Jump to content

Tjuvslipp av hund


tiur666

Recommended Posts

Kinkik sak dette her.Selv så bor jeg i ett digert boligfelt midt i skauen.Helt glimrende mtp lufting,trening,slipping av hund.

Skauen rundt her er privateid og den lokale jakt og fiskeforeningen disponerer jaktretten.Her er det også mange som jakter,så det er ikke alle som ønsker det som får kort.

 

Jeg synes det suger pung at jeg da ikke "lovlig"kan slippe Pointeren i skauen å la den få mosjonen den trenger.Jeg bruker også dekken og gps på bikja når jeg bare lufter i skauen,så da er jeg nok slik en hundetreningsterrorist.. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hunder som går løse under jakttrening, gjelder § 4, sitert lenger oppe, og kravet om at man skal ha hunden under kontroll.

 

@Jegermeisteren... :wink: Og dette gjelder ALLE hunder også grunneierens og den som har jaktrett...

 

§ 4 skiller IKKE på om du er på lovlig eller ulovlig terreng den skiller på hvordan hunden " ter seg".

 

Poenget er at etter vi fikk hundeloven er ikke lengere det å trene jakthund på "feil" terreng straffbart...

 

I praksis er det fritt frem for enhver å trene jakthund hvor de vil da grunneier ikke lengere har maktmidler etter noen straffebestemmelser.

Link to comment
Share on other sites

"Grunneieren har ikke lenger noen maktmidler"?

 

Han kan jo oppta bikkja, hvis han klarer det (mine hunder kan hvertfall oppta en løs BAN). Og så "tilfeldigvis ikke se" at det står navn og adresse på halsbåndet. Og så ha det så travelt med onnearbeid (mange grunneiere er også gårdbrukere) at han "tilfeldigvis" ikke har tid til å levere bikkjeskinnet til politiet på etpar uker. Og så, om sider, sende den med sønnen, som var heime fra studiene på en helt annen kant av landet, så han kan levere den til politiet der han studerer.

 

Dere kan få mene og gjøre som dere vil - men hvis jeg skulle trent løshund, ville jeg hvertfall ikke risikert noe slikt med mine egne hunder. Jeg ville heller nedverdiget meg til å spørre grunneier/jaktberettiget om lov. Man risikerer, sannsynligvis, ikke noe verre enn et "NEI". Man kan, tvert i mot, både risikere et "JA", og en hyggelig jaktprat.

 

Men noen vil helst lage problemer, både for seg sjøl og andre - dem om det.

Link to comment
Share on other sites

"Grunneieren har ikke lenger noen maktmidler"?

 

Han kan jo oppta bikkja, hvis han klarer det (mine hunder kan hvertfall oppta en løs BAN). Og så "tilfeldigvis ikke se" at det står navn og adresse på halsbåndet. Og så ha det så travelt med onnearbeid (mange grunneiere er også gårdbrukere) at han "tilfeldigvis" ikke har tid til å levere bikkjeskinnet til politiet på etpar uker. Og så, om sider, sende den med sønnen, som var heime fra studiene på en helt annen kant av landet, så han kan levere den til politiet der han studerer.

 

et.

 

Det ville i såfall være straffbart :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Grunneieren har ikke lenger noen maktmidler"?

 

Han kan jo oppta bikkja, hvis han klarer det (mine hunder kan hvertfall oppta en løs BAN). Og så "tilfeldigvis ikke se" at det står navn og adresse på halsbåndet. Og så ha det så travelt med onnearbeid (mange grunneiere er også gårdbrukere) at han "tilfeldigvis" ikke har tid til å levere bikkjeskinnet til politiet på etpar uker. Og så, om sider, sende den med sønnen, som var heime fra studiene på en helt annen kant av landet, så han kan levere den til politiet der han studerer.

 

Dere kan få mene og gjøre som dere vil - men hvis jeg skulle trent løshund, ville jeg hvertfall ikke risikert noe slikt med mine egne hunder. Jeg ville heller nedverdiget meg til å spørre grunneier/jaktberettiget om lov. Man risikerer, sannsynligvis, ikke noe verre enn et "NEI". Man kan, tvert i mot, både risikere et "JA", og en hyggelig jaktprat.

 

Men noen vil helst lage problemer, både for seg sjøl og andre - dem om det.

 

 

Og slik snakker en ekte kverulant og regelrytter som vil lage problemer for seg og alle andre

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Gullhaug: Hva er det i tilfelle som er straffbart? (nå har jeg snart sitert hele Hundeloven!).

Kapittel 3. Løse hunder

§ 10. Løse hunder

Enhver kan oppta hund som er løs i strid med §§ 4, 6 eller 7, jf. § 9, eller med forskrift gitt i medhold av disse paragrafene. I utmark i jakttiden der jakt er lovlig, kan likevel bare rettighetshavere i området og politiet oppta løse hunder.

