Jump to content

Ruger 10/22-klubben


Xesray

Recommended Posts

da er KIDD 2 stage trigger innstallert. rakk desverre ikke ut i skauen for testing.

 

førsteinntrykk:

det var ENORM forskjell på original trigger og KIDD trigger!!!! avtrekket var som FLØYEL!! straks "slarken" er tatt inn kommer et knapt merkbart "trykkpunkt" før avtrekket utløses.

på disse er både 1 og 2 trinnet justerbart, straks jeg har putta noen hundre skudd gjennom rifla og blitt vant til avtrekkern skal jeg teste ut justeringene:) spent på om jeg klarer å presse samlingene enda tettere med denne.

 

eneste jeg har å sette fingern på er at bolten ble ganske mye hardere å dra tilbake(den første cm du drar bolten tilbake for å få hanen ned). var inne på RFC(rimfirecentral) og skjønte det slik at det ofte er slik når man har original bolt som man ikke har "tunet" litt(polert ned enkelte kanter etc). finnes heldigvis masse "how to´s"på nettet om hvordan dette gjøres. skal uansett på banen å teste om dette gir problemer før jeg starter å jobbe med bolten.

 

planen er uansett å prøve å skaffe en KIDD bolt:)

 

 

litt info om selve avtrekkern:

-KIDD Trigger assembly, complete

-alu hus(selve kassa)

-extended mag release

-automatic bolt release

-straight trigger(rett avtrekker)

 

 

kunne vaært artig å vært på banen med andre som har andre avtrekkere(volquartsen, timney, "trigger jobs" etc) for å teste opp mot hverandre

 

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så fekk at jeg slenger inn et spørsmål her som ikke har noe med tråden og gjøre:

 

Spiser bane registrerte våpen av jakt garderoben?

Og kan man registrere våpen til banebruk uten og være aktivt medlem i dfs el?

 

På forhånd beklager frekkheten og takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Spiser bane registrerte våpen av jakt garderoben?
Nei, det gjør de ikke. Jaktgarderoben er en ordning for forenklet søknadsprosess på jaktvåpen for registrerte jegere.
Og kan man registrere våpen til banebruk uten og være aktivt medlem i dfs el?
Nei, man får ikke registrert våpen i Norge uten å ha et legitimt behov for våpen. Behovene som godtas er jakt, konkurranseskyting og samling.

Behovet jakt dokumenteres ved at man står oppført i jegerregisteret.

Behovet konkurranseskyting dokumenteres ved medlemsskap i klubb/lag tilsluttet forbund som bruker aktuell våpentype i konkurranse.

Behovet samling krever at man er godkjent våpensamler og har det aktuelle våpenet innenfor godkjent samlefelt.

Link to comment
Share on other sites

God dag folkens! Får somla meg til å melda meg inn med ein 10/22 td med et billig rødpunktsikte ;-)

Lite å finna her om jakt synst eg.. E da berre blinkskyting med dåke? Eller e da nåken som faktisk bruke våpen sine på jakt? ;-)

Bruker min til kråkejakt. Fungerer alldeles greit til formålet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei! Jeg har et spm. til dere rugereiere. Som "kommende" rugereier" har jeg jo lest, sett videoer og spekulert en del. Mitt valg blir en take down, da jeg syns den virker rett snasen! Det finnes vel knapt en mer annvennelig "nr.2 børse" på rypefjellet. Velger videre "tactical-modellen" for enkel montering av lyddemper, til plinking i hagen (jeg bor på landet) for minimal forstyrrelse av småbarnsfamilien på oversiden av huset.

 

Jeg har sett meg ut en kompaktkikkert med hurtigmontasjer, dette er kanskje bare "tull", men det gir mening i mitt hode, at man kan sette på en kikkert i full fart. For hovedmålet med denne er å bruke åpne sikter. Og i den forstand har jeg lest meg til at de org. siktene er ikke helt beste, dog helt ok. Jeg har derfor sett på denne typen til take down, og lurer på om noen i Norges land har disse, og kan si litt om sin mening?

