Jump to content

Ruger 10/22-klubben


Xesray

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Jeg er også på ut kikk etter en 10/22 . hadde egentlig bestemt meg for en Takedown http://www.pvas.no/vaapen/salongrifler/ruger/ruger-10/22-takedown-22lr-pakke fra pedersenvåpenlager men så kom jeg på at det er jo mer accessories til den som ikke er takedown . Veit det kan fort bli dyrt og noen synes det er litt harry "pimpe" opp rifla , men er jo det jeg har lyst til med mindre noen har en god grunn til at man ikke skal gjøre det . Det jeg lurer litt på da er om jeg burde gå for den som heter RUGER 10/22 RBPBTC 22LR 1256 eller RUGER 10/22 Tactical 22 LR PAKKE ?

 

Link til de to andre http://www.pvas.no/vaapen/salongrifler/ruger/ruger-10/22-tactical-22-lr-pakke http://www.pvas.no/vaapen/salongrifler/ruger/ruger-10/22-rbpbtc-22lr-1256

 

Alt av svar og tips tas mot med stor takk :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har mulighet til å dra å se på begge modellene ville jeg gjort det, VLEH modellen har kortere men tykkere løp, en annen stokk og det følger med tofot standard, Men den er endel tyngre grunnet løpet og gir til gjengjeld bedre presisjon rett ut av esken hvis vi skal tro internett. Jeg gikk for VLEH modellen og er veldig fornøyd med den!

 

En ting som kan være verdt å gi en liten tanke er å ikke hore den opp med alt som ikke har en funksjon, hvis man tenker litt gjennom hvilke deler man kjøper så snevrer markedet seg ganske drastisk inn :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tenk grundig gjennom hvilke planer du har. Vil du beholde "grunnstammen" og henge på tilbehør, gå for Target eller Tactical. Skal du ha en låskasse med serienummer som utgangspunkt for total ombygging, gå for den billigste standardmodellen. Det er ingen vits i å betale ekstra for en bedre stokk og et tungt og kaldhamret løp hvis de likevel skal skiftes ut.

Link to comment
Share on other sites

Venter også på en takedown, bestilte den for snart 6 uker siden på xxl så syns de bruker lang tid på å montere demper.

Blir å bruke en leupold vx-2 3-9x40

Virker som en artig liten salong så gleder meg til å få prøvd.

Noen som vet hvor man kan få kjøpt ekstra bx-1 magasin i norge ?

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg i ferd med å investere i en ruger, men trenger litt hjelp.

Har funnet en på Finn.no(finnkode 48009688), det er en ruger 10/22 target med tung pipe. Selger vet ikke hvilket årstall denne er fra eller hvor mange skudd. Pris 3450kr

 

Er dette et godt kjøp?

Link to comment
Share on other sites

Ny koster den veil. 5.500,- + gjenging, altså ~6.000,- Slittasje er ikke tema med mindre den er direkte mishandlet.

Den er ikke veldig billig, men det er heller ikke noen upris. Husk at denne selges fra forhandler som sannsynligvis også gir garanti på bruktvåpen, og det er verdt noen kroner. Prøv gjerne å få et pakketilbud med sikte.

Link to comment
Share on other sites

Den er god den. Men jeg har bedre presisjon i TD min nå. Innfestningen er bedre. Mener jeg Men det lønner seg og ikke å ha frittliggende løp på target. Da innfesingen til kassen sliter med de tunge løpene. Min var helt klart best når det ikke lå løst.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Furseth

Jeg har noen bx-1 hvis jeg finner dem.Har noen svarte og noen gjenomsiktige.

Fant et sånt i går.

Hva koster slikt for tiden?

Skal selges sammen med et target avtrekk og et par Power Custom hammere.

En stund siden jeg drev med dette så jeg har ikke helt oversikten,men jeg skal

prøve å finne dem.Legger vel alt ut på "Til salgs" når det skjer.Blir ikke urimelig dyrt.