Hunden skal leveres til hundeholderen, dersom denne er til stede. Dette gjelder ikke dersom hundeholderen åpenbart ikke kan ta hånd om hunden på forsvarlig og lovlig måte. Hvis hunden ikke blir levert til hundeholderen, skal den snarest leveres til politiet.

"Snarest" er ikke noe entydig definert tidsrom. Det må vurderes i hvert enkelt tilfelle, bl.a. ut fra om det vil medføre "vesentlig ulempe" å levere bikkja. Jeg er ikke i tvil om at noen kan finne på diverse unnskyldninger for at bikkja "dessverre" ble stående ei uke (med peileren avslått!), grunner som ingen politijurist ville finne på å utfordre, ved å ta ut offentlig tiltale. Og hvis hundeeieren skulle gå til sivilt søksmål, tror jeg han vil ha "litt" av en oppgave, med å overbevise retten. "Jeg drev da bare med ulovlig jakttrening på eiendommen til denne fyren - skjønner ikke at han tok bikkja mi".

 

SauerHansen: Det er dere som er kverulanter og regelryttere, og vil ture fram, uten hensyn til grunneier eller jaktberettiget. Hvis slik oppførsel gikk ut over geværet eller jaktstøvlene, ville det ikke vært så ille. Men når noen ikke kan oppfører seg i utmarka, påpeker jeg at det kan bli møtt med mottiltak, som kan gå ut over hunden. Jeg ville hvertfall ikke satt mine hunder i en slik situasjon.

 

"Den gyldne regel" gjelder her også, for noen av dere kan det bli negasjonen av den: Hvis dere oppfører dere som pøbler i utmarka, må dere regne med å bli utsatt for tilsvarende oppførsel fra andre.

Link to comment
Share on other sites

Interessant diskusjon- men jeg føler ikke at jeg har lært mye foreløpig. Mange meninger og tolkninger, men det er vanskelig å vite hva som er gjeldende.

 

Jeg tar meg friheten å klippe og lime inn ett spørsmål med tilhørende svar fra en jurist på http://www.jakthunder.no

 

Spørsmål: I følge den nye hundeloven skal du fortsatt ha grunneiers samtykke for å drive jakthundtrening. Men har du ikke slik tillatelse, tyder den nye loven på at de ikke er straffbart å likevel trene.

Straffepragrafen § 28 sier: "Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 4-7 jf. § 9 eller forskrifter eller enkeltvedtak etter §§ 6, 7, 11, 12 eller 13 annet ledd bokstav a til b...."

Det er § 8 som regulerer jakthundtrening, og straffebestemmelsen viser altså i det hele tatt ikke til § 8.

Når det ikke er straffbart å trene må det vel i alle fall bety at en grunniere ikke har rett til å bringe om eller skyte en løs hund utenom båndtvangtiden. Dersom det er ren lufting (ikke trening) som foregår er jo det helt ok. Dersom det er gtrening som foregår, så er jo heller ikke det straffbart - og følgelig må vel retten til å gripe inn være sterkt begrenset ?

 

Svar: Hei

For lufting av hund, d.v.s. ikke jakthundtrening, trenger man ikke samtykke fra grunneier eller bruksberettiget.

Ulovlig jakthundtrening utenfor båndtvangstid er ikke straffbart etter hundeloven (må sannsynligvis være en glipp av lovgiver), men vil være straffbart etter § 4 -løshund som ikke blir fulgt og kontrollert på aktsom måte.Dersom du ikke har kontroll over din hund under jakthundtrening, vil det være straffbart.Men det er riktig at selve den ulovlige jakthundtrening ikke er straffbar etter § 28.

Dette innebærer ikke at den anses lovlig. Selv om forholdet ikke er straffbart, vil man kunne ilegges andre sanksjoner. Eksempelvis kan man bortvises eller komme i erstatningsansvar overfor grunneier dersom den ulovlige trening fører til økonomisk tap for ham (verdiforringelse av jaktterrenget)

Retten til å gripe inn overfor en hund gjelder derfor uavhengig av om det er straffbart eller ikke.Utenfor båndtvangstid vil dette bl.a innebære:

- rett til inngrep på stedet mot hund som jager eller

angriper mennesker og dyr (også straffbart)

- rett til avliving av hund som skader person, tamrein,

husdyr, hunder eller hjortevilt(også straffbart)

 

God sommer

Link to comment
Share on other sites

 

Tror ikke jeg noen gang kommer til å få problemer med dette, da det er javlig langt mellom de som bryr seg, tor jeg :forvirra:

 

Sauerhansen

 

Vel havner du tilfeldigvis mitt i elgjakta i indrestrøk , tror eg det er javlig langt mellom dem som ikke bryr seg .

 

Dere jakter jo selv , men har ingen fårståelse for at dere kan sabotere jakta for andre med å bare ta dere tilrette .

