Jump to content

Strizh/Strike One


jlovold

Recommended Posts

  • 1 year later...

Necroposting! Vekker denne tråden jeg, da det er den eneste jeg finner på forumet.

Det virker som Armygear har tatt inn Strike-one.

http://www.armygear.com/arsenal-strike-one-carbon-steel-pistol-9x19-para-black.html

Noen som har skutt med den? Har sett litt rundt på web'en, og finner ikke noe gode artikler om den.

Jeg har planlagt å gå til innkjøp av en 9mm iløpet av sommeren, og denne kan være en av kandidaten :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Den ser overraskende bra ut, og er ikke dyr. Kiro og/eller Olesøn, kjøp den og skriv en detaljert avhandling om den her inne! :thumbup:

 

Bare veldig synd at de gikk for en 128 mm pipe. Skal du ha den til Production er det den mindre Combat modellen som gjelder, med mindre det går an å få dem til å levere den store modellen med 127 mm pipe (eller mindre selvsagt).

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt, dette er ikke samme Arsenal som lager SAR rifla. Arsenal som lager SAR rifla holder til i Bulgaria, Arsenal som lager Strike One er Italia og Russland.

 

The Arsenal Firearms Group of Companies (no relations with the Bulgarian ARSENAL JSCo. company, a manufacturer of AK-style rifles, nor with its US-based subsidiary, ARSENAL Inc.) was founded about three years ago by Mr. Nicola Bandini − one of Italy's most important gun experts and gunwriters − and Mr. Dimitry Streshinsky, a Russian citizen known for the masterpieces of his Miniature Arsenal out of Saint Petersburg.

 

http://www.all4shooters.com/en/articles ... ic-pistol/

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i kontakt med både Arsenal Firearms og Armygear for å se om det lar seg gjøre å få denne levert med 127 mm pipe. Poster her når det kommer et endelig svar.

 

OPPDATERING: Da har allerede Armygear fått svar fra Arsenal, og jeg fra Armygear. Strike One skal nå komme med 127 mm pipe, og er dermed lovlig i Production. Stor tommel opp til Armygear fra meg, forhandlere som tar tak i ting og oppdaterer informasjon så raskt setter jeg pris på.

Link to comment
Share on other sites

Har sett og tatt i Strike Force. Ingenting som imponerte bortsett fra at det var lav kjernelinje og at det var overraskende lett avtrekk. Ellers har Strike One mye rare små deler som fester pipa i ramma... noe jeg mistenker kan by på problemer. Mulig jeg tar feil men...

Lav kjernelinje finner man også på Caracal F... uten at den heller gir noen WOW følelse.

Vi valgte å vrake Arsenal Firearms til fordel til Grand Power X-Calibur da vi fikk tilbud om agentur for Norge i 2012.

Flott at noen har påtatt seg importen... ett noe ukjent firma, men håper de får solgt noen så vi kan få noen bruker erfaringer av Strike One her inne :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har det kommet litt mer info fra Armygear angående Strike One.

 

FAQ Arsenal Firearms Strike One Pistol 13.05.14

 

Hva er pipelengden på pistolen:

Pipelengden på pistolen er 127mm/5 tommer. Den er derfor godkjent i Production Divison

 

Justerbare sikter

Pistolen tilbys med enten justerbare sikter eller faste sikter

 

Fiber korn

Fiber frontkorn utvikles, og vil bli tilgjengelig i løpet av noen måneder

 

Rødpunkt

Det vil være mulig å montere rødpunktsikte på modellen med justerbare sikter

 

Lengre magasiner

Magasiner med høyere kapasitet vil bli tilgjengelig neste år

 

Hylstre og magasinholdere

Arsenal produserer noen hylstre og magasinholdere selv, samt at vi jobber med Ghost International for å få hylstre til Strike One inn i sortimentet deres

 

Gjenget og «portet» løp

Gjenget og lengre løp er tilgjengelig nå, «portet» løp og spesialtilpasset sleide vil komme i løpet av neste år

 

Strike Two

Dette er en kompakt versjon av pistolen, som vil komme i produksjon mot slutten av året

 

Vekt av sleide

330 gram kun sleide. 350 gram inkludert sikter, sikringer, tennstempel, utdrager/utkaster osv.

