Jump to content

Tråden om røyking av kjøtt


Mauser68

Recommended Posts

:lol: ....joda, bruker å få skikkelig fyr først. Så legger jeg en skiferhelle litt innpå slik at en del av varmen blir kvalt. Da ligger det bare å ulmer i resten. Som regel når jeg kommer tilbake etter ca 15min å løfter på hella, begynner det å brenne igjen. Da er det bare å legge på et par kvister til å tilbake med skiferhella.

Å slik fortsetter jeg til hele 6 timer å x antall pils er borte :lol:

Link to comment
Share on other sites

jeg tror det "kvele" sporet ditt er det hotteste til nå. Har prøvd med en liten firkantet helle-bit, men den tipper vertikalt og detter ned etter kort tid. Må nok prøve med feks fiskebolleboks med stein oppi eller noe (brennkammeret er langt og tynt).

Wish me luck!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå trenger jeg noen gode råd.

Bruker et gammelt brusskap til å røyke i. Det som plager er at det blir så fuktig inne i skapet når jeg røyker.

Det drypper brunt/svart vann fra ristene over og ned på kjøttet på ristene under.

Er det noe jeg kan gjøre med det?

Takknemlig for tips og råd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå får dere lytte, for her taler en mann med erfaring når det gjelder kaldrøyking ! Også annen røyking dessverre, men har nå slutta med det.

Jeg har en gammel dass som jeg røyker kjøtt og fisk i. I hvertfall er det sikkert at det er et gammelt skott av stål som i sin tid sto på en av Tinnsjøbåtene. Nei, ikke "Hydro", den ligger på 400 meters dyp med tungtvann i lasta.

Man trenger: Tett dør. Råte® til å henge varene på. Tørr granved som hogges i spiler. Bitte litt tyri til opptenning. Finhogd briskebar, ikke for tørt !

Prosess: I en romslig eise av stein legges granspilene sammen med tyrifliser og påtennes.

Bygg opp et lite bål av granspiler under tommen tykke. La det brenne en god stund til mesteparten av spilene har gått over i kull. Kvel varmen med en haug av finhakket briskebar og lukk døra. Dette vil nå gløde og utvikle en voldsom røyk. Surstoffet brukes opp, så det vil ikke ta fyr. Gjenta prosessen to tre ganger over to tre dager. For å oppnå kaldrøykingseffekt bør varene henges meteren over arnestedet.

God jul !

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å svare på da jeg ikke vet hvor stor fisk du skal røyke. Men i allefall bør du skjære filet av den først.

Så legger du den med skinnsiden ned mens du salter den, (grovt salt)

Når jeg røyker laks, bruker jeg først å strø sukker over fisken før jeg dekker den helt med grovt salt. La fisken ligge slik ca 1 døgn (for fisk mellom 3-5 kg) Smak på fisken når den har ligget en tid i salt, da kjenner du lett når den har fått rett salt mengde.

Men smak av den tykkeste biten da. Sporbiten har en tendens til å bli litt for mye salt dersom det er tykke fileter som skal saltes. Om du vil hindre dette, kan du jo ta den ut av saltet å skylle av sporbiten for så å legge den tilbake i salt med denne biten uten salt.

Ta den opp av saltet å vask den godt under rennende vann til alt saltet er borte. Heng den nå slik at den får tørket seg.....den tar lettere til seg røyksmaken når den er tørr.

Hvor lenge du vil la den henge i røyken avgjør du jo selv, men laks på denne størrelsen henger jeg ca 6 timer i konstant røyk.

Nå er jo laksen noe feitere enn torsken så vil tro det tar litt kortere tid for deg.

Når du tar den ut av røyken lar du den henge ca et døgn i et kaldt rom for at røyksmaken skal trekke godt inn.

Har du litt god konjakk, kan du pensle et tynt lag over den nå.......blir god smak av slikt :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...

Hvordan lage oreflis?

 

Har akkurat bygget et kaldrøykeri og trenger nå oreflis. Har or men den er fast i bakken i sin naturlige form... Hvordan går jeg frem for å lage flis til røyking?

- Hvor grovt skal flisen være? Flis eller spon?

- Må virke tørke først?

- Skal barken fjernes?

- Brukes kun stamme eller kvister også?

