Jump to content

Stokkprosjekt 1/2: Prototype


Recommended Posts

Som tittelen tillsier så er dette et todelt stokkprosjekt, denne første delen er det jeg vil kalle for en prototype. Grunnen til dette prosjektet var for at jeg først og fremst ville se om det i det hele tatt ville la seg gjøre med bare "vanlige" tilgjengelige verktøy og ingen spesiell tidligere erfaring innenfor selvproduserte stokker.

Selve målet med prosjektet er å få laget en selvlaget stokk til storviltrifla når alderskrav til dette er oppfylt og rifle er ervervet 8)

Men jeg fant ut av at mens jeg venter på at alderskravet skulle oppfylles ville det beste være å lage et "prøveprosjekt" for å se at det lot seg gjøre, og da med børsa jeg da brukte, trente og jaktet mest med; nemmelig salongrifla :wink:

 

Så når det gjelder valg av børse ble det den salongrifla jeg spleiset på sammen med faren min et par måneder før jeg fylte 14 år og siden det har den vært i bruk i utallige tilmer til både plinking, jakting og trening. Så jeg var ikke i tvil om at det var denne jeg skulle lage en ny stokk til. Så børsa er en Remington 597 i 22LR 8) , jeg vet at dette er ei rifle som mange har (sterke) meninger og erfaringer rundt om men MIN har iallefall innfridd alle krav for en sallongrifle innenfor presisjon og pålitelighet :mrgreen: Orginalavtrekket er uten tvil alt for tungt til å få maks presisjon ut av børsa men med Volquarsten hammeren blir det brukbart :wink: 597`n har også en veldig lett låsekassesystem å frese ut for en selvlaga stokk.

 

Så nå som onfo om børsa er ute av veien er det på tide å starte med selve prosjektet:

 

Kravene til stokken var følgende:

- Riktig lengde (Justerbart)

- justerbart kinnstykke

- Bedre ergonomi (god vinkel for avtrekkerhånda)

 

Stokkemnet jeg valgte var bjørk. Når jeg og fatter´n gikk for å se etter noen gamle bjørkplanker fant vi en del GODT tørket bjørkeemner i et gammelt utstyrshus, disse har vært lagret i 50 år+ og var egentlig ment for å bli fiolinemner men dette ble ikke noe av og siden det har de bare ligget til tørk. Vi tok med oss ca. 8 stk. av disse plankene og freste de ned til en tykkelse på ca. 8mm, deretter valgde jeg ut de beste emnene som ikke hadde kvister, sprekker, ol. og så laminerte vi sammen 6 utvalgde emner. Når limet var tørket og emnet klar til neste prosess og ble det saget om til en 75cmX16cmX5,7cm planke. Nå var selve emnet klart og det var bare å tegne og merke der selve stokken skulle skjæres ut. En KKC stokk jeg fikk lånt var inspirasjonen til kolben og det meste bak låsekassen, forskjeftet er for det meste avtegnet etter orginalstokken bortsettfra en liten "tapp" helt i forkant av den fremre låsekasseskruen og en R8 innspirert "forskjeftekule".

 

082_zps7d7ce2c4.jpg

 

Når utseende var bestemt og allt nødvendig var tegnet og oppstreket var det bare å skjære ut grovformen, det ble brukt en stikksag for å skjære ut dette.

 

085_zpsfa21ed7b.jpg

 

Nå som skjeftet var saget ut var det neste steget å frese ut treverk for låsekasse og løp. Til dette ble det brukt en overfres men siden den ikke rakk hele veien igjennom ble den siste biten for avtrekkerhuset skåret grovt ut med stikksag og deretter finarbeidet med rasper og filer. Det ble desverre ikke tatt noen bilder under denne prosessen men det var ikke noe særlig avansert, bare pass på at alt er rett og i vinkel og tegn opp et spor for hvor låsekassen skal være. Når det gjaldt løpskanalen ble det frest er spor et par mm over den dybden som løpskanalen skal være i, deretter satte jeg en sylinderbits med sandpapir- dekke(med 22mm diameter) i batteridrillen og fulgte sporet etter fresen, da ble det en perfekt løpskanal på 2 min :mrgreen:

Det ble desverre ikke tatt noen bilder under denne prossesen heller og etter at låsekasseleiet var tilpasset og skruehull borret ut ble børsa sendt til børsemaker en liten tur for å få reparert gjengene til lyddemperen. Når børsa først var der fikk jeg han også til å bedde børsa og når den kom tillbake så det slik ut:

 

340_zps4b99037b.jpg

 

Nå var den vanskeligste delen unnagjort og det var bare å sette seg ned å begynne å forme til skjeftet. Først avrundet jeg forskjeftet og avrundet kantene på kolben for å unngå at fliser og biter ville kunne rives opp under bearbeidingsprossesen.

