Jump to content

Treng hjelp med .223 ladedata.


Mauser68

Recommended Posts

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her er noen av mine Ladedata til 223 men alt på eget ansvar eg har fått pressisjon i dei alle.

 

Kule Krutt Mengde kulelengde Hastihet på dei som er målt

Remington Accutip VV N130 22 Grs 55,5mm 934M/sek

Barens-Tsx 53 grs VV N135 24 Grs 55,8mm 850M/sek

Barens-Tsx 53 grs VV N135 23 Grs 55,8mm 760M/sek

Barens-Tsx 55 grs VV N130 23,5Grs 55,4mm

Bartes-TSX 55grs VV N130 23Grs 55,4mm

Barens-TSX 53 grs VV N130 24Grs 55,8-56mm

Remington Accutip 50Grs VV N130 22,5Grs 55,5

Remington Accutip 50Grs VV N135 24Grs 55,5

Barens varmin Grenade VV N130 23,5Grs 55,6

 

Er dette på Remington-børsa? Har ei Remington ADL i .223 med (sannsynligvis 1:12snurr) som jeg skulle fått lada noe 55gr TSX til... Hvor ligger disse ladningene på skalaen i forhold til min- max ladning?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Er det noen her inne som har erfaring med å lade 50gr Nosler BT og 50gr V-max med Norma 200 krutt?

Jeg tok utgangspunkt i ladetabellen på normas hjemmeside for 50gr kuler (min 23gr, max 24,6). Ladet opp med 24 og 24,5gr og col på 57mm. (Winchester hylser) Begge ladningen viste tegn på for høyt trykk. En av 24,5gr variantene hang sågar att i kammret.. Stoppet selvfølgelig umidlebart da..

Presisjonen var bra og farten låg på ca 1030 m/s. Er dette høyt for en 50gr kule i 223?

 

Finner det litt merkelig at 24gr varianten skal gi for høyt trykk. 23gr er minimum i følge tabellen til norma. Tanken om at Winchesterhylsene er for dårlige har slått meg, men jeg har liten erfaring med lading av dette kalibret. Rifla er for øvrig en Howa 1500.

 

Erfaringer og tips mottas med takk..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har prøvd flere ladninger med N130 til 60 grains Partition. Jeg visste at N130 ikke er optimalt til så tung kule, og resultatet var ikke fantastiskt. Jeg burde vel heller hatt N133, N135, N201 eller N202. Men det har vi da altså ikke og kruttlageret bør egentlig heller ikke øke i mengde. Så hva med N203B? N203B skal vel ikke være fullstendig ulikt RL-15, som Nosler bruker i tabellen for 60 gr Partition. Har noen eventuelt brukt N203B for 60 gr kuler? Jeg skjønner at det heller ikke er optimalt, men det hadde vært greit og fått et tilfredstillende resultat uten nye kruttsorter.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Løfter denne tråden igjen.

Min ”skadedyrsladning” i 223 det siste året har vært 50 grs Nosler BT med 28grs N140 col 57mm (Win – hylser). Denne er meget presis og gir en hastighet på 1007m/s. Nå er pakken med Nosler BT snart skutt opp og Winchesterhylsene må trimmes. Det gidder jeg ikke midt i jakta.

 

Men jeg har en god del Federalhylser liggende (skutt en gang), samt at jeg kom i skade for å kjøpe en god del 50 grs Hornady Z-MAX. Jeg har aldri fått denne kula til å gå veldig godt, men tendensen er at den går bedre jo mer fart den får. Jeg har et inntrykk av at Federalhylsene er tykkere i godset en Winchesterhylsene. Så til spørsmålet nr 1; Er det mulig å trykke så mye N140 ned i disse hylsene at trykket kan bli farlig høyt? 28 grs i Win-hylser er ikke noe problem.

 

Spørsmål nr 2: Hvor langt ned i ladevekt kan jeg gå med N140 på en Lapua 55grs FMJ. Ønsker en ”matviltpatron” med så lav hastighet som mulig. Lapua oppgir 24,8 grs som minimum. Er det ikke særlig smart å prøve med 23grs ladning?

Kommer ikke til å kjøpe nytt krutt. Veldig greit med samme krutt i 223 og 308.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei. Er det noen som har sikre data for min/maks ladning for 75 grain Swift Scirocco II til 223 Rem?

 

Rifle: Tikka T3 med 8" riflestigning.

Hylse: S&B skutt i egen rifle, halspresset, trimmet til ca.44.5 mm. (Lapua hylser kommer med lønna)

Krutt: Vihtavuori N140.

Tennhetter: Federal GM.

 

Jeg kommer til å kjøre på COL=58 mm for 75 gr. Scirocco II og 75 gr. Berger VLD. Det går greit å kamre, så får jeg forske litt på maks COL for de enkelte kulene etterhvert. 58 mm er maks for magasinet til T3.

