Jump to content

Tråden om røyking av kjøtt


Mauser68

Recommended Posts

Eg pleier å gje pinnekjøtt, pølser, bacon som regel 8-10 timar, gjerne litt lenger tid også, alt etter temperatur og fuktigheit i lufta/fuktigheit på kjøttet..

Og so lar eg pinnekjøttet henge 1 døgn i røykehuset etterpå, og så kanskje 1-2 dager i kjelleren, før eg fryser det ned.. Saltetid på pinnekjøtte 1.5-2 døgn, små sider er det nok med 1.5 døgn, så røyker du det og henger det litt, før du fryser det ned.. Når du tar det opp igjen, så treng du ikkje å vatne det ut meir enn toppen 1 time, før du skal steike/dampe det. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja nå våger jeg meg frampå igjen. Lenge siden jeg har skrevet noe.

 

Har kjørt røykeren utallige ganger nå, og synes selv jeg begynner å få dreis på røykinga.

 

Mauser68, du nevnte i fjor at vi kunne utveksle litt Bacon for å kjenne om det var skikkelig røyksmak. Om du er så sjenerøs at du mener det samme ennå, kunne jeg tenkt meg at vi byttet litt.

Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å smake Bacon som er røkt av en dreven hjemmerøyker. Må innrømme at det har jeg aldri gjort.

 

Om du gjør meg den tjenesten er jeg veldig takknemlig.

 

hholm1

Link to comment
Share on other sites

Hholm1, selfølgelig står det ved lag, min smålig utbredte Ahlzheimer Light, har desverre komt i mellom oss her, så det skal me klart få til, sidan eg ikkje kom til å gjere noko utav det tidligere her. Eg skal lage ny ladning bacon antageligvis 20 November, så etter det skulle det være heilt klart mulig. :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ENDELIG har jeg fått tid og vær til å komme igang med kjøttrøykinga i lavvoen, seinhøsten her har det ikke vært direkte befengt med tørke... Men nå er jeg sannelig igang.

I skrivende stund ligger de siste kubbene med gammelbjørk å gir kjøttet den etterlengtede behandling, ååh som jeg gleder meg... :P

Siden bilder sier mer enn ord hauser jeg heller på med det...

 

Først må lavvo'n opp, Rago er selvsagt med å hjelper til med snøtramping..

 

image1.jpg

 

Kjøttet her som sprang i skogene som elg, er nå lett saltet, tørket ett par tre dager i trappeoppgangen, og flyttet fra fryseren til lavvoen.

 

image2.jpg

 

Her skal det fyres... :D Bruker bjørkeved som har ligget ute noen år i stabel med barken opp, da løsner den lett for nevra er ikke bra for kjøttet.

 

image4.jpg

 

God varme her nå...

 

image10.jpg

 

Fyrer opp såpass at det blir passe "godt og varmt" oppi der.

 

image11.jpg

 

Kjøttet skal nå få henge i lavvoen til i morgen, jeg har fyra i ca 12 timer og lar det kjøles og luftes.

Smaksrapport følger i neste episode. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

Dette er første gang jeg skriver i dette forum, men jeg har lest mye av innleggene her og mange har gode erfaringer å dele.

Jeg har akkurat bygd meg ei røykebu og har røyket bacon en gang, det ble ikke så verst. Salter i 20 timer røyker i 10. Temperaturen ligger rundt 20 gr. når utetemp er 0gr, så leser jeg i "Røyk og rak tørk og grav", at bacon helst bør røykes på 40 - 50 gr. noen som har erfaring med det. Akkurat nå henger 2 lammesider og 6 kg bacon i røykebua, ser at det anbefales å la de henge der, men hva om det blir kuldegrader, er det ok alikevel? Jeg røyker elektrisk med bøkespon. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Utrolig mye god inspirasjon her inne!

 

Når det gjelder dette med frysing av bacon ute, så tror jeg personlig ikek du vil merke stor forskjell på kveliteten om baconet fryses "lett". Dette fordi salt og røyking tørker produktet og man trorlig unngår en del cellesprenging under frysing.