 

http://www.skinnersights.com/ruger_firearms_22.html

 

Litt ned på siden finner man utgaven for take down.

 

Ha en fin helg videre!

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har et spm. til dere rugereiere. Som "kommende" rugereier" har jeg jo lest, sett videoer og spekulert en del. Mitt valg blir en take down, da jeg syns den virker rett snasen! Det finnes vel knapt en mer annvennelig "nr.2 børse" på rypefjellet. Velger videre "tactical-modellen" for enkel montering av lyddemper, til plinking i hagen (jeg bor på landet) for minimal forstyrrelse av småbarnsfamilien på oversiden av huset.

 

Jeg har sett meg ut en kompaktkikkert med hurtigmontasjer, dette er kanskje bare "tull", men det gir mening i mitt hode, at man kan sette på en kikkert i full fart. For hovedmålet med denne er å bruke åpne sikter. Og i den forstand har jeg lest meg til at de org. siktene er ikke helt beste, dog helt ok. Jeg har derfor sett på denne typen til take down, og lurer på om noen i Norges land har disse, og kan si litt om sin mening?

 

http://www.skinnersights.com/ruger_firearms_22.html" target="_blank"

 

Litt ned på siden finner man utgaven for take down.

 

 

Jeg har en slik takedown og er veldig fornøyd. Angående dette med rypejakta og nummer to våpen, så kjøpte jeg den av samme grunn som deg. jeg har nå valgt å benytte meg av en slik Vorn Hjort sekk som har Quick Release til våpenet, i stedet for å bakse med våpenet, delt nede i sekken. Dermed er det for meg ingen vits med TD funksjonen i den sammenheng.

 

så hvis du kan klare deg med en slik Vorn sekk:

http://shop.vorn.no/jaktsekk/vorn-hjort ... d-qrr.html" target="_blank"

Så ville jeg ha droppet TD og kjøpt ei hel børse som har langt større utvalg i tilbehør, piper, stokker osv.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hva slags ekstra funksjon gir TD egentlig.. ble litt usikker selv. Skjelden man har bruk for løp og kasse/stokk i hver sidelomme på sekken.

 

Jeg kjøpte min for å kunne skifte mellom ulike løp. Så gikk for heldempet variant fra ALM og fikk omsider tak i ett ekstra orginal løp. Men når presisjonen mellom de to løpene sammenlignes, så er den like dårlig med begge og med ett helt annet treffpunkt.

Argumentet med å kunne skifte løp blir ikke mer vettugt av at man hverken får tak i matchpiper eller .17hmr.. så min går forsåvidt inn i rekken over litt ugjennomtenkte kjøp jeg har gjort. En heldempet boltrifle hadde passet meg bedre.

Men så er den litt morsom da, med den korte stokken vil ungene kunne bruke den. Også har jeg faktisk fått skutt noe fugl med den, så selv om presisjonen er ganske laber, så fungerer den forsåvidt som jaktvåpen. Men perfekt nr 2 børse på rypefjellet, det er den ikke ;)

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Jeg har en liten Ruger 10/22, compact tror jeg modellen heter. Den er kappa ned til minstemålet og gjenget med en A-tec demper. På toppen sitter en Hawke kikkert. Jeg har litt lyst på en Vortex kikkert til rypejakta, så lurer litt på hvilken som egner seg best på jakt på om mot 70-80meter.

Link to comment
Share on other sites

Vel.. Jeg har vel strengt talt kunne kjøpe en slik sekk som du sier.. Det er bare det at havesyker river brutalt i meg! Har liksom bestemt meg på denne nå.. Desverre er "Norge" utsolgt pr. tiden. Det blir ikke helt det samme med den "vanlige" take down heller, da jeg vil bevare de åpne siktene, samt at jeg vil ha mulighet til å bruke lyddemper.

