Jump to content

Blaser R8 klikk!


mlaupsa

Recommended Posts

Hei, kjøpte ny Blasaer R8 med GRS sjefte. Beste rifla eg har skutt med til nå!

 

MEN nå i haust når eg var ute på hjorte jakt fikk eg auga på ein bukk, hadde god tid så eg la meg ned

fann bukken i siktet......KLIKK!!!

 

Rifla sa klikk, bukken stakk og eg sjønte ikkje heilt kva som eg hadde gjort galt.

På patrona der var det eit svakt merke etter tennstiften, spørsmålet mitt er:

Kan dette være "bruker" feil eller henmder der at rifla klikker?

Nokon andre som har erfaring med dette?

 

Morten

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Derfor jeg aldri skal ha rifle med sånn mekanisme

 

Nei, det tenkte jeg også første gangen jeg prøvde den på banen, og den klikket flere ganger. Men det blir en vane å sjekke om bolten er langt nok fremme, jeg hadde ingen klikk under jakt. Med hjemmeladninger blir problemet enda værre. Og det verste er at om man akkurat nesten får lukket igjen rundt feks ei hylse som er neckziset til en annen rifle, ( jeg har tre 6,5x55 rifler) er det veldig vanskelig å få ut patronen igjen. Disse problemene, kombinert med at oppspenneren bråkte noe infernalsk gjorde at jeg aldri klarte å bli kompis med denne børsa.

Link to comment
Share on other sites

Ikke selg riflen din fordi dette skjedde. Du må bare passe på at du lukker bolten helt. Det at folk velger å selge for en sånn ting er supert for folk som handler bruktvåpen, så hadde jeg ikke allerede hatt en blaser så ville jeg nok "anbefalt" deg å kvitte det forferdelige plastvåpenet. Synes også det er veldig morsomt å høre at det ikke er mulig å spenne opp stille:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor Blaser folk tar det så fryktelig personlig om noen har kritiske bemerkninger til blaser. Jeg har byttet til en sauer, og finner andre feil på den. Om noen sier de ikke liker saueren pga sikringsplasseringen, at man må skyte inn etter hvert løpsbytte, kunne ikke brydd meg mindre... De har til og med noen gode poenger...

 

PS: Hverken importøren eller noen av kompisene mine klarte å spenne opp lydløst. Man fant heller ingen feil på rifla, men den var klart den mest bråkete av blaserene jeg sammenlignet med.

Link to comment
Share on other sites

Hadde to klikk i løpet av de 25 første skuddene på min R8. Foreløpig tenker jeg at dette nok var brukerfeil. I hvert fall så har ikke dette skjedd igjen etter at jeg begynte å ta "hardere" ladegrep. ("Hardere": Ikke at det er nødvendig å være brutal. Dette er nok ladegrep innenfor det normale, men jeg var nok bare for forsiktig til å begynne med.) Dette skjedde forøvrig med hjemmeladd.

Men det er forståelig å bli betenkt når man opplever slikt og det er viktig å bruke tid på banen for å lære våpenet å kjenne.

 

Både bolt- og rettrekker mekanismen har sin sjarm. Jeg kommer nok aldri til å kvitte meg med de to Sako`ene jeg har nå, men det vil jeg nok heller aldri gjøre med R8´en. Flotte våpen på hvert sitt vis, men jeg ser at det kan ta mer tid å bli komfortabel med en rettrekker. Ja takk, begge deler!

Link to comment
Share on other sites

Ja det burde være sådant at når man køber en bla**r...

Eeehhh. du jobber vel for Schultz og Larsen eller.. Skitten uvane at du alltid er blant de ivrigste når det gjelder å kritisere konkurrenter uten å flagge hvem du er. Hva med å feie for egen dør....?

 

Principielt undgår jeg enhver form for job :oops:

Er du ikke lidt nærtagen, for jeg kan ikke se noget sted i mit svar at jeg kritiserer et produkt. Derimod mener jeg at den slags hændelser er med til at reducere jakttrykket på de stakkels små dyr :winke1:

 

At jeg egentligt var sikker på at man havde løst, eller reduceret det omtalte problem på R8, kan man vel næppe kalde kritik.

Link to comment
Share on other sites

Klikk når sluttstykket ikke er helt lukket forekommer på alle våpen, både rettrekkere og boltmekanismer.