 

Jeg er ikke noen kjøttekspert, men har levert et par kjølerom spesialdesignet for bacon til slaktere. Det vi gjør der er å raskt kjøle baconet ned til 0 grader etter varmrøykingen. Ved 0 grader kjernetemperatur, skifter vi over til frys og kjører temperaturen ned til ca -5 -7 grader. etter dette skjæres kjøttet opp i skiver og pakkes. Så alt det baconet vi kjøper ferdig skåret i butikken er faktisk fryst en gang.

( Det samme foresten med mye ferdige findusprodukter ol. også i frysedisken. Fisken kommer fryst i blokker fra båtene, tines, bearbeides og fryses igjen)

 

Etter å ha lest denne tråden går jeg planer om å bygge røykeri/tørkebu i hagen!

 

Lekkim

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei, jeg har et spørsmål og håper ikke å kuppe tråden for mye....

 

Er det mulig å tørke røykakjøtt som har med et uhell blitt "litt" varmrøkt?

 

Årsaken til at jeg spør er at jeg med stort hell tidligere i vinter kaldrøkte noe gammelt salt elgkjøtt i et gammelt kjøleskap som en test. Men etter tørking ble det litt for salt til min gane.

Dette viste seg å fungere der og da, så jeg gikk i gang med å lettsalte litt av årets sesong sin fangst, men denne gangen har jeg desverre vært litt for hard med fyringa, og kjøttet jeg hadde tiltenkt tørking ser ut til å ha blitt litt varmrøykt...

 

Kan jeg tørke dette eller bør jeg finne meg et annet bruksområdet til det ferdige "produktet"?

 

Mvh

Trond-A

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Bytter mer enn gjerne som sist!

 

Har lurt litt på en slik "røykgenerator", http://www.kystbua.no/index.php?nr=90&c ... tegori=124" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank , noen som har prøvd?

Lurer på om denne konstruksjonen kan fungere som røykgenerator.

Glødingen av den tørre sponen avhjelpes med en liten luftpumpe for akvarier.

rokgenerator.jpg

1" rørstussen festes med backnuts (muttere) til sideveggen på tomfatet/kjøleskapet/eller lignende.

Via akvariepumpa trekker røyken inn gjennom stussen og ut i røykerommet.

Spona glødes opp med en liten brenner gjennom den andre 1" stussen. Når spona gløder skrues det på

en 1" kapp her.

:D Har ikke prøvd konstruksjonen selv, men tror dette vil funke fint til kaldrøyking.

Lager generatoren etter påske og skal komme med tilbakemelding.

(Som dere kanskje skjønner er jeg rørlegger av yrke og man tager som sagt hva man haver :D )

Link to comment
Share on other sites

Blir artig å sjå om den der funker ja. :)

 

Eventuelt kan du bruke litt bjørkenever strimler og fyre opp med, berre passe på at du ikkje har for mykje spon i botnen, sånn at du får inn nok med luft.

Trur du kan sløyfe lokket på toppen, trur du treng ein slags pipe effekt for å få glødinga til å gå, men er litt usikker på det. :)

 

Lykke til med prosjektet !! :)

Link to comment
Share on other sites

Kan kanskje bruke en mindre dim enn 76 mm i røret, så tyngden av spon ikke påvirker glødingen og dannelsen av røyk.

Mulig at tilslutningen til akvariepumpa bør flyttes til punktet 180 gr. på røykrøret i samme høyde.

Under brenningen regner jeg med at aska blir så finbrent at den følger med inn i røykkammeret.

Mulig at det blir for lite trekk som du sier Mauser68, men jeg tror pipevirkningen skjer fra akvariepumpa og inn i røyk kammeret.

Det er ikke satset på å bruke den fineste spona som Abu bruker.

Heller den størrelsen på spon de selger på Jula http://www.jula.no/roykespon-131722 så det blir litt luft rundt

sponblandingen.

Tanken min er å prøve ut dette med denne:

769004-jpg.jpg

Ellers er det flere konstruksjoner basert på finer å finne på nettet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Røykgenerator

 

kjøpte ein slik fra USA . den funket fint den, men den funket enda bedre med å bare stikke inn ein gammel loddebolt i bunnen istedenfor propanbrenner og akvariepumpe. søk på "smokedaddy" på youtube så får du sjå den i funksjon.

 

her er bilder av min montert på ein liten weber for røyking av pølser.