 

Mtp. At jeg har en CZ455 med heldempet løp, synt. stokk og ekstra pipe i .17HMR så trenger jeg strengt talt ikke noe annet enn karabinutgaven, da CZ`n har en upåklagelig presisjon (det er meg som må ta meg sammen når den ikke går godt) og er "lett" med heldempet pipe og alt det der. Men nå er jeg da altså forelsket i denne rugeren.. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Vel.. Jeg har vel strengt talt kunne kjøpe en slik sekk som du sier.. Det er bare det at havesyker river brutalt i meg! Har liksom bestemt meg på denne nå.. Desverre er "Norge" utsolgt pr. tiden. Det blir ikke helt det samme med den "vanlige" take down heller, da jeg vil bevare de åpne siktene, samt at jeg vil ha mulighet til å bruke lyddemper.

 

2013-11-08153706_zps39d23c5b.jpg

 

2013-11-11160235_zps77a05caa.jpg

 

Åpne sikter beholdt, etter gjenging for lyddemper. Det går an å få dette gjort, som du ser. Hvis du vil ha en flammedemper som på TD tactical, så er det bare å bytte til det også, men synes ikke selv det er vits å dra på.

 

Har satt en Nikon Prostaff 3-9X40 target EFR, med Leupold Medium Height QRW ringer på den. Har til dags dato ikke tatt av kikkerten ved skyting.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte denne hos Pedersens Vaabenlager Kristiansand. Det kostet en ekstra børsemakertime å få dette gjort. Altså du må betale for en ekstra arbeidstime i tillegg til gjengejobben. Dette ble gjort av en nederlender som jobber der, med fin presisjon. Dyktig fyr, er mitt inntrykk.

Det som ble gjort er at løpet blir kappet, siktet bores ut fra den avkappede delen av løpet. Dette blir så boret slik at det passer lenger inne på løpet, og festet der.

husker ikke pris på en times arbeid hos børsemakeren, men det ligger sikkert nær en tusenlapp. (Gjengingen i seg selv kostet kr. 500,-)

Mange vil si at dette ikke er noen vits. Jeg synes det hørtes bra ut og klarte ikke legge fra meg tanken om at dette vil jeg ha. Selv om det er totalt unødvendig.

 

Lykke til med ditt prosjekt. Kan i allefall anbefale Pedersen i forbindelse med denne jobben.

Link to comment
Share on other sites

Tusentakk for info! Ja, jeg skal vurdere dette sterkt, dog blir en 10/22 tdt billigere ser jeg. Står forøvrig på venteliste hos søilen pr. idag, men det kan fort gjøres om.

Den rustfrie modellen der er som sagt finere å se på i mine øyne.

De åpne siktene på takedown er i min verden meget nødvendig. Jeg liker å skyte med åpne sikter, og jeg skal ha tak i et "skinner peep sight" etter plana.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg er jo ikke hjemme før 24. sept. Og søknaden blir innsendt først da. Så spørs det hvor lang tid det tar. Det har tatt 3 dager en gang, og 3 uker ved en senere anledning.

 

Dog sitter man jo her og ønsker at den skal ligge på postkontoret når man kommer hjem! :) Jeg tror jeg må se det an litt, vente til søknaden er godkjent. Om da "TDT" modellen er inne hos søilen, så blir det vel slik. Har også sendt mail til pedersen + alm på arbeid med å flytte frontsiktet, ifall søilen ikke har det inne når søknaden er godkjent.

 

Kjenner det er "umulig" å fullføre en måned hjemme uten at jeg har fått fatt i en slik før jeg reiser for tiden.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Bumper opp denne tråden igjen. Ser at på riflen til @himljan ble det boret opp siktet og festet på bak gjengingen på takedown modellen. Etter avkapp og gjenging for lyddemper vel å merke.

 

Nå ønsket jeg å få gjort det samme, men XXL sin kar ville ha 1500 for å bore opp og få det festet. Det syntes jeg var helt avsindig.

 

Så nå lurer jeg på om noen andre har en billigere løsning? Kanskje en fremre del \ korn man kan feste lett på løpet rett ved gjengingen?

 

Håper noen vet :)

Link to comment
Share on other sites

Søkte nylig på en 2 rifler til trening/konkurranse. For å være mer øyaktig, en 10/22 til trening og en Mossberg MVP til konkurranse (ærlighet varer lengst tenkte jeg).

