Jump to content

Treng hjelp med .223 ladedata.


Mauser68

Recommended Posts

De ladinge som er oppgit fra Sierra i den laddetabelen ligger konsekvent høyt sammelignet med feks. Ladeboken og Hornady.

Jeg har hatt testladinger med de ladingene som Sierra oppgir men jeg synes de var i kraftigste laget, så jeg pleier å enne opp med ladinger som er sån ca som ladeboken anbefaler.

Et eks. på at en bør sjekke flere laddetabeller før en begynner å ladde.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sierra tabellen er jo skremmende lesning :!: Eks:

- SMK 80grs kule. Sierra tabell VVH N540 25.5 max. VVH sin tabell 23,7. En forskjell på hele 1.8grs, og det er MYE i dette kaliberet. I tillegg en patronlengde på stusselige 57,4mm= høyt trykk og knaseladning.

- 69grs kula stemmer tabellen sånn noenlunde, men for N140 har Sierra tabellen 26,4grs og VVH tabellen 24,7grs. Dvs 1,7grs forskjell :!:

 

Her er det grunn til å bruke store ord. Enten er VVH meget puslete, eller så er Sierra ute å sykler i minefelt, og der føler ikke jeg for å være. Siden jeg har en viss erfaring med VVH krutt i både 100 og 500 serien, mener jeg at VVH sin tabell er trygg, om en følger vanlige prosedyrer. Har ladet over maks i VVH tabellen, men da har jeg vært nøye på hva jeg foretok meg. For å si det slik, som regel har maks vist seg å være nettopp maks, og i et par tilfeller over maks.

 

Budskapet må bli, ikke benytt Sierra data med mindre du kan tolke trykktegn!!

Link to comment
Share on other sites

Det er jo alltid vanskeligt å vite hva forskjeller det er i krutt lotene hos dem enkelte når dem lager data, men 24 grain synes jeg er høyt iallefall på

en 55 grain kule. Den er friskere en det som er sunt.

 

Ladeboken min på N130 sier : 22 grain @ 915m/s

Vithavouri Tabellen (lapua kule): 23.1 grain @ 985 m/s

Vithavouri tabellen (Hornady Kule): 23,5 grain @ 1013 m/s

Sierra Tabellen går til : 24 grain @ 1006 m/s

Det ryker av låskassa og tennhetta detter ut ved: 24,5 grain

 

Det er noe som ikke er helt ok med den sierra ladninga, så den ville jeg

ikke brukt.

 

Fabrikk anno ligger vel på rundt 980-1000 m/s, så da skulle vel max ladning

bli rundt 22.5-23 grain, og koseladning bli rundt 22 grain, men det avhenger igjen på ytelsen på kruttet. En god strartladning er 21 grain, og den gir faktisk veldig gode samlinger i mi børse.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken hylser vil dere anbefale av lading med kal. 223?

Ser at det går mye i Lapua hylser her, men de er så F..... dyre!

 

Enig med deg, selv om Lapua er å fortrekke, så trives jeg utmerket med Remington hylser. Må tilføye at jeg ikke har prøvd så veldig mange hylsemerker. Når jeg sier prøvd, så mener jeg erfaring med jevnhet, H2o- kapasitet (innvendig volum), tåler omladninger. Grunnen til at Remington ble valgt, var at det ble kjøpt inn UMC til treningsskyting for et par år siden, og dermed billige hylser.

H2o-kapasiteten på disse hylsene er også godkjent, dvs 30,90grs (necksized). Jevnheten er også bra.

Har også lagt merke til at det er flere "etablerte" 223-brukere her inne som bruker hylser fra Remington.

Omlading av AE (amerikan eagle) hylser fra jaktdepotet mener jeg Sako 30-06 har erfaring med. Kjenner jeg ham rett, så følger han vel med på denne tråden :D

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har googlet meg frem til så skal Winchesterhylser også være holdbare. Jeg har derfor bestilt et par hundre stykker, samt at jeg har et likt antall engangsskutte liggende. Jeg skal komme tilbakemelding etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker for det meste Winchesterhylser pga. prisen, de var rimelige hos hjemmelading.no da jeg handlet noen poser. De Win-hylsene jeg har brukt lengst har blitt omladet en 7-8 ganger, men nå lurer jeg på å pensjonere dem neste gang de når maxlengde. De ble trimmet tredje gang etter sjette eller sjuende omlading. Om dette skyldes hylsene, eller at de har vært gjennom littavhvert siden de var de første hylsene jeg ladet, er umulig å si ;) Noen av dem har fått ørlite romme hettelommer :oops: og jeg har kløna litt med innstilling av dien i begynnelsen av ladekarrieren min

