Jump to content

Treng hjelp med .223 ladedata.


Mauser68

Recommended Posts

Har fått meget bra resultat med Hornady 55gr V-Max, er jo gaske rå med viltet men på rev og kråker gjør jo ikke dette noe... :twisted:

Men dette var jo ikke noe og bruke på matvilt.. :lol:

Kansje Hornady 55gr FMJ kan vere ett alternativ...?

Disse har eg ikke prøvd selv.. :oops:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

dette er de eg spurte om men nå trenger eg hjelp med data på svaret eg fikk for de vett ikkje eg men kansje noen av dere vett? Hello. I need some help with a Bushnell Yardage Pro 4-12x42. Which of the bullet drop compensations should I use to cal 223? I use bullet Barens-x 53 grs + rino 50grs now

 

Svaret fra bushnell

This load/caliber combination doesn’t appear in our instruction manual, but if your customer can provide us with the following we will be able to find the corresponding ballistic group:

• speed (muzzle velocity)

• ballistic co-efficient

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var å testet litt flere ladninger i går.

 

40 grs Sierra Varminter..

Lengde: 55 millimeter.

Krutt: N-130.

Hetter: CCI 400

Våpen: Sauer 202 JM.

Skjøt 2x3 skudd av hver ladning.

 

22.5 grs ga 30 m/m samling i snitt og 1059 m/s

 

23 grs, 38.5 millimeter og 1073 m/s.

 

23.5 grs, 23 millimeter og 1101 m/s.

Har prøvd 23 grs ladning i våres og fikk samling på 25 millimeter. Mulig varmen påvirket endel i går.

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan forklare ?

 

Ladet 55 grs helmantel over 21,5 grs N130, skutt i et 47 cm løp med 1:9 twist ga meg høyere treffpunkt på 200 enn 100 m :shock:

 

Er det varmen som har tatt meg fullstendig eller finnes det noen annen forklaring på dette ???

 

Er forøvrig dypt takknemlig for svar da jeg ikke helt skjønner hva som foregår :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at du kan få noe annet en noen morsomme svar.

 

Det er for mange ting man ikke vet og som bare du vet som har holdt børsa. Tipper man kan ramse opp 100 punkter:

 

1. Du var på grensen til heteslag

2. Rectikkelet i Kikkerten din løsner og endrer seg.

3. Kikkerten din tåler ikke varmen og termiske endringer gir deg utslag.

4. Enkombinasjon av 2 & 3.

5. Festet til kikkerten løsner.

6. Du hadde skutt børsa di inn med helt annet annlegg på 100m en på 200m. (Ref. frittliggende pipe, støtte under stokk og ymse situasjoner rund det)

7. Du hadde en annen vinkel på hodet når du såg inni siktet.

8. Du hadde fått en kakk i kikkerten når du flyttet fra 100m til 200m banen.

9. Rifla di var skutt inn på 200m, og du siktet litt høyt. Da vil treffpunktet ditt bli lavere på 100m siden kula er på vei opp.

10. Rifla di var skutt inn litt høyt på 100m, så det passet med 200m. Så sikter du på 200m og skyter litt høyt da også.

11. Du kan ha en sinnsykt utslitt rifle som du har fått opp tempen på slik at hastigheter og presisjon endrer seg.

12. Du har blingset med kruttboksene og har forskjellige kruttyper.

13. Varmedisen i slikt vær kan gi ymse sikteutslag.

14. Låskassa er i ferd med å løsne fra stokken.

 

osv, osv, osv, osv.

 

Det er for mange ting man ikke vet, men man kan tro at det ikke har vært like forhold, eller at ett eller annet har endret seg underveis. Eller at du har gjort noe andreledes når du har skutt på 100m og 200m.

Link to comment
Share on other sites

Driver å lader litt her i kveld, og har funnet et par ladedata med 55 grains kuler og N130 krutt, og blandt annet i ei bok som eg har lånt av Dag Sundseth.. Har sjekka i forhold til QL og der er dataene ganske like med den boka der med tanke på hastigheit. Den boka angir med Hornady 55 grain FMJ-BT minimums vekta med 22.1 og maksimumsvekta på 24.1. Og dette er med COL på 57 mm.

