Jump to content

Spm om Storviltprøven?


Tikka T3 6,5 x55

Recommended Posts

Hei!

Var på skytebanen å skulle skyte opp i dag, de første 4 gjekk bra men det siste drog jeg litt til høyre og traff utenfor men den var borti sirkelen på reinen. Så jeg regnet med det var bestått (har godkjent det der før).

Da jeg snudde meg sto han som godkjenner oppskytingen å skrattet, og sa det var ikke godkjent.

 

 

Hva er egentlig reglene for dette når det gjeller godkjent og ikke?

Kan nevne det att jeg kommer til å sette mine sko på den skytebanen mere når Han er der.

Link to comment
Share on other sites

Står jo på elektronikken hvilke som gikk inn og hvem som gikk ut.

Men om han lo av deg skjønner jeg at du ikke vil dit flere ganger....

(har selv sett standplassledere som har stått å sakt at nå var det bare så vidt du klarte prøven osv) Og slik skal det selvfølgelig ikke være!

Link to comment
Share on other sites

er vel slik at alle fem skal være innenfor 30cm ringen. men viser skjermen at det er på strek så skal den telle i din favør.

det at standplass leder står å ler og er spydig er noe som går igjen. merket også det her når jeg skjøt opp i forrige uke. er lite kjekt.

men det er vel bare slik noen personer er.

Link to comment
Share on other sites

Rett på sak:

Meir trening og berre ver glad for det.

 

Klarar du ikkje å halda samlingane dine liggjande skyting på 100 meter

innan for ein sirkel med diameter 30 cm på liggjande,

kan du la vera storviltjakt.

 

Skyt meir enn 100 skot før du tek prøva på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er greit at man burde trene mer. Men standplasslederen oppmuntrer jo absolutt ikke skytteren i dette tilfellet til å komme tilbake.. tragisk oppførsel! Men om man klarer kravet såvidt synes jeg det er veldig greit at personen får lov til å være med på jakt for opplevelsens skyld (og den er noe helt annet med eget våpen), også får den enkelte kjenne sin begrensning ute i skogen og kanskje avfyre skudd i "enklere" situasjoner enn den man har på oppskyting på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Rett på sak:

Meir trening og berre ver glad for det.

 

Klarar du ikkje å halda samlingane dine liggjande skyting på 100 meter

innan for ein sirkel med diameter 30 cm på liggjande,

kan du la vera storviltjakt.

 

Skyt meir enn 100 skot før du tek prøva på nytt.

 

heilt sant. har observert enkelte som fordeler fem skudd meget spredt innenfor 30cm ringen på 100m. syns personlig oppskytinga burde vert vanskeligere og meir utfordrende.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke klarer bedre skyting en det som er skrevet over bør man uansett se sin begrensning og ikke jakte før man skyter bedre. Når det er sagt så er det mange standplassledere som oppfører seg usmakelig. Jeg anser ikke dette som et problem, men det er nok de som gjør det. Det har kanskje noe med det å gjøre at de anser den som gikk utenfor som et uhell eller lignende, jeg vet ikke. Når man går til prøven synes jeg man bør ha hundre prosent visshet om å klare det. Hadde jeg ikke vært hundre prosent sikker så hadde jeg heller ikke løsnet skudd mot dyr. Beklager at jeg ikke har sympati med de som ikke klarer det, men jakt er ikke en rett. Vis respekt for dyra, lær deg å skyte og drit i ekle standplassledere er vel moralen fra min side.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det høyrer til det sjeldne at ein får skyte elg, hjort eller rådyr liggjande.

Ved reinsjakt er det større sjanse.

 

Kravet liggjande på 100 meter er romsleg og lite utfordrande.

Klarar ein ikkje dette,

så meiner eg at vedkommande skal la vera å jakta storvilt.

 

Kvart år dukkar det opp jegerar på bana som må skyta prøven tre til fem gonger.

Desse bør løysa minst 500 skot eller få ein stor raud varseltrekant i jaktavgiftskortet.

 

Det LIGG jegarar på bana som ALDRI skyt anna enn liggjande på bana.

Kvar treffer desse jegerane når dei skyt ståande på 100 meter?

Link to comment
Share on other sites

Rett på sak:

Meir trening og berre ver glad for det.

 

Klarar du ikkje å halda samlingane dine liggjande skyting på 100 meter

innan for ein sirkel med diameter 30 cm på liggjande,

kan du la vera storviltjakt.

 

Skyt meir enn 100 skot før du tek prøva på nytt.

 

heilt sant. har observert enkelte som fordeler fem skudd meget spredt innenfor 30cm ringen på 100m. syns personlig oppskytinga burde vert vanskeligere og meir utfordrende.