 

Farger

Pistolene kommer i hel svart (carbon), tan ramme, grønn ramme og i «stainless» med lysegrå ramme

 

Kaliber

Pistolen er pr nå tilgjengelig i 9mm. Den vil komme i .40 S&W på slutten av året.

 

Så: Lovlig i Production, fiberkorn og justerbare sikter om ikke så lenge, planer om konkurransehylster. Maks pipelengde, bra siktelinje, helt kurant sleidevekt sammenlignet med andre Production våpen, og som nevnt før veldig lav kjernelinje. Håper avtrekket er bra slik som Noveske sier, så tror jeg dette kan bli bra jeg.

Link to comment
Share on other sites

... Stor tommel opp til Armygear fra meg, forhandlere som tar tak i ting og oppdaterer informasjon så raskt setter jeg pris på.

 

Stor tommel opp til deg fra meg også - du har jo alene fått til en fabrikk modifisering - hvem i alle dager får til slikt? (Uten at jeg kommer til å bli noe kunde, kjøper bare våpen med hest på

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha, men jeg kan nok ikke ta noe ære for det. På svaret jeg fikk fra Arsenal har jeg inntrykk av at de allerede hadde blitt gjort oppmerksomme på dette problemet og hadde løst det, informasjonen hadde bare ikke kommet ut enda. Nå har den det, så litt hjelper det jo å spørre og mase.

 

Nå gjenstår det bare å få kloa i en og få prøvd den. Det som blir spennende å se er hvordan avtrekket er. Hjelper ikke med lav kjernelinje m.m. hvis avtrekket er elendig, men hvis det er bra så tror jeg dette kan bli en spennende pistol. Jeg ser mye klager på amerikanske fora i forhold til pris og hvor mye dyrere den er/blir kontra en Glock (ca. $550 vs. ca. $800), men her i landet er jo det en ikke-sak, når Strike One koster 7000,- og en ny Glock 17 koster vel litt over 6500,-.

 

Noveske, hvis du leser her igjen, kan du si noe mer om avtrekket (hvis du husker)?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som nevnt lenger opp i denne tråden har jeg tafset og klådd på en på IWA i 2012, ble svært interessert i et videre bekjentskap, mye pga akkurat avtrekket. Jeg fikser ikke (liker ikke) avtrekk som ligner på å klemme sammen en badeand. StrikeOne var ikke slik, avtrekket var svært godt. Kommer nok en slik i hus utpå nyåret vil jeg tro :)

Link to comment
Share on other sites

Så bra å høre! Det er nettopp avtrekket jeg er veldig spent på, eller skeptisk til om du vil. Særlig hvis man ser på denne videoen

 

 

så synes jeg avtrekket ser langt og tungt ut med forferdelig reset, men det kan jo selvsagt bare være teknikken til han som skyter. At både du og Noveske har klådd på den og likte avtrekket lover jo bra da.

 

På de modellene med faste baksikter så ser det ut som om baksiktet faktisk er festet på bakplata på sleiden, og det slår meg som en mindre heldig løsning. På denne modellen er det jo en helt vanlig utseende dovetail, og det er jeg veldig glad for. Selv om de originale justerbare siktene skulle være helt elendige så skal man alltid klare å få noe annet til å passe i det sporet.

 

Første forsendelse med pistoler burde, etter det jeg har blitt fortalt, komme nå i starten av juni. Der blir det bare faste sikter så vidt jeg har forstått. Modellen med justerbare vil komme etterhvert, muligens mot slutten av sommeren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har vi gleden av å informere om at vi har fått to demo-pistoler av Strike One hit til Norge.

Disse vil det bli mulighet til å se og ta på, på Steel Challenge på Løvenskiold førstkommende helg - 30-31 Aug.

