Jump to content

krag Jørgensen.steyr fra 1896


Arvid.N

Recommended Posts

Hei folkens.. :)

 

Jeg satt og studerte pappas Krag i dag.. dette er ei steyr frå 1896 som bestefar min hadde det står til og med navnet han sitt i kolben. Og denne børsa har vært igjennom to kriger og har blitt skutt en del med i den tiden så det kjedelige er at sluttstykket har blitt forvekslet så den er ikke nummer lik og derfor ikke så verdifull som den kunne vært.men den er verdiful for meg da min bestefar hadde den og om den har noen liv på samvittigheten vet ikke jeg, de hemmelighetene har han tatt med seg i graven.

 

Men tingen er at løpet er rustet inni...som er trist når jeg vil skyte litt med denne børsa en fin søndag i ny og ne..hehe men børsa samler ikke skuddene i det hele tatt sa pappa... så jeg og han er på jakt etter nytt løp til denne... så mitt spørsmål er som så: er det noen av dere som har et liggende eller som veit hvor jeg kan få tak i et som er godt tatt vare på? Setter pris på all hjelp og tilbakemelding :)

 

Har noen bilder av hærligheten :)

 

normal_20121020_172223%281%29.jpg

 

 

normal_20121020_172141%281%29.jpg

 

normal_20121020_172133.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det begynner nok å minke på slike løp, men et tips er å få en "børsemaker" til å kopiere det løpet du har?

Kjøpe et nytt 6,5mm løp, dreie det ned så det blir som det du har, slå gjenger (mener det er firkantgjenger), og kammre.

 

Da har du et bra løp som du kan skyte hare på 800 meter med. :smile:

 

Bør nok da få på igjen diopteren, ser ut som om det er gjenget opp for det.

 

Denne tar du fint Saueren med :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme dilemma eg også, kjøpte ein gammel Krag på auksjon, løpet var totalt ødelagt og det var så godt som umulig å skaffe nytt løp, iallefall ikkje til orginal langkrag med 15 mm tjukkelse i munning.

 

Andre løp med 17 og 19 mm, er det stort sett greitt å få tak i fortsatt, men då for du problem med løpsband og overtre, men alt er mulig, ein børsemaker kan dreie det ned og tilpasse det.

Link to comment
Share on other sites

Steyr fra 1898? Jeg mener de ble produsert i 1896 og 1897, jeg har en av de sist produserte, nr. 386XX (jeg har ikke "Bibelen", boka av Hanvik, her).

 

Konstruksjonen med pipa festet til skjeftet med stålband, som på original Krag, Mauser og Lee-Enfield, gir akseptabel presisjon, og, mer viktig enn det, tilnærmet samme treffpunkt, uansett ladning/kulevekt/ammo-type (en eliminerer pipesvingningene).

 

Mangel på presisjon i gamle Krag-løp, skyldes nok først og fremst korrosjon (rust), forårsaket av korrosive tennhetter (i hele løpets lengde, men verst foran kammeret), eller nedbør-fuktighet (verst ved munningen). Det er når pipa blir for rom i munningen at presisjonen går fra dårlig/elendig, til totalt manglende (kulene på tvers gjennom skiva, hvis en treffer den!).

 

Det ble jo skiftet ut masse gode piper når Krag-ere ble ombygd til banevåpen, før 1990. Men disse er sikkert skrotet for lengst. Krag-piper produseres neppe lenger - men fabrikker som S&L og Kongsberg Small Arms kan kanskje lage dem, de blir i tilfelle ikke billige. Man kan selvfølgelig også slå Krag-gjenger på alminnelige piper, men da får man riflingen "feil vei".

 

Det gamle botemidlet var å kappe ca. 5 cm av pipa. Men jeg vil ikke anbefale å rasere en original Steyr - den bør tas vare på som den er. Hvis du har arvet den, kan du få den på en slags "affeksjons-kvote" på våpenkortet, og den påvirker da ikke evt. andre "garderober".

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange svar :)

Ja pappa har også ringt rundt og prøvd og funnet et løp men de er meget vanskelige og få tak i som dere sier.

Hvor mye vil t eventuelt koste og få en børsemaker til og dreie et nyt løp til denne tror dere? Original løpet skal selvfølgelig tas vare på :)

 

Steyr fra 1898? Jeg mener de ble produsert i 1896 og 1897, jeg har en av de sist produserte, nr. 386XX (jeg har ikke "Bibelen", boka av Hanvik, her).

 

Selvfølgelig har du rett jeg husket feil fra 1896 er den med nummer 4532 :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro det går mellom 5 til 8 timer på en slik jobb.

 

Hvorfor det tar så lang tid? Det er for at en ikke må få for mye varme i løpet. Og noen andre forhold.

 

Så blir vel prisen etter hvor mye børsemakeren tar for det.

 

Noen er sikkert raskere også.

 

Det er mange år siden jeg holdt på med slikt, så dette blir etter dårlig husk.