 

Jeg har ladet fire testpatroner med 4 ulike kuler. Etter å ha lest litt på nett, mistenker jeg at jeg har ladet Scirocco'n litt hard med COL=57.4 mm.

 

Dette er testladningene (mente jeg hadde lagt meg 0,2 gram over minimum. (0.4 g for Berger VLD)) :

 

(1) 75 grain Swift Scirocco II - 22.3 grain N140 - COL=57.4

(2) 75 grain Berger VLD - 20.4 grain N140 - COL=58

(3) 77 grain Lapua Scenar - 21 grain N140 - COL=57.4

(4) 77 grain Nosler Custom Competition - 21.2 grain N140 - COL=57.4

 

(1) Baserte meg her på Vihtavuori sine lade-data for 75 grain Hornady. (Min. 22.1 Maks 25.0)

(2) Data jeg fikk fra en her på forumet. Sa de stammet fra Berger sin manual. (N140 - min 20.0 gr. - max 22.4 gr. COL 57,4)

(3) Vihtavuori sine lade-data.

(4) Baserte meg her på Vihtavuori sine lade-data for 77 grain HPBT.

 

For 75 gr. Berger VLD, kan COL=57.4 umulig stemme. En setter da kula forbi grepsflatene, slik at det blir en synlig glipp mellom hals og kule. 58 mm er på grensen.

 

Har ikke skutt noen av disse enda.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er å ikke gape over for mye på en gang, Konsentrer på en kule om gangen, finn friflukten i ditt våpen for den og tilgang på en kronograf, så kan du begynne. Noen ganger er det nok med forskjellig mantel/krutt rester i løpet for å gi avvikende resultater i hastighet/presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du får sluttstykket til å gå motsatt vei av kulene dine med noen av de ladningene der. Men du bør ta jobben med å finne en friflukt på 1 til 1,5 mm for samtlige kuler.

 

Jeg lader Hornady 75 gr HPBT med 24 gr N140 og COL 57,2 mm. (Remmington hylse og federal Small Rifle hette, friflukt 1 mm i min rifle) Lapua lister denne med COL 57,4 som jeg syntes ble noe knepent i min rifle, gikk derfor ned til 57,2 for å få litt mer friflukt. Den er noe kvass og kansje opp mot grensen i min rifle.

Hornady kulen er 25,1 mm lang, så da kan du jo sammenlikne med den med tanke på hvor langt ned i hylen du setter kulene dine. Setter du kulene slik at du opptar mer plass nedi hylsen så vil du få høyere trykk.

 

Ellers så støtter jeg 350RM i å ikke gape over for mye på en gang. Hold i alle fall god orden og lag deg gode notater på alt du gjør. Der har jeg slurvet litt og angrer på det ganske ofte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Denne tråden må vel være fin å fortsette på tenker jeg.

 

Jeg er ny på hjemmelading, men har lest mye. Både ladebøker, men også her på forumet, internett forøvrig og selfølgelig jutub.

 

Jeg har nå prøveskutt 3 forskjellige kuler jeg lagetstiger med 3 forskjellige kruttmengder til. Tok utgangspunkt i min og så 3 "knepp" opp slik at den med mest krutt lå litt under maks i tabellene.

 

Nå er ikke mine skyteferidgheter så mye å skryte av, men den er bra nok til at jeg kunne tokle resultatene(tror jeg)

 

Så til spørsmålet;

På lett kule ser jeg relativt grei forskjell på samlingene. på Sierra 50 grains Blitz Varminter fikk jeg finest samling med de raskeste patronen. (24,5gr N-200)

På Partizan 69 grains Match HPBT fikk jeg best samling med den patronen med medium kruttmengd. (24,5 gr N-140)

Men på Lapua 77 grains/5,0 gram Scenar HPBT får jeg ommentrent lik samling på alle kruttmengder, henholdsvis 22,3-23,3-24,5 med N-140)

Samlingene er ca 10-12mm (3-skudd) på denne, men de med minst krutt går litt lavere i blinker.

Det jeg lurer på er hvordan jeg nå skal bestemme meg for favorittladning på denne kula?

 

Det jeg tenker selv er å velge den med minst mulig fart, såer den kanskje mest egnet på matvilt, men dette er noe jeg enda ikke har testa med denne kula. Forslag?

 

Edit: Har ikkje tilgang på kronograf enda..

 

P-E

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei, skal lade 223 med N-120 krutt og Hornady SP 55grs og Sierra varminter 55grs. Noen som har erfaringer med tilsvarende? Har brukt 16-17-18-19-20grs krutt, har ikke fått testet dem ennå. Coal 57mm, Federal 205 hetter og engangsskutte Fiocchi hylser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...