 

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.292316630835.153816.595425835#!/photo.php?fbid=435981490835&set=a.292316630835.153816.595425835&type=1&theater

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bradley røykgenerator er helt suveren enkel i bruk. Røyken produseres på ca. 385 grader, som vil gi en røyk av god kvalitet med mindre innhold av uønskede tjærestoffer. Jeg har selv et røykeri fra Kystbua. (generator og skap) Enklere enn dette blir det ikke. Jeg henter gråor og osp på ca 4-5,5 cm diameter. Barken fjernes og stammene kuttes i 2,5 cm tykkelse før bitene tørkes en tid. Blir både billig og enkelt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vedr bygging av røykeri, lurer jeg på hva folket vil anbefale å bruke som røykkanal. Tenker da også litt på lommeboka. Jeg har i utg.pkt tenkt å bruke sementrør (som må kjøpes nye) Jeg har også tilgang på en dyktig sveiser som kan ordne det utroligste, men lurer på hva slags rør som i såfall vil være egna, og om det vil være bedre enn betongrør. Har forstått at galvanisering og aluminium er dårlig tilsettingsstoff i spekemat. Hva med syrefast rør? (Det er ikke billig, men tror jeg kan skaffe det billig)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt et vanlig piperør fra røykovnen å ca en meter under jorden, derfra opp til røykkassen har jeg brukt vanlig trevirke å laget et firkanta rør......

Blir jo ikke varme i dette, så det funker bare godt. Har det impregnert da det ligger under jorden. Skal jeg varmrøyke , tar jeg bare av selve ovnen(som ikke er under jorden) å setter denne rett på røykkassen.

Har brukt 4 stk av lengste terassebord jeg fant til selve røykrøret, så det er lengden....

Link to comment
Share on other sites

ingen fare med forgiftning her, da det er det gamle verandadekket som sikkert er 20 år siden det ble impregnert :lol:

Å dessuten, så er ikke røyken varm heller. Hadde den vært det så hadde jeg kansje tenkt meg om.

Men det går like greit å lage det i ubehandlet trevirke.....holder sikkert mange år likavell, å må du bytte så er det så billig at det gjør ikke noe likavell.

Bruker kun eine når jeg røyker...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

heisann

Nå har jeg 20 kg torsk/brosme som ligger i røyken og koser seg (håper det er mulig å snakke om røyking av fisk her også?!)

Jeg har faktisk problemer med at det er for god trekk, selv når lokket på røykeboksen er lagt på (og all trekk er strupet igjen på ovnen). Det er fort gjort at all flisen tar fyr.

I allefall: når jeg nå har klart å få et fullt kammer med trespon/flis til å ikke ta fyr -så er all flisen blitt sort. "haugen" med flis i brennkammeret har samme volum og tekstur som før, den er bare blitt helt sort.

 

Skal den være sånn når man har brukt den korrekt?

 

6135761985

 

http://www.flickr.com/photos/21013976@N00/6135761985/

Link to comment
Share on other sites

Noen her inne som har noen spessielle måter å oppbevare røyket laks på??

Vet jo at den kan fryses ned, men hva med holdbarheten å smaken da??......vil den ikke bli "slapp" i fisken etterpå??

Når eg har røykt sjøørret, så lar eg den henge og renne av seg eit par døgn etterpå, så fryses den ned. Då får du endå betre røyksmak og mindre fett i fisken, det dropler faktisk av ein del i løpet av eit par døgn.

Den forandrer litt konsistens når den er blitt fryst, men eg synst ikkje det er eit problem..

 

Hvis du skal røyke oppdrettsfisk, så skjær av heile buklista der fettet sitter, det samme med det fettlaget på ryggen også, der som finnene sitter.. Tørrsalt fisken, med ein god dæsj sukker, så blir den bra.. :)

Link to comment
Share on other sites

har også funnet ut at å la den henge et par døgn er det beste etterpå :D

Bruker kun eine å kaldrøyker med dette. Har enda til gode å kjenne at det smaker tjære av fisken. Tror det kommer dersom du ikke har luftingen åpen på tønna.

Stenger kun luftingen siste halvtimen mens det får brenne ut av ovnen.

Link to comment
Share on other sites

Det å røyke fisk er ingen kunst i det hele tatt, sålenge du klarer å holde tempen mellom 18 og 26 grader. Det som er vrient er salt og sukker mengde/type og tid/temperatur på dette. En rekke andre detaljer også. Det er ikke bare å slenge på noe salt og sukker og ta de opp og røyke de.

