Jump to content

Ruger 10/22-klubben


Xesray

Recommended Posts

- Er det lovlig å kjøpe forstørrede magasiner? (slik som BX-25)

Ja, norsk lovverk og tilhørende forskrifter setter ingen begrensninger på magasiner til rifler, kun på hvor mange skudd du har lov å ha i på halvautomater på jakt.

- Er det reguleringer/lover mot visse typer "skall" eller kolber? (har sett en del "skall" som etterligner våpen av militær klasse...

Derom strides de lærde. Lovverk og forskrift sier ingenting om dete, de refererer til våpen av militær karakter i forhold til bruk på jakt. I hvert fall en forumbruker som gir inntrykk av å kjenne praksisen fra "innsiden" fremholder sterkt at slike stokker er ulovlig i bruk, i hvert fall på jakt, men det er et tolkningsspørsmål. En annen ting er at hvis de rette folkene ser og blir provosert av å se slike stokker kan vi ende opp med å få et forbud. De tilfører ikke våpenet positive bruksegenskaper, så mitt råd er å spare pengene og heller bruke dem på ammunisjon og deler som faktisk forbedrer våpenet.

- Hva synes dere om presisjonen til 10/22?

Den varierer fra modell til modell og fra eksemplar til eksemplar. Target, Tactical og Takedown pleier å være rimelig bra rett ut av esken. Standard og Deluxe kan være bra, men de fleset av dem er heller lite presise. Men det finnes mye 3. partsdeler for å forbedre dem. Vil du ha en 10/22 som yter max, kjøp en Standard, les deg opp på hva som finnes av deler og hva de tilfører, gjør deg kjent med mekanismen og hvordan den fungerer til minste detalj og begynn å bygge om. Min "meny" over anbefalte modifikasjoner med det utgangspunktet blir noe slikt:

- Bedre avtrekk, enten bytte hele avtrekksgruppen eller sette i et tuning kit

- Bytt løp, det finnes mange typer og profiler å velge mellom, men et kvalitetsløp

- Bytt V-block til en som ikke er støpt og følgelig tåler at du drar festeboltene skikkelig til

- Hvis det nye løpet har matchprofil, bytt stokk til en som har plass til løpet og gir skikkelig støtte

- Søylebedd rundt skjefteskruen og sørg for at løpet har et støttepunkt fremme i stokken (varmskyting og termisk ekspansjon er ikke tema på en .22LR)

- Bytt kikkertmontasje, helst til en skinne som sitter på løpet, spander skikkelige ringer

Link to comment
Share on other sites

Store magasiner: Kjør på. Har alt fra det lille 10sk magasinet til 50sk trommelmagasin selv.

 

Lovlighet rundt stokk: Så lenge (med eventuelt foldbar/innskyvbar i korteste posisjon) totallengden er over 84cm, kjør på. "Militær"stokker er det også bare å kjøre på med, i følge loven, men går under "bør helst ikke brukes på jakt". Så for å ikke lage støy, bruk den på banen eventuelt plinkeområdet ditt i skogen.

 

Presisjon: Som med kvinnfolk. Noen er bra og noen er dårlige. Handler også om hva man stapper inn i dem om hvor godt de går eller ei. Mi (altså rifla) er veldig kresen på temperatur f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt ut mulig å få en 10/22 presis. Men du må investere mye tid og mye penger i dette. Grensa mellom tid og penger kan flyttes litt på, ut fra egen nevenyttighet, men du kan ikke helt oppheve noen av dem. Uansett ender du opp med ei rifle som er veldig, veldig morsom å trene med, og tiden du bruker på å faktisk trene med rifla bidrar også til sterkt økt presisjon.

 

Slik jeg forstår det, er negativiteten til sorte plaststokker i skogen, at lusekoftemafiaen der kan risikere å bli halt ut av den søttende århundre av slikt. De som er på bana, har somregel kommet seg forbi muskedunderstadiet, og godtar litt mer moderne saker som komposittmaterialer. Dessuten har de ikke hatforhold til alt som er sort (av våpen).

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Husker skytebanen når jeg var en pjokk... 18-20 år siden. Da var de med lyddempere snikmordere/tyvjegere og de med svarte våpen var geriljafolk.