 

Det blir nok dyrt, men kanskje finner du et, som ligger på et loft, hvis du er heldig? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

- - den går som ei stråle
Denne uttalelsen minner meg om ei historie (litt OT på søndagsettermiddagen!):

 

Under et feltstevne var det en skytter som hadde fått anvist 5 treff, og han klaget til standplasslederen, som beordret omanvisning. Fortsatt 5 treff.

 

"Men skytteren sier han er så god til å skyte, at skuddene går som en stråle mot midten av figuren", sa standplasslederen over radioen.

 

Da kom det følgende melding fra anvisersjefen: "Når man pisser i motvind, blir det også en slags stråle. Dette treffbildet ser ut som det".

 

Skytteren ba ikke om ytterligere gransking av figuren.

Link to comment
Share on other sites

Steyrproduserte krager har trapesgjenger og ikke kvadratiske som Kongsberg har. Noen børsemakere har kopibenker der man kan bruke den gamle pipa som mal. Evnt. lagt inn løpsprofil i CNC-benk. (mener Ragnar Hansen har det). Bajonettfestet er loddet på og kan flyttes over på den nye pipa. Bør ikke være noe problem for en børsemaker.

 

Rotasjonsretningen er ikke noe problem.

 

Mvh 35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Ny pipe koster ca 4-5000kr. Får du tak i ei brukt banepipe så koster de fort 2-500kr også kommer det 2-3000kr i børsamaker jobb med neddreiing osv.

 

Det billigeste er kanskje å kjøpe en langkrag til 1000kr på finn.no og flytte over løpet i din. Børsemaker tar ca1000kr for den jobben. Pluss du har da deler til overs fra den nye om noe skulle bli borte eller gå i stykker med tiden.

Link to comment
Share on other sites

det kjedelige er at sluttstykket har blitt forvekslet så den er ikke nummer lik

 

Dette er helt normalt på Krag-rifler og skyldes at sluttsykkene ble fjernet fra våpnene og lagret på "hemmelig sted" i tiden mellom 1. og 2.verdenskrig.

Riflen din var i 1940 hos IR-9 (Hordaland, eller het det Søndre Bergenhus regimet i 1940?).

 

EDIT-IR9 het "Hordaland infanteriregiment" fra 1930-1995

Link to comment
Share on other sites

Det billigeste er kanskje å kjøpe en langkrag til 1000kr på finn.no og flytte over løpet i din. Børsemaker tar ca1000kr for den jobben. Pluss du har da deler til overs fra den nye om noe skulle bli borte eller gå i stykker med tiden.

 

Mener at dette er den fornuftigste måten å gjøre kragen din skytbar på. Hvis du absolutt vil beholde originalløpet er det et par metoder som bør vurderes. Først en skikkelig skrubbing med tilgjengelige remedier. Selv om det visuelt ser stygt ut, behøver det ikke være blankt for at det skal gå nogenlubde brukbart.

 

Ofte er dårlig rifling på de ytterste 4-5cm av løpet årsaken til dårlige samlinger (feil bruk av pussesnor, skadet kroning etc.) En måte å bøte på dette uten å kappe løpet og å krone på nytt, er å foreta en såkalt counterboring. En borer rett og slett bort rifingen i munningen med et bor med passende diameter, samlerverdien blir riktignok borte, men klenodiet er skytbart.

Er riflingen veldig slitt kan det også vurderes å bruke støpte blykuler med 0.001" diameter over nominell verdi for 6,5mm krag. I en sliten Lee Enfield ble det brukbare samlinger ved å gå opp fra 0.311" til 0.312", riktignok med mantlede kuler. I 6,5mm krag er muligens utvalget mindre, så der er vel veien å gå via støpte kuler.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for gode svar og tips. Fikk en tilbakemelding på pm om en som kanskje ville selle. Også har jeg vært i kontakt med jaktcompagniet på Evje, de skulle skjekke om de fikk tak i et brukt et. De trodde de kunne det men skulle skjekke det opp igjen.. så har jeg også blitt tipset om børsemaker Kjell Gunnar larsen fra øyslebø.. viss dere ser på skiskyting så har mange av proffene våpen fra han og det står ofte larsen på reima.

Han hadde vist byttet løp på mange krager..

 

Men rillene i løpet er jo andre veien på kragen enn på et vanelig løp, har dette noe å si?

Link to comment
Share on other sites

et baneløp til krag er nokså likt med baneløpet til en banemauser så du vil jo øddlegge litt av hele utsene av våpenet hadde jeg vært deg seg sluttstykke og kammer og en liten tur innom en børsmaker å få han til å se over den får deg blir den godkjent å skytte med så kos deg med så den er å dritt litt sammliga har to stk selv en kongsberg lang krag og kongsberg karbinkrag ingen av dem sammeler spislett godt da men jeg liker å skytt med dem så annbefaling mi er ha den så den er å kos deg med den vist den er skyttbar

Link to comment
Share on other sites

Snakket med børsemaker Kjell Gunnar larsen. Han skulle nokk få til og dreie et nytt løp sa han, han hadde byttet noen og hundre løp på Krag. Men skulle ringe han over helgen så skulle vi se litt nærmere på saken da han var opptatt når jeg ringte :)

 

Men det var lettere på de korte kragene.. :)

Link to comment
Share on other sites

Litt om Krag-J.