 

I Ladeboka Nr.6 så er det 20 til 22 grain, og ein del høgare hastigheit med 56 mm COL. Men bruker eg samme dataene som over med 57 mm COL, så endrer hastigheita seg veldig lite i forhold.

 

Hansen Deluxe la ut denne ladninga med v-max :

 

55 grs V-Max.

Lengde: 57 mm.

Krutt: N-130

21 grs. 926 m/s og 27 mm.

22 grs. 976 m/s og 18 mm.

 

Her også er hastigheitene ganske mykje større enn det som QL og Dag Sundseth angir, og også meir enn det som ladeboka angir med 56 mm COL..

 

Eg tenkte eg skulle prøve med 22 og 22.5 grain N130 og COL på 57 mm, burde ikkje dette være ei relativt grei lading ? Eg blei litt usikker på dette, når eg har så forskjellige data og hastigheiter.. QL viser ca 41.800 og 44.500 PSI på desse to kruttvektene som eg har skalert her.

 

Nokon som har gode innspel her ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 50 grain og 55 grain kuler med 23 grain N130 (eksakt)

50 graineren havner på 1000-1030 m/s og 55 graineren havner på 980-1000m/s.

 

Bruker jeg Federal hylser går jeg ned til 22.5 grain. Alle andre hylser bruker jeg 23 grain.

 

50 grainere en som regel V-max som jeg legger på 57mm. 55 grainerne er Federal sine FMJ som ligger på 56.25 +/- 0.25mm. desse kulene er billige og er ikke så nøyaktige at jeg gidder å sjekke hver patron, men det ligger i dette området.

 

Presiserer at dette er med den kruttlot som jeg har, og at det ikke behøver og vere slik hos deg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for den S.O.N, då har eg eit lite input på at dette kanskje bør gå bra. Uansett, så starter eg selfølgelig på den laveste vekt serien og jobber oppover, så eg ser vel utav første skuddet, kva hastigheit denne gjer og sjekker den for openbare trykktegn.

Eg forandra COL til 58 mm på den 55 grains Hornady FMJ-BT, dette var ei lengre kule enn 55 grains Nosler Ballisitictip, der gav eg den 57 mm..

Link to comment
Share on other sites

Glemte å si at jeg har 52 cm løp med desse hastighetene.

 

Jeg ligger nok i øvre grenseområde (+) så vist du ikke vil stresse

børsa, så kan du begynne og roe ned ved rundt 22.5 grain, men jeg har

vel skutt rundt 1000 skudd med desse ladningene og føler meg svært

bekvem fordi jeg måler "eksakt" kruttmengde på hver patron. Bruker jeg

kruttmål, så er det 22.5 som gjelder.

 

Kommer du over 24 grain kan du begynne og se etter sot rundt tennhetta,

og ved 24.5 grain så detter den ut.

Link to comment
Share on other sites

He, he, du har vært oppe i det området der ja... :mrgreen:

 

Ja eg trur eg skal stoppe der, det virker helst som friske ladninger. Det er mulig at neste serie blir på 21 og 21.5 grain, for å sjekke om presisjonen er god med litt lavere hastigheit.Eg har ikkje så stor interesse av å brenne løpet mitt så fort som mulig, så lenge eg får ammo som samler ok ( dvs 20-25 mm på 100 metern ) så er eg fornøyd.

Eg har 1:12 løp på 60 cm, men det skal kappes ned til 50 eller kanskje 55 cm, har ikkje bestemt meg enno. QL viser at å korte ned løpet til 50 cm, vil ein miste litt hastigheit på.. Så mest sannsynlig blir det vel 55 cm.

Link to comment
Share on other sites

Vel....man lærer så lenge man lever. Det gjelder også meg.

Hele vitsen med 223 er hastighet, og ved å kappe løp så taper man litt.

 

Hadde den nye demperen til A-Tec vært på markedet som er bare 200 gram, så hadde jeg aldri kappet løpet. Men jeg kappet løpet 5 cm på Tikka'n fordi vektballansen ble feil med den gamle A-Tec TMM5 demperen.

 

Hver cm er gull hvert i hastighet. Men det er min mening og behøver ikke vere andres mening.

