Jump to content

Tråden om røyking av kjøtt


Mauser68

Recommended Posts

Har du salta rådyrlåret, så held det nok sikkert ei stund i kjøleskapet, usaltet og røkt, så har det nok ikkje så veldig mykje meir holdbarheit enn ferskt, toppen 14 dager. Men eg ville ha droppa å hatt nyrøkt kjøtt i kjøleskapet, det har ein tendens til å smitte over smak til andre ting, som ikkje alltid er like kult at det smaker røyk av.

Speking av lår bør du kun tenkje på om du har hatt det i 5-6 dager i salt.. Og det bør du henge ein kald, luftig plass, for best resultat.

Link to comment
Share on other sites

Heilt i orden det. Eg bruker 1 veke på lammelår, når eg skal lage fenalår, eg hadde brukt mindre tid på eit rådyrlår fordi det normalt er mindre og mindre fettrikt, men det er heilt sikkert ok med 1 veke. Det blir salt nok og det kjem til sin rett, for det er mat ein skal kose seg med, gjerne inntil øl, så det er like greit at det ikkje er mulig å ete store mengder av det, fordi då har det kort levetid.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har aldri testa det med kull, men det burde gå bra trur eg.. Eg fyrer opp med eit lite bjørkebål og når det kun er stort sett er glohaugen igjen, legg eg oppå eit par never med flis/spon og lar det ta seg opp, før eg har større mengder med spon oppå. Det har alltid funka bra..

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Har lest denne tråden fleire ganger og søkt info på nettet ellers, og har lenge hatt lyst til å bygge meg eit anlegg for kaldrøyking. Ettersom eg er tobarnsfar og har alt for mange hobbyar har det aldri vorte byggd røykehus...

 

Men her om dagen, etter tips herifrå:

" target="_blank laga eg ein liknande variant.

 

Som røykkammer har eg brukt ein 150l OSO varmtvanstank som er kappa toppen av, denne hadde eg ståande for ein annan hobby er ølbrygging og bygging av utstyr til dette.

 

Har lagt ei rustfri rist/kjeleunderlag fra IKEA i toppen til å henge kjøt og fisk i.

 

Røykgeneratoren er ein ståltermos som har fått eit 40-50mm hol i botnen med ei rist over holet i rustfri perforert plate med 2mm hol tett i tett. (Også frå ølbryggeutstyr).

Nokre røyrdeler i rustfritt på toppen utgjer venturien og montering for vifta, som er frå ein utrangert lap-top PC. Vifta blir dreven av ein brukt mobilladar.

Røykgeneratoren skruast rett på røyret som stikk ut i botnen av VVB'en. (der som sikkerheitsventilen ein gong sat).

 

Fyller termosen med flis frå kompostkverna og fyrer på under rista i botnen med ein lighter eller propanbrennar. Den produserar temmaleg mykje røyk og eg tenker det kunne vere lust å ha ein variabel straumforsyning til vifta for å regulere trekken.

 

Baconet heng til tørking etter å ha vore tørrsalta, så ein av dagane blir det første testen. Orflisa ligg og får tørke litt den og, og eg har planar om å gå i skogen og finne litt forskjellig treslag å teste med utover. Eple, Plomme, Or, Kirsebær, Eik, Ask, Hassel er noko av det eg har lyst å prøve. Og Sprake (Einer) sjølvsagt.

 

Skal sjå om eg får til å legge ut eit par bilder av Reodor-prosjektet.

 

Edit: Prøver meg på bilder:

index.php?action=dlattach;topic=3308.0;attach=7077;image

index.php?action=dlattach;topic=3308.0;attach=7078;image

index.php?action=dlattach;topic=3308.0;attach=7079;image

Link to comment
Share on other sites

No har eg røykt bacon og laks med veldig bra resultat syns eg, iallefall til å vere første forsøk. Røykaren brann i halvannan time på ein fylling og eg røykte både bacon og laksen på tre fyllingar/4,5time. Det blir ganske tett og fin røyk, og heilt kald. Hadde eit trådlaust steiketermometer i tanken og tempen låg på 10-12°C under heile seansen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I et forsøk på å lage en slags kopi av denne:

2010_0423_132419.jpg

 

Prøvde jeg meg med en sikt der bunnen er trykket opp:

royke_test.jpg

 

Problemet mitt er at det slukker med en enste gang spriten er brent ut. Jeg har også prøvd å tenne den med en skål med sprit under og da brenner det 3cm bort fra skåla og så slukker det. Det er testet i en åpen grill så det er litt trekk, men det blåser ikke. Sponene er bøkespon fra Biltema. De er en mellomting mellom Abuspon og de grove de selger på Jula. Tanken var at det var en gylden middelvei som kunne funke. Hva er det jeg gjør feil? Har du fått tested din Chiefen.v-2?