 

Hva er det dere to prøver å oppnå?

Sjur Dale: Har du aldri skutt en bom før? Trådstarter stilte ett sprøsmål om ett kantreff som ble dømt ut. Videre ble han "hånet" av standplassleder, og spør derfor her. Svaret du gir er: Du kan la vær å jakte storvilt. Takk for en fin opplysning og god holdning!!

 

KBF: Er det større sjanse for at elgen dør med fem skudd hull i hull enn fem skudd spredt innenfor dødelig sone?

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Mjøllner her,folk begynner med alle unnskyldninger hvor for de ikke klarer det. Før de legger seg ned for og skyte,tenker mere på hva andre sier en og fokusere på hva de skal gjøre selv :!: Drit i standplasslederen det er ikke han\hun som skyter.Det er du som må gjøre jobben :!:

Link to comment
Share on other sites

På elektronikken blir det merka som x for treff og 0 som bom, på papp skal hol som bryter linja telles inn, altså som treff.

Det er sikkert ein mulighet i klubben eller foreninga som driv bana til å leggja inn ein klage på vedkomande standplassledar som håner skyttarane. Ein standplassledar skal etter mi meining vera ein foregangs figur og driva med aktiv rekruttering for å få fleire skyttare til å trena meir. Dette gjerast ikkje gjennom hån og ved å le av ein bom eller to.

Dei fleste "faste" på bana eg skyter på tar "jobben" seriøst og kjem med tips og motiverande ord til dei som har pappskjelven eller lignande. standplassledarane på bana som eg skaut på tidligare hadde samme holdning som han trådstarter nevnte og det har resultert i att fleire lokale skyttare velgjer å kjøra nokre mil ekstra for å komme inn i eit betre miljø.

Om du leggjer inn ei klage eller snakkar med formann i forening/klubb og problemet med standplassledar fortsetter ville eg funne ei anna bane i nærleiken om det er.

Link to comment
Share on other sites

Stod standplasslederen og skrattet :lol:

 

Hahaha! Slapp av, ikke ta det så tungt.

 

Det er stor fare for å treffe "idioter" straks man beveger seg fra heimen, og tydeligvis også hvis du logger inn på dette forumet. Dette er noe man bare må lære seg å leve med gjennom et langt liv.

 

Jeg fikk ikke godkjent oppskytingen med min kombi fordi jeg bare skjøt tre skudd på skiva. Da jeg forklarte reglene fikk jeg til svar at reglene ikke var bra nok og at børsen var for dårlig hvis den ikke tålte 5 skudd.

 

Jeg møter fortsatt opp på den skytebanen uansett hvem som er der og da syns jeg du kan tåle litt skratting :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

var da ikke meininga å lage en dårlig stemning.

 

eg anser meg ikke som noen ekspert på skyting men når en ligger med verdens beste skytestilling og i tillegg får tips av standplass gubs for å optimisere stillingen og allikevel sprer kuler rundt om i en 30cm sirkel så er det noe galt, men dette er MIN MEINING og hva andre syns om det får være opp til dem.

 

men tilbake til trådstartes lite kjekke møte med standplass leder så er det som tideligere sagt uheldig og dårlig gjort av vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Han sier han drar skuddet litt utenfor sirkelen men at den er borti streken! også får noen av dere det til og virke som han er en udugelig skytter, alle har en dårlig dag!! Skal være enig i at han standplass lederen var en idiot men ser tendenser til idioti inne her også...

 

 

Må vel rigge meg til med paraply for nå kommer vel skura!!

Link to comment
Share on other sites

Var på skytebanen å skulle skyte opp i dag, de første 4 gjekk bra men det siste drog jeg litt til høyre og traff utenfor men den var borti sirkelen på reinen. Så jeg regnet med det var bestått (har godkjent det der før).
Du så treffene i skiva, skriver du - vil det si at du skjøt på pappskive, på en bane med skivetrekk? Og var uenig med standplassleder, angående tolking?
Link to comment
Share on other sites

Hei..

Eg har vært standplassleder noen år på oppskyting. Og eg mener man har klare regler med hva som er inne og hva som er ute. Etter at elektronikken har kommet så slipper vi å tolke skudd.. En annen ting er at eg prøver å være diskré der skjermen for anvisning kun blir gitt til skytter. Og før prøven så blir det forklart hva som gjelder. Der er faktisk nye jegere som skal skyte opp for første gang. så det gjør meg ingen ting å repetere hva som gjelder av regler før personen skyter prøven. Og en annen ting er at Nivået på ferdighetene på skytingen har gått opp vesentlig etter man har innført obligatoriske treningsskudd.