Link to comment
Share on other sites

Du kan gå tur så mye du vil med hunden løs eller i band , om det er 17 mai, julaften eller i september .

Det tråden handler om er å slippe en drivende hund ut i los og la den lose rundt i terenget mens du sitter på en stubbe 6-700 meter unna .

 

Er jo sånne holdninger som gjør at enkelte grunneigere forbyr jakt med hund .

Link to comment
Share on other sites

Ser at enkelte grunneiere forsøker å tolke diverse regler i "sin favør" så langt det er mulig.

 

Vi har jo blandt annet regler som krever at man alltid skal ha kontroll på sin hund - også når det ikke er båndtvang.

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er med trådstarter eller Jegermeisteren's hundehold. Men om dere har hunder, antar jeg at dere også tolker ovennevnte regler dithen at dere ikke slipper deres hunder lenger i los / på drevet enn at dere har en 100 % innkalling.

 

Selv har jeg erfart at det beste er å bruke hodet i de fleste sammenhenger. Om jeg treffer på en som trener hund i mitt terreng, nekter jeg ikke vedkommende dette, men det kan hende jeg forsøker å påvirke vedkommende til å bevege seg i et område eller en retning som kan være fordelaktig for meg. Spesielt om jeg har tenkt å jakte når vedkommende ønsker å trene. Sikkerhetsmessig kan dette også være en stor fordel.

Link to comment
Share on other sites

Vel havner du tilfeldigvis mitt i elgjakta i indrestrøk , tror eg det er javlig langt mellom dem som ikke bryr seg .Dere jakter jo selv , men har ingen fårståelse for at dere kan sabotere jakta for andre med å bare ta dere tilrette .
hjort, jeg skjønner at det ikke er samjakt mellom elgjegere og rådyrjegere der du jakter. Men hvor mye saboterer egentlig en løs Basset i elgjaktterenget? Er det ikke ofte sånn at elgjegerne får være i fred den første uka, men etter det kan småviltjegerene slippe til? Er da resten av elgjakten sabotert?
Link to comment
Share on other sites

Grunneierlaget jeg er medlem av var veldig tolerante overfor hundeeier tidligere, pga beliggenhet (på en halvøy) er vi ett perfekt terreng for å trene hunder. Med vilt av de fleste arter, fugl, hare, rådyr, hjort og elg så har vi vel det meste en hundeeier kan ønske seg.

 

Men så, for noen år siden begynte enkelte å ta seg til rette, i jakta var det mest til irritasjon, men da hundene begynte å jage rådyr til døde på skaresnø fikk vi i grunn ganske nok. Vi var mest plaget med fuglehunder som var ute på egentrening.

 

Nå er det kun lokale, veldig lokale, hundeeiere som får trene hundene sine her, og kun de. Egentrening er helt slutt for hundene nå, og det er vel like greit.

 

I terrenget her er det kommet bort noen få hunder, men regner med de fleste etterhvert har funnet ut at å sende hunder på egentrening ikke er helt risikofritt, vi har en del gaupe og rev i området vårt.

 

Nå har jeg aldri skutt noen hunder selv, men det var veldig veldig nært sist år. Da var det en fuglhund som turnerte en rådyrflokk i ca 2 timer på ett av jordene mine. Hverken jeg eller hundeeier greide å kalle in fillebikkja, og jeg fikk aksept fra hundeeier til å skyte krapylet, men det slapp jeg heldigvis, den ga seg heldigvis da jeg var klar til å skyte.

 

Nå er ikke jeg noen tilhenger av å avlive andres kjæledyr, men om jeg får ødelagt en jaktsituasjon av en hund (som ikke har noe der å gjøre), og den ikke lar seg kalle inn, så vil jeg nok skyte den (tror jeg).

 

Kan ikke huske å ha sett (hørt om) at noen er blitt dømt for å skyte løshund på egen eiendom, som er i utfall mot dyr, og ikke lar seg kalle inn......

 

 

Det er i grunn veldig gtrist med folk som TAR seg til rette, for det er SÅÅÅ lett å få tillatelse......

Link to comment
Share on other sites

Allemannsretten er basert på GJENSIDIG respekt, men her ser eg enkelte som faktisk mener at de kan gjøre hva faen de vil, at grunneiere bare er egoistiske landeiere, kapitalister og generelt "slemme menn" som kan dra til et sted kjent for gode grillmuligheter og fravær av snø.. Er fristet til å dele mine meninger om dere, men har tidligere fått smekk over fingrene av en moderator for overdrevent grafiske profaniteter.. Men det plager dere kanskje ikkje at gården/eiendomen kanskje har gått i arv i generasjoner, at grunneier føler noe for eiendomen, at nevnte grunneier kanskje er sliten og lei av hunder som jager sauer og vilt, av eiere som bare flirer når de blir bedt om å kontrollere hundene. At de er lei av å plukke opp engangsgriller, å lukke grinder, av biler som står i veien, av å få kjeft av turgåere som forlanger deres gudommelige RETT til toalett, jakt, at ungene/hundene kan gjøre hva de vil, etc.etc... Så kjære egosentriske turgåere og jegere.. Koster det virkelig så mye å vise et minimum av respekt for andre..?

