denne kreasjonen bruker .318"kuler; hvorfor noen i 1929 (da Colt-mitr ble antatt) kunne finne på å velge denne dimensjonen skjønner jeg ikke helt men sånn er det ihvertfall. Siden jeg allerede har 323-pipe og pga kuleutvalg retter jeg tegningene slik at ting stemmer med 323-kuler.

 

Og jeg har bestemt meg for navn på patroene, men det holder jeg hemmelig litt til :lol:

Link to comment
Share on other sites

Noe annet jeg så nå i ettermiddag er at denne kreasjonen bruker .318"kuler; hvorfor noen i 1929 (da Colt-mitr ble antatt) kunne finne på å velge denne dimensjonen skjønner jeg ikke helt men sånn er det ihvertfall. Siden jeg allerede har 323-pipe og pga kuleutvalg retter jeg tegningene slik at ting stemmer med 323-kuler.

Dette er et tema jeg var inne på for noen uker siden i min beslektede tråd om store 8 mm patroner:

"En kuriositet er at på dataarket nederst i linken opplyses at kulediameteren på 7,92 x 61 er .320", mens den på svenskenes er .323", det samme som 7,92 x 57 IS. Kan dette være riktig? Har forøvrig sett en teknisk tegning på en spansk side som oppgir kulediameteren på 7,92 x 61 til 8.18 mm. 7,92 x 57 IS har vel 8,20 mm. Har trodd at 7,92 x 61 hadde vanlig "S" kaliber, .323"."

 

8,18 mm, altså en litt trangere 8 mm. Merkelig. Og at det kan finnes to versjoner. Ikke bare av kulediametre men også av patronform, som du nevner her...

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg finner av troverdig info om denen patronen er boka "Norske mitraljøser og maskingeværer", skrevet av F.Myrvang og T.Flatby (Har du ikke den i bokhylla? Et must om en er interesert i norske våpen!); det er ingenting i teksten som tyder på at det er brukt annen kulediameter enn .323" i hverken den korte eller den lang patronen; bilder av etiketter fra orginale RA-produserte patronesker viser stemplingen "14,2gr. sS-kule".

Så da konkluderer jeg rett og slett at tegningene fra Triebel er feil (eller en annen patron?). Det er jo et setback så det holder, ferdige målsatte tegninger sparer en jo for mye jobb. men en del mailer er sendt rundt om så får en se hva som dukkker opp. I vesrste fall får en kjøre på med kammeravstøpninger, orginalpatroner og måleutstyr..

 

Boka oppgir også litt info om hva patronen klarer; V25 med 14,2gram var 765m/s. Dere får slå opp å sammenligne med andre 8mm-ere, det er futt i denne kreasjonen.

 

Egentlig burde jeg vel ha flyttet dette ut i en "prosjekt-tråd" men akkurat nå tyder ting på at jeg skal til med husvask (eller tilbringe resten av året i unåde...)

Link to comment
Share on other sites

Da lukter det grønnsåpe her!

 

En kar med full kontroll på de norske mitr og mg-ene har bekreftet at det er S-prosjektil (altså .323") som ble brukt/spesifisert. Hvorfor noen da har kuler fra denne patronen som måler .320" skjønner jeg ikke helt-feilproduksjon?? Noe i produksjonsprossesen som klemte kulene ned? Og triebel målte opp en slik patron og laget tegningen? Aner ikke.

Fikk også spørsmål om hvorfor jeg ville ha dene patronen i en rifle-og må vel innrømme at svaret er "derfor!" :wink:

Link to comment
Share on other sites

I dag hadde postmannen med seg masse greier; julekort, julebrev, reklame, noen regninger og inne i denne bunken med tøy lå det en konvolutt med noe avlangt i-2 skaprpe 7,92x61 patroner :D

De ser rett og slett effektive ut; og jeg måtte bare prøve om de passet i en umodifisiert mauserkasse så min Vz-24 i 35Whelen ble hentet fram for en liten test av matingen. Og det er bare å smile så bredt en kan; orginalpatronene passer akkurat i et M98-magasin og mater alldeles perfekt fra begge sider av magasinet :D:D

Har også levert søknad til tante om å få lov å ha løp i kaliberet, en del tasting avdekket at dette for registeret var upløyd mark så jeg ser ikke bort i fra at det kan bli litt fram og tilbake før det står det jeg vil på våpenkortet(navnet forbilr hemmelig litt til 8) ). Derimot kom det opp et annet overraskende kaliber, nemelig 8x63-det sitter altså en eller annen en plass i landet med en slik svensk M98 i tungt kaliber. Artig!

 

For å sikre meg mot eventuelle negative effekter av akevitt har jeg målt endel uttrekte RA og tyske 7,92kuler; de måler .3227-.323. Så hvorfor måler de Veidin har dratt ut .320?? Målene på de skarpe jeg fikk i dag stemmer rimelig greit med tegningen fra Treibel. Snodig dette. Om dere som har skarpe patroner hadde giddet måle diameter utvendig på hylsehalsene på noen patroner og poste målet og produskjonsår hadde det vært god hjelp!

 

Satte en "vanlig" 7,92 helmantel i en av de tomhylsene jeg fikk tidligere (vha diesett i 35Whelen); kula smatt fint på plass og jeg lurer på om ikke noen slike dummies evt er det en bør måle opp for å få rett brosj, da har en hylsemål så nært opp til orginalen som mulig og .323"kule. Vi får se hva som dukker opp av brosjer og tegninger framover, selv i gamle kasser i et museum er det folk som leter 8)

 

Det finnes utrolig lite skrevet om patronen, igrunnen er det som står i den "MG-boka" det eneste jeg (og forfatterene av boka) finner; om noen vet av noe hadde jeg satt pris på å få et tips.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og måler litt;

Treibel-tegningen sier at halsen skal måle 8,99mm og være sylindrisk.

RA1938 er tydelig kon og måler 8,97mm nederst og 8,94 lengere opp (målt omtrent der krympen begynner.

Den RA1943 som jeg har satt en 323" kule i er sylindrisk og måler 8,98-8,99mm

 

Kan produksjonsprossessen ha vært såpass brutal at den rett og slett klemte ned kulediameteren?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...