En gang fikk jeg inn en banekrag som angivelig gikk rundt hjørnet. Av en eller annen grunn prøvde jeg den med blanke kuler - D- spiss. Stålmantel kalte vi dem vel, som noen vil huske. Presisjonen var helt topp. Med vanlig Raufoss tambak - halvmeter spredning. Bare nevner dette for folk som kanskje har slike stålmantel-kuler, og ennå kan skyte noen runder med godt resultat i sin gamle langkrag.

 

En del svenskepiper til Krag hadde høyrevridde rifler. Jeg har sett at de ble låst med en liten sveiseperle under, slik at de ikke skulle skru seg opp. Eller en liten innboret stift som jeg pleide å bruke. I dag, med Loc-Tite av alle styrkegrader er ikke dette noe problem.

 

Matchpiper i full -94 lengde er vanskelig å finne. Men Lothar Walther har noen til svensk mauser som er nesten. Som kan dreies ned til ønsket kontur.

 

Jeg har linet opp piper i 6,5 x 55 til karabin m 12 med godt resultat. Men den er jo mye kortere.

 

Jeg tror også Lee Enfield har venstrevridde rifler. Poenget var at dette skulle motvirke jordrotasjonen på den nordlige halvkule. Har jeg lest ett eller annet sted. Det var kanskje derfor at England tapte Boerkrigen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også Lee Enfield har venstrevridde rifler. Poenget var at dette skulle motvirke jordrotasjonen på den nordlige halvkule. Har jeg lest ett eller annet sted. Det var kanskje derfor at England tapte Boerkrigen. :smile:
Helt korrekt, "Snapphane", jordrotasjonens avbøyende kraft, "Coriolis", vil føre projektilet til høyre, mens Magnus-effekten vil føre et venstre-roterende projektil til venstre. Dette er krefter som knapt er merkbare på normale rifleavstander, man kan ta ca. et "knepp" for Coriolis for hver 450-ende meter (?), mens Magnus-effekten er omtrent proporsjonal med kulefallet. På en viss avstand vil da disse to kreftene oppheve hverandre.

 

For vanlige, høyre-drevne våpen vil effektene summeres, for oss på nord halvkule - som de gjorde for de som brukte Lee-Enfield og Krag (brukt av boerne!) under Boer-krigen. Historikerne har imidlertid oversett denne åpenbare hovedårsaken til utfallet av de fleste kriger! :lol:

Link to comment
Share on other sites

mens Magnus-effekten vil føre et venstre-roterende projektil til venstre

Nei, det er ikke Magnuseffekten, den er alt for liten til å forklare "spindrift"

 

- korrekt betegnelse er "gyroskopisk drift", og har ingen ting med Magnuseffekten å gjøre. Men retningen stemmer, høyre for høyrevridd, og motsatt

Coriolisakselerasjonen sender alle prosjektiler til høyre på den nordlige halvkule, så dette er to effekter som adderer - venstreløp ville fått disse til å gå i null - på en enkelt avstand for hver breddegrad..., men feilen ville blitt mye mindre.

Begge disse effektene er 100% deterministiske, og er enkle å korrigere for.

Dette er grundig beskrevet i "Applied Ballistics for Long-Range Shooting 2. ed.", Bryan Litz, Applied Ballistics LLC 2011, side 85-101. Enda grundigere er det beskrevet i "Modern Exterior Ballistics, the launch and flight of symmetric projectiles", Robert L. McCoy, Sciffer Publishing 1999

 

Gyroskopisk drift er for ei 300gr 338-kule omlag 1 klikk på 500m, 3 på 1000 og 10 på 2000

Coriolisaksererasjonen utgjør omtrent 1 klikk på 1200m, og 2-3 på 2000, om jegt husker riktig - det komme rog et coriolisbidrag til høyden, opp eller ned avhengig av om en skyter øst eller vest...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Britene vant boerkrigen til tross for noen få Krager i bruk blant boerne. General Jan Smuts er avbildet med en. At boerne bet godt fra seg skyldtes nok mer at de ofte var bedre skyttere enn vernepliktige engelskmenn. Men jeg liker bedre tanken på at Kragen gjorde en god figur i Afrika, enn den utbredte amerikanske misforståelsen at Kragen hadde skylden for fiaskoen på San Juan Hill.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 years later...

Hei!

"Steyrproduserte krager har trapesgjenger og ikke kvadratiske som Kongsberg har"; dette betyr at ei original 15 mm lang krag pipe aldri vil passe i ei Steyr kragkasse? Og vil ikke kunne gjenges om for å passe ei Steyr kasse? Har ei slik pipe som jeg trodde kunne passe.

 

På den langkrag pipa, som er ca 73,5 cm lang, så er det slått inn XX30 (eller X30X); betyr dette at den er 30 tommer lang?

 

På forhånd takk! :-)

 

Mvh Dag

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...