Mange har nok opplevd at til og med mauseren klikker dersom hevarmen ikke er helt nede. Forskjellen er at mauseren bråker mye mer enn blaseren når slikt skjer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en R93 som også KAN klikke hvis jeg tar et "puse-ladegrep"..

Hvis du tar bestemte ladegrep er det null problem, dette tok meg ca ti minutt å lære.

 

Mekanismen på r93/r8 er jo nettopp slik at du kamrer patronen FØR en jaktsituasjon, og spenner opp idet du trenger et skarpt våpen. På den måten skjønner jeg ikke de som er så opptatte av hvor lydløs denne børsa er ???

Etter førsteskuddet har det vel bråket såpass at det ikke er noe problem at du tar et bestemt ladegrep hvis du må skyte ett skudd til?..

 

M

Link to comment
Share on other sites

Litt O.T

 

Jeg må spørre, da jeg er usikker på hva noen av dere egentlig mener.

Blaser R8/93 når denne ikke er lydløs, mener dere da:

 

- Når dere kamrer en patron?

Eller:

- Når dere spenner "oppspenneren"?

 

Selv har jeg R93. Uavhengig om du har R8/93 så er Blaser langt unna å være lydløs når du kamrer en patron. Men dette gjør jeg når jeg har gått ut av bilen. Det er jo det som er gull med Blaser at man kan gå med patron i kammeret ift "vanlig boltmekanisme.

Når det gjelder oppspenneren så har jeg ikke hatt problem med min R93. Har spent denne med hjort på 15m og skutt hjorten (bøjakt om natta)

Link to comment
Share on other sites

Oppspenner ja... Jævla myte at det er så mye sikrere vil jeg si da men,, vil kalle det en falsk trygghet i hendene på enkelte ivertfall..Har vært på jakt med folk som har kommet med blasern spent til kaffepause etter drevjakt på rådyr.. De har spent mekanismen når losen nærma seg og da det ikke ble skuddmulighet så har de glemt hele greia....for 'de har jo ei såå trygg børse'..Blir fort en hvilepute å gå rundt å tro at børser med oppspenner nærmest er ufarlige..Så sikrere og sikrere Fru Blom..Børsa er ikke sikrere enn idioten som holder den. Gode rutiner er uavhengige av mekanisme!!

Ang R8 så har jeg en morsom historie fra skytebanen i sommer.. Vi var en gjeng som trente,jabba skit og drakk kaffe. Flere med Blaser... Han ene oppdaga plutselig at det ikke gikk an å spenne opp R8'n sin. Oppspenner'n spratt bare tilbake igjen. De sto flere irundt og prøvde å finne ut av 'problemet' , men ingen ble særlig klokere før jeg tørt bemerka at avtrekkerhus/magasin lå på skytebenken foran dem.. Hoho!! Det enkle er ofte det beste ( og sikreste)

Forøvrig må jeg legge til at jeg ikke har noe imot Blaser. Fine børser :) Bare lei av det der maset om at oppspennerbørser skal være så utrolig trygt... Shitprat!! Når flere går sammen så er det en uting å ha skudd i kammeret (ref. episoden om han som hadde glemt at børsa var spent) Jakter en alene spiller det null rolle om det er oppspenner eller ei sikra M98 mekanisme.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

1# Oppspenner ja... Jævla myte at det er så mye sikrere vil jeg si da

2# De har spent mekanismen når losen nærma seg og da det ikke ble skuddmulighet så har de glemt hele greia

3# Børsa er ikke sikrere enn idioten som holder den. Gode rutiner er uavhengige av mekanisme!!

4# Bare lei av det der maset om at oppspennerbørser skal være så utrolig trygt... Shitprat!!

5# Når flere går sammen så er det en uting å ha skudd i kammeret

 

1: Hvorfor det? Er ikke mulig at skuddet kan gå av før du har spent den

2: Ikke rifla sin skyld at bruker er "hjernedød"