Link to comment
Share on other sites

De er en mellomting mellom Abuspon og de grove de selger på Jula. Tanken var at det var en gylden middelvei som kunne funke. Hva er det jeg gjør feil? Har du fått tested din Chiefen.v-2?

 

Jeg har ikke fått testet min enda men tror jeg skjønner hva som er problemet ditt; du har for grov "flis"; de posene som selges til den røykeren er mer som sagstøv/sagma enn flis. I et par tråder jeg har lest om røykeren er det også anbefalt å tørke flisen i stekovnen et par timer for å sikre at det er 100% tørt-noe som visstnok er en forutsetning for at den skal virke.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. La spona på et brett i ovnen på 125 grader. Etter noen timer var bakeplate+spon blitt 100g lettere så det må ha vært fuktig spon. Jeg prøvde igjen med litt bedre resultat, men det slokka veldig fort alikevel.

 

I stedet for å kjøpe nye spon fant jeg fram en PC vifte, et stålrør og litt anna snax. Da ble det fart på sakene! Bilde kommer over helga.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kjøpte den her (http://www.kystbua.no/produkt/bradley-r ... r-original) i høst og har nå røkt 6 Lakser og 30 kilo Bacon i den.Og jeg må si at jeg er veldig godt fornøyd med resultatet.

Tror ikke du trenger å kjøpe den digitale med 6 rister, hvis ikke du skal røyke store mengder på en gang da.

Får plass til fileter av 2 stk 7-8 kilos lakser eller 4 store stykker sideflesk i den.

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt den digitale med 6 rister i 3 år nå og er veldig fornøyd.Har bytter ut ristene med pinner og får glatt plass til 10-15 lakse fileter.Legger litt einer i vannbolla og trykker play.Må kjøre den i ein to gang da den bare går 4 timer om gangen. Veldig greit system og enkelt i bruk

 

 

S

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Er det noen som har testet denne: http://www.macsbbq.co.uk/CSG.html

2010_0423_132419.jpg

Bilde fra http://www.smokyjos.co.uk/smokeblog/?p=197

 

Det ser ut som en kurrant patent for oss som røyker 1-2 ganger i året. Ser for meg at et par pappesker kan bli røykhus de gangene jeg trenger det.

 

 

Da har jeg fått testet litt; fungerer som bare det. Triksene er 100% tørr spon og en teskje rødsprit på sponen over telyset for å få ting igang. Kassen min er 60x60x120cm og den er fyllt med røyk på noen minutter. Helt full brenner den i 8-9timer.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

Det blir nok for tett, noe som fører til kondens. Et par ventiler oppe på hver side avhjelper nok, men selv sverger jeg til treskap. Har du rør som fører røyken til skapet, eller er røykgeneratorn direkte på skapet. Jeg pleier å legge en sammenrullet(løst) strisekk over hullet der røyken kommer inn, for å ta vekk det lille som er av fukt. Tempen/fukt ute er og avgjørende

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Etter mange, mange år med planer og spekulering har jeg endelig laget meg et skikkelig røykeri. Jeg har lagt litt ekstra arbeid i det, og syns resultatet ble riktig bra. Tidligere erfaring med røyking har gitt meg grå hår fordi det alltid har vært en kamp for å få jevn røyk uten at det slukner eller tar fullstendig overhånd med flammer. Denne gangen har jeg sveist meg en ovn av aluminium og montert ei kokeplate på 2 kw i den med nivåbryter. For å lage spon hugger jeg opp ved/ einer og kjører gjennom kompostkverna. Jeg har gjennomført en prøvefyring til nå, og det gikk over all forventning! For å sikre full kontroll på røyken har jeg montert en vifte fra pc i en justerbar ventil i røykehuset. Gjennomstrømningen reguleres nå kun med ventilen. Lar bildene tale for seg.. I morgen skal et fenalår være prøveklut!

