Jump to content

Ruger 10/22-klubben


Xesray

Recommended Posts

Ja ok, da vet du det ihvertfall. Jeg hadde en TD tidligere selv, og den var bunnsolid.

 

Target er tung for å være en 10/22, men ikke så plagsomt tung for å være ei børse sånn generelt. Hvis du har lyst på en og ikke bryr deg om vekta så er det nok bare å slå til.

Link to comment
Share on other sites

Det sto ivertfall ei utstilt i butikken då eg var der... rustfri med laminat stokk,samme som eg har,synest pressisjonen er veldig bra,har aimpoint på min så ikkje veldig lett å testa press på lange hold. Til sammenligning så hadde eg ein 10/22 standard før å targeten er mykje bedre med tanke på vekt(støare) og press. Jentungen på 8år syntest det er lettare å skyta med 10/22 en med sako quadèn som ereit mykje lettare våpen,så vekta er ingen ulempe,snarare ein fordel :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg har i andre trådar klaga over presisjonen på børsa. I dag fekk eg skaffa meg nye typar ammo, og her er resultatet.

Vidunderet:

20150822_140059.jpg

Med børsa plassert slik, er det rimeleg lett å sjå at kikkerten ikkje er parallaksefri på 100m. Dette er ei åpenbar feilkilde, men eg har her konsentrert meg om å skyte seriane utan å endre stilling.

 

Frå før hadde eg Odin, Swartklip og PMC Zapper.

Med dei to føstnevnte ser seriane slik ut:

normal_20150822_135917~0.jpg

Zapper sprer frå innertier til bom.

 

Av ny ammunisjon hadde eg med meg Magtech, SK standard plus, SK Rifle Match og CCI standard.

Den beste serien av desse kom med CCI, men det gjorde og den dårlegaste. Eg oppfattar desse fire som relativt like.

normal_20150822_135425.jpg

 

Eg skulle framleis ønske meg noko betre.

 

Neste steg er å bytte ut kikkerten med ein 3-9 bushnell eg har liggande, og evt. shimse dersom den ikkje har fleire knepp oppover.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

min samler Eley Sub innafor 1 klistrelapp på 50m uten problem.

jeg gikk for Ruger 1022 Tactical VLEH da den kom med "voksen" størrelse på stokken(som blir byttet med magpul sin stokk straks den er innafor norske grenser), samt tykt løp(som rett og slett så bedre ut en det "sugerøret" som de andre kommer med) :)

 

har byttet avtrekk på min(KIDD 2-stage trigger), bruker den til mengdetrening, skyting med kidsa og småviltjakt. er knallfornøyd med min!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Volquartsen i min - det har du vel til og med prøvd, beaker. Ingen tvil om at dette er i toppklasse, men, som påpekt over, det koster. Timney sitt har jeg ikke prøvd, men har gode erfaringer med Timney i andre våpentyper.

Et rimeligere alternative er jo også å sette i et tuning kit i stedet for å bytte hele avtrekksmodulen, f.eks. dette:

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/13877930122025/SubProducts/930122025

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje vurdert Ruger originalavtrekk, fordi eg regna med at det var like dårleg som det som står i.

 

No har eg hatt den rifla vore eit irritasjonsmoment i over 15 år, så når eg først skal gjere noko, så vil eg helelr bruke 2500 på å gjere det skikkeleg enn halvparten på noko som eg framleis ikjke blir nøgd med.

 

Eg har nok ikkje prøvd HighPower sin, nei, men eg ser at det er Timney og Volquartsen som får mest ros.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv ikke en 10/22, men de jeg kjenner i USA sier at KIDD er veien å gå for 10/22.

