Jump to content

Ruger 10/22-klubben


Xesray

Recommended Posts

har prøvd alle forhandlerne jeg kommer over som selger KIDD (også de som er utenfor USA), men ingen ville sende.

fikk tak i via annonsesidene på RFC(rimfirecentral). der kommer det stadig opp brukte og ubrukte(!) KIDD avtrekk til en hyggelig pris:)

 

 

på nettsidene til KIDD hvor internasjonale selgere står listet står bl annet "hunt.se" som ligger i sverige. har sendt de 6 mail, men aldri fått svar på om de faktisk har KIDD deler og om de sender til Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Ja da sitter man igjen med Volquartsen og Timney fra Midway Norge. Og prisene dær er jo like drøye.

Det koster like mye for et avtrekker sett, som det koster for en ny 10/22 jo. Eventuelt kan man kjøpe bare innmaten og bytte ut selv.

Så sparer man noen kroner på trigger jobben http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... ts/168643&

Noen som har noe erfaring med kvaliteten på Volquartsen og Timney, kontra KIDD foresten?

 

Merkelig at ting blir 3 ganger dyrere i Norge. Jeg skjønner importlisenser, frakt, og moms øker prisene litt,

også skal firmaet ha litt profitt også, men det må være litt av en profittmargin...

Link to comment
Share on other sites

Holder på å teste endel ammunisjon i 10/22 vleh'n min. Er det interesse for at jeg laster opp resultatene her? Og om det er noen typer ammunisjon dere er nysgjerrige på? Vil forsåvidt bli testet på 50 m i første gang, har planer om 75 og 100m også etterhvert når tiden strekker til.

Link to comment
Share on other sites

det er en tråd som heter "hvilken ammo går bra i D_I_N 1022" (eller noe i den duren).

 

er spent på hva som samler bra i din, har samme ruger som deg:) i min går Eley sub knallbra, samt RWS sub.

hvilken ammo skal du teste?

er ruger´n din original eller har du på no snæks? :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, hittil har jeg testet topshot, fiocchi tt sport, fiocchi performance sub, fiocchi sm280 super match, aguila (gammal mexikansk ammo),norma 2, cci stinger, cci minimag,federal game-shok, lapua high velocity og sellier and bellot HV.

Venter på en liten leveranse med endel fler ammotyper:)

Har satt på timney avtrekk(komplett), venter på noen deler i posten, men fullfører testen med rifla som den er nå, sånn at det ikke blir så stor forskjell på selve rifla:)

Kan jo nevne at jeg er ganske heldig med at topshot foreløpig ligger på en 2. Plass etter lapua.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Lurer på om dette blir rett? Er ny her og ny med Ruger 10/22 Carbine.

Kommer forhåpentligvis imorgen. Har fått meg en "søppeldynga" og skyte fugl på og lurer derfor på om Stinger KAN være et alternativ? Har lest noen plasser om at stinger ikke skal brukes i de og de børsene. Men min er da 10/22 synt rustfri carbine. Har og vanvittig mye TopShot som i hovedsak skal brukes. Men det var bare hvis jeg hadde lyst og bruke stinger noen gang.

:smile: Også lurer jeg på om noen har erfaring med kråkebulvan og åte? Evt. Lokking?

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til Kammeret :)

 

10/22 Target, og 10/22 Tactical variantene har noe som heter "Bentz" kammer.

Disse kammrene er designet for å gi bedre presisjon. Kammeret ørlite granne kortere enn vanlig, slik at kula såvidt berører riflingen når patronen blir kammret,

Messingen i CCI Stinger patronene er i tillegg ørlite granne lengre en standard .22LR. Gjennomsnitts lengden er den samme. Men lengre patron, og litt kortere kule.

Kombinasjonen av Bentz kammer og i tillegg en lengre patron er grunnen til at dette ikke anbefales.

Om du ikke eier en target eller tactical variant av 10/22'n, er det fritt fram for bruk av Stinger.

 

Når dette er sagt, så er det mange som ikke opplever noe særlig presisjon fra Stingern,

og heller sverger til Velocitor, som også er en høyhastighets patron.

CCI Stinger ligger på 1640 fps utgangshastighet.

CCI Velocitor ligger på 1435 fps.

CCI Standard velocity ligger på 1070 fps.

 

Når det kommer til lokking, har jeg selv hatt hell med å bruke en slik en:

http://www.wingevapen.com/index.php?do=product&id=2734" target="_blank" target="_blank

Setter i tillegg ut et par lokke kråkefugler i plast. Og så gjemmer man seg under en gran, og er godt kamuflert, og blåser i fløyta.