Link to comment
Share on other sites

He, he, jepp ein dag uten å lære noko nytt, er nesten ein dag forgjeves. :)

 

Ja eg trur ikkje eg går under 55, men på 55 cm, får eg vekk heile orginale forsiktet, og det kan være greitt. Eg har ein TMM-5 som skal på, men vekta bekymrer meg ikkje så mykje, Mausern som eg sleper på i hjortejakta er på ca 5.6 kg, og eg bærer den greitt heile dagen..

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ikke total vekta som blir feil.

 

Det er mere at børsa blir fremtung og vinglete. Men vist du kan legge vekt i stokken bak så hjelper det. Det er en av fordelene med synt stokk. Kan legge en kilo bly bak i hulrommet der og du skyter fugl på 200m stående.

Link to comment
Share on other sites

Den boka angir med Hornady 55 grain FMJ-BT minimums vekta med 22.1 og maksimumsvekta på 24.1. Og dette er med COL på 57 mm.

(...)Eg tenkte eg skulle prøve med 22 og 22.5 grain N130 og COL på 57 mm, burde ikkje dette være ei relativt grei lading ?

 

Min absolutte gulladning er nettopp denne kula med COL på 57mm(1,5mm ff), med 22,4gr N130 i Lapuahylser (til vinterjakt ved 5-20 minusgrader vel og merke).

 

I og med at VV-dataene bruker lapuahylser har jeg dristet meg opp til 23gr mens jeg brukte samme. Nå har jeg inntrykk av av .223rem er et noe lumsk og følsomt kaliber å lade, og under forsøk på å bruke ~99grains S&B-hylser fant jeg det klokest å måle trykkring ved passering av 22,5gr.

Nå vet jeg egentlig ikke helt hva jeg skal tro om resultatet, men det later til at trykket oversteg S&B-ammoen(som ikke er slapp) allerede fra starten (22,6gr).

Det stemmer forøvrig bra med gefühlen, men håper jeg får tid til litt kronografering i sommer).

 

Derfor stiller jeg meg en smule skeptisk til boka som sier 24,1gr.

Link to comment
Share on other sites

Takk for den gulladninga di Stefflus.. Eg har lada opp med 22 og 22.5 og 57 mm COL, so får me sjå der kva som skjer. Den ligg i det området som du har din ladning, so kanskje eg er heldig å får presisjonen med den på første forsøk, he, he.. :)

 

Og ja, S&B ammoen er helst frisk, men eg trur at Wolf i 55 grains, er friskare, den gav iallefall meir hastigheit i mi rifle enn S&B... Eg må sei at klarer eg å få presisjon med ei moderat ladning, so brukar eg den, for å ikkje slita meir løp enn nødvendig..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var på skytebanen i dag og fikk veldig bra resultat med 50 gr V-max og N-130.

Var så oppløftende at jeg må eskrimentere mer.

Er det noen som har erfaring med 55 gr V-max. Er det noen vits i å prøve 55 gr hvis jeg får 50 gr til å gå bra.

I Tikka T3 med 8" snurr.

Tror det må hvære den beste kula til no i mi børse, vet no at børsa har potensiale ned mot 1 huls samlinger på 100M.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Var på skytebanen i dag og fikk veldig bra resultat med 50 gr V-max og N-130.

Var så oppløftende at jeg må eskrimentere mer.

Er det noen som har erfaring med 55 gr V-max. Er det noen vits i å prøve 55 gr hvis jeg får 50 gr til å gå bra.

I Tikka T3 med 8" snurr.

Tror det må hvære den beste kula til no i mi børse, vet no at børsa har potensiale ned mot 1 huls samlinger på 100M.

 

Har skutt en del med 55 gr V-max, og synest dette er "gullet mitt". :lol:

(Jo tyngre jo bedre, kontra 35 gr eller 40 gr :lol: )

Skal eg skyte mye , eks på skytebana bruker eg Partizan 75gr HPBT Match og Nosler Custom Competition 69 grs HPBT, rimelige kuler med veldig god presisjon! :D

Setter som regel ff til 0.5-1.0 mm og bruker QL til og finne kruttmengden med :D

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var på skytebanen i dag og fikk veldig bra resultat med 50 gr V-max og N-130.

