Jump to content

Tråden om røyking av kjøtt


Mauser68

Recommended Posts

så da intr ut dette konseptet. røykte mye fisk og kjøtt tidligere så når jeg flytter i hus etter hvert skal jeg tenke på den røykemaskinen, ser enkelt og greit ut til kaldrøyking. er gammel nordlenning så røykt laks, fisk og kjøtt er snadder :-) Det er alltid noen som vet bedre....synd da det skremmer bort gode tilskudd til kammeret som har interesse for rare ting som preservering av det vi fisker og jakter.

Link to comment
Share on other sites

jaja, du får stå på....

 

Fått vasket tjæren av kjøttet?

 

Da er vi ferdig med denne diskusjonen antar jeg :-)

Ja vasket det, og skar opp til bacon. Ble faktisk veldig bra. Skal prøvesteke til frokost i morgen.

Det gjorde underverker å la det lufte mens en røyker. Så det kjører eg på nå.

 

Ang bark er jeg veldig interessert i å finne ut om 1 kg bark utvikler mer tjære enn om en røkte med 1 kg rent trevirke.

Lurer og på hva som utvikler minst mulig tjære; høy temp i glørne, eller lavere temp.

Link to comment
Share on other sites

ja fete tresorter utvikler litt tjære, det med barken kan være intr for oss helsefreaker å vite forskjellen :-)

har alltid latt kjøtt og fisk mellomtørke mellom røykeintervallene, liker det litt fast og med ekstra røyk. lar trekken stå på et døgn før jeg fyrer opp-----nyt baconen, høres ut som snadder :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

synd det blir negativ tone her, er jo erfaring og intetresse som driver slike tråder, lite kjekt å bli frosset ut med motforestilling og andre synspunkter. vi er vel ute etter det samme? andre erfaringer og høste andres lidenskap uten at vi blir i angrepsposisjon. jeg røyker hardt mens andre liker mindre røyksmak, noen liker bøk og noen einer :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg og brodern laga oss et sammenleggbart røykeri i jula som funka ganske bra. Vi bruker vanligvis et røykeri litt unna som er en del større, men det er litt pes å sjekke det ofte nok. I tillegg har det kapasitet til å røyklegge en hel bosetning hvis vinden står litt feil på..

 

QwI0urw.jpg

Prototypen lages av en kaffeboks. Røykeren fungerer med venturiprinsippet, og funka ganske bra. Fant ut at en akvariumspumpe litt for slapt, så brukte en pumpe for å fylle luftmadrasser. Regulerte spenningen til pumpa ned litt, så passa det perfekt.

 

 

EkssbUB.jpg

Her er den ferdige modellen, laget av en ståltermos. Kaffeboksen er kun der for å støtte opp. Ekstremt raskt å få røyk med denne

 

AjCTYWQ.jpg

Ingenting å si på mengden...

 

uyIjtpb.jpg

Selve "røykhuset" ble en portabel garderobe fra biltema. Denne består av en rørramme med et helt tett telt som tres over (med sammenleggbar trebunn og tak). Kan pakkes sammen til noe som tar minimal plass når det ikke brukes. Røyken fra generatoren tilføres med en slange.

 

r524Hck.jpg

Nok av røyk på null komma niks. Bare å sette glidelåsen på gløtt for å få litt lufting.

 

 

uovM0Fi.jpg

 

Bacon.. mmm

 

 

 

Fyrer med epletre for baconet. Med laksen hadde vi i litt einer også. Den gode trekken gjør at større biter flis kan brukes, grovhøgd bjerkeflis fungerer bra.

 

Et problem var at fuktig flis førte til vannsamling i tilførselsrøret, siden vi ikke tørket flisen i ovnen før vi brukte dem. Løste det greit ved å lage et dreneringshull i laveste punkt på slangen, sånn at man fikk drenert vekk vannet før det tettet til slangen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte og på å lage en slik variant som deg :-) Så en del youtube videoer om fine patenter.

 

I kveld har jeg røykt, og eksprimentert litt. Jeg er for sleten til å fortelle så mye mer om det, men i morgen skal dere få se sjokkerende bilder av resultatet. Følg med:-)

Link to comment
Share on other sites

Det ser fantastiks bra ut Chiefen.

 

Mulig du har skrevet om hvordan røykeriet ditt er i en annen tråd. Det har ikke jeg fått med meg.

Siden du røyker så lenge, så må det være helt annerledes enn mitt.

 

Hvordan er ditt røykeri? Hvordan fyrer du, og hvordan holder du liv i det så lenge som flere dager?

Link to comment
Share on other sites

teralv: Tror du med fordel kunne hatt mer lufting i røyksapet ditt. Prøv igjen med 1cm glippe på døra :-)

Med jula-kaldrøyk-greie gir: denne ca 5 grader varmere enn utetemperaturen og rikelig med røyk. Se hvor mye glippe det er rundt min dør... (med den grillen på bildene som varmekilde blir det 60-70 grader inne i røykeovnen)

Link to comment
Share on other sites

en X-finerkasse, ca 60x60x150cm; bruker en labyrintrøyker (en sånn billig masseprodusert en i syrefast stål til 33£.....) og knusk tørr flis.