De neste bildene viser bearbeiding av pistolgrepet/kolbehalsen.

 

346_zps12b854d2.jpg

 

353_zps7d722977.jpg

 

354_zps6f40bf67.jpg

 

357_zps7efee21b.jpg

 

361_zpsd851588e.jpg

 

362_zps52d2f9a5.jpg

 

Etter at pistolgrepet var utarbeidet var det på tide å begynne med det justerbare kinnstykket. Jeg valgte å lage KKC metoden fordi jeg fikk reservedelene av en som eide en KKC stokk og fordi jeg ville prøve å lage en litt mere utradisjonell metode istedenfor den "vanlige" metoden. Jeg valgte å forsterke tykkelsen på "ryggen" som kinnstykket sitter på slik at den vil tåle hardere slag og påkjeninger ved eventuelle fall/ulykker. Da ble tykkelsen 30mm.

Disse bildene viser utarbeidingen av kinnstykkefeste på kolben.

 

391_zps88859ee7.jpg

 

392_zpsd33cfb20.jpg

 

394_zps612ad2ce.jpg

 

396_zpsc1f26f66.jpg

 

Nå som kolben var tilpasset var det bare å utarbeide selve kinnstykket. Samme prinsipp som KKC´s men med en egen vri.

 

199_zps6de7b76a.jpg

 

339_zps9b6cf59a.jpg

 

345_zpsf9ac77fb.jpg

 

349_zpsa9c8063c.jpg

 

368_zpsf8c16fc8.jpg

 

401_zps7fa628f4.jpg

 

400_zps8f27916a.jpg

 

420_zps12483359.jpg

 

Og nå som kinnstykket er ferdigarbeidet er det bare sporene i kolben som mangler for å fullføre denne delen. Disse sporene ble skjært ut med feinkutter, hullene borret med drill og finarbeidet ble utført med dremmel.

 

425_zpsdee024ce.jpg

 

428_zps77ac274a.jpg

 

Når kinnstykket var tilpasset var neste steg å lage spor for fingrene, altså fingerfordypninger på pistolgrepet.

 

436_zps66f2ad4c.jpg

 

439_zpsdf3d028b.jpg

 

432_zpsdd732470.jpg

 

Et annet påfunn var å lage en fordypning i kinnstykket for kinnbeinet, dette for å få nøyaktig samme stilling med en gang, hver gang og for å få maks kontaktommråde.

 

440_zps8a6fa655.jpg

 

447_zps4cb1ed11.jpg

 

På dette tidspunktet er det eneste som mangler kolbekappe og den siste avrundingen for at sluttresultatet skal begynne å ta form. Fikk kjøpt KKC´s kolbekappe løs så denne ble montert og ga et godt resultat.

 

395_zps101afd72.jpg

 

398_zps899ee688.jpg

 

402_zps1a4ec3c2.jpg

 

403_zpsc5677af8.jpg

 

442_zpsaade285a.jpg

 

445_zps6d856139.jpg

 

450_zps5681da9b.jpg

 

453_zps9434a32a.jpg

 

454_zps398f2efa.jpg

 

460_zps755f7734.jpg

 

465_zps2bf4b1c3.jpg

 

Etter en siste finpuss ble alt skrudd sammen for å få et bilde av hvordan sluttresultatet ville bli.

 

482_zpsa48aaafd.jpg

 

483_zpsfda4a846.jpg

 

På dette tidspunktet var alt av trearbeid utført og det siste steget var overflatebehandlingen som selvfølgelig skal oljes. Denne oljeprossesen som vil komme over de neste bildene er kun basert på egne erfaringer og etter at dette skjeftet var ferdigarbeidet har jeg gått igjennom mange av Raudnakkes tråder og andre tråder som gir en god innføring i hvordan å olje en stokk korrekt for å få et best mulig resultat. Men ingen av disse trådene var gått igjennom på det tidspunktet at denne stokken ble behandlet, men resultatet bla da brukbart :roll:

 

Oljene som ble benyttet til denne stokken var:

-KKC stokk olje

-Hoppes walnut stock

-Hoppes clear stokk finish

+ Sort narvsverte som fargemiddel

 

Jeg startet med å olje skjeftet med KKC vedlikeholdsolje, dette var en tynn olje som trakk godt inn i treverket og denne ble brukt helt ren de første 20- 30 behandlingene.