 

Jeg kjøpte ei eske Lapuahylser fra Trond i vinter. Winchesterhylsene er greie mhp. jevnhet, men de matcher ikke Lapuahylsene. Her er noen tall:

Winchesterhylser

Snittvekt 94.8gr, SD=0.6gr, ES=1.7gr, n=10

Volum (engangsskutt) 30.84gr H2O, SD=0.17, ES=0.60, n=10

Lapuahylser

Snittvekt 93.3gr, SD=0.2gr, ES=0.5gr, n=10

Volum (engangsskutt) 31.14gr H2O, SD=0.11, ES=0.30, n=10

 

Lapuahylsene er betydelig jevnere enn Winchesterhylsene, men til normal jaktbruk samt trening og jaktfelt holder jeg meg til Win. Lapuahylsene spares til bruke-gåserifla-til-semilanghold-prosjektet mitt.

 

Federalhylser fra fabrikkammo (American Eagle) bruker jeg ikke, enkelt og greit. Jeg har prøvd. Store lotvariasjoner ga meg større forskjeller i hastighet mellom patroner med samme ladevekt enn mellom ladninger med 0.5gr forskjell i kruttvekt. Jeg gikk fra sotete hylser til trykktegn på 0.5gr forskjell i kruttvekt. I tillegg må du frese hettelomma som er ringnitet slik at du ikke får satt hetta. De kan sikkert duge til mengdeskyting med lave presisjonskrav og moderate ladninger, men ikke til så mye annet...

Link to comment
Share on other sites

Federalhylser fra fabrikkammo (American Eagle) bruker jeg ikke, enkelt og greit. Jeg har prøvd. Store lotvariasjoner ga meg større forskjeller i hastighet mellom patroner med samme ladevekt enn mellom ladninger med 0.5gr forskjell i kruttvekt. Jeg gikk fra sotete hylser til trykktegn på 0.5gr forskjell i kruttvekt. I tillegg må du frese hettelomma som er ringnitet slik at du ikke får satt hetta. De kan sikkert duge til mengdeskyting med lave presisjonskrav og moderate ladninger, men ikke til så mye annet...

 

Hmm, og dette har du ikkje sagt tidligere, eg her sitter eg med ein halv boks med ferdig ladd .223 ammo i FC, og skal teste snart.. Er vel ikkje så stor sjanse for at det skal gå bra då altså. :roll::oops:

 

Vel, det får så væra, eg får ta dei dataene der med ei klype salt med andre ord, og etterpå gje dei gratis til ein "venn" som sliter med å få børsa si til å gå med heimeladd ammo, he,he... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Shit, ja, ja, og sånn går nu dagan... :mrgreen:

 

Vel får skyte test lotten, så får me sjå resultatet av det. Litt vanskeligere å få tak i rimelige 1.gongs skutte gode hylser i .223, enn i 6.5x55, så eg får vel kanskje kjøpe litt Lapua/Norma skudd, og så har eg hylser ei stund. :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo tenkes at det var feil med den første testen, eller at noe har forandret seg i nyere tid? :)
Mest sannsynlig kom det av at jeg hadde en pose med "rått og røte" av Federalhylser, samla over lengre tid. Jeg tror nok at hvis man passer på å sortere i lot'er, vil man ha bedre erfaring med American Eagle-hylser enn hva jeg hadde.

 

Men jeg ville absolutt redusert ladninga, sjekka med en kronograf og jobba meg opp igjen hver gang jeg bytta lot på de hylsene der 8)

Link to comment
Share on other sites

Helt fersk på å lade .223 - kan jeg bruke Norma 4, Norma 15 eller nc-96 til å lade .223 ? Evnt. kuler er Sierra Match King i enten 69, 77 el 80 grain.

 

Og ja, har lest tråden, men dette er det kruttet som står på benken pr i dag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Helt fersk på å lade .223 - kan jeg bruke Norma 4, Norma 15 eller nc-96 til å lade .223 ? Evnt. kuler er Sierra Match King i enten 69, 77 el 80 grain.

 

Kulevektene du nevner fungerer bra med middels tregt krutt, spesielt 77 og 80grs. Med noe tregt mener jeg området N140, N540, Norma 202 og 203B. Har ikke prøvd de sivile Normakruttene selv, men de ligger normalt i samme området som N140-N150.