10/22'n er flott kråke børse det :winke1:

Link to comment
Share on other sites

10/22 Target, og 10/22 Tactical variantene har noe som heter "Bentz" kammer.

Disse kammrene er designet for å gi bedre presisjon.

Kan tilføye at det samme gjelder de fleste matchløp, ikke nødvendigvis Bentz-spesifikasjon, men annen kammerspesifikasjon som ikke bør brukes med Stinger. Volquartsen advarer tydelig mot dette.
Noen skulle dratt i gang et lite 10/22 treff, hvor vi kunne jugd litt og skutt litt.

Testet litt ammo og sett på oppgraderinger som funker eller ikke. :winke1:

Det hørtes ut som en glimrende ide :thumbup:
Link to comment
Share on other sites

Da melder jeg meg inn i klubben med en ruger 10/22 50th anniversary design contest (fint skal det være) ikke fått skutt så mye med den enda, men satser på å få skutt den skikkelig inn når vinden løyer her på Vestlandet. Planen er foreløpig ikke mer enn en stokk med skikkelig pistolgrep etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært ute og testet børsa. Avtrekket er en smule tungt, men ellers er jeg fornøyd med børsa... Kikkerten, en tasco pronghorn 3-9x32 funket ikke.

Det vil si når jeg skøyt på 5eller40meter så ville det ikke stille seg ned.

Flonke nytt fra jakt og friluft, regner med dette går under reklamasjon? :-)

Ellers, anbefales til alle som vil ha noe morro! :-)

Link to comment
Share on other sites

Det ordner seg nokk. Kikkerten er på tur tilbake til selger.

Men jeg la merke til at kikkerten er ganske høy i forhold til kolben, jeg ønsker kontakt mellom der. Noen tips? Funderer på kolbeforhøyer. Men hadde vert svært hvis noen hadde en "hjemmelagd" ide. Billig! Og lett tilgjengelig

Link to comment
Share on other sites

http://www.ebay.com/itm/Butt-stock-shel ... 1e713b4938" target="_blank" target="_blank

 

Denne fungerer aldeles utmerket. Teip på en bit av et liggeunderlag eller noe lignende på kolba for å få høyden rett.

Så monterer du denne over. Enkel å montere med de justerbare borrelås reimene som følger med.

Er en liten lomme med glidelås på siden, for å oppbevare diverse ting som verktøy, ekstra magasin, etc.

Selger har den i flere diverse farger også. Koster under hundrelappen inkludert frakt,

så om det viser seg at den ikke er noe for deg alikevel, så har man ikke kastet bort noen store summer.

Anbefales på det sterkeste. Har en på min 10/22, + en på 308'n også.

Link to comment
Share on other sites

Da melder jeg meg inn som støttemedlem intill videre. Søknad er levert og børse er holdt av i butikk. Blir en carabin i rustfritt og synt med demper(vet ennå ikke type) og et hawke 3-9x50 som jeg har fra før.

 

Gleder meg som et barn.

Er bare redd denne kan bli svært dyr i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Min 10/22 slik den ser ut nå. Den er mørkere enn den ser ut som på bildene. Den er duracoatet i fargen tactical flat dark earth.

10/22'n:

 

  • 1. ATI strikeforce sock
    2. Volquartsen Auto Bolt Release
    3. Volquartsen Extended Bolt Handle
    4. Magpul Angled Foregrip 2 (AFG2)
    5. Volquartsen Trigger Kit
    6. Crappy Picatinny Bipod
    7. Picatinny rail on top
    8. A-Tec Demper
    9. Extended magasine release
    10. Vortex Optics 1-4 scope

 

2014-10-15193229.jpg

2014-10-15193304.jpg

 

Håper dere liker den. Min første duracoat jobb, så noen småfeil er det men.

 

Et galleri med flere bilder av rifla kan du finne her: http://nony.no/gallery/ruger-1022-1

 

 

Cloud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen! Vurderer og slipe ned stokken innvendig slik at løpet ikke toucher noen steder, jeg merker ivertfall på fremste del så ligger det an i stokken hardt.

Så jeg lurer på om å fjerne løpsbåndet og slipe forsiktig ned std. stokken innvendig.

Eller er hele greia for slapt og at det vil bli bare jalla tilslutt? Virker som at stokken er stiv nokk til og klare det, uten at den blir og komme borti løpet.