 

Dette bildet viser stokken før oljebehandlingen har begynt.

 

500_zpsc77858a4.jpg

 

Dette bildet viser stokken etter ca. 30 lag med ren KKC olje.

 

544_zps5b8be886.jpg

 

Etter dette bildet ble tatt ble KKC olja tilsatt litt og litt mere sort narvsverte for hver overflatebehandling, da ble resultatet følgende:

 

547_zps14721f66.jpg

 

550_zps1d99cf04.jpg

 

552_zpsb89f1002.jpg

 

Etter dette ble KKC olja byttet ut med Hoppes walnut stock siden denne oljen var en filler og porene skulle begynne å mettes. Etter et par lag med ren Hoppes olje tilsatte jeg gode mengder med sort narvsverte og da ble resultatet følgende:

 

554_zps798a05f2.jpg

 

555_zpsd3f4d488.jpg

 

Ingen fin overflate akkurat, men det var dette jeg var ute etter, for nå var det bare å pusse ned overflaten slik at jeg kunne oppnå en fin patina farge. Hvor mye patina og hvor mørk stokken skulle bli var bare å justere ved å pusse mere og mere av overflaten. Etter en del testing kom jeg frem til dette resultatet:

 

563_zps52d49f6b.jpg

 

Etter dette var stokken såpass mettet med olje at jeg bare brukte ren Hoppes stock finish for resten av oljingen. Ettersom at porene begynte å fylles og overflaten ble glatt og fin nærmet oljingen seg slutten.

 

565_zps46f6f9cb.jpg

 

578_zps26266f77.jpg

 

Dårlig kamera og dårlig lys gjør at skjeftet ser mye mørkere ut enn det egentlig er, i normalt lys har stokken en fin rød/brun farge med sorte patina flekker.

Disse bildene viser hvordan stokken egentlig ser (tilnærmet)ut i rett lys.

 

589_zps35d92176.jpg

 

590_zps469c4f7e.jpg

 

Etter at oljebehandlingen ble avsluttet og tørket en ukes tid ble alt montert sammen.

Etter montering så det slik ut.

 

655_zpsdd78e80d.jpg

 

603_zps0a1beb8e.jpg

 

609_zpsdecfb138.jpg

 

661_zps643388f0.jpg

 

Må si jeg ble ganske så fornøyd med slutt resultatet, alle kravene som ble satt på forhånd ble oppfylt og det ble noe helt annet å skyte med en godt tilpasset stokk enn med den korte og "lite" ergonomiske orginalstokken. :mrgreen:

Alt i alt så tok det vel ca. 60-70 arbeidstimer, men så lenge man er tålmodig og går rolig frem er det ikke noe problem for hvem som helst å lage en egen stokk.

Som prototype prosjekt så kunne det vel nesten ikke gått stort bedre men enkelte småfeil og detaljer er notert og klare til forbedring ved full versjon prosjektet(kanskje Raudnakkes trolldomsmikstur må testes på denne :wink: ), men det blir i senere tid etter at "stor" kalibret rifle er ervervet (og nok penger er spart opp :lol: ) og en ny stokk settes i produksjon 8)

 

 

To be continued...

 

 

 

V96

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dersom du går tilbake til photobucket og det bilde du vil vise, så ser du at på høye side står det en boks med "Links". Her har du fire valgmuligheter. Dersom du trykker på "IMG code", så kopieres denne automatisk. Gå så tilbake her og lim inn. Da trenger du ikke noe koding fra kammeret sin side for å kunne vise bilde.

Link to comment
Share on other sites

Virkelig imponerende arbeid! Godt skrevet, noe som gjør det lærerikt og interssant å lese for både erfarne som uerfarne.

 

Kan skrive under på at denne gutten er dyktig. Han har også fikset opp stokken til min 308. Winchester M70. Fikk den tilbake fra børsemaker, og var slettes ikke fornøyd. Etter noen timer hos denne karen, så ble den fin som aldri før

Tror nok vi har en særdeles flink og ivrig børsemaker å se frem til om noen år. :)

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd!Bra utført arbeide,gjør det ikke mindre imponerende når det er slik en ung mann.

Det er sånne tråder som gjør at kammeret er ett sted å være.

