Jump to content

Ruger 10/22-klubben


Xesray

Recommended Posts

Jeg hadde skjønt om det var magasinet hvis patronene ikke hadde kamret, men her virker det som bolten ikke går skikkelig bak? Kunne prøvd med noe kraftigere ammunisjon, men først en skikkelig puss og blyfjerner.

 

Tom erik johannessen, flekkefjord.

Link to comment
Share on other sites

Da kan du skylde deg selv, kan du vise til en nettbutikk eller lignende som har den billigere enn prisen di har så får du den til litt billigere enn det. di har prisgaranti og det gjelder også for nettbutikker.

 

Selv driver jeg å leter etter en ruger 10/22 nå, men viser seg å være vanskelig. alle er utsolgt :?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge de tjener på varen er det jo vinn-vinn om du kjøper hos dem i stedet for å gå til en konkurrent.

Faktisk kan det være akseptabelt å tape på et salg om det stjeler omsetning fra en konkurrent. Spesielt om man ikke må forplikte seg til den prisen annet enn når kunden ber om det.

 

Å bruke prisgaranti er som å pisse i buksa for å holde seg varm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk også en telefon fra politimesteren i Molde idag. Hun spurte om jeg hadde ervervet en ruger 10/22 TD, og jeg svarte at det stemmer.

 

Hun kunne da informere om at denne ikke var godkjent av politidirektoratet og ønsket meg en fortsatt fin dag.!!??

Også bare la hun på? Ikke noen om hva du måtte/burde gjøre?

 

Nei, virket som om det bare var til informasjon.

 

Hun sa heldigvis ikke noe om bruksforbud=)=)=) Elsker den rifla..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ebay er det beste stedet! Sjekk både us, uk og de, med jevne mellomrom. Jeg kjøpte et nordic kit der,UK, til en god pris(600kr under Midway ferdig shippet, ingen toll/ekstra avgift. På de 600kr kan du også legge på porto/frakt hvis jeg skulle kjøpt hos Midway;-))

 

Når det gjelder å få noe fra statene må du bare finne rette selger! Scan ebay og ikke vær redd for å spørre. Jeg fikk nylig sendt over en mesa tac urbino til 850kr pluss shipping. Det er igjen vesentlig billigere en vår venn Midway;-)

 

Mulig brownells sender hogue overmold stocken hit etter som den koster under 100$!

 

Det er mye å hente hvis man gidder å jobbe:-)

Link to comment
Share on other sites

Brukt olje i låsekassen?

Noe galt montèrt?

Ikke tilpasset?

 

En av de tror jeg :winke1:

 

Ikke så langt fra sannheten skulle det vise seg: i power custom settet jeg installerte fulgte det med en fjær til hammeren (nynorsk; hammer spring ;-) Denne var mye hardere enn originalen og førte til at bolten ikke gikk helt bak ved subsonisk/standardammo. Etter et kjapt bytte raste halveske på halveske gjennom bx25 magasinene som blyperler på en snor :smile:

 

Tom erik johannessen, flekkefjord.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det er nok litt harry ja. Men jeg kan ikke tenke meg noe våpen en laser passer bedre på enn en 10/22 ;-)

Og ja, for 16 år siden kjørte jeg blodtrimmet moped ;-)

Men fra spøk til alvor, originalstokken er så klein at det kunne ikke falt meg inn å sette den på igjen. Skal kjøpe en promag archangel target å bytte ut knoxx stokken som står på nå. Den er harry den!

 

Tom erik johannessen, flekkefjord.

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens,jeg har vel i praksis vært medlem her i 8 år tror jeg, og Elsker rugeren min. Har skutt minst 15 000 skudd med den nå og akkurat byttet løp og stokk da jeg følte jeg ikke fikk ordentlig trening utav den lenger, vekten måtte opp og en skikkelig stokk måtte til.

 

Har tre pungter igjen før jeg er helt fornøyd, og vil gjerne ha noen innspill.

 

1. Kikkert, jeg vil gjerne ha noe med endel forstørrelse, da .22 hull ikke er gode å se på 75-100 meter. (BSA Target 6-24?)

 

2. Avtrekk, Timmeny sporter, eller er det noen som har erfaring med noen andre merker?

 

3: Demper, Kjøre Utenpåliggende demper, eller gjenge og montere på normalt vis?, har 920 løp 23mm i diameter.

 

Noen erfaringer med avtrekk og dempere her i gården?

Link to comment
Share on other sites

1. Kikkert - en 10/22 gir i prkasis bortimot null rekylbelastning, så bunnsolid kikkert er ikke noe behov. De fleste skyter vel hovedsaklig i dagslys med salongriflene sine, så skumringsytelsen er heller ikke noe stort tema. Da er mine kriterier jevne og stabile klikk og parallaksjustering som går langt nok ned i avstand. Skarpt bilde er også en ubetinget fordel, ref. kulehullene på 75 - 100m. Jeg har ikke prøvd den BSA-kikkerten du nevner, men de BSAene jeg har vært borti har vært helt OK og mye kikkert for pengene. På min 10/22 har jeg gått for en Millett 6-25x56, den er også et behagelig priset sikte innenfor kriteriene over. Kjøpte min på ebay, mener selgeren kalte seg opticsfactory.