 

Det vil også bli mulighet til å prøveskyte.

 

T7UgTL.jpg

Link to comment
Share on other sites

...og det glemte jeg selvsagt.

 

Men, pistolen er blitt behørig tafset på og til og med prøveskutt. Takk til Tore Haugli som stilte med både pistoler og ammo.

 

Generelt var inntrykket mitt meget bra, og det virket som om det var rimelig gjengs oppfatning blant de andre fremmøtte også. Bra størrelse og vekt, god kvalitetsfølelse sammenlignet med andre plastikkpistoler, godt grep, nyyydelig avtrekk til å være striker fired. Dessverre heller lang reset på avtrekket, men dette skal visstnok være mulig å justere på. På akkurat reseten var det merkbar forskjell på de to demopistolene, noe som er med på å støtte at det skulle kunne justeres. Litt kjapp presisjonstesting ga helt kurante resultater, holdt fint 9'ern på presisjonsskiva på 25 meter med uvante skyttere og fabrikkammo. De faste siktene var av 3-dot typen og det er jeg ikke noe begeistret for, men det kommer også en modell med svart justerbart skur og fiberkorn.

 

Så alt i alt, meget positivt. Jeg fikk ikke filmet noe som helst, men Ken Adams filmet en kjapp liten snutt på slutten som sikkert kommer opp her ganske snart. Er det noen spørsmål så fyr løs.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Foreløpig er det kun sikte i bakplaten som er mulig.

Vi skal alliere oss med en produsent for å få laget nye sikter.

 

Det vil komme en ny modell etterhvert, med justerbare sikter. Når den kommer er uvisst.

 

Jeg har kun målt avtrekksvekta på demo-pistolene, og den lå på rett under 2.5kg.

Skal prøve å komme meg på banen i helgen, for å måle på min nye pistol. Den skal være 2.5kg fra fabrikken.

 

Jeg synes avtrekket er mye bedre enn fabrikkavtrekk fra f.eks Glock, og produksjonsversjonen av pistolen har mye bedre avtrekk enn på demo-pistolene jeg hadde med på SNO.

Link to comment
Share on other sites

Det høres jo imponerende ut, for avtrekket på demoversjonene, særlig den brune, var svært godt, selv om reset'en var lang. Hvis den har likt eller bedre avtrekk og samme presisjon kunne jeg lett skutt felt også med en slik. Siktene er nedtur, men utvalget i ekstradeler blir jo garantert større etterhvert. Om ikke annet så kan man male over prikkene for å få et helt svart baksikte. Forsiktet ser jo ut til å ligne litt på sporet til Sig eller Springfield, så der er det sikkert mulig å tilpasse noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fikk bilde av den i nyhetsbrevet for en liten stund siden, synes det ser lovende ut. Nå er siktet festet slik det bør være, det er jo det viktigste. I tillegg har de lettet sleiden litt som en ren bonus, den var jo helt grei i vekta i utgangspunktet. Synd de ikke benyttet sjansen til å lage bedre tekstur på grepet og fjerne den lille kanten som stikker ut ved magasinutløseren, men en kan vel ikke få alt på en gang.

Link to comment
Share on other sites

Prisen på aluramma er dessverre bare tullete, så det er helt uinteressant. Samlingen høres ut som skryt, det skal jeg se før jeg tror. På 100 meter er vel uansett ammoen nesten like eller mer relevant for gruppene enn pistolen, så hva det er skutt med har nok også litt å si.

 

En med støpt stålramme til en billig penge derimot, det hadde vært interessant.

Link to comment
Share on other sites

Denne -vel og merke uten alurammen- virker spennende. Rett nok er den nesten like stygg som en Pardini GT somethingsomething, men dog :mrgreen: . Finnes det noe sted hvor man kan tafse på en?

 

 

tenker du på den "vanlige" strike one modellen? den har de hos Armygear i oslo så vidt meg bekjent:)

EDIT: posta likt som Lindskog :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...