3: Du sier det jo selv, det jeg påpeker i svar 2

4: Niks, det er ikke shitprat

5: Ingen problem det på våpen som må spennes først

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skriver at oppspenneren bråker, mener jeg selvfølgelig ikke at det bråker når jeg kamrer børsa. Det spiller da ingen rolle heller. ( for mitt bruk) Problemet var når reven var på åta, så man bare en rød strek etter den når man hadde spent opp. Den hadde selvfølgelig hørt det lille klikket som kom fra min blaser når man spente opp. Som nevnt klarte INGEN å spenne opp min lydløst nok til at feks en rev ikke ville hørt det. Så kommer det sikkert mange historier om at man har spent opp og skutt div dyr på 2 meter med blaseren, som et bevis på hvor lite oppspenneren bråker. Vel, jeg har ved enkelte anledninger klasket igjen bildøra 10 meter unna både rev og rådyr, uten at jeg hadde mistet en potensiell skuddsjangse på det. Men jeg tar ikke sjangsen på slikt til vanlig, derfor ble jeg sittende på revejakt/ bukkejakt med den ferdig oppspent. Om man glemmer å spenne ned igjen ( eller glemmer å ta på igjen sikringen etter at sjangsen ikke bød seg) er pinadø ikke børsa sin feil. Men jeg valgte å bytte den inn i en rifle som har lydløs sikring, fremfor å glemme å spenne ned igjen. Lydløs sikring var faktisk det viktigste kriteriet når jeg skulle handle ny. Blaseren hadde nok helt klart vert en bedre jaktbørse enn Saueren hadde det ikke vert for den bråkete oppspenneren, særlig pga dette med løpsbytte. Jeg er heller ikke begeistret for at man må være uhyre forsiktig med å få olje mellom løp og innfestning på Sauera.

Ellers må jeg påpeke at jeg hadde en R93, ikke R8.

Link to comment
Share on other sites

Principielt undgår jeg enhver form for job :oops:

Ok, så ansatt hos S&L men jobber ikke ?

Det forklarer jo hvorfor disse riflene er så dyre i forhold til en svært gammeldags teknologi og tildels dårlige finish :lol::lol:

Utover at jeg efter rygterne er svært lat, så jobber jeg IKKE hos det firma du nevner.

 

Men før du går helt i selvsving, kan du jo forsøge at læse det jeg gennem tiden har skrevet om potentielle problemer på forskellige fabrikater af våben. Så vil du formodentligt opdage at langt de fleste problemer jeg har påpeget, i første omgang bliver pure afvist af de stolte ejere. Senere dukker så rækker af beretninger op, om at netop det jeg har påpeget, faktisk er virkligheden.

Link to comment
Share on other sites

Bank nå dette sluttstykket på plass da, kan vel ikke være noe stress? Jeg har aldri hatt dette problemet med noen av mine Blasere, hverken på bane eller jakt...

Jeg har klart det med Tikka T3 på banen en gang, men det er jo fordi mannen bak var idiot...

 

Det er jo bare å ikke "puse"-håndtere sluttstykket når man kamrer. Dette gjør jeg ofte i bilen før jeg går ut om morgenen, så bråk er ikke noe problem...

 

"Whenever I'm about to do something, I ask myself... "Would an idiot do this?", and if the answer is "yes", I do not do that thing..."

Link to comment
Share on other sites

Men dette gjør jeg når jeg har gått ut av bilen. Det er jo det som er gull med Blaser at man kan gå med patron i kammeret ift "vanlig boltmekanisme.

Nuvel, ladd rifle er ladd rifle og behandles deretter. Jeg lader og sikrer min Sauer på samme sted som Poacher lader Blaseren.

I mange situasjoner under norsk jakt ville jeg ikke følt meg komfortabel med dette, og kanskje særlig ikke blant folk som mener de kan peke Blaseren sin på hva (hvem :evil: ) som helst fordi den har oppspenner. De med gamle Mausere har iallefall vett til ikke lade børsa når ørten mann skal surre oppigjennom lia ilag, men de fordømte Blaserene, de har oppspenner, så de skal være ladd :roll:

 

At jeg føler meg trygg når Poacher lader Blaseren (i bilen om du vil :wink: ), er fordi jeg stoler på at han kan behandle våpen, ikke fordi han har Blaser

Det VERSTE med Blasere, er nettopp denne "absolutt trygg" oppspenneren, som får folk til å tro at de kan gi faen i alle sikkerhetsregeler og prinsipper.

Folk glemmer å sette på sikringa så de kan glemme å spenne ned Blaseren.

 

I sum, oppspenner er vel og bra, og sikkert sikrere enn vanlige sikringer - MEN DEN ERSTATTER IKKE SIKKER VÅPENHÅNDTERING.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min R8 var meir "bråkete" når den var ny. Nå etter ein del bruk er den blitt så og si mulig å spenne lydløst.