 

:arrow: Norma 4, Norma 15 mener jeg blir for tregt med for stor fylningsgrad.

:arrow: Har ingen erfaring med NC96, men vet at det er forskjell på nc-96 og nc96m.

For å bli klokere på dette, så les tråden Skytterlagskrutt viewtopic.php?f=17&t=3234

I en prosess for å finne ut av kruttets egenskaper som f.eks brennhastighet, er det viktig å vite at krutt har en tendens i å oppføre seg forskjellig fra kaliber til kaliber. Mao kan brennhastighet variere fra kaliber til kaliber.

223 er et lite kaliber med lite hylsevolum der trykket kan bygge seg fort opp, derfor eneste måten er å teste dette ut selv, men da på en trygg måte. En fremgangsmåte finner du på portalen i artikkelen Norma 11 til 223 Remington

Link to comment
Share on other sites

Har så langt brukt winchester og Remington hylser. Funker prima.

 

Kommer etterhvert ned i stabelen til alle mine Federal AE hylser som jeg samlet iherdigt

for å omlade, men har aventet så langt som følge av erfaringene som er gjort med

ujevne hylsevolumer.

 

Vist man nå tar den pinefulle tiden å veie nøyaktigt hver lading. Vil det fremdeles vere

for store avik i hylsene til at man opplever store Trykk/hastighet og presisjons endringer

når man f.eks likevel bestemmer seg for å bare bruker desse hylsene til trening og jaktfelt ?

 

(altså man eliminerer bort avikene som gjelder kruttmål og slike ting og sitter igjen med

avik i selve hylsevolumet)

Link to comment
Share on other sites

Kan noen være snille og kjøre QuickLoad i .223 for meg - har ikke tilgang til programmet selv nå.

 

Med N130 og 55 grains kule (flat base)

 

Veldig takknemlig for svar da det klør i spaken til pressa :)

Link to comment
Share on other sites

Hva med Sellior&Bellot hylsene da?

 

De går godt an å bruke, men jeg fikk plutselig nok av dem og nå "ser jeg dem i varmen". Dette fordi de formelig eter tennhetter ved første omlading. Ca. en femtedel av hylsene er ubrukelige d.v.s. hetta sitter løst (CCI BR-4). -Senere fikk jeg sporadiske hettelekkasjer. Man skulle nesten tro at det satt en kar med handborr og borret hettelommer..

Fordi det over en periode på 1000år vil koste noen kroner å skusle bort så mange BR-4hetter prøvde jeg med Rem 6 1/2 isteden. Disse satt så dårlig at jeg helst ville avbryte, men jeg prøvde noen få med minimumsladning med små hettelekkasjer som resultat.

 

Så nå har jeg kjøpt en malvase med winchesterhylser. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dagnabbit dette var nytt for meg! :oops:

Gjorde et kjapt søk, og ser at flere har gjort samme tabben.. men sleit mer med å finne ut hvorfor (tynt gods og fare for punktering iflg. et amerikansk forum).

 

Vel, takk skal du ha Kjell Olav! :D

Får gi dem til en kjenning som har Hornet. (Synd igrunn, disse milde hettene ga en meget god presisjonsbonus i et tilfelle)

 

Tillegg: urgh så nettopp side 4 i denne tråden.. erkeflaut :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tord og jeg hadde en "helaften" på skytebanen i går. Fikk, som skrevet over, testet noen ladninger i .223`n.

 

Sjekket først hastigheten på fabrikkladd Scenar og den ga endel mere fart enn mine ladninger. Scenar fra fabrikken er ladd med krutt 5## serien. (Tipper de bruker N-530). Uten at jeg skal ta et veddemål på det.

De ga 924 m/s i snitt. Ikke testet presisjon...

 

Bare gjøre oppmerksom på alle ladedata under lades på eget ansvar

 

Rifle: Sauer 202 m/ 680 mm pipe.

 

69 grs Nosler Comp.

Lengde: 57 mm.

Krutt: N-140

23 grs. ga 809 m/s i snitt og en samling på 14 mm.

23.5 grs. 842 m/s og 17.5 mm.

24 grs. 863 m/s og 9 mm.

 

69 grs Sierra MK.

Lengde: 57 mm.

Krutt: N-140

23.5 grs. 842 m/s og 20.5 mm.

24 grs. 871 m/s og 18.5 mm.

24.5 grs. 879 m/s og 12.5 mm.