Link to comment
Share on other sites

Kan bruke både treverk og bark.. Enkleste er vel å kjøpe ein flishugger/komposteringsmaskin, kutt passelige greiner om vinteren/våren, kjør det gjennom maskinen, så breier du det utover ein stor presenning og tørker det, eventuelt bruk vifte som blåser litt lett over flisa, så tørker det relativt fort..

Link to comment
Share on other sites

Du kan selfølgelig bruke rå flis også, men det er fortere for at den dør ut, uten trekk/vifte, og det skaper kondens som gjer røykinga litt meir ineffektiv.. Grovheita er ikkje så vesentlig, ein vanlig kompostmaskin lager grei flisstørrelse, han eg får flis av, bruker ein stor som er tilkopla traktor, så flisa er ca 1x1x0.2 cm flis.

Eg fyrer opp med bjørkepinner og lager ei lita glogrue, så tar eg eit par never med flis oppå, og venter og ser at det tar seg opp med røyk og ikkje dør ut, så kjører eg på meir og til slutt halve og heile 10 liters bøtter..

Link to comment
Share on other sites

Ja eletrisk høvel skulle kunne lage flott flis, det trur eg skal gå bra..Veldig vanskelig å sei, eg fyrer direkte oppå ei jernplate på jordgulv i røykehuset, bruker nok ca ei full 10 liters bøtte pr. 1.5 time, hvis det er litt vind, så går det meir. Men i ein ovn, så veit eg ikkje kor mykje som går.

 

Eg pleier å røyke pinnekjøtt, pølser og grovere ting mellom 6-10 timer, alt etter vær og temperatur.. Fint og mildt, så kan du klare deg med mindre, vått og/eller kaldt vær, så bør du kjøre litt meir røyk..

 

Men eg har faktisk gått ned litt på røyketida siste året, synst at enkelte gonger, så blir det i overkant mykje på spesielt pølsene, så kanskje 4-6 for pølser og heller meir f.eks pinnekjøtt og bacon..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kan du velge selv om du skal kaldrøyke eller varmrøyke?

 

Man kan til en viss grad velge kald eller varmrøyk. Med generatoren montert på et skap vil kokeplata som utvikler røyken være inne i røykskapet. Hvor mye varme som kan oppnås vet jeg ikke. Det kommer an på størrelse på skapet og utetemperatur. Jeg har generatoren stående fritt og har en fleksibel slange på 6-8 meter før den går inn i skapet. Der er det kaldrøyk. Som du ser av bildene tidligere i tråden har jeg et etasjeskille i skapet. Her passerer røyken et grillelement jeg har tatt fra en komfyr, og blir der oppvarmet. Med termostaten fra komfyren kan jeg regulere varmen i det øverste skapet.

 

Finnes det noen i norge som selger briketter?

 

http://www.kystbua.no/index.php?nr=90&idkategori=136 leverer både generator og briketter.

Jeg kjøper mine briketter fra England til betydelig lavere pris.

 

(om noen har eller skaffer seg slik generator så ta kontakt så bestiller vi sammen)

 

Hei

Hvor bestiller du i England? Hva blir prisen derfra?

Link to comment
Share on other sites

er det noen som vet hor man får tak i bra røykspon ?

 

Ser det er flere som lurer på dette med spon. Dette får du tak i hos endel sagbruk og det finnes de som bare skjærer løvtre som or og eik. Begge disse er fine til røyking, men eika har en anelse mer stram smak enn ora. Ha en dialog med sagbruket og hør når de skjærer en treslag etc for å unngå blandingspon.

 

Når det er sagt så har jeg de siste årene drevet særs mye med kaldrøyking av fisk og kjøtt. Primært laks og viltkjøtt.

Jeg hadde i mange år kun fint spon av or i ovnen. Har forøvrig ca 15 meters avstand fra ovn til røykeri. De siste 3-4 årene har jeg gått over til å fyre med hele vedskier og ikke spon. Sparer mye tid og strev på dette og jeg klarer iallefall ikke å merke noen negativ effekt på smaken, kanskje tvert imot. Temperaturen ligger da rundt 20 grader alt etter hvor varmt det er i lufta den dagen en røyker. Perfekt til det jeg har i bua..

 

Husk - Det er det som skjer før og til dels etter røyking som er det betydningsfulle. Klarer en å holde en temperatur så er røyking en lek...