 

Først til trådstarter; i følge våre venner på jusstorget kan nevnte hundeier ikkje engang kjøre på nevnte vei http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=5" target="_blank (artikkelen gir et sammendrag av allemannsretten og definisjonen av innmark vs. utmark). Neste gang du ser bilen der er det jo ikke umulig at noen med traktor parkerer en henger/annet der for kvelden.. Det er jo heller ingen tvil om hva han gjør, at det er snakk om jakttrening (han vil jo ikkje jage bort viltet på eget jaktterreng..) og ikkje vanlig lufting. Han må mao. ha tillatelse fra grunneier.

Og Jegermeister, siden enkelte blir så lei seg for at du vil gi hundene deres en anledning til å se andre deler av landet.. Du kan jo være snill med både eier og hund, levere hund så raskt du kan. Er selvsagt ikkje din skyld hvis fido har spist noen kjøttkaker som tilfeldigvis inneholder større mengder avføringsmiddel, at eierens bil og bolig kanskje vil trenge en nedvask. Faenskap skjer jo.

Link to comment
Share on other sites

Vilt som jages ut av terenget trekker tilbake iløpet av et par dager.

Hvis bare folk kunne vist normal folkeskikk og spurt om lov først hadde ikke dette vært noe problem.. Men der er tydeligvis noen som ikke forstår seg på slikt. Jeg regner med de fleste grunneiere ville gitt tillatelse til å slippe hund så lenge du spør pent om lov, og der ikke er noen annen grunn for at grunneier ikke vil ha deg til å slippe. Som f.eks. at vedkomende har tenkt seg ut på jakt dagen etter.

Link to comment
Share on other sites

Vilt som jages ut av terenget trekker tilbake iløpet av et par dager.

 

Kortere enn det vil jeg si, i alle fall på min eiendom. Har hatt hundetrening, skyteøvelser og felling av rådyr på samme teigen på samme dag.

 

Problemet er nok heller at hundeeiere uten folkeskikk også er dårlige hundeeiere, og de ødelegger for alle de andre, dessverre.....

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvordan det er med trådstarter eller Jegermeisteren's hundehold. Men om dere har hunder, antar jeg at dere også tolker ovennevnte regler dithen at dere ikke slipper deres hunder lenger i los / på drevet enn at dere har en 100 % innkalling.
"Pal": Trening av jakthund er regulert i lovteksten, les den, og slutt å komme med spydigheter, basert på at du tilsynelatende ikke har oppfattet innholdet i en tekst som vanskelig kan misforstås. Jakt og jakttrening er tillatt - når en har innhentet tillatelse.

 

Når jeg henviste til "kontrollen" i Hlv § 4, var det fordi fyren som tråden handler om, brukte "turorientering i vanskelig terreng" som unnskyldning for å ha bikkja løs. I slike situasjoner skal en ha kontroll på hunden.

 

Mine hunder har forresten gått løse hele sommeren, blant sauer, kyr, og diverse mat- og rovvilt i Ringebu-fjellet.

Er jo sånne holdninger som gjør at folk blir imot jakt
For å bruke et godt Flatanger-uttrykk: "De' va rætt røuvva som feis!".

 

Det er de som pukker på å få være pøbler, som setter jakt og jegere i vanry. Det ser heller ikke ut til at det er særlig lærevilje eller -evne hos en del, sjøl om de får presentert lovteksten. Men ett råd bør dere hvertfall følge: Skal dere drive på den måten, så hold dere, for deres egen skyld, unna gnr. 28 og 29 i Flatanger.

Link to comment
Share on other sites

Om det er slik at ein som hundeeigar vurderer det som heilt uproblematisk å sleppa eigen hund, med formålet å driva jakttrening på andre sin eigedom, -utan fyrst å ha innhenta løyve, så har ein nok eit alt for lemfeldig forhold til lover og reglar... ( Det bør vera nokså godt dokumentert i denne tråden allereide )

 

Slik adferd tener ikkje hundesporten i det heile tatt, derimot så er det bensin på bålet for dei som ikkje likar hund, jakt, eller annan hundesport for den del.

I lengda så vil slikt kun føra til at dei som driv med jakthundar på ein hensynsfull, og legal måte, får dårlegare betingelsar for sine aktivitetar.

 

Det burde ikkje vera uoverkomeleg å kontakta grunneigar og innhenta løyve i forkant.