 

Mye prøving og feiling.

Link to comment
Share on other sites

her teller jo smak å behag mye også.....må nesten prøve seg fram for å finn "sin egen" oppskrift.

Selv synes jeg at noen plass mellom 20 og 24 timer nedgravd i grovsalt for så å skylle av å la henge i et døgn blir fint. dette for fileter som er mellom 1og to kg.

Blir dem mindre så må man redusere tiden.

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker finsalt og 24 timer på filet`er som er ca 1-1.5 kg. Mengden sukker eg bruker, går litt på slump, men ca 1/3 av saltmengden har eg prøvd å holde meg til. Når filet`ene har fått sine 24 timer, så skyller eg dei, tørker av dei og henger dei opp 1 døgn til tørk.

 

Samme kvelden eg legger filet`ene i salt/sukker, så tar eg litt olivenolje i eit glass, knuser 8-10 einebær og lar dette ligge i 2 døgn, til filet`ene er tørka.

Så pensler eg filet`ene med olivenolje med einebær, lar dei ligge 1 døgn til, tørker av dei etterpå og så røyker eg dei. Lar dei så henge 2 døgn etter tørking.

 

Då kan du fint røyke med vanlig orr og alikevl få litt einebærsmak på dei. Det blir ikkje det samme som å røyke dei med kun einer, men eg pleier å bruke orr og kanskje legge på eit par einerkvister også..

Link to comment
Share on other sites

Nå røyker jeg litt laks og noe ost uti der. Første runden så har flisen tatt fyr, og dette til tross for at det nå er en stein på toppen av flisen inni brennkammeret.

All trekk er igjen og jeg kan nesten ikke gjøre noe mer på den fronten! Skal jeg få bukt med dette må jeg nesten legge innpå våt flis, men det sitter litt langt inne!

Holder på å forsøke mer igjen, men er redd for at det tar fyr igjen. Noen tips mot dette?

 

Jeg lurer litt på hvorfor dere bruker sukker, dette er noe jeg har sett at blir brukt innen graving/raking for å fremskynde nedbrytningen. Når det gjelder røykelaks er det vel ikke et ønske om å smaksutvikle ved at fisken brytes ned samtidig?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe med nedbryting å gjøre når det gjelder røykelaks, men mere for å få en litt rundere smak. Ikke bare den skarpe saltsmaken er nå min mening.

Men er ikke noe nødvendighet. Når min far drev å røykte laks for x antall år siden, var sukker uhørt. Om det kom av at det var så dyrt da, eller hva vet jeg ikke. men ble ikke benyttet. Å den var da jaggu god den også.

Samme når man lager kaviar, så skal det jo være en liten dasj sukker i for å få rundere smak.

Når det gjelder røykovnen din å at det brenner for mye........sikker på at du ikke har for bratt stigning på røret slik at du får mere trekk enn ønskelig??

Eller at du ikke har ovnen stående i Water. Plagdes litt selv med dette på den første ovnen min. Den stå i en liten bakke, å det var nok til at uansett hva jeg fyrte med , så brant det bare opp på et blunk.

Forlenget røret litt, å planerte skikkelig før jeg satte opp ny ovn....å nå går det som en drøm. Tar jo en liten halvtime før røret å kassen har blitt såpass varm at det trekker nok. Men det er bare kos å sitte der å fyre litt :lol:

Link to comment
Share on other sites

ovnen er ikke helt i vater -det er rett nok!

Det er ca 2 m fra glørene til toppen av kassen... så det er jo litt stigning, men ikke så mye hvis du ser bort fra den første og den siste meteren. Røret ligger flatt 6 meter. Kanskje jeg skal vatre om litt (selv om det blir x-tra mye jobb nå som den står ferdigmontert inne i et trangt hjørne...)

6135761985_e7f02a14a1_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

neida, er ikke det som kan være problemet når du har slik ovn. Bak på ovnen din kommer det et en liten rørstuss som tilhører ovnen ????

Erdet ikke et spjeld på denne stussen som du kan regulere trekken med??

Om ikke, kjøp deg en flens med spjeld i som du kobler mellom ovnen å røret.

Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre ikke noe spjeld der, men jeg kan jo saktens "sabotere" trekken ved å legge noe stein i begynnelsen av røret (eller noe annet som tetter litt igjen)

Takker for gode pekepinner!

 

Flisen jeg bruker er høvelspon (men korte små flak), den er litt luftigere enn sagmugg. Kunne det vært en ide om jeg pakket den hardt sammen (og la en stein på toppen)? Ser at røykemaskinene bruker en form for sagmugg-brikketter der flisen er pakket tett.

Link to comment
Share on other sites

Klart at høvelspon brenner veldig fort . Har du vurdert å bare fyre opp med sponet, så gå over til fersk eine ????----

Da vil du i allefall ikke oppleve at det brenner så fort ut.

Ellers så ville jeg nok prøvd å få tak i et spjeld eller laget meg et spjeld som passer i røret bak på ovnen din. Skjær ut av en aluminiumsplate en rund plate med samme diameter som røret, fest så et eller annet midt på denne platen som du lar stikke en cm ut under platen å noen cm over platen....bor hull i røret, et oppå å et under som du setter spjeldet i . Så kan du justere trekken til å bli lik null.

Men nå vil du da heller ikke få så mye røyk opp i kassen, så blir jo en justerings sak dette

Link to comment
Share on other sites

Har bare brukt rein eine hver gang.....har ikke noe å utsette på dette. men du bør ha lufting på røykhuset slik at ikke røyken blir stengt inne.

Regner med du har hørt at det kan bli en litt "sur" smak av einen ........

Dette kommer av at huset er helt tett, da kan dette forekomme.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg akkurat røykt 8 kg pale/torsk/brosme/hyse på 100% einer. Er (som vanlig) veldig spent på om dette går rett i komposten eller ikke.

Når jeg røykte med fersk einer klarte jeg å holde temperaturen mye bedre, fiskekjøttet såg rått ut etter 5 timer.

Men jeg ble litt engstelig når jeg la fisken ned i frysen: Jeg fikk nemlig et lite tjære-lag på hendene av å håndtere fisken. Det lukter litt "sot" av hendene mine etterpå, og ikke "røyk" slik det kanskje burde?

Jeg la også merke til at det er ganske fuktig inne i boksen, det renner noen dråper ned på innsiden (og lager striper på treverket)

Skulle det vært et slikt tjærelag på fisken? Burde det luktet litt anderledes (subjektivt beskrevet)?

Link to comment
Share on other sites

CSM: Ser ut til at rørene du bruker er galvaniserte eller satt inn med et eller annet. Dette vil jeg på det sterkeste fraråde, da du risikerer å forgifte det som røykes.

 

Ser at noen bruker å salte fisk i 24 timer. Dette virka veldig heftig spør du meg. Det som avgjør saltetiden, er hvor mye væske fisken mister. Dette kan en enkelt og greit måle seg fram til med vekta. Det er også flere måter å salte på som gjør saltet mye mer jevnt i fiskekjøttet. Kan også nevne som et tips at fisk ikke skal saltes med salt som inneholder jod. Det er selvsagt smak og behag dette med salting, men for mye salt ødelegger mye av smaken i selve fisken synes jeg. Det er mange måter å salte på som sagt....

 

Røkt fisk som skal fryses, må vakkumpakkes. Det kan rett og slett ikke sammenlignes med å legge disse i vanlige poser, da holdbarheten er vedig langt ifra det den må være. Fisken må henge ca 1 døgn i et luftig rom. Vifte kan også brukes. På samme måte kan fisk henge etter salting og før røyking.

 

Ser det nevnes div. om tresorter til røyking av fisk. Einer synes jeg selv blir alt for stramt. Til kjøtt er dette derimot fortreffelig. Or og bøk er nok det som passer best til fisk etter min personlige mening.

 

En annen ting: Det å røyke fisk i heftig regnvær gir også en fuktig fisk som kan gi sur smak. Vent til det er oppholds og gjerne en dag med mye vind da det blir skikkelig gang på røyken.

 

Mine tips gjelder primært for laks og ørret.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har jeg to mislykkede runder med einer-røyking bak meg. Første runden knep jeg igjen trekken, og hadde lokket tett på, da fikk jeg fin fin røyk. Etter 5 timer lukter fisken intenst "jubb" og har et klebrig lag med tjærepartikkler på seg.