2-av og til 3 oppfyring av labyrinten pr dag; brenntid avhenger av hvor god lufting en har.

 

Igjen-en må ha tørr flis; våt spon avgir en masse gørr en ikke vil spise, nok luft og lav temperatur. Det er ikke nødvendig å vlte på med røyk som en gammel fjordaferge med Wichman 5AXA-motor med deffekt blåser.

Link to comment
Share on other sites

bruker en labyrintrøyker (en sånn billig masseprodusert en i syrefast stål til 33£.....)

:mrgreen:

 

Snodig at Maskinisten ikkje ser at det kan være forskjell på to ting, men at en ting kan være laget for hånd, og en annen ting er laget på fabrikk.

 

Antar at Maskinisten ikkje hadde likt å komme ned i kjelleren på en båt å finne "best tools", eller "Biltema" verktøy. Da tror jeg Maskinisten hadde satt pris på noe skikkelig som Bacho, eller enda bedre, selv om de kan gjøre samme jobben, men til to helt forskjellige priser og kvalitet.

 

Har ingen formening om hvor bra det på Amazon er, men ut fra bildene ser nettingen litt "billigere" ut enn det jeg tilbyr. Men for all del, kan være bedre enn det jeg har - det vet vi ikke.

 

Regner og med at maskinisten ville satt mer pris på en håndstrikket ullgenser, enn en fra Spar Kjøp som er masseprodusert i Kina.

Snodig at vi bruker tid på dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei!

Hva er idealtemperaturen for tørking av kjøtt før røyking? Skal forsøke å lage bacon for første gang. Hvordan vil sommervarmen påvirke det salta kjøttet? Jeg har mulighet til å henge kjøttet luftig i et nettingbur, men er usikker på om sørlandsvarmen blir for mye.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg eksprimenterte med å sende røyken fra smokai via et rør inn i en bøtte, og så ut i røykehuset.

Da oppdaget jeg en del veske i bunn av bøtta, selv om sponet var knusktørt. Mulig det dannes veske ved ulming, og at siden du har stålrøykehus så slår det seg.

 

Stål leder varme og kulde godt, så om røyken er litt varm inni tanken, og kjølig ute så vil det vel og slå seg en del. Samme som ølflasken gjør når den kommer fra kjøleskapet og ut i varmen.

Kan liksom ikke være så mye annet heller.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Det skulle gå fint å legge det i saltlaken. Forstår at du vil tine det i laken?

Det er imidlertid en kjensgjerning at kjøtt ikke tar til seg salt under 0 grader, og ikke i frossen tillstand. Men etter hvert som det tiner utenifra og inn så vil det jo ta til seg salt etter hvert.

Kanskje litt vanskelig å vite eksakt hvor lenge det ligger å ta salt til seg.

 

Tror kanskje jeg hadde langtint det i kjøleskap over noen dager - det gir best resultat. Og så salte.

Husk to ting:

 

1. kjøtt og fisk som har vert frosset, har fått skader i strukturen. Da går saltet mye lettere inn i maten og du trenger noe kortere saltetid enn fersk mat. Dette er veldig fremtredende i fisk, og har hørt at det gjelder kjøtt også.

 

2. Dess lavere temp, jo lengre saltetid.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Takk! Jeg lot det ligge i kjøleskapet, det var tint når jeg kom hjem fra jobb. Skal prøve to kjøttstykker. La den i lake istad.

En skal jeg teste i morgen formiddag, er den vellykket så røyker jeg nr to. Hivs ikke lar jeg den ligge i salt en liten stund til.

Link to comment
Share on other sites

Takk! Jeg lot det ligge i kjøleskapet, det var tint når jeg kom hjem fra jobb. Skal prøve to kjøttstykker. La den i lake istad.

En skal jeg teste i morgen formiddag, er den vellykket så røyker jeg nr to. Hivs ikke lar jeg den ligge i salt en liten stund til.

 

Jeg laget meg 40 graders saltlake, dvs 1 kg salt på 4 liter vann. Da lot jeg pinnesiden av lam ligge 3,75 døgn i ca 12-14 graders varme.

Den har hengt på tørk i 4 dager, og det ser nydelig ut.

Ingen mugg eller annet dævelskap.

Link to comment
Share on other sites

Det ble saltlake av 5 liter vann, ca 500 gram salt og noen spiseskjeer sukker.

Elgstykkene var ikke så alt for store, ikke veid de.

Lot de ligge 14-16 timer.

Delte stykkene opp i mindre biter, ikke så veldig tjukke 3-5 cm tipper jeg.

ABUrøyken gjorde jobben sin. 20 minutter. Det ble veldig godt! Har momsa kjøtt nå i en dag. Merker saltet!