 

Ihvertfall var det disse gamle spøkelsene lirte av seg. Flere av dem var nok vokst opp med muskedundere :mrgreen:

 

At noen av disse holdningene fremdeles finnes, tviler jeg ikke på.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt... Noen konkrete motforestillinger har jeg aldri hørt når det gjelder svarte stokker. Mye rykter om hva som har blitt sagt, defintivt - men aldri noe som jeg har overhørt eller lest.

Kompositt og rustfritt er jo rimelig vanlig nå, det samme er lydemper.

Link to comment
Share on other sites

Hum... gjør det? jeg har altså vært rimelig aktiv i norske våpenweb sammnehenger siden erverdige no.sport.skyting...

men har igjen til gode og se noen som har utalt eller skrevet slike ting. Derimot har jeg altså sett mange som hevder at "de andre" mener slik og sånn... og det å lese mellom linjene på nettet er en relativt meningsløs handling.

 

Uansett, Lusekofte eller ei (hvem bruker egentlig det om dagen?) svarte riflestokker er ike omtalt som noe problem i lov eller regelverk.

Link to comment
Share on other sites

Næh.. ser noen rart på en når man holder en Ruger 10/22 med orginal sort stokk, så er det nok heller en annen grunn ;)

Rimelig sikker på at det et grei skuring.

 

Det er forskjell mellom sort vanlig jaktkolbe og tactical schmacktikal superduper stokk til 49.90USD. Da tenker man nok;

A: Ingen verdens ting

B: Den var jaggu tøff

C: For en taktisk wannabe gjøk, neppe fullført førstegangstjeneste

D/E: Den virker egnet/uegnet

Link to comment
Share on other sites

Sistnevnte er nettopp grunnen til at jeg fikk tak i en orginal eldre trestokk, tro det eller ei, til 10/22 Standard, orginalen kom med en svart plaststokk. Den tar seg nå ut svært godt ved storebroren sin i kaliber 223 som også er kledd i tre.

 

Ser de harmløse ut, må de være det, ikke sant? Tacticool stokker i dagens klima gjør ingenting for skyttersaken.

Link to comment
Share on other sites

De fleste vanlige folk som ikke driver med jakt/skyting ser ikke forskjell på en Mauser98 og en AR15. Det er andre skyttere som går bananas om de ser noe som de tror virker skumlere for vanlige folk.

 

Er jo derfor hverken bilder av min 10/22 eller Mini14 overlever mer enn 5minutter før mod fjerner dem :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Min 10/22 (eller - min samling customdeler til 10/22) veksler mellom å bo i en ultralett "Dragunov"-stokk fra ATI som har blitt glassbeddet og fått åpna løpskanal til å freefloate, og en ATI Strikeforce med justerbar lengde (dog ikke sidesving) også denne beddet og åpnet løpskanal. Ultralette for stående primært, og litt tyngre for sittende og liggende morro. Hvilken av dem jeg har mekanikken sittende i når jeg drar på bana, varierer egentlig litt med humøret og hva jeg planlegger trene. Jeg har ikke "enda" en favoritt. Og ... begge har fått den eldre pensjonistmafia til å kommentere "er det maskinpistol detta a?" selv i en ganske oppegående klubb, så jeg antar at holdningene til en som kun har våpenopplæring fra NRK er enda dårligere.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Det sklir litt ut OT her nå, men dere ser ut til å overse at det faktum at de fleste av landets voksne menn og mange av kvinnene har vært i forsvaret.

Veldig mange er også jegere eller kommer fra familie med lange jakt tradisjoner.

 

Så det å avføye alle disse som uvitende, blir litt "enkelt" og sier i grunnen sitt om diskusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Lag en diskusjon om det der et annet sted, våpen og samfunn eller noe. For mange tråder går til helvete pga sånt.

 

On topic..