Andre runden lot jeg det være litt mer luft inn i ovnen, og mye mer luft ut av kassen. Røyken var nok en gang fin (god lukt, kald, og etter alt å dømme perfekt). Resultatet blir at det brenner ut en hel del ganger, men temperaturen stiger ikke for mye for det. Etter 5 timer er det lite tjære på fisken, men den lukter egentlig mer aske enn det jeg liker (ikke gammel sigarettstump som første gangen, men likevel)

 

Jeg spiste litt brosme i dag, røykt på høvelspon (løv og bartre) -den var nyyyydelig! Den ble røykt i 6 timer.

 

Det kan generelt virke som om fisken min blir ferdigrøykt litt fortere enn "standard oppskriften" tilsier, og når jeg bruker einer så blir resultatet hen i mot telefonstolpe.... Eineren er hugget ned og stappet inn i ovnen uten tørking (dvs at den er våt pga regnet). Det lar seg skjelden gjøre å vente på oppholdsvær for å røyke, da blir fisken rakfisk mens jeg venter (bor på vestlandet, og ja det regner).

 

Røret er av typen spirorør, og skal være laget for bruk opptil 250 grader. Det blir nok varmere ved ovnen, men det er bare et lite stykke.

 

Synspunkter/teorier?

Link to comment
Share on other sites

kjenner meg ikke igjen i dette med eine ......

Har brukt kun eine alle gangene jeg har røykt, å fått like bra resultat hver gang. Tørker heller ikke einen, så om det regner spiller ingen rolle.

Men er veldig viktig å ha trekk i røkhuset slik at ikke røyken ødelegger fisken.

Bruker å røyke i 6 timer, å da er det konstant røyk denne tiden. er å fyrer litt ca hvert 15 min, så det blir noen turer til ovnen :D

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om denne konstruksjonen kan fungere som røykgenerator.

Glødingen av den tørre sponen avhjelpes med en liten luftpumpe for akvarier.

rokgenerator.jpg

1" rørstussen festes med backnuts (muttere) til sideveggen på tomfatet/kjøleskapet/eller lignende.

Via akvariepumpa trekker røyken inn gjennom stussen og ut i røykerommet.

Spona glødes opp med en liten brenner gjennom den andre 1" stussen. Når spona gløder skrues det på

en 1" kapp her.

:D Har ikke prøvd konstruksjonen selv, men tror dette vil funke fint til kaldrøyking.

Lager generatoren etter påske og skal komme med tilbakemelding.

(Som dere kanskje skjønner er jeg rørlegger av yrke og man tager som sagt hva man haver :D )

 

Denne ligner litt på smokedaddy. Regner med det er den du har sett etter?

Funker konstruksjonen? Vurderer å lage noe lignende selv om det funker

Link to comment
Share on other sites

Har et ferskt elghjerte av en piggokse på ca. 120 kg som ble felt i dag.

Har en stor varmrøykeovn fra Sølvkroken ( som ABU men mye større )

 

Tenkte å bruke spon og enebær og varmrøke hjertet - delt i 2.

 

Er det noen av dere røykegutta som kan svare meg på disse 3 spørsmålene ?

 

Hvor mye salt og hvor lenge bør hjertet ligge til salting ?

Tørrsalting eller lake ?

Hvor lang tid i røkeovnen anbefaler dere for et halvt hjerte ?

 

Alle tips mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Einen brenner jo opp, men den ulmer bare. Har ikke så stor ovn heller, kan tenke meg den er ca 40-50cm lang og ca 20cm bred høyde på ca 20cm.

Den første halvtimen må jeg la det få brenne ordentlig da det må varme opp røret slik at det blir trekk. Men det er før jeg henger nedi det som skal røykes.

Ovnen min er bygget rett på bakken, først gravde jeg ut der jeg skulle ha den stående. Så steinsatte jeg slik at det er ca 20cm stein under der jeg fyrer, oppå dette er det et lag med skiferheller som er såpass tykke at dem tåler varme. Sidene er oppbygd av tegelstein og taket er laget av en stålplate.

På denne måten kommer det trekk under einen hele tiden noe som også bidrar til at det ikke slokker.

Har også hengslet dør foran slik at jeg kan stenge trekken så mye jeg vil her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...