 

55 grs RHINO.

Lengde: 56 mm.

Krutt: N-130

20 grs. 878 m/s og 28 mm.

21 grs. 930 m/s og 27 mm.

 

55 grs V-Max.

Lengde: 57 mm.

Krutt: N-130

21 grs. 926 m/s og 27 mm.

22 grs. 976 m/s og 18 mm.

Link to comment
Share on other sites

55 grs RHINO.

Lengde: 56 mm.

Krutt: N-130

20 grs. 878 m/s og 28 mm.

21 grs. 930 m/s og 27 mm.

 

-Sweet!

 

Denne utgivelsen tror jeg du er først med, iallefall såvidt jeg vet.

55gr Rhino er nemlig mitt neste vågestykke, men jeg hadde planer om å bli mere dus med trykkringmåling først. -1pk. Norma Jaktmatch er innkjøpt for formålet, Am.Eagle har muligens større hastighet, men til trykkringmåling på begynnerstadie syns jeg hylsekvalitet er viktigere enn mest mulig "Ompf".

 

Stoppa du på 21gr pga datamangel, eller var det pga trykktegn/trykkringsdiameter? -Jeg spør fordi er spent på hvor mye kulekonstruksjonen utgjør på trykket.

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig og skulle bare mangle :wink:

Jeg gikk ut i fra 50 grs RHINO og la meg på samme nivå som Ladeboka oppgir som minimum lading til 55 grs Lapua SP. Har ikke RHINO kuler i min utgave av QL så jeg fikk heller ikke sjekket trykket.

Jeg målte ikke trykkringen. Sjekket hettene etterhvert som jeg skjøt. Grunnen til at jeg stoppet ved 21 grs N-130 er at jeg ville prøve de to nevnte ladninger først. Er helt i startfasen med å lade .223.

Mulig at presisjonen blir bedre med å bruke N-530 krutt...

Alle ladninger ble ladd med Lapua hylser og jeg brukte CCI 400 hetter.

Rifla er som nevnt før en Sauer 202 JM. Riflestigning 1:10.

Link to comment
Share on other sites

Det er jaggu ikke mange butikker som har ladekomponenter til .223 i rikt monn i sine hyller :( , men i går fikk jeg snappet med meg en liten eske med 40 gr Sierra Hp hos XXL i Sandvika. Jeg får legge ut på en ekspedisjon i ferien og hamstre litt.

 

Er det noen som har forsøkt å lade med denne kulen? Fantasiløs som jeg er har jeg tenkt å ta utgangspunkt i Ladeboken: 22,0gr (min)N130 osv.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke RHINO kuler i min utgave av QL så jeg fikk heller ikke sjekket trykket.
Uten at jeg har detaljene helt fremst i panna akkurat nå, så har jeg brukt data for 50gr Barnes X som har modellert nokså troverdig for 50gr Rhino. Både mhp. hastighet og trykk ift. Ladebokens maxdata. Jeg tror at det kan være lurt å bruke starttrykk som for ei homogen kule hvis du modellerer med Rhinokula i QL.

 

Det går jo også an å legge inn kuler sjøl i databasen hvis man bare har vitale data som lengde, vekt og dimensjoner på en eventuell boat-tail ;)

Link to comment
Share on other sites

Fikk i dag en pakke med Partizan 75gr HPBT Match.

Meget rimelige kuler, snekkra sammen en lading og sprang på skytebana sporenstreks. :D

Hadde gjenntatte samlinger der 4 av 5 skudd gikk i sammen klistre lappen på 100 meter.

Den siste var som regel en "slenger" :oops:

Meget bra pressisjon meg meget rimelige kuler! :D

Og da kan vi jo skyte mye mere. :wink:

Annbefaler og prøve for de som har mulighet og stablisere disse!

Billig trenings ammo.

 

 

 

 

John

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også de 75 gr partizan kulene og synes de er bra nok.

No har jeg 77 gr Sierra i bestilling gjenom skytterlaget, er spent på om det blir noe bedre.

Er det noen som har erfaring med bthp match kuler på jakt? blir det ferdig lapskaus eller er det noe som virker. - på småvilt.

 

 

Kjell

Link to comment
Share on other sites

Tenner cci magnum

Eg ladet noen Rino i dag

kule Rino 50Grs lengde 55mm

krutt: N-140

brukte 25 Grs

fikk en fin pressisjon 3 skudd i blink eg vett ikkje hastighet

men de er kansje litt kraftig ladning eg vett ikkje

Våpen Remington 700 sps varmint snurr 1:12

Link to comment
Share on other sites

hvilken erfaring har dere her med CCI Magnum Knall til 223
Joda, de tenner de også. Akkurat som vanlige SR-hetter.