 

normal_image.jpg

 

normal_image~1.jpg

 

normal_image~2.jpg

 

normal_image~0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut det der, håpar du får dreisen på det. :-)

Ellers så kunne du brukt kompostkverna di og lagt ut kvisthugget på striesekker og fått tørka det i den tørre delen av året, då kunne du i grunn ha sløyfa heile røykjeovns opplegget. Då kunne du bygd røykjehuset direkte på ein ringmur på ei lita støypt plate, men med ein liten ventil i døra som slapp inn litt luft. Då kunne du fyrt opp eit lite bål med bjørkepinner direkte på ei jernplate i gulvet og strødd kvisthugget oppå, så etterfylt med jevne mellomrom. :-)

Men det er mange måter å komme i mål på, det ser ut til å kunne fungere det der då. :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg også prøvd meg på kaldrøyking av bacon...

Kjøpte meg en røykgenerator og modifiserte ett gammelt kjøleskap, funka som snus det :smile:

Problemet var bare at det var litt vrient å beregne røyketiden så baconet ble litt vel røykt, men det kunne tålt litt mer salt.

Spørsmålet er om litt av røykesmaken vil forsvinne dersom jeg ligger det i saltlake en stund, hvor sterk lake og hvor lenge skal det ligge ? Hjelper det å henge det til lufting ? Lukter litt vell bål..... :D

Tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Siden det nærmer seg jul, vil jeg gjerne komme med et tips.

Kjøp et ekstra fenalår og hiv det i fryseren.

Når sommeren og bålsesongen kommer, tiner du låret og tar det med deg på tur.

Om du henger det litt over glørne, vil det bli både stekt og røkt samtidig.

Skjær av stykker etterhvert som det stekes.

Nytes gjerne sammen med gode venner (og noen kalde pils) i de små timer.

Det er vanvittig godt, men vær forberedt på at du blir veldig, veldig tørst etterpå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har bygget meg et enkelt lite røkeri jeg også :-)

I første omgang blir det vel å prøve meg på å lage bacon, og kanskje en røkt ørret eller to..

Har prøvekjørt røykgeneratoren, men fant ut at en akvariepumpe ble i minste laget så jeg koblet til en frysebokskompressor istedenfor. Mulig jeg har for fin spon til at en akvariepumpe klarer å lage nok trekk...

Jeg har gått løs på noen vedskier av plommetre og eik med elektrisk høvel og knuser sponen etterpå...

Får ikke noe sørlig mer enn en time med røyk når jeg bruker kjøleskapskompressoren, men røyken er kald nok (kan holde neven på røykrøret uten problem) så jeg får vel etterfylle en gang i timen eller så :-)

Gleder meg til hjemmelaget bacon (og ørret hvis jeg finner en eller to :D )

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg bruker en sånn røykmaskin:
" target="_blank

Som jeg forer med dette: http://www.4bent.no/produkt/smadyr/burs ... -2-4mm-25l" target="_blank pluss litt eineflis.

Veldig enkelt og funker kanonbra.

 

Har du god erfaring med flisene fra www.4bent.no? De inneholder vel ikke noe annet rask fra uønskede treverk f.eks.? Det er jo et veldig billig alternativ!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jada; den røykeren koster 34 pund på amazon.co.uk... under 10pund i frakt, med moms blir det 550kroner i postkassa.

25kg Nitrittsalt koster 420-450kr

Tokai-generatoren har du en OK pris på.

 

Fint at du driver butikk; men noe av det en da vil oppleve er at folk sjekker priser og informerer om både bra og dårlig :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Prisene du nevner på labyrinten er ikke min pris. Denne er laget for hånd i Tyskland og er bedre enn den du nevner. Koster mer med håndlaget enn masseprodusert.

Nitrittsaltet eg har kjøpt er 10 kg og eg betalte høy kilopris,- så jeg tror du skal gå litt stillere i dørene. Du glemmer frakta på 25 kg salt. Den må vel regnes inn. Frakten på 25 kg er ikke gitt bort.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...