Brodern har ein 2 år gammel R93 som også er blitt tilnærmet lydløs.

 

Einig i at rifla ikkje er sikrere enn brukeren MEN, enkelte rifler har sikringer som lett kan avsikres ufrivillig.

Har ein Ruger MKII, denne har ein sikring som lett kan avsikres utilsiktet ved eit fall, kvist etc.

Dette er umulig med Blaser, synes derfor det blir feil å sei at ei type rifle ikkje er sikkrere vs. ei annen.

Link to comment
Share on other sites

Nuvel, ladd rifle er ladd rifle og behandles deretter. Jeg lader og sikrer min Sauer på samme sted som Poacher lader Blaseren.

I mange situasjoner under norsk jakt ville jeg ikke følt meg komfortabel med dette, og kanskje særlig ikke blant folk som mener de kan peke Blaseren sin på hva (hvem :evil: ) som helst fordi den har oppspenner. De med gamle Mausere har iallefall vett til ikke lade børsa når ørten mann skal surre oppigjennom lia ilag, men de fordømte Blaserene, de har oppspenner, så de skal være ladd :roll:

 

Nettopp...!

 

At jeg føler meg trygg når Poacher lader Blaseren (i bilen om du vil :wink: ), er fordi jeg stoler på at han kan behandle våpen, ikke fordi han har Blaser

 

I og for seg greit det, men i store jaktlag vet en ikke 100% hvem som er til å stole på. (Bortsett fra de en kjenner godt fra før og har jakta mye med, som du her eksemplifiserer.)

 

Det VERSTE med Blasere, er nettopp denne "absolutt trygg" oppspenneren, som får folk til å tro at de kan gi faen i alle sikkerhetsregeler og prinsipper.

Folk glemmer å sette på sikringa så de kan glemme å spenne ned Blaseren.

 

I sum, oppspenner er vel og bra, og sikkert sikrere enn vanlige sikringer - MEN DEN ERSTATTER IKKE SIKKER VÅPENHÅNDTERING

 

I korte trekk det jeg ville fram til også....men jeg brukte som en nevnte over her ; "endel flere ord" :D

 

Når det gjelder R3/R8 og klikk..for å komme med litt topic.....så har vel det vært kjent siden Blaser nr 00001 forlot samlebåndet at ufullstendige/"pusete" ladegrep kan føre til klikk. De jeg kjenner som har blaser er klar over dette og problemet eksisterer ikke hos de. De gir hevarmskula en ekstra liten kakk for å være sikker.

 

Det samme kan jo skje med ei boltrifle hvis bolten ikke er fullstendig lukket, det har jeg selv opplevd. Slike feil går under operatørkategorien i boka mi. Ikke svakhet i mekanisme som enkelte vil påstå.

:D

Link to comment
Share on other sites

Par pakker Diamondline gjennom R93 pipa og ingen klikk ennå, er bare å gjøre ordentlig ladegrep det, så slipper man dette.

På jakt med oppspenner klarer man å lade på samme plass som med boltrifle, men jeg gjør klar når jeg går inn på terrenget.

At man glemmer å spenne ned sier mer om våpeneieren.

 

Hører jeg los spenner jeg ikke våpenet, dette gjøres når jeg ser at det som kommer faktisk er ett dyr, og ikke en bærplukker :!:

Og har jeg spent opp og ikke skutt, spennes den ned tvert.

 

Når jeg går te kaffipause, ja da går sluttstykke tilbake så alle ser den er tom.

 

Er ikke værre en dette.. Normal våpenhåndtering uansett mekanisme.

Link to comment
Share on other sites

Siden det tas opp "problemer" så har jeg et "problem" med min R8.

Magasin/avtrekkermekanismen spretter ut når jeg skyter.

Jeg skal presse noe inn i helvete for at dette ikke skal skje. :!:

 

Altså: Stapper i magasin med skudd, tar ladegrep, skyter å hele greia popper ut, noe som gjør ting litt klønete om jeg skulle trenge 2 kjappe skudd.

 

Flere som har vært ute for dette? Litt vondt for å se at "det er bare slik"

 

(jada, det lar seg løse om jeg bare presser magasinet HARDT inn hver gang)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...