 

Jeg synes dog stokken så helt nydelig ut før narvsverten ble lagt på.I og med at det er en bjørkestokk ville jeg hatt den litt lysere.

Men nå er det ikke jeg som skal ha den så min mening har ikke noe å si her.Stokken ble flott den,ikke misforstå!

 

Takk for at du tar tiden til å dele og legge ut mange bilder.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg tenkte mye rundt om kinnstøtten selv også, men fant ut at jeg ville prøve et litt annerledes design og det ble konstruert slik at jeg får støttet selve kinnbeinet imot "toppen" i en liten grop som er tilpasset meg. Dette gir rett øyestilling i nøyaktig samme posisjon hver gang. Men dette er ikke en konstruksjon som egner seg for kalibre med litt mere punch men det ga et godt resultat for en 22LR :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

FANTASTISK prosjekt!:D

 

Er grønn av misunnelse, skulle gjerne hatt dei eigenskapane din:)Drømmer om eit lignande prosjekt ein gang sjølv, men eg og tre arbeid går ikkje ihop...

 

Likte at du gjorde den litt mørk, det var heilt etter min smak:)Stå på videre, skal følge med på prosjekta dine!

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg brukte rasp (grov fil) veldig mye, alt av grovtilpasning og tilformning ble gjort med denne. Men når jeg begynte å oppnå formen og det var på tide å begynne å finpusse byttet jeg til "vanlige" filer, altså fine. Disse var for det meste dobbelthogde filer og jevnet ut de grove sporene som ble igjen etter raspen. Den siste finishen ble gjort gradvis med sandpapir ifra 80- 400. Så jeg bruker rasper og filer til å bearbeide og forme til skjefte og bruker kun sandpapir når jeg er ute etter den siste fine finishen. :mrgreen:

Men jeg synes det er greit å ha et par mm å gå på når jeg går over ifra rasp til fil siden enkelte "spor" som blir igjen av raspen er ganske dupe og krever litt pussing for å bli kvitt. :winke1:

 

 

Dette bilde viser den ene lille arbeidsbenken med de verktøyene jeg brukte under 90% av utformingen og tilpasningene.

 

342_zpsfbfdc99b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Limet jeg brukte til lamineringen av emnene til både skjeftet og til kinnstykket var Sika SikaBond®-545 Mørk. Dette er et meget godt oppskummende (ekspanderende) polyuretanlim. Det er meget godt vann/olje/fuktighetsbestandig og har fungert upåklagelig. :mrgreen:

 

Under selve lamineringen ble det smurt GODT med dette limet på emnene og derettter smurt jevnt utover med en tannet limspakkel. Så ble alt klemt og skrudd godt sammen med 12 skruklemmer. Jeg la en 2"X6" på hver side av emnene for at trykket fra klemmene skulle fordeles jevnere. (jeg la også papir imellom selve emnene og 2"X6`ene for at disse ikke skulle limes sammen) :wink:

 

 

Her er mere info om limet for de som finner det interresant :wink: : http://nor.sika.com/no/solutions_produc ... 2101.html#" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

:D

Kunne egentlig bare ha brukt et smilefjes til dette prosjektet.

Det står stor respekt av dette du har gjort her, det er ikke bare å lage dette.

En ting er å vite hvordan det skal bli når det er ferdig en annen ting er å bruke feks overfres og andre verktøy når man ikke har holdt på med det før, hvordan man skal gå frem osv.

Dette har du klart med glans og ser de rette personene dette inlegget ditt har du laget en JÆVLIG bra søknad om jobb her :D

Er ikke mye tid til damer da all tid går med til børse og kuler å krutt vil jeg tro :)

 

Stå på Stian :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Kolbekappa kjøpte jeg av Nava sport i Namsos. De bestilte den ifra jakt og Friluft i Arendal. De hadde noen reservedeler til kkc- stokkene liggende så da fikk jeg muligheten til å kjøpe kun kolbekappa :mrgreen:

 

Men dette er halv-annet år siden så du får bare sende mail og spørre om de fortsatt har noe liggende :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kolbekappa kjøpte jeg av Nava sport i Namsos. De bestilte den ifra jakt og Friluft i Arendal. De hadde noen reservedeler til kkc- stokkene liggende så da fikk jeg muligheten til å kjøpe kun kolbekappa :mrgreen:

 

Men dette er halv-annet år siden så du får bare sende mail og spørre om de fortsatt har noe liggende :wink:

 

okei, takk skal du ha ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...