 

( Eg er ikkje grunneigar, men driv aktivt med jakthund )

Link to comment
Share on other sites

Ser at enkelte grunneiere forsøker å tolke diverse regler i "sin favør" så langt det er mulig.

 

Vi har jo blandt annet regler som krever at man alltid skal ha kontroll på sin hund - også når det ikke er båndtvang.

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er med trådstarter eller Jegermeisteren's hundehold. Men om dere har hunder, antar jeg at dere også tolker ovennevnte regler dithen at dere ikke slipper deres hunder lenger i los / på drevet enn at dere har en 100 % innkalling.

 

Selv har jeg erfart at det beste er å bruke hodet i de fleste sammenhenger. Om jeg treffer på en som trener hund i mitt terreng, nekter jeg ikke vedkommende dette, men det kan hende jeg forsøker å påvirke vedkommende til å bevege seg i et område eller en retning som kan være fordelaktig for meg. Spesielt om jeg har tenkt å jakte når vedkommende ønsker å trene. Sikkerhetsmessig kan dette også være en stor fordel.

 

Godt skrevet :wink:

 

Skremmer en jakthund med vest mere dyr en en vanlig hund med vest, eller en helt vanlig hund uten vest men med peiler? Jeg tror ikke det.

Jeg har en Parson som ikke brukes til jakt men går mye i skogen, og har ofte på vest.

Er det feil, bør jeg spørre om lov???

:shock:

 

Sauerhansen

 

sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Jegermeister :

Om du oppfattet mitt innlegg som spydig, kan jeg bare beklage.

 

Det jeg forsøkte å vise, var at ikke alle lover og paragrafet bør tolkes og forståes bokstavelig. Intensjonen kan noen ganger være ganske annerledes enn vi først kan få inntrykk av.

Hvis ikke kan man lett tro at tradisjonell form for elg- og hare-jakt faktisk er forbudt etter norsk lov.

 

Forøvrig er man ikke fri til å velge paragrafer etter hvert som det passer seg selv.

Paragrafen som du benyttet overfor turorientereren gjelder ikke bare for turorienterere.

 

Det meste av våre lover går over i hverandres virkeområder, og er derfor ikke alltid like enkle å forholde seg til før man har har en rettspraksis å vise til.

 

I stedet for å forsøke å slå i hjel hverandres argumenter med diverse paragrafer og fine spesialuttrykk og fremmedord, kan det meste løses med det som i de fleste tilfeller kalles vanlig folkeskikk.

 

Den som vel først forsøkte å være litt tolerang i denne tråden var Sauer-Hansen. Da han vel bor i et relativt sterkt belastet turområde rett utenfor Oslo, tror jeg ikke dette er tilfeldig. Det er nok lettere å lære seg å samarbeide med andre personer og interesser når det praktisk talt ikke finnes andre muligheter.

 

I egen kommune har vi to småkonger som forsøker å markere seg overfor alt som nærmer seg deres eiendommer, også enslige kvinner med barn i vogn får her gjennomgå. Etter en ti-års periode med slik oppførsel har disse forstått at dette faktisk ikke er allmen akseptert oppførsel i vår kommune. Den ene la ut sin eiendom for salg i sommer, og har forhåpentligvis flyttet nå. Den andre får gjennomgå i leserinnlegg i de fleste utgaver av lokalavisen. Jeg tror begge disse kunne sett for seg andre alternativer.

 

Om man som grunneier forsøker seg på en hyggelig tone, og anmoder folk om å legge sin aktivitet til bestemte områder, vil ganske sikkert de aller fleste følge disse anmodningene.

 

Det blir litt som å lære en valp å sitte.

Om du trykker den på rompa, så vil den instinktivt stritte i mot.

Hvis du i stedet fører en godbit i rett bevegelse foran dens nese, vil baken automatisk klaske i bakken.

Link to comment
Share on other sites

Men ett råd bør dere hvertfall følge: Skal dere drive på den måten, så hold dere, for deres egen skyld, unna gnr. 28 og 29 i Flatanger.

 

Er det nå jeg skal poste lovtekster som omhandler trusler?

 

Vi snakker her om en forseelse som ikke er straffbar, og som det ikke finnes rettspraksis for (såvidt meg bekjent).

Det vil også jevne seg ut, så om noe skremmes ut en dag, vil det skremmes inn en annen dag. Og det gjelder jo all annen bruk av marka også, ikke bare løshunder. Eller truer du bær/sopp-plukkere som dukker opp også?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er det ganske enkelt, allemannsretten gir deg fri adgang til naturen og det meste den har å tilby av sopp, bær, frukt etc. Men viltet tilhører grunneier, da er det vel også naturlig at aktiv jaging av viltet krever grunneiers tillatelse? Man har altså rett til å gå i skogen uten å ta hensyn til om en skremmer viltet litt, men ikke å gå manngard for å drive viltet over til annet terreng. Er det virkelig et urimelig utgangspunkt?

