Jump to content

Ruger 10/22-klubben


Xesray

Recommended Posts

Jeg så de, men leser du nedover så er det kun et vanlig ruger avtrekk som de har tunet og byttet deler på.

Et riktig volquartsen avtrekk er vel hel lagd komplett av volquartsen!?! Sikkert noen inne her som kan dette langt bedre enn meg ;)

 

Ikke for det, det er sikkert bedre det der også..

 

(highpower kom meg i forkjøpet her :)) )

Link to comment
Share on other sites

GECO ammoen funker dårlig i mine våpen.

har en Ruger 1022 tactical, i denne må jeg ta ladegrep selv gj snittlig hvert 4 skudd...... samt sliter med å kaste ut hylsa

 

har også en Ruger SR22(pistol), i denne klarer ikke utkasteren å ta tak i hylsa nå sleiden går bakover. (testet faktisk for 15 min siden).

for å utelukke at det var noe feil med pistolen testet jeg RWS sub HP og disse gikk 100% uten klikk(totalt 6 mag).

Link to comment
Share on other sites

Gecoen i år har vært særdeles dårlig. Klubben kjøpte inn en del av disse (heldigvis kjøpte vi inn Topshot i et enda større kvanta) og for å oppsummere: De suger balle.

 

Selv i AK-reliable Ruger MK 1/2/3 så kiler de i et kjør. Madamen fikk ødelagt et feltstevne pga den ammoen, men tilfeldighetene råder så hadde jeg en pakke thunderbolt i lomma som hun fikk midt i feltløypa :lol:

 

Men ammoen har steget noe helt for jævlig nå. Tror det var blyprisene.

Link to comment
Share on other sites

Det er et dårlig regnestykke. 39kr for en eske á 50skudd er 0.78kr skuddet. Fyi;-)

 

Legger til at XXL på majorstua priset top shot til 1.25kr/stk igår!!!! Katastrofe, kjøpte 3 bokser, men betalte bare 0.49kr etter å ha uttrykt misnøye. Betjeningen var hyggelig, men her var det noe merkelig pågang!

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg forestilte meg en 0 forran summen der. ;)

 

0,78 kroner skuddet er jo svindyrt! Jaktdepoet tar jo for eksempel 50 øre for samme typen.

Gjorde et kjapt søk nå, og nesten alle jeg fant var billigere enn Gmax, til og med små og lokale butikker.

Skulle tro at en så stor (billig)kjede som Gsport/Gmax klarte å tilby en pris som er noe lavere.

Link to comment
Share on other sites

Legger til at XXL på majorstua priset top shot til 1.25kr/stk igår!!!! Katastrofe, kjøpte 3 bokser, men betalte bare 0.49kr etter å ha uttrykt misnøye. Betjeningen var hyggelig, men her var det noe merkelig pågang!

 

å fy søren! det er jo dyrere enn hva jeg betalte for norma 2 (1,16,-) på xxl strømmen. der kostet top shop 0,49 i forrigårs. kan umulig se for meg at topshot er verdt 1,25,-... må jo finnes mye bedre ammunisjon til nogenlunde samme prisen som det der..

Link to comment
Share on other sites

Glad jeg har en del Top Shot til 29 øre liggende jeg nå. :mrgreen:

 

Ammopriser til side, hvilken presisjon får folket typisk ut av 10//22 børsene sine? Tenker da ikke på ombygde beist i prisskalaen 10K+, men vanlige børser med vanlige oppgraderinger (forbedret avtrekk og slikt) og gjerne billig ammo som Top Shot eller CCI. Hva synes folk er akseptable samlinger på si 25 eller 50 meter?

Link to comment
Share on other sites

i børsa mi samler RWS sub HP og Eley sub innafor kronestykket på 50m(hadde ikke noe å måle med da jeg skøyt sist).

 

skal ut i mårra og teste hvordan de gjør det på 100m

 

 

kulene skytes ut av en Ruger 1022 tactical uten en eneste oppgradering:) (skal sies at det er noen oppgraderinger på vei i posten da).

liggende skyting, feltmessig bane, tofot, sol, vindstille

Link to comment
Share on other sites

Et norsk kronestykke er ca. 21 mm i diameter.

 

Hvis du mener at du kan dekke en femskudds samling med et kronestykke, dvs. at ytterkantene på hulla er innafor 21 mm, så synes jeg det høres ekstremt bra ut. Vi snakker da en samling på ca. 15,5 mm eller mindre. Det synes jeg i så fall er imponerende av en 10/22 på 50 meter. Har du prøvd med billigere ammo?

Link to comment
Share on other sites

alt var inna for kronestykket ja. helt ærlig trodde jeg det var vanlig at man klarte den samlingen på 50m:) dette var mot slutten av dagen hvor samlingene satt bra og kikkerten var "fin-tunet".

 

akkurat fått rifla, så har ikke hatt annet en "jobbrifla" å sammeligne med(HK416). :)

skal som sagt ut å teste skyting på lengre hold i morra, men skal ta ei runde på 50m for å sjekke at det ikke bare var en sånn "once in a lifetime" runde.