De best plasserte i diverse taktiske matcher for 22lr med 10/22 har alle KIDD-avtrekk og KIDD match-løp (sammen med mye annet snadder)

 

Her er vel drømme-10/22'en for meg, en KIDD Supergrade

http://www.coolguyguns.com/KIDD-22LR-Su ... p_127.html" target="_blank

 

Men det sitter langt inne å bruke nesten 15.000 (uten norske avgifter inkludert) på ei salongrifle :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en formening om hvor jeg kan få tak i noe annet enn original stokk til TakeDown? Ev om det er mye tilpassing å sette på en "vanlig" stokk fra Riger? (altså ikke TD stokk) Er det bare å frese ut så jeg får plass til utløseren for å dele riflen? Forstår at jeg ikke kan dele den mere om jeg kjøper "hel stokk"

 

Stian

Link to comment
Share on other sites

Det går helt fint. Jeg har ettermontert en Hogue stokk på min TD.

Man må bare frese ut et lite spor til takedown blokka.

DSC00786_zpsxqivtvyw.jpg

20140807_133525_zps80dd7937.jpg

 

Edit*

Etter at børsa er satt sammen og forskjeftet tatt av, kan man dra ut pinnen under uten å bekymre seg for å miste fjærer eller smådeler.

Bare husk å legge den unna en lur plass så du ikke mister den, sånn at du får delt børsa seinere om du må.

Så er det bare å frese ut et spor til takedown blokka.

Man kan med fordel også bedde. Jeg glass bedda området under takedown blokka.

Stokken ble kjøpt på midway norge mens de het det enda.

Brownells har vel bra utvalg av 10/22 stokker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi bor i Norge, så det å håpe på USA-priser er litt optimistisk :)

 

Våpendeler er ganske strengt å sende, og jeg er ikke sikker på om definisjon av våpendel er lik i Norge som i USA. "Smugling" av våpendeler ut av USA er en "federal crime" (tror jeg det heter), og straffen deretter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Arms_trafficking" target="_blank

 

 

Du kan jo prøve med jet-carrier og http://www.coolguyguns.com/" target="_blank" target="_blank, men ikke bli skuffa om du får nei :)

Link to comment
Share on other sites

Ja $ er ikke som den en gang var. Men noen kroner er det ennå å spare på å kjøpe varen der borte.

Noen ganger kan man og være heldig og finne varen på salg.

 

Det jeg trenger er kilden til beste priser på KIDD avtrekk.

En del av forumets medlemmer har sikkert benyttet Google flittigt.

 

ITAR reglene kjenner jeg til.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg. Beste research gjør man ofte selv.

 

MEN har opplevd noen ganger i mitt liv at andre er behjelpelig slik at jeg ikke trenger og "finne opp kruttet" på nytt.

 

Jeg handler normalt hos 5 forhandlere utenom Brownells.

Forhandlere som sikkert ikke er av de største der borte men de dekker det meste av mine behov.

 

Men denne gang ei.

 

Dette er første gang jeg leter etter Ruger avtrekk.

 

Kan forøvrig handle litt shampoo og

Link to comment
Share on other sites

Visst man ser vekk ifra alt det som har med forsendelse av varen/ inn i Norge/ ut av USA.

 

HVEM selger KIDD avtrekk til best pris "Over There" ?

 

Rudefatdog sender til Norge. ( http://www.rudefatdog.oxatis.com/PBSCCa ... ID=2128725" target="_blank )

 

Var laaang ventetid (9 mnd), stiv pris og dårlig kundeservice. Jeg bestilte med extended lever, men når den omsider

kom var det standard mag release. Jeg sendte mail til de to ganger, men de gadd ikke en gang å svare.

 

Når det er sagt så er selve avtrekket noe av det beste jeg har vært borti!

Link to comment
Share on other sites

Jeg handla mitt KIDD avtrekk fra rimfirecentral. Kjøpte det brukt av en kar "over there", ferdig oppgradert med long mag release og flat trigger. Ble stoppet i tollen, de åpnet pakka med meg på tlf, null stress:) tolleren ønsket meg lykke til med skytinga videre:)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har en 10/22 med justerbar lengde på kolben, når denne er helt i bunn på det korteste så blir børsa 4 cm for kort for å være lovlig, jeg tenkte å borre et hull på hver side å sette i en poppnagle for å hindre at kolben går helt i bunn men vil dette være godkjent ? kunne selvfølgelig låst kolben på full lengde men da passer den ikke til kjærringa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...