 

Man kan selvfølgelig kverulere over forskjellen på jakttrening og å "bare lufte bikkja", men i utgangspunktet vet man vel selv hva man gjør og viser nok folkeskikk til å ikke gjøre noe man ikke har lov til?

Link to comment
Share on other sites

Var ute å trente hunder for ca tre helger siden. Kom over en kar med to hunder, disse bar peilere. To stk fuglehunder.

Gikk han i møte, hadde kontroll på de to vi hadde med. Det samme hadde han.

På litt avstand sier han:

"Fint du dukket opp, jeg trener hundene. Og da blir det en ekstra utfordring med med andre hunder rundt".

 

Viste frem "Oppsynsbeviset" fra kommunen og spurte om han han hadde medlemskap i den lokale JFF eller hadde løst kort. Det hadde han ikke. Forklarte hvor han kunne henvende seg.

Men han trengte ikke slikt når han luftet hundene og viste til retten om fri ferdsel...

 

Han koblet hundene og forlot området uten noe mere styr.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men det er ikke fult så enkelt likevel. Loven gir grunneier en grad av eiendomsrett over viltet så lenge det befinner seg på hans grunn, feks er det jo ikke lov å slippe hund på annens terreng for å drive vilt over på eget. Det er ikke noe stort sprang å si at all jaging av vilt krever grunneiers tillatelse, jaktretten må kunne sies å inkludere mer enn rett til felling av vilt. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Er det nå jeg skal poste lovtekster som omhandler trusler?

Vi snakker her om en forseelse som ikke er straffbar, og som det ikke finnes rettspraksis for (såvidt meg bekjent).

Det er nå vi skal poste avdeling for gode råd.

 

En del folk proklamerer at de vil drive jakthundtrening, uten å spørre grunneier først. Siden de ikke vil spørre meg og naboene, må jeg benytte dette høvet til gi dem noen gode råd, angående en gretten bjørn, som har holdt til på de traktene de siste årene. Den har en plagsom samlemani, spesielt samler den på hundepeilere.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men det er ikke fult så enkelt likevel. Loven gir grunneier en grad av eiendomsrett over viltet så lenge det befinner seg på hans grunn, feks er det jo ikke lov å slippe hund på annens terreng for å drive vilt over på eget. Det er ikke noe stort sprang å si at all jaging av vilt krever grunneiers tillatelse, jaktretten må kunne sies å inkludere mer enn rett til felling av vilt. Eller?

 

 

Her snakker vi om noe annet, du kan heller ikke GÅ i skogen på annen manns jaktterreng for å skremme dyr over til deg selv og ditt terreng, med eller uten hund.

 

Så igjen grunneier har overhodet ingen eiendomsrett på dyr i skogen.

 

@ Hansen deluxe

 

Er det slik å forstå at det ute hos dere er greit å hevde sin rett på friluftsloven bare man har betalt noen kroner?

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Her snakker vi om noe annet, du kan heller ikke GÅ i skogen på annen manns jaktterreng for å skremme dyr over til deg selv og ditt terreng, med eller uten hund.

Nettopp, tror du dette er tilfeldig? Hvis grunneier ikke har noen rett til vilt, hvorfor skulle det være ulovlig å flytte på det?

 

Så igjen grunneier har overhodet ingen eiendomsrett på dyr i skogen.

Det er en enorm gråsone mellom ingen eller absolutt rett.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte her har et spennende syn på eiendomsrett og grunneiere.. Hvis eg har forstått enkelte rett så er alt av utmark og vilt/dyr noe som skal tilhøre alle som betaler skatt. De fordømte grunneierene skal tydeligvis bare rydde veier, sette opp gapahuker og koselige steder der man kan grille, ellers skal de holde kjeft.. Om bikkja til en turgåer jager hjort eller dreper en sau eller to, hva så? Litt svinn må jo bondesvina regne med, då får jo uansett så dyrisk med penger fra staten..

Hva faen feiler det dere? Er ikkje grunneier, men har da bl.a lært forskjellen på mitt og ditt og om verdien av respek og god gammeldags folkeskikk. Når man beveger seg i andres innmark eller utmark, enten man går på jakt eller ikkje, koster det ingenting å vise grunneier et minimum av respekt. Man hyler og skriker ikkje på off. forum om at grunneierene er noen jævla svin som ikkje står klar med tørrre klær når de kommer ned fra fjellet eller anklager de for trusler bare de åpner kjeften. Når man ser oppførselen og holdningen til enkelte jegere her inne forstår eg godt at mange grunneiere er skeptiske til å leie ut jakt..

Link to comment
Share on other sites

 

@ Hansen deluxe

 

Er det slik å forstå at det ute hos dere er greit å hevde sin rett på friluftsloven bare man har betalt noen kroner?