Ja der kan være skyteledere som ikke oppfører seg,, men det eg har opplevet av jegere som har stått bak og kommentert andres skytinger er mildt sagt sjokkerende,, har hendt at eg har bedt alle forlate standplass og vente på utsiden til det er ledig skive. Det burde være unødvendig.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Utifra hvordan du beskriver situasjonen, antar jeg at du skjøt på elektroniske skiver.

 

Det stemmer det de over sier, om at står det X er det inn, og står det 0 er det ut.

 

Men jeg tenkte at jeg skulle forklare hva som egentlig skjer:

 

Nåe vi skyter på elektronikk, og vi ser ringen/treffmarkeringen for skudd bryter treffsona. Så er det på ingen måte gitt at treffet er innenfor.

 

Dette fordi zoom nivået skjermen står på, viser treffene forholdsvis større enn de er ved lave zoom nivå. I ditt tilfelle ville du ved å zoome inn skjerme,n ha sett at treffet var utenfor. Verre er det ikke. :wink:

 

P.s. Du kan ha kommet bort i en skyteleder som har en litt annen humor enn deg, og som forsøkte å oppmuntre deg. Det er sjelden at man kommer bort i noen som forsøker å drite en ut. Lykke til på neste forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Hr. Tikka, ta en prat med Skytterlagets formann og/eller Banesjef, fortell dem at du følte at situasjonen var ubehagelig.

 

Har vært banesjef, trener og dommer innen pistol noen år. Latter, sarkastiske og "morsomme" kommentarer, "gode råd" fra kjente og ukjente, etc. skal IKKJE tolereres. Uansett. På en bane der eg var standplassleder ville vedkommende bli bortvist fra bane med en gang (teknisk sett er standplassleder den eneste som har muligheten til å snakke med skytter når vedkommende står/ligger på standplass). Og det at en standplassleder oppfører seg som en idiont, bare tenker tanken på å flire/le av noens skyting er utilgivelig, vedkommende bør aldri fungere som standplassleder igjen. Om noen er uheldig, har tekniske vansker med våpen/sikte, er sliten, er syk eller bare bør trene mer er fullstendig irrelevant. Det å vise sine medmennesker respekt er alfa og omega, både generelt og på skytebane. Hvis man ikkje klarer å vise litt grunnleggende respekt for sine medjegere og -skyttere bør man ta en lang, nøye titt på seg sjøl.. Hvis man ser noen med eksempelvis litt for store samlinger; gi faen i syrlige og "morsomme" kommentarer, ta heller en vennlig prat med vedkommende, ta han/ho med på bana for litt skyting og trening senere.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange meninger her... Men nå må enkelte av dere huske at vi allllle har vert nybegynere en gang..

Men jeg er jo litt enig i det med å trene mer/mere/mye... For på jakt skal en jo vere human, så stå på folkens og tren godt..

Og dette med for lett oppskyting,ja det er jeg enig i at det burde vere litt mer utfordrende... Jeg mener at det burde vert en runde på et jaktfelt arangemang... For der er det alle stillinger med korte og lange hold...

Men som nevnt IKKE ver fro store i kjeften.. Neste gang er det deg!!!

Lykke til med oppskyting folkens

God jakt:-)

Link to comment
Share on other sites

1. Standplassleder skal være myndig, korrekt, vennlig og støttende.

 

2. Det er klare definisjoner på om et skudd er ute eller inne. Er alle fem skuddene inne, har du klart prøven. Er et eller flere skudd ute, har du ikke klart den.

 

Om storviltprøven er for enkel eller for vanskelig er et helt annet spørsmål og har ingenting med det trådstarter spurte om.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes forskjellige måter å le på. Det er ikke sikkert standplasslederen var ondskapsfull. Det hender noen ler når de synes det er synd at den siste ikke gikk inn også.

Det finnes mange måter å forstå latter på også. Noen tar det som vennlighet, mens andre tror at alle smil er for å gjøre narr, og er så selvhøytydelige at det ikke tåler at noen ler hverken av eller med dem.

 

Skal ikke uttale meg om skytter eller standplassleder i denne saken. Til det vet jeg alt for lite. Men har forstått at skytter følte dette ubehagelig. Bare husk at latter kan misforståes.

 

Jeg selv sto i kø i fjor, for å få skutt opp med siste børsa. Jeg spurte da om jeg kunne få skyte opp på rådyrskiva isteden, ettersom den var ledig. Svaret var nei. Det var ikke godkjent.

Vanskelig å forstå, men har kanskje noe med at senter i blinken er markert?