2. Avtrekk - Timney er absolut verdt å vurdere. Jeg har Volquartsen, det kan jeg trygt anbefale hvis prisen er spiselig, KIDD har også et avtrekk i toppsjiktet. Det jeg har prøvd som ikke svarte til forventningene var Jard - det var ikke dårlig, men det var ikke i nærheten av Volquartsen-avtrekket mitt selv om prisen var nokså lik.

3. Demper - ut fra egne erfaringer vil jeg fraråde innvendig gjenging - krøkkete å holde rent, du trenger overgang på demperen, vanskeligere å få til en god kroning. Jeg vet andre har hatt gode erfaringer med det, men jeg var svært lite fornøyd. Er løpet ditt fabrikkgjenget ? Mitt Volquartsen .920" matchløp har fabrikkmontert munningsbrems på 13/16" 20TPI UNEF gjengeparti, så jeg valgte å kjøpe en A-Tec Rimfire demper og få en dyktig finmekaniker til å dreie nytt gjengeparti som passet til originalgjengene på løpet. Hvis løpet ikke er originalgjenget anbefaler jeg å gjenge det utvendig 1/2" 20TPI, den dimensjonen som er mest utbredt på europeiske dempere.

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens,jeg har vel i praksis vært medlem her i 8 år tror jeg, og Elsker rugeren min. Har skutt minst 15 000 skudd med den nå og akkurat byttet løp og stokk da jeg følte jeg ikke fikk ordentlig trening utav den lenger, vekten måtte opp og en skikkelig stokk måtte til.

 

Har tre pungter igjen før jeg er helt fornøyd, og vil gjerne ha noen innspill.

 

1. Kikkert, jeg vil gjerne ha noe med endel forstørrelse, da .22 hull ikke er gode å se på 75-100 meter. (BSA Target 6-24?)

 

2. Avtrekk, Timmeny sporter, eller er det noen som har erfaring med noen andre merker?

 

3: Demper, Kjøre Utenpåliggende demper, eller gjenge og montere på normalt vis?, har 920 løp 23mm i diameter.

 

Noen erfaringer med avtrekk og dempere her i gården?

 

1. Kjøpte en BSA sweet 22 til min 10/22. Fungerer utmerket, og ser godt treff på 60-100 meter i skiva. Men nå har jeg godt syn, og bruker ikke briller. Liker spesielt godt de utvendige, utbyttbare turretsene med kulebanekompensator på :)

http://www.xxl.no/Root/Jakt/Optikk/Kikk ... 89_1_Style" target="_blank" target="_blank

 

2. Midway har "Power Custom Competition Hammer Ruger 10/22" til salgs. Denne tar avtrekket ned til 2,5-3 pund, i motsettning til orginalavtrekket som er på rundt 7-8 pund. Ut fra det jeg har lest er folk veldig fornøyde med det. Så man trenger ikke handle komplett custom trigger group til en 2-3 tusen hvis man bare vil ha lettere avtrekk :)

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/607022" target="_blank" target="_blank

 

3. Jeg har en A-TEC CMM-4 rimfire på 10/22'n min, og er knallfornøyd. Den demper lyden totalt så lenge skudda går underlyd. Den eneste lyden jeg hører er "klakket" fra bolten som går bak, og kula som treffer blinken :) Men om den passer .920" pipa di er jeg usikker på... Den er 30mm i diameter, og jeg regner med at det er 0.920 tommer pipa di er i diameter, så da blir dempern ørlitegranne tykkere.

http://www.xxl.no/Root/Jakt/Jaktutstyr/ ... 69_1_Style" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Her er min TacSol x-ring "10/22" :) .

IMG_0643_zps927da883.jpg

Volquartsen TG 2000 trigger guard.

Hogue overmolded OD green.

Neste som skal gjøres er å få gjenget til demper, har en A-Tec 6CMM og en TacSol kompensator som jeg skal bruke som gjengebeskytter.

B&C target/varmint stokk i tan black web er bestilt.

Lurer på å gå for en Vortex viper pst 2.5-10x44 på toppen etterhvert.

 

Her er en 30m samling med elley club.