 

Sauerhansen

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20030704-074-002.html

 

§ 8. Særlig om hundedressur, jakt og fangst

 

Jakthundtrening, jakthundprøver og dressur kan bare foregå med samtykke av grunneieren eller den som har en allmenn bruksrett til eiendommen.

 

Databasen sist oppdatert 21. sep 2012

Link to comment
Share on other sites

De fleste som har jaktet litt med rådyrhund har vel merket at losen turer mekbart dårligere etter hvert som rådyrene blir jaget på? Det starter med små turer innad i terrenget tidlig på høsten, og ender med direkte flukt ut av terrenget senere på høsten. Før trodde jeg det hadde med løvfall å gjøre ( sikkert litt de og) men når jeg så har blitt invitert med i terreng der det skjelden jaktes med hund, senhøstes, turer rådyrlosene som aldri før. Det er helt klart ødeleggende for terrenget at man jakte mye med hund. Sannsynligvis er det samme tilfellet med hjort, selv om jeg ikke har mye erfaring med dette personlig. Om folk er så sleipe at de tjuvtrener på naboens, for å spare sitt eget terreng er ikke annet enn simpelt. Men det er mange simple jegere der ute, det har denne tråden tydelig bevist...

 

Ellers skjønner jeg ikke det går an å mistolke sistatet som Hansen deluxe la frem. At noen gir fan, har med folkeskikk å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Godt og høre det er noen som deler mitt syn har aldri vært i mine tanker og nekte noen og bruke skauen, er ikke grunneier i det aktuelle området selv men er nært tilknyttet denne sitter også i styret i den jegerforeningen som har jakta i området.

Jeg satt hjemme og så karen kom ned fra skauen i fult jakttøy med dekken og peiler på bikkja som tidligere nevnt var en BAN han hadde da tydligvis vært inne i det beste rådyrterrenget her i distriktet for og slippe noe han også innrømet og ha gjort.

Hverken grunneier eller jegerforeningen syntes dette er greit at folk tar seg slik til rette.

Gikk ut og snakket høflig med han, da jeg satt på kjøkkenet og så han kom ned fra skauen var ikke ufin på noe måte og som jeg sa til han er han hjertlig velkommen igjen men da med Basseten i bånd eller under kontroll på annen måte.Før jeg presenterte meg som oppsyn spurte jeg om han hadde vært og slipt bikkja før jakta og dette bekreftet han.

Kunne ikke falt meg inn og ta hunden hans for og levert den noe sted eller lagt ut spikermatter som enkelte foreslår.

Har igen ting i mot folk som går i skauen og ser på det som uproblematisk at folk bruker skauen som tur området i jakta, men det og slippe en drivende hund med det formål at den skal jage uten og ha spurt om lov til dette synes jeg er jævlig frekt.

Er selv eier av en Basset men det kunne da aldri falt meg inn og bare reist til et godt rådyrterreng og slipt den for at den skulle jage uten og ha spurt om dette var greit.

Link to comment
Share on other sites

Brudd på § 8. Særlig om hundedressur, jakt og fangst i hundeloven medfører IKKE straffeansvar.

 

La oss da se på hvordan en domstol i en sivilrettslig tvist trolig vil vurdere dette....

 

- skal jeg mene noe vil det være at sporadisk trening/ slipp av hund formål jaktdressur vil anses som endel av allemannsretten og vil ikke rammes av intensjonen i

§ 8.

 

- for å gi grunneier/bruksberettigede medhold vil trolig retten mene at omfanget ev treningen og måten den er på objektivt er en vesentlig ulempe for grunneier /bruksberetttigede....dette tror jeg blir umulig å overbevise retten om når man snakker om enkelthundeeiere som trener sin hund i ett vanlig jaktterreng.

 

- snakker man organisert trening eller trening i stort omfang stiller saken seg anderledes.

 

- Utvilsomt er det også områder ( eksempelvis verneområder) der dette er en klar ulempe og også ofte rammet av andre lover med straffeansvar.

 

Det er klart at enhver hundeeier må være klar over de vanlige aktsomhetsreglene , båndtvang mv...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at tråden mister fokus her. Dersom noen slipper hunden løs for trening i viten og vilje om at man ikke vil påføre sitt eget jaktterreng slitasje, tror jeg alle synes det er frekt og ikke god jaktånd. Saken er jo at vi bare antar at det er tilfelle i saken ts skriver om. Hvis man da skal oppføre seg helt sheriff mot alle man møter som har signaldekken på hunden sin og kanskje hundepeiler, fører man kanskje ikke grunneieres sak på noen god måte heller? Plutselig er det høyesteretts dommeren man møter i skogen som ikke liker ideen om spikermatte og tomme trusler.

 

Tapatalk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Brudd på § 8. Særlig om hundedressur, jakt og fangst i hundeloven medfører IKKE straffeansvar.
Det er skrevet før i tråden. Men hundeloven er en "ny" lov, og vil nok bli revidert etter at man har hatt noen års erfaring med den.