 

Det var ikke våpenkontoret enig i. De mente at treningspotensialet i en 10/22 ikke var tilstede, når MVP var våpenet som faktisk skal brukes til konkurranse. Sluttresultatet var at søknad på 10/22 ble avslått, mens MVP ble innvilget.

 

Hva har folk søkt på sine 10/22 til?

Link to comment
Share on other sites

BX25 til Ruger 10/22...

 

Jeg opplever at dette magasinet ikke mater ELEY sub HP skikkelig, samt at sluttstykket rir på kulene og av og til bulker de.

Med det originale magasinet skjer ikke dette.

Dette skjer forsåvidt også med Topshot men ikke så mye som med ELEY.

 

Noen andre som har denne erfaringen, og kanskje en løsning?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke skutt mye eley sub, men alt jeg har fora rugern med i BX25 har den pent og pyntlig spist, både av blyspiss, mantlet og hulspiss. Den eneste jeg ikke har god erfaring med er CCI Quiet, som ikke veksla. Det regnet jeg med heller , men presisjonen var Låvedør+ på 25m.

 

Er det et nytt eller brukt magasin ?

Muligens noe drit som hindrer at neste kule hopper opp ?

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg kan tenke meg er at org. Magasinet ikke legger press rett oppåver slik bx-magasinet gjør, noe som kan "bremse" sluttstykket en smule under veksling. Skjer det samme om du kun har 2-3 skudd i magasinet? Isåfall ville jeg kjøpt en ny fjær til mekanismen (den som pusher sluttstykket frem" og kappet den et par runder, etter prøv og feilmetoden. Ev. En svakere fjær, finnes sikkert.

Man må da ha i bakhodet at kraftig ammo sammen med svak fjær kan (ikke sikkert det gjør det) være hardbart for stopperen som tar imot sluttstykket.

 

Iallefall verdt et forsøk, om det er denne ammoen børsa trives best med presisjonsmessig.

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg kan tenke meg er at org. Magasinet ikke legger press rett oppåver slik bx-magasinet gjør, noe som kan "bremse" sluttstykket en smule under veksling. Skjer det samme om du kun har 2-3 skudd i magasinet? Isåfall ville jeg kjøpt en ny fjær til mekanismen (den som pusher sluttstykket frem" og kappet den et par runder, etter prøv og feilmetoden. Ev. En svakere fjær, finnes sikkert.

Man må da ha i bakhodet at kraftig ammo sammen med svak fjær kan (ikke sikkert det gjør det) være hardbart for stopperen som tar imot sluttstykket.

 

Iallefall verdt et forsøk, om det er denne ammoen børsa trives best med presisjonsmessig.

Joda, men det er ikke et problem forsåvidt.

 

Jeg går ikke på jakt som krever et 25skuddsmagasin :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da røyk jeg på en heldempet (rustfri) 10/22 fra ALM.

Jeg hadde store planer om litt fancy stokk til denne, men etter å ha testet litt med den originale trestokken har jeg helt forelsket meg i den avsindig lave vekten...

Problemet er at med nesten 1.90 på strømpelesten og gorillalengde på armene så er den så liten at en komfortabel skytestilling er bare å glemme.

Finnes det noen litt lengre, men like lette stokker å få tak i? Alternaivet er å forsøke å skjøte på lengden på kolben på den jeg har (kanskje med tykke rekylkapper elns.

Siktet er en BSA 4x fra xxl, da jeg ville ha noe raskt og ukomplisert selv om presisjonen sikkert blir bedre medstørre forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

kan anbefale KIDD avtrekk på det sterkeste! har selv KIDD 2 stage trigger med oppradert avtrekker(rett istedenfor buet) og mag utløser på rugern min.

 

rimelig stiv pris han skal ha da. jeg kjøpte mitt brukt(ikke gått mange rundene og så spell nytt ut) for under 2000kr hvis jeg husker rett. og 2 stagen er dyrere en singlestagen.

 

anbefaler heller de som ønsker dette avtrekket å skaffe det brukt fra USA

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...