Melder overgang til .222R når onkel engang blir ferdig.... :?:

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

da er skjønnheten i hus:)

 

info:

Ruger 10/22 Target Tactical

UTG AccuShot 3-12x44 AO Compact kikkert

A-tec demper

 

på vei i posten er "automatic bolt release"

 

omtrent samtig kom en Ruger sr22 pistol i hus:)

 

da er det bare å dra seg på banen å få testa no skudd:)

 

 

40EB001A-E009-4705-9984-E071EAE0785E_zpsucr6vpbp.jpg

 

C4B2FAB7-45B5-4CE6-A975-344ACFB07C58_zpskeyoged3.jpg

Link to comment
Share on other sites

kun montert den, ikke fått testet den. skal en tur på banen i løpet av uka gir en rapport etter det:)

 

ellers virker det som solide greier, kraftig bygd(tung) og kjennes ut som god kvalitet.

optikken er veldig klar og fin i hele linsa og er behagelig på øyet. denne har retikkel som er etset på glasset.

i tillegg kan man variere fargen på retikkelet. er spent på hvordan dette blir å bruke i praksis ut ifra bakgrunn man sikter mot.

 

det som gjorde at jeg valgte nettopp denne kikkerten var gode tilbakemeldinger den hadde fått på div amerikanske forum. denne har i tillegg livstidsgaranti(ikke satt meg helt inn i hva som legges i det ennå), samt at det følger med montasje og "flip ups" i pakken.

Link to comment
Share on other sites

Den har variabel forstørrelse, mildot-retikkel i gudene vet hvilket fokalplan (da sannsynligvis ikke første), og den bruke MOA tårn, så du kan stort sett bare glemme å få samstemming mellom retikkelet og tårnene uansett hvor mye du ønsker deg det.

 

This is a toy.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Den har variabel forstørrelse, mildot-retikkel i gudene vet hvilket fokalplan (da sannsynligvis ikke første), og den bruke MOA tårn, så du kan stort sett bare glemme å få samstemming mellom retikkelet og tårnene uansett hvor mye du ønsker deg det.

 

This is a toy.

 

//Svein

 

Kan du utdype denne litt? Er helt fersk på bruk av kikkertsikte:)

Skulle det vise seg at dette er crap har jeg mulighet til å benytte angreretten før jeg tar det i bruk:)

Link to comment
Share on other sites

Poenget med å ha matchende tårn og retikkel er at du kan lese av i retikkelet hvilke justeringer du må gjøre, og så overføre de justeringene direkte til tårnene. E.g.: Du ser at du treffer to (INSERT UNIT HERE) lavt og en (INSERT UNIT HERE) til venstre og justerer derfor opp så det tilsvarer dette.

 

I praksis:

Du leser at du er en halv MRAD lavt og en MRAD til venstre. På en kikkert med .1 mil knepp skal du altså opp fem knepp, og ti knepp til høyre.

 

Fokalplan er ikke så viktig som mange skal ha det til, annet enn at dersom du har retikkelet i første fokalplan, så kan du bruke retikkelet til måling uansett forstørrelse, da retikkelet er såkalt medforstørrende. Dersom retikkelet ikke endrer størrelse når du endrer forstørrelse på kikkerten, er det i andre fokalplan, og du må finne ut hvilken forstørrelse som er ment brukt til måling; det er som oftest den høyeste forstørrelsen.

 

Det er ikke noe i veien for å bruke et sikte med MRAD retikkel og MOA tårn, men det krever litt mer tankearbeid når du skal justere, og de fleste foretrekker derfor å ha matchende justeringer. Personlig foretrekker jeg å jobbe med metriske mål, og foretrekker derfor MRAD.

 

Litt praktisk på tampen: MRAD og mildot er samme system.