 

Da bør man merke seg det sitatet fra det en jurist som svarte på spørsmål på "jakthunder.no", som "Rapp" la ut:

- - Ulovlig jakthundtrening utenfor båndtvangstid er ikke straffbart etter hundeloven (må sannsynligvis være en glipp av lovgiver), men vil være straffbart etter § 4 -løshund som ikke blir fulgt og kontrollert på aktsom måte. - -
Eller, med andre ord - de av dere som absolutt vil oppføre dere slik at jegerne kommer i vanry, må i tilfelle forte dere, før loven blir endret, hvis det er dette straffefritaket dere bruker som påskudd for manglende folkeskikk.
Link to comment
Share on other sites

Brudd på § 8. Særlig om hundedressur, jakt og fangst i hundeloven medfører IKKE straffeansvar.
Det er skrevet før i tråden. Men hundeloven er en "ny" lov, og vil nok bli revidert etter at man har hatt noen års erfaring med den.

 

Da bør man merke seg det sitatet fra det en jurist som svarte på spørsmål på "jakthunder.no", som "Rapp" la ut:

- - Ulovlig jakthundtrening utenfor båndtvangstid er ikke straffbart etter hundeloven (må sannsynligvis være en glipp av lovgiver), men vil være straffbart etter § 4 -løshund som ikke blir fulgt og kontrollert på aktsom måte. - -
Eller, med andre ord - de av dere som absolutt vil oppføre dere slik at jegerne kommer i vanry, må i tilfelle forte dere, før loven blir endret, hvis det er dette straffefritaket dere bruker som påskudd for manglende folkeskikk.

 

 

Dessverre er dette IKKE en glipp fra lovgiver....dette ser man både av forarbeidene, dokumentasjonen som ligger skriftlig i JD ( høringer, diskusjoner mv) samt den debatten som man kan lese referatene av ved diskusjonen i Stortinget når loven ble vedtatt.

 

Grunneiere tok dette med tyngde opp med JD under utarbeidelse av hundeloven, samt det var Stortingspolitikere særlig fra Senterpartiet som ville ha dette...Så at § 8. Særlig om hundedressur, jakt og fangst ikke er straffbart er IKKE en glipp fra Stortinget.

 

Søker du på internett finner du diskusjonen som var om dette i Stortinget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ingen her mener det er greit å bevist trene hunden sin på annen manns terreng for å spare slitasjesen på sitt eget terreng, da tråkker man isåfall over en grense.

Men det må være/ er lov å gå i skogen med et dekken på hunden uten at en kverulant av en grunneier/ oppsynsmann skal begynne å bale om at man ikke har innhentet tillatelse på dette.

Tror ikke en grunneier verken nå eller i fremtiden vil komme noen vei med å anmelde dette.

 

Dersom folk har en hyggelig tone mot hverandre, slipper man mange fjollete diskusjoner/ krangler.

Glad dette ikke er noe til tema her på det sentrale østlandet, har iallfall ikke hørt om noen tilfeller. Skogene her syder av folk med hunder, så grunneiere hadde nok hatt liten tid til å gjøre annet dersom de skulle hengt seg opp i dette.

 

 

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Selv om hundetrening uten grunneiers tillatelse ikke i seg selv er straffbart, så blir det straffbart i det øyeblikk hunden jager et dyr. sitat hundeloven:

§ 28. Straff

 

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 4-7 jf. § 9 eller forskrifter eller enkeltvedtak etter §§ 6, 7, 11, 12 eller 13 annet ledd bokstav a til b. Offentlig påtale skjer bare når det finnes påkrevd av allmenne hensyn.

 

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt unnlater å forebygge eller avverge at hunden rettsstridig

a) angriper eller skader person,

b) jager, angriper eller skader dyr, eller

c) ved støy eller på annen måte volder urimelig ulempe for øvrig.

 

Offentlig påtale etter bokstav a og b finner sted dersom den fornærmede krever det eller allmenne hensyn taler for det. Ved angrep på hjortevilt regnes grunneier, jakt- eller fangstberettiget i området og viltorganene som fornærmet. Offentlig påtale etter bokstav c finner sted dersom allmenne hensyn taler for det.

Den aktuelle bestemmelsen er i andre ledd bokstav b. Dersom hunden jager dyr uten grunneiers eller rettighetshavers tillatelse, så er det retsstridig og rammes av straffebudet. Men: det vesentlige er hvorvidt hunden faktisk jagde hjortevilt, og om dette i så fall kan bevises. Trening som ikke medfører at vilt jages vil ikke dekkes av straffebudet.

 

Forøvrig ser jeg mange fornuftige grunner til å ha dekken og peiler på hunden selv om man ikke driver med jakthundtrening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...