Var så oppløftende at jeg må eskrimentere mer.

Er det noen som har erfaring med 55 gr V-max. Er det noen vits i å prøve 55 gr hvis jeg får 50 gr til å gå bra.

I Tikka T3 med 8" snurr.

Tror det må hvære den beste kula til no i mi børse, vet no at børsa har potensiale ned mot 1 huls samlinger på 100M.

 

Har også veldig bra resultater med V-max, både 50 og 55 gr.

Har brukt 50gr til jaktfelt de siste to åra.

 

Neste år blir det Sierra Matchking 53gr.

 

Har ladet MK og 50gr V-Max med 21gr N120 krutt, får ikke maks fart, men absolutt best presisjon.

 

 

 

For å svare på spørsmålet ditt. Om du ikke skal skyte på ekstreme avstander har du ingenting å vinne på å skifte kule.

 

V-Max eller andre "gode" varmintkuler gir ofte like god presisjon som "Match" kuler.

Mine eller andres erfaringer er likevel ingen fasit, ditt våpen gir ikke samme resultater som mitt om vi prøver en annen kule eller ladning..

 

Les om en som var veldig fornøyd med Federal Am. Eagle ferdig ammo i Tikkaen sin, samler ikke under 70mm i min Tikka.

Skal du drepe papp eller skadedyr ønsker jeg deg ett godt og lang liv i lag V-Max 50gr..

Link to comment
Share on other sites

Ser at flere er fornayd med 50 gr V-Max, det er jeg og.

Men blir sikkert til å prøve 55 gr V-max og 52 gr A-Max etter hvert.

Kansje en 60 gr V-Max også siden 60 gr SP går bra i min børse.

Pleier også å bruke 75 gr Partian til trening, men når de er oppbrukt blir det 77 gr MatchKing. Har også noen 75 gr Hornady som også må testes. og noen 75 gr A-Max, har nokk å gjøre til vinteren.

Å så må jeg kjøpe noen 80 gr A-Max, for de skall bare være så bra.

For ikke å nevne 30 gr berger de må bare være morsom å skyte på apelsiner med.

 

Å så har jeg fått meg en 308 også, tror jeg må få meg egen skytebane.

 

Og de 62 gr FMJ Partian jeg fikk av Crazy-John var bare dritt, så hvitt jeg traff svarten på 100M.

Link to comment
Share on other sites

Et krutt som er verdt å prøve i .223 er VV-133. Husker fra hin hårde dager da jeg ladet .223 i tusentall at dette var det kruttet som ga best presisjon. Da gjerne med kuler 60gr.+

Har ikke de eksakte ladedataene tilgjengelig akkurat nå!

Så vidt jeg husker så hevder VV at dette kruttet er produsert for bla.223.

Fra VV`s ladetabell:

N133

A choice of many bench rest and standard rifle shooters

who are using 6 mm PPC. Used also in many loads of .222

Remington, .223 Remington and as well in other applications

where a relatively fast burning powder is needed, like in .45-

70 Government. Similarly burning powders are Norma 201,

Hodgdon H335 and Vectan SP10.

Link to comment
Share on other sites

Et krutt som er verdt å prøve i .223 er VV-133. Husker fra hin hårde dager da jeg ladet .223 i tusentall at dette var det kruttet som ga best presisjon. Da gjerne med kuler 60gr.+

Har ikke de eksakte ladedataene tilgjengelig akkurat nå!

Så vidt jeg husker så hevder VV at dette kruttet er produsert for bla.223.

Fra VV`s ladetabell:

N133

A choice of many bench rest and standard rifle shooters

who are using 6 mm PPC. Used also in many loads of .222

Remington, .223 Remington and as well in other applications

where a relatively fast burning powder is needed, like in .45-

70 Government. Similarly burning powders are Norma 201,

Hodgdon H335 and Vectan SP10.

 

Skulle ha prøvd det kruttet hvis det hadde vært mulig å få tak i her i landet.

