Jump to content

Treng hjelp med .223 ladedata.


Mauser68

Recommended Posts

1 eske m/ 55gr V-max og en eske med 50gr V-max. Siden jeg ikke har nevneverdig peil på lading av riflepatroner lurer jeg på om noen har tips til lading av patroner med nevnte projektiler.

 

Jeg har lada endel av disse med vithavori n 530. COL på 57mm (pga kort magasinlengde)

24 til 25 gr, 25gr ga ingen trykktegn og bra presisjon på både 50 og 55gr kuler.

 

Edit: dette med WIN hylser

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Min "stander ladning" i 223 til 50-55 grs kule er 26grs N140, har fått super presisjon med de kuler jeg har prøvd, både i kombien og saueren.

 

Hvor lang totallengde er det på patronen da? Er det noen som vet hvor lang en fabrikladet patron med 55 gr v- max er? Jeg finner lite info om settedybde og vrir hjernen min med tanke på økt trykk som følge av mindre volum. Er dette utelukkede et resultat av paranoia som følge av pistollading med hurtigbrennende krutt? Selvfølgelig forstår jeg at man påvirker trykket i ene eller andre retningen med forskjellig settedybde. Jeg regner med at dette har mindre å si ift riflehylser pga større volum og krutt som brenner tregere. Eller er jeg helt på jordet nå? Det jeg har ladet av rifle ammo tidligere har stort sett dreid seg om patroner til bøylerifler og da har man en krymperille å forholde seg til. Såre enkelt, men nå føler jeg at jeg famler litt.

 

Jeg vurderer følgende som utgangspunkt og etter tabellene i Ladeboken:

 

- 55 gr v-max.

- Federal hetter.

- Lapua hylser (nye).

- 20,0 gr N130 (minimumslading for 55gr Lapua SP med COL=56 mm). Bør jeg starte her eller øke med 0,5 gr(max =22,0gr)?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en enkel sjel og pleier som regel å legge meg på 1-1.5mm friflukt, men inntil 58.0mm COL som er makslengde i mitt magasin. Av de .224"-kulene jeg har ladet er det bare 50gr Rhino og 50gr Rem PSP som har gitt kortere COL enn 58.0mm.

 

Med COL på 57-58mm er jeg nokså overbevist om at du ikke gjør noe galt om du går for 20.5gr N130 som startladning.

Link to comment
Share on other sites

Takk til alle som har kommet med innspill :D !

 

Da er de første 20 55gr V-max produsert og avfyrt. Det ser lovende ut på tross av at jeg måtte ligge i råtten snø med tofot og solen midt i fleisen. Jeg klarte å krangle en treskuddsamling ned i 23 mm. Øvrige samlinger var litt større, men jeg velger å skylde på nevnte skyteforhold. Da gjenstår det bare å eksperimentere videre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tenkte at jeg skulle forsøke å lade noen patroner med Nosler 50gr Balistic tip og N-130. I Ladeboken er startladningen satt til 22,0gr og maks til 22,5gr (COL oppgis til 57mm). For andre kuler med samme vekt er det et større sprang mellom min og maks ladning. Kan noen forklare hvorfor forskjellen mellom min- og maxladning med 50 gr Nosler Balistic tip er så liten?

Link to comment
Share on other sites

Til Malle

Når det gjelder Balistic tipp 50gr, er min eraring at den ikke går så godt når hastiheten paserer noe over 1000 m/s, dette gjelder både i 223 og 22-250.

I 223 fik jeg best presisjon med 25gr med N 530, noe mer en det gå fantastiske hastiheter og ræva presisjon.

Samme sak i 22-250, ladninger rundt 1000m/s går så bra som jeg greier og skyte, høyere hasihet gir stor spredning.

Litt rart, for med v-max kan jeg jazze opp hastihetene betraktlig uten og miste presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Testet 50gr Nosler Balistic Tip i dag. Jeg fikk kjøpt dem for 1.98,- per stykk og jeg synes jeg fikk valuta for pengene:

 

2afbb83.jpg

 

Dette var den beste samlingen. Totalt skjøt jeg fem treskuddssamlinger og en femskuddssamling. Dette foregikk i jaktfeltløypen på 105 meter, med tofot og fruens vakre sofapute pakket inn i trekket til fjellduken under kolben(HYSJ! HYSJ! :wink: ) . De tre beste samlingene gav et gjennomsnitt på 15mm :D ! Femskuddsamlingen ødela jeg med en slenger, men de øvrige satt forholdsvis tett.