Link to comment
Share on other sites

Etter lengre tids spekulering gikk jeg for en stund siden igang å bygde meg et røykeri som krever minimalt med ettersyn og påfylling.

Dette ble en suksess og jeg velger da å dele mine erfaringer med øvrige medlemmer i forumet.

 

Røykeriet er en kasse, 1mx1mx1,5m, med hengslet lokk i toppen. Det er brukt material med not og fjær for å få det tett.

Under lokket er det fire tverrtre med kroker for å henge det som skal røykes.

Røykeriet har ikke tregolv, men er plassert på subbus. Dette pga brannsikkerheten.

I fronten nederst er det en luke på 0,5m x 1m for å komme enkelt til røykutstyret.

I bunnen har jeg en steinhelle som det står en kokeplate oppå.

For å produsere røyk bruker jeg en kasserolle som har diameter tilnærmet lik kokeplata og kasserollen er ca 20cm høy.

Det er boret tre hull i siden på kasserollen. I tillegg er det boret fire hull i lokket på kasserollen.

Jeg legger først en neve spon i midten av kasserollen.

Deretter legger jeg en skive(ca Ø15cm x 15cm) av det treslaget jeg skal røyke med oppå sponet. Husk å bor et hull på ca 20mm midt i skiva.

Så settes kokeplata på halv guffe og etter ca et kvarter er kassen fylt med røyk.

En sånn skive treverk på Ø15cm x 15cm produserer røyk i ca 12 timer.

Jeg har montert temperaturmåler inne i kassen med display utvendig for å holde kontroll med temperaturen.

Enkelt og greit!!

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange fine konstruksjoner av røkeovner og røkehus her.

For hjemmebruk kan man kaldrøke veldig enkelt. Det er nok med en trekasse, eller pappeske om man vil. Samt en brødform. Det er alt. og rist til å legge fisk eller kjøtt på.

Trikset er å fylle en brødform med røkespon, helle på noen dråper rødsprit i den ene enden og tenne på. når spriten slukker har man gløding i sponet, og det eter seg sakte bortover.

Dette utvikler røk i 10 timer og ubetydelig varme.

Våre danske venner bruker dette endel.

Legger inn en link her http://www.roegeovnens-venner.dk/

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange fine konstruksjoner av røkeovner og røkehus her.

For hjemmebruk kan man kaldrøke veldig enkelt. Det er nok med en trekasse, eller pappeske om man vil. Samt en brødform. Det er alt. og rist til å legge fisk eller kjøtt på.

Trikset er å fylle en brødform med røkespon, helle på noen dråper rødsprit i den ene enden og tenne på. når spriten slukker har man gløding i sponet, og det eter seg sakte bortover.

Dette utvikler røk i 10 timer og ubetydelig varme.

Våre danske venner bruker dette endel.

Legger inn en link her http://www.roegeovnens-venner.dk/

 

Brødformtrikset høyrest så enkelt ut at til og med eg kan greie det! :D

 

Seriøst, har kikka på ulike løysingar i det siste, men dette er særs tiltalande sidan det er særdeles portabelt og enkelt å bruke på terasse.

 

Spørsmål: kor fint røykespon bruker du? Sagflis eller høvelspon? Tørt spon?

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker spon av bøk som ulmer lenge. Den er veldig fin, men må selvsagt være helt tørr. Jeg kan forsøke å sette opp en test for å se hvor lenge ulmer. Det vil selvsagt variere litt med mengde spon og hvor mye trekk det er.

 

Her er en link til en danske som bruker kulegrillen sin til det samme.

Hmm, må testes snarest.

 

http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=151&t=9121"%20target="_blank"%20target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg endelig fått rigget til en røykeovn hjemme og skal til å røyke fisk og kjøtt.

Men dette er noe jeg aldri har gjort før og lurer derfor på noe, for idag falt snøen her så da lurer jeg på om det egentlig går bra å røyke når det er så kaldt ute.

Bør man da eventuelt kutte ned på rør lengden?Det er 6 meter idag

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Jeg tenkte jeg skulle ta med meg et rådyrlår og 4 orrfugl til et røkeri for ..... røyking.... :)

Hvor lenge holder et røkt rådyrlår i kjøleskapet? (mulig jeg blander tankene mine med speking)

Har noen testet røkt orrfuglbryst? Er det noe særlig?

 

Håper på svar fort da jeg skal levere dette i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...