 

andre ammotyper jeg har testet:

Fiocci sub: stor spredning, klarte ikke samle skuddene i det hele tatt

Geco: klikk ca hver 4-5 patron(utkasteren klarte ikke dra med seg hylsa ut)

 

 

 

skal som sagt ut å teste skyting på lengre hold i morra, men skal ta ei runde på 50m for å sjekke at det ikke bare var en sånn "once in a lifetime" runde. blei faktisk litt gira nå, så hadde det ikke vært for masse vind hadde jeg tatt turen ut nå:)

 

 

her er et bilde fra tidligere på dagen mens jeg drev å justerte kikkerten. de to laveste skuddene er 2 prøveskudd før jeg tok et par knepp opp.

 

9957C535-2864-4896-9FE1-40949B7C3268_zpsaudgry89.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at jeg ikke akkurat er verdens beste rifleskytter, og den 10/22'en jeg hadde tidligere ble brukt med jernsikter, så kanskje jeg er lett å imponere. :mrgreen: Hva som er vanlig aner jeg ikke, er derfor jeg lurer. Enn så lenge ser jo dette mer enn godkjent ut synes jeg. Med salongrifla mi med bolt har jeg beste samling på 8 mm på 50 meter, og jamnt og repeterbart på 10, maks 11 mm (5 skudd). Aldri vært i nærheten av det med en 10/22. Kanskje jeg får prøve med kikkert neste gang. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:) spent på se hvordan ammo budsjettet holder seg. både RWS og Eley ammoen koster 60-70kr pakka(50 sk) og allerede nå merker jeg at holdingen min er blitt "kun det beste er bra nok"......:)

 

 

skal sørge for god dokumentasjon fra skytinga i mårra så finner jeg ut om rifla, ammoen og ikke minst skyttern funker på 100m + :)

Link to comment
Share on other sites

Ruger carabinen min samler på 15mm på 50m med top shot. Satt i en nordic, løp er kappet, gjenget og krone på 42cm. Resten stock. Har nok hvert over middels heldig med den riflen. Har også en TD som kaster top shot med 30cm på 50m. Her mistenker jeg at noe er galt med rifla. Har ikke fått skut den så mye, men bolten har hatt et par jams og kunne bare løses ut ved manipulering zav boltreleasen. Guide roden har litt ekstra bevegelse og bolten glir litt ufint/hakkete tilbake! Sitter en Kidd drop in kit på det nå. Etter det bytte vil ikke mekanismen fyre mer en et skudd uten at jeg må fysisk fjerne en patron for å lade en ny. Her blir det endel feilsøking ved første anledning!!! Noen tups?

 

Ps. Ang. Top Shot til 1,25kr. I butikken var det skrevet ut prislapp med "annonsert vare" på! Dette virket ikke tilfeldig, og selger virket klar over at prisen var for høy. Merkelig... Han prøvde å mate meg begrunnelsen som ammohamstringen i Usa og export vansker. Han ment videre at prisen var for høy, men at man kunne regne med en økning på 10øre relativt kjapt. Vet ikke helt, logisk at mindre tilgang hever pris, men følte det var mer for å retferdigjøre "ransforsøket".

Link to comment
Share on other sites

Aldri vært i nærheten av det med en 10/22. Kanskje jeg får prøve med kikkert neste gang.
Kan røpe at den ene jeg kjøpte av deg (MOA) viser tegn til å levere 10mm-grupper med rett ammo. Kjørte en stortest med grupper mellom 1cm og hele arket på ulike merker. Alt på 50m. Den andre har jeg ikke sett så fryktelig grundig på enda, mangler jo fremdeles avtrekker til den :winke1:
Link to comment
Share on other sites

blei bare en kort tur ut idag, været har vært litt ustabilt samt at vi skal dra sørover igjen i morgen.

 

 

dro med meg Rugern og fruen ut på myra og tok noen runder på 50m. slet litt med å få samlingene til å sitte da jeg hadde motvind av varierende styrke(ble spredning primært i høyde). pluss at myggen var helt jævlig!!

 

under er noen bilder, den med best samling er skutt med RWS sub HP, den andre med Eley sub.

 

avstand 50m, motvind, ca 14 grader

 

_DSC0111_zps9d92045a.jpg

 

RWSsubHP_zpsc34ec6e1.jpg

 

Eleysub_zps65083031.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er det mulig å bestille reciever fra utlandet?

Eller er denne reg pliktig?

 

Samt, hvis man skal bygge en "ruger" fra skratch ved å bl annet bruke Nordic Components chassiet, hvordan søker man hos politiet for dette? Søker man først på pipe(siden denne skal bygges opp over tid) og så søker/oppdaterer våpenkontoret straks rifla er komplett?

Link to comment
Share on other sites

takker for svar

 

var det jeg regnet med etter å ha lest på Lovdata. tenkte jeg bare skulle høre her da det å lese lover til tider kan være litt kryptisk:)

 

 

har kikket litt rundt på forumet her og ser at det er litt uenighet rundt det å "bygge om" en vanlig ruger ved å sette på Nordic Comp deler. hva er ståa hvis man vil bygge om plinkern sin til 2n "AR lookalike"? er dette å betegne som "vesentlig endring"?

Link to comment
Share on other sites

Rutinen er følgende: På banen, i skogen eller hvor det nå er du skal plinke, kjør på med hva slags stokk du vil. Skal du faktisk bruke den på jakt så bytter du stokk til en politisk korrekt en.

 

Det er så enkelt forklart som morlie nevner, å gjøre om på funksjonen som er vesentlig endring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...