 

Jeg må få tak i en kronograf slik at jeg får målthastigheten...

 

50 gr Nosler Balistic Tip

22,0 gr N 130

Lapuahylser

Federal hetter

COL = 57,2mm.

Link to comment
Share on other sites

Fikk testet mine første .223 i dag. Sånn innimellom byggingen av banen. Samt sjekk av lydisoleringen (men det er en annen historie).

Ladde opp 69 grs Sierra og 40 grs Sierra. 69 grs`n ga litt over 20 mm spredning på 3 skudd. Målt fra ytterkant til ytterkant. Greit nok slik forholdene var.

Men en sak. Brukte Remington hetter og fikk gjennomslag av tennstemplet. Trodde først tennstemplet var litt i det lengste laget. Skjøt 3 skudd med fabrikkladd Lapua og fikk normalt anslag. Er Remington hettene ekstremt bløte?

Link to comment
Share on other sites

@ Hansen Deluxe:

 

var det 6 1/2 hetter du brukte i ladningene dine? At man ikke registrer "Warning!" som er stemplet på et amerikanskprodusert produkt er vel neppe uvanlig. De virkelige advarslene har en tendens til å forsvinne blandt advarsler av mer selvsagt karakter som feks "Warning: Do not feed primers to pets or children under the age of three..." osv (eksempelet er forøvrig et produkt av egen psyk fantasi :roll: ).

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket mine og, står ikke noe om det. Men de er nok noen år gamle, om det har betydning.

Har brukt de til knallharde ladninger i .204 uten problemer.

Men i normal-ladninger i .223 hendte det at tennstifta gikk gjennom. Men da mente børsemakeren etter sjekk, at tennstifta var for lang. Tok av den litt, ingen problem etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger meg på tråden, har tenkt å lade opp noe ammo med NP 60gr og har for tiden N140 krutt tilgjengelig. Av ladedata finner jeg stort sett bare Hornady 60gr HP kule ned N140 krutt, så da blir spørsmålet mitt om jeg kan bruke dette som utg.pkt? I tillegg, så lurte jeg på om kuler med benevnelsen SP/PSP er brukendes til f.eks. rådyr? På forhånd takk for svar :D

Link to comment
Share on other sites

De (i praksis) viktigste faktorene når det gjelder trykk er krutt (type og mengde), kulevekt og hvor langt kula stikker ned i hylsa. Hvis din 60gr-kule har ca. samme lengde som den kula du har data for, ville jeg ikke vært veldig skeptisk til å bruke de dataene som utgangspunkt. Hvis du leser Vihtas ladedata oppgir de startladning på 25.0gr N140 til både 60gr Hdy HP (som er ei flatbasekule og derfor litt kort) og til boat-tailkula 62gr Speer FMJBT, begge med 57.0mm COL. Du kunne jo eventuelt skutt det første skuddet over en kronograf for å se hvor du ligger i forhold til tabellene, men husk på at pipelengden er viktig for hastigheten. Vihta-ladningene er skutt med 62cm pipe.

 

.224"-kuler som bare har betegnelsen SP eller PSP er gjerne tynnmantlete med liten restvekt og stor splintvirkning. Det ville ikke vært førstevalget mitt til rådyr (med mindre du skyter kun sideskudd, ønsker knall&fall og ikke bryr deg om kjøttødeleggelse ;) ) Har du lest Kjell Olavs kuletest på Portalen?

Link to comment
Share on other sites

De (i praksis) viktigste faktorene når det gjelder trykk er krutt (type og mengde), kulevekt og hvor langt kula stikker ned i hylsa. Hvis din 60gr-kule har ca. samme lengde som den kula du har data for, ville jeg ikke vært veldig skeptisk til å bruke de dataene som utgangspunkt. Hvis du leser Vihtas ladedata oppgir de startladning på 25.0gr N140 til både 60gr Hdy HP (som er ei flatbasekule og derfor litt kort) og til boat-tailkula 62gr Speer FMJBT, begge med 57.0mm COL. Du kunne jo eventuelt skutt det første skuddet over en kronograf for å se hvor du ligger i forhold til tabellene, men husk på at pipelengden er viktig for hastigheten. Vihta-ladningene er skutt med 62cm pipe.