Link to comment
Share on other sites

Trur nok jeg ville benyttet meg av den angreretten. tilsvarende (samme) sikte koster under 1000,- fra statene. ville vurdert å sett på zeiss terra til 3000,- evt kjørt helt enkelt og kjøpt en BSA sweet 22, sikkert samme kvaliteten men mye billigere (ikke lys riktignok).

 

Markus

Link to comment
Share on other sites

Har en aaaaltfor tacticool stokk på min Ruger 10/22 så må ha en som er godkjent for jakt.

 

Vurderer to jeg har sett meg ut.

Hogue overmolded og Boyds tacticool.

Hogue er lett å gir godt grep.

Boyds er som alle de andre stokkene jeg har på de andre riflene mine og vil gi overført treningsutbytte samt at den veier mer å er stabil sånn sett.

 

Hva tenker dere om saken?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten oppdatering på min, sånn før den får sitt sårt trengte løpsskifte:

 

tumblr_n6jdwh17C71turfsco1_1280.jpg

 

Nei, denne er ikke engang søkt om til jakt, den er kun for øving/konkurranse. Og ikke spør meg om hvor mye forskjellig jeg har vært innom som egentlig ikke gjorde annet enn kosmetikk for 10/22'en (Masse ATI-plastikk, bl.a.).

 

Archangel-stokken som sitter på nå, er faktisk en forbedring presisjonsmessig (spesielt etter at jeg fiksa området rundt takedownskruen med biltemas varenummer 862007 ("Møbelplugg" i Aluminium som var helt ypperlig til formålet)

 

Eneste oppdateringene som står igjen nå (og vil være synlige) er løpet. Og masse trening på skytteren. Men rifla er morsom å trene med, så dette burde gå greit.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Har en aaaaltfor tacticool stokk på min Ruger 10/22 så må ha en som er godkjent for jakt.

 

Vurderer to jeg har sett meg ut.

Hogue overmolded og Boyds tacticool.

Hogue er lett å gir godt grep.

Boyds er som alle de andre stokkene jeg har på de andre riflene mine og vil gi overført treningsutbytte samt at den veier mer å er stabil sånn sett.

 

Hva tenker dere om saken?

Ville holdt meg unna Hogue stokken. Hadde en som ble sendt videre. Veldig myk. Da ville jeg heller satset på noe annet av "plast". Ble en Bell &Calson på meg. Hatt den i minst 15 år. Godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Det der er ikke en 10/22. Det er en samling customdeler til en 10/22. :P
Han har vel fremdeles "Ruger" på låskassa.
Begge deler stemmer 8) Det står faktisk Ruger på magasinet også, men der stopper det. Men spørsmålet her gikk på erfaringer med B&C Odyssey stokk, og det har den :wink:

 

Men ad

på avtrekket derimot, men det henger godt sammen med økonomien...
Det er jo det første du burde gjort noe med... :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Du kan gjøre veldig mye med orginalavtrekket, med Dremel, pussepropper (til 9mm er fint) og en tube polerpasta. Enda mere hvis du har gjengetapper og sett-skruer så du kan gjøre noe med ettervandringa. Med slipestift kan du også få "auto bolt release" (og slippe den derre bedritne advokatsikringa av boltreleasen).

 

Men.

 

Det vil _ALDRI_ komme opp imot komplett avtrekk fra VC, Kidd, Tactical Solutions, Timney, eller lignende. Så, hvis man skal være ærlig med seg selv, det du gjør med orginalavtrekket, er for å gjøre det mindre smertefullt å vente på å ta seg råd til å skifte hele triggergruppa. Du kommer til å ende opp med å gjøre dette uansett. Så du får selv avgjøre hvor mye arbeid du ønsker å legge i det.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Søylen har 10/22 stokker og avtrekk i hyllene, var innom nye butikken dere for et par dager siden. Ka prisene er vet eg ikkje.

 

Finner ikke avtrekk på nettsiden dems?

 

Har brukte ebay litt, men de som selger komplett avtrekk sender ikke ut av statene virker det som.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...