Jump to content

Ruger 10/22-klubben


Xesray

Recommended Posts

Fikk et ruger bx25 magasin fra brownells i dag, tok to uker fra jeg bestilte det. Kostet 30$ men frakta kom på 40$. Kunne ikke se prisen på frakt før ordren var behandlet og da hadde de allerede trukket det fra visa kortet. Hvis det ikke finnes billigere frakt alternativ kan en like godt kjøpe det i norge.

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
... Og det dummeste jeg noen sinne har gjort med våpen. Dreid ned til 1/2-20 og satt på demper.

 

Har kjøpt meg en 10/22 VLEH med a-tec demper. Løpet er ikke gjenget ennå siden han som utfører det ikke var på arbeid den dagen jeg var innom. (Skal tilbake for gjenging når jeg får tid.) Er det sannsynlig å få børsemakeren til å gjenge opp demperen også, slik at det går an å få en annen dimensjon? F.eks. M18x1? Eller er det noe de pleier å være skeptiske til?

 

Noen som har peiling på hvor mye ekstra det eventuelt vil koste å gjenge begge deler?

 

http://www.a-tec.no/vedlikehold-av-a-tec-lyddempere" target="_blank

M18x1 ser ut til å kreve minst 19,5 mm tykt løp, så den delen bør ikke være problem.

Ser også ut til at demperen har nok gods til å kunne øke til M18.

Link to comment
Share on other sites

Du må regne med at det blir dyrere, siden det da blir to gjengejobber hvorav den ene er innvendig. Ellers ikke noe problem.

Men om du egentlig har noe å hente på det tviler jeg på. Jeg valgte å gjenge om demperen fordi Volquartsen Custom løpet mitt var fabrikkgjenget i 13/16"-20TPI UNEF. Ville ellers gått for vanlig 1/2"-20TPI.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmmmmmmmmmmmm, tror der er mange faktorer som har bidratt her, men den som nok veier tyngst er at kikkertskinnen er montert på løpet. Opplevde også at den slengte førsteskuddet når den var kald, men at dette ga seg da jeg søylebeddet skjefteskruen. Og for skytbarheten hjalp det unektelig med match-avtrekk. Ellers valgte jeg å ikke slipe ned løpsfatningen, men heller kaldpresse den inn i låskassen for å fjerne mest mulig slark, satte i maskinert v-blokk i stål slik at den tåler at boltene tightes skikkelig og satte i oversized bolter for å t aopp slark i opphenget av avtrekksgruppen. Byttet også til match-sluttstykke tilpasset løpet.

Kort oppsummert: Vil du ha presisjon i en 10/22, så begynn med å forbedre avtrekket og sørge for at sikte og løp står fast i forhold til hverandre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sist jeg hadde min fra hverandre, la jeg merke til at sluttstykket hadde endel "ledig plass" sidelengs (les: Det kunne vandre endel). Har dette noe _REELL_ effekt på presisjonen, eller er det bare teoretisk effekt?

 

Hvis det har noe reell effekt, er det noe å gjøre med dette?

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Denne her burde gjøre susen:

http://www.midway.no/Power-Custom-Ambid ... el-Buttons" target="_blank" target="_blank

Koster riktignok skjorta. Merk; har ikke prøvd den selv.

 

Å snu den originale sikringa er visstnok ikke mulig:

http://rugerforum.net/ruger-10-22-rimfi ... afety.html" target="_blank" target="_blank

 

 

Mange takk dybdal! Da blir det en slik også! :D

Link to comment
Share on other sites

@Svein

 

Hvor mye "slark" er det snakk om ?

Min Takedown har littegrann slark, men er rimelig treffsikker med Toppshot selv om det er en snau mm med sideveis slark.

 

Lade"armen" har mer slark opp og ned hos meg en selve bolten (og noe kort for mine pølsefingre). Så den kunne jeg tenke meg å finne en bedre løsning på...

Link to comment
Share on other sites

Skulle vel "meldt meg inn her" Har en 10/22 STD kjøpt for mange år siden hos Røgeberg. STD har tynt løp og vel ikke super presisjon, så etter å ha forsket med ammo og kjøpt meg Ram-line foldestokk (hjalp absolutt ikke på presisjon), ble det bytte til et tykkere løp og en Hogue stokk. gikk fra 3" på 50m med normal ammo, til i underkant av 1" :D

foldestokken er nesten ubrukt og pakket bort i original eske. Ikke noe Rambo rifle for meg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er noen år siden nå, men mener det er et Adams & Bennet løp. Var ingen tilpassning med Houge stokken, men mulig jeg bestillte den til løps profilen. Kunne sikkert fått bedre presisjon med et annet løp, men dette er først og fremt et treningsvåpen, selv om jeg vel såpvidt har skutt konkurranse med det også. Ram-Line stokken har jeg forresten håp om å bli kvitt!