 

Sjøl bruker jeg CCI400 (Small rifle) til .223Rem. Til de tyngste kulene (75-80gr) og de langsomste krutt-typene (N-11, Vihta N540) bruker jeg CCI450. Egentlig tviler jeg på at det er noen som helst slags vits i å bruke magnumhetter, men siden jeg endte opp med å prøve disse da jeg sleit som verst med å få 75gr A-Max til å gå, har jeg blitt hengende ved dem. Hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg ikke det egentlig er noe poeng i å bruke magnumhetter, men siden jeg brukte magnumhetter da jeg endelig fikk noen femogsøttigrainere til å gå har jeg fortsatt med det. Men som sagt tviler jeg på at det egentlig har noe å si :oops:

Er de noen som har noen andre anbefalinger til knall
CCI400 (SR) funker helt fint for meg. Jeg ville blitt litt overraska om ikke andre merker funka like bra.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kva kuler anbefaler dere i .224 som er både presis, lite vindavdrift, høg BC, og som ikkje ødelegger vilt og fugler... Masse på ein gong, men eg lurer på å lade både til evnt jaktfelt, fuglejakt, og mulig revejakt/rådyrjakt og kunne tenkt meg gode tips.

Rifla har 1:12 i stigning, og stabiliserer 55-60 grains kuler best. Har testa 40 grains v-max, og den var heller ikkje så dum med tanke på presisjon. Og det er jo ei fin varmint kule, men litt i letteste laget.

 

Og kva ferdigrulla ammo er å anbefale dersom ein skal ha ammo som er ok til trening/blink og som har gode hylser som tåler litt lading? Tenkjer ikkje Federal ( American Eagle ) eller S & B i den gata, men ein annen type ammo.

 

Edit : Ser at Alvestad har ein del Sierra kuler, dei har ein grei pris. Er det nokon som har testa ut nokon av Sierra sine kuler i .224 ?

Link to comment
Share on other sites

Til jaktfelt og trening så bruker jeg Federal sin 55 grain FMJ BT kule.

Kan også klinke ned fugl med den også fra 50-200m uten problemer og uten

for mye skade. Kula er ikke den beste, men den er billig og går greit nok.

Lengste avstand jeg har felt fugl på med den er ca. 275m.

 

Vist jeg vil ha mere fjær i lufta ved anslag så bruker jeg 50 grain

V-Max @ 1000 m/s. Det blir stygge resultater, men er effektivt.

 

Til Rådyr så vil jeg bruke 64 grain Winchester PP eller scirocco 75 grain.

Jeg har 1:8 i stigning, så dem kulene stabiliserer bra i mi børse. Scirocco gav

veldig fine samlinger, men den kan nok ikke du bruke med 1:12.

 

Vist du skal sa en kule som er sånn midt på treet med rimelig bra BC

så kan jo 55 grain sierra gameking vere et valg. Har ikke prøvd den selv, men

har kjøpt en pakke for å prøve. Er ikke kommet så lang at jeg har prøvd den enda,

så her kan jo folk komme med innspill.

 

Lurer veldigt på hvordan A-Max er på fugl, men her er man i en gråsone for

det er jo en matchkule. Det finnes en 52 grainer på den som er litt intressann.

Link to comment
Share on other sites

Lurer veldigt på hvordan A-Max er på fugl, men her er man i en gråsone for

det er jo en matchkule.

 

Hvilken gråsone tenker du på?

Eneste kravet som står skrevet er at kula skal være ekspanderende. Står ingen steder at det ikke er tillatt med "match" kule. Til fugl så er det jo mange som ikke benytter ekspanderende kuler for å ikke sprenge fuglen for mye. Ser ikke helt problemet her.

 

Lovdata.no [LINK]

§ 16. Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

a) for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2.700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

b) for ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

Link to comment
Share on other sites

Det som var gråsonen var hvordan den oppførte seg.

 

Trådstarter vil ha noe som funker til alt, og ytterpunktene er

vel kanskje V-max (eksplosiv) og Scirocco (kontrollert ekspanderende).

 

Om A-Max oppfører seg noe midt i mellom er jeg ukjent med.

Det var det jeg mente med gråsone

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...