Link to comment
Share on other sites

normal_image~0.jpg

 

Jeg har et enkelt oppsett som jeg har brukt 3 år nå. Kasse, barbargrill og grilltenner fra biltema. Fyrer med kvist og einer. Akkurat nå er temperaturen 4-6 grader etter en times røyk.

 

Kjøttet tørrsalter jeg med nitritt og grovsalt og henger til tørk foran varmepumpa en natt. I motsetning til mange andre liker jeg ikke for salt mat så jeg bruker lite av det :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har et lavbudsjett bacon-prosjekt på gang, men blir ikke klok på hvilken oppskrift jeg skal følge, har lest utrolig mange oppskrifter og er mer forvirra enn noen gang. Kjøttstykket som skal brukes er en tynnribbe. Har lest at folk salter alt fra 12 timer til 7 dager. Og ifht røyking så ser jeg alt fra 30min til 3 dager.

 

Oppskriften jeg har tenkt til å bruke går sånn ca som dette:

 

2 kg tynnribbe, beinet ut og fjernet svoren.

Gni stykket godt inn i grovsalt og la det ligge i kjøleskap i 12 timer

Skylle av alt salt godt

Gni kjøttet inn i litt krydder

La kjøttet tørke på rist i 7 dager i kjøleskap

Røyke det i 1-1,5 time

Tørke det på et tørt og kjølig sted i 24 timer

 

Er det noe som er grunnleggende feil i denne oppskriften som jeg burde gjøre annerledes?

Vet at røyketiden er veldig kort, men har tenkt til å bruke en røykutvikler i en ildfast form med alufolie over (Se metode i link nedenfor).

I den ene oppskriften ser jeg at man kan bruke denne i mellom 30 min til 3 timer.

 

http://naturligliv.no/side/hjemmelaget- ... landsgris/

Link to comment
Share on other sites

MIN mening;

 

for lite salt ( 1 døgn pr tomme tykkelse); gnir med knust pepper og knuste enebær før det går i saltet

for lenge tørking (7 dager er sannsynligvis lik sur ribbe..), over natta i åpnet rom er nok (+/10grader)

for lite røyk

for kort hengetid (jeg lar det henge tørt, luftig, kjølig 2-3 måneder-spekebacon:-) )

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding.

 

Da kommer jeg til å prøve meg litt mer i din retning, salter i 24 timer, 12-15 timer tørking, og noen timer med røyking, og deretter la den henge en stund:)

 

Skal komme med tilbakemelding om hvordan dette porsjektet går!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg har forsøkt å lage en røyk generator. Jeg fant ikke noe passende rør i garasjen, så en 50 år gammel blikkeske ble brukt. Det fungerte sånn middels, men problemet var at flisen ikke "fylte på" etterhvert som det brant opp. Nå har jeg tenkt å lage en Smokai lignende generator og lurer på om noen vet diameter/høyden på røret på Smokai generatorene? Hvis noen også har et bilde av venturi saken hadde det vært fint. 

 

Er man nødt til å bruke rustfritt stål til en slik røyker, eller er svart stål også ok.

Har kjøpt akvarie pumpe på ebay, så jeg ikke trenger å bruke kompressoren som i første forsøket. 

 

r8jRfWj_9wtlIURFmUM_4ALPAkntHX2K9FC1x06GbKA6i7xPt-NdU_cZ30TLfwt0naIOk5MgVXY5-pLf9m5xTx6VEHhi8NR2fE1bhqP7JPtmK81Vr85swen9kkmszwYnO4ksm7IPYl8VXOTibJjiMLyuKxrOhfh87cV9P6_LEPIU1Lg59rx9TO5c4D-qLEOVOHj4W8zGSa3CYiy2puc3oqx9s8Mih_PvoNIItVJShSPBaYPF_WNU6fFpKpVheIFUIWpZGszsjcuYIbZAf3JZmgflBsi8Wm4bV_ajEDacGPapgkRsRjrhIYxBjtjS9APwLFgRM6iXytjeSQ90ouK1RImM_UR0WMCrd69SlzVS0w36wdq4pcTfLnbveExJs73ERdL8Ni3aId9RVjQRiXNbIUOMC7RS64WIBGTU0D_t1fAHU4Afo7LdN4SM_DbNHrDSu3XluAksAHiZ4YW5_qaq34vT1TDz5oj8hez11zP-gEAsbbdPU3ys21StCvrE1JEHXvIkJzNYJU8jA7bQmSbdvyIdMubDpAj30wLpnInxsG-jXB3GZUsZ86Rt6FXR8DkNLM-69QinJvKUtxcEM_qMMa-j3Hzh6qi1osmCbyEZxka6qaRqKc0d1hgneLfz9xN4Tf00cUhq54wcE54ONIGmnUEoJy4XKzOm5UyZ_H4YgD0W84HXTI7SpHsDRZXnvA=w847-h635-no

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...