Er det noen som vet noe om når det er mulig å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

For en tid tilbake testet jeg 100 stk 62gr Partizan FMJBT disse gikk bra med 50-100mm samlinger på 200m i min AR-15 klone med 20" tungt løp. Jeg ladet 50 stk med N-140 og 50 stk med N-135, det var ingen forskjell på presisjonen som jeg kunne se. Når jeg er tom for 75gr Partizan HPBT kommer jeg til å teste 62 graineren igjen. Jeg har ikke målt riflestigning for dette våpenet, men antar at det er 1:9 eller krappere. Jeg har to våpen i 223 og lader en del til disse. Min erfaring er at det er enkelt å få god presisjon med 223 i gode våpen, men at det kan finnes kombinasjoner av kuler, krutt, hylser og våpen som ikke fungerer sammen. Man må teste hva som er gode kombinasjoner. Jeg har som nevnt i tidligere innlegg hatt litt trøbbel med presisjonen med boltrifla mi, men det ordnet seg etter at kroningen ble fikset. Poenget med å nevne dette er at det kan være årsaker til at noen våpen ikke gir strålende presisjon. Det kan se ut til at dyrere våpen har bedre kvalitetskontroll og derfor jevnt over gir mindre problemer enn rimeligere våpen. Har man problemer med å få gode kuler av normal vekt til å gå godt er det en fordel å sjekke om det er noe med våpenet som bør utbedres før man gir seg ut på en endeløs testing av diverse ladninger.

Litt i samme tankerekke bør man se mer på kvalitet på kuler og hylser for å oppnå topp presisjon enn på pris. Det er sammenheng mellom pris og kvalitet, sånn generelt sett, på ladekomponenter også.

Lykke til med lading av 223.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, jeg har lest at det tidligere i tråden var nevnt noe om remington hetter til dette kaliberet.

 

Snakket med de på Hjemmelading.no for noen dager siden ang tennhetter til .222 og fikk da beskjed om å bruke

Remington #7,5 Small Rifle BR tennhetter, da 6,5 var kun for salongrifle...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Seinere kjem eg til å lade litt til 9.3x57, og då må eg gå til innkjøp av nytt krutt igjen... Det eg ser ut i frå ladedata i Ladeboken nr.6 er at det blir anbefalt Norma 201, og 202. 202 er å foretrekke for å få litt høgere fart på tunge kuler.

 

Ser samtidig at dette kruttet er å finne i tabellene på .223 som eg også lader til, og kunne då gjerne tenkt meg å kjøpt eit krutt som er bra til både .223 og 9.3x57.

 

Eg lader primært kuler i .223 som er mellom 40 grain og 55 grain, kva kruttsort av 201 og 202 har best eigenskaper i dette segmentet ? Ser at 202 kruttet blir som regel brukt på dei tyngre kulene i .223 dvs 62 grains og oppover, men betyr det at det ikkje er egna å få presisjon med, eller er det kun med tanke på farten ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Pokkern, eg slit litt med ladinga i den der CZ 527`en min her. Lada opp litt i Februar som eg fekk testskutt her rett før påska, men det var lite gullsamlinger å hente der. Testa følgende :

 

PATRON HETTE KULE KRUTT KRUTTVEKT COL SAMLING

 

S&B 1 X FED 205 V-MAX 40 GR N130 22.5 GR 56.5 MM 52 MM

S&B 1 X FED 205 V-MAX 40 GR N130 23 GR 56.5 MM 43 MM

S&B 1 X FED 205 V-MAX 40 GR N130 23.5 GR 56.5 MM 31 MM

S&B 1 X FED 205 V-MAX 40 GR N130 24 GR 56.5 MM 56 MM

S&B 1 X FED 205 NOSLER BAL TIP 55 GR N130 22 GR 58 MM 58 MM

S&B 1 X FED 205 NOSLER BAL TIP 55 GR N130 22.5 GR 58 MM 62 MM

S&B 1 X FED 205 HORNADY FMJ-BT 55 GR N130 22 GR 57 MM 44 MM

S&B 1 X FED 205 HORNADY FMJ-BT 55 GR N130 22.5 GR 57 MM 79 MM

 

Einaste samlingen eg er fornøyd med er den V-max`en på 31 mm, den gav i grunn ok nok samling. Resten er eg lite fornøyd med. Alle samlingene er 5 skudd, liggende med anlegg på 100 metern.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...