IMG_2151_zpse6b4a4c1.jpg

Startet som en vanlig 10/22. Fått 18,5" Volquartsen løp, noe power custom innmat til avtrekket, B&C "Anschutz style" stokk. Og det dummeste jeg noen sinne har gjort med våpen. Dreid ned til 1/2-20 og satt på demper. Forrige demperen jeg hadde på virket bedre og den samlet bedre med den. Den var hjemmelaget med deler av en sparkesykkel og div "skrot" som innmat. Funket som snus, men fikk et lynnedslag som gjorde at jeg ville det skulle se bedre ut... tosk..

demperinnmatlite.jpg1022.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra sagt Kim. Kolberasisme bekjempes best i egen tråd;-)

 

Spenstig camo! Fikk litt russerfeeling av den. Hvordan maling brukte du? Har bestillt en trepack med Krylon. Skal freshe opp TDen;-) Noen som har erfaring med denne type maling? Fester den godt?

Link to comment
Share on other sites

Gikk fra hjemmelaget til kjøpt.. Dumt. Iallefall uten å tenke. Ikke drei ned et så tykt løp til "vanlig" .22 demper dim. Gjør heller noe med demper så den passer på gjenger med større OD.

Malinga var noe modelltjafs jeg pensla på. Jaktet en del duer i terreng der en måtte innpå 30-40m for å få sikker bakgrunn og mulighet for skudd. Å snike seg såpass innpå en fugl krever litt jobb. De er ikke fargeblinde (som meg), og de er sjelden alene. Ja, løpet er blankt på bildet, men det var grønt en gang. Nå er den stort sett bare med svart stokk og matt alu/stål. Ser litt renere ut og brukes ikke så mye til slik jakt lenger. Tidsklemma...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har vært medlem av klubben en stund nå bare ikke somla meg til og skrive. Men her kommern 10/22 vleh tactical med en bsa contender 4-16x40.

Morsom børse med mer en nok presisjon.

 

Tillot meg å fikse bildelinken. HighPower

 

Lyst til å skrive litt om riflen (dine erfaringer), og dele bilder av samlinger? (hvis du har noen da selvsagt). Er intresert selv i denne, men ligger veldig lite ute på youtube og lignende :-/

Link to comment
Share on other sites

Ikke drei ned et så tykt løp til "vanlig" .22 demper dim. Gjør heller noe med demper så den passer på gjenger med større OD.
Enig, det var den løsningen jeg gikk for - jeg fikk en dyktig maskinarbeider jeg kjenner til å dreie ut og gjenge en A-Tec demper til det originale gjengepartiet på Volquartsen-løpet. Mener dimensjonen var 13/16"x20TPI UNEF.
Link to comment
Share on other sites

STOR fornøyd med med tactical'en!

Jeg har kjent på og prøvd en del andre 10/22 mod. Alltid sett på avtrekket som en stor svakhet, etter min mening har tactical et mer en godt nok avtrekk. Jeg har ikke gjort noe med den bortsett fra og sette inn en tuffer buffer og slipte bolt releasen litt ( ikke til auto bare til "smidigere" manuell), da jeg bare bruker den funksjonen på banen ved anvisning så jeg ikke poenget med auto.. Jeg lagde meg også en demper av pvc rør. Funka veldig bra! Kosta meg en liten hundre lapp og en times tid også slapp jeg og gjenge.Som skrivi i en anna tråd er gjennomsnitt samlingene på 50m 5 skudd 1 lapp (kronestykket) med cci standard. Skal ta noen bilder til helgja og klaske ut.

Den er liten og kompakt, houge stokken synes jeg er komfortabel. Jeg kan på det varmeste anbefale den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikke drei ned et så tykt løp til "vanlig" .22 demper dim. Gjør heller noe med demper så den passer på gjenger med større OD.

 

Enig, det var den løsningen jeg gikk for - jeg fikk en dyktig maskinarbeider jeg kjenner til å dreie ut og gjenge en A-Tec demper til det originale gjengepartiet på Volquartsen-løpet. Mener dimensjonen var 13/16"x20TPI UNEF.

 

Hva er årsaken til at vanlige 1/2" UNF gir et dårlig resultat presisjonsmessig?

Ser jo penere ut med gjenger i forhold til pipetykkelsen, men syns det er rart det skal påvirke presisjonen med "standard" gjenger.