Link to comment
Share on other sites

@Svein

 

Hvor mye "slark" er det snakk om ?

Min Takedown har littegrann slark, men er rimelig treffsikker med Toppshot selv om det er en snau mm med sideveis slark.

 

Lade"armen" har mer slark opp og ned hos meg en selve bolten (og noe kort for mine pølsefingre). Så den kunne jeg tenke meg å finne en bedre løsning på...

 

Nja, er en knapp mm. Mulig jeg har for høye krav... ;)

 

Ladearmen m/returfjær står på lista mi over ting som skal ... skiftes ut. Mistenker jeg kommer til å sitte igjen med at receiver og magasiner er orginale, resten skiftet. :P

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har også en slik TD med a-tec demper. Hadde tilsvarende problem med presisjon og at børsa skjøt for lavt. Tok denne med tilbake til Selger/Børsemaker som dreide en liten Chamfer(skråkant) i tuppen av løpet. Vet ikke hvorfor, men dette løste saken for meg. Forklar gjerne den som er kyndig:)

 

Har ikke alt for lang erfaring med 10/22 takedown, så tar gjerne imot tips til mods som øker presisjonen. Det eneste som er gjort med denne er demper montert og rubber bolt buffer.

 

2013-11-11160235_zps77a05caa.jpg

Kanskje litt mørkt bilde men håper det er synlig nok. Som du kan se av bildet har børsemakern beholdt fronsiktet. Sikkert unødvendig, men jeg synes det så fint ut.

 

2013-11-11160245_zpsb51a7c61.jpg

Har satt en Nikon 3-9X40AO EFR med Leupold medium QRW ringer på den.

 

2013-11-11160224_zps63107908.jpg

Med denne kikkerten, vil Rifla ikke passe i den medfølgende bagen, men jeg valgte å bortprioritere dette da jeg synes kikkerten er så klar og lys.

 

2013-11-08153706_zps39d23c5b.jpg

med a-tec cmm4 demper montert.

Link to comment
Share on other sites

Hei Ken Adams

 

Jobben ble gjort hos Pedersens Vaabenlager i Kristiansand. Tror det er en Nederlender som gjør arbeidet. Angående pris, så var selve gjengingen en del av en pakkepris, så ikke helt sikkert på hva dette kostet. Det jeg fikk vite var at det var en ekstra times børsemakerarbeid å bore ut siktet for så å sette dette lenger bak.

 

Jeg tror dermed at regnestykket blir:

ordinær kapping og gjenging av løp: 1 times arbeid(1000,-)

+ bore ut og montere frontsiktet: 1 times arbeid(1000,-)

Sum for arbeid: 2 timers arbeid (2000,-)

 

Som sagt vet jeg ikke nøyaktig men tror dette er korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Ruger 10/22 TD med a-tec cmm4 demper og Nikon EFR 3-9x40AO.

 

Da har jeg skutt litt på 100 metern for å se hvordan børsa samler på dette holdet.

 

2014-04-01191646_zps15ed95cd.jpg

ammo: CCI Standard Velocity.

 

2014-04-01191625_zpsdc232391.jpg

Lå med støtte foran, men rett i skuldra bak.

 

10_SKUDD_100m_DFS_50MM_SAMLING_TD_zpsa7f3804e.jpg

Jeg skjøt totalt 10 serier av 10 skudd.

Etter innskyting av siktet tenderte samlingene til å ligge rundt +/- 50 mm. En bedre skytter kunne muligens forbedret dette en god del.

 

Med tanke på at jeg skal bruke børsa til plinking og lette ryper så virker dette tilfredsstillende nok for min del. Vel morro var det i allefall:)

 

Skjøt en serie med CCI Stingers mot slutten av kvelden, men da rakk jeg ikke å stille siktet skikkelig inn. Følte likevel disse stingerne slang mye mer, men kan skyldes at jeg hadde dårlig tid, og stresset en del. Noen som har erfaringer med disse stingerne? Presisjon osv.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Stinger, siden jeg kjøpte første gang i -78, er at kun de aller første gikk bra, etter det har patrona for min del vært en slags "moro" patron, mye smell og for l.r. eksplosiv effekt på bløte mål.