 

Lavbudsjett,- Lavbudsjett,-

Takker for svar though

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen! Vurderer og slipe ned stokken innvendig slik at løpet ikke toucher noen steder, jeg merker ivertfall på fremste del så ligger det an i stokken hardt.

Så jeg lurer på om å fjerne løpsbåndet og slipe forsiktig ned std. stokken innvendig.

Eller er hele greia for slapt og at det vil bli bare jalla tilslutt? Virker som at stokken er stiv nokk til og klare det, uten at den blir og komme borti løpet.

 

Lavbudsjett,- Lavbudsjett,-

Takker for svar though

 

Kjedelig å potensielt sitte igjen med en ubrukelig stokk og børse om det skulle vise seg å ikke bli noe særlig.

Spesielt når man bare har den orginale stokken til rådighet. Da blir plutselig lavbudsjett løsningen kostbar om man må kjøpe ny uansett.

Jeg hadde, og har, personlig investert i en sånn en først som sist:

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... ts/665112&

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen! Vurderer og slipe ned stokken innvendig slik at løpet ikke toucher noen steder, jeg merker ivertfall på fremste del så ligger det an i stokken hardt.

Så jeg lurer på om å fjerne løpsbåndet og slipe forsiktig ned std. stokken innvendig.

Eller er hele greia for slapt og at det vil bli bare jalla tilslutt? Virker som at stokken er stiv nokk til og klare det, uten at den blir og komme borti løpet.

 

Lavbudsjett,- Lavbudsjett,-

Takker for svar though

 

siden rifla har alu låskasse og bare en skjefteskrue, så funker ikke den vanlige tankegangen mtp frittliggende pipe like godt på disse.

Jeg har en 10-22 std, som jeg satte på target stokk på. Fikk da frittliggende løp med god klaring alle veier. Og børsa gikk som en dass etterpå. Tok da å la inn noe papp så det ble presspunkt frami stokken igjen og samlingene krympa igjen.

 

Og nå har jo Boyds døpt om Tacticool stokken sin, slik at den ikke lenger er underlagt eksportrestriksjoner pga det slemme navnet 8)

Link to comment
Share on other sites

børsa gikk som en dass etterpå

 

Prøvde du å bedde?

Nå er riktignok løpsinnfestningen til låsekassen min litt annerledes, siden min opprinnelig er en takedown,

men jeg freste spor til takedown blokka bakerst i løps kanalen, og glass bedda fra ca midt på takedown blokka og bak til skjefte skruen.

Løpet flyter nå fritt med god klaring fra takedown blokka og fram, og den går som en stråle med rett ammo :winke1:

Link to comment
Share on other sites

urderer og kjøpe meg ein Ruger 10/22 til fulgesjakt og herjing på sjølvanvisar/bane

Er det mykje som må gjerast for og få grei presisjon på ei sånn rifle?

 

Uten å ha lest hele tråden:

På min TD - og et par andre har jeg gjort følgende:

- strammet opp strammeskrue slik at det ikke er skakk i pipen mot kassen.

- polert opp slide med Dremel og poleringspasta

- polert opp sleidespor i kasse

- filt ned bolt release slik at den blir auto.

- polert Hammer og sear i alle kontaktflater. - speil finish

- endret inngrepsvinkel mellom hammer og sear slik at den går fra ekstrem positiv, til lett positiv,

- skiftet bolt buffer fra stål til poliamid.

- polert anslag for fjær retur

- svekket retur fjær ved å slipe denne ned på sidene ( tynnere gods)

Resultat er avtrekk med minimalt kryp og vekt på ca 1,2 kg. Videre er boltgangen super og jeg har ikke mateproblemer selv med BX 25 magasin og sub amo.

På 50 m samler riflen ca 15 mm selv med Topshot.

 

Du finner flere videoer på hvordan dette arbeidet gjøres på YouTube. F.eks american gunsmiths.

 

Beste presisjonsforbedring på en 10/22 er å gjøre beskrevne jobb ( 2-3 timer) eller å kjøpe et Kidd, Volquartsen eller Timney avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Da tilføyer jeg:

- Bytt v-block til en som ikke er støpt, slik at den tåler at du tighter skikkelig

- Sett på en kikkertskinne som er festet på løpet

- Søylebedd ved skjefteskruen

 

Hvis du vil ta ting helt ut i det ekstreme kan du kanskje hente litt inspirasjon i prosjekttråden min: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=54598&start=0&hilit=10%2F22+vanvittig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...