IMG_0642_zps2ba5b85b.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hei, får vel melde meg inn med min 10/22 TD. og A-tek lyddemper

har hatt den en stund nå og lurer fælt på om jeg ikke burde ta en tur tilbake til butikken...

har nå pusset,gnikket og polert, byttet selve triggeren til en med stopper mens resten er org.

jeg har prøvd 5 kikkerter på den: 2 runder med 2 forskjellige BSA siste var sweet 22. 2x makenzie (xxl) 3-9x

og nå til slutt overkill, en nikon 2,5-10X56 IL problemet er at jeg greier altså ikke å skyte den inn for den slenger i hytt å pine, alt over 30 meter er glemme sak.

derav grunnen til all optikk byttingen. for meg virker det som jeg får et avvik hver gang jeg bytter magasin (varierer hver gang)

på 30 meter greier jeg nå en samling på rundt 4cm etter jeg har skutt det første å sett hvor mye jeg må kompensere...

mens på 50m så kan avviket være helt opp i 15 cm dette er med rengjort rifle. hadde jo en plan å jakte med denne og det er uaktuelt så lenge den er så ustabil som den er.

 

har dere noen råd til hva dette kan være ? føler jeg har prøvd "alt" etterhvert....

 

hilsen lettere oppgitt.

Link to comment
Share on other sites

hei, takk for svarene :)

skinnen har selvsagt vært i tankene, der er skruene låst med locktite og

sjekket flere ganger den ser tilsynelatende ok ut.

har nå kjørt en rundt 1500 topshot og 150 cci gjennom den og den kaster ujevnt med alt...

greit nok high velocity er mer presis men ubrukelig som treningsammo pga bråket.

hva mener dere; at jeg skal slutte å pusse vekk krutt/bly slam i løpet :?:

vil ikke det fylle ut rillene slik at kulen ikke får nok rotasjon? :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 10/22'en er at den helst ikke vil ha noe pussing. etter en skikkelig rens går det 100+ skudd før den oppfører seg normalt igjen. avtrekk kan pusses ofte, men ikke løp og låskasse.

 

Kansje noen mener dette er å banne i kirken men jeg har snart 20 000 skudd med min nå og den samler som bare f på 50 - 75 og 100 meter.

 

men dette høres jo helt forferdeligt ut, har aldrig hatt mere enn maks 5 cm spreding på min med CCI Standard ammo (den er i praksis subsonic). Lever den inn igjen og forklar problemet, få ny.

Link to comment
Share on other sites

hadde i dag et sånt D'OH moment :oops: er jo en liten ting jeg rett å slett har glemt totalt.... å det er jo stramme dingsen til løpet... så etter en test med oppstramming ble den bedre

og etter å strammet den lengre en jeg trodde var nødvendig, var det totalt slutt på slengingen og etter å stilt inn kikkert sikte på nytt "drepte" jeg 2 patroner på 40 meter med en 5 serie :Dhttps://www.dropbox.com/s/em91qyhb7cbbn9e/20130711_191450.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei! Har nå fått meg en Ruger 10/22 TD. Jeg har kjøpt sånn pakke som inneholder lyddemper, sikte og selve rifla. Alle har liksom bare kunne dele rifla i 2 og legge den i bagen med siktet på, men det siktet som følgte med i den pakka er jo aaaalt for stor så stikken ligger jo 10-15cm utafor der den skal ligge. Så hver gang jeg skal pakke rifla ned, som egentlig skal gjøres på 10 sek, må jeg bruke lenger tid på fordi jeg må ta av siktet hver gang! Er det nooeeee tips??? :):P

Link to comment
Share on other sites

Kaste den elendig ruger baggen i kjipeste nylon i rett container på søøpelinnsamlingen og skaff en sekk som passer... :twisted:

Hva gjør den så elendig?

Jeg får våpen med kikkert og lyddemper (demontert), samt ammo og ekstra magasin med og har fremdeles plass til mer.

Ikke er den problematisk å ha med seg heller, for meg iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Har personlig ikke problemer med baggen til 10/22TD, heller ikke problemer med å få plass til siktet i baggen. Siktene som ble levert med rifla fra fabrikk var faktisk ferdig "innskutt" med cci std og fungerer helt greit på forskjellige avstander ut til 100m. Kanskje flere skulle prøvd rifla med åpne sikter..

Link to comment
Share on other sites

Jippi :D Endelig en til med Carabin - jeg har lest forumet her opp og ned en stund med alle de gode tipsene til min gode gamle 10/22 Carabin som ikke har gjennomgått en eneste modifikasjon fra fabrikken... i dag er det imidlertid bestilt en hel del nytt til den fra Midway, stokk, avtrekk, mag. utløser og litt sånt småsnacks,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bare til og bestille fra statene, jeg har montert boyds på min nå, kommer med bilde. (har akkurat montert 6-24 x 52 kikkert på 10/22en nå, kjøpt på gunshow i Iowa..) skal bare fin pusse litt på bildene nå..

 

Edit: DqDDGHz.jpgkP3F0KG.jpgdSdZxgq.jpg

 

Ruger hammerforged 920 løp, Boyds Rimfire Thumbhole, 6-24 x 52 (ja, det er klaring til løp..) Weaver skinne og QR montasjer. Enkel Harris kopi tofot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...