 

.224"-kuler som bare har betegnelsen SP eller PSP er gjerne tynnmantlete med liten restvekt og stor splintvirkning. Det ville ikke vært førstevalget mitt til rådyr (med mindre du skyter kun sideskudd, ønsker knall&fall og ikke bryr deg om kjøttødeleggelse ;) ) Har du lest Kjell Olavs kuletest på Portalen?

 

Takk for veldig raskt og informativt svar, Sako 30-06 :D. Da skal jeg holde meg unna SP og PSP kuler til slikt bruk! Har lest Kjell Olavs kuletest og det er bare til å bøye seg i støvet av den. Kjempemessig! Men for meg som fersk lader er det mange benevnelser og kuletyper som det skal holdes rede på, men det kommer vel etterhvert :P.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg vil også låne denne tråden, som den banditten jeg er.

 

Har bestilt en presse og skal begynne å lade .223. Jeg leser litt ladedata hos Lapua og blir usikker når det gjelder dette med kuletyper. En ting er jo vekt isolert sett - noe helt annet er det med form og friksjon på to kuler med samme vekt.

 

Kan jeg for eksempel overføre ladedataene til Sierras 55grs FMJ-BT over på en 55grs Hornady V-Max? De ladedataene jeg finner hos fabrikantene berører jo i utgangspunktet bare noen få kulefabrikater og -vekter, og det er jo ikke alltid du har/finner nøyaktig de samme kulene som kruttfabrikantene bruker.

 

Kan noen kanskje tipse meg om hvor jeg kan finne god og trygg informasjon om dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@JohnUlv: Lese hele tråden, vettu ;) Det spørsmålet er det faktisk allerede svart på lenger bak i tråden 8)

De (i praksis) viktigste faktorene når det gjelder trykk er krutt (type og mengde), kulevekt og hvor langt kula stikker ned i hylsa. Hvis din 60gr-kule har ca. samme lengde som den kula du har data for, ville jeg ikke vært veldig skeptisk til å bruke de dataene som utgangspunkt.

Men man skal uansett starte på starladning og jobbe seg oppover 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg så den der, men hva med friflukten? Beklager, jeg er helt grønn på dette. Har ladet tonnevis av revolverammo i .38 og .357 magnum, men jeg har inntrykk av at marginenen er mye knappere når det gjelder rifleskudd. Det er derfor jeg spør litt dumt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg så den der, men hva med friflukten?
Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Du skal selvsagt måle patronlengde ved null friflukt, du finner SVJV prosedyre for det både her på forumet og i Ladeboken. Sjøl bruker jeg pussestav-metoden, men jeg synes ikke den gir bedre presisjon enn plussminus etpar tidels mm pga. kroningen og fordi ei tusjpenn tross alt gir en strek med en viss tykkelse. Hvis jeg husker riktig, anbefaler vel Ladeboken en friflukt på minst 1-2mm, sjøl liker jeg dårlig å gå særlig under 1mm friflukt på grunn av nevnte usikkerhet i målingene.

 

Så lenge friflukten er tilstrekkelig, mener jeg at den skal ha mindre å si for trykket. Og da er vi tilbake til settedybde og kulevekt som de absolutt viktigste faktorene for trykket (bortsett fra krutt-type ;) ). Normal forskjell på start- og maksladning for .223Rem er sånn omkring ett og et halvt grain.

 

Ellers er det jo litt interessant at du som har ladet håndvåpenpatroner er skeptisk til riflelading. Jeg er skeptisk til å lade til pistol. Det er fordi jeg har inntrykk av at håndvåpenpatroner er mer følsomme for unøyaktig kruttdosering enn riflepatroner på grunn av det lille hylsevolumet ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er masse linker til Vithavuori sine ladedata tabeller vist du bruker

vithavuori krutt. Norma har ladedata på sine sider for Norma krutt.

 

55 FMJ BT har alle noen data for. Om ikke det er samme fabrikat på

kula, så er det retningsgivende nok når man starter nederst på stigen.

Link to comment
Share on other sites

24 grains N130! :shock: Hørtes lovlig spenstig ut, ja. Ladeboken oppgir en maksladning på 22gr N130 for 55gr Lapua SP (56mm COL). Sjøl har jeg vært oppe på 23gr N130 bak 55gr S&B FMJBT (58mm COL) under testing, men da stoppa jeg også. Jeg syntes faktisk at den var bittelitt i heiteste laget. Jeg ville vært skeptisk til å gå noe særlig over 22.5gr, selv med 58mm COL.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...