Hvis pipa er choket kan den forsvinne med dreiing/ kapping selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingenting galt med 1/2" UNF i forhold til presisjon. Her har nok heller Kim fått utført en uheldig gjengejobb, men alle slike inngrep kan påvirke både positivt og negativt. Mislykkede gjenginger kan f. eks. skyldes at man har kappet et choket løp, som du er inne på, gjengepartiet kan være skjevt slik at kulen tar borti demperen eller kroningen kan være skadet.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det var en dårlig jobb på min. Men selv etter ny kroning hjalp det ikke. Noe er rart. Ignorant hadde et forsøk med at man kunne bøye enden på pipa når man drar til og det er noe mellom et sted. Ved å ha så mye brystning som det blir med disse gjengene og så tykt løp inviterer man til dette. Hvorvidt det skjer vet jeg ikke, men det er uansett en dårligere løsning enn å gjøre det med større od på gjengene, eller annen løsning... Blir å kutte av gjengepartiet og på med gammel løsning. Dempet bedre også..

Link to comment
Share on other sites

De fleste vanlige folk som ikke driver med jakt/skyting ser ikke forskjell på en Mauser98 og en AR15. Det er andre skyttere som går bananas om de ser noe som de tror virker skumlere for vanlige folk.

 

Er jo derfor hverken bilder av min 10/22 eller Mini14 overlever mer enn 5minutter før mod fjerner dem :winke1:

 

 

Bilder som blir oppfattet som støtende eller har potensiale til å være skadelig for jakt og skytesport generellt blir ofte fjernet fra Kammeret av allmenpreventive hensyn.

De færreste som poster i denne tråden har vel noe ønske om å bli sitert av en "Gjørv-kommisjon" den dagen Ruger 10/22 blir foreslått strøket fra godkjenningslisten.

Brukere som faktisk har lest regelverket her på Kammeret vil muligens huske denne:

- Bajaspostinger eller andre postinger som gjenspeiler useriøse holdninger til lovverket og jakt og skyting, og ikke minst er skadelige for våre aktiviteters omdømme.

 

Moderatorene er her fordi enkelte enten ikke har lest regelverket, eller glemt hva som står der.

 

Samtidig vil jeg på vegne av moderatorene takke de brukerne som har lest regelverket og følger reglene.

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Jeg har nettopp kjøpt meg en ruger 10/22 takedown. Men jeg har fått problemer med at den låser seg når jeg bruker Bx-25 magasiner. Har noen andre hatt problemer med at Rugern dytter kula slik at den står i en stående posisjon i stedet for rett inn i løpet?

(kan problemet være i magasinet? den låser seg ikke når jeg bruker standard 10skudds magasin)

 

Takker så mye på forhånd for svar :lol:

Link to comment
Share on other sites

Rart. Orginalmagasin pleier å være rimlig driftsikre. Er børsa ren? Hvilke ammo bruker du? Er det forskjell hvis du lader færre kuler i magasinet? Hvor ofte skjer det?

 

 

Siden problemet fortsetter på kryss av magasiner virker det som det er børsa?! Har du strammet til løpet? Bilde av låst patron og eller låsningen?

 

Mange spm her:-P

Link to comment
Share on other sites

Børsa er 5 dager gammel, og ammunisjonen er yngre enn det, og oppbevares tørt i en egen safe. Har ikke bilde når, men kan får tatt et og legge det ut senere. Jeg bruker CCI standard ammunisjon og det gikk fint i starten... Helt til dag to da jeg skulle skyte med Fiocchi Maxac(putta fem i BX-25 magasin) og da ble det jam :cry: børsa blir vasket og oljet etter hver gang den har blitt brukt. Prøvde å bruke CCI Stinger og CCI Velocitor, som funket bra uten at våpenet låste seg(til og med på BX-25)

Kan det hende at børsa er defekt, eller det forlenga magasinet?