 

Men en annen kommentar, som ikke rypejeger (regner med at det er type med vinger det dreier seg om) Hva er lette ryper :oops::wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ser at jeg må begynne å snakke med nye folk, da språket har utviklet seg til det verre i di indre kretser, bare å beklage. Med "Lette ryper" mener jeg di dagene man er på rypejakt, og fuglen letter på 50-60 meter +, slik at det er utenfor haglehold. Da kan det være bra å ha en salong, 17 hmr eller 22 mag. Var det en OK forklaring:)?

 

Takk for info om stingers:)

Link to comment
Share on other sites

hei Folkens:)

 

driver nå å skal gå til anskaffelse av en ruger 10/22 (søknad levert), men er fortsatt litt i tvil hvilken av versjonene jeg skal velge.

kan noen enkelt og greit forklare kort, og gi fordeler/ulemper med disse:

-takedown

-tactical

-varmint

-carabin

 

 

Rugern skal bli brukt til litt småvilt jakt(opp til hare, men ikke hare) og plinking på hytta. samt veldig enkel skytetrening med unga.

blir også å sette på demper.

 

takker for alle svar og gleder meg til å komme med i klubben:)

Link to comment
Share on other sites

det er faktisk den jeg har sett mest på også:) ligger godt i skuldern(tross størrelsen) og blir ikke altfor stor for de minste.

 

 

hvordan er presisjonen på denne? sånn for min egen del så kunne jeg tenkt meg å skyte litt på lange hold(blinkskyting) kun for å morro skyld. artig å se hvor presis på lengre hold man kan bli med et så lite kaliber :)

 

eller er det mulighet for å ha en ekstra pipe når far driver med "langholdskyting" (drop-in pipe?)

Link to comment
Share on other sites

Carabine har estetikken mer på sin side i allefall, men den er ikke bedre egnet for småfolk enn TD. Begge er like lange og like irriterende korte for voksne.

 

Carabine er 150g tyngre enn TD, det er ikke stort.. men når man heldemper en TD og har den på minstemål. Så blir vektforskjellen mellom de to 406g. Da begynner det å merkes, m.t.p det meste av vekta skrelles av ved tuten. Jeg gikk for den løsningen mye p.g.a at ungene skal bruke den på hytta.

 

Presisjon på Ruger 10/22.. tror det er best jeg setter meg på hendene og lar andre svare på det ;)

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen i 10/22 er sterkt varierende og individuell. Ut fra egne erfaringer er TD jevnt over mer presis enn Carbine pga. stivere løpsoppheng.

Går du for en Carbine og vil ha bytteløp for å skyte på lengre hold, så gå på et matchløp med kikkertskinnen montert på løpet, da eliminerer du avviket som kommer av slark mellom låskasse og løp. Bl. a. Volquartsen har denne løsningen, men plagsomt billig er det ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten advarsel: Hvis du først begynner å modifisere på en 10/22, så kan det fort bli en vane og ganske dyrt :roll: Det finnes omtrent ikke grenser for hva man kan gjøre ut av den. Leter du litt bakover i tråden her finner du en link til min prosjekttråd, der ser du et heller ekstremt tilfelle - det er kun låskasse og magasin som fortsatt er Ruger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sånn til opplysning begge ;) og vil fortsatt anbefale Carbine.

Har en våt drøm om å få skutt med 10/22 av noe slag en dag, bare jeg finner noen som har denne skjeldne perlen ;)

 

Greit nok å anbefale carabine fremfor TD, forsåvidt ikke så uenig i det. Men stokken er like lang, altså like egnet for barn og like uegnet for voksne.

Link to comment
Share on other sites

Ser flere lurer på hvilke variant av vanlig 10/22 eller takedown de skal kjøpe, så jeg tenke jeg skulle informere om denne modellen som ikke alle vet om:

 

Ruger takedown modell 11112

Ser mange bruker ekstra kroner på å gjenge opp løpet til demper og flytte jernsiktet foran. Takedown leveres i versjon 11112 med et tøffere design og en flammedemper foran som kommer ferdig gjenget. Det er bare å skru på demper rett fra boksen.

 

Ble anbefalt denne modellen av Norsk jakt på Lysaker, de festet også rails til optikk og tofot som funker prima.

 

11112.jpg

 

Akkurat denne modellen er veldig populær om dagen, så jeg måtte vente ca. 3-4 uker før den ble levert fra Ruger.

 

Les mer her: http://www.ruger.com/products/1022Taked ... 11112.html" target="_blank

 

Her er en film som sammenlikner de 2 takedownmodellene:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...