 

(Ble veldig OT alt dette)

Link to comment
Share on other sites

Det kan være mange grunner til trådstarter feilet. For lite trening, dårlig dag, ect.. Gapskratt eller Håning er ikke veien å gå. Heller ikke besserwissere som uten å kjenne saken påstår det ene eller andre. Han lurte på om håning er vanlig, og hva reglene ved kantreff var. Thats it.

 

Til dere kongeskytere som syntes prøven er kjedelig og lett: skyt en smiley neste gang. Gjerne ila 10 sek

Link to comment
Share on other sites

Det at standplass leder står å ler og er spydig er noe som går igjen. Merket også det her når jeg skjøt opp i forrige uke. Er lite kjekt, men det er vel bare slik noen personer er.

Dessverre finnes det en slik ukultur i visse skytterlag/jegerforeninger. Ofte taktikk utført mot jegere som ikke er innom banen annet enn under oppskytingen. Men aller mest brukt mot gjelsteskyttere utenbygdsfra, eller enda mer aller helst mot skyttere fra "innafor", dvs. fra Storbyen. Små bygder (liten befolkning) små gleder, heter det. En del av "bygdedyret", dette. "Du må ikke tro at du bare kan komme her og komme her og skyte bedre enn oss".

Du så treffene i skiva, skriver du - vil det si at du skjøt på pappskive, på en bane med skivetrekk? Og var uenig med standplassleder, angående tolking?

Undret meg også over hvorfor alle tok det for gitt at prøven var avlagt på elektronikk. Det finnes forsatt mange papp-reinsdyr-oppskytingsskiver ute på gläsbygdene. Helt greit det.

Hvis noen medlemmer av "bydgedyret" med vilje skyter et skudd i din skive, godt utenfor sirkelen, slik at du ikke får godkjent prøven, kan du protestere og be om å få se skiven, dersom du skyter på papp. Dersom "villskuddet" utenfor ringen er av et annet kaliber enn ditt burde vel saken være klar?

Slik "skøyerskyting" er ikke noen helt uvanlig forlystelse under oppskyting i enkelte bygder.

Link to comment
Share on other sites

om siste skuddet var innenfor eller utenfor kan jeg ikke avgjøre, men som noen sier her, er det på elektronikk så er det enkelt. står det X er det inne ,står det 0 er det ute.

på papp ville jeg godkjent et skudd som traff ringen(slik som på vanlig baneskyting med papp)

Men var dette på elektronikk eller på papp?

om Standplasslederen kan man sikkert si mye. de er folk slik som oss. skjønner godt at trådstarter ikke syntes det var morsomt å bli ledd av i tillegg til at han ikke fikk godkjent oppskytingen. Men det kan være at han ikke gjør dette med dårlige hensikter. uten at jeg skal legge hverken gode eller dårlige hensikter til han. mitt råd vil være å ta dette opp med personen, og si at du ikke syntes det var noe å bli ledd til når du var uheldig og dro ut et skudd. det kan være at han ikke er klar over hvordan han kan virke.

om jeg gjør en ting som andre irriterer seg over,( eller reagerer negativt på andre måter over ) og ingen forteller meg det , er sjansen for at jeg ikke slutter med det større enn om noen på en rolig måte sier det til meg.

derfor ville jeg først tatt dette opp direkte med han. og om han da ikke er mann nok til å ta det til seg og forandre måten han opptrer på så kan du gå videre og ta kontakt med lederen i elggruppa/laget .

 

5 skudd spredt langs kanten med X0 som beste verdi er godt nok for å få gå på storviltjakt. slik er regelen. og da er det ikke vits i å diskutere på denne tråden om det samme spørsmålet som vi har her hvert år 8)

 

Noen ganger kan det være vanskelig å la være å le. da jeg skjøt i bakken sist uke lo folk så de ristet. og da å forklare at jeg testet farten på kulene og måtte skyte i bakken for å få cronografen til å registrere innbrakte bare slike "den har vi hørt før" skratt. men så kjenner folket på banen meg. jeg vet jo ikke om trådstarter kjenner han som var standplassleder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kvar treffer desse jegerane når dei skyt ståande på 100 meter?

 

Du skal vel ikke se bort fra at de skyter med en eller annen form for anlegg!! [ironimodus=Ole Brum]"Gjysle usportslege typar!!!!"

 

Nei kan man ikke nedlegge dyret stående mens man holder rifla på strak arm med en hånd når man skyter får man vel heller holde seg hjemme og se naturprogram på TV! Jakta må overlates til skikkelige karfolk!! [/ironimodus]

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...