Link to comment
Share on other sites

BX-25 er av en eller annen grunn veldig kilen på hvordan randen på patronen er formet. Er den for "skarp" henger patrona seg opp i metallleppene under mating, og du får jams. Mine BX-25 kødder til med alt av SK, CCI velocitor, etc, men funker knall med topshot fra XXL. Ikke spør meg om hvorfor, jeg vet ikke. Men visstnok blir de bedre når de er litt slitt, så det kan være noe maskinering som må slites til.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg også tenker, merker at BX-25 magasinet blir slitt i plastikk-tuppen foran som holder kulene på plass. Jeg får prøve å kjøpe Topshot ammunisjon fra xxl og se om det funker bedre. Får ta noen bilder av hvordan Rugern reagerer med forskjellig ammunisjon i org. magasin og bx-magasin :smile:

Link to comment
Share on other sites

Problemet løste seg ved at jeg brukte Topshot ammunisjon. Tok 100 skudd gjennom børsa uten en eneste jam. Den låste seg heller ikke når jeg brukte 25-skudds magasinet :smile: når den låste seg på CCI ammunisjon og Fiocchi Maxac så det slik ut:

 

OYuWn3o.jpg

Slik så låsningen ut fra undersiden. Ammunisjonen er Fiocchi Maxac.

 

8DFCO2s.jpg

Fra siden så det slik ut(beklager for uklare bilder, er dessverre ikke fotograf :lol: ).

 

Rn3JNPp.jpg

Enda et fra siden.

 

Tusen takk for all hjelpen :D Rugeren likte vist Topshot, og det gjorde standard- og det forlenga magasinet også!!

Link to comment
Share on other sites

Topshot er billig å bra. Eneste gangen den har låst seg for meg er etter 300-400skudd uten puss, på en lang plinketur;-) Puss, olje, så var alt bra igjen.

 

Min nye TD var grov og knudrete inni etter det jeg antar er lakkrester fra fabrikken. Følget var at bolten gikk dårlig, så med ukurant ammo vil det nok kunne skapt et problem når bli skitten! Et par minutter med stålull og en gammel T-skjorte var innsiden som glass og bolten gle perfekt!

 

Det er noe alle med en ny TD burde sjekke ut.

 

Det er jo nevnt over BC at små variasjoner i dimensjoner kan skape slike låsninger, men en svak fremskyvning vil også kun forverre situasjonen;-)

 

På jakt liker jeg cci Stinger, ikke Topshot, så greit å ha muligheten til å velge!

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg noen noe CCI Stinger e.l., men jeg målte noen CCI Standard opp mot Top Shot sånn for moro skyld.

 

CCI Standard, COL på 5 patroner:

25,07 mm

25,19 mm

25,12 mm

25,17 mm

25,12 mm

Gjennomsnitt: 25,13 mm

 

Top Shot, COL på 5 patroner:

25,03 mm

24,98 mm

25,11 mm

25,01 mm

25, 07 mm

Gjennomsnitt: 25,04 mm

 

Kjapt og uhøytidelig så ser man jo en liten forskjell, men den er ikke plagsomt stor. Særlig ikke når man ser på at den lengste Top Shot patronen faktisk var 25,11 mm, og toppene er jo mye mer interessante i denne sammenhengen enn gjennomsnittet. Totalt 10 patroner er jo heller ikke all verden å gå på, men jeg gidder ikke måle hundrevis nå på lørdagskvelden.

 

Bare å kjøpe Top Shot da, den er jo billigst også. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det er "kanten" på rimmen som skaper problemer i enkelte magasiner. Den lugger på den haka i leppene som skal snu den delvis oppover for å komme opp på materampa, og dermed glir sluttstykket over denne rimmen og treffer selve hylsa "midtskips" og gir en bulk der... Fellesnevneren for de som jammer er at det virker som om denne kanten er noe hardere presset enn de andre. Skarpere og tynnere kant, fremfor litt "rundere" og tykkere. Mistenker det at kanten er bittelitt tykkere også forbedrer presisjon for de som ikke har justert headspace på sluttstykket sitt enda...

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Min 10/22 (eller - min samling customdeler til 10/22) veksler mellom å bo i en ultralett "Dragunov"-stokk fra ATI som har blitt glassbeddet og fått åpna løpskanal til å freefloate

 

Den stokken der er slett ikke dum den. Jeg satte opp en en 10/22 for min kone med en slik. Det største problemet hennes var at fingrene hennes var for korte til at hun ble komfortabel med den originale stokken. Dragunov-stokken fungerte perfekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...